• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę rozpoczęcia prac na Międzytorzu

Patryk Szczerba
11 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Proponowana przez architektów zabudowa Międzytorza w Gdyni
  • Proponowana przez architektów zabudowa Międzytorza w Gdyni
  • Proponowana przez architektów zabudowa Międzytorza w Gdyni
  • Proponowana przez architektów zabudowa Międzytorza w Gdyni

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów bada złożony przez PKP i Grupę Inwestycyjną Semeko wniosek w sprawie utworzenia spółki celowej, by zabudować teren Międzytorza w Gdyni, co jest kolejnym krokiem do poszerzenia centrum miasta.



Chciałbyś zamieszkać na Międzytorzu?

Na 14-hektarowej działce zwanej Międzytorzem, znajdującej się po obu stronach ul. Janka Wiśniewskiego, uchwalonej w 2017 roku planem zagospodarowania przestrzennego, dopuszczono powstanie galerii handlowej połączonej korytarzem nad ul. Janka Wiśniewskiego z najwyższymi budynkami mierzącymi do 55 metrów oraz zabudową mieszkaniową i biurową, która miałaby stanąć wzdłuż ul. Jana z Kolna.

Zabudowa Międzytorza: PKP w porozumieniu z Semeko



Teren ma zabudować firma Semeko (jest właścicielem części), która w 2015 roku została wybrana przez utworzoną przez PKP spółkę Xcity Investment do komercyjnego zagospodarowania Międzytorza. Gdynia miałaby wybudować tu drogi dojazdowe w postaci ulic: Nowej Węglowej i nowego fragmentu ul. Władysława IV.

Łączna powierzchnia komercyjna i mieszkaniowa nowej dzielnicy Międzytorze może wynieść nawet 345 tys. m kw.

W pierwszej fazie inwestycji, jak sugerowali przedstawiciele Biura Planowania Przestrzennego, prawdopodobnie powstaną obiekty mieszkalne w okolicach ul. 3 Maja, pomiędzy przedłużeniem ul. Władysława IV i Jana z Kolna. Niewykluczone, że następnym krokiem będzie budowa galerii handlowej przy dworcu Gdynia Główna.

To jednak wciąż nieoficjalne informacje. Na Międzytorzu nic się nie dzieje. Niewiele wiadomo również o postępach w procesie inwestycyjnym.

Rok temu pojawiła się informacja, że Bank Ochrony Środowiska SA i Grupa Semeko SA podpisały list intencyjny o współpracy w finansowaniu realizacji projektu.

Kilka dni temu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymał wniosek dotyczący utworzenia wspólnego przedsiębiorcy w celu realizacji projektu.

Zgodnie z przepisami, aby koncentracja była w ogóle możliwa, wniosek musi przejść pozytywną weryfikację UOKiK.

- Przedmiotem zgłoszenia jest koncentracja polegająca na zamiarze utworzenia przez wnioskodawców wspólnych przedsiębiorców dla celów realizacji wspólnego przedsięwzięcia w zakresie zagospodarowania nieruchomości położonej w Gdyni na terenie dzielnicy Śródmieście, pomiędzy ulicami Jana z Kolna, Janka Wiśniewskiego, Wendy oraz projektowaną ulicą Nową Węglową, poprzez zagospodarowanie tej nieruchomości, komercjalizację zespołu budynków, które zostaną wybudowane na ww. nieruchomości, oraz finalnie sprzedaż wybudowanych lokali - czytamy w opisie koncentracji.
Przypomnijmy, że według zapowiedzi prace miały zacząć się w 2019 roku. Czy pozytywne rozpatrzenie wniosku przybliży nas do ich rozpoczęcia? Tego nie udało się nam dowiedzieć, bo obydwa podmioty oszczędnie dawkują informacje na temat inwestycji.

Międzytorze: PKP z pozytywną opinią zarządu i rady nadzorczej



- Projekt Gdynia Międzytorze jest na etapie procedowania. Czekamy na ostateczną decyzję właścicielską, jesteśmy po zgodach korporacyjnych, czyli zgodzie zarządu i opinii rady nadzorczej. Czekamy na decyzję właścicielską, myślę, że w najbliższym czasie ją uzyskamy i projekt będzie realizowany - mówił wiosną Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA, po konferencji poświęconej wynikom Grupy PKP za 2018 rok.
Krążą także różne daty zakończenia inwestycji. Przewija się 2026 rok, w którym Gdynia będzie świętowała 100-lecie powstania, jak i rok 2029. Podobnie jest z wartością inwestycji - rozbieżności są duże, a wskazywane kwoty wahają się od 700 mln euro do nawet miliarda euro.

Władze Gdyni przypominają z kolei, że Międzytorze jest częścią większego projektu.

- Śródmieście Morskie Gdyni to zakrojony na bardzo szeroką skalę projekt wpisany w Strategię Rozwoju Miasta. W jego ramach powstaje od podstaw zupełnie nowa dzielnica - nowoczesne śródmieście. Intensywnie rozwija się część tego terenu położona najbliżej linii wody - w bezpośrednim sąsiedztwie Sea Towers mamy już hotel Marriott z zapleczem konferencyjnym i budynek biurowy wykorzystywany przez bank i nowy ogólnodostępny ciąg spacerowy, dalej marinę jachtową. Obok, na Molo Rybackim, powstaje bardzo prestiżowe osiedle mieszkaniowe. W miejscu dawnego centrum Gemini firma Vastint buduje kompleks mieszkaniowo-usługowy z atrakcyjną przestrzenią publiczną. Mocno zaawansowana jest budowa osiedla Portova. Port ma już wykonawcę nowego terminala, który sprawi, że morska dzielnica stanie się jeszcze bardziej atrakcyjna. Międzytorze jest kolejnym terenem, który zmieni oblicze, a właściwie - należałoby powiedzieć - zyska nowe życie - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Miejsca

Opinie (214) 10 zablokowanych

  • A jak te plany (1)

    mają się do portu zewnętrznego? Jak do niego kolej miałaby dojeżdżać?
    Nie wieżę w usunięcie wszystkich torów, to byłaby gospodarczą głupota.

    • 24 2

    • dla niektórych to dobry interes

      i fakt dokonany...

      • 4 0

  • Gdynia - to beton.

    Zgodnie z duchem zabudowy Gdynia - beton, beton i jeszcze raz beton. Najważniejsze jest dobro developera. Urzędnicy łapówkarze.

    • 35 5

  • Opinia wyróżniona

    W Nowej Gdyni architektura centrum handlowego oraz funkcjonalność 24 h/dobę będzie w cenie (5)

    Kupujący i Inwestorzy coraz większą wagę przywiązują do super ciekawej architektury centrów handlowych, ale i jej walorów użyteczno-funkcjonalnych. Bo w dzisiejszym zabieganym świecie ma ona coraz większe znaczenie, a w związku, że będzie przy dworcu PKP, być może PKS i Centrum Przesiadkowego wiec przyda się hotel , biurowiec, szczypta rozrywki, garść mody, kawał high-techu, zintegrowany w tym miejscu podziemny transport miejski i i jeszcze trochę naprawdę dobrej architektury.
    Wtedy to Mega Centrum Handlowe się sprawdzi.

    • 23 33

    • to nie jest Nowa Gdynia (3)

      Chyba że masz na myśli tę z Łodzi. Miasta Łodzi.
      To wymierające i pustoszejące na skutek ekonomicznych rugów "centrum" prowincjonalnego miasta, któremu daleko do zasobości pozwalającej na samodzielne utrzymanie takich "facilities".

      • 17 6

      • To wyprowadź się do Nowej łodzi (2)

        skoro Ci tu aż tak źle, a Szczurek nie daje Ci żyć w centrum, bo chciałby mieć tylko dla siebie hacjendę, a ludzi tak naprawdę nienawidzisz.

        • 7 16

        • mnie źle nie jest

          i do "centrum" mnie nie ciągnie. Ale z obawą obserwuję działania (a raczej ich brak) magistratu.
          Bo żal mi ludzi w ten sposób traktowanych i ogarniętych szkokholmskim syndromem.
          Nie ma to związku z nienawiścią... Ale niech ten masochizm uprawiają na własny koszt.

          • 18 4

        • Podatkowo wystarczy się wynieść odrazu lepiej się człowiek czuje

          • 6 1

    • Miś

      To mówiłem ja Jarząbek

      • 0 0

  • Budynki piękne. Pasują do miasta.
    Tylko dlaczego tak mało zieleni? Jakby w mieście mało było betonu.

    • 17 5

  • czekalem z zakupem mieszkania od 2010, bo chcialem tam mieszkac. Znudzilo mi sie dawno temu

    to juz chyba z 10 rok leci, jak juz zaraz, za chwilke, rozpoczna tam zabudowe. Pewnie, lepiej budowac 10km od centrum, hej za obwodnica, gdzie prowadzi jedna waska droga

    • 17 1

  • przegrany pomysł (3)

    Miejsze miasta mają lepsze tereny i, co ważniejsze, inwestowanie.
    Więc już zgarnęły pulę ewentualnych zainteresowanych. A nie sa to małe ilości

    "Mielno, Dune City, miasto na wydmach, nowe miasto nad Bałtykiem, polski Dubaj. Wart 1 mld euro projekt norweskiej grupy Firmus ma rozmach: miasteczko położone na 38 ha w pobliżu Mielna, wzdłuż 2,5 km brzegu morskiego, z apartamentami, sklepami, centrum konferencyjnym, w którym może zamieszkać 10 tys. osób, a pracę znaleźć 4-5 tys. "

    Więc nie ta skala, nie ta oferta, nie te warunki.
    Weźcie się, gdynianie, za gospodarkę i zarabiajcie pieniądze, to może zamieszkacie w Mielnie...

    • 9 6

    • wystarczy, że ty w tym Mielnie mieszkasz i ci tam dobrze (2)

      mnie jest b.dobrze w Gdyni, bo kocham to miasto i wspaniale proporcjonalnie się rozwija.

      • 4 6

      • miłość zaślepia

        a to niezdrowe.
        Szczególnie gdy to źle ulokowane i bez wzajemności uczucie.
        Co prawda, to osobista sprawa, te uczucia, ale oddawaj sie im na własny koszt.
        Radzę udać się na jakąś kurację, bo żadnej proporcji i wspaniałosci w procesach "toczących" Gdynię nie dostrzegam. Procesach, bo zdecydowanie nie można tego nazwać rozwojem.

        • 8 3

      • Prowincjonalnie raczej a nie proporcjonalnie

        • 1 1

  • 55 metrów to ok 15 pieter... UM pogieło - bo gdzie jak nie tam mają powstawać wysokie budynki? (2)

    to jest bardzo prymitywne myślenie, by ograniczać zabudowę centrum do 5 pieter, co powoduje betonowanie labiryntów jedynie, oraz by zaprzepaszczać rozwój miasta przez tak głupie decyzje jak ograniczenie zabudowy na tych nowych terenach

    kiedyś to Gdynia rozwijała się prężnie, potem UM zaczął wymyślać głupoty i inwestorzy wynieśli się do Gdańska

    • 15 5

    • juz trolle minusują?

      • 2 2

    • niestety Gdynia stała się prowincja prowincji

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    A kiedy dworzec autobusowy ... (20)

    ... z prawdziwego zdarzenia?
    Zamiast galerii handlowej, w okolicach dworca głównego PKP potrzebny jest dworzec autobusowy. Mówiło się o nim już ze 30 lat temu i do dziś co najwyżej się mówi, ale nic w tym kierunku nie robi.

    • 120 6

    • oraz peron dedykowany północnej linii PKM

      Bo SKM na swoje tory nie wpuści

      • 18 1

    • (9)

      Zawsze jak podadzą że coś w Gdyni wybudują to troll upomina się o coś innego. A dlaczego nie to a dlaczego nie tamto. Czy ktoś może go zablokować? Bo te jego komentarze są tak i**otyczne, że aż zniechęcają do pisania czegoś normalnego

      • 12 22

      • (1)

        To edek napisał. Też zauważyłem, że zawsze to robi. Aha i jeszcze jak coś mają zaraz budować to piszę że to tylko plany. Niestety ale jak ktoś ma płacone od komentarza to właśnie tak wygląda jego hejt. Z drugiej strony ciekawi mnie kto go informuje o nowych artykułach bo zawsze zasmieci całą stronę swoimi kłamstwami w 5 minut po pojawieniu się artykułu

        • 9 9

        • To prowokator z Trójmiasto.pl
          Wiem jak to działa - wraz z artykułem wpada zaczepny komentarz z portalu, żeby o 8ej jak im zacznie pracę - mieli się do czego odniesc. Skrytykować "edka" czy innego trola i napisać przeciwstawne komentarze. Jak by były same pozytywne to by było wiadomo,że to ustawka. Wiem....bo.mialem praktyki w jednej takiej instytucji.

          • 3 6

      • Po rozsądnym postulacie mieszkańca tego nieszczęsnego miasta zwykle odzywa się departament prasowy magistratu (6)

        Publikując wypowiedź w której nie ma żadnego merytorycznego odniesienia do postulatów mieszkańców a jedynie wyzwiska i obelżywe kalumnie na temat stanu zdrowia i umysłu postulatora.

        Dlaczego zawsze coś innego?
        Bo pomysły "miasta" nie mają żadnego związku z potrzebami ludzi mieszkającymi w Gdyni. Jednak, podobnie jak w niegdysiejszych spółdzielniach mieszkaniowych, zawsze znajdzie się jakiś interesowny klient, któremu będa pasować poczynania "zarządu". To się go promuje... Teraz takich nazywają "pożyteczny kretyn".

        • 11 5

        • (5)

          No właśnie i zawsze odpowiada w ten sam sposób, że to działanie ludzi z UM. Zaczyna wymieniać po imieniu kazdego z osobna. Wiem, że na stronie wybrzeze24 jest taki sam hejt na szczurka i gdynie a głupota jaka zawarta jest w artykułach przerasta wszystko. Ja rozumiem że to jakaś zorganizowana akcja robiona przez wiecej osób bo kto normalny by dawał z różnych kont tyle łapek w górę pod komentarzami trolla. Najlepsze jest jeszcze to, że te imbecyle codziennie podpisują się tak samo i czesto wklejają te same komentarze co latwo ich demaskuje. I zawsze udaję, że jest zatroskanym mieszkańcem chociaż jak zbudują mu ten dworzec to pewnie zacznie krzyczeć, że chce autostradę przez miasto bo tak chcą mieszkncy. Drogi edziu czy liczba 70 mówi ci coś ? Tak właśnie chcą mieszkańcy

          • 2 2

          • A wiesz co to syndrom sztokholmski? (4)

            I masz wytlumaczenie 70. 70 z 4 bo tylu ludzi poszlo do wyborow. Wiec raptem 25. Tyle to zatrudnia magistrat z przyleglosciami.

            • 2 2

            • (3)

              Edzio nie wiem jaki ty masz syndrom ale na pewno normalny to nie jestes. Jesli wg ciebie ludzie pracujacy w um zadecydowali o wynikach wyborow w 250 tys miescie to radze ci zmienic leki. Ciezko jest sie polapac w tych twoich kalkulacjach 70 z 4 itp. I jak myslisz, ze obrazajac ludzi mowiac im, ze maja jakis syndrom cos tym wskorasz? Nic ci to nie da i tylko bardziej sie pograzasz. Dalej pisz udawane konwersacje nastepnym razem bedzie wynik 80:)

              • 3 1

              • pierwsze (i jedyne) przykazanie cudzołożnika (2)

                "zaprzeczaj, zaprzeczaj, zaprzeczaj".

                Jak widać, stosuje się je również w innych dziedzinach. Czy one na prawdę inne?

                Syndrom to nie obraza, to diagnoza.

                • 0 2

              • (1)

                Edek i rozsądny postulat... A jak kłamiesz, że w Gdyni żaden z projektów z BO nie został zrealizowany z lat 2014, 2015 i ty mówisz o rozsądnym postulacie. Ktoś ładnie kiedyś ujął, że rozmowa z tobą to jak gra z gołębiem w szachy. Pomacha skrzydłami, figury porozwala, nas....a na stół i odleci z przekonaniem że wygrał....ile razy miałeś sprawdzić strone BO.gdynia i nigdy się do tego nie odnosisz... Mój ty przyjacielu z syndromami

                • 1 0

              • półprawdy...

                ćwierć środki.

                Tanie techniki projekcji własnych zachowań stronie przeciwnej.
                Dyskusja jest o "międzytorzu" i magistrackim stosunku do obywatelskich postulatów. Nie o BO, choć ten też jest traktowany przez magistrat w ten sam sposób, "po uważaniu". Bo różni są obywatele, pożyteczni kretyni z syndromem również mają prawo do miejsca.

                Więc nie rób za "gołębia", skoro ci to tak nie odpowiada.

                • 0 2

    • (1)

      Niepotrzebny żaden dworzec autobusowy,bo teraz każdy ma samochod

      • 3 11

      • i to jest problem...

        Klasyczny brak umiejętności odróżnienia przyczyny od skutków.
        Ma bo musi.
        Bo nie ma alternatywy, którą zlikwidowano na fali "nie da się, nie opłaca się"...
        I problem wrócił rykoszetem a samochody zalewają miasta...

        • 0 1

    • kiedy odbudowa mostku na Wiśniewskiego???

      • 12 4

    • A kto dzisiaj autobusem jeździ?

      Po co dworzec jak nie ma autobusów:-)

      • 3 13

    • Gdynia to nie Paździerzowo Dolne - mamy kolej. (4)

      Spod Dworca PKP odjeżdża jeden (!) regionalny autobus do 650, jakieś busiki i od czasu do czasu januszobusy "na Zachód". Czy jest potrzeba budowy kosztownego dworca PKS? Głęboko wątpię.

      • 3 2

      • Gdynia to nie tylko paździerz ale i dykta z pilśnią (3)

        pomalowana tanią farbą.
        Już filmowe dekoracje są bardziej staranne...

        • 0 1

        • Tym bardziej dworzec autobusowy niepotrzebny... (2)

          • 0 0

          • od czegoś trzeba zacząć... (1)

            a dworzec i okolice to często pierwszy kontakt i wrażenie z miasta...

            • 2 0

            • A tu pełna zgoda:

              dwa, trzy estetyczne, nowoczesne stanowiska autobusowe, niewielki, ale porządny hotelik, pasaż handlowy (ale nie centrum handlowe!), przyzwoite jadłodajnie, podziemny parking tam gdzie dzisiaj jest klepisko - słowem wszystko to, co powinno być w otoczeniu dworca PKP w XXI wieku. Na pewno nie dworzec jak RDA Kraków, bo w Gdyni to niepotrzebne.

              • 1 0

  • zbudują, ludzie się wprowadzą i będą płakać, prostestować, że hałas, że dużo aut pod oknami, że pociągi

    o 2 w nocy hałasują itp itd

    • 18 2

  • Kosmiczna cena mieszkań (2)

    Taaak super sprawa a mieszkania będą kosztowało od 17-22 tys za m^2 Kogo na to stać ? :)

    • 19 1

    • Mnie na przyklad.

      • 1 5

    • Ludzi

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane