• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę budowy przystanku PKM na Karczemkach

Maciej Naskręt
6 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
W trakcie elektryfikacji linii PKM i linii 201, pociągi będą musiały korzystać z objazdu, ale najpierw trzeba odbudować infrastrukturę kolejową. W trakcie elektryfikacji linii PKM i linii 201, pociągi będą musiały korzystać z objazdu, ale najpierw trzeba odbudować infrastrukturę kolejową.

Są pierwsze decyzje w sprawie odbudowy linii kolejowej Kokoszki - Glincz, która ma pełnić funkcję objazdu na czas elektryfikacji linii PKM oraz linii 201 między Gdynią a Kościerzyną. Przy tej okazji powstanie również nowy przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Karczemkach zobacz na mapie Gdańska. Gdańsk zdecydował, że użyczy teren pod inwestycję i przekazał 500 tys. zł na opracowanie koncepcji.



Na jakie zmiany w PKM liczysz najbardziej po wprowadzeniu elektryfikacji?

Przypomnijmy, że PKP Polskie Linie Kolejowe po staraniach m.in. miłośników kolei, podjęły decyzję o konieczności przeprowadzenia remontu i odbudowy linii kolejowej nr 234 na odcinku Gdańsk Kokoszki - Stara Piła oraz linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Glincz. Powód?

Ma to być trasa objazdowa na czas modernizacji linii 201 na odcinku Kościerzyna - Gdynia Główna realizowanej w ramach projektu pt. "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto, Etap I". Po zakończonej modernizacji odcinek objazdowy ma zostać otwarty dla ruchu towarowego i pasażerskiego, jako alternatywne połączenie Gdańska z Kartuzami i Kościerzyną.

Zakres prac ma obejmować wymianę nawierzchni torowej wraz ze wzmocnieniem podtorza, odbudowę urządzeń do obsługi podróżnych w Kokoszkach, Starej Pile i Żukowie Zachodnim, doposażenie linii w urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym, remont wybranych obiektów inżynieryjnych oraz remont istniejących przejazdów kolejowo-drogowych.

Ponadto na Karczemkach zobacz na mapie Gdańska pojawi się przystanek pasażerski, o co od początku powstania linii PKM postulują mieszkańcy.

Planowane inwestycje kolejowe na Kaszubach Planowane inwestycje kolejowe na Kaszubach

Jest porozumienie z Gdańskiem



Teraz doszło do spotkania władz województwa pomorskiego z władzami Gdańska. Dlaczego właśnie z nimi? Część linii Gdańsk Kokoszki - Stara Piła i jej sąsiedztwo znajduje się we własności miasta Gdańska.

Podczas spotkania zastępcy marszałka województwa pomorskiego Ryszarda Świlskiego i pełniącej obowiązki prezydenta Gdańska, Aleksandry Dulkiewicz porozumiano się w trzech kwestiach:
  • użyczenia terenu miejskiego w celu dokonania prac geodezyjnych pod inwestycję,
  • wycinki zielni kolidującej z planowaną inwestycją,
  • przekazania 500 tys. zł na prace koncepcyjne.

Użyczenie terenów pod przyszły przystanek, czy też samą linię to jedno. Trzeba też przenieść prawo własności z samorządu miasta na samorząd województwa.

- To działanie wymaga podjęcia uchwały przez gdańskich radnych. Procedura jednak będzie realizowana nieco później. Teraz koncentrujemy się na działaniach bardziej realnych - mówi Świlski.
Jeśli pójdzie zgodnie z planem, to za 4 lata torami PKM pojadą pociągi elektryczne. Jeśli pójdzie zgodnie z planem, to za 4 lata torami PKM pojadą pociągi elektryczne.

Trwają rozmowy z PKP PLK



Oprócz porozumień z Gdańskiem, samorząd województwa musi także uzgodnić postanowienia z samymi kolejarzami z PKP PLK.

- Jakiś czas temu wysłaliśmy do spółki treść porozumienia. Teraz czekamy na podpisanie - mówi Martyn Janduła z biura prasowego spółki PKP PLK.
Władze województwa zapewniają, że do jego zawarcia dojdzie na pewno.

- Obecnie spółka samorządu województwa - PKM - prowadzi bardzo szczegółowe rozmowy ze spółką PKP PLK dotyczące już konkretnych rozwiązań na linii. Wszystko jest na dobrej drodze, ale wciąż trzeba uzgadniać dodatkowe kwestie jak chociażby z Gdańskiem - podkreśla zastępca marszałka.

Powstaje projekt elektryfikacji PKM-ki



Pomorska Kolej Metropolitalna podpisała 11 stycznia umowę na opracowanie projektu elektryfikacji linii PKM i budowy przystanku Gdańsk Firoga. Dokumentacja ma być gotowa na początku przyszłego roku. Elektryczne pociągi pojawią się na trasie PKM w 2023 roku.

Warto przypomnieć, że linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji, samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

Nowy przystanek PKM przy lotnisku



Przy okazji elektryfikacji PKM SA wróciła także do pomysłu budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 roku. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM. Rejon ten rozwija się w ostatnich latach tak dynamicznie, m.in. dzięki trwałemu zakorzenieniu się w Gdańsku Firodze amerykańskiego giganta informatycznego Intela, że obecnie budowa tego przystanku jest już w pełni uzasadniona.

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT. W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak nazywana jest ta okolica.

Miejsca

Opinie (124)

  • Może by dołączyć przystanek na południowej dzielnicy Gdańsk?. (1)

    • 2 2

    • no jest PKM Jasien np. Nizej PKM nie jezdzi. Z szadolek niedlugo bedzie opcja tramwaj + przesiadka na PKM bretowo i jakos dojedziecie na lotnisko

      • 0 0

  • przystanek w kokoszkach

    piekna idea aby rozruszac ten teren .....bravo

    • 4 4

  • fajnie

    super byloby zeby powstal przystanek w kokoszkach , gdzies miedzy budowlanych a dojazdowa

    • 2 4

  • Od d*py strony

    Mozna bylo stara linie poprowadzic gdansk koscierzyna przez pruszcz tereny sa kolei nowe szyny i remont lini

    • 1 3

  • A odcinek Stara Piła - Pruszcz ???

    Była by kolejna alternatywa dojazdu. Już dawno o tym się mówi, czas zacząć robić.

    • 5 0

  • Niech wogle stoi

    Z rana opóźnienia po 10min to kpina!
    W tej kwestii niech się poprawią bo perspektywa nowych przystanków wręcz budzi grozę! Zamiast premii dajcie pracownikom zegarki !

    • 2 4

  • (1)

    A gdzie nowy tabor dla elektryfikowanej PKM?
    Kibele Polregio en57 nie są w stanie wjechać na ten teren górski
    Jedynie kibel skm en71 powinien dam radę.
    Ktoś tu zapomniał że potrzeba pociągów elektrycznych :)

    • 1 0

    • obywatel

      To potem i za kolejne cztery lata jak dobrze pójdzie. ot, tak to u nas się robi.

      • 1 0

  • Brawo Gdańsk! Coraz lepiej. Kaczka chyba ze złości z żółtej na czerwoną sie przerobiła. (2)

    ole Ole Ole Ole.

    • 4 7

    • Typowy zwolennik totalnej (1)

      Dlaczego siejesz nienawiść?

      • 3 1

      • Bo lubie i wtedy mi staje.

        • 0 0

  • po co

    totalnie bez sensu ten przystanek ! niedaleko jest matarnia z wilekim parkingiem i jeszcze przystanek kielpinek. nie rozumiem po co ten przystanek

    • 4 7

  • Gdyńska anomalia (2)

    Kto wytłumaczy dlaczego zlikwidowano bezpośrednie połączenie Gdyni z Kościerzyną? Pociągi skierowano przez Wrzeszcz wydłużając czas przejazdu o pół godziny! Teraz jadą setki Passatów i Golfów przez Żukowo i Chwaszczyno do Gdyni. Połączenie funkcjonowało doskonale ułatwiając życie tysiącom ludzi, no to trzeba było coś schrzsnić. Udało się.

    • 9 3

    • I bardzo dobrze zrobiono! (1)

      Masz rację - rzeczywiście udało się!
      Udało się dzięki temu podwoić liczbę pasażerów na tej trasie, bo dzięki temu mieszkańcy Kościerzyny mogą teraz dojechać pociągiem nie tylko do Gdyni, ale także do Gdańska. A dzięki temu, że te pociągi są przyspieszone, to do Gdyni dojeżdżają niewiele później.

      • 2 1

      • Pan Świlski Ci bajki wciska. Wzrosło o 30 tyś. ale tylko na odcinku Wrzeszcz - Kiełpinek. Jeżdżę codziennie i widzę ile osób jadących z Kościerzyny wysiada we Wrzeszczu. Spokojnie można zrobić stację przesiadkową w Osowie lub w Żukowie. Zrobiono dobrze ale wyłącznie mieszkańcom Gdańska (duża częstotliwość kursowania na odcinku Wrzeszcz - Port Lotniczy). Pasażerowie jadący z Kościerzyny do Gdyni tracą przez to 60 - 90 min. dziennie.

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane