• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę wydłużenia SKM na południe Gdańska

Szymon Zięba
27 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
W środę podpisano list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM. W środę podpisano list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.

Wracają plany przedłużenia linii SKM, która ma biec przez południe Gdańska. W środę podpisano w tej sprawie list intencyjny. Choć ewentualna finalizacja inwestycji będzie kosztowna i wciąż należy do bardzo odległej przyszłości, daje nadzieję na lepsze skomunikowanie położonych tam dzielnic z centrum miasta.



Czy uda się przedłużyć linię SKM na południe Gdańska?

Południowe dzielnice Gdańska są jednymi z najprężniej rozwijających się rejonów miasta. Stanowią też swoistą sypialnię dla tysięcy gdańszczan, którzy na co dzień dojeżdżają do centrum. Niestety infrastruktura drogowa oraz komunikacja miejska - choć sukcesywnie rozbudowywana - ewidentnie nie nadążają za stale rosnącą liczbą mieszkańców.

Efektem są gigantyczne korki, które regularnie dają się we znaki osobom mieszkającym na południu. W godzinach szczytu podróż z Łostowic czy Ujeściska do centrum zajmuje nawet godzinę.

Odnoga linii - według planów - będzie biegła w kierunku pętli przy al. Havla. Kluczową kwestią jest wybór, jaki korytarz transportowy powinien zostać wybrany: w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Odnoga linii - według planów - będzie biegła w kierunku pętli przy al. Havla. Kluczową kwestią jest wybór, jaki korytarz transportowy powinien zostać wybrany: w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego.

Pomysł sprzed blisko pół wieku



Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej mogłoby pomóc rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach. Wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej, plany ostatecznie jednak zarzucono. Jak się jednak okazuje, wcale nie definitywnie.

W środę podpisano bowiem list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych oraz SKM i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.

Czytaj też: Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?

- Miasto stara się prowadzić taką politykę, która nawet, jeśli jest to plan wieloletni, uwzględnia rosnące lub pojawiające się potrzeby gdańszczanek i gdańszczan - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tłumaczy, że w ramach współpracy zostanie opracowane "Studium programowo-przestrzenne przedłużenia linii kolejowej przez dzielnicę Gdańsk-Południe w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego" (ma być ono gotowe pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku).

SKM na południe Gdańska: przedsięwzięcie trudne do realizacji



Studium - dokument strategiczny dla rozwoju linii - będzie zawierało m.in. analizę uwarunkowań przestrzennych, diagnozę społeczno-gospodarczą i wstępną analizę transportową.

Ma ono przede wszystkim wskazać optymalny przebieg "korytarzy" SKM. W tym celu m.in. przeprowadzona będzie analiza demograficzna, potrzebna do wskazania, w jakim obszarze przybywa mieszkańców lub rozwijają się firmy, a co za tym idzie - jest więcej miejsc pracy.

Jak kursuje SKM i PKM w Trójmieście?


- Plany rozwoju kolei to przedsięwzięcie ponadgminne, o charakterze regionalnym. W ramach sygnatariuszy stron chcemy pozyskać dane, które pomogą nam rozstrzygnąć, jaki korytarz mógłby zostać w przyszłości przyjęty, jeżeli chodzi o połączenie z regionem. Działamy w bardzo zurbanizowanym terenie i nie jest to przedsięwzięcie proste do realizacji - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Kluczową kwestią jest wybór korytarza transportowego: czy w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Te kwestie będą analizowane na podstawie danych, jakie zbierzemy z gmin Obszaru Metropolitalnego, i na tej podstawie będziemy rozstrzygać, w którym kierunku ta inwestycja będzie w przyszłości realizowana.
Opracowany materiał będzie stanowić podstawę zlecenia w przyszłości studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (tzw. STEŚ) oraz studium wykonalności, które będą podstawą do opracowania dokumentacji projektowej i elementem do ubiegania się na przykład o dofinansowanie unijne. Według bardzo wstępnych szacunków koszt samej inwestycji tylko na południu Gdańska może wynieść nawet ok. 700 mln zł.

Miejsca

Opinie (338) ponad 20 zablokowanych

  • Ustawka aby złagodzić niepokoje na Południu (2)

    Ponieważ miasto od lat ignoruje problemy komunikacyjne Południa, nie inwestując w komunikacje, tylko wydajac zgody na budowe kolejnych mieszkań, rośnie niezadowolonie mieszkańców. Ostatnie artykuly o szlabanach, drogach tymczasowych i ilosc negatywnych komentarzy w stosunku do włodarzy miasta rośnie....

    Rozwiązanie? Spotkajmy sie i podpiszmy papier ze moze za 20 lat bedziecie miec SKMke, moze za 20lat bedziecie miec liceum w tym rejonie... Zrobmy sobie piekne zdjecie, napewno Ci z Poludnia przestana marudzić.

    Kochany sąsiedzie, stojac kazdego ranka w ogromnych korkach pomysl ze Wladze Miasta Gdanska dbaja o Ciebie i za 20 lat w tym miescu moze bedzie SKM...

    Natychmiastowa pomoc? Polozenie nawet jakiejs "tymczasowej" drogi... nie to przeciez bez sensu, my tu myslimy strategicznie!

    Tani chwyt, nie dajmy sie nabrac, i zapamietajmy to stojac przy urnach do glosowania w kolejnej kadencji.

    • 67 9

    • (1)

      Szkoły średnie faktycznie by się przydały. W okolicy mamy z 5 podstawówek, a najbliższe licea na Chełmie i na Morenie, a kolejne dwa razy dalej.

      • 12 0

      • do zawodówek, brajanki z przyrośniętymi smartfonikami niech zasilą wymierające zawody - brukarz, hydraulik, zamiatacz itp

        • 4 5

  • Oby, wreszcie! To tak oczywiste rozwiązanie, jak to, że miasto się zakorkuje

    • 15 0

  • Opinia wyróżniona

    Sami malkontenci na tym forum (21)

    Po to robi się listy intencyjne i długofalowe plany żeby zabezpieczyć miejsce na taką inwestycję. Armii Krajowej na Chełm jak budowali to też w latach 70 przewidzieli budowę torowiska tramwajowego. Co prawda minęło 40 lat zanim ruszyli z budową ale infrastruktura była gotowa pod rozbudowę i dzięki temu tramwaj dzisiaj jest. Gdyby wtedy poniechali długofalowych planów i wybudowali tylko drogę (przecież taniej) to dzisiaj nie byłoby nie tylko tramwaju na Chełm ale dalszych jego nitek w kierunku dzielnic południowych.

    • 230 41

    • (2)

      Niby tak ale w planach zagosp przestrzennego miasta nic nie było ze będę miał wiadukt skm przed oknem. Sprawdzałem

      • 10 29

      • bo miał być przy innym oknie, ale tamten u władzuchny jest - i przenieśli

        • 7 2

      • i co?

        Masz już ten wiadukt?

        • 10 2

    • (5)

      Sęk w tym, że pomysł był już 50 lat temu, a długofalowy plan powstaje właśnie teraz. Trochę późno, nie sądzisz?

      • 21 9

      • (4)

        i to jest powód do marudzenia, że się wreszcie ktoś za to wziął?? Czyli lepiej nic nie robić żeby nie nadziać się na krytykę że 20 lat za późno..... lepiej późno niż wcale

        • 10 11

        • (1)

          Powód do marudzenia jest taki, że kolejne studium powstanie tylko w jednym celu: żeby właśnie uciszyć krytyków. I tyle.

          Nawet się nie chce przypominać tych wszystkich opowieści o Nowej Podmiejskiej, Nowej Małomiejskiej itp. itd.

          • 13 4

          • Po prostu przestańmy już betonować południe Gdańska, bo tu już nic nie pomoże, nawet ta SKM za 100 lat

            • 11 2

        • Ktoś się za to wziął? (1)

          U władzy od 15 lat te same osoby a ty mówisz że oni się za coś wzięli?

          • 14 4

          • genau

            • 0 1

    • Gdzie poranny artykuł o podatkach?

      • 8 2

    • poniucham, że drogi rózowa czerwona nova polichechnicznna była już za niemca w projektach (2)

      Ale sprzedali developciom wiele miejsc, terenów, np galerie we Wrzeszczu postawili itp. Tylko bagna nie poszły....

      • 16 3

      • nie bój nie bój..bagna też pójdą...a tramwaj z wrzeszcza na morenę pojedzie kiedyś tam

        • 7 1

      • Jak bagna nie poszly? Pol przymorza musi byc mechanicznie odwadniane, juz nie mowiac o letnicy albo jelitkowie.

        • 5 2

    • o 20 lat za pozno. komunisci chociazby AK wybudowali zanim powstalo osiedle chelm.

      • 9 1

    • (1)

      Miejsce było "zabezpieczone" od lat 70.
      Niestety, rezerwa terenowa została częściowo zabudowana - ciekawe, dlaczego?

      • 17 0

      • dlaczego? a na co komu to potrzebne?

        • 5 6

    • kocham taką ironię...dam ci buziaka

      • 4 1

    • Powiem Ci, że jestem tak totalnym, beznadziejnym malkontentem,

      że łączę to ogłoszenie planów na posiadanie planów z takimi niewygodnymi faktami jak dziura w budżecie i podwojenie opłaty śmieciowej.

      • 8 1

    • Płatni malkontenci

      To są płatni malkontenci to forum jest przez nich opanowane

      • 2 4

    • ankieta

      dla kogo takie pytania? czy ktoś zna przyszłość?

      • 0 0

    • Ale sobie nastukaliście poparcie. Dużo pracy. Szacun.

      • 0 0

  • Jeżeli będzie pod ziemią to czemu nie :) Jakoś w obecnej infrastrukturze tego nie widzę...

    • 10 3

  • przydałby się tunel

    od srodmiescia do południa, bo na górze wszystko zabudowane

    • 21 2

  • SKM - wydłużyć do Pruszcza Gdańskiego a PKM - połączyć z Pruszczem Gdańskim są tory i stacje (1)

    • 29 4

    • SKM Nowy Port - Gdańsk - Południe - Lotnisko

      • 2 3

  • to co namalowaliście to nigdy nie powstanie to była koncepcja i projekt PRL

    Koncepcja ta została zablokowana już dawno na Oruni - powstał tu węzeł przesiadkowy

    • 16 6

  • a nie łatwiej puścić więcej tramajów? i tylko koszt dokupienia taboru wchodzi w grę (7)

    a nie wielie koszty kolejnej budowy od zera

    • 14 16

    • porównaj komfort jazdy i czas jazdy tramwajem i SKM (6)

      może coś zrozumiesz. Tramwaj jest dobry na krótkie odcinki i dla pasażerów, którzy się zgadzają na jazdę na stojąco. SKM jest dużo szybsza i wygodniejsza do jazdy. Mło ktory kierowca przesiądzie się do tramwaju, do SKM jest dużo więcej potencjalnych chętnych.

      • 14 1

      • można kupić tramwaje dłuższe i z większą miejscą miejsc siedzących. (2)

        Do tego priorytet na skrzyżowaniach i będzie OK

        • 3 6

        • Nie będzie

          • 6 0

        • Trzeba by też zlikwidować 2/3 przystanków. Skm jest dużo szybsza

          • 2 1

      • (1)

        Przepustowość linii tramwajowej od Forum do Łostowic w szczytach jest już w 100% wykorzystana i nie da się tam wcisnąć więcej tramwajów. Tylko skmka pomoże

        • 6 1

        • Jeśli rozbuduje się linie tramwajową o kolejne odnogo wtedy będzie można wcisnąć więcej tramwajów.

          • 1 0

      • jedź sobie do Bydgoszczy i zobacz linie prowadzącą na Fordon - jakoś nikt nie narzeka. Swoją drogą w godzinach szczytu jadąc SKM też nie będziesz miał komfortu. Ciekawe wiec dlaczego nie reaktywują SKM do Nowego Portu skoro jest ona lepsza niż tramwaj?

        • 0 0

  • Legenda głosi, że

    ta linia nigdy nie powstanie!

    • 16 6

  • korki!!!!!!!

    Dobry chwyt, niech myślą w tych korkach i się cieszą.... za 20 lat Droga Pani Dulkiewicz zapraszam na trasę. Proszę o kilka chwil zastanowienia, może jednak warto pomóc ludziom już dziś.

    • 16 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane