• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę budowy Nowej Węglowej

Patryk Szczerba
19 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Sytuacja właścicielska w śródmieściu Gdyni oraz proponowane drogi dojazdowe. Sytuacja właścicielska w śródmieściu Gdyni oraz proponowane drogi dojazdowe.

Pozytywna decyzja środowiskowa to kolejny krok, który przybliża rozpoczęcie budowy Nowej Węglowej w Gdyni. Władze miasta chcą, by szeroka trasa połączyła dwiema jezdniami ul. Jerzego Waszyngtona z ul. Janka Wiśniewskiego. Łącznikiem z Nową Węglową będzie poszerzona Nowa Waszyngtona, co wzbudza sprzeciw wśród społeczników.



Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała właśnie pozytywną dla władz Gdyni decyzję środowiskową dotyczącą budowy ul. Nowej Węglowej. Pozwala ona na realizację jednej z największych inwestycji drogowych w mieście, która wraz z okoliczną infrastrukturą kosztować będzie kilkaset milionów złotych.

  1. Budowa Nowej Węglowej ma połączyć dwiema jezdniami - każda po dwa pasy - ul. Jerzego Waszyngtona zobacz na mapie Gdyniul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni.
  2. W ramach budowy ul. Nowej Węglowej powstaną drogi dojazdowe. Zaplanowano m.in. rozbudowę - przedłużenie - ul. Waszyngtona z dowiązaniem do istniejącego układu drogowego. Powstanie też ul. Nowa Władysława IV z połączeniem do ul. Nowej Węglowej.
  3. Inwestycja zakłada także przebudowę torowiska kolejowego na terenie Zarządu Morskiego Portu Gdynia zobacz na mapie Gdyni oraz kolidującej infrastruktury naziemnej. Przy ul. Nowej Węglowej i prowadzących do niej dojazdach zostaną wybudowane ścieżki rowerowe.
  4. Powstanie również tunel drogowy pod magistralą kolejową z dojazdami. Będzie można nim przejechać autem właśnie z ul. Nowej Węglowej do ul. Morskiej, nieopodal splotu z ul. Warszawską zobacz na mapie Gdyni.

Inwestycja ma pochłonąć ok. 100 mln zł i według tego, co jeszcze kilka lat temu mówiły władze miasta, powinna rozpocząć się w 2016 roku. Gdynia liczy na wsparcie Unii Europejskiej.

- Minimalne dofinansowanie, jakie powinniśmy otrzymać na to, by zrealizować ul. Nową Węglową to 50 proc. kosztów kwalifikowanych - zapowiadał Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Losy Nowej Węglowej zależą też od tego, co stanie się na terenach kupionych przez port od Nauty. Na wizualizacji koncepcja zagospodarowania terenu. Losy Nowej Węglowej zależą też od tego, co stanie się na terenach kupionych przez port od Nauty. Na wizualizacji koncepcja zagospodarowania terenu.
Tyle że po drodze pojawiło się sporo komplikacji. Największą jest wciąż nieuchwalony plan miejscowy. Pierwsze podejście zakończyło się sądową porażką władz Gdyni. Dokument został zaskarżony do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i to przez trzy różne podmioty.

Nowy projekt planu dla terenów po Naucie



Pierwszym była zatrudniająca 80 osób firma Sword, której siedziba znajduje się na trasie przebudowywanej drogi, więc musiałaby się przenieść; drugim hotel Hotton, którego właściciele argumentowali, że przez inwestycje drogowe stracą miejsca parkingowe dla klientów, a dojazd do obiektu będzie utrudniony. Zastrzeżenia miał też wojewoda pomorski, uznając część z nich za sprzeczne m.in. z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz konstytucją.

Rok temu planiści przygotowali nowy projekt planu, nieznacznie różniący się od poprzedniej wersji. Odbyła się dyskusja publiczna, dokument utknął w biurkach magistratu i do tej pory nie pojawił się na sesji Rady Miasta. Dlaczego?

Granice uchwalanego planu miejscowego. Granice uchwalanego planu miejscowego.
- Gdyby działki Nauty kupił Port Gdynia, w planie konieczne byłyby zmiany, bo ten zakłada zabudowę śródmiejską - mówił w lutym tego roku Marek Karzyński, dyrektor biura planowania przestrzennego w Gdyni.
Do przewidywanej transakcji doszło latem. Teren o powierzchni 61,9 tys. m kw. przy ul. Waszyngtona 1 od stoczni Nauta kupił Port Morski Gdynia. Od tego czasu pojawiają się różne nowe koncepcje jego zagospodarowania, ale żadne decyzje w tej sprawie nie zapadły.

Na razie ciężko o konkrety, także od władz Gdyni. Powodem może być fakt, że pierwsza sesja Rady Miasta, na której prawdopodobnie dojdzie do zmian w kolegium prezydenckim, zaplanowana jest na poniedziałek. Póki co nie wiadomo więc, kto będzie dalej odpowiedzialny za budowę Nowej Węglowej i inne inwestycje.

Społecznicy: nie poszerzajmy Władysława IV



Z kolei społecznicy liczą, że uda się przekonać władze miasta, by nie poszerzać ul. Władysława IV Z kolei społecznicy liczą, że uda się przekonać władze miasta, by nie poszerzać ul. Władysława IV
O analizę zakresu inwestycji apelują z kolei społecznicy z Miasta Wspólnego.

- O ile Nowa Węglowa ma szansę pomóc rozwinąć projekt Międzytorza i usprawnić obsługę portu, tak wielokrotnie podnosiliśmy w wątpliwość pomysł poszerzenia ul. Waszyngtona do czterech pasów, które wprowadzać będą ruch prosto w Śródmieście. Jeśli ich celem jest obsługa zabudowy apartamentowej na terenie przyszłego tzw. Śródmieścia Morskiego, to oznacza, że wydamy pieniądze gdyńskich podatników na ulicę, która będzie wykorzystywana przez dwa miesiące w roku - tak jak i te apartamenty, które w 90 proc. będą przeznaczone na wakacyjny wynajem. Z kolei obsługa biurowców Vastintu i PHN-u powinna i musi odbywać się komunikacją zbiorową i o tym muszą wiedzieć przyszli najemcy i pracownicy tych biur. Może wtedy racjonalniej będą podchodzić do swoich wyborów transportowych - twierdzi Łukasz Piesiewicz.

Miejsca

Opinie (126)

  • Społecznik = szkodnik (1)

    Takich głupot jakie opowiadają społecznicy dawno nie słyszałem. Dlaczego zmuszają ludzi do komunikacji zbiorowej? Dlaczego zamykają centrum miasta dla normalnych ludzi?
    Idąc ich tropem myślenia - zakażmy budowy dróg rowerowych - są drogie i używane tylko w okresie letnim.

    • 34 21

    • Od kiedy to budowa deptaka jest zamykaniem centrum miasta dla ludzi?

      Czy pod pojęciem dostępu do centrum rozumiemy możliwość wjechania tam samochodem? Na zachodzie Europy są dziesiątki średnich miast które mają domy towarowe przy deptakach i jakoś nikt nie narzeka że nie można podjechać tam samochodem.

      • 8 4

  • jaki ma sens 4-pasmowa ul. Waszyngtona? (6)

    • 31 7

    • Jest o tym w artykule - droga dojazdowa do apartamentów dla warszafki.

      • 16 2

    • Wtedy można rzeczywiście pomyśleć o zamknięciu Starowiejskiej i Abrahama dla ruchu kołowego.

      • 5 1

    • (3)

      Ano taki ze to moze byc w przyszlosci czesc nowego polaczenia drogowego centrum miasta z Oksywiem, tunelem pod portem.

      • 3 9

      • Mrzonki - mrożonki (2)

        Od strony Oksywia nie ma gdzie tego tunelu wyprowadzić. Chyba, że będzie to pierwsza w świecie, podziemna serpentyna na szczyt Kępy Oksywskiej... Gdzie też nie ma specjalnie jak go wyprowadzić.
        Ale ok. Lubię takie wyzwania, inżynierowie na pewno coś wymyślą.
        Jednak najpierw trzeba wymyslić, kto to sfinansuje. Bo jak na razie, to nawet przekop Mierzeji nie ma postępów jak również "Dune City" w Mielnie (które zdeklasowało Gdynię w marzeniach prezentowanych na targach w Cannes). Bo kto to sfinansuje? A to znacznie prostsze i tańsze propozycje i znacznie lepiej trafiające do umysłów "inwestorów".

        Znajdździe sponsora na centrum finansowe i nowe centrum miasta na Oksywiu, wtedy na tunel też się znajdzie... W drugą stronę, z całym szacunkiem dla uroków Oksywia, to raczej nie zadziała. I to tunel raczej na Północnej a nie pod kanałem portowym.

        • 6 1

        • Liverpool, Rotterdam (1)

          tam też nie dało się zrobić tuneli pod wodą i to w o wiele gęstszej zabudowie.

          • 3 2

          • tu nie chodzi o "pod wodą"

            a o 200m nad wodą, tuż za linią brzegową.
            A jeśli gdzieś coś się dało zrobić, to zastanów się i zainteresuj, ile to kosztowało. I kto za to zapłacił.
            Podajesz jako przykład nazwy dwóch światowych metropolii finansowo-handlowych. Jakie jest tu porównanie dla zapyziałej dziury, która jest, chociażby ludnościowo, pojedynczym ich procentem?
            Podpisuję sie pod każdym szaleństwem inżynieryjnym, pod warunkiem, że znajdzie się szaleniec, który to sfinansuje.
            No może z wyjątkiem istniejacej "estakady rowerowej", bo to nie szaleństwo a głupota...

            • 5 1

  • Takich jest mnóstwo (1)

    Hutnicza, Kwiatkowskiego, Północna itp. Patrzy się na ich stan techniczny i zaraz widać, że miasto ma gospodarza

    • 30 1

    • Oj, ma gospodarza. O swoje interesy potrafi zadbać jak mało kto :)

      • 8 2

  • Pobłogosław Boże Drogi... (4)

    Wreszcie sensowna koncepcja zamknięcia drogowego północnego Śródmieścia. Do dyskusji są szerokości ulic, ale "górny daszek" do istniejącej, niepełnej litery T jest super. Szkoda,że tak późno.
    Gdańsk pozamykał swoje pętle już dawno.
    A co z Gdynią północną i zachodnią ? Co z wyprowadzeniem Drogi Różowej na południe ?

    • 22 3

    • Nic. (1)

      • 2 2

      • Chyba, Boże, pobłogosław drogi

        I dajcie na tacę, modlitwa w intencji zawierzenia zawieszenia

        • 3 2

    • (1)

      Różowa dalej nie pójdzie, bo dokąd niby? Można ewentualnie do granicy miasta. Ale czy skórka warta wyprawki? Sopot nie chce jej ciągnąć. A szkoda.

      • 2 2

      • Choćby do Kolibek. Odciąży krzyżówkę Wlkp/Zwycięstwa.

        • 2 0

  • gdynia.. ?? kogo to interesuje??

    myślałem że jak nie podajemy nazwy miasta w nagłówku to chodzi o Gdańsk a nie jakąś gdynie...

    • 8 19

  • To kolejna proba zablokowania przez Sczurka rozwoju Portu (4)

    Planować 4-pasmówkę przez obce tereny? Dobre. To jest megalomania Prezydenta aby jak najwięcej deweloperki postawić wokół portu a potem straszyć, że pył i kurz leci.
    Na całym świecie każde miasto portowe współpracuje z portem, u nas musi być inaczej.
    Na ul. Nową Waszyngtona port się nigdy nie zgodzi, po co to planować taki utopijny projekt, który nigdy nie powstanie.

    • 33 4

    • A biblioteka bodajże i Infobox nie stoją czasem na obcych terenach?

      W Gdyni to nie problem, jakoś to będzie

      • 11 2

    • (1)

      Ale nie w każdym mieście portowym port jest w ścisłym centrum miasta.

      • 5 4

      • w żadnym porcie miasto nie wpycha się do jego centrum

        i to z uporem godnym lepszej sprawy.
        Bez odpowiedzialnosci i szacunku dla swoich mieszkańców, swoimi decyzjami narażając ich na uciążliwe sąsiedztwo. Licząc że napuszczeni i rozeźleni ludzie, załatwią swoimi rękami interesy deweloperów.

        • 8 1

    • widać, że władze miasta nadal mają zamiar kontynuować politykę wrogą portowi:

      "Skoro nowy plan zagospodarowania tej części miasta przewiduje, że na terenach po Stoczni Nauta mają powstawać biurowce i lokale usługowe to niby dlaczego mają je budować deweloperzy, a nie zarząd portu? Prominentny przedstawiciel miasta wyraził jednak jakiś czas temu opinię, że „nawet gdyby port miał płacić za te tereny złotem” - miasto mu tam budować się nie pozwoli."

      Wybory w Gdyni nic nie zmieniły w układzie sił a wręcz go zakonserwowały. Można spodzewać sie dalszych wolt, bo jak uczy doświadczenie, jeśli dysponent terenu jest nie po myśli "miasta", to zwykle plany stają się nie po myśli dysponenta...

      Te tereny to jedyna szansa na rozbudowę zaplecza portu i jego cywilizowane skomunikowanie ze światem. Jesli miasto zabuduje je mieszkaniówką, port może zwijać zabawki i udać się na emeryturę.
      A Gdynia sprowadzi się sama do roli i poziomu Sopotu.
      Bo Władysławowo i Puck porty mają...

      • 7 2

  • Tunel pod portem na przedłużeniu wladyslawa

    • 14 4

  • Nie

    Da

    • 9 1

  • Przeciez biala farba nie da sie takich rzeczy zrobic :|

    • 11 1

  • Czyli chcesz mieć biuro nad morzem dojedziesz do niego SKM a później dojdziesz Starowiejską? (2)

    Czyli najpierw Piesiewicz chce mieć deptak na Starowiejskiej a później zmusić ludzi z biurowców nad morzem do chodzenia nią?

    • 13 3

    • Wszystko się może zdarzyyyyyć (1)

      Gdy głowa maaaarzeń

      • 2 1

      • *pełna marzeń

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane