• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę wydłużenia SKM na południe Gdańska

Szymon Zięba
27 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
W środę podpisano list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM. W środę podpisano list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.

Wracają plany przedłużenia linii SKM, która ma biec przez południe Gdańska. W środę podpisano w tej sprawie list intencyjny. Choć ewentualna finalizacja inwestycji będzie kosztowna i wciąż należy do bardzo odległej przyszłości, daje nadzieję na lepsze skomunikowanie położonych tam dzielnic z centrum miasta.



Czy uda się przedłużyć linię SKM na południe Gdańska?

Południowe dzielnice Gdańska są jednymi z najprężniej rozwijających się rejonów miasta. Stanowią też swoistą sypialnię dla tysięcy gdańszczan, którzy na co dzień dojeżdżają do centrum. Niestety infrastruktura drogowa oraz komunikacja miejska - choć sukcesywnie rozbudowywana - ewidentnie nie nadążają za stale rosnącą liczbą mieszkańców.

Efektem są gigantyczne korki, które regularnie dają się we znaki osobom mieszkającym na południu. W godzinach szczytu podróż z Łostowic czy Ujeściska do centrum zajmuje nawet godzinę.

Odnoga linii - według planów - będzie biegła w kierunku pętli przy al. Havla. Kluczową kwestią jest wybór, jaki korytarz transportowy powinien zostać wybrany: w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Odnoga linii - według planów - będzie biegła w kierunku pętli przy al. Havla. Kluczową kwestią jest wybór, jaki korytarz transportowy powinien zostać wybrany: w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego.

Pomysł sprzed blisko pół wieku



Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej mogłoby pomóc rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach. Wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej, plany ostatecznie jednak zarzucono. Jak się jednak okazuje, wcale nie definitywnie.

W środę podpisano bowiem list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych oraz SKM i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.

Czytaj też: Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?

- Miasto stara się prowadzić taką politykę, która nawet, jeśli jest to plan wieloletni, uwzględnia rosnące lub pojawiające się potrzeby gdańszczanek i gdańszczan - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tłumaczy, że w ramach współpracy zostanie opracowane "Studium programowo-przestrzenne przedłużenia linii kolejowej przez dzielnicę Gdańsk-Południe w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego" (ma być ono gotowe pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku).

SKM na południe Gdańska: przedsięwzięcie trudne do realizacji



Studium - dokument strategiczny dla rozwoju linii - będzie zawierało m.in. analizę uwarunkowań przestrzennych, diagnozę społeczno-gospodarczą i wstępną analizę transportową.

Ma ono przede wszystkim wskazać optymalny przebieg "korytarzy" SKM. W tym celu m.in. przeprowadzona będzie analiza demograficzna, potrzebna do wskazania, w jakim obszarze przybywa mieszkańców lub rozwijają się firmy, a co za tym idzie - jest więcej miejsc pracy.

Jak kursuje SKM i PKM w Trójmieście?


- Plany rozwoju kolei to przedsięwzięcie ponadgminne, o charakterze regionalnym. W ramach sygnatariuszy stron chcemy pozyskać dane, które pomogą nam rozstrzygnąć, jaki korytarz mógłby zostać w przyszłości przyjęty, jeżeli chodzi o połączenie z regionem. Działamy w bardzo zurbanizowanym terenie i nie jest to przedsięwzięcie proste do realizacji - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Kluczową kwestią jest wybór korytarza transportowego: czy w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Te kwestie będą analizowane na podstawie danych, jakie zbierzemy z gmin Obszaru Metropolitalnego, i na tej podstawie będziemy rozstrzygać, w którym kierunku ta inwestycja będzie w przyszłości realizowana.
Opracowany materiał będzie stanowić podstawę zlecenia w przyszłości studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (tzw. STEŚ) oraz studium wykonalności, które będą podstawą do opracowania dokumentacji projektowej i elementem do ubiegania się na przykład o dofinansowanie unijne. Według bardzo wstępnych szacunków koszt samej inwestycji tylko na południu Gdańska może wynieść nawet ok. 700 mln zł.

Miejsca

Opinie (338) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (4)

    Ludzie i tak beda korkowac ulice w swoich samochodach

    • 72 55

    • A niech se korkują, ale ja dojadę do Gdańska w 10 minut.

      • 28 5

    • Jesli bedzie jak z pkm, w takcie raz na godzine, to tak. (1)

      Tylko autem. Szybciej nawet w korku. Inaczej to strata czasu i kasy.

      • 12 7

      • Sam się...

        • 0 1

    • Marzenia

      To chyba jakies marzenia scietej głowy Zwyklej ulicy małomiejskiej jako dwujezdniowej nie mogą wybudowac od 15 lat a SKM wybuduja ????? bzdury

      • 7 3

  • Na wprost juz wybudowano hawiry.. wyburzmy. (3)

    Planowanie w tym miescie dobre już było.. za Gierka. Żeby ta inwestycja coś rozluźniła to musi też obejmować ruch z Kowal, bakowa i Kolbud.

    • 140 13

    • (1)

      Inne gminy niech sie o siebie martwia

      • 7 16

      • Chyba to robią właśnie.

        • 6 3

    • Tunel podziemny załatwiłby problem

      SKM zamiast wjeżdżać pod górę, powinna w nią wjeżdżać i znikać pod ziemią. Wtedy moglibyśmy nawet powiedzieć że mamy prawdziwe metro :)

      • 15 5

  • This is Polandia (7)

    Za 100 lat tego nie będzie, w międzyczasie rezerwę terenowa zabudują kolejnymi blokami

    • 148 27

    • Czy jest podpis biskupa pod listem? (2)

      Ten bezbożny pakt nie powiedzie się!

      • 20 9

      • Nie ale jest podpis dudelkiewiczewiczewicz więc się uda (1)

        • 3 3

        • Najważniejsze, że twojego nie będzie.

          • 1 1

    • Kłamstwa !!!! Na końcowym odcinku i ewentualnym rozwidleniu na Havla budują osiedla ! I nie ma tam miejsca !

      Próba ukrycia tematu podwyżek! I piękna intencja skmki.... pfff komedia

      • 19 2

    • Przecież za 100 lat będzie nas 20 milionów. (1)

      LGBT nie ma dzieci więc problem zniknie.

      • 12 6

      • Czujesz potrzebe zmiany orientacji, ze tak prorokujesz?

        • 1 0

    • zwykla gdanskosc

      • 0 1

  • Plany o jakieś 20 lat (5)

    Za późno. Teraz wszystko wokół zabudowane przez co inwestycja będzie dużo droższa w realizacji

    • 175 6

    • Dokładnie

      Juz to widzę jak Januszom i Grażynom pod oknami pociągną pociąg hahaha

      • 18 3

    • "..należy do bardzo odległej przyszłości" (2)

      W wypowiedzi nawet nie czuć jakiejkolwiek presji ze strony mieszkańców Południa.Czyli mydlimy wam oczy gdyż za często temat rozwoju układu drogowego na Południu wraca na forum.Nowej Świętokrzyskiej ,wiaduktu AK-Havla-Łostowicka też nie ma ...przecież za sprzedaż gruntów ,zezwolenia na budowę dla deweloperów bez układu drogowego KTOŚ powinien włodarzy wykopać ze stołków...ale co ja wiem, kiśnijcie dalej w korkach.

      • 30 1

      • Może jednak wzmożona akywność coś dała?

        Bo przecież jeszcze "przedwczoraj", standardową odpowiedzią na wszelkie apele Południowców było "niedasie". Czyżby władza dostrzegła możliwość przegrania kolejnych wyborów? Bo jeśli na planach planów ich działanie się zakończy, to tak się może zdarzyć. Zagłosuję na każdego kandydata mającego pomysł i chęci, żeby ucywilizować sytuację komunikacyjną na Południu i naprawić karygodne błędy poprzedniego prezydenta oraz niemoc obecnej. I wali mnie z jakiej partii ów kandydat będzie się wywodził.

        • 1 0

      • rok temu jakos nikt ich ze stołków nie kopał.

        a była okazja, Wiec są przekonani ze jest super. I kolejne 4 lata zmarnowane.

        • 1 0

    • I do tego jeden z wariantów się pokrywa z ta bezsensowną linią tramwajową do Jabłoniowej, czy innych Szadółek.

      • 0 0

  • No naprawdę ludzie trochę skromności. (4)

    Pokazujecie się jakbyście byli jakimiś fundatorami, a przecież tylko wydajecie naszą (publiczną) kasę i wypełniacie obowiązki za które wam płacą!
    Cokolwiek palcem ruszą, to zdjęcia, pokropki, konferencje...

    • 160 16

    • to kiedy jakaś nagroda dla urzędników? jak za MEVO. (1)

      • 35 0

      • W sumie to ekipa od mevo. Będą teraz próbować na czymś trudniejszym...

        • 23 0

    • Przecież to tylko propaganda

      Ani miasto, ani władze wojewódzkie nie mają takiej kasy.

      Nie mają na honorowanie biletów ZTM w pociągach, a mieli by mieć na nową linię? Żarty.

      • 22 1

    • Ty chyba nie wiesz

      ile betonu trzeba skruszyć, żeby ruszyć choćby z planami takiej inwestycji.

      • 4 0

  • Najpierw budują wielką dzielnicę (9)

    A dopiero potem myślą o komunikacji.
    Zobaczcie w albumach o starym Gdańsku jak powstawała Oliwa. Najpierw szkoła, kościół, droga i tramwaj a dopiero potem domy i ludzie.

    • 248 16

    • Budyń wolał zbudować station, teatr i ECS (1)

      Teraz już kasa wydana

      • 51 12

      • Następnym razem głosuję tylko na mistrza cywilizacji.

        Każdy nerd by wiedział, że bez infrastruktury ani rusz.

        • 17 7

    • Jak sobie prywaciarze buduja osiedla na polach to niech od razu byuduja infrastrukture.

      • 12 13

    • Oliwa istnieje przynajmniej od 1186 roku.

      Nie znasz historii miasta to nie wypowiadaj się.

      • 16 11

    • zła kolejnośc - kościół, szkoła... :)

      • 11 5

    • ... (2)

      a ta szkoła, ten kościół, to wybudowano w szczerym polu,dla kogo: ludzi tam nie było ?

      • 2 1

      • Pewnie dla koz, albo krolikow

        • 0 0

      • Nie było

        sprowadzono cystersów

        • 1 0

    • tak do dzis powstaja osiedla w takiej Holandii

      ba, nawet metro najpierw buduja w polu, potem drogi , na koncu domki. W takiej kolejnosci, nie a oszczedzimy troche teraz, by potem wydac 10 razy wiecej

      • 7 0

  • Kłamczuszki (5)

    Tory są potrzebne aby wozić śmieci do spalarni w Szadółkach.

    • 93 32

    • Proszę państwa (1)

      obserwujemy narodziny nowej teorii spiskowej

      • 27 3

      • Nie, to zwykły Red Herring.

        Wiadomo, że śmieci będą przylatywać samolotami w ramach wymiany kulturalnej z partnerami z Sycylii i Neapolu. Już nawet magazyny budują, żeby się nie rzucały w oczy naklejkami typu biohazard przed wrzuceniem do pieca.

        • 2 0

    • a widzałeś kiedyś śmieciarkę jadąca po torach? przestań zmyślać bzdury (2)

      • 10 8

      • A widziałeś kiedyś bulbulator? A są... :)

        • 6 5

      • zamawiasz wagony i już. może byc wungiel, może smieć.

        • 9 0

  • Jest więc szansa, że jak pójdę na emeryturę za 20 lat to do przychodni pojadę już SKM (3)

    Cudowna wiadomość. Byle zniżkę utrzymali

    • 111 11

    • Spookojnie, uczestnictwo Grzelaka niemalże gwarantuje że nic z tego nie wyjdzie

      już parę razy się bawił m.in parkingami płatnymi,. O MEVO też mówił, że to było ciekawe doświadczenie. Wiec losy SKM na połudne Gdanska to może być ciut dłużej niż Twoja emerytura. Grzelak dopiero co skończył transformować system z kapitalistycznego na demokratyczny (cytata z jego wypowiedzi) więc strach się bać co bedzie z SKM

      • 19 3

    • Jak to wybudują to nas już dawno nie będzie, może wnuki na emeryturze się załapią.

      • 10 1

    • będzie, jak zapłacisz pińcet związkowego w stowarzyszeniu emerytów RP czy PRL, może PiS. czyli rocznie więcej, niż kwoty

      zniżek

      • 2 2

  • To nie ma sensu (6)

    Linia powinna zostać połączona z wyremontowaną najpierw linią Pruszcz-Żukowo w Kolbudach. Wtedy z Żukowa do centrum Gdańska jechałoby się pół godz i zmniejszyłaby się ilość aut w mieście.
    Budowa kolei do pętli Świętokrzyska nic nie da, ludzie nie przesiądą się z aut na tak krótki odcinek.
    Ale ważne są plany, intencje i mżonki.

    • 65 82

    • (1)

      Jak zawsze jakaś maruda z Żukowa

      • 14 9

      • Masz w Żukowie PKM

        Korzystasz?

        • 9 0

    • To jest prawda, najpierw tam wybudować kolej, i dodatkowe parkingi przy miejscach przesiadkowych,

      • 2 3

    • (1)

      Parking przy pętli świętokrzyska, jest zapchany, nawet jeśli chciałbym się przesiąść na tramwaj, to nie mam gdzie zostawić auta. Mieszkam za obwodnicą

      • 7 1

      • Jest rozwiązanie

        Można tam przenieść szkieletora z Jana z Kolna. Wtedy miejsc parkingowych wystarczy.

        • 7 1

    • "Mżonki"? Może mrożonki?

      • 2 0

  • No to ktoś zarobi na tym "studium" (3)

    badaniach i analizach.

    • 87 26

    • A myślisz że można analizy wyczytać z fusów?

      • 11 2

    • A i owszem. (1)

      Za darmo, to można w mordę dostać. Ty też za pracę żądasz wynagrodzenia.

      • 13 1

      • Hehe

        Zarobią i powiedzą.... Panie to nie da rady

        • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane