• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto dba o "lubię to" na Facebookach miast?

km, Patryk Szczerba
7 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Profil FB Gdańska prowadzony jest od pięciu lat przez zewnętrzną firmę. Profil FB Gdańska prowadzony jest od pięciu lat przez zewnętrzną firmę.

Na Facebooku Gdańsk ma 137 tys. fanów, Gdynia prawie 90 tys., a Sopot 7 tys. Miejską promocję w portalach społecznościowych prowadzą zarówno urzędnicy, jak i zewnętrzne firmy.



Czy śledzisz profile miast lub lokalnych polityków na Facebooku?

Na całym świecie jest już ponad 1 mld użytkowników Facebooka, ponad 100 milionów komentarzy dziennie pojawia się na serwisie Twitter, do tego działają dziesiątki innych mniejszych serwisów społecznościowych. Część z nich ma duży wpływ nie tylko na naszą pracę, ale i życie codzienne. Dlatego wiele osób, w tym instytucji publicznych, a więc także samorządów, nie wyobraża sobie życia bez posiadania profili w mediach społecznościowych.

Gdańsk od kilku lat jest bardzo aktywny w tych mediach. Ma swoje profile na takich kanałach jak Facebook, Twitter, Instagram, Spotify, Pinterest, FourSquare czy Google+. Liczba stałych fanów na miejskich kanałach rośnie z roku na rok i obecnie sięga ok 200 tys.

Gdański debiut na Facebooku przypadł na marzec 2010 roku, kiedy to jeden z pracowników biura promocji założył i prowadził konto wyłącznie na FB. Od tego czasu sporo się zmieniło.

Od sierpnia 2010 roku kanały Facebook, Twitter, Instagram, Spotify, Pinterest, FourSquare czy Google+ obsługuje zewnętrzna agencja. Robi to codziennie w godzinach 7-23, także w weekendy, święta i dni wolne od pracy. W zeszłym roku agencja otrzymała roczne wynagordzenie 58,8 tys. zł netto w miesięcznych ratach. W tym roku umowa podpisana jest na około 90 tys. zł netto, przy czym 1 tys. zł miesięcznie wyda na kampanie reklamowe w mediach społecznościowych oraz GoogleAdwords, co nie było ujęte w poprzedniej umowie.

- Wraz z dynamicznym rozwojem profilu oraz poszerzeniem się spektrum możliwych do wykorzystania kanałów oraz w związku z potrzebą administrowania kanałami w niestandardowych godzinach, podjęto decyzję o współpracy z agencją - wyjaśnia Antoni Pawlak, rzecznik prezydenta Gdańska. - Rokrocznie rozwiązanie to jest analizowane i poddawane ewaluacji i nie jest wykluczone, że w przyszłości ulegnie zmianie. Dotychczasowa formuła współpracy przynosi efekty wyższe od spodziewanych i stąd jest kontynuowana.

Zlecenie tego zadania zewnętrznej firmie ma być opłacalne finansowo, gdyż - jak twierdzą urzędnicy - obsługa mediów społecznościowych przez ponad 100 godzin tygodniowo wymagałaby, zgodnie z Kodeksem pracy, zaangażowania kilku pracowników urzędu tylko do tego zadania.

Piotr Kowalczuk oraz Piotr Grzelak samodzielnie prowadzą swoje profile na FB. Za ich starszych kolegów robią to pracownicy magistratu. Piotr Kowalczuk oraz Piotr Grzelak samodzielnie prowadzą swoje profile na FB. Za ich starszych kolegów robią to pracownicy magistratu.
Nie oznacza to jednak, że pracownicy magistratu nie zajmują się mediami społecznościowymi: prowadzą oni bowiem oficjalne profile FB prezydenta Gdańska i jego zastępców: Andrzeja BojanowskiegoWiesława Bielawskiego. Młodsi od nich Piotr GrzelakPiotr Kowalczuk prowadzą swoje profile samodzielnie.

Gdynia w większości radzi sobie sama

Prawie 90 tys. polubień odnotował facebookowy profil Gdyni. Prawie 90 tys. polubień odnotował facebookowy profil Gdyni.
Z kolei prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek, w ogóle nie ma i nie prowadzi stron społecznościowych. Jego zastępcy o obecność na FB dbają sami. Konto prywatne na Facebooku mają m.in. Michał Guć (jest też na Twitterze), Bartosz Bartoszewicz i przewodniczący Rady Miasta Zygmunt Zmuda Trzebiatowski. Ten ostatni własnymi siłami od początku kadencji prowadzi też profil rady miasta. Na Twitterze zadebiutowała też niedawno Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Oficjalny profil miasta Gdyni w mediach społecznościowych jest prowadzony od początku przez urzędników magistratu. Dwie osoby są oddelegowane do prowadzenia konta na Facebooku, kolejne dwie prowadzą miejski profil na Twitterze oraz Instagramie. Robią to w ramach swoich obowiązków służbowych. Gdynia jest aktywna w mediach społecznościowych także w godzinach wieczornych i w weekendy.

- Aktywność poza godzinami pracy bywała rozliczana rożnie - nadgodzinami i zmianą rozkładu pracy, czyli innym układem godzin. Obydwa rozwiązania są średnio funkcjonalne i szukamy lepszego, poruszając się jednak w skostniałych ramach kodeksu pracy i pokrewnych regulacji - wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, dodając, że niebawem zostanie w zakresie działań promocyjnych zostanie przeprowadzona reorganizacja, związana z utworzeniem nowego wydziału komunikacji społecznej i informacji w magistracie.

Przyznaje, że Gdynia w ostatnim czasie wykupywała reklamę na Facebooku przy okazji promocji organizowanego przez nasz portal plebiscytu Skrzydła Trójmiasta (5,5 tys. zł) oraz w związku z konkursem na Gdyński Biznesplan (3,5 tys. zł).

- Nie jestem zwolenniczką zlecania obsługi miejskich profili w mediach społecznościowych agencjom, bo uważam, ze liczy się szczerość, szybkość i odpowiednie podejście do tematu, a to dużo łatwiej znaleźć wśród urzędników niż w agencji, dla której to jedno z wielu zleceń. Z kolei reklama na Facebooku, szczególnie, gdy da się zdefiniować dość precyzyjnie grupę docelową, jest bardzo silnie ukierunkowana, co daje jej dużą przewagę w stos do tradycyjnych form, a jednocześnie jest dość atrakcyjna cenowo - uzupełnia wiceprezydent Gdyni.

Z zewnętrznych agencji praktycznie wcale nie korzystają również inne instytucje miejskie, wykorzystując do działań na portalach społecznościowych umiejętności poszczególnych pracowników. Swoimi siłami radzą sobie m.in. w Muzeum Emigracji, Gdyńskim Centrum Sportu, Centrum Kultury, Infoboksie i ZDiZ, którego pracownicy na Facebooku aktualizują profil oraz stronę internetową "Mobilna Gdynia".

Zastępca prezydenta miasta Michał Guć jest najpopularniejszym gdyńskim urzędnikiem na FB. Zastępca prezydenta miasta Michał Guć jest najpopularniejszym gdyńskim urzędnikiem na FB.
Z kolei o wizerunek Miejskich Hal Targowych, w także w mediach społecznościowych, od ponad roku dba miejska spółka Agencja Rozwoju Gdyni, która wygrała ogłoszony w tym celu przetarg. Za kompleksową promocję, nie tylko w mediach społecznościowych, Gdynia zapłaci łącznie 650 tys. zł.

Przykładem współpracy z zewnętrzną firmą była kampania "Gdynia rowerem", którą miasto zdecydowało się powierzyć zewnętrznej agencji. Półroczna akcja, w ramach której było prowadzone m.in. konto na Twitterze oraz uruchomiono dodatkową stronę internetową i zorganizowano specjalny dzień dla rowerzystów została zakończona. Na razie nie wiadomo, czy powróci ani kto ją będzie realizował.

Na swojej stronie FB Sopotu wciąż wspomina mistrzostwa świata w lekkiej atletyce w Ergo Arenie sprzed roku. Na swojej stronie FB Sopotu wciąż wspomina mistrzostwa świata w lekkiej atletyce w Ergo Arenie sprzed roku.
Z kolei profil Sopotu, który obserwuje ok. 7 tys. użytkowników FB, prowadzony jest także przez urzędników magistratu. Prezydent Sopotu Jacek Karnowski swój profil prowadzi samodzielnie. "Lubi go" dokładnie 3062 użytkowników FB.

Jacek Karnowski ma na FB ponad 3,7 tys. znajomych. Jacek Karnowski ma na FB ponad 3,7 tys. znajomych.

Najpopularniejsi samorządowcy Trójmiasta na Facebooku

Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska - 4750 polubień (profil publiczny), 636 znajomych (profil prywatny)
Jacek Karnowski, prezydent Sopotu - 3062 znajomych (profil prywatny)
Michał Guć, wiceprezydent Gdyni - 2508 znajomych (profil prywatny)
Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska - 1149 znajomych (profil prywatny)
Piotr Kowalczuk, wiceprezydent Gdańska - 1128 znajomych (profil prywatny)
Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska - 272 polubień (profil publiczny założony na początku 2015 roku)
Wiesław Bielawski, wiceprezydent Gdańska - 201 polubień (profil publiczny założony na początku 2015 roku)

Opinie (155) 3 zablokowane

  • nie ma czego lubic (9)

    Zwykla klamliwa propaganda

    • 144 35

    • (1)

      Smutny, sfrustrowany człowieku, zmień swoje życie, wyjdź z domu, spotkaj się z przyjaciółmi

      • 32 46

      • ale urwałeś/aś/oś

        .

        • 0 0

    • jak ty zyjesz z takimi problemami? caly dzien na trojmiasto.pl klika odswiez i czeka na nowe artykuly!

      • 12 17

    • (1)

      Zdecydowanie korzystniejszy PR beda mieli jak przekaza te 60 tys na Palac Mlodziezy.

      • 22 0

      • ale pałacu młodzieży niedługo nie będzie

        • 9 2

    • Każdy nowy instrument społecznościowy to filtr, który przedstawia osobę od strony cukierkowej. (1)

      To tworzenie odrealnionego wizerunku jakiejś osoby. Dlatego na Fb, tweeterze i innych portalach znajdziesz tylko same pozytywne przekazy, podrasowane o interpretację wstawiającego. Siłą rzeczy pomijane są nie wygodne sprawy. Patrz np. profil ogólny PO na którym kasuje się notorycznie nie wygodne wpisy, a takich było ostatnio w związku z kwotą wolną od podatku. Sprawdzcie sobie tę dyskusję. Moderatorzy strony PO nie nadążali już z kasowaniem komentarzy.

      • 14 0

      • Pieknie powiedziane, choć niepotrzebnie spłaszczone do udziału w grze politycznej.

        Fałsz kolejnych cyfrowych masek nie ma odcienia politycznego ani światopoglądowego jest zjawiskiem powszechnym, trawiącym człowieka każdego poglądu.

        • 2 0

    • nie ma zycia bez facebooka (1)

      nie lubie rurek i fryzury ala justin biber

      • 2 1

      • bo ja wiem czy to całe nasze społeczeństwo? na Chełmie i Oruni zostało sporo zdrowej tkanki jeszcze, brudnych agresywnych dresów w "biało"-zielonych szaliczkach których bardzo martwi, czy przypadkiem nikt inny nie ma żadnego problemu :)

        • 3 0

  • Ciekawe jakie byłyby wyniki gdyby Facebook wprowacił opcję "nie lubię tego" :) (9)

    • 196 2

    • Dla Polaków powinny być TYLKO "nie lubię tego" (2)

      Nic innego nie jest potrzebne.

      • 44 26

      • A dla wazeliniarzy- bardzo mi się podoba.

        • 28 7

      • spieprzaj dziadu. nie mam fejsbuka wiec sie nie podniecaj

        • 6 2

    • To się wyprowadź.

      • 4 16

    • wystarczy że trójmiasto to wprowadziło

      ;p

      • 26 0

    • Facebook jest kłamliwy, bo: (1)

      1. "Lubię to" w stosunku do strony oznacza "chcę śledzić aktualności" (ale aktualności nie są pokazywane rzetelnie i chronologicznie jak na tweeterze, lecz w kolejności tak dziwnej, że algorytm ich sortowania to prawdopodobnie czysty chaos + łyżeczka chili)

      2. Pod postami i komentami nie można oceniać (choćby tak ja na niniejszym portalu "łapka w górę" "łapka w dół"), ale jedynie "lubić to".

      Te dwa elementy powodują kompletne zafałszowanie obecnego tam przekazu. O innych (wyszukiwarka z silną cenzurą na przykład) nawet nie ma co gadać. Lepiej się wyszukuje nawet googlem dodając site:facebook.com jako parametr wyszukiwania niż samym facebookiem

      • 23 3

      • masz rację

        jest jeszcze więcej problemów społecznych i globalnych jakie stwarza ten chory twór zaczynający się na literkę "F" ...

        • 3 0

    • Porsty sposób jest. Zakładamy profil "Nie lubię ..... (kogoś lub czegoś" i klikamy lubię to. (1)

      • 5 2

      • Chyba nie rozumiesz metodyki fejsglupa - tam mozesz TYLKO lubic, nie mozez nie lubic. Vortal dla skonczonych imbecyli.

        • 0 3

  • (7)

    Każde miasto, gmina powinna istnieć na portalach społecznościowych z pozytywnym przekazem. Fajnie, że nasze Trójmiasto jest aktywne.

    • 38 38

    • (1)

      Nie miałem, nie mam i nie będę miał fejczbukuf żadnych :)

      • 10 4

      • to twój wybór i fajnie.

        • 15 1

    • Jestem z Gdyni, polubiłam na fejsie również profil oficjalny Gdańska i chciałabym pogratulować wielu pięknych zdjęć Starego Miasta nocą!

      • 16 6

    • Czyli wolisz żeby cię "okłamywali" i dawali tylko pozytywne dla nich iformacje, a te niewygodne pomijali. (3)

      Gratuluję wiedzy o świecie.

      • 5 2

      • gosciu, dzis nikt nie rozumuje w kategoriach prawda-klamstwo. (2)

        dzis liczy sie tylko marketing. klamstwo publiczne jest zalegalizowane i nikomu nie przeszkadza. taki swiat.

        • 2 1

        • kategorie prawda-kłamstwo to logika klasyczna (arystotelesowska)
          co prawda matematycy już odkryli logikę niedwuwartościową, a marksiści mają własną definicję "prawdą jest to co działa" - "fałszem jest to co nie działa"
          aczkolwiek zwykły Kowalski powinien raczej operować klasycznymi kategoriami "prawda" (zgodne z rzeczywistością) - "fałsz" (niezgodne) niż wnikać w zagadnienia matematyczne, a tym bardziej bełkotać w rytmie "marketingu"

          • 0 0

        • Zaraz mi jeszcze napiszesz, że nie ma dobra i zła na świecie, a liczy się tylko marketing.

          Zgodnie z twoją teorią, przekaz mediów rosyjskich w sprawie Ukrainy to tylko marketing i zalegalizowane kłamstwo publiczne, a na dodatek nikomu to nie przeszkadza.

          • 0 0

  • I czym tu się chwalić???

    Portal dla małolatów, dla których życie to jeden wielki wall i like..:(

    • 71 31

  • jak to kto? (1)

    Urzędasy nieroby i ich rodzinki zapewne...

    • 44 9

    • ja mysle ze to twoja stara klika podczas reklam "na wspolnej"

      • 9 12

  • Profil Gdyni na FB i TT to jedne z najlepiej prowadzonych miejskich profili społecznościowych w kraju! (8)

    do tego jak widac nie potrzebują zewnętrznych firm i wydawania kasy!
    brawo dla ludzi ktorzy je prowadzą, oby tak dalej aktywnie

    • 60 32

    • (3)

      Znowu klamstwo! zglosze Cie do prokuratury. Najlepszy profil ma Gdynia Realna i nikt tego nie zmieni.

      • 11 21

      • (1)

        to prawda poza tym gdynia realna najlepiej kradnie logo i najlepiej kłamie, a w tym wszsytkim pomaga im PiSuar

        • 13 8

        • Przecież Szczurek to PiS. Był doradca kartofla

          A durne gdynskie śledzie głosują ba tych udiotow

          • 0 4

      • ahahhahahahahahahaa weź idź z tymi realniakami. Mój znajomy się zajmuje tym profilem hehe
        to idealne dla chorych z nienawiści pisiorów

        • 9 4

    • A Ty ten wpis pewnie zrobiłeś wyłącznie z "życzliwości" do Gdyni?

      ciekawe ile bierzesz za prace w sobotę?

      • 6 5

    • codziennie wrzucają widoczki, fakt. może w jakiś spoób przekłąda się to na ilość miejsc pracy. (1)

      • 4 1

      • 7,5 k za miesiac wrzucania

        Fotek typu "gdansk noca". Naprawde praca marzen.

        • 12 0

    • Jako Gdyniaka nie zgodzę się. Na tt zdecydowanie króluje profil Gdańska

      • 1 4

  • A ciekawe po co jeszcze na naszej klasie jest opcja ,,zarejestruj sie'' (5)

    ten portal jest opuszczony jak Czarnobyl po wybuchu..

    • 56 5

    • (4)

      Mnie sie ogolnie smiac chce z ludzi ktorzy maja profile na portalach spolecznosciowych. nie wazne czy na NK czy na FB.

      • 26 12

      • (3)

        Mnie sie ogolnie smiac chce z ludzi ktorzy smieja sie z ludzi ktorzy maja profile na portalach spolecznosciowych.

        • 33 20

        • (2)

          Dokładnie. Każdy robi to co lubi. Inteligentni ludzie o gustach nie dyskutują.

          • 15 7

          • wprost przeciwnie, inteligentni ludzie mają gust i chętnie o nim dyskutują

            bo gusta to świetny temat właśnie do konwersacji

            • 18 5

          • nie wiem co maja do tego gusta, ale skoro twierdzisz, ze posiadanie profilu na fb lub nk to kwestia gustu to zgadzam sie: gust nie podlega dyskusji chyba, ze ktos ma wyjatkowo spie*dolony...

            • 13 0

  • propaganda (4)

    i blokowanie niewygodnych użytkowników. tak to wygląda w Gdyni.

    • 34 14

    • to, że zablokowali ciebie realniaku to akurat mieli powód ze względu na obraźliwe zdania i wulgaryzmy - nikt tam nie chce czytać twoich wypowiedzi. lepiej się szykuj na sprawę o kradzież logo miasta.

      • 10 7

    • to nie to, ze jestes niewygodny jak to nazwales. to kwestia twoich ostatnich wynikow badan eeg.

      • 1 4

    • w Gdańsku też blokują a jeszcze Budyń kłamał, że to "automat" :-D

      • 15 0

    • Profil PO sprawa kwoty wolnej od podatku

      "Oficjalny profil PO został zarzucony pytaniami oraz negatywnymi komentarzami. Początkowo administratorzy usuwali najbardziej krytyczne wpisy, co skrzętnie odnotowywali piszący posty, ale sytuacja z każdym dniem przybierała na sile.
      Internauci nie dają za wygraną. Z każdym dniem przybywa oburzonych. Każdą nową informację, która pojawia się na profilu czy to urodziny Władysława Bartoszewskiego, Oskar dla Idy, odznaczenia przez prezydenta piłkarzy ręcznych czy informacja o Szczycie Rady Europejskiej sprowadzają do pytania co z kwotą wolną od podatku? I nic nie wskazuje na to, by szybko odpuścili."

      • 3 0

  • co za tajemnice? (11)

    Jak nazywa się ta agencja w Gdańsku? Kto za nią stoi?

    • 32 1

    • ProgramPR (1)

      • 8 0

      • Projekt PR

        • 3 0

    • dziennikarze się nie popisali (4)

      w Gdańsku stoi za tym niejaki Nadolny, obecnie doradca prezydenta. była już afera w mediach że budyn na zebraniu, a za niego posty wrzucano.!

      • 32 1

      • Dobrze doradził (3)

        Teraz ma i pensyjkę i 90 tys

        • 23 0

        • nie tylko on także niejaka Marta (2)

          • 17 0

          • Oraz jej siostry (1)

            &znajomi :)

            • 14 0

            • Układy i układziki

              Gdańskie

              • 14 0

    • krwewni i znajomi królika

      czyli kolesie

      • 9 0

    • kiedyś był taki czarny tulipan

      • 3 0

    • ta za NPB na okopowej?

      to Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego

      • 0 1

    • Projekt PR

      • 4 0

  • ale dlaczego niby ktoś ma ślęczeć przy jakims profilu dniami i nocami? (3)

    wystarczy aktualizować informacje raz dziennie

    nprawdę niektórym chyba odbija

    • 53 5

    • (2)

      fanów też można zwyczajnie kupić, cała ta "promocja" jest o kant d_py

      • 9 0

      • (1)

        Nie fanow, a indyjskich kilkaczy. Cena za jednego lajka ostatnio jest na poziomie 5 centow.

        • 2 0

        • i tacy właśnie są potrzebni! Gdyby byli to polscy klikacze, to jeszcze by mogli zadać masę niewygodnych pytań :)

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane