• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krzewy między pasami na obwodnicy sposobem na kierowców-gapiów?

Maciej Naskręt
13 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Obwodnica Trójmiasta w Gdyni. Obwodnica Trójmiasta w Gdyni.

Część kierowców uwielbia przyglądać się skutkom wypadków czy stłuczek na obwodnicy. zobacz na mapie Gdańska, czym spowalniają ruch i powodują korki. Czy posadzenie krzewów między jezdniami obwodnicy, które uniemożliwiłyby takie zerkanie, rozwiązałoby problem? Sprawdzamy to.



Żywopłot między jezdniami na obwodnicy?

Niedawno informowaliśmy o tym, że Obwodnica Trójmiasta jest trzecią najmniej bezpieczną ekspresówką w Polsce. Dochodzi do niej do 40 kolizji i wypadków tylko na jednym kilometrze drogi w ciągu roku. Stąd też czytelnicy zgłaszają kolejne pomysły na poprawę bezpieczeństwa i usprawnienia ruchu. Ponad miesiąc temu opisywaliśmy pomysł wykonania znaków poprzecznych zachęcających do zachowania odległości między pojazdami.

Pora teraz na kolejny pomysł - posadzenie krzewów między jezdniami obwodnicy, w tzw. pasie zieleni. Bujna roślinność, jakaś forma żywopłotu, ograniczyłaby ciekawskim kierowcom możliwość przyglądania się skutkom wypadku i kolizji na równoległej jezdni. W efekcie nie zwalnialiby i nie tamowali ruchu, jadąc cały czas płynnie, nie stwarzając zagrożenia kolejnymi kolizjami.

Postanowiliśmy udać się z tym pomysłem do gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza obwodnicą.

Żywopłot między barierami rozdzielającymi jezdnie na autostradzie w Sacramento w USA. Żywopłot między barierami rozdzielającymi jezdnie na autostradzie w Sacramento w USA.

GDDKIA: nie ma takiej możliwości



- Utrzymywanie krzewów w pasie rozdziału jest interesującym pomysłem, ale nie do przeprowadzenia na Obwodnicy Trójmiasta, bo zwyczajnie nie ma tam na to miejsca. Jest tam miejsce wyłącznie na bariery i nic więcej - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Ewentualne wprowadzenie podobnego pomysłu w polskich realiach byłoby trudne.

Drogowcy podkreślają, że nie ma wytycznych dotyczących sadzenia i utrzymywania takich krzaków w pasie rozdziału jezdni. Na etapie przygotowania dokumentacji trzeba by przewidzieć takie miejsce i zaprojektować, jak ma ono wyglądać (kwestia odwodnienia, minimalnych szerokości za barierą itp.).

- Droga ekspresowa to nie działka czy ogród, wzdłuż którego sadzimy żywopłot. Potrzebne są jasne regulacje w wielu aspektach, takich jak powierzchnia niezbędnego miejsca, zalecanych gatunków roślin, a także sposobu ich przycięcia - wylicza Michalski.

Sól drogowa dużym problemem, ale do pokonania



Z krzewami byłby jeszcze jeden problem. Nie wiadomo, czy przetrzymałyby zimę. Ilość soli, która trafia na obwodnicę, mogłaby doprowadzić do ich szybkiego uschnięcia. Choć są gatunki krzewów, które poradziłyby sobie z tym wyzwaniem.

- Pas zieleni między jezdniami to teren, na którym należałoby sadzić rośliny wieloletnie i mało wymagające - odporne na susze i jałową ziemię. Musiałyby być to rośliny o gładkich liściach, by kurz z drogi na liściach po jednym deszczu łatwo spłynął. Szczelną przesłonę na obwodnicy mogłyby stworzyć róża dzika i pomarszczona, oliwnik srebrzysty i wąskolistny, a także rokitnik pospolity, złotlin chiński, ałycza, czyt też berberys koreański - mówi Alina Dahlems ze Szkółki Ogrodniczej A.K. Dahlems.
Zdaniem eksperta raz w roku należałoby też przycinać krzewy.

Miejsca

Opinie (305) 5 zablokowanych

  • A nie mozna zamontowac na calej dlugosci obwodnicy zamiast poronionego pomyslu krzewow ekranow np na wysokosc samochodu ciezarowego to duzo miejsca chyba niepotrzebuje.

    • 0 0

  • Sposób na bezpieczeństwo.

    Jest tylko jeden sposób. Odcinkowy pomiar prędkości na całej długości obwodnicy. Przykladne kary dla mistrzów wyobraźni prostego odcinka. Wówczas wszyscy ,,mrugajacy" długimi przy 160/h może zrozumieją że dres i 20 letnia bryka nie uprawnia ich do niebezpiecznej jazdy.

    • 2 2

  • tylko reklamy!

    nisko zawieszone billboardy skutecznie osłoniłyby przeciwległe jezdnie a i tak nikt nie zwraca na nie uwagi. A reklamodawcy zapłacą

    • 1 1

  • pomysł dobry

    dodatkowy plus, to możliwość jazdy w nocy na światłach drogowych dużo częściej niż teraz

    • 1 0

  • Krzewy między pasami

    Już widzę przecinek krzewów bo trzeba wyłączyć jeden pas stłuczka na obwodnicy kilku kilometrowy korek powodzenia

    • 1 0

  • Genialny pomysł

    Wkońcu ktoś wpadł na tak genialny pomysł żeby rozważyć taką możliwość, światełko w tunelu żeby obwodnica była bardziej dożna. Na tą chwilę to co się dzieje na obwodnicy z tym zwalnianiem do 20km/h żeby sprawdzić kto się zabił na pasie na przeciwko to po prostu paranoja. Weźmy wkońcu przykład z zachodnich sąsiadów i odseparujmy dwa niezależne pasy, pasem zieleni.

    • 1 0

  • rozbudowa

    Jo, drzewa sadzić, ciekawe gdzie, jak tam chyba nawet na trawę miejsca nie ma :D Obwodnica MUSI zostać rozbudowana do 3 pasów, natężenie ruchu jest po prostu za duże, jeździ jeden za drugim, ktoś zahamuje, inny nie wyrobi, nie zauważy i jest problem. Jak na razie jedyne co się zmienia, to coraz więcej ekranów i płotów, a w miejscach gdzie był chwilowo 3ci pas, poszerzyli teraz pobocza do 4 metrów.

    • 0 0

  • osłony i wystarczy

    Osłony zwykle i zniknie również problem oślepiania

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane