• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kozłowski: Dodatkowe 200 mln euro dla Pomorza

30 czerwca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Jedną z największych inwestycji na Pomorzu współfinansowanych przez Unię Europejską jest Kolej Metropolitalna. Ma kosztować 719 mln zł (netto), z czego 611 mln zł z dotacji unijnej. Jedną z największych inwestycji na Pomorzu współfinansowanych przez Unię Europejską jest Kolej Metropolitalna. Ma kosztować 719 mln zł (netto), z czego 611 mln zł z dotacji unijnej.

Dzięki nowym rozwiązaniom przedstawionym 29 czerwca Komisji Europejskiej, tylko na Pomorze może trafić o 200 mln euro więcej niż w obecnej perspektywie - pisze z Brukseli specjalnie dla Trojmiasto.pl Jan Kozłowski, były marszałek województwa i poseł do Parlamentu Europejskiego.



Jak oceniasz sposób wydawania unijnych pieniędzy na Pomorzu?

Projekt Komisji stawia na politykę spójności - najbardziej prorozwojową politykę unijną, ważną dla wszystkich europejskich regionów. To właśnie polityka spójności może dopomóc Unii Europejskiej w otrząśnięciu się ze skutków kryzysu i w powrocie na drogę wzrostu gospodarczego. Nakłady na tę politykę mają wzrosnąć o 28 mld euro.

Projekt jest bardzo korzystny dla takich krajów jak Polska, które dynamicznie się rozwijają, nadrabiając wieloletnie opóźnienia. Według projektu, do naszego kraju może trafić w latach 2014-2020 nawet 80 mld euro przeznaczonych na politykę spójności.

Biorąc pod uwagę tylko środki pozostające w dyspozycji samorządu województwa, do Województwa Pomorskiego może trafić nawet 200 mln euro więcej (czyli ponad 800 mln zł) niż w obecnym budżecie. Także rolnicy w naszym regionie otrzymają wyższe dopłaty, mimo, ze ogólne nakłady na Wspólna Politykę Rolną będą mniejsze.

W projekcie Komisji pojawił się także nowy instrument, finansujący duże, transgraniczne inwestycje infrastrukturalne w dziedzinie energii, transportu i sieci cyfrowych, tzw. Connecting Europe Facility. Inwestycje te, ściśle skoordynowane z inwestycjami finansowanymi przez politykę spójności( zwłaszcza Fundusz Spójności), są szczególnie ważne dla umocnienia Wspólnego Rynku. Według projektu Komisji, instrument ten ma sfinansować kluczowe dla Pomorza połączenie Bałtyk - Adriatyk.

Oczywiście, projekt Komisji jest punktem wyjścia do trudnych negocjacji. Należy spodziewać się dużego krytycyzmu ze strony niektórych państw członkowskich dążących do zmniejszenia unijnego budżetu i forsowania interesów poszczególnych państw kosztem wspólnych polityk.

Należy spodziewać się zatem bardzo trudnych negocjacji pomiędzy Parlamentem Europejskim a Radą. Dla Komisji Budżetowej, której jestem członkiem, będzie to okres bardzo wytężonej pracy.
Bardzo się cieszę, że pierwszy etap tych negocjacji przypadnie na okres Polskiej Prezydencji, która z pewnością będzie rzecznikiem utrzymania projektu Komisji Europejskiej.

Jan Kozłowski - pomorski poseł do Parlamentu Europejskiego, były marszałek województwa pomorskiego.

Opinie (82) 9 zablokowanych

  • Poprosimy o niedziurawe ulice. (4)

    • 86 10

    • drogi (1)

      dokładnie, proszę wyremontować wszystkie ulice Trójmiasta
      i to biegusiem !

      • 16 5

      • Drogi remontuja, ulice są cały czas dziurawe.

        • 10 1

    • to se kup...

      ...terenowe auto...

      • 5 9

    • na żłobki, bo brakuje miejsc!

      • 1 4

  • TAK TRZYMAĆ! (2)

    No o to chodzi.

    • 43 6

    • (1)

      zabieranuie jednym i dawanie innym... na prawdę o to chodzi??

      • 4 3

      • biurokratom na pewno...

        • 5 2

  • 200mln (1)

    Tylko nie zmarnujcie tych pieniędzy na ECS

    • 129 9

    • Jak pan to policzył?

      "200 mln euro więcej (czyli ponad 800 mln zł)"
      Dziś w NBP: 1 euro = 3,9575 PLN.

      • 2 3

  • naprawić drogi !!

    naprawić drogi !!

    • 67 8

  • aha

    Super! Za tą kasę można wybudować drugie Centrum Solidarności:)

    • 39 18

  • Wybory parlamentalne juz jesienią a tekst to tylko takie hasło (3)

    Czas na dobry PR
    A co będzie w UE i budżetem na lata 2014-2020 w UE to jeszcze nikt nie wie na pewno do 2020 r. w Polsce nie będzie waluty euro.

    • 26 27

    • malkontent (1)

      twoje życie musi być smutne, wszedzie widziec minusy

      • 5 11

      • Twoje życie musi być wesołe -

        - spędzasz je narzekając na to, że inni widzą wszędzie minusy :)

        • 10 0

    • i bardzo dobrze, po co nam euro

      • 3 2

  • Polityka spójności ma spore tradycje. Jeszcze kilkadziesiąt lat temu np Polityka Spójności pod wdzięczną nazwą

    wspierała tysiące rolników a tak do naszego podwórka - nie trwonić pieniędzy na POKL i durne szkolenia

    ps. czy Marszałek Struk dostanie jakieś pieniądze na kolejny obrazek za kilkadziesiąt tysięcy do gabinetu, a gen. rez. Sławoj Głódź na nowe okna do kwatery dowodzenia???

    by żyło się lepiej.

    • 29 3

  • Znowu rozdadzą unijne dotacje, (2)

    które w większości trafią do bogatych panienek-utrzymanek, które z nudów pootwierają sobie salony kosmetyczne, odnowy biologiczne, pijalnie czekolady, herbaciarnie i tym podobne wynalazki.

    • 30 18

    • (1)

      a niech otwierają, płacą podatki i dają pracę!!

      • 2 2

      • One nie płacą, bo nie umieją gospodarować pieniędzmi. Pensje w terminie to też dla nich abstrakcja. Dobre kwalifikacje łóżkowe nie przekładają się na głowę do interesów.

        • 1 2

  • jak to dobrze, że tym razem Władze Gdańska i b.Marszałek przekonali się do gdyńskiej inicjatywy w zakresie reaktywacji KM (5)

    Brawo, razem możemy więcej, tylko aby to były potrzebne inwestycje. Do tego ważne, aby dać priorytet mądrym ludziom z wizją rozwoju gospodarczego, a nie politykierstwa.
    Wszyscy wiemy jak Gdańsk uciekał od tego projektu tworząc wyimaginowane bariery. Dobrze, że w końcu zrozumieli. Osobiste podziękowanie dla dr Wołka

    • 18 23

    • ......................

      podejrzewam ze jestes urzednikiem - pewnie sie nudzisz kazda wiadomosc musi byc przez Ciebie skomentowana

      • 14 9

    • (2)

      Heh Gdańsk nie jest przeciwko KM, tyle że KM Gdynia nagle skróciła tylko do stacji SKM tak aby nie musieć nic wykładać. I dzięki temu Gdynia nie musi ani jednego kilometra nowych torów wybudować, a Gdańsk musi wybudować trasę Rębiechowo - Osowa oraz Rębiechowo - Zaspa.

      Ale w sumie po co ma być linia KM do lotniska w Gdyni, skoro one tylko w planach póki co więc Gdynia poprostu pokazuje jak zwykle, że dużo gada mało robi. Tak samo do SKM się dokłada tyle co kot napłakał, a potem mówi, że skm jej nie chce peronów remontować.

      • 16 4

      • ta trasa była za niemca (1)

        tylko ją zniszczyliście. Gdynia wykorzystuje wszystko jak może np. lotnisko, a Wy żyjecie nieracjonalnie i rozrzutnie

        • 5 12

        • Kolejny mitoman

          O to fakty kto zniszczył tą linie :

          W dniu 26 marca 1945 na 5 wiaduktach linii Niemcy ustawili parowozy i wysadzili je w powietrze. Zwalone parowozy i wiadukty na krótko zahamowały ofensywę radziecką, a później, przez wiele powojennych miesięcy, utrudniały komunikację drogową Gdańska z Gdynią i Sopotem.

          Linia kolejowa bez tych wiaduków nie miała rzadnego sensu, zwłąszcza że po wojnie lotnisko było usytuowane na pasie startowym na Zaspie. Po drugie była to linia kolejowa do Piły, ale nawet odcinków poza gdańskiem nikt teraz nie używa do przewozów pasażerskich a tylko do towarowych.
          A przy okazji te tory są innej szerokości niż pozostałe.

          A jeżeli chodzi o linie to cały czas jeszcze jest w większości miejsc, ale będzie wymagałą gruntownej przebudowy.

          • 9 3

    • tyle potrzebnych inwestycji w pomorskim

      a skoro gdansk nie chce to niech mu Marszałek prezentu nie robi

      • 0 1

  • no no to pewnie Gdańska Fundacja Przedsiebiorczości będzie organizować kolejne szkolenia ;] (1)

    • 38 2

    • a jak :) - tam to jest robienie lodzików

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane