• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto ma pierwszeństwo na dwuetapowych przejściach dla pieszych?

Maciej Korolczuk
18 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Policja przypomina, że przejście dwuetapowe traktuje się jako dwa odrębne przejścia. Pieszy znajdujący się na wysepce ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się na jezdni. Policja przypomina, że przejście dwuetapowe traktuje się jako dwa odrębne przejścia. Pieszy znajdujący się na wysepce ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się na jezdni.

Jesień to szczególnie trudny czas dla kierowców i pieszych. Przez nieuwagę, ale też przez ograniczoną widoczność i niestety nieznajomość przepisów prawa o ruchu drogowym, dochodzi do wielu niebezpiecznych sytuacji w obrębie przejść dla pieszych - także tych dwuetapowych, na których piesi nie pamiętają albo nie wiedzą, że to nie oni mają tam pierwszeństwo.



Czy uczestniczyłe(a)ś w zdarzeniu z udziałem pieszych na przejściu dla pieszych?

- Czy moglibyście przypomnieć, jakie zasady obowiązują na dwuetapowych przejściach dla pieszych? Piesi często nie wiedzą albo nie pamiętają, że wchodząc albo stojąc na tzw. wysepce, wcale nie mają pierwszeństwa przed jadącym autem. Problem narasta zwłaszcza jesienią, gdy widoczność jest ograniczona i na pieszych w obrębie przejść kierowcy powinni zwracać baczniejszą uwagę - napisał do nas pan Michał.
Do wypadków z udziałem pieszych dochodzi w Gdańsku średnio dwa razy w tygodniu, o czym na bieżąco informują nasi czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta. W ostatnich dniach do potrącenia na przejściu dla pieszych doszło m.in. na dwuetapowym przejściu w ciągu ul. Obrońców Wybrzeża na Przymorzu.

17:53 4 LISTOPADA 19 (aktualizacjaakt. 18:06)

Potrącenie pieszego na ul. Obrońców Wybrzeża (28 opinii)

Pieszy został potrącony na ul. Obrońców Wybrzeża, przy Leclerku na Przymorzu. Karetka na lewoskręcie w ul. Chłopską.
Pieszy został potrącony na ul. Obrońców Wybrzeża, przy Leclerku na Przymorzu. Karetka na lewoskręcie w ul. Chłopską.


Co mówi ustawa?


Na początek zaglądamy do przepisów. Podczas poruszania się po przejściu dla pieszych zastosowanie mają artykuły 13 i 14 Ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Treść tych przepisów dotyczy też przejść dwuetapowych, gdy występuje wysepka, tzw. azyl. Zgodnie z ustawą przejście dwuetapowe traktuje się jako dwa odrębne przejścia i pieszy znajdujący się na wysepce (azylu) ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się na jezdni (chyba że występuje sygnalizacja świetlna, wówczas mają zastosowanie odrębne przepisy).

Przejście dwuetapowe stosuje się zazwyczaj na drogach dwujezdniowych jednokierunkowych w celu umożliwienia pieszemu bezpiecznego zatrzymania się i upewnienia, czy nie nadjeżdża pojazd z prawej strony.

- Należy pamiętać, że kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, ma obowiązek zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu - przypomina nadkom. Magdalena Ciska, rzecznik prasowy Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Z drugiej zaś strony fakt korzystania z wyznaczonego przejścia nie upoważnia pieszego do wchodzenia na jezdnię bez upewnienia się, czy nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu, a przede wszystkim jego życia i zdrowia. Nie można bezkrytycznie korzystać z przejść dla pieszych. Tu także wymagana jest szczególna ostrożność.
Warto pamiętać, by w porze jesienno-zimowej, gdy szybciej zapada zmierzch, a widoczność mogą ograniczać opady lub mgły, mieć na sobie odzież z elementami odblaskowymi. W innym przypadku pieszy dostrzegany jest przez kierowcę z dużym opóźnieniem.

- Stosowanie elementów odblaskowych w różnej formie - zawieszki, opaski, kamizelki, torby na zakupy z elementami odblaskowymi - zwiększają szansę pieszego na uniknięcie potrącenia w czasie złej widoczności. Prawidłowo noszone odblaski powinny być umieszczone w takim miejscu, aby znalazły się w polu działania świateł samochodowych i były zauważalne dla kierujących nadjeżdżających z obu kierunków - z tyłu i z przodu - podkreśla Magdalena Ciska.
Przejście przez ul. Mickiewicza choć może wydawać się przejściem dwuetapowym, to takim nie jest. W tym przypadku piesi mają pierwszeństwo na całej "zebrze". Przejście przez ul. Mickiewicza choć może wydawać się przejściem dwuetapowym, to takim nie jest. W tym przypadku piesi mają pierwszeństwo na całej "zebrze".


Najważniejsze przepisy, o których powinni pamiętać piesi podczas korzystania z drogi:

  • Dziecko w wieku do 15 lat, poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, jest zobowiązane używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu.
  • Pieszy idąc po jezdni, ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa nadjeżdżającemu pojazdowi.
  • Z pobocza piesi mogą korzystać tylko wówczas, gdy nie ma chodnika lub drogi dla pieszych. Na drodze, która nie ma pobocza, pieszy może korzystać z jezdni. Jeśli idzie po jezdni, jest zobowiązany do zajmowania miejsca najbliżej jej krawędzi i ustępowania pierwszeństwa nadjeżdżającemu pojazdowi.
  • Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 metrów. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 metrów od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu. Jednakże poza przejściem pieszy może pokonać jezdnię pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy ustępuje wówczas pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi obowiązany jest iść drogą najkrótszą.
  • W przypadku gdy przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za odrębne.
  • Pieszy znajdujący się na przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem.


Wideo archiwalne



Co mówi statystyka?


Co roku wypadki drogowe z udziałem pieszych stanowią około 30 proc. wszystkich wypadków drogowych na terenie Gdańska. Jak wskazują statystyki, prawie jedną trzecią wypadków, w których poszkodowanymi są piesi, powodują oni sami, a najczęstsze przyczyny takich zdarzeń to wejście na jezdnię na czerwonym świetle lub nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem lub zza pojazdu czy przeszkody.

Jednak sprawcami zdecydowanej większości zdarzeń z pieszymi są kierujący, a do najczęstszych przyczyn wypadków z winy kierujących zalicza się nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych, przy skręcaniu w drogę poprzeczną lub w innych okolicznościach.

- Piesi muszą mieć świadomość, że przejście dla pieszych to miejsce szczególnej ostrożności. Ale nigdy nie będzie to lokalizacja, która da im stuprocentową gwarancję bezpiecznego przedostania się na drugą stronę jezdni. Zawsze warto się upewnić, czy nic nam nie grozi nawet w tym miejscu. Piesi też nie mogą dawać podstaw do stwarzania niebezpiecznych sytuacji. Wybieganie zza pojazdu, przechodzenie poza miejscem wyznaczonym, chodzenie po niewłaściwej stronie jezdni nie powinny mieć miejsca. Pamiętajmy także o wspomnianych już elementach odblaskowych - dodaje Ciska.
Jak podkreśla, duża odpowiedzialność spoczywa także na kierowcach.

- Odpowiedzialny kierowca to taki, który posiada zdolności do przewidywania sytuacji na drodze. Przygotowanie na potencjalne sytuacje sprawia, że koncentracja jest na wysokim poziomie. To z kolei przekłada się na szybką reakcję kierowcy. Dlatego warto mieć przekonanie, że bezpieczna jazda powinna być wynikiem troski o losy innych uczestników ruchu drogowego, a nie strachu przed mandatem czy utratą prawa jazdy - kończy nadkomisarz.

Opinie (345) ponad 20 zablokowanych

  • policja i straż miejska nie są zainteresowane a do tego

    jest za mało kontroli, prawie nie ma stacjonarnych radarów (na trasie wrzeszcz-gdynia chylonia). Dziki zachód i wpychanie się kierowcą przed maskę, i np. wyprzedzanie eLki na przejściu dla pieszych. Widzę to codziennie. Cisną gaz a później narzekają jakie to paliwo drogie! a wystarczy jechać przepisowo, wyjść z domu wcześniej, włączyć muzykę i spokojnie dojechać do celu. Bez stresu, bez nerwówki, pieniactwa i wymachiwania na siebie. Ludzie- Relax! :)

    • 9 1

  • Bardzo zły artykuł (2)

    Portal nie powinien w żadnym przypadku występować przeciw pieszym, a treść zachęca kierowców do zachowania mniejszej ostrożności, gdyż w artykule kładzie się nacisk na wzmożenie uwagi i brak wiedzy pieszych, co za tym idzie może znosić odpowiedzialność kierowcy na przejściu dla pieszych(!). To jest jakiś absurd!

    Nie możemy obarczać słabszych uczestników ruchu przywilejami mocniejszych. Ruch powinien być zawsze zorganizowany uwzględniając najsłabszych uczestników i ich bezpieczeństwo. Każde działanie odwrotne, będzie wywoływało negatywny skutek.

    Poza tym, aby przejście było dwuetapowe, musi być oznaczone jako dwuetapowe. Zdjęcie przejścia w artykule nie jest zdjęciem przejścia dwuetapowego. Wysepka jest po to, aby uspokoić ruch i dać więcej bezpieczeństwa pieszym, a nie ułatwić przejazd samochodu!

    Co więcej cała teza artykułu opiera się jedynie na przekonaniu autora, które uważam za wprowadzające w błąd, niejasne i elementarnie nieedukacyjne. Komentarz policji w artykule, który ma być fundamentem tezy odnosi się ogólnie do zachowania na przejściach, a nie do konkretnego, dwuetapowego przejścia.

    • 21 14

    • Ale bzdury. Najsłabsi sami o siebie powinni dbać wiedząc że nie mają szans przy zderzeniu z autem.

      • 2 9

    • Ten artykuł pokazuje że pieszego też obowiązuje kodeks ruchu drogowego!

      • 3 2

  • podsumowując mogę zapitalać. jak coś to wina pieszego będzie (4)

    • 4 5

    • jak coś to będziesz mordercą bo nie zachowasz należytej ostrożności (3)

      • 2 0

      • według naszych absurdalnych przepisów wina będzie po stronie pieszego (2)

        • 0 2

        • a wlasnie ze nie (1)

          przepis mówi ,że pieszy ma ustąpić pojazdowi, ale mówi też , że kierujacy musi ustapić pieszemu bedacemu na przejsciu. Więc, jak kogoś potrącisz to według 99% interpretacji będziesz winny bo trafiłeś go już na pasach.

          • 1 1

          • to się zdziwisz z tą interpretacją

            Powinno być tak jak piszesz ale w rzeczywistości jest z tym różnie.
            Przepisy są niejasne, wszystko zależy od widzi mi się policjanta

            • 0 0

  • Należy wprowadzić obowiązek dla kierowców zatrzymywania się przed każdym przejściem

    • 6 10

  • Po komentarzach tutaj widać, że nie ma możliwości pieszych nauczyć czegoś co jest oczywiste. Niech giną skoro chcą.

    • 7 9

  • Przejście na Obrońców Wybrzeża przy Leclercu to czarna dziura (8)

    Proponuję komuś odpowiedzialnemu za układ drogowy przejść się tam wieczorem, albo przejechać samochodem w nocy jak pada deszcz. Tam pieszych widać dopiero kiedy są dokładnie przed samochodem na przejściu. Jest czarno, a te sprytne słupki, które ktoś postawił na jezdni dodatkowo ograniczają widoczność. Piesi w Polsce chodzą ubrani na ciemno, bez odblasków i w takich miejscach ich nie widać. Brakuje tam - jak w wielu miejscach, nawet tam, gdzie nieudolnie próbuje się zwiększyć bezpieczeństwo pieszych - oświetlenia przyczółków i całego przejścia dla pieszych. to przejście jest koszmarem i dla kierowców i dla pieszych.

    • 14 3

    • (1)

      Walić srogie mandaty za brak odblasków tyle!

      • 2 6

      • Nie, budować bezpieczne przejścia

        jako kierowca chciałbym widzieć, że pieszy zbliża się do przejścia, żebym mógł go przepuścić. Ale mój samochód nie świeci na boki, gdzie zarządca drogi nie oświetla obszaru wokół przejścia, więc piesi w snopie światła pojawiają się nagle i "znikąd".

        • 3 1

    • (1)

      Różnica jest taka że pieszy widzi nadjeżdzający pojazd bo jest oświetlony a piesi często ubrani na czarno bez żadnego odblasku... to chyba łatwiej pieszemu zachować zdrowy rozsądek i nie włazić na jezdnię widząc że nadjeżdza samochód?

      • 3 2

      • Tak, tylko pieszy ma dbać o bezpieczenstwo

        W szczególności muszą chronić kierowcow starcy którzy nie widzą i nie słyszą już dobrze, lub rozkojarzone dzieci, jakie są dzieci każdy wie. Biedny kierowca może jechać szybko i nie widzieć co jest przed nim, to jest jak najbardziej ok

        • 1 1

    • Jak nie widzisz dobrze co jest przed tobą to zmniejszasz prędkość (2)

      Większości, tobie najwyraźniej również, nie mieści się to w głowie. I oczywiście jak zwykle kierowca zawsze niewinny.

      • 1 3

      • Nie rozumiesz

        podjeżdżam do tego przejścia, zmniejszam prędkość - nikogo nie ma - w tym momencie chcę przyspieszyć i przejechać i nagle pojawia się pieszy z ciemności. O to chodzi, jest za ciemno , tych ludzi nie widać jak podchodzą do przejścia czy wchodzą na nie. To jest problem.

        Ludzie przestańcie się ciągle dzielić na zwalczające się obozy. Jest konkretny problem do rozwiązania.

        • 4 1

      • I piszę wyraźnie, że nie widzę nie co jest przede mną tylko z boku.

        • 2 0

    • Na, OW zrobili te słupki po to aby ktoś zarobił.
      Zwężenie drogi uniemożliwia odbicie autem w lewo/prawo w razie zagrożenia, w dodatku zasłaniają widoczność.

      • 0 1

  • Jestem dumny z tego narodu. Pod każdym artukułem w internecie o pieszych są setki komentarzy zatroskanych kierowców

    To się nazywa postawa obywatelska! Kierowcy bardzo dbają o bezpieczeństwo pieszych! Każą im ubierać się w odblaski żeby byli lepiej dla szybko jadących kierowców widoczni. A wiadomo, jak jadą szybko to i ekologicznie. I tak my, piesi, każdemu ekologicznemu kierowcy, który nie zatrzymał się przed zebrą powinniśmy krzyczeć gromkie: Dziękuję! Wszak to w trosce o nasze dobro. Porady, że cmentarze są pełne pieszych którzy mieli pierwszeństwo to też wyraz troski, przemawiające do rozsądku. Zresztą, wiadomo, kierowca to bogaty Pan, sól tej ziemi, on jedzie załatwić ważne interesy. A my biedapiesi, możemy przecież zaczekać, mamy mniej ważne sprawy. Oczywiście, musimy edukować nasze głupie dzieci i głupich starców, żeby przypadkiem nie zrobili zamachu na szybko jadące auto. A już złotem są plany budowy tuneli dla pieszych, gdzie tylko się da. Wszak chodzi tu tylko o nasze, biedapieszych, bezpieczeństwo i nie ma nic wspólnego z ich podwyższonym komfortem. I jeszcze raz znaznaczam - piesi są nieekologiczni! Proszę dawać kierowcom możliwość ekologicznej jazdy, zwłaszcza tym co mają wycięte te głupie filtry DPF.

    • 13 4

  • Połowę przejść dla pieszych powinno się zlikwidować.

    3 przejścia dla pieszych na odcinku 100m to duża przesada. A takich ulic z tak dużą ilością przejść jest niemało.

    • 6 15

  • Kocham sytuacje gdy widzę pieszego przy przejściu, zatrzymuję się by mógł bezpiecznie przejść a ten sobie stoi dalej, gapi się w telefon albo nagle się odwraca i idzie w drugą stronę, a człowiek wychodzi na pajaca bo drugi pajac jednak chciał sobie po prostu postać przy przejściu...

    • 11 6

  • Proponuję dać pieszym bezwzględne pierwszeństwo. Nawet przed pociągiem.

    • 7 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane