• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto ma pierwszeństwo na dwuetapowych przejściach dla pieszych?

Maciej Korolczuk
18 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Policja przypomina, że przejście dwuetapowe traktuje się jako dwa odrębne przejścia. Pieszy znajdujący się na wysepce ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się na jezdni. Policja przypomina, że przejście dwuetapowe traktuje się jako dwa odrębne przejścia. Pieszy znajdujący się na wysepce ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się na jezdni.

Jesień to szczególnie trudny czas dla kierowców i pieszych. Przez nieuwagę, ale też przez ograniczoną widoczność i niestety nieznajomość przepisów prawa o ruchu drogowym, dochodzi do wielu niebezpiecznych sytuacji w obrębie przejść dla pieszych - także tych dwuetapowych, na których piesi nie pamiętają albo nie wiedzą, że to nie oni mają tam pierwszeństwo.



Czy uczestniczyłe(a)ś w zdarzeniu z udziałem pieszych na przejściu dla pieszych?

- Czy moglibyście przypomnieć, jakie zasady obowiązują na dwuetapowych przejściach dla pieszych? Piesi często nie wiedzą albo nie pamiętają, że wchodząc albo stojąc na tzw. wysepce, wcale nie mają pierwszeństwa przed jadącym autem. Problem narasta zwłaszcza jesienią, gdy widoczność jest ograniczona i na pieszych w obrębie przejść kierowcy powinni zwracać baczniejszą uwagę - napisał do nas pan Michał.
Do wypadków z udziałem pieszych dochodzi w Gdańsku średnio dwa razy w tygodniu, o czym na bieżąco informują nasi czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta. W ostatnich dniach do potrącenia na przejściu dla pieszych doszło m.in. na dwuetapowym przejściu w ciągu ul. Obrońców Wybrzeża na Przymorzu.

17:53 4 LISTOPADA 19 (aktualizacjaakt. 18:06)

Potrącenie pieszego na ul. Obrońców Wybrzeża (28 opinii)

Pieszy został potrącony na ul. Obrońców Wybrzeża, przy Leclerku na Przymorzu. Karetka na lewoskręcie w ul. Chłopską.
Pieszy został potrącony na ul. Obrońców Wybrzeża, przy Leclerku na Przymorzu. Karetka na lewoskręcie w ul. Chłopską.


Co mówi ustawa?


Na początek zaglądamy do przepisów. Podczas poruszania się po przejściu dla pieszych zastosowanie mają artykuły 13 i 14 Ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Treść tych przepisów dotyczy też przejść dwuetapowych, gdy występuje wysepka, tzw. azyl. Zgodnie z ustawą przejście dwuetapowe traktuje się jako dwa odrębne przejścia i pieszy znajdujący się na wysepce (azylu) ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się na jezdni (chyba że występuje sygnalizacja świetlna, wówczas mają zastosowanie odrębne przepisy).

Przejście dwuetapowe stosuje się zazwyczaj na drogach dwujezdniowych jednokierunkowych w celu umożliwienia pieszemu bezpiecznego zatrzymania się i upewnienia, czy nie nadjeżdża pojazd z prawej strony.

- Należy pamiętać, że kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, ma obowiązek zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu - przypomina nadkom. Magdalena Ciska, rzecznik prasowy Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Z drugiej zaś strony fakt korzystania z wyznaczonego przejścia nie upoważnia pieszego do wchodzenia na jezdnię bez upewnienia się, czy nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu, a przede wszystkim jego życia i zdrowia. Nie można bezkrytycznie korzystać z przejść dla pieszych. Tu także wymagana jest szczególna ostrożność.
Warto pamiętać, by w porze jesienno-zimowej, gdy szybciej zapada zmierzch, a widoczność mogą ograniczać opady lub mgły, mieć na sobie odzież z elementami odblaskowymi. W innym przypadku pieszy dostrzegany jest przez kierowcę z dużym opóźnieniem.

- Stosowanie elementów odblaskowych w różnej formie - zawieszki, opaski, kamizelki, torby na zakupy z elementami odblaskowymi - zwiększają szansę pieszego na uniknięcie potrącenia w czasie złej widoczności. Prawidłowo noszone odblaski powinny być umieszczone w takim miejscu, aby znalazły się w polu działania świateł samochodowych i były zauważalne dla kierujących nadjeżdżających z obu kierunków - z tyłu i z przodu - podkreśla Magdalena Ciska.
Przejście przez ul. Mickiewicza choć może wydawać się przejściem dwuetapowym, to takim nie jest. W tym przypadku piesi mają pierwszeństwo na całej "zebrze". Przejście przez ul. Mickiewicza choć może wydawać się przejściem dwuetapowym, to takim nie jest. W tym przypadku piesi mają pierwszeństwo na całej "zebrze".


Najważniejsze przepisy, o których powinni pamiętać piesi podczas korzystania z drogi:

  • Dziecko w wieku do 15 lat, poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, jest zobowiązane używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu.
  • Pieszy idąc po jezdni, ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa nadjeżdżającemu pojazdowi.
  • Z pobocza piesi mogą korzystać tylko wówczas, gdy nie ma chodnika lub drogi dla pieszych. Na drodze, która nie ma pobocza, pieszy może korzystać z jezdni. Jeśli idzie po jezdni, jest zobowiązany do zajmowania miejsca najbliżej jej krawędzi i ustępowania pierwszeństwa nadjeżdżającemu pojazdowi.
  • Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 metrów. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 metrów od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu. Jednakże poza przejściem pieszy może pokonać jezdnię pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy ustępuje wówczas pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi obowiązany jest iść drogą najkrótszą.
  • W przypadku gdy przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za odrębne.
  • Pieszy znajdujący się na przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem.


Wideo archiwalne



Co mówi statystyka?


Co roku wypadki drogowe z udziałem pieszych stanowią około 30 proc. wszystkich wypadków drogowych na terenie Gdańska. Jak wskazują statystyki, prawie jedną trzecią wypadków, w których poszkodowanymi są piesi, powodują oni sami, a najczęstsze przyczyny takich zdarzeń to wejście na jezdnię na czerwonym świetle lub nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem lub zza pojazdu czy przeszkody.

Jednak sprawcami zdecydowanej większości zdarzeń z pieszymi są kierujący, a do najczęstszych przyczyn wypadków z winy kierujących zalicza się nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych, przy skręcaniu w drogę poprzeczną lub w innych okolicznościach.

- Piesi muszą mieć świadomość, że przejście dla pieszych to miejsce szczególnej ostrożności. Ale nigdy nie będzie to lokalizacja, która da im stuprocentową gwarancję bezpiecznego przedostania się na drugą stronę jezdni. Zawsze warto się upewnić, czy nic nam nie grozi nawet w tym miejscu. Piesi też nie mogą dawać podstaw do stwarzania niebezpiecznych sytuacji. Wybieganie zza pojazdu, przechodzenie poza miejscem wyznaczonym, chodzenie po niewłaściwej stronie jezdni nie powinny mieć miejsca. Pamiętajmy także o wspomnianych już elementach odblaskowych - dodaje Ciska.
Jak podkreśla, duża odpowiedzialność spoczywa także na kierowcach.

- Odpowiedzialny kierowca to taki, który posiada zdolności do przewidywania sytuacji na drodze. Przygotowanie na potencjalne sytuacje sprawia, że koncentracja jest na wysokim poziomie. To z kolei przekłada się na szybką reakcję kierowcy. Dlatego warto mieć przekonanie, że bezpieczna jazda powinna być wynikiem troski o losy innych uczestników ruchu drogowego, a nie strachu przed mandatem czy utratą prawa jazdy - kończy nadkomisarz.

Opinie (345) ponad 20 zablokowanych

  • Przez pasy przechodź z taką uwagą jakbyś przechodził w miejscu niedozwolonym (1)

    • 28 8

    • takie są zasady w UK

      masz się upewnić, zawsze, na każdym przejściu

      • 2 1

  • No wiadomo że kierofczyk to swieta krowa wszystko im wolno (1)

    wszyscy inni musza uwazac i im ustępować bo oni nic nie muszą.

    • 25 30

    • Ty niekierofczyk idź się lecz , boś zaczepny , ucz sie kultury i tolerancji

      • 1 1

  • W wielu krajach piesi przechodząc (6)

    podnoszą rękę. Wydaje się to skuteczne

    • 16 19

    • gdzie niby? co ty zmyslasz (1)

      • 5 6

      • w UK, w Polsce też stosowane

        mnie tak uczyli w podstawówce milicjanci

        • 2 0

    • Acha, idę od biedry z trzema siatami

      Coś mam ci jeszcze podnieść misiu?

      • 5 6

    • Proponuję to samo dla kierowcow. (2)

      Zawsze jak przejeżdżasz przejście dla pieszych otwórz okno i wystaw rękę. Wtedy będzie dla pieszego informacja zwrotna, że go widzisz.

      • 10 1

      • A co z rowerzystą, który sygnalizuje skręt w lewo, (1)

        a drugą reką daje sygnał, że widzi pieszego? Kto trzyma kierownicę?

        • 1 0

        • a trzecią zmienia kanały w telewizorze

          • 2 0

  • (9)

    Kodeks drogowy - prawo o ruchu drogowym
    dział ii ruch drogowy
    Rozdział 2 Ruch pieszych
    Art. 14. Zabrania się:

    1) wchodzenia na jezdnię:

    a) bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,

    b) spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;

    2) przechodzenia przez jezdnię w miejscu o ograniczonej widoczności drogi;

    3) zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko;

    4) przebiegania przez jezdnię;

    5) chodzenia po torowisku;

    6) wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto;

    7) przechodzenia przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych albo chodnik od jezdni, bez względu na to, po której stronie jezdni one się znajdują.

    • 28 7

    • art. 26 pkt 1: (2)

      Art. 26. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu.

      • 4 3

      • otóż to! (1)

        Kierowca ma obowiązek ustąpienia pieszemu znajdującemu sie na przejściu, a nie dopiero zbliżającemu się. Za to pieszemu nie wolno wbiegać pod nadjeżdżające auto. Odrobina myślenia + kultura z obu stron I da radę.

        • 5 4

        • Kierowca ma obowiązek zwolnić

          widząc pieszego z zamiarem przejścia

          • 3 4

    • a definicję znaku D-6 czytał? (1)

      • 2 1

      • a ty? dlaczego wymyśłiłeś sobie we własnej głowie, że piesi mogą chodzić swobodnie po jezdni?

        • 1 0

    • Dokładnie... to powinno się przypominać ludziom zamiast trąbić o pierwszenstwie pieszego... potem włażą jak święte krowy prosto przed maskę jadącego samochodu bo gdzieś usłyszeli że pieszy ma pierwszeństwo... ale to że jest kodeks ruchu drogowego i pieszego także obowiązuje to już nie wiedzą!

      • 3 3

    • ojej, zaorałeś religię o pierwszeństwie pieszego

      jestem ciekaw jaki będzie kontrargument, stawiam na wyzwiska

      • 1 0

    • Bezpośrednio przed jadący pojazd. (1)

      Jeszcze mógłby ktoś w miarę precyzyjnie zdefiniować te pojęcie, bo niektórzy kierowcy uważają, że to do stu metrów przed ich pojazdem. I żeby nie było, to gdy jestem sam przed przejściem, to autobusy i ciężarówki przepuszczam bez gadania.

      • 0 1

      • zawsze będzie punkt styku gdy dwie osoby próbują znaleźć się w tym samym miejscu

        a na ulicy jak omijasz innych ludzi i się z nimi nie zderzasz? a jak pociąg jedzie to jak pod niego nie wpadasz? pytanie, czy piesi mogą sobie chodzić po jezdni i skąd to wiesz i czy możesz przytoczyć przepis

        • 0 0

  • To i tak bez znaczenia. wszysto kwestia widzi mi sie policjanta

    raz to bedzie wtargniecie, raz niesutapienie pierwszenstwa pieszemu. zalezy jak czapka stoi

    • 13 4

  • Zle przepisy - niestety

    Po pierwsze bezdyskusyjnie jak widze pieszego w miescie to puszczam. Podobnie jak jest to rowerzysta schodzacy z roweru. Po drugie przez te chore przepisy pieszy ktory stoi PRZED przejsciem powinien puscic jadace auto - prawda ?! Chyba ze postawi noge na jezdni - to juz nie musi. To jest chore. Bo taki pieszy nie ma prawa postawic nogi na jezdni bo pierwszenstwo na auto, ale ten pieszy jak postawi ta noge to jest bezkarny bo nagle z tego ktory powinien ustapic staje sie tym ktory ma pierwszenstwo i winny bedzie kierowca - chociaz to pieszy nie zastosowal sie do przepisow. Takie chore prawo trzeba zmienic.

    • 35 5

  • (5)

    nie znoszę przejść dwuetapowych. Wiadomo, że na dwóch etapach, które są oddzielone wysepką lub chodnikiem, nie będziemy mieli pierwszeństwa na drugim z nich. Jednakże przechodzenie przez nie to istny dramat. Światła zaprogramowane tak, by trzeba było czekać na środku, bo tak. Przykład ? skrzyżowanie na grunwaldzkiej w stronę biurowców. Pierwsze zielone zapala się bardzo późno, a zielone na drugim już się pali. czego rezultatem jest to, że dochodząc do środka i przekraczając pasy drugiego etapu, zielone już się wyłącza.

    • 16 8

    • (2)

      Po to właśnie jast wysepka abyś mógł na niej bezpiecznie przeczekać nie wbiegając komuś pod maskę.

      • 5 9

      • Wysepka jest po to żeby się więcej szrotów na lewoskręcie zmieściło (1)

        Jakby miało być bezpiecznie dla pieszych to skrzyżowania nie miałyby powierzchni połowy boiska do piłki nożnej.

        • 1 2

        • wysepka jest po to aby środek oceanu goło nie wyglądał

          ot co

          • 1 0

    • Bardzo dobrze że wspomniałeś to miejsce.

      Jakby tylu kierowców próbowało tamtędy przejechać co przechodzi na skrzyżowaniu pieszych, to korek sięgałby monciaka. Ale co tam, śmierduchy samochodowe ważniejsze, a ty sobie poczekaj na deszczu dwa razy.

      • 1 2

    • Jaki dramat? Przechodzisz przez jedno przejście, przed drugim się zatrzymujesz i przechodzisz gdy przejadą auta.... w czym problem? W tym że musisz się zatrzymać ?

      • 3 1

  • Nie w kazdym ... (1)

    ... kraju. W tym roku bylem motocyklem w przynajmniej 8 krajach i nie wszedzie tak jest. W niektorych pieszy ma pierwszenstwo TYLKO na przejsciu, a w innych jest tak ze samochody zatrzymuja sie juz wtedy gdy pieszy zbliza sie bezposrednio do przejscia. ALE TYLKO WTEDY GDY PIESZY zbliza SIE IDAC NA WPROST PRZEJSCIA, GDY IDZIE OBOK PRZEJSCIA - nikt sie nie zatrzyma, bo wtedy pieszy wcale moze nie chciec przechodzic.
    kierowca nie moze zgadywac czego chce pieszy.
    zasada jest prosta - jako pieszy staje na wprost przejscia, znaczy ze chce przejsc.

    • 22 1

    • To że pieszy chce przejśc nie oznacza że auta muszą sie zatrzymać... pieszy ma obowiązek zaczekać aż auta przejadą! Wejscie na jezdnie wprost przed nadjezdzający pojazd jest wykroczeniem i wymuszeniem pierwszenstwa!

      • 4 0

  • na kursie (3)

    prawa jazdy uczono, że pierwszeństwo ma większy i cięższy

    • 9 13

    • i tu jest problem kierofczyki mają sie za panów

      • 5 1

    • Kierowcy muszą zatem zwalniać jak mają zielone i sprawdzać czy większy nie jedzie na czerwonym

      Bo wiesz, cmentarze są pełne tych co mieli pierwszeństwo.

      • 3 0

    • To był chyba kurs dla czołgistów

      Tobie powinni prawo jazdy odebrać

      • 1 1

  • Proste (1)

    Światła jakie włącza pieszy przechodząc

    • 5 2

    • samochód włącza światła to wiem

      ale nie słyszałem, żeby pieszy miał światła i:)

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane