• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę rozpoczęcia prac na Międzytorzu

Patryk Szczerba
11 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Proponowana przez architektów zabudowa Międzytorza w Gdyni
  • Proponowana przez architektów zabudowa Międzytorza w Gdyni
  • Proponowana przez architektów zabudowa Międzytorza w Gdyni
  • Proponowana przez architektów zabudowa Międzytorza w Gdyni

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów bada złożony przez PKP i Grupę Inwestycyjną Semeko wniosek w sprawie utworzenia spółki celowej, by zabudować teren Międzytorza w Gdyni, co jest kolejnym krokiem do poszerzenia centrum miasta.



Chciałbyś zamieszkać na Międzytorzu?

Na 14-hektarowej działce zwanej Międzytorzem, znajdującej się po obu stronach ul. Janka Wiśniewskiego, uchwalonej w 2017 roku planem zagospodarowania przestrzennego, dopuszczono powstanie galerii handlowej połączonej korytarzem nad ul. Janka Wiśniewskiego z najwyższymi budynkami mierzącymi do 55 metrów oraz zabudową mieszkaniową i biurową, która miałaby stanąć wzdłuż ul. Jana z Kolna.

Zabudowa Międzytorza: PKP w porozumieniu z Semeko



Teren ma zabudować firma Semeko (jest właścicielem części), która w 2015 roku została wybrana przez utworzoną przez PKP spółkę Xcity Investment do komercyjnego zagospodarowania Międzytorza. Gdynia miałaby wybudować tu drogi dojazdowe w postaci ulic: Nowej Węglowej i nowego fragmentu ul. Władysława IV.

Łączna powierzchnia komercyjna i mieszkaniowa nowej dzielnicy Międzytorze może wynieść nawet 345 tys. m kw.

W pierwszej fazie inwestycji, jak sugerowali przedstawiciele Biura Planowania Przestrzennego, prawdopodobnie powstaną obiekty mieszkalne w okolicach ul. 3 Maja, pomiędzy przedłużeniem ul. Władysława IV i Jana z Kolna. Niewykluczone, że następnym krokiem będzie budowa galerii handlowej przy dworcu Gdynia Główna.

To jednak wciąż nieoficjalne informacje. Na Międzytorzu nic się nie dzieje. Niewiele wiadomo również o postępach w procesie inwestycyjnym.

Rok temu pojawiła się informacja, że Bank Ochrony Środowiska SA i Grupa Semeko SA podpisały list intencyjny o współpracy w finansowaniu realizacji projektu.

Kilka dni temu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymał wniosek dotyczący utworzenia wspólnego przedsiębiorcy w celu realizacji projektu.

Zgodnie z przepisami, aby koncentracja była w ogóle możliwa, wniosek musi przejść pozytywną weryfikację UOKiK.

- Przedmiotem zgłoszenia jest koncentracja polegająca na zamiarze utworzenia przez wnioskodawców wspólnych przedsiębiorców dla celów realizacji wspólnego przedsięwzięcia w zakresie zagospodarowania nieruchomości położonej w Gdyni na terenie dzielnicy Śródmieście, pomiędzy ulicami Jana z Kolna, Janka Wiśniewskiego, Wendy oraz projektowaną ulicą Nową Węglową, poprzez zagospodarowanie tej nieruchomości, komercjalizację zespołu budynków, które zostaną wybudowane na ww. nieruchomości, oraz finalnie sprzedaż wybudowanych lokali - czytamy w opisie koncentracji.
Przypomnijmy, że według zapowiedzi prace miały zacząć się w 2019 roku. Czy pozytywne rozpatrzenie wniosku przybliży nas do ich rozpoczęcia? Tego nie udało się nam dowiedzieć, bo obydwa podmioty oszczędnie dawkują informacje na temat inwestycji.

Międzytorze: PKP z pozytywną opinią zarządu i rady nadzorczej



- Projekt Gdynia Międzytorze jest na etapie procedowania. Czekamy na ostateczną decyzję właścicielską, jesteśmy po zgodach korporacyjnych, czyli zgodzie zarządu i opinii rady nadzorczej. Czekamy na decyzję właścicielską, myślę, że w najbliższym czasie ją uzyskamy i projekt będzie realizowany - mówił wiosną Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA, po konferencji poświęconej wynikom Grupy PKP za 2018 rok.
Krążą także różne daty zakończenia inwestycji. Przewija się 2026 rok, w którym Gdynia będzie świętowała 100-lecie powstania, jak i rok 2029. Podobnie jest z wartością inwestycji - rozbieżności są duże, a wskazywane kwoty wahają się od 700 mln euro do nawet miliarda euro.

Władze Gdyni przypominają z kolei, że Międzytorze jest częścią większego projektu.

- Śródmieście Morskie Gdyni to zakrojony na bardzo szeroką skalę projekt wpisany w Strategię Rozwoju Miasta. W jego ramach powstaje od podstaw zupełnie nowa dzielnica - nowoczesne śródmieście. Intensywnie rozwija się część tego terenu położona najbliżej linii wody - w bezpośrednim sąsiedztwie Sea Towers mamy już hotel Marriott z zapleczem konferencyjnym i budynek biurowy wykorzystywany przez bank i nowy ogólnodostępny ciąg spacerowy, dalej marinę jachtową. Obok, na Molo Rybackim, powstaje bardzo prestiżowe osiedle mieszkaniowe. W miejscu dawnego centrum Gemini firma Vastint buduje kompleks mieszkaniowo-usługowy z atrakcyjną przestrzenią publiczną. Mocno zaawansowana jest budowa osiedla Portova. Port ma już wykonawcę nowego terminala, który sprawi, że morska dzielnica stanie się jeszcze bardziej atrakcyjna. Międzytorze jest kolejnym terenem, który zmieni oblicze, a właściwie - należałoby powiedzieć - zyska nowe życie - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Miejsca

Opinie (214) 10 zablokowanych

  • Taaa

    Najlepiej wszystko zabetonować. Niczego się kierownictwo nie uczy niczego. Tylko kasiura ma się zgadzać ehhhhh....

    • 6 1

  • gdy (2)

    jak to sie nic nie dzieje? sa prowadzone roboty ziemne, z jakies juz 2 tygodnie.

    • 3 0

    • to modernizacja stacji Gdynia - Port (1)

      realizowana przez Budimex.
      Dotyczy całego układu drogowo - kolejowego wokół portu w Gdyni.
      Zadanie za 1500Mpln.

      • 0 0

      • Na tak dużym obszarze?

        • 0 0

  • Budowa czteropasmowych ulic w mieście to jakieś nieporozumienie (1)

    W czym się przejawia dbanie o komfort i bezpieczeństwo pieszych w tym rejonie miasta oraz w innych rejonach centrum Gdyni? Dlaczego w mieście nie zatrudnia się przy planowaniu układu ulicznego psychologów transportu? Jak ma być realizowana "wizja zero"? (zero zdarzeń drogowych z obrażeniami ludzi)?

    • 0 2

    • dlatego, że jest to port a nie miasto

      a swoje utopie realizuj w... Gdańsku.

      • 0 0

  • Czas wielkich portów już minął (2)

    Zresztą transport morski też chyli się ku upadkowi. Kiedyś Gdynia była portem gdie na wejscie statku czekło się na redzie kilkanaście dni taki był ruch . Tak samo jak wielkie huty, wielkie zakłady przemysłowe powoli sie kończą i taka jest kolej rzeczy, Niektórym snią się sny o potedze, wielkie porty, wielkie kominy , tysiące torow i autostrad ale to tylko sny.

    • 2 2

    • sny i to mokre maja niektórzy, widząć strumień kasy płynący przez DCT w Gdańsku

      Który mógłby być w Gdyni, gdyby nie właśnie takie smętne bajania o upadku branży transportu morskiego. Dlatego że "nie da się, nie opłaca się" pogoniono Australiczyków z Gdyni.
      Teraz ślina kapie...

      Statki czekały z powodu złej organizacji i braku wydajności. Wmawiaj sobie, że "wielkie" sie kończy, zamiast ciebie ktoś inny będzie robił wielkie pieniądze w działce, którą z własnej woli opuścisz.

      Walkowerem.

      "Guzik" się kończy. Po prostu, niektórzy budują jeszcze większe, sprawniejsze, wydajniejsze i potrafia utrzymać ciągłość biznesu.

      • 1 1

    • Statki stały na redzie, ponieważ w porcie przeładowywało się drobnicę.

      Każdy stał tu kilka do kilkunastu dni, a teraz setki kontenerów rozładowuje się w parę godzin.

      • 0 0

  • ... i po raz setny pokazywana wizualizacja sprzed dekady, niezgodna z miejscowym bieda-planem zagospodarowania.

    Ogarnijcie się, dziennikarze trojmiasto.pl !
    Dla przypomnienia, wysokości maksymalne pierzei i dominant na działkach MPZP Międzytorza:
    karta 01: pierzeja do 25 m (budynki średniowysokie) i dominanty do 55 m (budynki najwyżej wysokie, czyli żadnych budynków wysokościowych powyżej 55 m)
    karta 02: pierzeja 22 m z dominantami do 55 m
    karty 03-07: pierzeja 22 m z dominantami do 55 m
    karta 08: pierzeja 22-25 m z dominantami do 55 m
    karty 09-10: pierzeja 19-22 m z dominantami do 55 m
    karta 11: pierzeja 22-25 m, żadnych dominant
    karta 12: wysokość zabudowy dostosowana do już istniejącej
    karta 13: pierzeja 18-25 m, żadnych dominant
    karta 14: obszar Dworca PKP/SKM
    karty 15-31: zieleń urządzona i drogi publiczne / ciągi komunikacyjne
    karta 32: teren kolejowy

    Aktualny plan nie dopuszcza ani jednego budynku o wysokości ponad 55 metrów (16-17 pięter, a dla biurowców ok. 13-14 pięter).

    Dodatkowo:
    "polegająca na zamiarze utworzenia przez wnioskodawców wspólnych przedsiębiorców dla celów realizacji wspólnego przedsięwzięcia"
    Czy to jest dosłowny cytat? Mało logiczny jest ten zwrot. Zakładam, że we wniosku chodziło o "wspólne przedsiębiorstwo".

    • 3 0

  • Ręce opadają

    Ten co wymyśli i ten co zatwierdził to albo d**il albo ma downa albo schizofrenie albo bierze pod stołem w.......
    Jak można tak z**bac to miasto???? No jak??? Toz to skansen z Biskupina jest lepszy. Miasto umarło a włodarze maja wyje..... na mieszkańców. Tu się nadaje komisja śledcza ale międzynarodowa i niezależna bo nasze to nic nie robią.

    • 5 0

  • malo prawdopodobne ! za ladne to jest i za wysokie jak dla polakow ~!

    • 0 0

  • I nikt nie bedzie niedługo morza oglądać...

    • 3 0

  • Chory pomysł !

    • 2 0

  • chory pomysł

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane