• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kret wyszedł z tunelu pod Martwą Wisłą. Pierwsza nitka wydrążona

Maciej Naskręt
30 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Maszyna TBM rozpoczęła drążenie tunelu z szybu położonego nieopodal ul. Kujawskiej 3 czerwca tego roku.

Nieco ponad pół roku wykonawcy zajęło wydrążenie przy użyciu maszyny TBM pierwszej - południowej - nitki tunelu pod Martwą Wisłą. W sobotę oficjalnie zakończono operację - maszyna pokonała 1072,5 metrów podwodnej przeprawy.



Zobacz wnętrze tunelu po wydrążeniu 462 m.

Zakończyło się drążenie pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą przy użyciu maszyny TBM (Tunel boring machine - ang. maszyna drążąca tunel). Kret pokonał 1072,5 metrów w ziemi, przechodząc tym samym pod korytem rzeki i pojawił się w wykopie nieopodal ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Końcową fazą wyjścia TBM był demontaż z jej czoła 52-tonowej stalowej pokrywy, po czym tarcza ujrzała wreszcie światło dzienne.

Inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa zobacz na mapie Gdańska i Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (po drugiej stronie rzeki) jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.

Film promocyjny GIK z przebiegu budowy pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą.

Maszyna TBM rozpoczęła drążenie tunelu z szybu położonego nieopodal ul. Kujawskiej zobacz na mapie Gdańska 3 czerwca tego roku. Na początku września - po pokonaniu 462 metrów - przechodziła konserwację, co było świetną okazją, by zobaczyć wnętrze częściowo wykonanego tunelu. Natomiast na przełomie września i października kret był już na półmetku południowej nitki tunelu. Po minięciu pod ziemią koryta Martwej Wisły maszyna jednak znacznie zwolniła. Wszystko po to, by przygotować jej odkrycie właśnie na 30 listopada.

To jednak nie koniec prac. Kolejną operacją będzie wyprowadzenie maszyny na konstrukcję stalową, tzw. kołyskę, ustawioną na płycie fundamentowej. Proces ten - od zatrzymania TBM do momentu demontażu konstrukcji - potrwa co najmniej kilkanaście dni.

Co ważne, przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu Wykonawca będzie musiał przeprowadzić niezwykle sprawnie operację logistyczną, czyli przetransportować całą maszynę z powrotem w rejon szybu startowego zlokalizowanego przy ul. Ku Ujściu. W tym celu wycofa maszynę TBM wydrążonym tunelem, a tarczę przetransportuje górą.

Czy prace przy drążeniu drugiej - północnej - nitki też potrwają pół roku? Wykonawca wielokrotnie przekonywał, że drugi otwór tunelu powinien wydrążony zostać znacznie szybciej, bowiem doskonale będzie znana geologia gruntów, przez które maszyna już przecież raz podążała przy drążeniu pierwszej nitki.

Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości, maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy. Po wydrążeniu drugiej nitki oba tunele zostaną połączone siedmioma przejściami, które mają pełnić rolę wyjść ewakuacyjnych.

Gdańska Damroka, czyli maszyna drążąca, została wykonana w miejscowości Schwanau w Niemczech w firmie Herrenknecht. Stamtąd, w częściach, drogą morską i lądową przetransportowana została do Gdańska. Jej największe elementy przypłynęły na holenderskim statku Deo Volente w październiku 2012 roku. Tarcza ważącej ponad 2 tys. ton ma 12,56 m średnicy.

Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera).

Zakończenie prac przy budowie tunelu zaplanowano na październik 2014 r. Samochody pojadą tam nie szybciej niż w połowie 2015 r.

Miejsca

Opinie (264) 2 zablokowane

  • (4)

    Trojmiasto.pl podlelo beznadziejna decyzje usuwajac opcje odpowiedzi bezposrednio pod wypowiedzia.
    Ruszcie glowa studenci z zieleniaka bo Wam znow zrobia roszady jak ostatnio:)

    • 6 25

    • Naprawdę jesteś taki ciemny? (1)

      Sam rusz głową, niedouku, i kliknij sobie w "POKAŻ: WĄTKI" pod artykułem.

      Co za matoł.

      • 19 1

      • podobnie "dzieci neostrady" walczą z linkowaniem
        a reguły są proste jak drut

        • 2 0

    • O, na dachu siedzisz? Zieleniak nie ma XX pięter. :)

      • 3 0

    • dokładnie :)

      • 1 1

  • Tunel

    Wspaniała sprawa - tylko że niepotrzebnie słyszę głos szulera Budynia

    • 18 17

  • Ah jo!

    Witaj kreciku. :)

    • 17 3

  • To teraz czekamy na decyzje związane... (1)

    ... z brakującym odcinkiem między al. Legionów i al. Hallera.

    • 35 4

    • Za brak odcinka odpowiada bojanowski

      • 9 2

  • Piękna wiadomość. (7)

    To wielki dzień. Zazdroszczę gdańszczanom prezydenta, który z takim rozmachem i konsekwencją realizuje cywilizacyjne przemiany. U nas w Gdyni sprawy komunikacyjne zupełnie utknęły po wybudowaniu trasy Kwiatkowskiego. Ale będziemy mieli swoje własne lotnisko.

    • 23 21

    • Jestes chyba jedyna osoba ktora zazdrosci Gdanskowi tego aferzysty :)

      • 7 13

    • Szacun jestes jednym z nielicznych ktory nie dal sobie wyprac mozgu propaganda z um gdynia.

      • 11 3

    • Teraz jeszcze tylko dziura pod Pacholkiem (4)

      i bedzie piekna petelka wokol miasta.
      Brawo dla Gdanska, tak trzymac.
      Skoncza Wam sie najgorsze problemy komunikacyjne w miescie, wreszcie Grunwaldzka ochlonie.

      • 11 4

      • (3)

        Dziura pod Pachołkiem jest kompletnie bez sensu dopóki Spacerowa będzie miała po jednym pasie jak teraz. Koszt budowy tunelu po Pachołkiem nie jest adekwatny do efektów jakie może przynieść.

        • 5 6

        • dziura pod Pachołkiem jest bez sensu (2)

          to dojazd do Sopotu, nie do Gdańska.

          • 5 1

          • a Żabianka i Oliwa to którędy by jeździła? (1)

            • 6 0

            • ja to bym wolał żeby otwarli Reja, można byto zrobić już jutro, z natychmiastowym rezultatem.

              ale na następnym etapie, po wyryciu tunelu pod portem w Gdyni, po przeprawie do Sobieszewa, przyjdzie czas na tunel pod Pachołkiem, tylko nie z Hospicjum Caritas do leśnictwa Renuszewo, tylko z Sopotu bezpośrednio do Obwodnicy, z wykopem, hołubcem i przytupem ;-D

              • 2 5

  • a co nowego w Gdyni ?????? (6)

    Wielka lipa, czyli nic !!!!!

    • 29 8

    • FAKT (5)

      ani OPAT, ani PKM, ani Obwodnicy Witomina, ani.....eeecccchhhhh, Stoczni, Dalmoru, Lotnictwa, Marynarki, GPBP, GPBM, Syreny, Radmoru i wielu wielu wielu innych........I CO DALEJ ??? ............

      • 17 3

      • wow! (1)

        Gdynia ma już własne lotnictwo!

        • 6 0

        • Gdynia miała lotnictwo....

          kiedy w Gdańsku jeszcze śnili o budowie lotniska,
          a Ciebie być może jeszcze nie było na świecie.

          Lotnisko i samoloty od zawsze były związane z miastem z morza. Przed wojną było na terenie dzisiejszej Rumii, a po wojnie na Babich Dołach. Piękny kawałek gdyńskiej podniebnej odrzutowej historii.........

          • 0 3

      • Dalej czas na zmiany !!!

        • 5 1

      • OPAT

        to nie miasto tylko wojewoda chyba? Dalmor, Radmor - ręce prywatne.

        • 2 3

      • czyja to wina że zakładów pracy nie ma?

        że nic nie ma?
        Szczurka?
        Rządu RP?
        SOlidarności?
        pracowników "czy się stoi czy się leży 3000 się należy"
        Gdynian bo nie zrobili zrzutki na ratowanie nie rentownych?
        Gdańska bo od wieków był i jest portem i ma stocznie?

        • 2 1

  • Biedny Budyń (1)

    nie zdąży przed wyborami

    • 21 11

    • dobre... :)

      • 1 1

  • (6)

    A ja mam już dość czytania tych idiotycznych docinek Gdynian Gdańszczanom i odwrotnie.
    Wiem, że te polityczne bar..y nie potrafią się dogadać, ale my zwykli obywatele powinniśmy. Trójmiasto bez współpracy to dno. Ileż więcej można zdziałać projektując, działając WSPÓLNIE !!!

    • 38 3

    • Tych docinek nie zmienisz,taka polacy maja juz mentalnosc.Starsi juz z tego wyrosi ale gimnazjum rozdete sie w to bawi:)

      • 9 4

    • (2)

      Jeśli trójmiasto.pl wprowadzi weryfikację wieku przy pisaniu komentarzy, to docinki o których piszesz, znikną w mgnieniu oka.

      • 3 4

      • Ja właśnie podejrzewam, że to stare dziady takie zacietrzewione są.

        Młodzi generalnie są bardziej tolerancyjni i z pewnością mają lepsze rzeczy do komentowania niż jakąś budowę tunelu.

        • 5 1

      • A jakby zablokowali IP komputerów z obu magistratów, to w ogóle cisza i spokój by się zrobiły w komentarzach.
        Tak do 15, bo wieczorem trzeba byłoby wyrobić normy z domu. :c

        • 4 1

    • Jedno miasto (1)

      Gdańsk, Gdynia, Sopot, Rumia, Reda, Wejherowo, Pruszcz Gdański i okoliczne miejscowości już od dawna powinny być jednym miastem. Przyniosłoby to same korzyści dla mieszkańców. Wymienię tylko kilka z nich. Po pierwsze o jakieś 3/4 mniej prezesów, dyrektorów, kierowników i innych urzędasów opłacanych z naszych podatków. Po drugie 1,2 mln metropolia jest dużo atrakcyjniejsza dla potencjalnych inwestorów niż miasta poniżej 500tyś mieszkańców, a to przekłada się chociażby na ilość nowych miejsc pracy. Po trzecie umożliwiło by to stworzenie jednego spójnego systemu komunikacji miejskiej z jednym wspólnym biletem. Niestety naszym szanownym prezydentom miast takie pomysły raczej nie są na rękę. Lepiej podsycać wzajemną niechęć to przynajmniej zostanie więcej stołków do obsadzenia..

      • 6 4

      • 3/4 mniej prezesow

        Sam sobie odpowiedziales dlaczego trojmiasto nie bedzie jednym miastem

        • 6 0

  • a ten jeszcze nie siedzi?

    a myslalem ze za falszywe zeznania ten budyn juz siedzi ? ohoho ten widac ma znajomosci wszedzie ze go nie posadzili jeszcze.

    • 16 16

  • (6)

    Tunel nie do zobaczenia do wyburzenia. To czarny dzień dla gdańskich rowerzystów , których w tunelu nie chcą

    • 6 43

    • skończ pitolić (2)

      fakt, że decyzja o wyrzuceniu ruchu rowerowego z tunelu to kpina (i tak jechaliby tamtędy tylko rowerzyści mający pewność, że dadzą sobie radę w ruchu ulicznym, a jest ich w 3city kilkunastu) , ale robienie z siebie ofiary to oznaka zidiocenia.

      • 9 2

      • (1)

        kilkunastu a skąd ty masz takie dane osiołku?

        • 0 5

        • widzę, ilu ludzi jeździ ulicami, przy których brak ścieżek rowerowych

          przy mojej trasie do pracy (gdzie siłą rzeczy muszę jechać ulicą) nie spotkałem jeszcze żadnego rowerzysty jadącego ostatnim odcinkiem (nie, nie ma tam zakazu). i jest to środek miasta. Dlatego uważam, że jest mało osób, które czują się na siłach jechać ulicą i nie pchać na chodnik.

          • 4 0

    • rowerzystow nigdzie nie chca...... (2)

      i bardzo dobrze !!!! bo zadaja sie z pedałami i wydaje im sie ze im wszystko wolno !!
      tablice rej. i obowiazkowe oc ! koniec z anonimowoscia pedalarzy !!

      • 6 3

      • (1)

        Koniec to powinien być z takimi kanaliami jak ty dth

        • 0 5

        • I wam kierowcom niszczącym środowisko po 500 tys mandatu za łamanie przepisów wy kanalie

          • 0 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane