• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę rozpoczęcia prac na Międzytorzu

Patryk Szczerba
11 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Proponowana przez architektów zabudowa Międzytorza w Gdyni
  • Proponowana przez architektów zabudowa Międzytorza w Gdyni
  • Proponowana przez architektów zabudowa Międzytorza w Gdyni
  • Proponowana przez architektów zabudowa Międzytorza w Gdyni

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów bada złożony przez PKP i Grupę Inwestycyjną Semeko wniosek w sprawie utworzenia spółki celowej, by zabudować teren Międzytorza w Gdyni, co jest kolejnym krokiem do poszerzenia centrum miasta.



Chciałbyś zamieszkać na Międzytorzu?

Na 14-hektarowej działce zwanej Międzytorzem, znajdującej się po obu stronach ul. Janka Wiśniewskiego, uchwalonej w 2017 roku planem zagospodarowania przestrzennego, dopuszczono powstanie galerii handlowej połączonej korytarzem nad ul. Janka Wiśniewskiego z najwyższymi budynkami mierzącymi do 55 metrów oraz zabudową mieszkaniową i biurową, która miałaby stanąć wzdłuż ul. Jana z Kolna.

Zabudowa Międzytorza: PKP w porozumieniu z Semeko



Teren ma zabudować firma Semeko (jest właścicielem części), która w 2015 roku została wybrana przez utworzoną przez PKP spółkę Xcity Investment do komercyjnego zagospodarowania Międzytorza. Gdynia miałaby wybudować tu drogi dojazdowe w postaci ulic: Nowej Węglowej i nowego fragmentu ul. Władysława IV.

Łączna powierzchnia komercyjna i mieszkaniowa nowej dzielnicy Międzytorze może wynieść nawet 345 tys. m kw.

W pierwszej fazie inwestycji, jak sugerowali przedstawiciele Biura Planowania Przestrzennego, prawdopodobnie powstaną obiekty mieszkalne w okolicach ul. 3 Maja, pomiędzy przedłużeniem ul. Władysława IV i Jana z Kolna. Niewykluczone, że następnym krokiem będzie budowa galerii handlowej przy dworcu Gdynia Główna.

To jednak wciąż nieoficjalne informacje. Na Międzytorzu nic się nie dzieje. Niewiele wiadomo również o postępach w procesie inwestycyjnym.

Rok temu pojawiła się informacja, że Bank Ochrony Środowiska SA i Grupa Semeko SA podpisały list intencyjny o współpracy w finansowaniu realizacji projektu.

Kilka dni temu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymał wniosek dotyczący utworzenia wspólnego przedsiębiorcy w celu realizacji projektu.

Zgodnie z przepisami, aby koncentracja była w ogóle możliwa, wniosek musi przejść pozytywną weryfikację UOKiK.

- Przedmiotem zgłoszenia jest koncentracja polegająca na zamiarze utworzenia przez wnioskodawców wspólnych przedsiębiorców dla celów realizacji wspólnego przedsięwzięcia w zakresie zagospodarowania nieruchomości położonej w Gdyni na terenie dzielnicy Śródmieście, pomiędzy ulicami Jana z Kolna, Janka Wiśniewskiego, Wendy oraz projektowaną ulicą Nową Węglową, poprzez zagospodarowanie tej nieruchomości, komercjalizację zespołu budynków, które zostaną wybudowane na ww. nieruchomości, oraz finalnie sprzedaż wybudowanych lokali - czytamy w opisie koncentracji.
Przypomnijmy, że według zapowiedzi prace miały zacząć się w 2019 roku. Czy pozytywne rozpatrzenie wniosku przybliży nas do ich rozpoczęcia? Tego nie udało się nam dowiedzieć, bo obydwa podmioty oszczędnie dawkują informacje na temat inwestycji.

Międzytorze: PKP z pozytywną opinią zarządu i rady nadzorczej



- Projekt Gdynia Międzytorze jest na etapie procedowania. Czekamy na ostateczną decyzję właścicielską, jesteśmy po zgodach korporacyjnych, czyli zgodzie zarządu i opinii rady nadzorczej. Czekamy na decyzję właścicielską, myślę, że w najbliższym czasie ją uzyskamy i projekt będzie realizowany - mówił wiosną Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA, po konferencji poświęconej wynikom Grupy PKP za 2018 rok.
Krążą także różne daty zakończenia inwestycji. Przewija się 2026 rok, w którym Gdynia będzie świętowała 100-lecie powstania, jak i rok 2029. Podobnie jest z wartością inwestycji - rozbieżności są duże, a wskazywane kwoty wahają się od 700 mln euro do nawet miliarda euro.

Władze Gdyni przypominają z kolei, że Międzytorze jest częścią większego projektu.

- Śródmieście Morskie Gdyni to zakrojony na bardzo szeroką skalę projekt wpisany w Strategię Rozwoju Miasta. W jego ramach powstaje od podstaw zupełnie nowa dzielnica - nowoczesne śródmieście. Intensywnie rozwija się część tego terenu położona najbliżej linii wody - w bezpośrednim sąsiedztwie Sea Towers mamy już hotel Marriott z zapleczem konferencyjnym i budynek biurowy wykorzystywany przez bank i nowy ogólnodostępny ciąg spacerowy, dalej marinę jachtową. Obok, na Molo Rybackim, powstaje bardzo prestiżowe osiedle mieszkaniowe. W miejscu dawnego centrum Gemini firma Vastint buduje kompleks mieszkaniowo-usługowy z atrakcyjną przestrzenią publiczną. Mocno zaawansowana jest budowa osiedla Portova. Port ma już wykonawcę nowego terminala, który sprawi, że morska dzielnica stanie się jeszcze bardziej atrakcyjna. Międzytorze jest kolejnym terenem, który zmieni oblicze, a właściwie - należałoby powiedzieć - zyska nowe życie - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Miejsca

Opinie (214) 10 zablokowanych

  • A dla Warszawki (1)

    Przymusowe płatne wizy za wjazd do trojmiasta ,bezwizowi ,czyli nielegalni do pracy w crisciemnam6 miesięcy za najniższa krajowa
    I bedzie porządek
    Dosyć Januszy

    • 6 4

    • Byście padli szybciej niż ustawa przewiduje bez tej Warszawki i reszty

      • 2 2

  • Ja nazwal bym to osiedle blisko morza poprostu arka gdynia centrum panie Szczurek przed wyborami !!

    Ale on nie musi nic robic bo jest jak Wójt z Wilkowyj nie do ruszenia bo nie ma alternatywy !!

    • 11 1

  • Kolejny raz dajecie te nieaktualne wizualuzacje

    Tam można budować maksymalnie do wysokości 55m

    • 6 1

  • Oczywiście badziewie 55 m....

    Najłatwiej i najtaniej dla deweloperki...Estetyka się nie liczy

    • 10 2

  • Kto tam bedzie mieszkal?

    Czy wszyscy mysla ze hossa bedzie trwala wiecznie i budowa tylu nowych budynkow z cena 10-15 tys za metr i pod inwestycje (wynajem i apartamenty na booking.com) ma sens? Nie ma innych bardziej sensownych sposobow rewitalizacji i zagospodarowania terenow?

    • 9 1

  • jakie to brzydkie...

    • 7 2

  • Widze, ze Miedzytorze takie przyjazne ludziom - duzo zieleni na pierwszej wizualizacji...

    Jakos tak 6 drzewek i kepa krzakow na hektar betonowej nawierzchni.

    By zylo sie lepiej...

    • 12 0

  • Międzytorze, Polanka, teren po Maximie

    słysze o tym od lat, szybciej umrę niż doczekam.

    • 8 1

  • Opinia wyróżniona

    Mam nadzieje, (3)

    że poprzez ten projekt Gdynia to nie tylko będzie miastem o najwyższej jakości życia w Polsce, ale też które mierzy się z wyzwaniami pięknej architektury i w miarę wysokich domów. Bo tylko daleko zakrojona wizja sprawi, że po głębokiej zapaści i małej rozbudowy z powodu upadku przemysłu stoczniowego, morskiego i innych tereny dawnych zakładów i terenów zdegradowanych spowodują, że Gdynia będzie tętniła życiem, a zacząć trzeba od wybudowania dużego Centrum Handlowego połączonego z Nowoczesnym dobrze skomunikowanym Centrum Przesiadkowym. Miasto ma przecież o połowę mniej handlu niż Gdańsk i inne miasta tej klasy. A przecież za komuny tu przyjeżdżała cała Polska na zakupy i na balangi choćby utrwalone w piosence "u Maxxima w Gdyni...."

    • 8 23

    • to se ne vrati, pane Havranek...

      Świat poszedł do przodu a cinkciarski "styl" Maxima to obecnie tylko w kasynach dla ubogich w Atlantic City. A i te już wyburzają...

      • 4 1

    • A Swietojanska to skansen, coś jak sklepy przygraniczne na Słowacji.

      • 5 1

    • jeśli to nie ironia to bełkot.

      • 1 0

  • (3)

    A alternatywnej drogi na Obłuże i do Kosakowa jak nie ma, tak nie ma

    • 14 1

    • niech ci gm.Kosakowo wybuduje (2)

      cwaniacy wyprowadzili się na wieś a chcą aby m.Gdynia dalej im wszystko sponsorowała.

      • 0 2

      • nie umiesz ludzi utrzymać to płać za to, że przyjadą do roboty

        albo sprowadzaj "uchodźców".

        • 0 0

      • gmina Kosakowo buduje mi, co potrzeba

        I ma na to moje podatki.
        Jak Gdynia chce mieć podatki od mojego pracodawcy, to niech buduje drogi dojazdowe.
        Dla towarów i działalności przemysłowej oraz dojazdu pracowników. W przeciwny przypadku, mój pracodawca poszuka innego miejsca, gdzie są warunki do prowadzenia działalności gospodarczej.
        Jesli Gdynia chce konkurować z Sopotem i Władysławowem i żyć z z wczasowiczów i rentierów, niech policzy jakie rachunki ma do płacenia i czy ten "target" zapewni odpowiednie dochody.
        PIT mojego i mojej rodziny już nie ma.
        Głosuje się nie tylko przy urnie, również portfelami. Do ziemi przywiązani nie jesteśmy.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane