• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersyjny plan dla Międzytorza poczeka

Michał Sielski
29 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Nowa zabudowa Międztorza w Gdyni ma być efektowna i otoczona zielenią.
  • Wewnątrz osiedla planowany jest dziedziniec.
  • Przebudowany zostanie cały układ drogowy w okolicy - jezdnie zostaną poszerzone, a urzędnicy liczą, że zapobiegnie to korkom.
  • Duża galeria handlowa też budzi ogromne kontrowersje.

Choć radni odrzucili wszystkie uwagi mieszkańców do planu zagospodarowania Międzytorza, to na razie i tak go nie uchwalą. Powód: być może miasto mogłoby przejąć ten teren od kolejarzy. Nie wiadomo więc, czy na terenach Międzytorza zobacz na mapie Gdyni będą mogły powstać wysokościowce i centrum handlowe. Wiadomo, że miejsce ma zostać połączone z centrum Gdyni czteropasmową ulicą.



Urzędnicy biorą pod uwagę głos mieszkańców, projektując nowe przestrzenie w mieście?

Na drodze do uchwalenia planu stanął niedawny wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 lutego 2017 roku. Dotyczy on komunalizacji nieruchomości znajdujących się we władaniu PKP, a takim właśnie terenem jest Międzytorze. Trzeba jednak dokładnie sprawdzić, czy wyrok na pewno dotyczy także terenów w Gdyni. Gdyby tak było, miasto mogłoby bardzo korzystnie je przejąć. W tej sytuacji Gdynia mogłaby na własną rękę szukać partnera do ich zabudowy, nie oglądając się na kolejarzy i ich interes.

- Z tego powodu uważamy, że miasto powinno szczegółowo przeanalizować stan prawny działek będących własnością Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym PKP, położonych na obszarze tzw. Międzytorza - mówi Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.
To z jego inicjatywy radni wstrzymali ostatecznie przyjęcia planu.

Wcześniej mieszkańcy wnieśli do planu wiele uwag. Dotyczyły one m.in. rezygnacji z poszerzenia ul. Władysława IV do czterech pasów, budowy kładki do galerii handlowej, która ma powstać przy stacji Gdynia Główna, a także powiększenia przestrzeni zielonych w tej okolicy.

Uwagi zostały jednak odrzucone.

- Sposób, w jaki potraktowano nasze uwagi, użyty przy tym sposób argumentacji, a także wcześniejsze podejście pracowników Biura Planowania Przestrzennego do tzw. dyskusji publicznej nad projektem planu, wskazują, że zasady partycypacji w planowaniu przestrzennym w Gdyni nie obowiązują - denerwowali się mieszkańcy.
Urzędnicy zdecydowali się jednak zbadać możliwość przejęcia terenów od PKP, co zasugerował Łukasz Piesiewicz.

- Nie ma co sobie robić wielkiej nadziei, bo wojewoda nie odpowiedział na nasze pytanie, czy sprawdzi możliwość wywłaszczenia PKP z terenu Międzytorza. Natomiast w resorcie administracji trwają prace nad usystematyzowaniem tych problemów. W tej sytuacji zasadnym jest przesunięcie głosowania nad tym planem zagospodarowania - stwierdził wiceprezydent Gdyni Marek Stępa i wycofał uchwałę z porządku obrad Rady Miasta.
Takie zmiany zajdą na Międzytorzu. Takie zmiany zajdą na Międzytorzu.
Co ma powstać na Międzytorzu

Na 14-hektarowej działce, po obu stronach ul. Janka Wiśniewskiego, w projekcie planu dopuszczono powstanie galerii handlowej, połączonej korytarzem nad ul. Janka Wiśniewskiego z najwyższymi budynkami mierzącymi do 55 metrów oraz zabudową mieszkaniową i biurową, która miałaby stanąć wzdłuż ul. Jana z Kolna.

Ten teren miałaby zabudować współpracująca z kolejarzami firma deweloperska Semeko, która podczas niedawno zakończonych targów nieruchomości w Cannes szukała partnerów do tej inwestycji. Z kolei miasto miałoby wybudować tu drogi dojazdowe w postaci ulic: Nowej Węglowej i wydłużenia ul. Władysława IV.

W pierwszej fazie inwestycji, jak sugerują przedstawiciele Biura Planowania Przestrzennego, prawdopodobnie powstaną obiekty mieszkalne w okolicach ul. 3 Maja, pomiędzy przedłużeniem ul. Władysława IV i Jana z Kolna. O dalszych planach dewelopera wiadomo niewiele. Niewykluczone, że następnym krokiem będzie budowa galerii handlowej przy dworcu Gdynia Główna.
Tak wygląda dziś teren Międzytorza. Tak wygląda dziś teren Międzytorza.

Opinie (154) 6 zablokowanych

  • W Gdyni bez zmiany. Ciągle tylko plany i plany

    • 4 0

  • "Nie wiadomo więc, czy na terenach Międzytorza będą mogły powstać wysokościowce i centrum handlowe."

    Hahahahahahahahaha !!!
    "Szybka Gdynia" jak zwykle szybka jest jedynie w chwaleniu się nowymi planami i wizualizacjami.
    Polanka Redłowska, ul. Olimpijska, Forum Morskie, Skwer Plymouth, slumsy na działkach przy PPNT, a teraz dochodzi do tego całe Międzytorze.
    Jak tylko teren wpadnie w łapy miasta, od razu powstanie całe osiedle Mieszkanie+, aby podlizać się rządowi i kupić nowych wyborców.

    • 6 3

  • rany... co się dzieje z tym miastem

    kiedyś wzór rozwoju. Przez wszystkich podziwiane. Dziś każda pierdoła wymaga miliona konsultacji, lat uzgodnień i w efekcie nic się nie dzieje.
    Mam taki apel do władz miasta. Jak Wam się już nie chce, jak się wypaliliście, zatrudnijcie młodych ludzi, którzy kochają to miasto. Zostańcie sobie na swoich stanowiskach, ale zatrudnijcie ludzi, którym się chce. Proszę nie pokazujcie już więcej w mediach Pana wiceprezydenta "nie da się"

    • 13 1

  • Gdynia chciała wydać na lotnisko 165 mln zł, ale Komisja Europejska zastopowała władze miasta po wydaniu 91,7 mln zł. Ponad 1,9 (1)

    • 3 0

    • Gdynia chciała wydać na lotnisko 165 mln zł, ale Komisja Europejska zastopowała władze miasta po wydaniu 91,7 mln zł. Ponad 1,9 mln zł z tej sumy pochłonęły gaże prawników i doradców.

      • 2 0

  • głupia wizualizacja (3)

    po co ciągle pokazujecie te wysokie ponad 100m budynki skoro maja powstac zwykłe przecietne bloki do 55m czyli troche ponad 1/3 Sea Towers. Zwyczajne osiedle na 15-16 pięter

    • 12 1

    • przeciętne bloki (2)

      trafnie to ująłeś. Też tak właśnie wyobrażasz sobie Śródmieście?

      • 0 0

      • Tak sobie je wyobrażam. Pora w górę pobudować a nie w bok - wille czy osiedla (1)

        w Trójmiejski Park Krajobrazowy albo gdzieś daleko za nim podchodząc pod Wejherowo od południa.
        Nie wiesz skąd się biorą dziki na ulicach miasta ? Przez wpieprzanie się w lasy ludzkiej zabudowy.

        • 0 2

        • Argument z d.py

          Oto przykład skąd się biorą domorośli urbaniści.

          • 0 0

  • w Gdyni planują zieleń

    gdzie to zapisać

    • 6 0

  • czyli na nowa drogę od dworca w strone Obłuza

    przyjdzie nam poczekać. Co roku zapraszają ludzi na Openera, a okolice hali, dworca, miedzytorza to wstyd jakich mało

    • 6 2

  • Bardzo dobrze się stało. (2)

    Wycofany projekt planu to jest bubel formalno-prawny, jak i słaby projekt urbanistyczny. Właściwie bez refleksji nad wyglądem Śródmieścia. Dominanty dopuszczone byle gdzie. Przestrzeń publiczna szerokości 10 metrów i długości 0,5 km. Niewiadome zakończenia osi kompozycyjno-widokowych, pozorna kontynuacja charakteru śródmieścia, ale właściwie to nie wiadomo jak będzie. Sądzę, że jak zwykle doraźny biznes ważniejszy od tego, co będzie stało na tzw. Międzytorzu przez conajmniej 100 lat.

    • 7 3

    • Lepsze dominanty niż wpie*rzanie się w tereny Trójmiejskiego Parku (1)

      Krajobrazowego. Wszyscy ludzie na Ziemi mają mieszkać w niskich domkach, to gdzie zwierzyna ma się podziać ?
      Skąd problemy z dzikami w Trójmieście ? Nie przez wcinanie się w obszar TPK czy inne tereny leśne ?

      • 0 1

      • Pytam, skąd się wziąłeś.

        To czemu nie chcesz budynków wysokości np. 300 metrów. Będzie jeszcze wyżej. Dobra rada - jedz drewnianą łyżką! Dziki by tak jadły.

        • 0 0

  • Oj nie..

    Gdynia ? nie już dziękuję.

    • 7 2

  • Mieszkanie+ (1)

    Moim zdaniem powinni na tych terenach wybudować tysiące mieszkań komunalnych. Przynajmniej będą tam mieszkać ludzie i rozwiąże to wiele problemów z brakiem takich lokali w Gdyni. Jeśli odda się te tereny deweloperom, to będą w połowie świeciły pustkami. Inwestorzy zakupią je pod wynajem sezonowy, albo jako lokatę kapitału.

    • 3 5

    • oszalał

      A kto na tym zarobi apartamenta a nie dla plebsu mieszkania.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane