• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W niedzielę Mevo nie będzie działać

Michał Stąporek, Rafał Borowski
30 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 22:09 (30 marca 2019)
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Naładowana w pełni bateria umożliwia przejechanie rowerem Mevo ok. 60 km. Liczba ta może ulec wahaniu w zależności od stylu jazdy. Naładowana w pełni bateria umożliwia przejechanie rowerem Mevo ok. 60 km. Liczba ta może ulec wahaniu w zależności od stylu jazdy.

Nieco ponad 200 sprawnych rowerów było dostępnych w systemie Mevo w sobotę ok. godz. 13. Powinno być ich 1224. To oznacza, że gotowych do jazdy mogło być raptem 15 proc. rowerów. Przedstawiciel firmy Nextbike - która zarządza Mevo - informuje, że zwiększono już liczbę załóg, które zajmują się ładowaniem rowerowych baterii, a problem niesprawnych jednośladów zostanie szybko zredukowany.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Którym danym dotyczącym dostępności Mevo wierzysz?

Aktualizacja, godz. 22:08 W sobotę późnym wieczorem operator systemu Mevo poinformował, że w niedzielę system nie będzie działał.

"Popularność Mevo zaskoczyła. Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni.

To pozwoli na naładowanie wszystkich baterii w rowerach i zbudowanie zapasu, by w kolejnych dniach podobne sytuacje się nie powtórzyły.

Głównym problemem na pierwszym etapie wdrażania systemu były niedobory energii w bazach ładujących. Biorąc pod uwagę niespotykany dotąd tak wysoki wskaźnik wypożyczeń szybko okazało się, że punkt ładowania w Gdańsku jest niewystarczający. W piątek uruchomiony został dodatkowy punkt ładowania w Gdyni. Niestety, podczas ładowania wszystkich baterii naraz, w obydwu bazach w nocy z piątku na sobotę nastąpiły przeciążenia sieci, co na kilka godzin przerwało ładowanie.

- Trudności z dostarczeniem mocy to podstawowy problem w rozwoju polskiej elektromobilności, niestety natknęliśmy się na niego w praktyce - mówi rzecznik Nextbike Polska, Marek Pogorzelski.




70 w Gdańsku, 37 w Gdyni, 7 w Sopocie - tylko tyle dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście wskazywała po godz. 13 w sobotę strona Monitor-Mevo. Jak działa? Nie wiemy, prawdopodobnie pobiera dane z oficjalnej aplikacji systemu Mevo, ale pewności nie mamy. Powstała ona oddolnie i nie ma związku z firmą NextBike, która zarządza systemem rowerów miejskich w Trójmieście i na Pomorzu.

Nie ma więc pewności, że prezentowane przez nią dane są rzeczywiste i prawidłowe.

Oficjalna aplikacja Mevo nie pokazuje, ile rowerów jest dostępnych łącznie na terenie działania systemu. Trzeba by przejrzeć osobno wszystkie stacje Mevo, by to policzyć. Tak właśnie prawdopodobnie działa aplikacja amatorska.

Po kilku dniach korzystania z systemu Mevo wiadomo już jednak, że dane z oficjalnej aplikacji należy traktować z dystansem. Bywało, że aplikacja pokazywała pustą stację, a tymczasem stały na niej gotowe do jazdy rowery. Zdarzały się także sytuacje odwrotne.

Puste stacje systemu Mevo - takich zrzutów ekranów dostaliśmy dziś od czytelników Trojmiasto.pl kilkanaście. Puste stacje systemu Mevo - takich zrzutów ekranów dostaliśmy dziś od czytelników Trojmiasto.pl kilkanaście.
Dowodzą tego także głosy naszych czytelników, którzy od sobotniego poranka zasypują nas informacjami o braku dostępnych rowerów Mevo w Trójmieście.

Niewykluczone więc, że pierwszego wolnego od pracy dnia działania systemu, w słoneczną sobotę, jedynie co piąty rower Mevo jest sprawny. We wtorek, 26 marca, gdy system ruszał, oficjalnie poinformowano, że w 14 miastach Pomorza udostępniono 1224 rowery.

Co się stało? Nextbike, czyli firma, która zarządza systemem Mevo, nie radzi sobie z wymienianiem zużytych baterii w rowerach. Pierwsze problemy z rozładowanymi bateriami pojawiły się w czwartek koło południa, a więc około 48 godzin po uruchomieniu systemu.

Tłumaczono wówczas, że mamy do czynienia z wyjątkową sytuacją, gdy wszystkie baterie rozładowały się w tym samym czasie - ponieważ wszystkie rowery zostały udostępnione jednocześnie. To z tego powodu naładowanie wszystkich baterii w krótkim czasie miało być wyjątkowo trudne.

Pojawiły się uspokajające komentarze, że na miasto ruszają ekipy, które będą wymieniać baterie. Część rowerów faktycznie "ożyła" i stała się dostępna, ale znakomita większość stała bezczynnie w swoich stacjach, czekając na naładowanie.

W sobotę sytuacja wyglądała jeszcze gorzej.

Baterie rozładowują się szybciej, niż zakładano



O wyjaśnienie tego problemu zwróciliśmy się do firmy Nextbike. Jej przedstawiciel nie ukrywa, że głównym winowajcą całego zamieszania jest zbyt szybkie rozładowywanie się baterii w rowerach Mevo. Warto pamiętać, że w pełni naładowana bateria umożliwia jazdę na dystansie ok. 60 km.

- Nie widziałem wcześniej strony, która rzekomo zlicza nasze dostępne rowery. Wiarygodne informacje o ich dostępności można znaleźć w aplikacji Mevo lub na stronie rowermevo.pl. Zapewniam, że rowerów Mevo jest tyle, ile powinno być, czyli 1224 sztuki. Te, które są niewidoczne na mapie, są zarezerwowane przez użytkowników albo mają rozładowane baterie. Nie ukrywam, że baterie rozładowują się szybciej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Każda bateria po pełnym załadowaniu umożliwia przejechanie co najmniej 60 km, może to się zmieniać w zależności od sposobu użytkowania - komentuje Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy firmy Nextbike.
To wersja oficjalna. Można w nią wierzyć lub nie. Wydaje się jednak, że bardziej prawdopodobnym wytłumaczeniem paraliżu Mevo jest to, że NextBike nie ma wystarczającej liczby baterii na wymianę. I dlatego działa tak mało rowerów.

Zwiększono liczbę załóg ładujących rowery



Wszystko wskazuje na to, że poziom zainteresowania rowerami Mevo po prostu przerósł najśmielsze oczekiwania zarządcy. Najlepiej obrazują to statystyki dotyczące wypożyczeń jednośladów. Nasz rozmówca zapewnia, że w związku z tym zwiększono liczbę załóg zajmujących się ładowaniem baterii, a problem powinien - nomen omen - rozładować się w ciągu najbliższych dni.

- Do wczoraj do północy odnotowaliśmy 38 tys. wypożyczeń rowerów, co przekłada się na ponad 10 tys. wypożyczeń na dobę. To ok. ośmiu wypożyczeń na jeden rower, czyli bardzo dużo i sporo więcej, niż pierwotnie zakładaliśmy. Dążymy do tego, aby jak najszybciej zwiększyć nasze moce przerobowe, by szybciej wymieniać rozładowane baterie. Zwiększyliśmy już liczbę załóg, przez całą dobę jeżdżą po mieście i wymieniają rozładowane baterie. Mam nadzieję, że już niebawem ten problem zostanie rozwiązany i baterie będą szybciej ładowane - uzupełnia Pogorzelski.

Rozładowane rowery Mevo na jednej ze stacji w Chyloni

22:06 30 MARCA 19

PILNE! Rowery Mevo będą niedostępne w niedzielę (72 opinie)

- Popularność MEVO zaskoczyła! Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni - informuje zarządca systemu Mevo.
- Popularność MEVO zaskoczyła! Wypożyczeń jest tak dużo, że przyłącza energetyczne nie wytrzymują obciążenia. Moce przerobowe są dwukrotnie zwiększone, potrzeba jednak 24 godzin na unormowanie sytuacji. Dlatego w niedzielę, 31 marca, system nie będzie funkcjonował. Rowerów w tym czasie nie będzie można wypożyczyć. Czas obowiązywania abonamentów przedłużymy w związku z tym o dwa dni - informuje zarządca systemu Mevo. Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (1234) ponad 20 zablokowanych

  • (2)

    Byłem w centrum Gdyni i na bulwarze. Na stojakach tylko nie czynne rowery. Idąc sobie około 6km naliczyłem 20 rozładowanych rowerów na około 8 stojakach

    • 39 0

    • Dajcie jakaś kaskę to będę w domu ładował baterie (1)

      i na rano będzie git.

      • 4 0

      • Ładowanie to kilka godzin, ale logistyka to wyzwanie. Czasami stacja jest przy głównej ulicy ale nie masz gdzie zaparkować. Czasami musiałbyś kawałek podejść. Za ładowanie hulajnóg płacą od 12-30zł za sztukę, gdyby to było takie proste sami by to ogarniali.

        • 2 0

  • Do wszystkich hejtujących mevo (3)

    Ja tez jestem zawiedziony. Ale zanim cokolwiek napiszecie, spójrzcie jak zaniedbana jest komunikacja zbiorowa w mieście. Przystanki zlokalizowane tak, żeby nie przeszkadzać kierowcom, brak buspasow prawie. Nic dziwnego, ze ludzie rzucili się na rowery, którymi podjeżdżają blisko do celu

    • 32 64

    • święta prawda

      ale wielu nie wytłumaczysz, że to mogło by działać lepiej

      • 6 2

    • Nie wiem gdzie mieszkasz ale w Gdyni komunikacja zbiorowa działa sprawnie. Można liczyć że jak się dojedzie do pracy to też się wróci do domu.

      • 5 2

    • Ludzie są coraz głupsi

      Bo rower to taka nowinka techniczna i jedyna opcja żeby go mieć to wypożyczenie roweru

      • 2 0

  • Sukces, sukces, sukces!

    Piątki już przybite, a kiedy premie?

    • 47 3

  • Ładowarki (5)

    A mnie zastanawia dlaczego te rowery nie mają gniazdek tak jak elektryczne samochody.
    Jak by miały można by było na np 30% stacjach zorganizować przewody do ładowania. A podłączanie zlecić użytkownikom dając im jakiś grant za podłączenie roweru który ma mniej niż 50% baterii. Podobnie jak ma to miejsce z odstawieniem roweru do bazy który został pozostawiony poza nią.

    • 62 4

    • Jeśli montaż zwykłych stojaków, tylko przykręcanych do gruntu zajął im kilka miesięcy, to gdyby musieli podprowadzić do każdego zasilanie, to zajęłoby to 3 lata.

      • 35 0

    • samodzielne podłączenie zasilania ?...

      taaak . zasilanie 220 ac nie zawsze jest nr1 jak 1zl w polskiej walucie . Są miejsca gdzie gdzie pan z garazu ma tylko 3 fazowe zasilanie . albo 48 .
      Ja też chciałbym podłubać przy podłączaniu zasilania .
      I od razu mam pytanie . czy podłączając odpowiednie wysokie/szpilki/ przepięcia/ inne do elektroniki można unieszkodliwić system zabezpieczeń .... ?

      • 1 5

    • Polski Janusz zaraz podłączyłby elektrycznego grilla z Biedronki (1)

      i zwołał całą swoją rodzinę.

      • 11 2

      • Albo koparkę kryptowaluty

        • 11 0

    • Na węgiel

      Bo są na węgiel. Dlaczego po prostu nie zwykłe rowery?

      • 1 0

  • Wspomaganie.... (4)

    Podjechać pod górkę nawet elektrykiem to jakaś masakra według mnie wspomaganie działa dopiero na trzecim biegu co praktycznie pod górkę jest niemożliwe chyba że się nie znam i gdzieś jest tajny włącznik

    • 46 5

    • oglądać że zrozumieniem! (2)

      Obejrzyj sobie film instruktażowy, wszystko działa jak należy!

      • 5 13

      • tak działa, że nie działa

        • 27 1

      • Prawda ekranu, prawda życia.

        Prawda

        • 6 1

    • Ciekawe że ja na zwykłym rowerze nigdy nie miałem problemu z podjazdem nawet na Morenę czy do Matarnii

      • 2 1

  • Daje wam rok, hipsterom szybko sie znudzi (1)

    • 33 11

    • Albo

      Dostaną rowery na wodór

      • 0 0

  • (1)

    W polskiej zimie bezsniegowej i temperaturze w okolicach zera, a taki klimat trwa nawet pół roku, będziecie mieli sprawne dwa rowery na krzyż.

    • 36 3

    • Skutery elektryczne też są na zimę zabierane z ulic.

      Ale skąd ty masz o tym wiedzieć?

      • 2 6

  • Podoba mi się idea MeVo, początki są zazwyczaj trudne. (8)

    Mijałem dziś wiele osób na MeVo, więc system działa. Szkoda tylko, że więcej rowerów stoi, niż jeździ.

    • 37 19

    • przeciętny samochód stoi 23 godziny na dobę (5)

      jesli rower MEVO jest wypożyczany przeciętnie 8 razy dziennie, trudno się dziwić, że w wielu bateria padła.

      • 7 5

      • Rower Miś (1)

        To albo ktoś źle zamówił albo ktoś źle wykonał usługę i tyle

        • 8 1

        • Zrobi się protokół zniszczenia

          • 3 0

      • Kot (2)

        Jeżeli kupi Pan samochód i po dwóch dniach się zepsuje to przymnie Pan tłumaczenie że za czesto jeździ???

        • 13 1

        • (1)

          jesli kupisz samochód i będziesz ciągle jeździł, zdziwisz się, że najpierw zapali się kontrolka alarmu paliwa, a potem staniesz w drodze?

          • 4 2

          • Kot

            Czego Pan nie rozumie? jeżeli kupie samochód z szoferem(nexbike) i płace, to ma być gotowy z pełnym bakiem(akumulator,bateria). Nie interesuje mnie że szofer się dopiero rozkręca(uczy) i nie przewidział że bak musi być pełny.

            • 11 2

    • GPS>GSM (1)

      Ze statystyk internetowych wynika, że więcej rowerów jeździ niż stoi w barierkach. No chyba, że większość jedzie już do Kijowa.

      • 0 1

      • nie ma takich statystyk

        ujawnione są tylko dostępne rowery + rezerwacje
        reszta to wypożyczone oraz rozładowane/serwisowane = niesprawne

        • 1 0

  • Problemy wieku dziecięcego (2)

    Dwa, trzy tygodnie i sytuacja się unormuje

    • 27 33

    • Dorzuccie węgla

      Do tych rowerów bo stają!

      • 1 1

    • Trakker

      Nie unormuje. Rowerów powinno przybyć, a nie rozwiązano sprawy ładowania akumulatorów.
      Nie rozwiązano także skandalu pochopnego poboru kwoty 3,- zł. ponieważ postój rowerów zdefiniowano w systemie jako punkt, a nie obszar.

      • 3 0

  • Baterie akumulatory made in czajna

    I mają max 50-60% deklarowanej pojemności.... 60km ? marzenie

    • 41 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane