• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę rozpoczęcia prac na Międzytorzu

Patryk Szczerba
11 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Proponowana przez architektów zabudowa Międzytorza w Gdyni
  • Proponowana przez architektów zabudowa Międzytorza w Gdyni
  • Proponowana przez architektów zabudowa Międzytorza w Gdyni
  • Proponowana przez architektów zabudowa Międzytorza w Gdyni

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów bada złożony przez PKP i Grupę Inwestycyjną Semeko wniosek w sprawie utworzenia spółki celowej, by zabudować teren Międzytorza w Gdyni, co jest kolejnym krokiem do poszerzenia centrum miasta.



Chciałbyś zamieszkać na Międzytorzu?

Na 14-hektarowej działce zwanej Międzytorzem, znajdującej się po obu stronach ul. Janka Wiśniewskiego, uchwalonej w 2017 roku planem zagospodarowania przestrzennego, dopuszczono powstanie galerii handlowej połączonej korytarzem nad ul. Janka Wiśniewskiego z najwyższymi budynkami mierzącymi do 55 metrów oraz zabudową mieszkaniową i biurową, która miałaby stanąć wzdłuż ul. Jana z Kolna.

Zabudowa Międzytorza: PKP w porozumieniu z Semeko



Teren ma zabudować firma Semeko (jest właścicielem części), która w 2015 roku została wybrana przez utworzoną przez PKP spółkę Xcity Investment do komercyjnego zagospodarowania Międzytorza. Gdynia miałaby wybudować tu drogi dojazdowe w postaci ulic: Nowej Węglowej i nowego fragmentu ul. Władysława IV.

Łączna powierzchnia komercyjna i mieszkaniowa nowej dzielnicy Międzytorze może wynieść nawet 345 tys. m kw.

W pierwszej fazie inwestycji, jak sugerowali przedstawiciele Biura Planowania Przestrzennego, prawdopodobnie powstaną obiekty mieszkalne w okolicach ul. 3 Maja, pomiędzy przedłużeniem ul. Władysława IV i Jana z Kolna. Niewykluczone, że następnym krokiem będzie budowa galerii handlowej przy dworcu Gdynia Główna.

To jednak wciąż nieoficjalne informacje. Na Międzytorzu nic się nie dzieje. Niewiele wiadomo również o postępach w procesie inwestycyjnym.

Rok temu pojawiła się informacja, że Bank Ochrony Środowiska SA i Grupa Semeko SA podpisały list intencyjny o współpracy w finansowaniu realizacji projektu.

Kilka dni temu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymał wniosek dotyczący utworzenia wspólnego przedsiębiorcy w celu realizacji projektu.

Zgodnie z przepisami, aby koncentracja była w ogóle możliwa, wniosek musi przejść pozytywną weryfikację UOKiK.

- Przedmiotem zgłoszenia jest koncentracja polegająca na zamiarze utworzenia przez wnioskodawców wspólnych przedsiębiorców dla celów realizacji wspólnego przedsięwzięcia w zakresie zagospodarowania nieruchomości położonej w Gdyni na terenie dzielnicy Śródmieście, pomiędzy ulicami Jana z Kolna, Janka Wiśniewskiego, Wendy oraz projektowaną ulicą Nową Węglową, poprzez zagospodarowanie tej nieruchomości, komercjalizację zespołu budynków, które zostaną wybudowane na ww. nieruchomości, oraz finalnie sprzedaż wybudowanych lokali - czytamy w opisie koncentracji.
Przypomnijmy, że według zapowiedzi prace miały zacząć się w 2019 roku. Czy pozytywne rozpatrzenie wniosku przybliży nas do ich rozpoczęcia? Tego nie udało się nam dowiedzieć, bo obydwa podmioty oszczędnie dawkują informacje na temat inwestycji.

Międzytorze: PKP z pozytywną opinią zarządu i rady nadzorczej



- Projekt Gdynia Międzytorze jest na etapie procedowania. Czekamy na ostateczną decyzję właścicielską, jesteśmy po zgodach korporacyjnych, czyli zgodzie zarządu i opinii rady nadzorczej. Czekamy na decyzję właścicielską, myślę, że w najbliższym czasie ją uzyskamy i projekt będzie realizowany - mówił wiosną Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA, po konferencji poświęconej wynikom Grupy PKP za 2018 rok.
Krążą także różne daty zakończenia inwestycji. Przewija się 2026 rok, w którym Gdynia będzie świętowała 100-lecie powstania, jak i rok 2029. Podobnie jest z wartością inwestycji - rozbieżności są duże, a wskazywane kwoty wahają się od 700 mln euro do nawet miliarda euro.

Władze Gdyni przypominają z kolei, że Międzytorze jest częścią większego projektu.

- Śródmieście Morskie Gdyni to zakrojony na bardzo szeroką skalę projekt wpisany w Strategię Rozwoju Miasta. W jego ramach powstaje od podstaw zupełnie nowa dzielnica - nowoczesne śródmieście. Intensywnie rozwija się część tego terenu położona najbliżej linii wody - w bezpośrednim sąsiedztwie Sea Towers mamy już hotel Marriott z zapleczem konferencyjnym i budynek biurowy wykorzystywany przez bank i nowy ogólnodostępny ciąg spacerowy, dalej marinę jachtową. Obok, na Molo Rybackim, powstaje bardzo prestiżowe osiedle mieszkaniowe. W miejscu dawnego centrum Gemini firma Vastint buduje kompleks mieszkaniowo-usługowy z atrakcyjną przestrzenią publiczną. Mocno zaawansowana jest budowa osiedla Portova. Port ma już wykonawcę nowego terminala, który sprawi, że morska dzielnica stanie się jeszcze bardziej atrakcyjna. Międzytorze jest kolejnym terenem, który zmieni oblicze, a właściwie - należałoby powiedzieć - zyska nowe życie - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Miejsca

Opinie (214) 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • senior rafal

    międzytorze to była by piękna dgynia miasto z marzeń ale niestety gdynia nie jest tak prężna jak gdańsk tu kurcze na realizacje planów czeka się dziesiątki lat dla tego może mój wnuk zobaczy tą zabudowę ale ona będzie już przestarzała i nawet orunia będzie ładniejsza tak że zacznijcie budować a nie pisać nie planować przecież są podobno pozwolenia to samo tyczy się II etapu budowy po gemini i realizacji ulicy waszynktona

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    W Nowej Gdyni architektura centrum handlowego oraz funkcjonalność 24 h/dobę będzie w cenie (5)

    Kupujący i Inwestorzy coraz większą wagę przywiązują do super ciekawej architektury centrów handlowych, ale i jej walorów użyteczno-funkcjonalnych. Bo w dzisiejszym zabieganym świecie ma ona coraz większe znaczenie, a w związku, że będzie przy dworcu PKP, być może PKS i Centrum Przesiadkowego wiec przyda się hotel , biurowiec, szczypta rozrywki, garść mody, kawał high-techu, zintegrowany w tym miejscu podziemny transport miejski i i jeszcze trochę naprawdę dobrej architektury.
    Wtedy to Mega Centrum Handlowe się sprawdzi.

    • 23 33

    • Miś

      To mówiłem ja Jarząbek

      • 0 0

    • to nie jest Nowa Gdynia (3)

      Chyba że masz na myśli tę z Łodzi. Miasta Łodzi.
      To wymierające i pustoszejące na skutek ekonomicznych rugów "centrum" prowincjonalnego miasta, któremu daleko do zasobości pozwalającej na samodzielne utrzymanie takich "facilities".

      • 17 6

      • To wyprowadź się do Nowej łodzi (2)

        skoro Ci tu aż tak źle, a Szczurek nie daje Ci żyć w centrum, bo chciałby mieć tylko dla siebie hacjendę, a ludzi tak naprawdę nienawidzisz.

        • 7 16

        • Podatkowo wystarczy się wynieść odrazu lepiej się człowiek czuje

          • 6 1

        • mnie źle nie jest

          i do "centrum" mnie nie ciągnie. Ale z obawą obserwuję działania (a raczej ich brak) magistratu.
          Bo żal mi ludzi w ten sposób traktowanych i ogarniętych szkokholmskim syndromem.
          Nie ma to związku z nienawiścią... Ale niech ten masochizm uprawiają na własny koszt.

          • 18 4

  • Dość hipermarketów w Gdyni. Gdzie mieszkańcy maja spedzać wolny czas. W parku centralnym, to kolejna kpina. Władze miasta nic sobie nie robia z potrzeb mieszkańców. Zamkną hale targowa i nawet kaczuszki od gospodarza nie kupimy. to dranstwo !!!!

    • 0 0

  • chory pomysł

    • 2 0

  • Chory pomysł !

    • 2 0

  • I nikt nie bedzie niedługo morza oglądać...

    • 3 0

  • gdy (2)

    jak to sie nic nie dzieje? sa prowadzone roboty ziemne, z jakies juz 2 tygodnie.

    • 3 0

    • to modernizacja stacji Gdynia - Port (1)

      realizowana przez Budimex.
      Dotyczy całego układu drogowo - kolejowego wokół portu w Gdyni.
      Zadanie za 1500Mpln.

      • 0 0

      • Na tak dużym obszarze?

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Mam nadzieje, (3)

    że poprzez ten projekt Gdynia to nie tylko będzie miastem o najwyższej jakości życia w Polsce, ale też które mierzy się z wyzwaniami pięknej architektury i w miarę wysokich domów. Bo tylko daleko zakrojona wizja sprawi, że po głębokiej zapaści i małej rozbudowy z powodu upadku przemysłu stoczniowego, morskiego i innych tereny dawnych zakładów i terenów zdegradowanych spowodują, że Gdynia będzie tętniła życiem, a zacząć trzeba od wybudowania dużego Centrum Handlowego połączonego z Nowoczesnym dobrze skomunikowanym Centrum Przesiadkowym. Miasto ma przecież o połowę mniej handlu niż Gdańsk i inne miasta tej klasy. A przecież za komuny tu przyjeżdżała cała Polska na zakupy i na balangi choćby utrwalone w piosence "u Maxxima w Gdyni...."

    • 8 23

    • jeśli to nie ironia to bełkot.

      • 1 0

    • A Swietojanska to skansen, coś jak sklepy przygraniczne na Słowacji.

      • 5 1

    • to se ne vrati, pane Havranek...

      Świat poszedł do przodu a cinkciarski "styl" Maxima to obecnie tylko w kasynach dla ubogich w Atlantic City. A i te już wyburzają...

      • 4 1

  • Czas wielkich portów już minął (2)

    Zresztą transport morski też chyli się ku upadkowi. Kiedyś Gdynia była portem gdie na wejscie statku czekło się na redzie kilkanaście dni taki był ruch . Tak samo jak wielkie huty, wielkie zakłady przemysłowe powoli sie kończą i taka jest kolej rzeczy, Niektórym snią się sny o potedze, wielkie porty, wielkie kominy , tysiące torow i autostrad ale to tylko sny.

    • 2 2

    • Statki stały na redzie, ponieważ w porcie przeładowywało się drobnicę.

      Każdy stał tu kilka do kilkunastu dni, a teraz setki kontenerów rozładowuje się w parę godzin.

      • 0 0

    • sny i to mokre maja niektórzy, widząć strumień kasy płynący przez DCT w Gdańsku

      Który mógłby być w Gdyni, gdyby nie właśnie takie smętne bajania o upadku branży transportu morskiego. Dlatego że "nie da się, nie opłaca się" pogoniono Australiczyków z Gdyni.
      Teraz ślina kapie...

      Statki czekały z powodu złej organizacji i braku wydajności. Wmawiaj sobie, że "wielkie" sie kończy, zamiast ciebie ktoś inny będzie robił wielkie pieniądze w działce, którą z własnej woli opuścisz.

      Walkowerem.

      "Guzik" się kończy. Po prostu, niektórzy budują jeszcze większe, sprawniejsze, wydajniejsze i potrafia utrzymać ciągłość biznesu.

      • 1 1

  • malo prawdopodobne ! za ladne to jest i za wysokie jak dla polakow ~!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane