• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W niedzielę Mevo nie będzie działać

Michał Stąporek, Rafał Borowski
30 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 22:09 (30 marca 2019)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Naładowana w pełni bateria umożliwia przejechanie rowerem Mevo ok. 60 km. Liczba ta może ulec wahaniu w zależności od stylu jazdy. Naładowana w pełni bateria umożliwia przejechanie rowerem Mevo ok. 60 km. Liczba ta może ulec wahaniu w zależności od stylu jazdy.

Nieco ponad 200 sprawnych rowerów było dostępnych w systemie Mevo w sobotę ok. godz. 13. Powinno być ich 1224. To oznacza, że gotowych do jazdy mogło być raptem 15 proc. rowerów. Przedstawiciel firmy Nextbike - która zarządza Mevo - informuje, że zwiększono już liczbę załóg, które zajmują się ładowaniem rowerowych baterii, a problem niesprawnych jednośladów zostanie szybko zredukowany.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Którym danym dotyczącym dostępności Mevo wierzysz?

Aktualizacja, godz. 22:08 W sobotę późnym wieczorem operator systemu Mevo poinformował, że w niedzielę system nie będzie działał.

"Popularność Mevo zaskoczyła. Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni.

To pozwoli na naładowanie wszystkich baterii w rowerach i zbudowanie zapasu, by w kolejnych dniach podobne sytuacje się nie powtórzyły.

Głównym problemem na pierwszym etapie wdrażania systemu były niedobory energii w bazach ładujących. Biorąc pod uwagę niespotykany dotąd tak wysoki wskaźnik wypożyczeń szybko okazało się, że punkt ładowania w Gdańsku jest niewystarczający. W piątek uruchomiony został dodatkowy punkt ładowania w Gdyni. Niestety, podczas ładowania wszystkich baterii naraz, w obydwu bazach w nocy z piątku na sobotę nastąpiły przeciążenia sieci, co na kilka godzin przerwało ładowanie.

- Trudności z dostarczeniem mocy to podstawowy problem w rozwoju polskiej elektromobilności, niestety natknęliśmy się na niego w praktyce - mówi rzecznik Nextbike Polska, Marek Pogorzelski.




70 w Gdańsku, 37 w Gdyni, 7 w Sopocie - tylko tyle dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście wskazywała po godz. 13 w sobotę strona Monitor-Mevo. Jak działa? Nie wiemy, prawdopodobnie pobiera dane z oficjalnej aplikacji systemu Mevo, ale pewności nie mamy. Powstała ona oddolnie i nie ma związku z firmą NextBike, która zarządza systemem rowerów miejskich w Trójmieście i na Pomorzu.

Nie ma więc pewności, że prezentowane przez nią dane są rzeczywiste i prawidłowe.

Oficjalna aplikacja Mevo nie pokazuje, ile rowerów jest dostępnych łącznie na terenie działania systemu. Trzeba by przejrzeć osobno wszystkie stacje Mevo, by to policzyć. Tak właśnie prawdopodobnie działa aplikacja amatorska.

Po kilku dniach korzystania z systemu Mevo wiadomo już jednak, że dane z oficjalnej aplikacji należy traktować z dystansem. Bywało, że aplikacja pokazywała pustą stację, a tymczasem stały na niej gotowe do jazdy rowery. Zdarzały się także sytuacje odwrotne.

Puste stacje systemu Mevo - takich zrzutów ekranów dostaliśmy dziś od czytelników Trojmiasto.pl kilkanaście. Puste stacje systemu Mevo - takich zrzutów ekranów dostaliśmy dziś od czytelników Trojmiasto.pl kilkanaście.
Dowodzą tego także głosy naszych czytelników, którzy od sobotniego poranka zasypują nas informacjami o braku dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście.

Niewykluczone więc, że pierwszego wolnego od pracy dnia działania systemu, w słoneczną sobotę, jedynie co piąty rower Mevo jest sprawny. We wtorek, 26 marca, gdy system ruszał, oficjalnie poinformowano, że w 14 miastach Pomorza udostępniono 1224 rowery.

Co się stało? Nextbike, czyli firma, która zarządza systemem Mevo, nie radzi sobie z wymienianiem zużytych baterii w rowerach. Pierwsze problemy z rozładowanymi bateriami pojawiły się w czwartek koło południa, a więc około 48 godzin po uruchomieniu systemu.

Tłumaczono wówczas, że mamy do czynienia z wyjątkową sytuacją, gdy wszystkie baterie rozładowały się w tym samym czasie - ponieważ wszystkie rowery zostały udostępnione jednocześnie. To z tego powodu naładowanie wszystkich baterii w krótkim czasie miało być wyjątkowo trudne.

Pojawiły się uspokajające komentarze, że na miasto ruszają ekipy, które będą wymieniać baterie. Część rowerów faktycznie "ożyła" i stała się dostępna, ale znakomita większość stała bezczynnie w swoich stacjach, czekając na naładowanie.

W sobotę sytuacja wyglądała jeszcze gorzej.

Baterie rozładowują się szybciej, niż zakładano



O wyjaśnienie tego problemu zwróciliśmy się do firmy Nextbike. Jej przedstawiciel nie ukrywa, że głównym winowajcą całego zamieszania jest zbyt szybkie rozładowywanie się baterii w rowerach Mevo. Warto pamiętać, że w pełni naładowana bateria umożliwia jazdę na dystansie ok. 60 km.

- Nie widziałem wcześniej strony, która rzekomo zlicza nasze dostępne rowery. Wiarygodne informacje o ich dostępności można znaleźć w aplikacji Mevo lub na stronie rowermevo.pl. Zapewniam, że rowerów Mevo jest tyle, ile powinno być, czyli 1224 sztuki. Te, które są niewidoczne na mapie, są zarezerwowane przez użytkowników albo mają rozładowane baterie. Nie ukrywam, że baterie rozładowują się szybciej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Każda bateria po pełnym załadowaniu umożliwia przejechanie co najmniej 60 km, może to się zmieniać w zależności od sposobu użytkowania - komentuje Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy firmy Nextbike.
To wersja oficjalna. Można w nią wierzyć lub nie. Wydaje się jednak, że bardziej prawdopodobnym wytłumaczeniem paraliżu Mevo jest to, że NextBike nie ma wystarczającej liczby baterii na wymianę. I dlatego działa tak mało rowerów.

Zwiększono liczbę załóg ładujących rowery



Wszystko wskazuje na to, że poziom zainteresowania rowerami Mevo po prostu przerósł najśmielsze oczekiwania zarządcy. Najlepiej obrazują to statystyki dotyczące wypożyczeń jednośladów. Nasz rozmówca zapewnia, że w związku z tym zwiększono liczbę załóg zajmujących się ładowaniem baterii, a problem powinien - nomen omen - rozładować się w ciągu najbliższych dni.

- Do wczoraj do północy odnotowaliśmy 38 tys. wypożyczeń rowerów, co przekłada się na ponad 10 tys. wypożyczeń na dobę. To ok. ośmiu wypożyczeń na jeden rower, czyli bardzo dużo i sporo więcej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Dążymy do tego, aby jak najszybciej zwiększyć nasze moce przerobowe, by szybciej wymieniać rozładowane baterie. Zwiększyliśmy już liczbę załóg, przez całą dobę jeżdżą po mieście i wymieniają rozładowane baterie. Mam nadzieję, że już niebawem ten problem zostanie rozwiązany i baterie będą szybciej ładowane - uzupełnia Pogorzelski.

Rozładowane rowery Mevo na jednej ze stacji w Chyloni

22:06 30 MARCA 19

PILNE! Rowery Mevo będą niedostępne w niedzielę (72 opinie)

- Popularność MEVO zaskoczyła! Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni - informuje zarządca systemu Mevo.
- Popularność MEVO zaskoczyła! Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni - informuje zarządca systemu Mevo. Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (1234) ponad 20 zablokowanych

  • Ja też sobie mogę założyć stronę która będzie wyświetlać, że rowerów jest 2 mln albo że każdy dziennikarz zarabia po 75 000 zł (3)

    Dlaczego redakcja w ogóle pisze o jakiejś nieoficjalnej stronie, która nie wiadomo jak zbiera dane?

    Zamieniacie się w tabloid?

    • 35 85

    • Dane z nieoficjalnej strony są pewnie pobierane z oficjalnej :)

      Na oficjalnej stronie na podstronie "mapa stacji" pod mapą jest lista dostępnych rowerów na poszczególnych stacjach. Można nawet pobrać plik .csv i sobie łatwo podsumować. O godzinie 15:30 według tych informacji było 113 dostępnych rowerów, podobna wartość jest na stronie nieoficjalnej (na nieoficjalnej dane były z 15:29 - pewnie stąd różnica kilka procent).

      • 16 1

    • Jedyne sluszne dane ma zapewne oficjalny tvn, buahaha

      • 7 6

    • bo strona mevo podaje te dane

      tylko nie w formie zsumowanej, i kazdy dzieciak z liceum jest w stanie napisac apke ktora je zliczy.

      • 1 0

  • "Wysokie liczby wyświetlane na niebieskich kropkach, oznaczające dostępne rowery w okolicy"

    Liczby w niebieskich kropkach oznaczają ilość stacji w okolicy, a nie ilość rowerów :)
    Po prostu przy oddaleniu na mapie nie widać wszystkich stacji, bo była by nieczytelna - zamiast nich są niebieskie kropki pokazujące liczbę stacji.

    • 80 3

  • mevo rewelacja! (2)

    to zmienia sposób poruszania się po mieście!

    • 35 62

    • Zamiast do celu między stacjami w poszukiwaniu wolnego pojazdu?

      • 17 3

    • Do tyłu.

      • 8 3

  • Opinia wyróżniona

    ZERO (3)

    Od rana zaglądam do map i w całym Gdańsku niezmiennie są niemal same zera! Jeśli tak ma to działać, to będzie wielka klapa a nie sukces. A szkoda...

    • 114 5

    • (2)

      Po cholere wszystkie elektryczne zrobili?? bo miała wygrac ta firma?

      • 9 2

      • Bo jak urzędnik wpadnie na jakiś pomysł tp się tak podnieca, że traci kontakt z rzeczywistością.

        I później jest, jak jest.

        • 20 1

      • Gdyby były zwykle

        To nikt by ich nie chciał. Tak ciężko to zrozumieć? Miało być bez potu. Wyszło jak zwykle.

        • 5 5

  • (7)

    Mamy pore wczesni wiosenna, a wiec jeszcze zimno, system jest nowy, nie ma zadnych turystow, uruchomiony w tygodniu, a jego calkowity paraliz zaja 2 dni. Rozumiem, ze rowerow bedzie jeszcze 2-3 razy wiecej, ale co bedzie w lato, jak juz wiekszosc osob bedzie zaznajomiona z aplikacja i rowerami, jak bedzie opener, jarmark dominikanski, czy inne imprezy. Ten zachwyt samymi elektrykami sprawil, ze system nie bedzie mial prawa sobie poradzic. Ladowanie baterii musi trwac. Fizyka vs mevo 1:0

    • 133 6

    • Oni ich nie ładują tylko zmieniają same baterie (5)

      • 16 2

      • (1)

        Obok stojaków (tzw. stacji) powinna być szafa pełna naładowanych baterii, i każdy chętny mógłby sobie pobrać i włożyć do roweru, gdyby bateria w nim była rozładowana.

        • 11 3

        • A tu lipa

          Gdyby zbudowano porządne stacje do dokowania rowerów, ładowanie byłoby automatyczne. W Next liczyli na oszczędności na kosztach postawienia wyłącznie tanich stojaków oraz na kosztach zatrudnienia ukraińców w rozwożeniu naładowanych akumulaltorów.

          • 12 0

      • (2)

        I co stare baterie w smietnik ? No nie, zabieraja i laduja. A to ladowanie musi trwac. Nie koniecznie przy stacji, moze w siedzibie firmy czy samochodzie. i to musi trwac

        • 5 1

        • Niestety nie zrozumiałeś (1)

          Szafa z bateriami, którą wyciągamy A pusta wkładamy i się ładuje. Taki pomysł miał Musk dla swoich Tesli tylko że dotyczył stacji benzynowych i miał odbywać się automatycznie. W ten sposób nie potrzeba nikogo z serwisu do wymiany baterii.

          • 4 1

          • U nas by te baterie szybko rozkradli...

            • 7 0

    • Tez tak mysle

      Postawienie na 100% elektryków odbije się gruba czkawka....

      • 14 0

  • (1)

    Baterie rozładowują się szybciej bo pewnie nie wzięli pod uwagę pagórkowatego charakteru Trójmiasta. Teraz próbują wymieniać je „rotacyjnie” partiami tak aby nie powtórzyła się sytuacja ze wszystkimi rozładowanymi na raz. Stąd ten brak.

    • 54 8

    • Zamiast elektrycznych niech dadza "zwykle" rowery.
      Nie każdy chce/musi poruszac sie rowerem elektrycznym

      • 7 0

  • Słabo.... (5)

    Brak rowerów, aplikacja pozostawiająca wiele do życzenia. Ja już mam złożone dwie reklamacje w rodzinie, minuty liczy podwójnie jak przechodzi się z oplaty minutowej na abonament. Słabo....

    • 77 5

    • Płac a nie pitol

      • 7 9

    • Studenci mówili że napiszą i będzie działać

      I byli niedrodzy.

      • 10 0

    • A poza rodzina ile masz reklamacji ? (2)

      • 2 0

      • jedną (1)

        od pani z pracy

        • 5 0

        • W rodzinie Panie nie takie....

          poza rodziną też do niczego...

          • 2 0

  • (7)

    Liczby z niebieskich kółkach to zgrupowana ilość stacji, a nie ilość rowerów

    • 33 2

    • (1)

      Ten, kto pisal ten artukul tak samo orientuje sie w sprawie jak producent rowerow chyba. Niebieskie kropki to ilosc stacji. Coraz bardziej wszyscy sie osmieszaja....

      • 11 0

      • ilość stacji + rowery poza stacjami

        • 0 2

    • liczba rowerów i liczba stacji (3)

      ilość - rzeczy niepoliczalne
      liczba - rzeczy policzalne (np. rowery)

      • 11 3

      • (2)

        Dopuszcza się stosowanie obu wersji. WSPP nie uznaje tego za błąd.

        • 9 4

        • f..., serio?

          Co za bieda :(
          Sankcjonowanie niechlujności

          • 4 1

        • Bzdura!
          Ilość to niepoliczalne, nikt tego nie sankcjonuje.

          • 2 0

    • nie ilość stacji tylko miejsca lokalizacji firm, sklepów i knajp

      • 2 0

  • Klyent (4)

    Sprawa jest prosta. Gdyby zadbali oto wczesniej (naladowali by baterie przed startem) to by nie, bylo z tym tyle problemow. A tak sciemniaja ze jezdzi obsluga i wymienia baterie. Szczerze to jeszcze, nie, widzialem zednej ekipy ktora by to robila(chyba ze, noca). 1 slowem lipa te mevo. Nie, skorzystam. Wole swoj mevogoralrower. Pozdrawiam

    • 52 23

    • Jak zacznie działać a zacznie.... (2)

      ...to będziesz zapiep**ał aż miło. I napisz wtedy jak bardzo się myliłeś ;-)

      • 5 14

      • I tak będziesz powtarzał następne 20 lat

        • 2 4

      • Już działa. Pewne rzeczy trzeba poprawić ale to nie zmienia faktu, że mevo to super sprawa

        • 5 11

    • Oj

      Ja widziałem

      • 2 0

  • (3)

    Gdzie są niby te ekipy, jak sprawnych rowerów w Gdańsku nie ma wcale?!?!?

    • 66 5

    • (1)

      No patrz a ja właśnie ze znajomymi jeździmy na Mevo. Teraz przerwa w Jelitkowie

      • 1 8

      • I dlatego nie ma, bo sobie jedziecie i jedziecie, a jak sie zmeczycie, to robicie przerwe :(

        • 7 0

    • dzisiaj widziałem serwis mevo przy centrum nauki Experymen w Gdyni ale i tak póżniej nie dziłały te rowery . Co oni wtedy

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane