• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krzewy między pasami na obwodnicy sposobem na kierowców-gapiów?

Maciej Naskręt
13 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Obwodnica Trójmiasta w Gdyni. Obwodnica Trójmiasta w Gdyni.

Część kierowców uwielbia przyglądać się skutkom wypadków czy stłuczek na obwodnicy. zobacz na mapie Gdańska, czym spowalniają ruch i powodują korki. Czy posadzenie krzewów między jezdniami obwodnicy, które uniemożliwiłyby takie zerkanie, rozwiązałoby problem? Sprawdzamy to.



Żywopłot między jezdniami na obwodnicy?

Niedawno informowaliśmy o tym, że Obwodnica Trójmiasta jest trzecią najmniej bezpieczną ekspresówką w Polsce. Dochodzi do niej do 40 kolizji i wypadków tylko na jednym kilometrze drogi w ciągu roku. Stąd też czytelnicy zgłaszają kolejne pomysły na poprawę bezpieczeństwa i usprawnienia ruchu. Ponad miesiąc temu opisywaliśmy pomysł wykonania znaków poprzecznych zachęcających do zachowania odległości między pojazdami.

Pora teraz na kolejny pomysł - posadzenie krzewów między jezdniami obwodnicy, w tzw. pasie zieleni. Bujna roślinność, jakaś forma żywopłotu, ograniczyłaby ciekawskim kierowcom możliwość przyglądania się skutkom wypadku i kolizji na równoległej jezdni. W efekcie nie zwalnialiby i nie tamowali ruchu, jadąc cały czas płynnie, nie stwarzając zagrożenia kolejnymi kolizjami.

Postanowiliśmy udać się z tym pomysłem do gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza obwodnicą.

Żywopłot między barierami rozdzielającymi jezdnie na autostradzie w Sacramento w USA. Żywopłot między barierami rozdzielającymi jezdnie na autostradzie w Sacramento w USA.

GDDKIA: nie ma takiej możliwości



- Utrzymywanie krzewów w pasie rozdziału jest interesującym pomysłem, ale nie do przeprowadzenia na Obwodnicy Trójmiasta, bo zwyczajnie nie ma tam na to miejsca. Jest tam miejsce wyłącznie na bariery i nic więcej - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Ewentualne wprowadzenie podobnego pomysłu w polskich realiach byłoby trudne.

Drogowcy podkreślają, że nie ma wytycznych dotyczących sadzenia i utrzymywania takich krzaków w pasie rozdziału jezdni. Na etapie przygotowania dokumentacji trzeba by przewidzieć takie miejsce i zaprojektować, jak ma ono wyglądać (kwestia odwodnienia, minimalnych szerokości za barierą itp.).

- Droga ekspresowa to nie działka czy ogród, wzdłuż którego sadzimy żywopłot. Potrzebne są jasne regulacje w wielu aspektach, takich jak powierzchnia niezbędnego miejsca, zalecanych gatunków roślin, a także sposobu ich przycięcia - wylicza Michalski.

Sól drogowa dużym problemem, ale do pokonania



Z krzewami byłby jeszcze jeden problem. Nie wiadomo, czy przetrzymałyby zimę. Ilość soli, która trafia na obwodnicę, mogłaby doprowadzić do ich szybkiego uschnięcia. Choć są gatunki krzewów, które poradziłyby sobie z tym wyzwaniem.

- Pas zieleni między jezdniami to teren, na którym należałoby sadzić rośliny wieloletnie i mało wymagające - odporne na susze i jałową ziemię. Musiałyby być to rośliny o gładkich liściach, by kurz z drogi na liściach po jednym deszczu łatwo spłynął. Szczelną przesłonę na obwodnicy mogłyby stworzyć róża dzika i pomarszczona, oliwnik srebrzysty i wąskolistny, a także rokitnik pospolity, złotlin chiński, ałycza, czyt też berberys koreański - mówi Alina Dahlems ze Szkółki Ogrodniczej A.K. Dahlems.
Zdaniem eksperta raz w roku należałoby też przycinać krzewy.

Miejsca

Opinie (305) 5 zablokowanych

  • Kobiety i tak będą zerkały.

    Więc dużo by to nie dało.

    • 8 6

  • Żywopłot?

    Po pierwszej zimie i dawce soli z żywopłotu zostaną tylko kikuty....

    • 6 6

  • a ja bym tam zrobił las (1)

    krzyży

    • 10 3

    • Przewróć stronę ;)

      • 3 0

  • (2)

    Przebudowa ZOT do 2x3 oraz budowa Trasy Kaszubskiej zamiast budowy niepotrzebnej OMT.
    Przy okazji przebudowy ZOT przy odpowiednim zaangażowaniu można by się pokusić o roślinki w pasie rozdziału. Mi osobiście pomysł się podoba :)
    Ale przy obecnym podejściu urzędników jest on nierealizowalny. :(

    • 5 2

    • OMT jest potrzebna, chociażby jako alternatywa dla ZOT w czasie przebudów.

      • 1 0

    • Normalnie kur....a fachowiec hahaha

      • 0 1

  • (1)

    Już dawno proponowałem takie rozwiązanie tylko w trochę innym kontekście, chodziło mi o bezpieczeństwo. Po obydwu stronach bandy oddzielającej jezdnię posadzić gęste krzewy niskopienne, swoistego rodzaju poduszkę bezpieczeństwa, która w przypadku uderzenia amortyzowałaby skutki zderzenia z barierą oddzielającej jezdnię. Miało by też znaczenie estetyczne, ale wpisałoby się również w zproponowany pomysł.

    • 7 3

    • Widziałeś betonowe krzewy?

      • 1 1

  • Tylko polactwo takie bzdury może wymyślać. (1)

    Nie raz ta widoczność uratowała życie bo widać że samochód z przeciwnego ruchu wpadnie na nasz kierunek pozwoliła odskoczyć.
    Ponadto dla odstraszenia kierowców symuluje się wypadki na drodze a tu chce się to zasłonić.Chyba ktoś z układu założył ogrodnictwo i mu nie schodzi żywopłot.

    • 4 16

    • A ty skąd jesteś szkop czy cóś takiego że nasz Naród zjeżdżasz , to won stąd

      • 2 1

  • Trzeci pas

    A może najpierw zrobić trzeci pas ruchu

    • 11 1

  • Pamiętam sprzed lat, że na niemieckich autostradach były krzaczory pomiędzy pasami. Nie znam się na roślinności, jak dla mnie wyglądały na samosiejki.
    Zawsze mnie zastanawiało, bogaty kraj a nie kosi tego. A u nas koszą hektary traw wzdłuż autostrad nie wiadomo po co. Widać jesteśmy bogatsi niż się nam wydaje.

    • 4 3

  • Nie lepiej wszędzie zbudować te zapory przeciw oślepianiu, co już są w paru miejscach?

    One bardzo skutecznie zasłaniają widok a nie wymagają takiej pielęgnacji jak jakieś krzaczki i kwiatuszki.

    • 13 2

  • Sól

    Ciekaw jestem jak zniosą zimową sól i chemię po zimie od posypywania drogi, zazwyczaj całe błoto pośniegowe ląduje między jezdniami i na poboczu.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane