- 1 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (85 opinii)
- 2 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (181 opinii)
- 3 Dwóch 29-latków z narkotykami (83 opinie)
- 4 Martwe dziki z Karwin miały ASF (257 opinii)
- 5 Nowy menadżer Śródmieścia poszukiwany (49 opinii)
- 6 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (416 opinii)
Krok w stronę budowy Nowej Węglowej
Pozytywna decyzja środowiskowa to kolejny krok, który przybliża rozpoczęcie budowy Nowej Węglowej w Gdyni. Władze miasta chcą, by szeroka trasa połączyła dwiema jezdniami ul. Jerzego Waszyngtona z ul. Janka Wiśniewskiego. Łącznikiem z Nową Węglową będzie poszerzona Nowa Waszyngtona, co wzbudza sprzeciw wśród społeczników.
- Budowa Nowej Węglowej ma połączyć dwiema jezdniami - każda po dwa pasy - ul. Jerzego Waszyngtona z ul. Janka Wiśniewskiego .
- W ramach budowy ul. Nowej Węglowej powstaną drogi dojazdowe. Zaplanowano m.in. rozbudowę - przedłużenie - ul. Waszyngtona z dowiązaniem do istniejącego układu drogowego. Powstanie też ul. Nowa Władysława IV z połączeniem do ul. Nowej Węglowej.
- Inwestycja zakłada także przebudowę torowiska kolejowego na terenie Zarządu Morskiego Portu Gdynia oraz kolidującej infrastruktury naziemnej. Przy ul. Nowej Węglowej i prowadzących do niej dojazdach zostaną wybudowane ścieżki rowerowe.
- Powstanie również tunel drogowy pod magistralą kolejową z dojazdami. Będzie można nim przejechać autem właśnie z ul. Nowej Węglowej do ul. Morskiej, nieopodal splotu z ul. Warszawską .
Inwestycja ma pochłonąć ok. 100 mln zł i według tego, co jeszcze kilka lat temu mówiły władze miasta, powinna rozpocząć się w 2016 roku. Gdynia liczy na wsparcie Unii Europejskiej.
- Minimalne dofinansowanie, jakie powinniśmy otrzymać na to, by zrealizować ul. Nową Węglową to 50 proc. kosztów kwalifikowanych - zapowiadał Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Tyle że po drodze pojawiło się sporo komplikacji. Największą jest wciąż nieuchwalony plan miejscowy. Pierwsze podejście zakończyło się sądową porażką władz Gdyni. Dokument został zaskarżony do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i to przez trzy różne podmioty.
Nowy projekt planu dla terenów po Naucie
Pierwszym była zatrudniająca 80 osób firma Sword, której siedziba znajduje się na trasie przebudowywanej drogi, więc musiałaby się przenieść; drugim hotel Hotton, którego właściciele argumentowali, że przez inwestycje drogowe stracą miejsca parkingowe dla klientów, a dojazd do obiektu będzie utrudniony. Zastrzeżenia miał też wojewoda pomorski, uznając część z nich za sprzeczne m.in. z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz konstytucją.
Rok temu planiści przygotowali nowy projekt planu, nieznacznie różniący się od poprzedniej wersji. Odbyła się dyskusja publiczna, dokument utknął w biurkach magistratu i do tej pory nie pojawił się na sesji Rady Miasta. Dlaczego?
- Gdyby działki Nauty kupił Port Gdynia, w planie konieczne byłyby zmiany, bo ten zakłada zabudowę śródmiejską - mówił w lutym tego roku Marek Karzyński, dyrektor biura planowania przestrzennego w Gdyni.
Do przewidywanej transakcji doszło latem. Teren o powierzchni 61,9 tys. m kw. przy ul. Waszyngtona 1 od stoczni Nauta kupił Port Morski Gdynia. Od tego czasu pojawiają się różne nowe koncepcje jego zagospodarowania, ale żadne decyzje w tej sprawie nie zapadły.
Na razie ciężko o konkrety, także od władz Gdyni. Powodem może być fakt, że pierwsza sesja Rady Miasta, na której prawdopodobnie dojdzie do zmian w kolegium prezydenckim, zaplanowana jest na poniedziałek. Póki co nie wiadomo więc, kto będzie dalej odpowiedzialny za budowę Nowej Węglowej i inne inwestycje.
Społecznicy: nie poszerzajmy Władysława IV
O analizę zakresu inwestycji apelują z kolei społecznicy z Miasta Wspólnego.
- O ile Nowa Węglowa ma szansę pomóc rozwinąć projekt Międzytorza i usprawnić obsługę portu, tak wielokrotnie podnosiliśmy w wątpliwość pomysł poszerzenia ul. Waszyngtona do czterech pasów, które wprowadzać będą ruch prosto w Śródmieście. Jeśli ich celem jest obsługa zabudowy apartamentowej na terenie przyszłego tzw. Śródmieścia Morskiego, to oznacza, że wydamy pieniądze gdyńskich podatników na ulicę, która będzie wykorzystywana przez dwa miesiące w roku - tak jak i te apartamenty, które w 90 proc. będą przeznaczone na wakacyjny wynajem. Z kolei obsługa biurowców Vastintu i PHN-u powinna i musi odbywać się komunikacją zbiorową i o tym muszą wiedzieć przyszli najemcy i pracownicy tych biur. Może wtedy racjonalniej będą podchodzić do swoich wyborów transportowych - twierdzi Łukasz Piesiewicz.
Miejsca
Opinie (126)
-
2018-11-19 09:00
Dwa błazny szczur i ten piesiewicz
Warci siebie
- 13 3
-
2018-11-19 09:07
W Gdyni się tylko planuje a Gdańsk.... buduje (1)
No i widać jak to w 3city się wiedzie: Gdynia planuje nową drogę tu, nową Węglową tam, gdzieś tam jakieś rondo na Obłużu, namaluje jakiś kontr-pas, za-pas,bus-pas i poda czemu tego nie zrobi.
A ten "stareńki", taki "zacofany" (bo gdzie mu tam do nowoczesnej Gdyni) buduje - patrzcie: artykuł poniżej jest że za rok oddadzą nową Bulońską - szeroką wygodną. Gdzieś tam Budowalnych zaczną za rok (nie że planują, malują, wymieniają czemu nie), budować.
Ech gdzie to Miasto z morza, Perła Bałtyku.....- 18 2
-
2018-11-19 23:22
Jesteś w bardzo złym stanie
Czas zmienić leki albo przestać czytać glupie książki.
- 0 2
-
2018-11-19 09:12
Co za bałwan te grafiki rysuje? (1)
"Czteropasmowa i dwupasmowa ul. Nowa Waszyngtona"??? Chyba czteropasmowa i dwujezdniowa... Tylko z tekstu wynika że to Nowa Węglowa ma być właśnie taka, a nie tylko czteropasmowa jak na grafice. To jak ma to w końcu wyglądać??? I czemu tylko część opisanych w tekście inwestycji zaznaczono - gdzie tunel, gdzie przedłużenie ul. Władysława IV? To jest portal informacyjny czy dezinformacyjny? Czemu ma służyć publikowanie takiego bełkotu bo na pewno nie wyjaśnieniu czegokolwiek?
Porażająca ignorancja i amatorszczyzna...- 14 0
-
2018-11-19 10:27
Z dezinformacją trafiłeś
Urabianie opinii publicznej, że niby coś się dzieje
- 2 0
-
2018-11-19 09:19
Społeczniacy? (1)
Chyba socjalistyczni antyrozwojowcy.
Podawajcie ich z imienia, to nie duchy.- 14 6
-
2018-11-20 06:28
Tak towarzyszu, tylko fabryki
Gdzie tam jakieś głupie planowanie przestrzenne, ma być postęp w wyobrażeniu Januszka z chylonii, dużo pasów, dużo parkingów piętrowych. Chodzi o to, że tak budowano na zachodzie i to był blad
- 0 0
-
2018-11-19 09:24
A co z tym starym komisariatem na Waszyngtona?
- 7 1
-
2018-11-19 09:37
Problem ze Wspólną Gdynią jest taki, że część pomysłów jest.ok.
Ale większość to lewactwo
- 16 3
-
2018-11-19 09:50
A może najpierw coś dla Gdyni-Zachód? i innnych dzielnic, np. Chyloni? (2)
Czteropasmowa Chwarznieńska od Witomina do Wiczlińskiej, Czteropasmowa Kielecka, Czteropasmowa Małokacka. Optymalnie Czteropasmowa Wiczlińska i 6 pasmowa Wielkopolska. O 6 pasmowej obwodnicy na odcinku od Chyloni do Matarni nie wspomnę. 4 pasmowy tunel pod torami w w osi Południowa-Północna i koniczyna na Morskiej. Tego potrzebujemy na już...
- 19 6
-
2018-11-19 09:59
To chyba za 120 lat...
Poza tym zaraz zagłuszą Cię "społecznicy", że powinieneś jeździć jednym z 10 rowerów dostawczych za sto tysięcy złotych po współdzielonym deptaku w miejscu Starowiejskiej bo przecież to takie fajne i modne...
- 5 1
-
2018-11-19 23:00
tego potrzebujemy od 20 lat.
Albo i dłużej...
- 1 0
-
2018-11-19 09:59
'Pierwszym była zatrudniająca 80 osób firma Sword',
MOŻE i zatrudnia tyle, ale w Gdańsku, w Gdyni przychodzi tam do pracy ca 2 - 5 osób, ale blokować to potrafią i na żadne warunki się nie godzą.
- 6 1
-
2018-11-19 09:59
'Pierwszym była zatrudniająca 80 osób firma Sword',
MOŻE i zatrudnia tyle, ale w Gdańsku, w Gdyni przychodzi tam do pracy ca 2 - 5 osób, ale blokować to potrafią i na żadne warunki się nie godzą.
- 3 1
-
2018-11-19 10:12
Do protestujących (2)
nie da się mieszkać w centrum miasta portowego i słuchać śpiewu ptaków o poranku. Trzeba zdecydować się i przeprowadzić w spokojniejsze miejsce.
- 12 3
-
2018-11-19 10:28
Pył węglowy gratis! (1)
- 0 2
-
2018-11-19 10:37
Tak jak u was szambo gratis, wole pył.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.