• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kosztowny kolejowy objazd z Trójmiasta na Kaszuby

Michał Brancewicz
17 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nowe przystanki na trasie PKM oraz fragment bajpasu kartuskiego, który pozwoli zachować kursowanie pociągów w czasie elektryfikacji linii 201. Nowe przystanki na trasie PKM oraz fragment bajpasu kartuskiego, który pozwoli zachować kursowanie pociągów w czasie elektryfikacji linii 201.

O niemal 35 mln zł droższa, niż zakładali kolejarze z Warszawy, jest najniższa oferta przygotowania projektu i przeprowadzenia remontu 15-kilometrowego odcinka linii kolejowych 234 i 229 z Gdańska Kokoszek do Glincza. Tzw. bajpas kartuski będzie stanowił trasę objazdową na Kaszuby podczas przyszłej elektryfikacji linii PKM i 201. Z kolei na początku przyszłego roku poznamy dwie koncepcje rewitalizacji brakującego fragmentu linii 234, który połączy się z linią PKM oraz budowy przystanku Karczemki, za których realizację odpowiada Pomorska Kolej Metropolitalna.



Jak często jeździsz pociągami?

Bajpas kartuski to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Kokoszki i Starą Piłę w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Według zapowiedzi miałaby ona powstać do końca 2021 roku.

Dzięki temu pociągi będą mogły nadal kursować z Trójmiasta na Kaszuby podczas przygotowywanej przez PKP PLK elektryfikacji i budowy drugiego toru na linii Gdynia - Kościerzyna oraz trzeciego toru między Gdańskiem Osową a Gdynią Główną.

Prace przy bajpasie kartuskim będą się składać z dwóch etapów: modernizacji ok. 15-kilometrowego odcinka istniejącej linii Gdańsk Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, którą realizować będą Polskie Linie Kolejowe oraz odbudowy niespełna 1,5 km toru na odcinku Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki, realizowanej przez spółkę PKM przy współpracy z miastem Gdańsk.

Bajpas kartuski - oferty od 250 do 400 mln zł



Kolejarze z Warszawy otworzyli niedawno koperty z ofertami na zaprojektowanie i wykonanie prac na swoim odcinku. Zgłosiły się trzy podmioty:

Oferty w zakresie podstawowym:

  • Konsorcjum Roverpol 1 (Warszawa) i Roverpol 2 (Walencja, Hiszpania) - 250,3 mln zł (277,5 mln zł po rozszerzeniu o opcje)
  • Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe (Gdańsk) - 357,7 mln zł (360,7 mln zł po rozszerzeniu o opcje)
  • Trakcja PRKiI (Warszawa) - 400,3 mln zł (413,8 mln zł po rozszerzeniu o opcje)

Problem w tym, że PLK zamierzało wydać na ten cel 216,8 mln zł. To oznacza, że najniższa oferta jest i tak o blisko 35 mln zł wyższa, niż zakładali kolejarze, co może spowodować konieczność powtórzenia postępowania.

Zgodnie z zapisami przetargowymi, wykonawca będzie miał na realizację zadania 27 miesięcy, czyli dwa lata i trzy miesiące. To oznacza, że nawet gdyby wkrótce udało się podpisać umowę z którymś z oferentów, to prace i tak przeciągną się do 2022 roku.

Na razie nie będzie przystanku PKM Karczemki



Swoją część tego przedsięwzięcia przygotowuje też PKM. Na finiszu są prace polegające na opracowaniu dwu wariantowej koncepcji przebiegu fragmentu toru, który połączy linię PKM z linią 234. Prace przewidują również powstanie jednokrawędziowego peronu PKM Karczemki. Koszt dokumentacji to 978 tys. zł.

- Potem zostanie ogłoszony przetarg w formule zaprojektuj i zbuduj - zapowiada Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Jednak na razie wyłącznie dla torowiska, peron powstanie w późniejszym terminie.

Projekt elektryfikacji PKM w lutym 2020



Najpóźniej w lutym 2020 roku powinien być gotowy projekt elektryfikacji całej linii PKM oraz budowy dodatkowego przystanku Firoga, między Matarnią a lotniskiem. Opracowanie dokumentacji pochłonie ponad 2,5 mln zł.

Na ukończeniu jest też projekt elektryfikacji linii 201 między Gdynią a Kościerzyną wykonywany na zlecenie PLK.

- Przygotowujemy materiały do przetargu na modernizację trasy z Somonina do Gdyni Głównej. Zaplanowano dobudowę drugiego toru na odcinku Somonino - Gdańsk Osowa i dobudowę trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia Główna oraz modernizację i elektryfikację linii - mówił latem tego roku Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Prace na tym odcinku będą mogły ruszyć dopiero po powstaniu wspomnianego wcześniej bajpasu kartuskiego, czyli objazdu dla pociągów.

Elektryfikacja obu tras ma się zakończyć w 2023 roku, chociaż dotrzymanie tego terminu, szczególnie dla linii 201, może okazać się trudne.

Opinie (135) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (3)

    tymczasowa linia omija Żukowo? gdzie tu logika?

    • 3 8

    • Żukowo Zachodnie

      NIe omija, lecz jest ok 2 km od przystanku w centrum.

      • 0 0

    • Żukago

      Woli tdi

      • 1 0

    • No, fakt. Stacja Żukowo Zachodnie nie leży w Żukowie.

      • 11 0

  • zamiast Firoga są potrzebne inne przystanki (5)

    ale jak widać realizowane są niepotrzebne stacje postojowe na zlecenie prywatnego inwestora

    • 49 32

    • W Gdańsku to Zaspa oraz przydałby się też Kielnieńska. W Gdyni natomiast przydałoby się Wzgórze oraz Mały Kack. Budowa tych przystanków wydaje się być logiczniejsza niż budowa przystanku dla Intela, do którego z lotniska i tak można sprawnie dojechać autobusami

      • 1 0

    • jakie np? (1)

      • 0 0

      • Firoga

        • 0 3

    • Tak z ciekawości jakie? (1)

      Zaspa? jakieś inne?

      • 6 1

      • Tak, właśnie Zaspa.

        • 8 1

  • A po co ta Firoga? (3)

    Tam dziura. Parę domków, Intel i nic specjalnego przecież.

    • 17 1

    • Intel

      Do intela codziennie dojeżdża 2.5k ludzi a jak zbudują dwa nowe budynki to ma być 4k. Na pkm matarnia wysiada z 200 do 300 osób a stoi nie wiadomo po co.

      • 0 0

    • Widać, że od niedawna w Gdańsku i znasz tylko jakieś syfiaste blokowisko.

      • 1 2

    • Intel miał się ponoć dorzucić, to dla nich miał powstać ten przystanek.

      • 7 1

  • (4)

    Najważniejsze, żeby to nie było tymczasowe. Przystanki Kokoszki, Stara Piła powinny zostać w sieci PKM na stałe. Później trzeba się zająć rewitalizacją linii do Pruszcza Gd. przez Kolbudy, Straszyn.

    • 32 1

    • (2)

      tym bardziej ze jest to krótsza trasa do Gdańska niż przez Lotnisko,
      ale potrzebna będzie elektryfikacja żeby po remoncie ruszyło,
      na czas działania bypassu trzeba korzystać dużo żeby włodarze widzieli że jest sens zachować tą linię

      • 10 1

      • (1)

        Z tymi łukami jakie są obecnie, pociągi nie pojadą tam więcej niż 40 km/h, do tego problematyczny jest przejazd przez DK91 w Pruszczu. No i przepustowość przez Orunię ograniczona, więc raczej nieprętko cokolwiek ruszy.

        • 5 1

        • Jak Orunia? Bypass ci się pomyliły

          • 0 0

    • No nie jedna stara piła

      • 6 0

  • (5)

    To jednak pkm Karczemki ma powstać? Na już nie nadążam,raz czytam że mają robić potem że nie itp...

    • 7 0

    • (3)

      Dla mnie to jest farsa, beda niby teraz probowali przedluzyc ul. Kalinowa do Kielpinka PKM, jakby nie mogli o tym zdecydowac jak powstawala linia PKM oraz wezel Karczemki. Byloby taniej i ludzie nie musieliby sie meczyc z dojazdami do Kielpinka dziwaczna linia 268 ktora powinna zostac rozdzielona na 2 krotsze linie....
      Czy w koncu ktos cos zrobi z tym problemem bo mam wrazenie ze wszystkie dzielnice blisko PKM juz poszly do przodu a Karczemki to wieczne plany....
      Marnotrawienie kasy i tyle

      • 9 0

      • (2)

        Jak za 100 lat Karczemki się rozbudują to wtedy zrobią przystanek PKM Karczemki.
        Bypass będzie bez elektryfikacji, więc później i tak PKM nie będzie jeździła, PKM karczemki powinien powstać od razu na linii PKM. Bypass powinien być docelową trasą do Kartuz, czas dojazdu z kartuz do Kartuz o pół godziny krótszy,
        więcej podróżnych, mniej korków.

        • 3 1

        • Powinno było powstać dojscie (1)

          ale nie przystanek w tak bliskiej odległości. Ile trwałaby podróż gdyby przystanki robić tak blisko

          • 1 3

          • Ktoś już to obliczał.
            Za daleko z Karczemek czy kokoszek do pkm kielpinek.

            • 0 0

    • No cóż, Pan Redaktor ma po prostu stare informacje - z czasów ogłoszenia przetargu i najwyraźniej nie kontaktował się w tej sprawie z władzami miasta. Które po raz kolejny zignorowały potrzeby mieszkańców Karczemek.

      • 11 1

  • 16.100.000zł za 1km to faktycznie za mało (1)

    1m za 16.1tyś zł to mało!!!
    Będzie. 18460zł jeden metr!!!
    Ludzie to d**ile jak nie widzą tu czystego złodziejstwa!!!!

    • 4 0

    • Całkowita zgoda.

      • 0 0

  • Pruszcz Gdański - Stara Piła (3)

    To teraz trzeba zacząć rozmowę o odtworzeniu lini Pruszcz Gdański - Stara Piła i odkorkowaniu dzielnic południowych Gdańska.

    • 25 1

    • (1)

      Nie ma takiej potrzeby

      • 0 4

      • zgadzam sie nie ma takiej potrzeby

        za duzo kasy i i ruch towarowy wyborcy nie przepuszcza lokalnym wojta tego

        • 0 0

    • To chyba w pierwszej kolejności o drugiej linii do Pruszcza

      • 2 0

  • Gdzie są teraz eksperci? (2)

    Gdzie są teraz eksperci z gw, ptmkż itd którzy twierdzili że to będzie kosztowało grosze?

    • 34 11

    • 277mln-35=242mln to są grosze????

      Te 242miliony (242.000.000 złotych )bez złodziejstwa starczyłyby na cztery takie odcinki!!!!!!!!
      Kradną ile wlezie.....

      • 0 0

    • no właśnie, były pismak a obecnie expert trampoliniarz prezes Rydzyński co ma nam do powiedzenia

      • 5 1

  • Tak się kradnie

    35mln....... I to na naszych oczach.....

    • 2 0

  • Nie maja pojęcia (4)

    Ludzie, którzy się tutaj wypowiadają nie maja pojęcia ile osób jedzie z Kaszub pkm, czasami warto wyjechać poza Gdańsk i się trochę zorientować, ile osób korzysta z pkm. Robią ponieważ jest bardzo potrzebny. Jedyny minus kolei pkm to duża liczba przystanków, okej ale prędkość powinn być większa bo kolejka
    Się wlecze

    • 77 7

    • Wlecze się, (1)

      bo jest obsługiwana przez spalinowe szynobusy, które ledwie są w stanie ruszyć z miejsca obłozone pasażerami.

      • 2 0

      • Dokładnie

        Nie wiem gdzie widziałeś te 80-100 km\h bo jak jechałam to miałam wrażenie, ze jest zepsuta i jechać nie może.

        • 0 0

    • Prędkość PKM (1)

      Między przystankami to od 80 do 100 km/h.

      Energia kinetyczna takiego składu przy tej prędkości i masie jest na tyle duża że prędkość ta ze względu na drogę hamowania nie może być większa. Wieziemy ludzi w środku a nie katofle

      • 10 2

      • 80-100 km/h?

        no raczej nie na odcinku Kiełpinek - Wrzeszcz.
        No i to przyspieszenie.
        SKMce jak zwykla spieszy się powoli co najlepiej widać na linii Gdansk - Gdynia.
        Inna sprawa, że ten tabor co jeździ na PKM to nie jest do ruchu aglomeracyjnego.

        • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane