- 1 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (235 opinii)
- 2 Paraliż drogowy na północy Gdyni (56 opinii)
- 3 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (26 opinii)
- 4 Co z pociągami SKM do Pruszcza i Tczewa? (192 opinie)
- 5 Przestępca seksualny wpadł w porcie (90 opinii)
- 6 Martwe dziki na Karwinach. Otrute czy padły z głodu? (325 opinii)
Krótkie wiaty: przebudowa zamiast demontażu
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni znów zmienia zdanie ws. kontrowersyjnych wiat przystankowych. Pierwotnie wiaty ze zbyt krótkim dachem i bez ścian bocznych chroniących przed wiatrem i zacinającym deszczem miały zostać zdemontowane. Teraz podjęto decyzję o modyfikacji ich konstrukcji bez konieczności ich demontażu. Zmiany będą dotyczyć 12 z 64 nowych wiat.
Początkowo urzędnicy próbowali bronić projektu, mówiąc, że były one wykonane zgodnie z obowiązującymi wytycznymi, ale gdy pod koniec listopada sprawę nagłośniły media w całym kraju, urzędnicy w krótkim oświadczeniu przyznali, że wiaty rzeczywiście wymagają poprawek i zostaną zdemontowane. Dodatkowo zapowiedzieli, że osoby odpowiedzialne za pomyłkę zostaną ukarane.
Teraz urzędnicy znów zmienili zdanie. Wiaty nie zostaną zdemontowane, lecz przebudowane w miejscach, w których już stoją.
- Po dokładnej analizie możliwości, jakie daje każda lokalizacja, podjęto decyzję o modyfikacji konstrukcji 12 wiat i osłon tak, aby stały się bardziej funkcjonalne. Unikniemy demontażu konstrukcji wiat. Daszki zostaną powiększone, a tam, gdzie będzie to możliwe, wyposażone dodatkowo w boczne ścianki. Koszty tej modernizacji będą znane po wykonaniu odpowiedniej dokumentacji dla tych lokalizacji. Każde z 12 zadaszeń w możliwie najszybszym terminie zyska dodatkowe wyposażenie - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Jak dodaje, kontrowersje dotyczą 12 wiat ustawionych w różnych lokalizacjach miasta, a nie całego projektu, który obejmuje 64 wiaty. Niespójne elementy - jak ławka za wiatą - według urzędników wynikały z tego, że trwał proces budowlany.
- Przy montażu nowego wyposażenia stare zostało zdemontowane - dodaje Kiljan.
Średni koszt jednej wiaty wyniósł ok. 50 tys. zł, ale jak tłumaczą urzędnicy, koszty samej konstrukcji wahają się między 12 a 17 tys. zł (w zależności od wielkości). Pozostałe koszty to dokumentacja projektowa, przyłącze energetyczne, dostawa i montaż oraz gwarancja udzielona przez wykonawcę.
Co z zapowiadanymi karami dla pracowników urzędu?
- Pracownik GZDiZ odpowiedzialny za uzgodnienie rozwiązań otrzymał karę porządkową załączoną do akt osobowych, która wiąże się z konsekwencjami finansowymi - dodaje Kiljan, ale nie podaje kwoty, jaką został ukarany urzędnik.
Jednocześnie dodaje, że GZDiZ jako zarządca drogi wyciągnął wnioski z popełnionych błędów i zobowiązał się do wypracowania zmiany standardów usytuowania wiat.
Co ciekawe, na terenie Gdańska stoi 849 wiat. Według oficjalnych danych poziom "zawiatowienia" w Gdańsku jest jednym z najwyższych w całym kraju.
- W zależności od szerokości pasa drogowego, którego wiata jest elementem, 646 to wiaty szerokie (140 cm), 123 wiaty mają metr szerokości. Wąskich zadaszeń, których montaż stał się kontrowersyjny, było tylko 12 - dodaje Kiljan.
Wąskie wiaty przewidziane do przebudowy stoją na ulicy:
- ul. Powstańców Warszawskich (przystanek "Płowce") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Zawodzie (przystanek "Dworkowa") - poszerzenie daszku i dołożenie panelu bocznego od jednej strony (wyjazdu),
- ul. Schuberta (przystanek "Schumana") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Jabłoniowa (przystanek "Szadółki") - poszerzenie daszku (do skrajni drogowej) bez paneli bocznych,
- ul. Schuberta (przystanek "Schuberta") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Starogardzka (przystanek "Starogardzka") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leszczynowa (przystanek "Jeziorowa") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leszczynowa (przystanek "Jaworowa") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leśna Góra (przystanek "Góralska") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Leśna Góra (przystanek "Leśna Góra Przychodnia") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Małomiejska (przystanek "Ptasia") - poszerzenie daszku bez paneli bocznych,
- ul. Kartuska (przystanek "Źródlana") - poszerzenie daszku wraz z panelami bocznymi, podcięcie skarpy z umocnieniem i przesunięcie w głąb pasa drogowego, poszerzenie chodnika pod wiatą.
Opinie wybrane
-
2021-12-10 16:20
(11)
Słuszna decyzja, długa ławka i nadbudować daszek na koszt mądrego urzędnika . Koszt demontażu byłby bardzo duży szkoda pieniędzy. Ale ławki długie musza być jako rekompensata, wogole jest tendencja do ławek na których nawet 2 osoby z siatkami się nie mogą zmieścić
- 134 13
-
2021-12-12 15:45
Nowe-wiaty-przystankowe
Dlaczego nie można na przystanku Płowce 02 dostawić boków tak jak jest na przystanku Nad Jarem 02. Szerokość chodnika jest podobna. Bok wiaty nie jest szerszy od ławek.
- 0 0
-
2021-12-12 08:06
figiel
Dalej niech zatrudniają za 3000 brutto, to sami fachwcy będą w tych urzędach. Bo przecież urzędnik nie musi mieć żadnych kwalifikacji. A jak widać - przydałyby się
- 2 0
-
2021-12-12 07:33
Wy tu sobie dyskutujemy
A tymczasem ktoś zainkasuje 2x za to samo. No ale najważniejsze że to "nasza" rządzi.
- 4 0
-
2021-12-11 15:41
Ławki już stoją, od początku tam miały być tylko ten daszek nie daszek .
- 0 0
-
2021-12-11 00:50
Jak głupi tylko 500 wziął za pchnięcie bubla
Nie skumał z której strony
- 0 1
-
2021-12-10 22:43
Kładziesz brudne siaty na ławce? (3)
A w autobusie na siedzeniu także?
- 5 9
-
2021-12-11 08:44
(2)
Od czego brudne sa twoje siatki, flejo?
- 6 2
-
2021-12-11 19:59
To może z twojej siatki jakiś bigos się wylewa (1)
Niedawno całą kurtkę sobie upaćkałem na ławeczce, bo ktoś postawił siatkę z której coś wyciekło.
Powinien być zakaz stawiania siatek i toreb na ławeczkach i siedzeniach w autobusach i tramwajach- 0 0
-
2021-12-12 17:12
Lepiej zrobic zakaz siadania na czyms rozlanym.
- 2 0
-
2021-12-10 16:26
Zaznaczmy, że wydatek został zaakceptowany przez kierownika tego urzędnika oraz dyrektora GZDiZ (1)
Rozumiem, że dwa pozostali również dostali naganę do akt i konsekwencje finansowe?
- 39 3
-
2021-12-10 19:19
Uuy
Oni nie, bo już nie pracują.
- 6 1
-
2021-12-10 18:22
(3)
Rozumiem że przebudowa wiat nie będzie nic kosztować nas podatników ??? Czy jednak wykonawca (być może że zlecającym pracownikiem urzędu) zarobią więcej w związku ze zwiększeniem przedmiotu zamówienia i prac. Przy tym porządkowa kara finansowa i tak się opłaca
- 134 10
-
2021-12-13 11:03
Dulska sama zapłaci
- 0 0
-
2021-12-10 21:30
Dzisiejsze dziennikarstwo (podobno czwarta władza ??) to kpina.
- 13 1
-
2021-12-10 19:29
polska dziwna karaj :) wszystko takie łamerykańskie to i wiaty fit
- 3 3
-
2021-12-10 17:30
Nie ogarniam konstrukcji wiat. (11)
Przecież można te wiaty ustawić bliżej środka chodnika, dać daszki z OBU stron. Zmieści się dwa razy więcej osób! Czy zawsze trzeba stać od strony ulicy i być narażonym na hałas i ochlapanie?
- 96 26
-
2021-12-11 11:58
(1)
Ten na Ptasiej mogli postawić na trawniku. Zmieściła by się dużą wiata a i przejście by było szerokie. Tylko pewnie do tego trzeba plany i ustalenia jak w NASA zrobić.
- 3 4
-
2021-12-11 14:44
a wiesz że nie można poza pasem drogowym wiaty postawić? pewnie nie bo jesteś ignorantem.
- 6 1
-
2021-12-11 08:27
A przechodnie którędy?
- 5 0
-
2021-12-11 05:11
Dobrze,że nie wpadli na pomysł z tymi wiatami na peronach kolejowych i zostało po staremu.
- 3 0
-
2021-12-10 20:33
(4)
wiesz, że przepisy mówią o minimalnej szerokości chodnika żeby zapewnić przejscie? nie wiesz...
wiesz, że autobus dojeżdżając i odjeżdżając z przystanku zachodzi na chodnik i tym samym niszczyłby dach? nie wiesz...
to może się nie wypowiadaj..- 16 8
-
2021-12-11 08:28
Ale prości ludzie tego nie ogarniają... (3)
Co widać po komentarzach
Oczywiście ustawienie tej wiaty na środku półtorametrowego chodnika, byłoby totalną głupotą.- 9 1
-
2021-12-11 09:39
Wiata nie musi stać na środku (2)
"półtorametrowego chodnika". Może stać wzdłuż jego brzegu. Teren za wiatą się brukuje, daszek robi dwustronny i jest dwustronna wiata. To takie proste.
- 2 9
-
2021-12-11 11:52
Teren za wiatą jest prywatny, nic tam nie będziesz brukował
Jakby to był teren miasta, to by wiatę ustawili głębiej i to by załatwiło temat.
To takie proste...- 11 2
-
2021-12-11 11:48
Tylko ze teren za wiata nie należy do miasta
- 7 1
-
2021-12-10 18:47
LOL, lepiej jak widać podjeżdżający autobus :)
- 6 6
-
2021-12-10 18:45
Co to za bzdura ?
a jak ja z wózkiem przejadę ?
- 18 16
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.