• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krzewy między pasami na obwodnicy sposobem na kierowców-gapiów?

Maciej Naskręt
13 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Obwodnica Trójmiasta w Gdyni. Obwodnica Trójmiasta w Gdyni.

Część kierowców uwielbia przyglądać się skutkom wypadków czy stłuczek na obwodnicy. zobacz na mapie Gdańska, czym spowalniają ruch i powodują korki. Czy posadzenie krzewów między jezdniami obwodnicy, które uniemożliwiłyby takie zerkanie, rozwiązałoby problem? Sprawdzamy to.



Żywopłot między jezdniami na obwodnicy?

Niedawno informowaliśmy o tym, że Obwodnica Trójmiasta jest trzecią najmniej bezpieczną ekspresówką w Polsce. Dochodzi do niej do 40 kolizji i wypadków tylko na jednym kilometrze drogi w ciągu roku. Stąd też czytelnicy zgłaszają kolejne pomysły na poprawę bezpieczeństwa i usprawnienia ruchu. Ponad miesiąc temu opisywaliśmy pomysł wykonania znaków poprzecznych zachęcających do zachowania odległości między pojazdami.

Pora teraz na kolejny pomysł - posadzenie krzewów między jezdniami obwodnicy, w tzw. pasie zieleni. Bujna roślinność, jakaś forma żywopłotu, ograniczyłaby ciekawskim kierowcom możliwość przyglądania się skutkom wypadku i kolizji na równoległej jezdni. W efekcie nie zwalnialiby i nie tamowali ruchu, jadąc cały czas płynnie, nie stwarzając zagrożenia kolejnymi kolizjami.

Postanowiliśmy udać się z tym pomysłem do gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza obwodnicą.

Żywopłot między barierami rozdzielającymi jezdnie na autostradzie w Sacramento w USA. Żywopłot między barierami rozdzielającymi jezdnie na autostradzie w Sacramento w USA.

GDDKIA: nie ma takiej możliwości



- Utrzymywanie krzewów w pasie rozdziału jest interesującym pomysłem, ale nie do przeprowadzenia na Obwodnicy Trójmiasta, bo zwyczajnie nie ma tam na to miejsca. Jest tam miejsce wyłącznie na bariery i nic więcej - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Ewentualne wprowadzenie podobnego pomysłu w polskich realiach byłoby trudne.

Drogowcy podkreślają, że nie ma wytycznych dotyczących sadzenia i utrzymywania takich krzaków w pasie rozdziału jezdni. Na etapie przygotowania dokumentacji trzeba by przewidzieć takie miejsce i zaprojektować, jak ma ono wyglądać (kwestia odwodnienia, minimalnych szerokości za barierą itp.).

- Droga ekspresowa to nie działka czy ogród, wzdłuż którego sadzimy żywopłot. Potrzebne są jasne regulacje w wielu aspektach, takich jak powierzchnia niezbędnego miejsca, zalecanych gatunków roślin, a także sposobu ich przycięcia - wylicza Michalski.

Sól drogowa dużym problemem, ale do pokonania



Z krzewami byłby jeszcze jeden problem. Nie wiadomo, czy przetrzymałyby zimę. Ilość soli, która trafia na obwodnicę, mogłaby doprowadzić do ich szybkiego uschnięcia. Choć są gatunki krzewów, które poradziłyby sobie z tym wyzwaniem.

- Pas zieleni między jezdniami to teren, na którym należałoby sadzić rośliny wieloletnie i mało wymagające - odporne na susze i jałową ziemię. Musiałyby być to rośliny o gładkich liściach, by kurz z drogi na liściach po jednym deszczu łatwo spłynął. Szczelną przesłonę na obwodnicy mogłyby stworzyć róża dzika i pomarszczona, oliwnik srebrzysty i wąskolistny, a także rokitnik pospolity, złotlin chiński, ałycza, czyt też berberys koreański - mówi Alina Dahlems ze Szkółki Ogrodniczej A.K. Dahlems.
Zdaniem eksperta raz w roku należałoby też przycinać krzewy.

Miejsca

Opinie (305) 5 zablokowanych

  • Koszty (1)

    Lepiej przeznaczyć na oświetlenie przejść dla pieszych

    • 9 20

    • Na obwodnicy?

      • 10 1

  • Ciekawość niektórych jest do nie pokonania (4)

    Będą się zatrzymywać i podchodzić żeby zobaczyć co się stało...

    • 18 5

    • To nie ciekawość a wymóg sprawdzenia i udzielenia pomocy poszkodowanemu. (3)

      • 2 9

      • ...na przeciwnym pasie, za barierami...? Gdy na miejscu jest już policja/straż pożarna/laweta?

        • 6 0

      • (1)

        Jeżeli zwalniając do 50 kmh, potrafisz ocenić stan poszkodowanych, to powinieneś być jakimś guru w medycynie ;)

        • 2 1

        • Jackowski to jego uczeń, a frordy ro mu z ręki

          jadły..

          • 0 1

  • Żywopłot? a nie lepiej mur?

    taki z kamienia i betonu, zbrojony, na miarę naszych możliwości, taki nasz obwodnicowy Miś!

    • 11 7

  • To ze ktos zwalnia nie musi oznaczać głupiego gapiostwa. (2)

    Zwalniamy gdy ktos zwaknia przed nami lub tez widzimy z daleka że coś się dzieje ale trudno ocenić czy dotyczy naszego pasa. Może być różnie w przypadku awarii czy wypadku, piesi na jezdni, odłamki auta. Zwalniamy bo ten przed nami zwolnił ale przyspieszamy gdy przejdziemy obok znając skalę wpływu na nas. Co w tym zlego? Naprawdę zamiast jednego mają być dwa wypadki?

    • 14 15

    • Ale oznacza

      Korek w drugą stronę bo co któryś As musi popatrzeć i zrobić zdjęcie na zaś.

      • 6 1

    • A co z sytuacja gdzie Ci gapiowie hamują nagle, a ktores auto z tylu nie wyrobi (widzialem kilka juz takich sytuacji za mna bo debil z przodu zaczal gealtownie hamowac a z przodu normalnie)? Nie widzisz tego zagrozenia?

      • 1 1

  • Kiedy trzeci pas? (1)

    • 30 2

    • Po co?

      Zbyt duzo kierowcow zjezdza z obwodnicy z lewgo pasa. Jak zrobia trzeci to dopiero bedzie sie dzialo.

      • 6 5

  • Przez krzaki zawsze jakaś menda pysk wciśnie ekrany dźwiękochłonne powinni postawić i byloby fajnie żadna menda by nosa nie wcisnęła

    • 12 6

  • W Polsce pewnie by to kosztowalo miliard a na koniec krzaczory by nie wyrosly.

    • 27 1

  • Są nowe nieoznakowane BMW min na obwodnicę. Po 1000 zł mandatu szybko nauczyłoby logicznego myślenia. Postępujący zanik mózgu takich debili można wyplenić tylko poprzez ich portfel.

    • 20 4

  • Problem w tym, że trzeba to póżniej pielęgnować. (2)

    Przycinać jak się rozrośnie itd.

    • 20 1

    • (1)

      są odpowiednie urządzenia do pielęgnacji żywopłotu, obsługuje je jedna osoba kierowca pojazdu ze specjalnym urządzeniem

      • 1 0

      • Hehe

        Ty wyobraźni nie masz to przytnij tym pojazdem krzaki tak żeby nie blokować szybkiego pasa ruchu do wyprzedzania

        • 1 0

  • Dobry pomysł, (1)

    Nie zniweluje wypadków na obwodnicy, ale może zmniejszy ilość wypadków równoległych. Idioci zawsze się znajdą bez mózgu. Wczoraj wracałem z pracy koło 19 i super mistrz kierownicy jadący Seatem Leon tablice GST na spacerowej dwa razy wyprzedzał samochody jadące normalnie około 80 km/h na łukach w zakrętach, za drugim razem zmuszając auto z przeciwległego pasa do awaryjnego hamowania bo się przypałętało na jego drodze... Na to nie ma wytłumaczenia - to nie jest wykroczenie - to jest stworzenie zagrożenia w ruchu lądowym. Zabrać prawko na 2 lata i 20 tys. zł grzywny i już drugi raz tak nie zrobi.

    • 39 3

    • Co ma piernik do wiatraka?

      • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane