- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (164 opinie)
- 2 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (117 opinii)
- 3 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (178 opinii)
- 4 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (91 opinii)
- 5 Wzięli pod lupę punktualność SKM (70 opinii)
- 6 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (451 opinii)
Krok w stronę wydłużenia SKM na południe Gdańska
Wracają plany przedłużenia linii SKM, która ma biec przez południe Gdańska. W środę podpisano w tej sprawie list intencyjny. Choć ewentualna finalizacja inwestycji będzie kosztowna i wciąż należy do bardzo odległej przyszłości, daje nadzieję na lepsze skomunikowanie położonych tam dzielnic z centrum miasta.
Efektem są gigantyczne korki, które regularnie dają się we znaki osobom mieszkającym na południu. W godzinach szczytu podróż z Łostowic czy Ujeściska do centrum zajmuje nawet godzinę.
Pomysł sprzed blisko pół wieku
Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej mogłoby pomóc rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach. Wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej, plany ostatecznie jednak zarzucono. Jak się jednak okazuje, wcale nie definitywnie.
W środę podpisano bowiem list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych oraz SKM i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.
Czytaj też: Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?
- Miasto stara się prowadzić taką politykę, która nawet, jeśli jest to plan wieloletni, uwzględnia rosnące lub pojawiające się potrzeby gdańszczanek i gdańszczan - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tłumaczy, że w ramach współpracy zostanie opracowane "Studium programowo-przestrzenne przedłużenia linii kolejowej przez dzielnicę Gdańsk-Południe w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego" (ma być ono gotowe pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku).
SKM na południe Gdańska: przedsięwzięcie trudne do realizacji
Studium - dokument strategiczny dla rozwoju linii - będzie zawierało m.in. analizę uwarunkowań przestrzennych, diagnozę społeczno-gospodarczą i wstępną analizę transportową.
Ma ono przede wszystkim wskazać optymalny przebieg "korytarzy" SKM. W tym celu m.in. przeprowadzona będzie analiza demograficzna, potrzebna do wskazania, w jakim obszarze przybywa mieszkańców lub rozwijają się firmy, a co za tym idzie - jest więcej miejsc pracy.
Jak kursuje SKM i PKM w Trójmieście?
- Plany rozwoju kolei to przedsięwzięcie ponadgminne, o charakterze regionalnym. W ramach sygnatariuszy stron chcemy pozyskać dane, które pomogą nam rozstrzygnąć, jaki korytarz mógłby zostać w przyszłości przyjęty, jeżeli chodzi o połączenie z regionem. Działamy w bardzo zurbanizowanym terenie i nie jest to przedsięwzięcie proste do realizacji - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Kluczową kwestią jest wybór korytarza transportowego: czy w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Te kwestie będą analizowane na podstawie danych, jakie zbierzemy z gmin Obszaru Metropolitalnego, i na tej podstawie będziemy rozstrzygać, w którym kierunku ta inwestycja będzie w przyszłości realizowana.
Opracowany materiał będzie stanowić podstawę zlecenia w przyszłości studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (tzw. STEŚ) oraz studium wykonalności, które będą podstawą do opracowania dokumentacji projektowej i elementem do ubiegania się na przykład o dofinansowanie unijne. Według bardzo wstępnych szacunków koszt samej inwestycji tylko na południu Gdańska może wynieść nawet ok. 700 mln zł.
Miejsca
Opinie (338) ponad 20 zablokowanych
-
2019-11-27 18:45
Tylko ta koncepcja ma sens tzn: SKM - wydłużyć do Pruszcza Gdańskiego a PKM - połączyć z Pruszczem Gdańskim są tory i stacje (3)
To co wam piszę ma sens tzn: SKM - wydłużyć do Pruszcza Gdańskiego a PKM - połączyć z Pruszczem Gdańskim są tory i stacje
74 lat temu PRL miał taką koncepcję jak namalowaliście- 19 10
-
2019-11-27 19:01
(2)
Aha to ma byc kolej dla pruszcza? A Gdansk poludnie sobie dojedzie? Jak bede chcial pojechac do Gdanska to przez Pruszcz?
- 5 5
-
2019-11-27 19:04
tu należy zbudować poprzeczną komunikację tramwajową i autobusową lub trolejbusową (1)
- 5 2
-
2019-11-27 19:09
To sobie tym jeździj. To może zrobisz poprzeczna z Pruszcza do dzielic poludniowych Gdanska. Twoja koncepcja to zadna wygoda dla mieszkancow Gdanska a dla mieszkancow Pruszcza jak najbardziej
- 4 2
-
2019-11-27 18:46
To nigdy nie powstanie bo to jest projekt z przed 74 lat temu
- 13 8
-
2019-11-27 18:49
do zdjęcia się dłużej ustawiali niż zastanawiali nad tym projektem.
- 26 4
-
2019-11-27 18:49
Hawla I Świętokrzyska - to tu blokuje się wasze dywagacje - to nigdy nie powstanie (1)
- 17 6
-
2019-11-27 19:02
Hahaha stać i cicho
- 3 1
-
2019-11-27 18:51
oksywie (1)
Kiedy puszczą skmke na oksywie?
- 18 1
-
2019-11-27 19:01
Grzelak idź spać jak lisicki
- 4 3
-
2019-11-27 18:58
Do tego SKM na północ Gdyni - przez oksywie pogórze do kosakowa i - zmiana przewoźnika - kazdy, byle nie SKM!!!
- 8 2
-
2019-11-27 19:02
na tą koncepcję już nie ma miejsca bo pobudowali w III RP nowe budynki i nową linię tramwajową z pętlą i parkingiem
- 10 4
-
2019-11-27 19:03
Spoko.. zbudujo, zarobio, otworzo z wielko pompo, dadzo do zarrządzania SKM i bedo awarie, kursy co godzine i pierwszy deszcz
zmyje, jak zwykle w tym mieście teoretycznym. Pozdro dla ludzi od mevo :) nie wstyd wam? wszyscy mówili, że to się nie uda a wy swoje...
- 10 4
-
2019-11-27 19:09
PKM z Rębiechowa do Pruszcza
- 8 2
-
2019-11-27 19:13
(1)
Super pomysł , tylko wzorem pestki w Poznaniu skm powinno iść w ziemi nie budować na powierzchni .
- 17 1
-
2019-11-27 20:41
dokładnie, budowanie torów ludziom przed balkonami jest chore
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.