• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korposzczury w SUV-ach? To mit. Poprawmy komunikację w Oliwie

Jan Kowalski
28 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Przystanek autobusowy przy kompleksie biurowców przy Grunwaldzkiej w Oliwie idealnie symbolizuje stan komunikacji miejskiej w tej okolicy. A przecież pracuje tu co najmniej 20 tys. osób. Przystanek autobusowy przy kompleksie biurowców przy Grunwaldzkiej w Oliwie idealnie symbolizuje stan komunikacji miejskiej w tej okolicy. A przecież pracuje tu co najmniej 20 tys. osób.

Ogromna większość pracowników zagłębia biurowego w Oliwie dojeżdża do pracy komunikacją miejską, choć niewiele robi się, by im to ułatwić. Dlatego sugerowanie, że "korposzczury powinny porzucić swoje białe SUV-y w leasingu" jest nie tylko pozbawione sensu, ale też krzywdzące - pisze nasz czytelnik, podpisujący się jako Jan Kowalski.



W jaki sposób dojeżdżasz najczęściej do pracy?

Możemy śmiać się z ludzi pracujących w biurowcach Oliwy zobacz na mapie Gdańska, ale czy tego chcemy, czy nie, statystyka jest nieubłagana. Na początek przedstawmy dwa fakty:

Fakt nr 1



W ostatnich 10 latach powstało tam ponad 200 tys. m kw. powierzchni biurowej, co przy naprawdę skromnym przeliczeniu - 10 m kw. na jednego pracownika, wytworzyło 20 tys. miejsc pracy. Nie rozumiem gdy ktoś mówi "korposzczury, a gdzie jakieś fabryki, przemysł?". Przecież świat się zmienił - to naprawdę 20 tys. pracujących dorosłych ludzi (wyborców).

Fakt nr 2



Jeśli zliczymy absolutnie wszystkie miejsca parkingowe - podziemne, naziemne, miejskie w tej okolicy, to wyjdzie nam, że jest tam największe skupisko parkingów w całej aglomeracji - łącznie jakieś 4 tys. miejsc parkingowych. Oznacza to (wbrew powszechnej opinii), że pozostałe 80 proc. pracowników (16 tys.) dociera do biurowców komunikacją miejską, na rowerze lub pieszo.

Nawet jeśli wypełni się wszystkie miejsca parkingowe w promieniu kilometra od centrów biurowych w Oliwie, to i tak nie zmieści się na nich więcej niż 4 tys. samochodów. To oznacza, że 80 proc. pracowników dojeżdża do pracy komunikacją miejską lub rowerem. Nawet jeśli wypełni się wszystkie miejsca parkingowe w promieniu kilometra od centrów biurowych w Oliwie, to i tak nie zmieści się na nich więcej niż 4 tys. samochodów. To oznacza, że 80 proc. pracowników dojeżdża do pracy komunikacją miejską lub rowerem.
Skoro zatem kierowcy aut, to istotna, ale jednak mniejszość - zastanówmy się, jakie możliwości daje miasto, jeśli chodzi o dojazd do Oliwy komunikacją zbiorową. Żeby nie było, że jestem stronniczy, przedstawmy wszystkie możliwe środki transportu.

Tramwaje



Najbliżej Alchemii/Olivia Business Centre znajdują się przystanki BażyńskiegoTetmajera. W tym pierwszym przypadku pasażerowie muszą przejść kilkaset metrów po chodniku, droga jest oświetlona do obu parków biurowych. Z przystanku Tetmajera, który znajduje się zdecydowanie najbliżej Olivia Business Centre, wiedzie chodnik, który w ostatnich miesiącach Uniwersytet Gdański chciał zagrodzić, żeby ludzie tamtędy... nie chodzili.

Ogrodzenie stadionu UG utrudnia dojście do biurowców


Dobrze, że inwestor Olivii dogadał się z UG i tysiące ludzi dalej mogą docierać do swoich miejsc pracy. Kilka lat temu nie było tam tego chodnika, ludzie brodzili po kostki w błocie. Obecnie wciąż nie ma np. oświetlenia (co jest problemem zwłaszcza w zimie, gdy ciemno robi się na długo przed końcem pracy "korposzczurów").

Koszt? Kilkadziesiąt tysięcy złotych?

Autobusy



Przystanek Hala Olivia pamięta czasy budowy samej hali. W ostatnim roku przeprowadzono remont al. Grunwaldzkiej na odcinku od ul. Opackiej do ul. Abrahama. Kierowcy aut zyskali nową nawierzchnię, ale zatoka autobusowa pozostała dziurawa, wykonana z siermiężnej trylinki. Próżno szukać tam wiaty przystankowej (która wydawałaby się oczywistą zachętą dla ludzi z reguły elegancko ubranych) czy systemu informacji pasażerskiej. Zresztą sam przystanek - gdyby usunąć drugi plan na zdjęciu - wygląda jak z głębokiego przedmieścia. Dojeżdża tam jedna linia autobusowa jeden raz na godzinę, krótki autobus mogący pomieścić ok. 80 osób (przypominam - pracuje tam 20 tys. ludzi).

Przystanek autobusowy przy kompleksie biurowców, w którym pracuje co najmniej 20 tys. osób. Przystanek autobusowy przy kompleksie biurowców, w którym pracuje co najmniej 20 tys. osób.
Gdy zapytałem odpowiednie osoby, dlaczego przystanek nie został wyremontowany podczas remontu al. Grunwaldzkiej, odpisano mi, że ten "znajdował się poza zakresem opracowania". Aha.

Koszt przywrócenia stanu przystanku do wymogów XXI wieku? Kilkadziesiąt tysięcy złotych?
 

SKM



Czy SKM jeździ częściej niż 10 lat temu przed budową tych wszystkich biurowców? Nie. Czy składy są nowsze? Nie. Kolejarze wolą protestować w "obronie miejsc pracy", jakby nie rozumieli, że miejsca pracy obronią, jak będą mieli klientów, a pasażerów zdecydowanie odstrasza np. zejście z peronu Przymorze-Uniwersytet, które nie było odmalowane od co najmniej kilkunastu lat. Z wiszącymi kablami, zapisane graffiti. Schody - można sobie rozerwać na nich nogę, dawno zostały wytarte przez tysiące ludzi korzystających z tego przystanku. Do tego stopnia, że sterczą z nich pręty zbrojeniowe.

Koszt odnowienia zejścia z peronu? Kilkanaście tysięcy złotych?

  • Tunel prowadzący na przystanek kolejowy SKM Przymorze Uniwersytet, z którego korzystają pracownicy biurowców zlokalizowanych przy al. Grunwaldzkiej w Oliwie. Dla wielu jego stan jest do zaakceptowania.
  • Tunel prowadzący na przystanek kolejowy SKM Przymorze Uniwersytet, z którego korzystają pracownicy biurowców zlokalizowanych przy al. Grunwaldzkiej w Oliwie. Dla wielu jego stan jest do zaakceptowania.
  • Tunel prowadzący na przystanek kolejowy SKM Przymorze Uniwersytet, z którego korzystają pracownicy biurowców zlokalizowanych przy al. Grunwaldzkiej w Oliwie. Dla wielu jego stan jest do zaakceptowania.
  • Tunel prowadzący na przystanek kolejowy SKM Przymorze Uniwersytet, z którego korzystają pracownicy biurowców zlokalizowanych przy al. Grunwaldzkiej w Oliwie. Dla wielu jego stan jest do zaakceptowania.
  • Tunel prowadzący na przystanek kolejowy SKM Przymorze Uniwersytet, z którego korzystają pracownicy biurowców zlokalizowanych przy al. Grunwaldzkiej w Oliwie. Dla wielu jego stan jest do zaakceptowania.

Rower



Niby tutaj jest dobrze: droga rowerowa wzdłuż al. Grunwaldzkiej istnieje, wzdłuż ul. Wita Stwosza również. Tylko szkoda, że są to drogi rowerowe biegnące wzdłuż SKM albo wzdłuż linii tramwajowych. Kiedy jednak chcemy pokonać trasę poprzeczną, gdzie nie ma alternatywy, zaczynają się schody. Zapewne masa ludzi chciałaby dojechać do biura z Przymorza/Zaspy. Na ul. Kołobrzeskiej mamy jednak cztery pasy ruchu dla samochodów, parkingi, pasy rozdziału i brak drogi rowerowej. Ul. Piastowska - również brak drogi rowerowej. Ul. Bażyńskiego - brak drogi rowerowej. Ul. Abrahama - brak drogi rowerowej.

Konkluzja



Zastanówcie się, zanim następnym razem napiszecie, żeby "korposzczury dojeżdżały se komunikacją, a nie białymi SUV-ami w leasingu". A jeżeli chodzi o włodarzy miasta, to prośba o rozsądek z inwestycjami i pomnikami za kilkaset milionów złotych, podczas gdy mieszkańcy potrzebują zaledwie kilkuset tysięcy złotych na realne potrzeby, które pomogą im w codziennym życiu.

Marcin Uske, rzecznik prasowy firmy Torus, dewelopera Alchemii:
Mówiąc o SKM warto dodać, że funkcjonuje też drugi tunel wiodący z peronu SKM Przymorze-Uniwersytet, bezpośrednio na teren inwestycji Alchemia. Wygląd tego tunelu jest zupełnie inny, znajduje się on pod stałą opieką firmy Torus, która w całości sfinansowała jego budowę.

Co więcej, w ramach Alchemii powstało już ponad 1 tys. miejsc parkingowych dla rowerów (docelowo będzie ich ponad 1,4 tys.), a w budynkach znajdują się szatnie z infrastrukturą sanitarną.

W ramach budowy drugiego etapu Alchemii Torus wybudował także dwie zatoki autobusowe - powstały tam przystanki obsługiwane przez 3 linie (umiejscowione one są bliżej Castoramy). Z kolei w ramach trzeciego etapu Alchemii powstała zatoczka dla taksówek.

Przy realizacji inwestycji, Torus stara się zawsze modernizować i usprawniać komunikację wokół budynków oraz tworzyć dodatkową infrastrukturę transportową.


Olivia Business Centre: Pomagamy, jak możemy

Zdajemy sobie sprawę, jak wygląda komunikacja miejska w otoczeniu zespołu biurowców w Oliwie. Rozumiejąc wagę problemu, staramy się wyjść naprzeciw potrzebom pracowników naszego kompleksu biurowego. Stąd pomysł i realizacja linii autobusowej Olivia Bus, która cieszy się wielkim zainteresowaniem. To również projekt Olivia Carpooling, która po uruchomieniu aplikacji ma cały czas rosnącą liczbę użytkowników dojeżdżających wspólnie do pracy. Przygotowaliśmy też strefy dla taksówek, wydzielone z parkingów należących do kompleksu OBC.

Dagmara Rybicka, Olivia Business Centre
Jan Kowalski

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (685) ponad 20 zablokowanych

  • To mit. Zadnen z moich korposzczurkowych znajomych nie jezdzi suvem. (3)

    Zdecydowana wiekszosc jezdzi komunikacją a niewielka czesc malymi autami.

    • 69 7

    • (1)

      Wstyd mieć korpoznajomych..

      • 5 11

      • coś w tym jest....

        • 0 0

    • Biały SUV

      Nie jeździ bo siedzi cały czas w robocie

      • 1 0

  • Po co budowano (8)

    te kloce i wielkie powierzchnie biurowe w centrum i tak juz zakorkowanego miasta?
    Na zachodzie (Stany/Kanada) duze biurowce czesto lokalizowane sa poza miastem (np w okolicy lotniska) co ulatwia dojazd drogami szybkiego ruchu. Turysta i tak nie bedzie zainteresowany ogladaniem szklanych budynkow na dach ktorych nie moze wjechac

    • 26 6

    • Żeby ludzie, którzy nie jeżdzą autami, mieli blisko do pracy (1)

      • 0 0

      • Będą wtedy mieli bliżej ?? Czy do czego zmierzasz? Może inaczej..co palisz/bierzesz?

        • 0 0

    • tyle że tam wszyscy jeżdzą autami (3)

      Tam wszyscy praktycznie jeżdzą autami, zupełnie inaczej niż u nas.

      • 2 10

      • wszyscy? chyba jednak nie wszyscy.

        Skala nadwagi i otyłości przekracza wśród korzystających wyłącznie z samochodów skalę wyobraźni trolli internetowych.

        • 0 1

      • 3 minusujących głupców (1)

        Taka prawda trudna do akceptacji?

        • 3 1

        • Nie, to po prostu nie prawda :) Tak ciężko to zaakceptować?

          • 4 1

    • Zmartwiony przypuszczalnie chory na samochodozę

      W dobrze zarządzanych miastach mamy zasadę tzw. rozwoju zorientowanego na transport publiczny (Transit Oriented Development) czyli w pobliżu stacji SKM tworzone są miejsca pracy i inne cele codziennych podróży.

      • 1 0

    • W Vancouver i Toronto masz dużo budynków o funkcji mieszanek

      Ładnie rozkłada to ruch i nie ma miasteczek złożonych z samych biurowców, które zdychają o 17:30

      • 6 0

  • komunikacja w Gdańsku to tragedia. (15)

    Lisicki dulkiewicz grzelak rozlicze was przy urnie.

    • 282 159

    • Alchemii powstało już ponad 1 tys. miejsc parkingowych dla rowerów (docelowo będzie ich ponad 1,4 tys.)

      a co z miejscami dla aut, dlaczego okoliczne ulice i chodniki sa zastawiane autami,
      pieszy się nie liczy, straż miejska nie interweniuje

      • 1 0

    • Tragedia to mało powiedziane (7)

      - ponad połowa mieszkańców żyje poza zasięgiem transportu zbiorowego (jeden z najgorszych wyników w kraju)
      - organizacyjny chaos, awarie, spóźnienia, mnogość taryf, zawiłość tras i schematów, brak biletomatów itp. itd. etc.
      - jak chcesz jechać np. z okolic Brętowskiej Bramy na Elbląską to dwie przesiadki i 1,5h - autem pół godziny maks, nawet na Wrzesz Dolny w okolice Hallera musisz się przesiadać przy Wrzeszcz PKP, a jak ktoś jeździ np. z Gdańska do Gdynii to co ma zrobić? Komunikacją miejską to się robi wycieczka na pół dnia minimum.
      - jest duży problem z zakupami, bo marketów i CH jest mało i są one często w trudno dostępnych miejscach, do dyskontu jadę 3km a do marketu prawie 10 (jeżdżę na Osowę bo tam najmniejszy młyn).
      - a jak masz jeszcze dzieci do przedszkola zawieść?

      Auto w Trójmieście to po prostu konieczność, szczególnie jeśli ma się rodzinę - wtedy to już w ogóle jedno auto to za mało, sąsiedzi kupili drugie właśnie bo z jednym nie dawali sobie rady.

      • 37 17

      • Problemem nie jest to, że z samochodu korzystają ci, którzy mają sporo spraw do załatwienia na mieście (3)

        Tylko ci, którzy wożą codziennie swoje cielska na trasie "tyrka - dom". A poza tym to, że połowa mieszkańców " żyje poza zasięgiem transportu zbiorowego" to tak piramidalna bzdura, że dziwię się, że nie masz wstydu takie rzeczy wypisywać. "marketów i CH jest mało" - też się popisałeś. Dam ci dobra radę: jak masz jechać 10 km do sklepu to rób zakupy przez Internet.

        • 21 4

        • Przecież to są dane z raportu o transporcie publicznym, (2)

          gdzie 3miasto wypadło słabo a najgorszy wynik uzyskał Wrocław - tylko około 36% mieszkańców w zasięgu transportu zbiorowego. Ten raport był szeroko komentowany nawet tutaj, więc skąd te zdziwienie?
          I jedyna firma, która dowoziła do mnie spożywkę już nie ma takiej oferty - więc tu gdzie mieszkam (a przypominam, że to Wrzeszcz Górny) nie mam możliwości zrobienia zakupów spożywczych przez Internet. Rady typu "zmień pracę, weź kredyt" wszyscy znają :)
          I zapraszam np. do parku handlowego Matarnia w najbliższą sobotę - tak dużo jest obiektów handlowych, że ludzi tam prawie wcale nie widać, haha :) Jak rozumiem mama wciąż robi zakupy, więc to nie problem?

          • 2 2

          • To raport jest nic nie wart

            Skoro kłóci się z czymś co można tak łatwo sprawdzić.

            • 1 0

          • Z d raport i tyle

            jak się wlicza do analizy Lasy Oliwskie i pola na Lipcach, to i do g wniosków się dochodzi.

            • 5 2

      • Z Gdańska (1)

        do Gdyni od zawsze kolejką. Dalekobieżne też się zatrzymują i tu i tu.

        • 5 1

        • Mieszkasz na dworcu?

          To by tłumaczyło łatwość dojazdu.

          • 1 3

      • Poza zasięgiem zbiorkomu

        mieszkają ci, którzy zamiast mieszkać w mieście wolą betonowe wsie przy obwodnicy.
        Z Gdańska do Gdyni jeździ się koleją.
        Centrów handlowych w mieście jest nawet nadmiar. Jak do dyskontu jedziesz 3 km to musisz mieszkać na wsi. Ja mam 5 dyskontów w promieniu 500 m, ale mieszkam w mieście.
        Dzieci do przedszkola odprowadzam pieszo, na moim osiedlu co 300 m jest jakieś przedszkole.

        • 8 2

    • Rozliczę?

      Ile wziąłeś za pisanie tych bzdur? Najpierw naucz się pisać .

      • 2 0

    • Nie tylko w Gdańsku i nie tylko Gdańsk dojeżdża do tych biur. Każdy chce pracować, koniunktura jest taka, że pracowników

      Firmy się rozwijają, Trójmiasto głównie w Gdańsku ma ogromny potencjał w IT, a specjaliści albo się relokują z różnych części kraju albo i z zagranicy, albo dojeżdżają z podmiejskich miejscowości w których mieszkają. Każdy chce dojechać do pracy i wrócić sprawnie, a czym dotrze to już jej/jego sprawa. Więcej empatii.

      • 0 0

    • (1)

      Na pewno..ciekawe, co zrobisz?

      • 2 1

      • rozliczy się z US

        i jeśli go nie zamkną to będzie cud heheh

        • 1 1

    • nie zgadzam sie

      Mam całkowicie odmienne zdanie. Kwestia tego gdzie się mieszka. Mieszkam na Piecki-Migowo i lepszego rozwiązania komunikacyjnego nie widzę... serio. Przystanek zbiorczy 5 min od domu, autobus, tramwaj w każdą stronę świata. Do pracy bez większych korków ok 20min. PKMka do Gdyni, lotnisko. Autobus, którym się poruszam dom praca - praca dom jest na przystanku +/- 2 min? to dużo? zważywszy na nieprzewidywalność ruchu miejskiego? wypadek, światła itp. Korzystałem z auta od ponad 9lat ostatnie pół roku jeżdżę komunikacją i jest ok. Czekam jeszcze na rowery miejskie może wtedy się czasem przesiądę z busika na rowerek :)

      • 19 3

    • nie strasz nie strasz bo się ..spakujesz.

      • 3 7

  • (53)

    Korposzczury to raczej SKM albo rower( moda). SUVy to mimo wszystko inna liga. Typowy korposzczur to przybysz z prowincji( bez obrazy oczywiście dka ludzi z mniejszych miast czy wsi) który chce zawalczyć świat i raczej zalicza się do kadry pracowniczej więc skąd przysłowiowy SUV?

    • 315 61

    • O co wam chodzi z tymi SUVami ? (21)

      Bardzo dobre samochody. Wygodne, Bezpieczniejsze niż jakaś Śkoda ,i chyba lepiej podwieżć się do pracy samochodem niż dymać z buta o 5.00 rano do autobusu , zmienić ze dwa po drodze , i wtracać tak samo, tracąc przy tym 3 godziny dziennie na same dojazdy. Po drodze załatwiam zakupy, odbieram,(zawożę) dzieci i jest ok.

      • 41 27

      • hmmm czy bezpieczniejsze?? Amerykańskie badania jasno mówią, że przy wypadku suv gorzej wypada od sedana z uwagi, że suv znacznie szybciej zaliczy "rolkę" niż sedan czy hethback z uwagi na umiejscowienie środka ciężkości.

        • 0 0

      • Że bezpieczniejesze... Zależy co masz na myśli (2)

        Byle Fabia lepiej ominie "nagłą" przeszkodę niż większość SUVów o wartości nierzadko kilkukrotnej ww. Skody.

        • 10 3

        • ale ja za to korzystam z twojej strefy zgniotu (1)

          i w SUVie z wypadku wyjdę raczej bez szwanku

          • 3 1

          • Lepiej wyjdziesz z wypadku, którego innym samochodem unikniesz? To rzeczywiście super - SUV-y rozwiązują problemy nieznane innym pojazdom!

            • 0 0

      • To kup sobie ciągnik siodłowy, będzie jeszcze bezpieczniejszy (8)

        SUV-y to przeskalowane pseudoterenówki (które do terenu się ni cholery nie nadają) niepotrzebnie zabierająca w mieście przestrzeń i spalają niepotrzebnie paliwo na przewożenie dodatkowych 300 kg stali i blachy z których zbudowana jest dodatkowa przestrzeń, przy czym ta przestrzeń jest tak d**ilnie zaprojektowana, że nie ma z niej żadnych korzyści - SUV-y ani nie są w stanie przewieźć więcej osób niż "jakaś Skoda", ani nie mają specjalnie dużego bagażnika. Tym bardziej, że przeważnie przewozi 1 tłusty tyłek kierowcy. Ale nawet SUV-em można podjechać do węzła integracyjnego.

        • 47 17

        • (1)

          Widać, że się w suv nie siedziało, raporty spalania też w małym palcu nie siedzą. Za to patrząc na drogi to w zasadzie jedynie poruszanie się suvem daje szansę na ciągle posiadanie zawieszenia.

          • 0 2

          • 1) siedziało się 2) im większa masa tym większe spalanie, fizyki nie oszukasz 3) chyba zawieszenia do remontu, bo te samochody nie są zaprojektowane do jazdy po dziurach.

            • 1 0

        • Ha!!! Rowerowy aktywisto ! (3)

          Mam cie ! Żal ci d...pe ściska , Wytrzeszcz oczu, muchy na zębach , gil do pasa , i cap taki, ze współpracownicy się odsuwają na dystans skażenia!
          Jak chcę potrenować to jadę SUVem na siłownię , a nie walczę o przeżycie na ulicy i wk....wiam wszystkich naokoło

          • 9 28

          • (2)

            "Wytrzeszcz oczu, muchy na zębach , gil do pasa , i cap taki, ze współpracownicy się odsuwają na dystans skażenia, a jak chcę potrenować to jadę SUVem na siłownię" - masz o sobie strasznie niskie mniemanie.

            • 12 7

            • Czytaj ze zrozumieniem (1)

              To jest mniemanie o tych z muchami na zębach.

              • 3 2

              • już, już - na pewno cię jakaś polubi

                • 0 0

        • No a gdybym jeżdził Porsche ? (1)

          To jakbyś mnie skrytykował?

          • 1 3

          • thebill?...

            • 0 0

      • Zgadza się, SUVy są spoko (5)

        Sam jeżdżę dużym Jeepem. Siedzi się wysoko, wygodnie zestrojone zawieszenie, wielka maska z równie dużym silnikiem daje poczucie bezpieczeństwa, nie ma potrzeby ściskania się w tłumie pasażerów zbior-komu.

        "SUV-y ani nie są w stanie przewieźć więcej osób niż "jakaś Skoda", ani nie mają specjalnie dużego bagażnika. Tym bardziej, że przeważnie przewozi 1 tłusty tyłek kierowcy."

        No i? Wciąż lepsze od skody, a dopóki mieszczę się w liniach miejsca parkingowego to ty się o moje spalanie i miejsce w mieście nie czepiaj. Spalę ile wleję :)

        • 15 26

        • (3)

          Lepsze od Skody, bo?

          • 9 3

          • Nie "bo", tylko co z tego, że są "lepsze". A w ogóle co to znaczy lepsze?

            Jak to zdefiniować w ogóle?

            • 0 2

          • kupił to co ma teraz opowiadać? będzie jak mantrę powtarzać, że lepsze.

            • 10 3

          • Pewnie lepsze, bo SUVy są najlepsze...

            • 7 3

        • My się nie czepiamy.

          Ani ci niczego nie zazdrościmy. Nie lubimy cię, po prostu.

          • 4 3

      • (1)

        Hm, a jeśli ktoś ma SUV-a Skody?

        • 3 1

        • też do d*py.

          • 2 1

    • RAno wsiadam w swoim garażu do SUVa (3)

      W pracy parkuję na podziemnym. Nie odśnieżam , nie moknę ,nie marznę , a jak jest ślisko, to nie jadę z włosami dęba stojącymi,(na łysych letnich), , bo działają kontrole trakcji, dobre zimówki i napęd 4x4. Jedyne czego się obawiam to "geniuszy" w 100-letnich Śkodach , do których komplet zimówek kosztuje więcej niż jego bolid.

      • 7 9

      • Przecież to samo możesz mieć w zwykłym kompakcie (2)

        • 7 3

        • Ale jak Śzkodziarz nie opanuje swojego bolidu na łysych oponach (1)

          to się ode mnie odbije, albo wjedzie pod podwozie. I pokaż mi kompakta 4x4. Jedynie Subaru.
          Nie zastanawiam się , czy odśnieżone, czy nie. Po prostu jadę .

          • 3 1

          • Mój szwagier ma to samo w swoim ciągniku

            a 4x4 to nawet FIAT-y Panda do niedawna sprzedawali.

            • 0 0

    • Tak czytam tego posta i oczami wyobraźni widzę: (2)

      Takiego wąsatego wujka Janusza przy niedzielnym rosole.

      • 15 6

      • Dla którego Lanos to szczyt elegancji i funkcjonalności.

        • 5 0

      • W białych skarpetach przyozdobionych kubotami.

        • 10 3

    • (1)

      Z leasingu?

      • 3 6

      • Wy wszyscy myślicie, że leasing to za darmo dają?

        • 6 0

    • Korposzczury (2)

      Typowa mowa nienawiści. Uczciwie pracujący i normalni ludzie, a wyzywani od szczurów korporacyjnych.

      • 13 3

      • Normalni ludzie nie pracują w korporacjach. (1)

        • 1 17

        • to samo mogę powiedzieć o tobie

          • 1 1

    • Bo koprpaczki dostają służbowe autka (6)

      albo biorą leasingi zatrudnieni na własnej działalności,

      • 16 31

      • Ja tam kupuję za gotówke (4)

        i zmieniam co 5 lat.

        • 9 3

        • (1)

          Ja co dwa, szybko mi się auta nudzą..

          • 5 0

          • Stać Cie to sobie zmieniasz.

            A co ???

            • 0 1

        • Brawo Ty!

          • 3 0

        • Chwalipięta!

          • 1 3

      • Leasingi biorą tylko samozatrudnieni. Są jakieś pomysły podobne dla etatowców ale to mniej opłacalne. A tam szybciej znajdziesz umowę na zlecenie lub etat niż samozatrudnionych (nie te zarobki).

        • 20 1

    • Zawojować jak już

      • 0 0

    • Z leasingu

      • 1 0

    • A jakie jest przysłowie o SUVach? (1)

      • 4 0

      • Kupisz śruba, będziesz fruwal.

        • 5 0

    • (3)

      No wlasnie, o tym samym pomyslalem. Swoja droga wybudowanie w zabytkowej oliwie tych kolchozow w takim skupisku to najwieksza krzywda jaka mozna byko dzielnicy wyrzadzic. Dodatkowo niepotrzebny wiezowiec ktory zdominowal charakterystyczna psnorame Oliwy (mowila ostatnio o tym byla juz konserwator zabytkow).

      • 41 48

      • Gdzie ty miałeś zabytki w tej części Oliwy? (1)

        • 42 9

        • jedyny zabytek w tamtej okolicy to hala stojąca obok ;)

          • 28 2

      • Masz rację, wieżowce powinny powstawać wyłącznie w Gdyni ;)

        • 8 3

    • Jakbyś nie czytał artykułu a komentował

      "Korposzczury w SUV-ach? To mit. Poprawmy komunikację w Oliwie". Rozumiesz to zdanie?

      • 8 0

    • 1. przysłowiowy SUV? Jakie to u Was w mieście są przysłowia o SUVach?

      2. widzisz pan, przybysze zapierniczają, muszą aspirować do takiej jak widać funkcji miejskiego rentiera z czasem na pisanie bzdur w komentarzach. Co bym dał za takie życie...

      • 9 1

    • (1)

      Nie znam przysłowia o SUVie

      • 17 3

      • Bidulkiewicz

        Jak Kuba Bogu tak Bóg SUVie

        • 24 0

  • OBC "pomagamy jak możemy", czyli jak być Januszem biznesu: (2)

    -Mamy 2 autobusy, które mieszczą po 50 osób i jeżdżą tylko w 1 kierunku w mało korzystnych godzinach.
    -Mamy 3 miejsca dla TAXI na X tysięcy pracowników.
    -Mamy Olivia Carpooling, w którym można wygrać miejsca na miesiąc. Tylko zanim się wygra, to trzeba gdzieś parkować co nie? Ups....
    -Aha, i mamy miejsca parkingowe za jakieś 400 (pewnie teraz 500) złotych za miesiąc
    -A, no i jeszcze parę miesiący temu podnieśliśmy cenę wszystkich parkingów wokół. Ale nie zmieniliśmy ceny z 3-4zł/h na 6-8zł/h, tylko wpisaliśmy małym druczkiem 3-4zł.... na 30 minut.

    Pomagamy jak możemy!

    • 2 1

    • I dlatego

      ... Parkujecie na gdzie się da? na Arkonskiej, Szczecińskiej , Slupskiej Malborskiej i Puckiej, mając w d.. mieszkańców, trawniki, niezastawione wjazdy n posesje?
      ogranicząjc przejazd dla Śmieciarkek i dostawców?

      • 1 0

    • Pewien byly prezydent kiedys na obczyznie powiedzial

      Najlepsze interesy, robi sie na swoich...

      • 0 0

  • miejsca pod OBC (12)

    ja tylko dodam bo pan Kowalski jakoś zapomniał wspomnieć o jednym dośc istotnym fakcie, miejsca parkingowe , ktore są przy OBC bą podziemne sa nei osiągalne dla "korposzczurów" takich jak ja, zarabiających 2,5 tys na ręke nie ma możliwości opłacani amiejsca parkingowego za 500 czy nawet 400 zł miesięcznie, a nawet jak jest parking ktory kosztuje 200 zł to jest tak zapchany ze nie ma zadnej możliwości się tam na stronie zarejestrowac i wykupić miejsce, a opcja parkowania przy skm Oliwa to trochę kpina jednak, mieszkańcy osiedla od strony Tetmajera są na tyle bezczelni ze rysują samochody stojące na parkingu wzdłuż ulicy gwoździami bo wydaje im się ze nas "korposzczury" stac na wykupienie miejsca bo zarabiamy nie wiadomo ile. Powstaje kolejny biurowiec ciekawe czy deweloper pomyśłi i zrobi kolejny parking. Miasto też mogłoby póść korposzczurom na rękę i wprowadzić możłiwość skorzystania z abonamentu na takich warunkach jak mieszkańcy okolicznych ulic, ja na pewno bym skorzystała a pewnie nie tylko ja

    • 27 36

    • Miasto wprowadza strefy płatnego parkowania właśnie po to, żeby mieszkaniec jak wraca do domu mógł sobie spokojnie zaparkować i nie martwić się o to, że parking pod jego blokiem będzie zastawiony przez samochody korposzczurow

      • 0 0

    • Jak dla mnie sprawa jest prosta (2)

      Budujesz biurowiec? Musisz zapewnić miejsca parkingowe. Twoja sprawa gdzie. Na dachu, pod ziemią, w samym budynku. Nie interesuje mnie to, nie ma być widać samochodów pracowników korporacji wokół budynku.

      • 7 9

      • nie znam sie, ale sie wypowiem

        plan zagospodarowania narzuca maksymalna liczbe miejsc parkingowych. OBC/Alchemia nie moga wybudowac wiecej.
        Przyczyna jest prosta- sterowanie ruchem. 10 tys wiecej miejsc parkingowych w tym miejscu to paraliz

        • 1 0

      • Przy właściwej postawie policji to by ich widać nie było

        BTW: jak tam akcja "Główne Miasto"? Graty przestały tam już parkować na chodnikach, czy tydzień wywożenia złomu i mandatowania wszystkich jak leci to za mało?

        • 3 0

    • 2500 na rękę? No naprawdę pensje godne korpo..daj sobie spokój z tym syfem.

      • 2 0

    • To jest proste. Jesli nie stac cie na parking to nie stac cie na samochod. Jezdzij komunikacja miejska

      • 9 3

    • (1)

      Dej mnie, mnie sie należy mam chorom curke.

      Srsly?
      Wykup miejsce w tramwaju i skmce za 150 zł miesięcznie (albo więcej, nie wiem skąd dojezdzasz) i zrezygnuj z życia w stresie na rzecz wcześniejszego wstawania.

      Ewentualnie rower też jest spoko opcją. Dopytaj kolegów z pracy jak robić to by było wygodnie i tyle

      • 18 6

      • Jak to jak to robić... pewnie im cieńsza guma tym lepiej.

        • 0 3

    • polscy murzyni to tanie bydło robocze i żaden pracodawca się nie przejmuje (1)

      jak pracownik dotrze do pracy dotyczy to szpitali urzędów lotniska gdzie są dziesiątki parkingów i hektary wolnego pola a samochodu i tak nie ma gdzie postawić a zresztą roweru też.

      • 3 3

      • Uśmiech. Akurat koło lotniska jest parkingów w opór i nawet niewiele to kosztuje, tylko trzeba umieć znaki czytać

        • 3 1

    • Mieszkańcom trudno się dziwić. Miejsc pod prlowskimi blokami jest bardzo mało a tu jeszcze setki nowych samochodów.

      • 21 1

    • Developer myśli o zyskach, a nie o parkingach

      Zrobi tyle miejsc, ile jest wymagane. Nigdzie na świecie nie ma możliwości, żeby każdy pracownik dojeżdżał autem. Czasem jest lepiej (np. na prywatnych kampusach, w Gdańsku coś takiego ma Intel), ale tam też nie ma miejsca dla wszystkich. Jedyna opcja to inwestowanie w komunikację miejską, żeby była realną alternatywą dla auta (głównie czasowo, bo to jest najważniejsze dla pracownika korzystającego z niej codziennie).

      • 17 0

  • Sprostowanie do artykułu sponsorowanego

    Przejeżdżam codziennie obok i widzę jak wielu pracowników parkuje pod BOMETem (na cudzym parkingu), a potem na skróty przez jezdnie (po 3 pasy w każdym kierunku) przebiega między samochodami. Z obu stron są przejścia kierowane światłami, ale po co nadkładać kilkadziesiąt metrów i jeszcze czekać na głupie zielone. Najlepiej od razu przez jezdnie i do tego na skos. Ledwo jeden z drugim wysiadł z samochodu, a już zapomniał o kierowcach pojazdów w ruchu. Przecież on jest najważniejszy i tylko on się liczy. Cały świat ma wstrzymać oddech i stanąć na baczność, bo on pracownik biurowca Olivia się pojawił, często z terminem w ręku, bo pokonująć tak znaczny dystans musi być przygotowany na wszelką ewentualność (z pragnieniem, glodem i trzęsieniem ziemi włącznie). A może by tak pracodawcy zafundowali swoim pracownikom wizytę u psychologa? Jest ona konieczna.

    • 1 1

  • Bo jeszcze jest coś takiego jak struktura (4)

    te 20tys pracowników w większości tyra 14h za 2000tys bo takie są stawki.
    4 tys to jacyś managerowie którzy zarabiają wtedy po 15-20tys i mają służbowe auta.

    • 8 10

    • Bzdury

      • 1 0

    • Nooo i?

      I właśnie dla tych ludzi, co harują za 2000 zł trzeba polepszyć komunikację miejską.

      • 0 1

    • (1)

      chyba w twojej fabryce takie stawki. w tych biurowcach za 2000zł nawet sprzątaczki nie pracują - już nie mówiąc o tym że one nie pracują po 14h. chyba że chcą zarobić więcej, ale to już nikt nie zmusza.

      • 4 3

      • Korpo odbija piłeczkę?

        • 1 1

  • to SKM wygląda jak w Bangladeszu (52)

    dobrze że są wybory.

    • 475 41

    • (6)

      Nie bądż ksenofobem,bądż otwarty na inne kultury,masz coś do Bangladeszu?Gdańsk miastem wielu kultur.

      • 33 25

      • Chiny nam inwestorzy zafundowali (1)

        Smutne papierowe twarze codziennie rano dreptaja do szklarni ...
        Bezdzietne pokolenie , schorowane i depresyjne ...

        • 15 8

        • W Chinach to byś się zagubił nawet w prowincjonalnym mieście.

          • 1 0

      • Bangladesz od lat wygląda lepiej niż wolska republika bananowa (3)

        • 17 8

        • Republika bananowa to była 8 lat za PO (1)

          • 12 19

          • A teraz jest bananowa republika ludowa.

            • 16 3

        • suv to taka nadęta żaba

          zwykle auto udające coś większego, tylko od kiedy większa karoseria cokolwiek wnosi w aucie na plus, raczej na minus, łatwiej to wywrócić i większe opory powierza czyli spalanie

          • 7 1

    • Są wybory (2)

      Wybieram samochód.

      • 11 7

      • (1)

        Tak samo wybiera 90%+, cokolwiek tu w artykule za propagandę podają.
        W efekcie są korki i smród, wypadki śmiertelne i poczucie zagrożenia.
        Slamsizacja miasta.

        Stać nas na samochód, stać nas na dwa samochody itd. To nie ekonomiczna mozliwość
        musi teraz za nas decydować, tylko administracyjna dopuszczalność.

        jak?

        • 3 4

        • nie 90 ale 44 procent

          według KBR tylko 42% podróży w Gdańsku jest realizowana samochodami, ale chorzy na samochodozę uważają, że reprezentują "większość". Szkoda, że samochodozie często towarzyszy cyklofobia. MEVO dużo zmieni w sposobie rozmawiania o problemach transportowych miasta.

          • 1 0

    • dlaczego jak w Bangladeszu ? (12)

      Ja widziałem takie same w USA i to wcale nie mało !

      • 18 5

      • w złych dzielnicach tak ale nie przy uniwersytecie! (6)

        • 8 7

        • W Gdańsku nie ma złych dzielnic. (5)

          Wszyscy jesteśmy takimi samymi Gdańszczanami.

          • 13 4

          • i wszyscy macie problemy z ortografią? (4)

            • 7 5

            • (1)

              Nie zaczynamy wypowiedzi od "i".

              • 2 0

              • i nieprawda

                • 0 1

            • nawiedzony polonista ? (1)

              pewnie żarówki nawet nie wymienisz w lampce nocnej, ty to dopiero masz problemy !

              • 3 3

              • Znajomość zasad ortografii to sprawa kultury buraczku

                • 3 1

      • W USA to chyba na filmach z lat 80tych (1)

        Bo ja szczerze mówiąc od lat nie widziałem takiego dziadostwa.

        • 2 3

        • Atlanta 2019

          Centrum miasta, słup klepisko, bez rozkładu jazdy, bo MARTA - czyli firma odpowiedzialna za transport publiczny, uwaza to za niepotrzebny dodatek.
          Ps. Atlanta drugie co wielkosci rozwijajace sie miasto w USA po NY

          • 3 0

      • na jednym z najważniejszych przystanków w mieście? (2)

        • 8 8

        • przystanek A122 (1)

          nie najważniejszy

          ale ważny, bo promujący komunikację publiczną w konkurencji do niewydolnej indywidualnej. by także wyżsi w hierarchii szczurów korzystali, a nie niżsi marzyli o ucieczce samochodem

          powinny się tam zatrzymywać liczne linie, powinna być poczekalnia, powinien być sygnalizator i biletomat, który by na siebie zarobił.

          a nie ma, bo w komunie "naczalstwo łuczsze znajet", decyduje nie zysk, tylko wola zarządu ZTM, żyjącego z dotacji a nie biletów

          • 6 1

          • Więcej linii staje na Kołobrzeskiej za wiaduktem

            Boli hrabiów przejście kilkudziesieciu metrów dalej?

            • 5 10

    • ten przystanek to symbol tego nieszczęsnego miasta (6)

      tak wygląda realizacja waszego snu o zamieszkaniu w pobliżu letniej plaży

      • 29 7

      • to jest standardowy przystanek na całym świecie (4)

        zobacz na google maps przystanki w UK, Niemczech i Francji, Szwecji, Danii, Kanadzie, USA. Stoi słupek, śmietnik, czego jeszcze potrzebujesz? Czerwonego dywanu?

        • 17 8

        • bo hrabia żąda, bo hrabia się domaga żeby przy każdym przystanku było spa (3)

          i to za darmo, złote fotele, drinki, też za darmo, bo hrabia ma żądania

          • 7 11

          • (2)

            Nie "przy każdym przystanku", tylko w tzw. normalnych krajach w takich miejscach powstają węzły przesiadkowe, a nie 1 autobus na godzinę.

            • 12 3

            • To jest przystanek tylko dla linii 122 ze Sopotu.

              Autobusy jadące z Kołobrzeskiej tam nie dojadą i mają przystanek trochę dalej, bardziej w stronę Wrzeszcza i Centrum.

              • 3 0

            • w jakich miejscach? to nie jest takie miejsce

              w biznes parkach nie ma wiat więc nie domagaj się Bóg wie czego, na jakiej podstawie?
              poza tym Polska to jest w miarę normalny kraj, pomijając watykańska okupację

              • 3 8

      • Jak można porzucić Mazury na rzecz Lemingradu?

        • 12 10

    • Robiąc takie inwestycje w centrum, należy inwestora zobowiązać do modernizacji infrastruktury drogowej w obrębie 1-2 km (4)

      Tam budują ile? 10 biurowców? Więc - drogi, skrzyżowania, DDR-y, perony, dojścia do biurowców, chodniki i wszystkie miejsca użyteczności publicznej powinny być odnowione na koszt inwestora! To powinno być oczywiste!

      • 26 8

      • Dokladnie

        Albo niech miasto wybuduje piękne spa na przystanku i darmowa kawunie a wlasciciel biurowców będzie płacił miesięczne myto dla miasta i wtedy będzie każdy zadowolony

        • 0 3

      • (1)

        Wiesz, ilu jest tam inwestorów? Wiesz, ile dróg jest w promieniu dwóch kilometrów? To promień sięgający do Dickmana, Dąbrowszczaków czy Pola.

        • 2 5

        • Czemu się uczepiłeś dwóch km? To jeden.

          A wiesz jakie ciężkie miliony idą na takie budowy? Remont infrastruktury to ułamek takich inwestycji.

          • 3 2

      • tak byłoby w normalnym mieście, niestety w Gdańsku są uklady i korupcja

        • 16 11

    • przecież już głosowaliście - hahahahaha

      • 7 3

    • byłem w Bangli więc uwierz mi..nic nie wygląda gorzej niż tam....zwłaszcza komunikacja miejska

      • 8 1

    • Bo to pkp skm. tak cala Polska wyglada przeciez, a prawde piszac, to w wiekszosci wyglada gorzej. (4)

      • 11 7

      • (3)

        Przecież to Niemcy Polskę zrujnowali za wojny, a co nowsze to islamiści ze strefy Schengen. Dobry Polak nigdy by nic nie posprejował

        • 18 7

        • (1)

          no i tego, 45 lat komunizmu.

          • 5 5

          • Sprej za komunizmu był na kartki i tylko od trzeciego sekretarza wzwyż ;)

            • 8 2

        • dokładnie, polaki niewinne, to się samo wszystko zrobiło

          • 13 2

    • (2)

      Gdańsk miastem wielu kultur.

      • 8 17

      • z każdej bierze coś najmniej ciekawego? (1)

        • 10 5

        • z wolski, z moskwy i z san escobar

          • 5 7

    • Kiedy odbędzie się debata? Mieszkańcy czekają

      • 10 3

    • Pozdrawiam z Miami

      • 5 3

    • Stworzyli małe miasto na 4 km2

      • 5 3

    • Wygląda jak wygląda. (2)

      Sama się zrobiła, sprajem popryskała i lampy powyrywała.

      • 39 7

      • te korposzczury do wszystkiego są zdolne :)))) (1)

        a złapanego na gorącym sprayacza SKMki sąd skazał tylko na 1000zł ... zamiast na 50'000zł - odmalowanie całej SKMki ... i dopóty sądy nie będą na sprawcach wymuszać ponoszenia kosztów odnowienia całej elewacji ... bez względu na wielkość nasprayowania ... dopóty wandale będą się czuli bezkarni...

        • 50 4

        • Dopóki doputy

          • 8 5

    • W Bangladeszu przystanki są ładniejsze

      Mniej tam tez zadęcia "metropolitalnego"

      • 8 5

  • Braun już o tym wspominał przed artykułem. (39)

    • 173 327

    • Jak mówią starzy indianie: (3)

      Z kupy bata nie ukręcisz, braun to nie jest materiał na prezydenta

      • 57 17

      • No tak, bo Dulkiewicz jest... (2)

        W życiu nie widziałem tak nijakiej kobiety jak ona.

        • 15 26

        • taka

          piszcząca myszka spod miotły. nie nadaje się.

          • 0 0

        • W ogóle widziałeś w życiu niewiele kobiet, i głównie miały na nazwisko "Kropka-Jotpeg".

          • 16 6

    • Braun niech się modli .... (2)

      to jedno mu jeszcze jakoś wychodzi :))))

      • 21 6

      • Modlitwa też mu nie idzie. Modlitwa to jego narzędzie, aby w polityce zaistnieć. Tak się dzieje jak się nie ma nic mądrego do zaoferowania

        • 9 1

      • i rozum niech się modli

        • 1 3

    • (5)

      Daj spokój z tym Braunem, nie potrzeba nam w Gdańsku talibów

      • 126 57

      • Jeśli braun startuje w Gdańsku, nastepny bedzie Maciek z Klanu i Kononowicz (1)

        Smiech na sali. Ale Tvp Gdańsk dzielnie go wychwala. Widać z jakiego ramienia kandyduje tu człowiek zupełnie nie zwiazany z tym miastem . No i program wyborczy, poprostu super. Doszukać się dziur w całym i lansowac sie na najwiekszego mędrca ktory rozwiaze problemy metropolii północy. ..

        Może jeszcze bedzie chciał zrobic jakies strefy katoszariatu?

        • 20 10

        • Chłop się ośmiesza w Gdańsku, bo chce się przypodobać talibanom z pissu

          • 12 1

      • Ilu ludzi zatrudnia ten pan do pisania komentarzy pod każdym artykułem? (2)

        A może to po prostu fnatyzm? Skutek jest odwrotny do zamierzonego. Przynajmniej w mojej opinii.

        • 41 10

        • Calkiem sporo, ale kopiejkowe trolle są tanie. Robią wiele hałasu, lecz głosować nie mogą.. (1)

          • 25 4

          • prostytucja widać ciągle jest popularna

            ale co ma robić stary donosiciel na którego rząd ma teczki i składa mu propozycję nie do odrzucenia

            • 9 1

    • Braun? (3)

      a co on proponuje?

      • 19 8

      • (2)

        bylo ogladac debate ze skiba

        • 9 25

        • Czyli nic?

          Aha.

          • 5 1

        • Wiem, że to internet... ale niechlujstwo w Twojej pisowni nie zachęca do oglądania.

          • 15 5

    • Wiesz gdzie jest miejsce Brauna? (2)

      Poza Gdańskiem. Nie potrzeba nam tu religijnych fanatyków zionących niechęcia do wszystkiego, co inne

      • 40 15

      • niech się do isis zapisze katobolszewik

        • 9 1

      • Nam potrzeba, żeby było jak było!

        • 8 1

    • (14)

      Facet z Torunia się urwał, czemu w Toruniu go nie chcą jak taki kozak z niego?

      • 87 19

      • W Gdańsku potrzebny jest ktoś z zewnątrz. (7)

        Nie jest uwikłany w lokalne znajomości czy interesy. Spojrzy na nasze miasto z czystą kartką bez oglądania się za siebie. Polecam na YT jego nagrania ze spotkań z mieszkańcami, a nie tylko krótkie reportaże na TVN. Wizja Gdańska Grzegorza Brauna jest jak najbardziej słuszna.

        • 25 67

        • No logiczne (3)

          Gospodarzem naszego terenu niech zostanie osoba, która naszego terenu nie zna.

          • 16 9

          • A Prezydenta Gdańska (1)

            mogą wybierać tylko mieszkańcy urodzeni w Gdańsku!
            Już widzę te minusy od słoików.

            • 3 9

            • a prezydentem Polski może być agent Watykanu

              • 6 0

          • klasyczna logika pisbolszewi

            • 13 3

        • tak jasne czysta kartka, aha, przekonałeś mnie że ho ho

          • 15 6

        • Ile rubli za komentarz? (1)

          Dobra robota, płacą na czas?

          • 41 10

          • To jest moje własne zdanie, mój komentarz i moje przemyślenia.

            Rozumiem, że wiele ludzi nie podziela tej opinii, dlatego uważam, że warto się z nią dzielić.

            • 13 23

      • on jest tak z Torunia, jak... (1)

        kiedy on w tym Toruniu mieszkał?

        • 6 11

        • Nie jest z Gdańska, w tym rzecz, więc koniec dyskusji.

          • 20 10

      • Torun kiedys byl stolica Pomorskiego (3)

        Sprawdz se

        • 6 51

        • No tak, zapomniałem, że to program cofnięcia się o 85 lat.

          • 23 2

        • Toruń jak już, nie Torun

          • 16 11

        • A Gniezno Polski, sprawdź sobie. I co z tego wynika?

          • 60 3

    • kampania wyborcza live

      Ciekawie jest zobaczyć, kampanię wyborczą niszowego kandydata na żywo. Pod co drugim artykułem Grzegorz Braun. Niesamowite, że kiedy ja pracuję robiąc coś konkretnego, czyjaś praca polega na trolowaniu.

      • 8 5

    • Julian Tuwim - Kapuśniaczek

      Jak wesoły milion drobnych, wilgotnych muszek,
      Jakby z worków szarych mokry, mżący maczek,
      Sypie się i skacze dżdżu wodnisty puszek,
      Rośny pył jesienny, siwy kapuśniaczek.

      Słabe to, maleńkie, ledwo samo kropi,
      Nawet w blachy bębnić nie potrafi jeszcze,
      Ot, młodziutki deszczyk, fruwające kropki,
      Co by strasznie chciały być dorosłym deszczem.

      Chciałyby ulewą lunąć w gromkiej burzy,
      Miasto siec na ukos chlustającą chłostą,
      W rynnach się rozpluskać, rozlać się w kałuży,
      Szyby dziobać łzawą i zawiłą ospą...

      Tak to sobie marzy kapanina biedna,
      Sił ostatkiem pusząc się w ostatnim dreszczu...
      Lecz cóż? Spójrz: na drucie jeździ kropla jedna.
      Już ją wróbel strząsnął. Już po całym deszczu.

      • 10 3

    • o Pegi Braun, o Pegi Braun, kto ciebie ukochać będzie umiał.....

      • 37 5

    • rąbnij się w łeb

      • 3 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane