• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok do budowy Trasy Nowej Abrahama. Budowa najwcześniej za kilka-kilkanaście lat

Krzysztof Koprowski
5 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
  • Pętla tramwajowa na Zaspie to miejsce, do którego dojadą tramwaje z trasy Nowa Abrahama.
  • Przekroczenie torów kolejowych przewidziano tuż przy CH Oliwa. Teren ten dzisiaj jest wykorzystywany jako tymczasowy dodatkowy parking naziemny (centrum handlowe posiada także parking podziemny).
  • Przestrzeń pod przystankiem PKM Gdańsk Strzyża uwzględnia możliwość przeprowadzenia torowiska z pętli do Trasy Nowej Abrahama.

Gdańsk rozpoczyna przygotowania do budowy trasy Nowej Abrahama, która połączy rejon pętli tramwajowej ZaspaMapka z przystankiem PKM Gdańsk BrętowoMapka. W ramach inwestycji przewiduje się budowę nowej drogi oraz trasy tramwajowej. Ostateczny kształt połączenia oraz jej przebieg poznamy za dwa lata. Jeszcze dłużej poczekamy na budowę.



Którędy najlepiej spiąć tramwaj w Oliwie/Strzyży z trasą na Rzeczpospolitej/Chłopskiej?

O założeniach planistycznych dla trasy Nowej Abrahama, która pod względem układu tramwajowego stanowi łącznik pętli Zaspa z przystankiem Brętowo PKM, zaś drogowego - al. Rzeczypospolitej z al. Grunwaldzką oraz Trasą Słowackiego, szczegółowo pisaliśmy w 2014 r.

Teraz marzenia urbanistów nabierają szans na realizację. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłasza właśnie przetarg na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). Wykaże ono, w jakiej formie i jakim przebiegu wybudować układ drogowy i tramwajowy. Ponadto wskazane będą możliwości podziału inwestycji na etapy.

Wśród propozycji znajduje się m.in. odejście od budowy łącznika tramwajowego pętli Strzyża - Zaspa na rzecz połączenia tramwajowego przez ul. Kołobrzeską czy wprowadzenie tramwaju na odcinek al. Grunwaldzkiej, między ulicami Wojska Polskiego i Kołobrzeską.

Jeden z możliwych przebiegów trasy Nowej Abrahama pomiędzy al. Rzeczypospolitej a al. Grunwaldzką. Jeden z możliwych przebiegów trasy Nowej Abrahama pomiędzy al. Rzeczypospolitej a al. Grunwaldzką.

Gdańsk końca lat 90.: pomysły na rozwój miasta na kolejne dekady



Układ uliczno-drogowy Trasy Nowej Abrahama poddany analizie w ramach STEŚ. Układ uliczno-drogowy Trasy Nowej Abrahama poddany analizie w ramach STEŚ.
W zakresie układu drogowego analizie poddane zostaną odcinki:
  • Trasa Słowackiego - Wita Stwosza (odcinek 1)
  • Wita Stwosza - Grunwaldzka (odcinek 2)
  • Grunwaldzka - Rzeczypospolitej poza śladem ul. Hynka (odcinek 3a)
  • Grunwaldzka - Rzeczypospolitej w śladzie ul. Hynka (odcinek 3b)

W zakresie układu tramwajowego analizie poddane zostaną odcinki:
  • Brętowo - Wita Stwosza (odcinek 1)
  • Wita Stwosza - Grunwaldzka (odcinek 2)
  • Grunwaldzka - Rzeczypospolitej w śladzie ul. Hynka (odcinek 3)
  • Wita Stwosza (odcinek 4)
  • Bażyńskiego (odcinek 5)
  • Kołobrzeska (odcinek 6)
  • Grunwaldzka między Kołobrzeską a Abrahama (odcinek 7)
  • Grunwaldzka między Wojska Polskiego a Abrahama (odcinek 8)

  • Układ tramwajowy Trasy Nowej Abrahama poddany analizie w ramach STEŚ.
  • Układ tramwajowy Trasy Nowej Abrahama poddany analizie w ramach STEŚ.

