• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę rozpoczęcia prac na Międzytorzu

Patryk Szczerba
11 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Proponowana przez architektów zabudowa Międzytorza w Gdyni
  • Proponowana przez architektów zabudowa Międzytorza w Gdyni
  • Proponowana przez architektów zabudowa Międzytorza w Gdyni
  • Proponowana przez architektów zabudowa Międzytorza w Gdyni

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów bada złożony przez PKP i Grupę Inwestycyjną Semeko wniosek w sprawie utworzenia spółki celowej, by zabudować teren Międzytorza w Gdyni, co jest kolejnym krokiem do poszerzenia centrum miasta.



Chciałbyś zamieszkać na Międzytorzu?

Na 14-hektarowej działce zwanej Międzytorzem, znajdującej się po obu stronach ul. Janka Wiśniewskiego, uchwalonej w 2017 roku planem zagospodarowania przestrzennego, dopuszczono powstanie galerii handlowej połączonej korytarzem nad ul. Janka Wiśniewskiego z najwyższymi budynkami mierzącymi do 55 metrów oraz zabudową mieszkaniową i biurową, która miałaby stanąć wzdłuż ul. Jana z Kolna.

Zabudowa Międzytorza: PKP w porozumieniu z Semeko



Teren ma zabudować firma Semeko (jest właścicielem części), która w 2015 roku została wybrana przez utworzoną przez PKP spółkę Xcity Investment do komercyjnego zagospodarowania Międzytorza. Gdynia miałaby wybudować tu drogi dojazdowe w postaci ulic: Nowej Węglowej i nowego fragmentu ul. Władysława IV.

Łączna powierzchnia komercyjna i mieszkaniowa nowej dzielnicy Międzytorze może wynieść nawet 345 tys. m kw.

W pierwszej fazie inwestycji, jak sugerowali przedstawiciele Biura Planowania Przestrzennego, prawdopodobnie powstaną obiekty mieszkalne w okolicach ul. 3 Maja, pomiędzy przedłużeniem ul. Władysława IV i Jana z Kolna. Niewykluczone, że następnym krokiem będzie budowa galerii handlowej przy dworcu Gdynia Główna.

To jednak wciąż nieoficjalne informacje. Na Międzytorzu nic się nie dzieje. Niewiele wiadomo również o postępach w procesie inwestycyjnym.

Rok temu pojawiła się informacja, że Bank Ochrony Środowiska SA i Grupa Semeko SA podpisały list intencyjny o współpracy w finansowaniu realizacji projektu.

Kilka dni temu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymał wniosek dotyczący utworzenia wspólnego przedsiębiorcy w celu realizacji projektu.

Zgodnie z przepisami, aby koncentracja była w ogóle możliwa, wniosek musi przejść pozytywną weryfikację UOKiK.

- Przedmiotem zgłoszenia jest koncentracja polegająca na zamiarze utworzenia przez wnioskodawców wspólnych przedsiębiorców dla celów realizacji wspólnego przedsięwzięcia w zakresie zagospodarowania nieruchomości położonej w Gdyni na terenie dzielnicy Śródmieście, pomiędzy ulicami Jana z Kolna, Janka Wiśniewskiego, Wendy oraz projektowaną ulicą Nową Węglową, poprzez zagospodarowanie tej nieruchomości, komercjalizację zespołu budynków, które zostaną wybudowane na ww. nieruchomości, oraz finalnie sprzedaż wybudowanych lokali - czytamy w opisie koncentracji.
Przypomnijmy, że według zapowiedzi prace miały zacząć się w 2019 roku. Czy pozytywne rozpatrzenie wniosku przybliży nas do ich rozpoczęcia? Tego nie udało się nam dowiedzieć, bo obydwa podmioty oszczędnie dawkują informacje na temat inwestycji.

Międzytorze: PKP z pozytywną opinią zarządu i rady nadzorczej



- Projekt Gdynia Międzytorze jest na etapie procedowania. Czekamy na ostateczną decyzję właścicielską, jesteśmy po zgodach korporacyjnych, czyli zgodzie zarządu i opinii rady nadzorczej. Czekamy na decyzję właścicielską, myślę, że w najbliższym czasie ją uzyskamy i projekt będzie realizowany - mówił wiosną Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA, po konferencji poświęconej wynikom Grupy PKP za 2018 rok.
Krążą także różne daty zakończenia inwestycji. Przewija się 2026 rok, w którym Gdynia będzie świętowała 100-lecie powstania, jak i rok 2029. Podobnie jest z wartością inwestycji - rozbieżności są duże, a wskazywane kwoty wahają się od 700 mln euro do nawet miliarda euro.

Władze Gdyni przypominają z kolei, że Międzytorze jest częścią większego projektu.

- Śródmieście Morskie Gdyni to zakrojony na bardzo szeroką skalę projekt wpisany w Strategię Rozwoju Miasta. W jego ramach powstaje od podstaw zupełnie nowa dzielnica - nowoczesne śródmieście. Intensywnie rozwija się część tego terenu położona najbliżej linii wody - w bezpośrednim sąsiedztwie Sea Towers mamy już hotel Marriott z zapleczem konferencyjnym i budynek biurowy wykorzystywany przez bank i nowy ogólnodostępny ciąg spacerowy, dalej marinę jachtową. Obok, na Molo Rybackim, powstaje bardzo prestiżowe osiedle mieszkaniowe. W miejscu dawnego centrum Gemini firma Vastint buduje kompleks mieszkaniowo-usługowy z atrakcyjną przestrzenią publiczną. Mocno zaawansowana jest budowa osiedla Portova. Port ma już wykonawcę nowego terminala, który sprawi, że morska dzielnica stanie się jeszcze bardziej atrakcyjna. Międzytorze jest kolejnym terenem, który zmieni oblicze, a właściwie - należałoby powiedzieć - zyska nowe życie - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Miejsca

Opinie (214) 10 zablokowanych

  • Ja

    Zabetonujmy wszystko......moze jakis park z duza ilosvia zieleni .Chca bydowac osiedla a drogi masakryczne....

    • 3 0

  • O Kilka lat... (1)

    ... za późno, duży armator kontenerowy, jeden z czołowej 5, szukał powierzchni biurowej dla biura typu share service. Niestety perspektywa 2022 lub 2023 powierzchni biurowej w Gdyni dla tylu osób zdecydowała o wyborze Gdańska. Wraz z otwarciem tego centrum w Gdańsku przeniesie się też biuro agencyjne z Gdyni. Brawo Gdynia !!

    • 8 2

    • Oj weź daj spokój! Pan prezydent głowił się w tamtym czasie nad ukoronowaniem działań naszej super drużyny piłkarskiej i igrzyskami dla gawiedzi. Jakieś kontenery....kto to słyszał?

      • 1 1

  • w normalnym mieście byłby to teren dla rozwijającego się portu, (14)

    tu władza przewidziała mieszkanka które zostaną wykupione na najem krótkoterminowy.

    • 158 33

    • Więmszy port nie jest potrzebny (2)

      I tak w połowie jest niewykorzystany. Następuje zmierzch transportu morskiego , dziś nikt nie chce czekać na towary tygodniami a sam transport staje się nieopłacalny

      • 4 10

      • To samo mowiono, gdy australijscy emeryci chcieli w Gdyni budowac DCT. (1)

        Zbudowano w Gdansku, terminal zabral Gdyni 50% obrotow kontenerowych.
        Miasto Gdynia moze najwyzej oblizywac sie patrzac na pieniadz przeplywajacy przez rece sasiada.
        Gospodarka, dochody - glupcze!

        • 3 1

        • Oh, czytałeś Lisa. Nie mam więcej pytań.

          • 2 1

    • (7)

      port w środku miasta co to za koncepcja?

      • 22 28

      • miasto w środku portu (6)

        przecież to absurd.

        Przejedź się po wybrzeżu państw skandynawskich i zobacz.
        To co odbywa się w Gdyni, to gospodarka rabunkowa.

        • 27 17

        • Polecam zerknąć na Eriksberg w Goteborgu. (3)

          • 3 7

          • a zauważyłeś, ile tego typu terenów (pozawalających na biznes) (2)

            W Gothenburg jest dostępne?
            Zauważyłeś, że jest to ujście rzeki, zagospodarowane od czasów Wikingów i nadal eksploatowane? Porównałeś z terenami dostępnymi w Gdyni? Akurat Eriksberg stracił rację bytu, bo tam za płytko jest. Pomógł też kryzys działalności stoczniowej.
            Więc najpierw (!!!) przeniesiono działalnoć na teren zatoki a następnie (!!!) wykorzystuje się uwolnione tereny. Z wolna... Bo to nadal mniej nobliwa część miasta.
            Więc nie będę miał nic przeciwko, jeśli zostanie zbudowany nowy port w Gdyni, w Gdańsku czy gdziekolwiek... i zapewni się funkcjonowanie handlu i przemysłu a następnie, ewentualnie, oddda nieprzydatne tereny. Będę się zżymał w sytuacji, gdzie biurokratycznymi sztuczkami uwala się możliwość ich funkcjonowania dla szybkiego i jednorazowego interesu na mieszkaniówce.

            Bo ktoś na wycieczce referencyjnej zobaczył fajne chałupy na nabrzeżach... Dla zainteresowanych, w niektórych miejscach specjalnie buduje się sztuczne wyspy pod mieszkanówkę. Proszę bardzo, niech budowlańcy sobie takie enklawy budują. A nie żerować na łatwiźnie, w niejasnym powiązaniu z magistratami.

            "Co więcej, są przykłady, że gmina nie dość, że nie wniosła swoich terenów aportem do spółki, to poczyniła zakusy na tereny portu. W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."

            • 16 3

            • Co ty pitolisz, człowieku!! (1)

              Byłeś kiedyś w porcie gdyńskim? Widzialeś hektary ziemi, zasypane g...j jakości węglem? Terenów jest mnóstwo, tylko, że idioci u władzy nie potrafią ich spożytkować na wysokopłatne ładunki oraz usługi, plus nie zdołali od lat poprawić infrastruktury komunikacyjnej.

              Wystarczyłby jeden port zewnętrzny i cała reszta przeładunków spokojnie zmieściłaby się w obecnych granicach portu, a miasto zyskałoby w okolicach Nauty i na terenach po-dalmorowskich piękną i nowoczesną strefę nadmorską, zamiast hałd śruty oraz czarnego dziadostwa.

              Średniowiecze umysłowe tutaj panuje, masakra.

              • 2 5

              • "Wystarczyłby jeden port zewnętrzny "

                A gdzie go umieścisz?
                Tak hipotetycznie, aby dało się go skomunikować i obsłużyć.
                Węgiel nie jest g*wniany tylko australijski. Z kopalni odkrywkowych, dlatego dużo tańszy. Hindusi byle czego by nie wzieli do Nowej Huty.

                • 6 1

        • No właśnie chodzę, Brema, Hambrug, widzę te sklepy, budynki nad wodą, a port oddalony od miasta. (1)

          • 5 10

          • a zauważyłeś jak port się tam przeniósł

            zakasał kiecę i przemaszerował?

            "Parcie miast na tereny portowe nie jest zjawiskiem, które występuje tylko u nas; mają z nim do czynienia inne europejskie i nie tylko europejskie porty. Gdy w Hamburgu, postanowiono przejąć pod zabudowę miejską część tamtejszych terenów portowych, zrekompensowano to z nawiązką terenami położonymi w innym miejscu. Na ogół, we władzach miast portowych istnieje pełna świadomość korzyści, jakie te miasta czerpią z portów. Stosunek naszych gmin portowych do portów świadczy, że u nas z tą świadomością nie jest najlepiej."

            Nie mam nic przeciwko takim procesom ale jak to z procesami, trzeba do nich podchodzić z głową i byle prostaka z "prostymi" pomysłami dopuszczać nie wolno.

            • 10 2

    • Port ma być przesunięty na jakby otwarte morze

      • 6 5

    • A kto w Gdyni chciałby wynajmować na krótki termin? To nie Gdańsk.

      • 14 13

    • Potem będzie płacz bo pociągi które jadą na nabrzeże będą za głośne. Bogolom odwala palma...

      • 29 4

  • A co z pyłem i tzw. biomasą? (1)

    Obecnie ul. Polską często nie da się jechać przy otwartych oknach. Smród jest trudny do wytrzymania. Kto będzie chciał mieszkać przy magazynach które są ciągle wietrzone? Albo co gorsza co jakiś czas usypują hałdy na wolnym powietrzu... A potem jakiś urzędnik będzie wmawiał ludziom, że tak musi być bo to port. A za pozwolenie na budowę kasa wzięta.

    • 5 1

    • czy ktoś zmusza do zamieszkania w porcie?

      takie proste pytanie...

      • 1 0

  • wizualizacja (7)

    koncentracja
    taka sytuacja

    • 53 5

    • Biurokracja i korupcja (1)

      • 9 0

      • Oraz bankrucja...

        ;)

        • 0 0

    • (4)

      prestiżowe osiedle z budynkami z najtańszych materiałow i ścianami z karton gipsu po 10 koła za metr

      • 14 0

      • powiedział mieszkaniec wielkiej płyty (3)

        z meblościanką w salonie

        • 3 11

        • (2)

          nie porównuj wielkiej płyty do budowanych teraz sitraków które wytzymają 3 razy krócej niż wielka płyta

          • 10 1

          • Czyli masz już to zbadane, że nowe budynki wytrzymają 3-razy krócej niż wielka płyta? (1)

            A czemu nie np. 5 razy krócej? Rozumiem, że twoje twierdzenia są oparte na badaniach i potwierdzone? Nie ma to jak mieć swoje zdanie oparte na "wydaje mi się...."

            • 1 8

            • "wielka płyta" stoi już ponad 50 lat i ma sie zaskakująco dobrze

              Co do nowych konstrukcji... Przykładów mamy wiele, zapraszam chociażby do "Witawy". Poza tym, remonty "wielkiej płyty" w lokatorskim zakresie są proste i tanie oraz stosunkowo niekłopotliwe.
              Nowe konstrukcje to zrobienie wszystkiego praktycznie od początku. A kafelkarze i hydraulicy znowu zarabiaja więcej niz w IT.

              • 10 0

  • Opinia wyróżniona

    Na wizualiacjach między budynkami zawsze placyki, parasolki, zieleń, autobusiki. (5)

    A potem - w rzeczywistości - parking i trzypasmówka, bo kwik januszy "hurr durr każdy ma dwa samochody/a jak ja dojadę/gdzie ja zaparkuję" zagłusza resztki zdrowego rozsądku.

    • 114 15

    • (1)

      Kak mnie smieszy to hurr durr..co to za kretynstwo jest?

      • 3 13

      • Morr Dorr...

        • 1 0

    • komunikacja i parkingi pod ziemią

      • 1 3

    • Tu się nawet nie kryją z tym, że będzie wielki plac betonowy i może 3 drzewka które uschną

      Pierwszy obrazek - najprościej, najszybciej, może jombami byłoby jeszcze taniej to wyłożyć.
      Tu nie chodzi o las w mieście ale hektary nieprzepuszczalnej powierzchni to chyba nie to na co czekamy. W czasie ulewy piach z tych hektarów zapcha studzienki. W czasie upałów jak ostatnio, będzie tam jak w piecu, nie będzie tam żywej duszy, inaczej dostanie udaru a jak się potknie to się pewnie poparzy.

      Odpowiedzi "to wyprowadź się na wieś", "to kup i zbuduj" są powtarzane do obrzydzenia i nie mają większego sensu. Gdzie jest architekt miejski, ogrodnik miejski? Serio goły beton to prestiż? Albo kostka bauma - nie mówię o tym projekcie ale ogólnie - nawet między jezdniami nagminnie w 3mieście, byle się grzało bardziej niż trawnik i utrudniało retencję (i byle zlecenie dla zaprzyjaźnionej firmy brukarskiej wpadło).

      • 15 2

    • No i jest więcej miejsca dla biegaczy!

      • 4 0

  • o tym miedzytorzu słyszę juz chyba od 15 lat (9)

    gdyńskie tempo

    • 133 12

    • tempo jest tylko jedno - Inwest Komfortui to najgorsze co może się przytrafić wspólnocie

      • 1 0

    • Plany (1)

      Nic się nie zmienia, i długo tak pozostanie. Szkoda słów.

      • 8 1

      • Szkoda słów na twój komentarz troliku

        • 0 8

    • Umyj uszy (1)

      To źle słyszysz i nie wprowadzaj innych w błąd. Poza tym teren nie jest własnością Gdyni tylko PKP. Doczytaj artykuł :)

      • 15 13

      • Nie ważne płacą mi nie za czytanie w są hejtowanie. Zawsze muszę jakiegoś paszkwile napisać

        • 1 7

    • I dlatego nie ma sensu czytać ciągle tego samego.

      • 9 0

    • Bo to strefa Tempo 30 :)

      • 6 0

    • co nagle to po diable. rozważne podejmowanie decyzji to podstawa. Dlatego na 2028 szykowany jest

      przetarg dotyczący sprzątania terenu

      • 12 1

    • Teraz wszystko trzeba będzie uzgodnić z pełnomocnikiem ds pieszych, ds rowerów cargo i ds świat wielkanocnych.

      Biurokracja zżera to miasto.

      • 26 5

  • za dużo betonu

    te wszystkie wieżowce zasłonią nam niedługo słońce....

    • 5 0

  • szczurek typowy megaloman, jego mocarstwowe plany z których nigdy nic nie wychodzi ... (1)

    A ja się pytam kiedy odbudowa mostku na Wiśniewskiego?!??

    • 16 5

    • O czym tu mówić skoro nawet przetarg nie ogłoszony. Jak można jeździć Logistyczną, to po co odbudowywać?

      • 3 0

  • Mieszkanie między stacją towarową i osobową to czad. I te pociągi dające sygnał baczność o kazdej porze.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane