Fakty i opinie

Krok w stronę bezpiecznego przejazdu na Oruni

Czy problem z przejazdem przez tory na Oruni wkrótce zniknie?
Czy problem z przejazdem przez tory na Oruni wkrótce zniknie? fot. Dominik Staszewski/Trojmiasto.pl

We wtorek na przejeździe kolejowym u zbiegu ulic Gościnnej, Smętnej i Dworcowej zobacz na mapie Gdańska specjaliści z Politechniki Gdańskiej rozpoczęli dwudniowe pomiary czasu zamknięcia szlabanów. Badania mają zostać powtórzone po wakacjach. Na ich podstawie ma zapaść decyzja, czy powinny tam powstać bezkolizyjne przejazdy przez tory, o które od dwóch lat dopominają się mieszkańcy dzielnicy.



Co miasto powinno zrobić z przejazdem na Oruni?

zainwestować i wybudować bezkolizyjny tunel 86%
wybrać wariant oszczędnościowy i poprawić bezpieczeństwo na przejeździe 9%
trudno powiedzieć 5%
zakończona Łącznie głosów: 563
O problemie z przejazdem przez torowisko na Oruni pisaliśmy wielokrotnie. W lutym 2014 r. nasza czytelniczka nagrała, jak przez ponad dwie minuty na przejazd oczekuje karetka pogotowia.

Sprawa powróciła wiosną, gdy na spotkaniu z mieszkańcami dzielnicy władze miasta obiecały usprawnić przejazd w ciągu ul. Smętnej. Urzędnicy przedstawili projekt budowy tunelu, który połączyłby ul. Smętną z ul. Dworcową lub bezpośrednio z Traktem św. Wojciecha.

O konieczności kompleksowego rozwiązania problemu na Oruni znów zrobiło się głośno w maju, gdy na przejeździe kolejowym doszło do dwóch groźnych incydentów. Najpierw przy otwartych szlabanach na przejazd wjechało kilka samochodów, podczas gdy zbliżał się do niego rozpędzony pociąg. Kierowcom w ostatniej chwili udało się uciec na chodnik. Dzień później - już przy opuszczonych szlabanach - na przejazd wszedł 70-latek. Mężczyzna przewrócił się od podmuchu przejeżdżającego pociągu i złamał rękę.



Jest szansa, że do podobnych wypadków już nie dojdzie.

- Podczas wcześniejszych rozmów z PKP uzgodniliśmy, że uzyskane podczas badań wyniki pozwolą podjąć decyzję, czy i jakiego rodzaju bezkolizyjny przejazd na Oruni jest potrzebny - mówi prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.
Po analizie badań, ich wyniki przekazane zostaną PKP oraz Radzie Dzielnicy Orunia.

- Niezależnie od badań ruchu na przejazdach kolejowych Miasto Gdańsk jeszcze w lipcu ogłosi postępowanie na wykonanie studium możliwości budowy trzech wariantów bezkolizyjnego przejazdu na Oruni - tłumaczy Katarzyna Kaczmarek, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Chodzi o wariant budowy Czerwonego Mostu w ujęciu etapowym, tunelu bądź wiaduktu na wysokości Placu Oruńskiego i powiązania na wysokości ul. Bocznej. Poziom projektowania inżynierskiego pozwoli rozwiązać kwestie techniczne poszczególnych wariantów, by dokładniej oszacować koszty inwestycji i porównać z efektami, które da się osiągnąć.


Miasto chciałoby sfinansować inwestycję głównie ze środków zewnętrznych, prawdopodobnie z budżetu państwa.

- Kolej, z którą już rozmawialiśmy, jest na to otwarta i przychylna - przyznaje Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej. - Decyzje będą w tej sprawie podejmowane na szczeblu krajowym. Miasto wyłoży środki na wkład własny, a drugą cześć dokładałaby kolej.
Studium pozwalające udzielić odpowiedzi na te pytania ma powstać w ciągu roku.

Opinie (83)

  • (20)

    W końcu. Co prawda mieszkam w Norwegii, ale to słuszna koncepcja.

    • 28 17

    • idz myc kible norkom a nie tu sie udzielasz w internetach w sprawach które ciebie nie dotycza (14)

      • 4 22

      • ) (13)

        Jakie kible,jestem inżynierem IT,dla Twojego info w przeliczeniu 40 k PLN/mies)Pracuj dalej w Biedronce za 1400 PLN.

        • 9 10

        • (6)

          A ile płacisz za chleb w sklepie? A ile za mieszkanie? Pochwal się, zamiast przeliczać zarobki ;)

          • 7 6

          • (1)

            Zarabia tyle, że stać go na co najmniej normalne życie i odkładanie ;) A Tobie co po tych "niskich" cenach chleba i mieszkań? ;)

            • 13 1

            • To, że z wysokiej pensji w Polsce stać mnie na więcej, niż Was. Dziwne, ale prawdziwe!

              • 2 6

          • ) (3)

            Płacę w sumie tyle że lekko odkładam 20 k PLN/mies.Po roku kupuję mieszkanie w Polsce i wynajmuję pracownikom śmieciowym albo studentom którzy i tak wyjadą..Po zakupie około 10 takich mieszkanek co zajmie mi jeszcze jakieś 8 lat jestem ustawiony.Polecam każdemu,trochę wysiłku i można żyć)

            • 4 4

            • (2)

              Brzmi jak bajka, ale tak naprawdę, to to raptem żyjesz za norweską średnią krajową.

              • 3 1

              • ) (1)

                Zgadza się ale nie narzekam,każdego roku podwyżka, mam nadzieję na awans za jakieś kilka lat i wtedy te zarobki będą prawie 2 razy takie.Ale póki co nie jest źle)

                • 2 1

              • ... no i zwieracz obtarty.

                • 1 1

        • inżynier ds mycia kibli :) jak zwał tak zwał :) (5)

          a 40k ale i tak vóde i konserwy z Polski ciągniesz :D

          • 4 4

          • ) (4)

            Z alkoholi to kolego norweskie piwko a mięsiny nie jadam bom wegetarianin.

            • 1 4

            • (3)

              Ile kosztuje browiec w Norge?

              • 1 0

              • ) (2)

                W pubie równowartość 40 PLN,w markecie kupisz za około 15-20PLN puszkę.

                • 1 0

              • (1)

                Jezu Marianie!

                • 2 0

              • )

                Nie tak źle bo przeliczając to mogę w pubie za pensję kupić w Norwegii 1000 piw) W Polsce w pubie płacisz 7-10zł ale pensji nie masz 10000zł-chyba że coś się zmieniło?) A więc stać Cię jedynie na150-200piw.I to jest powód emigracji)

                • 5 1

    • :P

      To bardzo słuszna koncepcja :) A mieszkam w SV i do PL i na Orunię już nie wracam :P

      • 4 0

    • z tego komentarza widać chęć pochwalenia się niż zainteresowanie tematem ,bo kogo to interesuje ,że jakiś gostek co zapomniał jęż.polskiego przedstawia się the bill i pracuje w Norwegii wooooow ,takich jak ty co byli lub są jest wielu ale nie każdy chwali się tym przy temacie o przejeździe kolejowym

      • 6 1

    • (1)

      Tej Bill jakimś dziwnym trafem pisze zawsze z północy Trójmiasta a nie Norwegii :)

      • 4 0

      • )

        Bo wiesz..Norwegia to stan umysłu)

        • 1 2

    • The bill, co za koleś. Każdy artykuł z jego komenatrzem na Trojmaisto.pl

      Raz mieszka w Norwegii i pracuje w IT, innym razem w Trójmieście i robi co innego.

      • 2 0

  • Tradycyjnie Budyń z zastępcami udają "Greków" i kreują się teraz na "ojców" bezpiecznych rozwiązań dla dzielnicy? (5)

    Prawda jest taka, że pokpili i olali sprawę kilka lat temu między trzecią a czwartą kadencją Budynia o ile pamiętam. Gdy była faza uzgodnień z PKP przed remontem magistrali miasto nabrało wody w usta. A jeszcze po ukończeniu remontu Budyń arogancko mówił mieszkańcom, że mogli sami uzgodnić i wymusić na inwestorze budowę bezkolizyjnej przeprawy przez tory.

    • 97 12

    • minus za "teoretyczne miasto"

      • 5 6

    • (1)

      Wylać do zlewu ten budyń, bo się do niczego nie nadaje, a w dodatku jest niesmaczny i przeterminowany :)

      • 11 2

      • Chyba nie sadzisz, ze Jawor lepszy.... Jak najdalej PiS od Trojmiasta proszę trzymać.

        • 5 4

    • co prawda to prawda

      wszystkie nawet najmniejsze wiochy przy okazji przebudowy magistrali dostaly mosty lub tunele a w miescie powiatowym z polowa dzielnicy odecieta od swiata przez cale dziesieciolecia nikt nawet nie kiwnal palcem! Skandal i tyle w temacie!Magistrala ma niecaly rok a im sie teraz przypomnialo?! A moze chodzi o to by wykonawca dostal porzadnie zarobic?

      • 6 1

    • Cały Budyń

      "A jeszcze po ukończeniu remontu Budyń arogancko mówił mieszkańcom, że mogli sami uzgodnić i wymusić na inwestorze budowę bezkolizyjnej przeprawy przez tory." ----cały Budyń

      • 3 1

  • Typowe dla UM Gdańsk.

    Rozwiązują problemy, które sami stworzyli poprzez swoje lenistwo i zaniedbania. Przejazd bezkolizyjny miasto powinno wymusić na PKP przy uzgodnieniach przebudowy trasy kolejowej GD-W-wa.

    • 92 6

  • Wariant II?

    Zachowanie dotychczasowego przejazdu + budowa tunelu?
    Na bogato.

    To ja proponuję wariant III, dotychczasowy przejazd+ tunel + wiadukt nad torami.
    A niech w Dubaju nam zazdroszczą ;)

    • 68 3

  • Czerwony Most (4)

    Czerwony Most! Docelowo i tak ma powstać, więc po co dodatkowo tunel? Zacząć od wiaduktu nad torami, a z czasem reszta tego węzła przesiadkowego (dworzec PKP, SKM, tramwaje).

    • 8 20

    • Nie docelowo czerwony most nie powstanie!!!! (3)

      Wiadomo to już od ponad roku!

      • 4 1

      • (2)

        Daj źródełko tej informacji!

        • 2 0

        • Zapytaj Wiceprezydenta Bielawskiego ... i Radnych Miasta! (1)

          • 1 2

          • Czyli info wzięte z d*powietrza. OK.

            • 1 1

  • Chyba nie nadążam... Jak w Wariancie II wyjeżdża się z Gościnnej w Dworcową? Przez przejazd i z powrotem przez tory?

    Wariant I lepszy.

    • 7 2

  • Po co przejazd? (8)

    ECS ważniejsze!

    • 56 7

    • To prawda. (2)

      ważniejszy niż wpakowanie milionów z moich podatków na tunel dla prawie niepłacących podatków Orunian.

      • 5 13

      • Orunia jest suwerennym rajem podatkowym?

        • 10 1

      • to jest skrót aby nie stać w korku

        od TME do ZREMB-u !!!!!! Myśl trochę, to nie boli

        • 7 0

    • (1)

      Elektroniczna Centrala Sterowania?

      • 4 5

      • Everyday Cos Sp.........e !

        • 9 1

    • teraz bedzie Museum II wojny Swiatowej (1)

      i kasa, kasa, kasa potrzebna

      • 4 1

      • i tyjatr shakespearowski kasy potrzebuje też

        • 3 1

    • ECS jest

      siedzibą dla elektryka

      • 2 0

  • ZDiZ i wszystko jasne. (1)

    Czas najwyższy wywalić tą całą elitę budyniową z ZDiZ-u. Ten zarząd to tylko potrafi stawiać próg zwalniające tam tylko gdzie się da.. Redakcja Trójmiasto.pl praktycznie na okrągło wypomina zaniedbania zarządu, ale niestety nic się nie zmienia na lepsze. Ciągle coś nie gra, a stan dróg to jakaś tragedia.

    • 29 1

    • sama prawda

      A wez od nich cos zalatw jak masz sprawę. Np odszkodowanie z tytulu uszkodzenia szyby/opony na mega dziurawej drodze. Potrzebne milion skanow, potwierdzeń, zeznań świadków, opinia biegłego, zaświadczenia, numer buta Twoj, pasażera i matki Twojej dziewczyny. Do tego nie możesz tego zrobić online, tylko jeździć tam jak debil osobiście w godzinach pracy i marnować te biedne drzewa na kolejne niepotrzebne nikomu kserokopie (no tak, w końcu zarząd ZIELENI), żeby któraś z biurew, która akurat łaskawie znajdzie czas w przerwie między jedna herbatką a drugą powiedziała Ci czego jeszcze brakuje. I to wszystko z Twoich podatków.

      Zaorać tę pseudoinstytucję w p***ziet, juz lepiej niech tam powstanie nowa biedronka.

      • 0 1

  • Dwa przejazdy (3)

    Nie zapominajmy o przejeździe na Sandomierskiej. Tam to się jaja dzieją.

    • 33 5

    • (2)

      Jakiś przykład?

      • 1 0

      • wracała ja z lidla ostatnio i mi podmuch pindolino wszelakie jaj stlukl. szujowina jedna

        • 8 4

      • Sandomierska

        1Przejazd po 40 min zamknięte.
        2.Zakmnięcie przejazdu, przejazd pociągu i otwarcie szlabanów po około 5 min gdzie nic więcej już nie przejechało.
        3. W szczególności straż pożarna udająca się w strone Olszynki też ma problem z przejazdem.

        • 5 1

  • A niby czemu to samochody mają się chować jak krety?

    POciągi pod ziemię!

    • 22 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.