Trasa Nowa Abrahama: propozycje rozwiązań oraz analiza przebiegu



Gotowe opracowanie STEŚ zawierać będzie:

  • analizy ruchu,
  • wstępne ustalenie wariantów przekroju, układu drogi i jej powiązań z siecią dróg publicznych,
  • określenie korytarzy trasy tramwajowej wraz z węzłami drogowymi,
  • określenie klasy i parametrów drogi,
  • określenie uwarunkowań środowiskowych.


Ponadto biuro projektowe, które zostanie wyłonione w przetargu, przedstawi tzw. analizę korytarzową, która będzie stanowić główny dokument projektowy, kompleksowo przedstawiający drogowe zamierzenie inwestycyjne z uwzględnieniem regionalnych i lokalnych uwarunkowań geograficznych, przyrodniczych i społecznych.

  • Wśród dodatkowych rozwiązań tramwajowych poddanych analizie jest ciąg Bażyńskiego - Kołobrzeska.
  • Analizie poddana będzie też zasadność i możliwość budowy torowiska tramwajowego wzdłuż al. Grunwaldzkiej.

Opracowanie za dwa lata, realizacja za kilka-kilkanaście lat



Na przygotowanie STEŚ przewidziano dwa lata od momentu podpisania umowy.

Dopiero w kolejnych etapach, po wyborze najlepszego wariantu, będzie możliwe ogłoszenie przetargu na projektanta szczegółowych rozwiązań infrastrukturalnych oraz wykonawcę robót budowlanych (o ile uda się wygospodarować środki na realizację).

Grunwaldzka: więcej przestrzeni dla pieszych i zieleni

Miejsca

Opinie (166) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • No pięknie:) Pomimo kłód które rzuca Samorządowi Rząd PiSu Gdańsk rozwija się we właściwym kierunku :) (6)

    Nowe linie tramwajowe to najlepszy sposób na rozładowanie korków w Gdańsku :)

    • 30 44

    • Ruski trol tuska jak zawsze na posterunku masz racje bo to skandal jak powiedziała trzasniety ze PiS kolejny raz obniza podatki (3)

      obniza podatki dla mieszkanców i przez to mbmniej na swoje fanaberie kaprysy rydwany i na marnowanie milionów na palmiarnie bedą mieli urzędnicy.Wiec zgodnie z radą trzasnietego PIS powinien tylko podatki teraz podnosic!!

      • 6 9

      • Co niby PiS obniżył?

        A, tak, najbogatsi dostali możliwość pracy na ryczałcie :D

        • 5 6

      • coś ci się odkleiło pod sufitem

        • 2 2

      • Ruskie trole wy jak widac ngdy sie publikuje słowa trzasnietego albo tuska to nagle sie okazuje ze nic z tego nie słyszeliscie

        To jak teraz sie POlityków pytaja o kłamstwa tuska to grodzki gadał ze nic nie słyszał druga niechc eopowiadac bo niemaczasu a jeszce inny ucieka :)

        • 2 5

    • to nie jest dobry kierunek

      • 2 1

    • klakier???

      • 2 0

  • Trasa nigdy nie powstanie, jak większość - kasa w błoto (15)

    To naprawdę trzeba mieć nie pokolei w głowie będąc prezydentką, żeby co róż pozwalać tyle kasy wydawać (marnować) na jakieś analizy tras, które nigdy nie powstaną

    Cały projekt choćby Nowej świętokrzyskiej czeka już od 20 lat, i co? G#w%nooo

    Czy Cały projekt Nowej Jabłoniowej, który ma już z 5 lat opóźnienia....

    • 23 19

    • ta trasa jest bardzo potrzeba i ma racje bytu (3)

      wiec powstanie, kwestia kiedy.
      w mojej ocenie nalezy jesc mala lyzka i wybudowac najpierw ulice i potrzebne odcinki tramwajowe, a dopiero pozniej zainwestowac w drogie tory. inaczej naprawde potrwa to kilkanascie lat a slowaka juz jest cale zakorkowane

      • 9 11

      • Ale na drogi nie będzie dofinansowania (2)

        A na tramwaj będzie. Więc większa możliwość, że powstanie tramwaj niż tramwaj +droga. Coś podobnego co jest przy warszawskiej. Co do korków, to mocno boli, ale czuję, że cena benzyny z nami zostanie a tym samym korki będą same powoli znikać. Problem w tym, że miasto póki co nie jest gotowe, aby przyjąć tak duży wzrost chętnych na Komunikację miejską.

        • 7 3

        • zbdura kompletna na autobusy i buspasy tak samo jest dofinansowanie i to praktycznie na 100% a na tyrawaj maksymalnie połowe

          • 1 4

        • będzie jak z "węzłami przesiadkowymi"

          kasa jest na patologię...
          Szczególnie gdy realizowana rzecz jest butem wciskana w ramki finansowania...

          • 3 0

    • Opinia wyróżniona

      Obawiam się, że to nie jest tak, jak Ci się wydaje (7)

      Żeby kiedykolwiek móc rozpocząć jakąś dużą, infrastrukturalną inwestycję, jak trasa tramwajowa, kolejowa, drogowa czy duży obiekt kubaturowy, przygotowania do tego muszą zacząć się wiele lat wcześniej. Zwykłemu człowiekowi trudno sobie wyobrazić ile roboty papierkowej trzeba wykonać, by móc zacząć budowę albo "tyko" wystąpić o jakiś dofinansowanie. To trwa lata i jest zwykle znacznie bardziej skomplikowane niż sama fizyczna budowa.

      Takie plany trzeba robić wcześniej, żeby za te 5-7 lat wyjąć gotową dokumentację z szuflady (raczej 30 kartonów dokumentów z magazynu) i cyk - złożyć w jakimś konkursie, dostać forsę i zacząć budować.

      Wspominasz o Nowej Świętokrzyskiej: być może umknęła Ci informacja podana 30 maja, że rząd przeznaczył 65 mln zł na budowę Nowej Świętokrzyskiej. Było to możlwie właśnie dlatego, że lata wcześniej zrobiono te wszystkie projekty i zdobyto decyzje środowiskowe.

      • 49 10

      • ten Ogryzek Jednopasmowy do Kampinowskiej nazywasz Nową Swietokrzyska? Proszę Cię xd (5)

        Nowa Swietokrzyska to miała byc trasa przez południe do węzła Kowale, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i trasą tramwajową / pkm / buspas a nie to coś to nawet z Niepołomicką się nie połączy

        • 6 6

        • Dobrze, że o tym wspominasz ;) (4)

          Ten, jak to piszesz "ogryzek", powstanie w takiej formie wyłącznie dlatego, że rząd daje tyle, ile daje - a nie więcej. Natomiast projekt zakłada, że gdy kiedyś na tę inwestycję znajdzie się więcej pieniędzy, to na trasa będzie mogła zostać rozbudowana. Dobre projekty w takich sytuacjach zakładają etapowanie, które pozwala na działanie w sytuacji, gdy np zwiększy się dotacja lub znajdą się dodatkowe pieniądze.

          Władzom Gdańska może wiele zarzucić, np. trwonienie pieniędzy na bzdury, propagandę itp. ale w mojej ocenie projekty inwestycyjne przygotowują akurat dość dobrze.

          • 11 9

          • (1)

            Przygotowuje je beznadziejnie. A dlaczego? A no dlatego że już w 2008 roku było wiadomo że południe będzie się rozbudowywać rejonach Niepołomicka, Wielkopolska i dalej w stronę Starogardzkiej, a tym czasem nie zrobiono przez tyle lat nic, aby taką inwestycje zacząć przygotowywać. Zganianie na rząd że dał tyle kasy jest też niesmaczne? Ja się pytam ile kasy przez 15 lat zarezerwowało na nią miasto?

            • 2 0

            • Masz w jego komentarzu odpowiedź, ale piszesz, jakbyś go w ogóle nie przeczytał.

              • 1 1

          • Tak dobrzec ze jak cały projektu nowej świętokrzyskiej był gotowy

            Z buspasami i tramwajem to go wywalili do kosza i stwierdzili ze jednak pkm i pyk, wszystko od nowa trzeba :)

            • 3 0

          • Wojt, daj spokój,szkoda czasu na Twoje pisanie. Rzeczowymi i sensownymi argumentami nic tutaj nie wskórasz.

            • 2 0

      • Po 5-7 latach w szufladzie bardzo duzo sie zmienia a przede wszystkim uzgodnienia z właścicielami różnych sieci tracą ważność

        • 4 1

    • No bo nowa jabłoniowa i nowa świętokrzyska to kontrproduktywne inwestycje (2)

      W zasadzie to one są szkodliwe, wydają się pomocne tylko ludziom, którzy najdalej w przód widzą czubek maski własnego auta. Nie wiem jak można wierzyć że dobudowanie trasy świętorzystkiej nie spowoduje, że utkniesz w korku na Havla, na AK, na Małomieskiej, na Trakcie, a potem jeszcze parę razy na Grunwaldzkiej. To już dzieci w piaskownicy wiedzą, że woda z dużego wiaderka nie zmieści się do mniejszego, a dorośli kierowcy dalej swoje.

      • 5 11

      • Proponowałbym zapoznać się z projektem (1)

        Nowa Świętokrzyska powstanie drogowo tylko jako 1x1, czyli dla kierowców wiele ona nie poprawi, ale za to zlikwiduje korek na skrzyżowaniu Niepołomnicka/Świętokrzyska, które tak naprawdę blokuje ruch. Wbrew pozorom ruch aut nie jest tam aż tak duży, aby miał spowodować jakiś wielki zator na Havla po ostatniej przebudowie. Raczej wpłynie na niego nieznacznie. Ale najważniejsze, że nowa świętokrzyska będzie posiadała buspas i dzięki temu obecna KM nie będzie stała w korku i będzie szybko dojeżdżała do pętli. I nawet jeżeli nagle zacznie się Havla korkować, to jeżdżący autem będą mieli wybór zmiany na KM, bo obecnie nie mają żadnej alternatywy, bo autobus stoi z nimi w korku.

        Co do Jabłoniowej, to także tylko rozszerzenie o buspas i poprawa przebiegu, Bo nie ma tam mowy o przeszarzeniu drogi. A co do tych propozycji to jeżeli tramwaj puszczą kołobrzeską/Grunwaldzką, to samochodziarze dostaną po głowie, bo zostanie zabrane na obu ulicach po 1 pasie w każdą stronę

        • 3 2

        • Nowa swietokrzyska nie będzie miała buspasa

          Doczytaj sobie projekt zgłoszony do Olskoego Ładu. Muszą zrobić miejsce na pkm :)

          • 2 0

  • Połowa z czytających ten artykuł, nie dożyje końca tej "inwestycji". (1)

    Co prawda mogło być gorzej... jak na przykład w Gdyni ;)

    • 47 3

    • Fakt, tam pewnie nie dożyją rozpoczęcia, nie licząc wizualizacji oczywiście.

      • 4 0

  • Te prace to chyba tylko po to (8)

    Żeby planiści, urzędnicy, firmy projektowe i wykonawcze miały robotę. Przecież układ tramwajowy miasta Gdańska a już w szczególności na północy miasta jest domknięty conajmniej od 30 lat i nie ma potrzeby budowy żadnych nowych linii tramwajowych w tym obszarze.

    • 14 41

    • No nie jest. (1)

      chcąc jechać z Żabianki na Piecki tramwajem trzeba jechać przez centrum na około.
      Trochę słabo.

      • 27 1

      • A poco masz tłuc sie tramwajem jak mozesz jechac tam autobusem

        • 4 5

    • Czyżby zbliżały się kolejne wybory?

      • 11 3

    • Opinia wyróżniona

      Mimo, że jestem z południa, to twierdzę, że na północy nie jest on domknięty. (3)

      Brakuje tak naprawdę tras omijających Dworzec, bo tamta trasa się korkuje, a mieszkańcom brakuje szybkiej alternatywy dla auta gdy, ktoś chce przejechać PN-PD.
      Czyli gdy mieszkasz na południu, a potrzebujesz się dostać na uniwerek lub do pracy w korpo (Alchemia lub OBC), to tak naprawdę nie masz alternatywy dla auta, którego nie masz i tak gdzie zaparkować. A jazda hulajnogą i rowerem nie zawsze wchodzi w grę.

      • 73 7

      • Polak potrafi

        Południe rozgrzebane jeszcze przez wiele dziesięcioleci, północ nadal niedomknięta. Tak typowo po naszemu.

        • 7 2

      • problem ten ma rozwiązać PKM na południu

        • 8 1

      • Ludzie sobie spokojnie mieszkają

        A ci chcą im głośne tramwaje puszczać pod oknami. Na szczęście te ich projekty nigdy nie ujrzą światła dziennego.

        • 1 2

    • Bzdura

      na kółkach. Układ jest liniowy, niepraktyczny i nie obejmuje największych i najważniejszych skupisk i relacji.

      • 2 9

  • (1)

    Kiełbasa wyborcza?

    • 36 4

    • Obiecywanie całej Nowej Świętokrzyskiej już nie przejdzie hehe

      • 11 1

  • (4)

    Typowa zagrywka przed wyborami. Próbują udowodnić, że coś robią. Podobnie zrobił niegdyś Adamowicz, ogłaszając przed wyborami przetarg na STEŚ dla tunelu pod Pachołkiem. Wyborcy uwierzyli (ciężko wymagać myślenia od nich), a przy okazji zarobiło biuro projektowe. Potem oczywiście wszystko wina PiS hahaha.

    • 38 11

    • skąd wiesz że wierzyli? (2)

      • 1 3

      • On uwierzył...

        Błogosławieni Ci co nie widzieli a uwierzyli (nie dotyczy suwerena PiS)

        • 3 0

      • Od lat wierzą tej samej ekipie, a potem narzekają, że jest jak zawsze. Syndrom sztokholmski to największa bolączka polskiego narodu.

        • 2 1

    • A tunel pod Martwą Wisłą wybudował się sam, podobnie trasa Słowackiego, stadion, obwodnica Południowa i wtedy przez 20.lat nie

      Puknijcie się w głowę nienawistne trole, Pan Bóg rozum już wam odebrał biedaki

      • 5 7

  • Ta trasa rozladuje korki na Slowackiego! (6)

    Dzis przejazd Slowackiego to dodatkowe 25 minut. Bardzo licze na Nowa Abrahama.
    Mam nadzieje, ze jest ona rowniez priorytetem dla wladz miasta. Trzymam kciuki za kilka, a nie kilkanascie lat

    • 13 26

    • Miał być tristar (1)

      A korki rozładuje jedynie transport publiczny z prawdziwego zdarzenia czyli PKM co 10min i z dużą ilością przystanków

      • 6 2

      • Lol pkm ci 10 min to śmiech na sali

        Gdyby było co 5 min i co 2 w szczycie, to byłby sens rozmawiać- to samo skm- korzystają tylko ci, co nie maja innego wyjścia

        • 0 1

    • Jakie korki? (2)

      Przecież po przeoraniu pół Wrzeszcza pod szerszą Słowackiego korki miały zniknąć. Czyżby coś poszło nie tak?

      • 5 0

      • Taka opinia tylko od kogoś, kto nigdy nie stał

        w korku na starej Słowackiegopol godziny od potokowej do chrzanowskiego i drugie tyle do grunwadzkiej. To teraz to nie korki:)
        Co nie znaczy, ze nie może być lepiej

        • 2 0

      • na pewno byłoby lepiej, gdyby to przedsięwzięcie zostało dokończone

        Poprzez planowane połączenie z Uczniowską i tunelem.

        Ale i tak znakomicie poprawiło komunikację w tej części miasta.

        • 0 0

    • Ze Slowaka nie ma to nic wspólnego.
      Ale pomysł dobry.

      • 0 0

  • Jeśli przez Zaspę (6)

    To równolegle powinny powstać chodniki i ścieżki rowerowe - wtedy to dopiero będzie miało sens

    • 18 5

    • ścieżki to są w lasach (1)

      • 2 3

      • W lasach to masz najwyżej szlaki rowerowe

        Ścieżki rowerowe to tak rzadkość. Te występują głównie w mieście.

        • 3 1

    • drogi rowerowe (2)

      ale nie ma co się czepiać bo to do dyskusji nic nie wnosi

      • 3 0

      • (1)

        chodniki z nakazem jazd po nich rowerem ja już.
        Koło dróg dla rowerów to nawet nie stało.

        • 0 1

        • Lol, jakoś po większości z nich jeździ mi się lepiej, niż po ulicy

          • 0 0

    • To chyba oczywiste- skoro planują tramwaj + ulicę, będą też

      chodniki i ścieżki

      • 0 0

  • (7)

    Najpierw może niech skończą Hynka, potem niech zajmą się Południem Gdańska i np Estakadą na AK i jak im już zostanie kasa i będą się nudzić to niech sobie planują ulice w starych dzielnicach. A jeszcze mogą Rzeczypospolitej wyremontować, bo te muldy już jak w Gdyni się zrobiły.

    • 21 5

    • A co na Hynka jest nieskończone? (2)

      • 3 0

      • (1)

        Miało iść dalej koło ETC ?

        • 0 2

        • Mylisz dwie sprawy

          To nowa Kościuszki ma ość koło etc, a cześć hynka to właśnie nowa Abrahama- planowana od dobrych 40-50 lat, potrzebna i cały czas jest na nią rezerwa terenowa

          • 1 0

    • To jest dla południa (3)

      Bezpośredni tramwaj dowożący ludzi z południa, przez Brętowo, do OBC i Alchemii jest potrzebny.

      • 0 3

      • (2)

        Ale taki tramwaj już istnieje, wystarczy wysiąść na Strzyży.

        • 5 0

        • (1)

          i jechać przez centrum krajoznawczo? marna prowokacja

          • 0 2

          • Nie rozumiem Twojego toku rozumowania, jedziesz 1 przystanek więcej PKM, chyba że nie znasz trasy PKM i trollujesz dla trollowania. Moi znajomi z Jasienie do OBC dojeżdżają PKM do strzyży.

            • 4 0

  • Trzeba było nie sprzedawać terenu na pasie startowym (1)

    ale połączyć wojska polskiego z Jana Pawła II linią tramwajową, która poprzez czarny dwór łączyłaby się z ul.Hallera.

    • 45 5

    • No przecież masz rezerwę na tramwaj w ciągu JPII. Widać ją przed blokami np
      osiedla Awiator, przed "Krokodylem" itd.
      2 metry rezerwy, praktycznie od samego Czarnego Dworu.
      Sam czekam aż kiedyś pojedzie tamtędy tramwaj w kierunku torów pkp i później Wrzeszcz Główny.
      Są takie plany, w urzędzie kiedyś znajoma mi pokazała. Realizacja pewnie za "100lat"

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane