Fakty i opinie

Krok w stronę budowy Nowej Węglowej

Sytuacja właścicielska w śródmieściu Gdyni oraz proponowane drogi dojazdowe.
Sytuacja właścicielska w śródmieściu Gdyni oraz proponowane drogi dojazdowe. graf. Trojmiasto.pl

Pozytywna decyzja środowiskowa to kolejny krok, który przybliża rozpoczęcie budowy Nowej Węglowej w Gdyni. Władze miasta chcą, by szeroka trasa połączyła dwiema jezdniami ul. Jerzego Waszyngtona z ul. Janka Wiśniewskiego. Łącznikiem z Nową Węglową będzie poszerzona Nowa Waszyngtona, co wzbudza sprzeciw wśród społeczników.



zakończona Łącznie głosów: 748
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała właśnie pozytywną dla władz Gdyni decyzję środowiskową dotyczącą budowy ul. Nowej Węglowej. Pozwala ona na realizację jednej z największych inwestycji drogowych w mieście, która wraz z okoliczną infrastrukturą kosztować będzie kilkaset milionów złotych.

  1. Budowa Nowej Węglowej ma połączyć dwiema jezdniami - każda po dwa pasy - ul. Jerzego Waszyngtona zobacz na mapie Gdyniul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni.
  2. W ramach budowy ul. Nowej Węglowej powstaną drogi dojazdowe. Zaplanowano m.in. rozbudowę - przedłużenie - ul. Waszyngtona z dowiązaniem do istniejącego układu drogowego. Powstanie też ul. Nowa Władysława IV z połączeniem do ul. Nowej Węglowej.
  3. Inwestycja zakłada także przebudowę torowiska kolejowego na terenie Zarządu Morskiego Portu Gdynia zobacz na mapie Gdyni oraz kolidującej infrastruktury naziemnej. Przy ul. Nowej Węglowej i prowadzących do niej dojazdach zostaną wybudowane ścieżki rowerowe.
  4. Powstanie również tunel drogowy pod magistralą kolejową z dojazdami. Będzie można nim przejechać autem właśnie z ul. Nowej Węglowej do ul. Morskiej, nieopodal splotu z ul. Warszawską zobacz na mapie Gdyni.

Inwestycja ma pochłonąć ok. 100 mln zł i według tego, co jeszcze kilka lat temu mówiły władze miasta, powinna rozpocząć się w 2016 roku. Gdynia liczy na wsparcie Unii Europejskiej.

- Minimalne dofinansowanie, jakie powinniśmy otrzymać na to, by zrealizować ul. Nową Węglową to 50 proc. kosztów kwalifikowanych - zapowiadał Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Losy Nowej Węglowej zależą też od tego, co stanie się na terenach kupionych przez port od Nauty. Na wizualizacji koncepcja zagospodarowania terenu.
Losy Nowej Węglowej zależą też od tego, co stanie się na terenach kupionych przez port od Nauty. Na wizualizacji koncepcja zagospodarowania terenu. projekt: Studio Kwadrat
Tyle że po drodze pojawiło się sporo komplikacji. Największą jest wciąż nieuchwalony plan miejscowy. Pierwsze podejście zakończyło się sądową porażką władz Gdyni. Dokument został zaskarżony do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i to przez trzy różne podmioty.

Nowy projekt planu dla terenów po Naucie



Pierwszym była zatrudniająca 80 osób firma Sword, której siedziba znajduje się na trasie przebudowywanej drogi, więc musiałaby się przenieść; drugim hotel Hotton, którego właściciele argumentowali, że przez inwestycje drogowe stracą miejsca parkingowe dla klientów, a dojazd do obiektu będzie utrudniony. Zastrzeżenia miał też wojewoda pomorski, uznając część z nich za sprzeczne m.in. z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz konstytucją.

Rok temu planiści przygotowali nowy projekt planu, nieznacznie różniący się od poprzedniej wersji. Odbyła się dyskusja publiczna, dokument utknął w biurkach magistratu i do tej pory nie pojawił się na sesji Rady Miasta. Dlaczego?

Granice uchwalanego planu miejscowego.
Granice uchwalanego planu miejscowego. mat. prasowe
- Gdyby działki Nauty kupił Port Gdynia, w planie konieczne byłyby zmiany, bo ten zakłada zabudowę śródmiejską - mówił w lutym tego roku Marek Karzyński, dyrektor biura planowania przestrzennego w Gdyni.
Do przewidywanej transakcji doszło latem. Teren o powierzchni 61,9 tys. m kw. przy ul. Waszyngtona 1 od stoczni Nauta kupił Port Morski Gdynia. Od tego czasu pojawiają się różne nowe koncepcje jego zagospodarowania, ale żadne decyzje w tej sprawie nie zapadły.

Na razie ciężko o konkrety, także od władz Gdyni. Powodem może być fakt, że pierwsza sesja Rady Miasta, na której prawdopodobnie dojdzie do zmian w kolegium prezydenckim, zaplanowana jest na poniedziałek. Póki co nie wiadomo więc, kto będzie dalej odpowiedzialny za budowę Nowej Węglowej i inne inwestycje.

Społecznicy: nie poszerzajmy Władysława IV



Z kolei społecznicy liczą, że uda się przekonać władze miasta, by nie poszerzać ul. Władysława IV
Z kolei społecznicy liczą, że uda się przekonać władze miasta, by nie poszerzać ul. Władysława IV fot. Trojmiasto.pl
O analizę zakresu inwestycji apelują z kolei społecznicy z Miasta Wspólnego.

- O ile Nowa Węglowa ma szansę pomóc rozwinąć projekt Międzytorza i usprawnić obsługę portu, tak wielokrotnie podnosiliśmy w wątpliwość pomysł poszerzenia ul. Waszyngtona do czterech pasów, które wprowadzać będą ruch prosto w Śródmieście. Jeśli ich celem jest obsługa zabudowy apartamentowej na terenie przyszłego tzw. Śródmieścia Morskiego, to oznacza, że wydamy pieniądze gdyńskich podatników na ulicę, która będzie wykorzystywana przez dwa miesiące w roku - tak jak i te apartamenty, które w 90 proc. będą przeznaczone na wakacyjny wynajem. Z kolei obsługa biurowców Vastintu i PHN-u powinna i musi odbywać się komunikacją zbiorową i o tym muszą wiedzieć przyszli najemcy i pracownicy tych biur. Może wtedy racjonalniej będą podchodzić do swoich wyborów transportowych - twierdzi Łukasz Piesiewicz.

Opinie (126)

  • Przydasię szuflada na niedasię (1)

    • 57 5

    • Ul. Węglowa ma w tej chwili dwa pasy w każdą stronę.

      Północna Gdynia czeka na rozwiązania komunikacyjne - estakada stoi a osiedli przybywa. To jest w tej chwili największy problem w Gdyni.

      • 3 1

  • Tradycyjnie! (17)

    Gdynia chce, Gdynia planuje, ale jak na złość, można użyć przysłowia - na św.Hieronima droga będzie, albo jej nima...

    Takie artykuły niczemu nie służą i nic nie wnoszą.

    • 75 8

    • (10)

      Janusz wczoraj był artykuł o drodze w Gdańsku, myślałem, że pokazują na zdjęciach głęboką prowincję na Ukrainie. Co powiesz na ten temat, bo jakoś nie zabrałeś głosu. To są te gdańskie inwestycje?

      • 9 9

      • Drogi bezimienny obrońco Słońca Skweru, Miszcza Bajeru (7)

        Dziś masz artykuł o realnej budowie Nowej Bulońskiej, która powstaje tu i teraz, a nie będzie albo na papierze, albo namalują ją farbą na tych samych płytach

        • 14 4

        • nie cwaniakuj, kiedy Gdynia budowała drogi to w Gdańsku jeden koleś mieszkania kolekcjonował (6)

          • 6 11

          • A inny wszystko na żonę przepisał (4)

            Prawdziwa cnota kontroli się nie boi ...

            • 12 3

            • (3)

              A jak to jest, że na jednego szczekasz a za drugiego byś się zabił? Ile taka obiektywność kosztuje? No pochwal się, bo to, że sprzedałeś się to pewniak, ale za ile? Ile budyń Ci sypie srebrników?

              • 3 5

              • Zero. (2)

                Nic.
                Takie hobby mam.

                To słabo czytasz, bo po Panu Budyniu też nieraz cisnę, ale wiadomo, nie wolno krytykować Wodza.

                • 9 6

              • (1)

                Ty budyniowi ciśniesz, ale chyba gałe.

                • 3 2

              • Głodnemu chleb na myśli.

                • 1 4

          • budowała, budowała

            i przestała...
            Zmęczyła się? Spociła?
            Szczególnie udała się substandardowa estakada... W tej "substandardowości" to Gdynia ma długoletnie tradycje... Same protezy i przeróbki...

            • 6 2

      • (1)

        przeczytaj dzisiejszy artykuł o drodze w Gdańsku - różnica jest taka, że w nazwie tamtego artykułu jest słowo "powstaje" :)

        • 8 1

        • Pierwszy akapit - przybliża rozpoczęcie

          Drugi akapit - chcą

          Ja nie wiem czy to sabotaż pana Szczerby, czy co...

          Jest tyle podobnych słów - pragną, życzą sobie, marzą, zastanawiają się...
          Oj, słabo z kreatywnością.

          • 8 2

    • Czy wladzom Gdyni. Rumii i Pucka uda sie dogadac ? (5)

      W sprawie wybudowania drogi tkzw. , pijackiej " poprzez teren OPEC Gdynia ?

      Wybudowanie tej drogi jest koniecznoscia ze wzgledu na ruch samochodowy z zachodu do polnocnych dzielnic miasta. Droga jako alternatywa fla ciagle zapchanej i zakorkowanej ul . Hutniczej . Morskiej i Estakady !

      Dojazd do portu i stoczni wraz z dzielnicami mieszkalnymi miasta ulegl by zapewne udroznieniu .

      Ale ?

      Czy to kogos interesuje ?

      Odnosze wrazenie iz Nie.

      Od wielu juz lat .

      • 1 2

      • a co ona załatwi? (4)

        Wprowadzi ruch pomiędzy zakorkowane szlabany Puckiej i/lub na estakadę.
        Narobi problemu z cyklistami, bo tamtędy puszczona jest ich R10, czy jak jej tam.
        To są problemy do rozwiązania jedynie przez systematyczne rozplątywanie konfliktów sieci drogowej i kolejowej (wiadukt/tunel na Hutniczej, Obwodowej i Puckiej), wraz z budową drogi na północ (różnie nazywana) i południe (czerwona).
        Gminy mogą sobie lobbować albo uzbierać jakieś 2mld pln i zrobić to we własnym zakresie. Wszyscy chętnie skorzystają. Mieszkańcy, port, turystyka, nieruchomości, armia, "byznes"...
        Wszyscy chętnie skorzystają ale nikt nie chce płacić...

        • 4 1

        • Co zalatwi ? (1)

          Zmiejszy obciazenie ul Hutniczej . Morskiej .A to bardzo duzo . Ponadto transport towarowy i mieszkancow na zachod odbywalby sie w wiekszym stopniu prze Rumie .Rede w kierunku Szczecina i na Polwysep Helski Co do tuneli na ul. Puckiej racja !

          O tych wszystkich drogach co mowia politycy to jak widac mozna zapomniec . To sa bajki .

          Wydaje mi sie . moze i naiwnie ale samorzady moga korzystac z doplat unijnych .

          Pytanie ?

          Miales przyjemnosc poruszac sie tymi drogami tj. Morska Hutnicza Estakada w czasie wzmozonego ruchu ?

          • 0 3

          • mieszkam tam

            I dlatego twierdzę, że to "pudrowanie trupa".
            Zrobienie tej nitki (do Puckiej) nie rozwiązuje żadnego problemu. Zrobienie jej do Wiśniewskiego, to zrobienie "czerwonej", wiaduktami nad torami, bez połaczenia z obwodnicą i puszczenie dodatkowego ruchu na zakorkowana estakadę.
            W drugą stronę to wpuszczenie cięzkiego ruchu przez centrum Rumi i Redy.
            Smacznego.

            • 2 1

        • ? (1)

          Wejherowo. Reda Obwodowa..Auchan Rumia.Pijacka.Obluze Oksywie.

          Droga rownolegla do Hutniczej .

          • 1 2

          • na Obłuze i Oksywie to mozesz przez Dębogórze

            Do rozbudowy sensowniejsze są bezimienne ścieżki u podstawy Kępy, niz "popiołówka" środkiem torfowiska...

            • 1 0

  • idealny przykład wieloketniej bezradności miasta

    temat z dłuuuuuugą brodą

    • 59 5

  • Społecznicy to, społecznicy tamto, a gdzie wola mieszkańców? (3)

    Waszyngtona straszy dziurami i krzywą nawierzchnią od lat. Centrum miasta zapuszczone, miasto portowe, a port znika, Hutnicza się rozpada, firmy uciekają. Ale społecznicy dalej swoje. Tylko chodniki i parki dla piesków. A rozwój?

    • 118 22

    • Ty chamie, ty jeden ty!

      Maryla jest,.lotnisko jest, ty Gdański trollu, zazdrośniku, brawo Gdynia!

      • 9 10

    • (1)

      Masz racje! Jezeli zbudujemy wiecej ulic czteropasmowych w scislym centrum miasta to napewno zapewnimy rozwoj miastu.

      • 10 7

      • Cztery to mało, chciałbym sześć. Do tego krótka zmiana swiateł, wtedy wszyscy emeryci zostaną w domach bo żaden nie zdąży przejść.

        • 4 3

  • Z tym się z Piesiewiczem zgodzę (3)

    Nowa Węglowa tak, Nowa Waszyngtona nie. Wystarczy ją zmodernizować, trzy pasy się zmieszczą.

    • 40 25

    • Tia, jak na tej drodze, inwestycje pędzlem i farbą

      Z dwóch pasów wydzielili trzeci bus-pas, a wszystkie pasy bardzo ciasne...

      • 4 1

    • Jak tego Piesiewicza nie stać na auto i mieszkanie w gdyńskiej strefie prestizu

      To niech sam sobie jeździ komunikacja. Nie będzie galgan ograniczać cudzej wolności

      • 3 4

    • Ale po co 3? Nie wystarczą 2 jak teraz?

      • 1 0

  • lukasz piesiewicz-pierwszy szkodnik

    • 52 18

  • Uff... (8)

    Jak dobrze, że się wyprowadzam z Gdyni, Tu się nie da żyć bez korków

    • 53 24

    • (6)

      do lasu chyba gdzie teraz nie ma korków

      • 9 4

      • Widać jak Gdynia jest zarządzana. (5)

        Ta cała biegająca, jeżdżąca na rowerach i roszczeniowa hałastra powinna znajdować się w lesie, i nikomu nie przeszkadzać, a potem płacz, że ludzie się wyprowadzają do Redy albo innej Rumi.

        • 8 7

        • wyprowadzaja sie Ci co nie maja pojecia jak tam sie zyje i dojezdza

          pomijam straszny smog w Rumi - domki daja czadu..... korki na hutniczej i glownej to klasyka. jesli ktos pracuje w 3city to wyprowadzka w te rejony to duzy blad.

          • 5 2

        • (3)

          Janusz, ale raporty trójmiejskie jasno wskazują, że to w Gdańsku w godzinach szczytu jest paraliż miasta przez korki. Zresztą nie trzeba czytać, wystarczy przejechać się przez Gdańsk. W Gdyni takiej masakry nie uświadczę więc bujaj się trollu.

          • 5 5

          • Ehe, już się bujam (2)

            Jak się tam u was stoi na przejazdach? Świecka tradycja remontu dylatacji na Estakadzie?
            A w Gdańsku podobno ostatnio otworzono nowy most zwodzony.

            • 4 4

            • (1)

              Odpowidź typu "a tam murzynów biją" Wolę stać 5-10 minut w korku na estakadzie niż godzinami przebijać się przez sparaliżowany Gdańsk.

              • 6 0

              • Sparaliżowane to są gdyńskie drogi

                Impotencja inwestycyjna.

                • 3 6

    • A artykuł przeczytał czy tylko durne komentarze powyżej? Bo zdaje się właśnie budowa ma zmniejszyć korki.

      • 3 4

  • Panie Łukasz Piesiewicz (4)

    Jak masz problemy z odnalezieniem się i przystosowaniem do życia w centrum miasta, aglomeracji, jakąś traumę proponuję wyprowadzić się poza tereny zabudowane i tam realizować swoje szalone pomysły-moze jakiś rezerwat... Gdyni naprawdę nie są potrzebni tacy oszołomi i impotenci umysłowi jak Pan.

    • 69 43

    • (2)

      "kodziarze" to w ostatnich wyborach oficjalnie poparli twojego genialnegi prezydenta. Który chce budować drogi dojazdowe, ale tzw. warszafce.

      • 17 7

      • (1)

        to nie jest mój "prezydent; nie głosowałem na niego, ani na tego który zanotował drugi wynik w wyborach

        • 5 5

        • To ok.

          • 1 1

    • Parędziesiąt lat temu w Europie zachodniej mówili tak jak ty. Na szczęście "piesiewiczów" było więcej.

      • 2 1

  • Korki są wszędzie , kiedyś ludzie zaczynali pracę o różnych godzinach by rozładować tłok w kolejce czy autobusie

    • 19 4

  • 4 pasmowa w centrum miasta? (1)

    Gdynia taka nowoczesna ;)

    • 49 8

    • zalecam wycieczkę do warszawy

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.