• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto ma pierwszeństwo na dwuetapowych przejściach dla pieszych?

Maciej Korolczuk
18 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Policja przypomina, że przejście dwuetapowe traktuje się jako dwa odrębne przejścia. Pieszy znajdujący się na wysepce ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się na jezdni. Policja przypomina, że przejście dwuetapowe traktuje się jako dwa odrębne przejścia. Pieszy znajdujący się na wysepce ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się na jezdni.

Jesień to szczególnie trudny czas dla kierowców i pieszych. Przez nieuwagę, ale też przez ograniczoną widoczność i niestety nieznajomość przepisów prawa o ruchu drogowym, dochodzi do wielu niebezpiecznych sytuacji w obrębie przejść dla pieszych - także tych dwuetapowych, na których piesi nie pamiętają albo nie wiedzą, że to nie oni mają tam pierwszeństwo.



Czy uczestniczyłe(a)ś w zdarzeniu z udziałem pieszych na przejściu dla pieszych?

- Czy moglibyście przypomnieć, jakie zasady obowiązują na dwuetapowych przejściach dla pieszych? Piesi często nie wiedzą albo nie pamiętają, że wchodząc albo stojąc na tzw. wysepce, wcale nie mają pierwszeństwa przed jadącym autem. Problem narasta zwłaszcza jesienią, gdy widoczność jest ograniczona i na pieszych w obrębie przejść kierowcy powinni zwracać baczniejszą uwagę - napisał do nas pan Michał.
Do wypadków z udziałem pieszych dochodzi w Gdańsku średnio dwa razy w tygodniu, o czym na bieżąco informują nasi czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta. W ostatnich dniach do potrącenia na przejściu dla pieszych doszło m.in. na dwuetapowym przejściu w ciągu ul. Obrońców Wybrzeża na Przymorzu.

17:53 4 LISTOPADA 19 (aktualizacjaakt. 18:06)

Potrącenie pieszego na ul. Obrońców Wybrzeża (28 opinii)

Pieszy został potrącony na ul. Obrońców Wybrzeża, przy Leclerku na Przymorzu. Karetka na lewoskręcie w ul. Chłopską.
Pieszy został potrącony na ul. Obrońców Wybrzeża, przy Leclerku na Przymorzu. Karetka na lewoskręcie w ul. Chłopską.


Co mówi ustawa?


Na początek zaglądamy do przepisów. Podczas poruszania się po przejściu dla pieszych zastosowanie mają artykuły 13 i 14 Ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Treść tych przepisów dotyczy też przejść dwuetapowych, gdy występuje wysepka, tzw. azyl. Zgodnie z ustawą przejście dwuetapowe traktuje się jako dwa odrębne przejścia i pieszy znajdujący się na wysepce (azylu) ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się na jezdni (chyba że występuje sygnalizacja świetlna, wówczas mają zastosowanie odrębne przepisy).

Przejście dwuetapowe stosuje się zazwyczaj na drogach dwujezdniowych jednokierunkowych w celu umożliwienia pieszemu bezpiecznego zatrzymania się i upewnienia, czy nie nadjeżdża pojazd z prawej strony.

- Należy pamiętać, że kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, ma obowiązek zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu - przypomina nadkom. Magdalena Ciska, rzecznik prasowy Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Z drugiej zaś strony fakt korzystania z wyznaczonego przejścia nie upoważnia pieszego do wchodzenia na jezdnię bez upewnienia się, czy nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu, a przede wszystkim jego życia i zdrowia. Nie można bezkrytycznie korzystać z przejść dla pieszych. Tu także wymagana jest szczególna ostrożność.
Warto pamiętać, by w porze jesienno-zimowej, gdy szybciej zapada zmierzch, a widoczność mogą ograniczać opady lub mgły, mieć na sobie odzież z elementami odblaskowymi. W innym przypadku pieszy dostrzegany jest przez kierowcę z dużym opóźnieniem.

- Stosowanie elementów odblaskowych w różnej formie - zawieszki, opaski, kamizelki, torby na zakupy z elementami odblaskowymi - zwiększają szansę pieszego na uniknięcie potrącenia w czasie złej widoczności. Prawidłowo noszone odblaski powinny być umieszczone w takim miejscu, aby znalazły się w polu działania świateł samochodowych i były zauważalne dla kierujących nadjeżdżających z obu kierunków - z tyłu i z przodu - podkreśla Magdalena Ciska.
Przejście przez ul. Mickiewicza choć może wydawać się przejściem dwuetapowym, to takim nie jest. W tym przypadku piesi mają pierwszeństwo na całej "zebrze". Przejście przez ul. Mickiewicza choć może wydawać się przejściem dwuetapowym, to takim nie jest. W tym przypadku piesi mają pierwszeństwo na całej "zebrze".


Najważniejsze przepisy, o których powinni pamiętać piesi podczas korzystania z drogi:

  • Dziecko w wieku do 15 lat, poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, jest zobowiązane używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu.
  • Pieszy idąc po jezdni, ma obowiązek ustąpienia pierwszeństwa nadjeżdżającemu pojazdowi.
  • Z pobocza piesi mogą korzystać tylko wówczas, gdy nie ma chodnika lub drogi dla pieszych. Na drodze, która nie ma pobocza, pieszy może korzystać z jezdni. Jeśli idzie po jezdni, jest zobowiązany do zajmowania miejsca najbliżej jej krawędzi i ustępowania pierwszeństwa nadjeżdżającemu pojazdowi.
  • Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 metrów. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 metrów od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu. Jednakże poza przejściem pieszy może pokonać jezdnię pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy ustępuje wówczas pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi obowiązany jest iść drogą najkrótszą.
  • W przypadku gdy przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za odrębne.
  • Pieszy znajdujący się na przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem.


Wideo archiwalne



Co mówi statystyka?


Co roku wypadki drogowe z udziałem pieszych stanowią około 30 proc. wszystkich wypadków drogowych na terenie Gdańska. Jak wskazują statystyki, prawie jedną trzecią wypadków, w których poszkodowanymi są piesi, powodują oni sami, a najczęstsze przyczyny takich zdarzeń to wejście na jezdnię na czerwonym świetle lub nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem lub zza pojazdu czy przeszkody.

Jednak sprawcami zdecydowanej większości zdarzeń z pieszymi są kierujący, a do najczęstszych przyczyn wypadków z winy kierujących zalicza się nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych, przy skręcaniu w drogę poprzeczną lub w innych okolicznościach.

- Piesi muszą mieć świadomość, że przejście dla pieszych to miejsce szczególnej ostrożności. Ale nigdy nie będzie to lokalizacja, która da im stuprocentową gwarancję bezpiecznego przedostania się na drugą stronę jezdni. Zawsze warto się upewnić, czy nic nam nie grozi nawet w tym miejscu. Piesi też nie mogą dawać podstaw do stwarzania niebezpiecznych sytuacji. Wybieganie zza pojazdu, przechodzenie poza miejscem wyznaczonym, chodzenie po niewłaściwej stronie jezdni nie powinny mieć miejsca. Pamiętajmy także o wspomnianych już elementach odblaskowych - dodaje Ciska.
Jak podkreśla, duża odpowiedzialność spoczywa także na kierowcach.

- Odpowiedzialny kierowca to taki, który posiada zdolności do przewidywania sytuacji na drodze. Przygotowanie na potencjalne sytuacje sprawia, że koncentracja jest na wysokim poziomie. To z kolei przekłada się na szybką reakcję kierowcy. Dlatego warto mieć przekonanie, że bezpieczna jazda powinna być wynikiem troski o losy innych uczestników ruchu drogowego, a nie strachu przed mandatem czy utratą prawa jazdy - kończy nadkomisarz.

Opinie (345) ponad 20 zablokowanych

  • To proste. Pieszy ma zawsze pierwszeństwo. Pod warunkiem że najpierws wszystkikch przepusci ;) (38)

    • 127 35

    • (25)

      cmentarza są pełne tych co mieli pierwszeństwo

      • 35 7

      • małe niedomówienie w ustawie i problem (15)

        kierowca który zbliża sie do przejścia widząc pieszego przy krawężniku MUSI ustąpić pierwszeństwa ... autor artu pisze bzdury i z premedytacją wprowadza społeczeństwo w błąd

        • 13 18

        • Nie kolego i nie wprowadzaj w błąd. (8)

          Pieszy ma pierwszeństwo wtedy, kiedy znajduje się już na przejściu! CZyli jeśli jeśli idzie przejściem, to ty nie masz prawa mu przejechać pod nosem. Nie wtedy kiedy dopiero na to przejście chce wejść!

          • 16 5

          • Żeby tak kierowcy pilnowali (6)

            przestrzegania innych przepisów jak tego o pieszych na przejściu.

            • 7 3

            • Żeby tak piesi chociaż tego jednego przepisu pilnowali (5)

              i nosili odblaski...

              • 10 2

              • Podaj podstawę prawną (4)

                • 2 3

              • Rozum (3)

                bez tego i najlepiej skonstruowane prawo nic nie pomoże

                • 4 1

              • Że jest wskazane, to ja doskonale wiem (2)

                Wszakże skoro zarzucamy pieszym, że łamią przepisy poprzez nienoszenie odblasków (w terenie zabudowanym), chciałbym jednak poznać te rzekome przepisy ;)

                • 1 1

              • Czy ja gdzieś w moim poście napisałem o terenie zabudowanym? (1)

                W takim razie podaj podstawę prawną, że kierowca ma obowiązek wpuścić pieszego, kiedy ten stoi na krawężniku i chce przejść na drugą stronę jezdni.

                • 0 2

              • Nie wiem dlaczego miałbym podpierać taką wypowiedź, skoro to akurat nie jest prawda (nie ja to napisałem). Natomiast Ty zgeneralizowałeś na zasadzie "piesi muszą nosić odblaski". Ano póki nie zastrzeżesz, że tylko poza terenem zabudowanym to Twoje stwierdzenie jest po prostu fałszywe. Nie możesz bronić jakiejś tezy na zasadzie nie wspomniałem, że jest ona prawdziwa tylko w takich i takich warunkach".

                • 1 0

          • gość ma rację, artykuł kłamie i wprowadza w błąd

            • 3 7

        • Chciałbyś xD (3)

          Pieszy nie ma pierwszeństwa dopóki jego noga nie znajduje się na jezdni. I jeszcze raz napisze jak krowie na rowie... Wolisz się pożegnać z tym światem pod kołami auta czy jednak cieszyć się życiem? Nie wymuszaj a wtedy będzie mniejsza szansa na to że coś na ciebie wpadnie... I jeszcze, raz napisze, łatwiej się zatrzymać samemu niż wielotonowy pojazd jadący przepisowo, zwłaszcza w okresie jesienno zimowym-pomysl o tym zanim po raz kolejny będziesz tworzyć takie brednie a ktoś czytając te wypociny weźmie to za przekaz naukowy.

          • 15 8

          • co byś nie kombinował (2)

            gdy Pieszy stawia stopę na jezdni - to Kierowca ma bezwzględny obowiązek się zatrzymać !!!!

            • 7 3

            • (1)

              Postawienie stopy na jezdni gdy widzisz nadjeżdzający pojazd jest wykroczeniem ... jest to wymuszenie pierwszeństwa! Pieszemu wolno wejśc na pasy dopiero po upewnieniu się czy nic nie nadjeżdza! Kodeks ruchu drogowego obowiązuje również pieszego!

              • 8 6

              • Jakie widzisz, skąd te bzdury

                Jeśli pojazd ma możliwość zatrzymania się (nawet przy dość gwałtownym zwolnieniu) to nie jest to żadne wykroczenie. Polecam się poduczyć.

                • 5 4

        • (1)

          No właśnie i tacy bezmyślni ludzie nie mający pojęcia o kodeksie ruchu drogowego włażą na pasy jak święte krowy prosto przed maskę samochodu!

          • 7 6

          • Ten "kodeks" który nie istnieje od 1997 roku p. Specjalisto-od-przepisów?

            • 3 5

      • artykuł kłamie i sieje dezinformację (5)

        wystarczy wejść mną stronę KGP i przeczytać statystyki wypadków śmiertelnych z udziałem pieszych, artykuł kłamie, że "zdecydowana" większość to wina kierowców, wystarczy spojrzeć w dokument, połowa jest z winy pieszego, który wtargnął na jezdnię i Polska pod tym względem wypada najgorzej w Europie

        • 4 6

        • Nic autor nie kłamie, tylko czytać ze zrozumieniem nie umiesz (3)

          Gdzie tu mowa o śmiertelnych?

          • 2 2

          • nie kolego, ty czytać nie umiesz i autor czytać nie umie

            i obaj bredzicie jak potłuczeni, autor nie zspoznał się z raportami KGP a także nie rozumie przepisów ruchu drogowego ani obowiązków zarówno pieszych jak u kierowców, cały artykuł to stek bzdur i wysssnych z palca, sprzecznych z rzeczywistością bredni

            • 2 3

          • pomyślmy (1)

            a na ulicy jak omijasz innych ludzi i się z nimi nie zderzasz? a jak pociąg jedzie to jak pod niego nie wpadasz? pytanie, czy piesi mogą sobie chodzić po jezdni i skąd to wiesz i czy możesz przytoczyć przepis

            • 0 1

            • Pierwsze dwa zdania to jakiś nonsens.

              A co do trzeciego, przecież to oczywiste, że mogą:

              "Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 m. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu."

              Lektura PoRD naprawdę przerasta?

              • 1 0

        • Na Zachodzie

          w ogóle nie ma takiego pojęcia jak wtargnięcie pieszego na jezdnię więc jakiekolwiek porównania nie mają sensu.

          • 0 0

      • Dlaczego piesi bywają pokrzywdzeni na pasach? (2)

        Dlatego, że mają pierszenstwo. Gdzie znajdują się pasy? Na jezdni. Po czym jeżdżą pojazdy? Po jezdni. Dlaczego pieszy ma mieć pierszenstwo na jezdni?
        W opcji, gdy pieszy nie ma pierszenstwa na jezdni będzie przechodził przez jezdnię tylko wtedy, kiedy w jego mniemaniu będzie bezpieczny. Przy dużym natężeniu ruchu pieszy podnosząc rękę daje sygnał kierującym, że zamierza przejść przez jezdnię. Przechodząc przez jezdnię zachowuję szczególną ostrożność czy przejście jest bezpieczne.
        Nie będzie wtargniec na jezdnię, dzikich przejazdów na rowerach,hulajnogach, wrotkach, itp.
        Autorzy przepisów o pierszenstwie pieszych na pasach powinni mieć na sumieniu zdowie i życie pieszych.
        Jestem kierowcą zawodowym i bardzo często pieszym. Nie wlaze na przejście dla pieszych, jeżeli widzę, iż ono nie jest bezpieczne. Tak. Tylko ja jestem tego świadomy. Piesi nie świadomi wlaza na przejście, bo przecież mają pierszenstwo...
        ....Tu jest pochowany obywatel X, który miał pierszenstwo...

        • 7 7

        • Piesi bywają pokrzywdzeni na pasach

          Bo kierowcy mają w 4 literach art 13 ust 1 PoRD

          • 4 4

        • Jeszcze niech noszą flagę

          i nią machają żeby tylko biedny kierowca nie czuł się zaskoczony, że jakiś pieszy chce na druga stronę ulicy przejść.

          • 1 1

    • Takie komentarze są szkodliwe (6)

      tak samo jak wiele innych tresci na ten temat publikowanych w internecie czy telewizji. Najpierw jest ze pierwszy na pasach ma pierwszeństwo.. a później dodaje się warunki czego wiekszośc już nie widzi albo nie chce widziec. Tymczasem pierwszeństwo ma ten kto jest pierwszy i tyle w temacie. A tak przy okazji, jako pieszy wole być zdrowy niż udowadniać w sadzie że to ja miałem pierwszeństwo.

      • 19 8

      • (1)

        No i takie myślenie jest szkodliwe, gościu napisał że pierwszy ma pierwszeństwo jak wszystkim go ustąpi czyli - nie ma tego pierwszeństwa. Ale niektórzy chyba mają problem ze swoim ojczystym językiem, szkoda że tacy bez problemu uzyskali prawo jazdy ;)

        • 9 2

        • Jak się ma inteligencję na poziomie ameby

          to wychwycenie ironii stanowi problem nie do pokonania.

          • 4 2

      • Jak barany słuchają telewizji to później giną na pasach bo w telewizji mówili inaczej... ;)

        • 4 7

      • A ja jako kierowca (2)

        wolę niepotrzebnie stanąć przed przejściem niż potem udowadniać przed sądem cokolwiek.

        • 6 1

        • (1)

          A po co przed sądem?

          • 0 3

          • Bo każda kolizja, której skutkiem są obrażenia utrzymujące się > 7 dni

            kończy się sprawą sądową. A że w większości przypadków na pasach tak się kończą i w zaledwie 10% orzekana jest wina pieszych, to jeżdżący po przejściach z brakiem świadomości obowiązujących przepisów powinni mieć poduszeczkę finansową na wszelki wypadek.

            • 2 0

    • co z nieszczęsną gdańską strefą 30km/h? (4)

      kto ma pierwszeństwo na jezdni?

      • 1 5

      • (1)

        a co ma do tego strefa 30? to normalna jezdnia jak każda.
        strefa zamieszkania dopiero zmienia diametralnie pierwszeństwo.

        • 7 0

        • w strefie 30 zwykle nie robi sie w Gdańsku przejść dla pieszych gamoniu

          teraz zrozumiałeś pytanie?

          • 1 9

      • to nie jest nieszczęsna strefa 30 (1)

        To jest wiele stref, na których liczba zdarzeń drogowych po ich wprowadzeniu uległa znaczącej redukcji. Prawdopodobieństwo kolizji z pieszym przy prędkości 30 kmh jest bardzo bliskie zera. Kierowca ma czas na to, by zauważyć pieszego i czas na to, by na jego obecność zareagować, ponieważ musi się liczyć także z obecnością innych samochodów wyjeżdżających z bocznych ulic (w strefie skrzyżowań równoległych, które z reguły występują w strefie Tempo 30).

        • 4 0

        • Red Flag Act

          Proponuję reaktywować, to wtedy będzie jeszcze bezpieczniej.

          • 0 2

  • Po pierwsze nie korzystaj z telefonu. (13)

    Dotyczy to kierowców i pieszych.

    • 175 6

    • (3)

      A jak korzystają z CB radia to bezpieczne i dozwolone prawem. ;) ? No więc. ;)

      • 4 9

      • (1)

        Minusiki za co ? Za brak argumencikow ;)

        • 3 9

        • nie, za brak rozumku

          • 3 0

      • mowa o pieszym tutaj

        • 2 1

    • Po pierwsze zapoznać się z wynikami rzetelnych badań (7)

      a nie "bo mie się wydaje". Korzystanie z telefonu przez pieszych stanowi zagrożenie w jakimś nikłym procencie. W przeciwieństwie do nadmiernej prędkości samochodów. Jadąc 40-50 km/h jesteś w stanie zresztą zobaczyć osobę nieuważnie wchodzącą na przejście.

      • 11 5

      • jadąc wczoraj autobusem - sam widziałem kolejno aż 6 paniusi w autkach, które podczas jazdy gadały przez komórkę (1)

        po prostu ... widać jak na dłoni - że te mandaty są stanowczo zbyt niskie

        • 16 0

        • to raczej brak szczelności egzekwowania a nie wysokość mandatów ma rolę do odegrania

          • 4 1

      • jakie są wyniki badań w takim razie (4)

        i w jakim kraju, bo każdy kraj ma swoją specyfikę pogodę, przepisy itd. no i średni wiek auta i jego sprawność, w Polsce czy Rumunii auta najnowsze nie są

        • 2 1

        • pytam bo w Polsce się tego ani nie mierzy ani nie ściga

          tak

          • 1 1

        • Ach, wy leniuszki, sprawdzić się Wam nie chce, a oburzenie kosmiczne.

          Badała to niedawno Krajowa Rada Bezpieczeństwa drogowego.
          Raport pt. Badanie zachowań pieszych i relacji pieszy-kierowca wrzesień-grudzień 2018 r. Można sobie wyguglać w 3 sek.

          • 1 2

        • pytam, bo w Polsce się ani nie prowadzi badań ani nie ściga za telefon (1)

          • 1 1

          • i regularnie co 5h ta sama wypowiedź, do tego błędna...

            • 0 0

    • Moze niech osoba ktora podejmuje sie tlumaczenia przepisu aby zapobiec takim wypadkom sama niech najpierw ten przepis przeczyta... bo gdzie tam jest napisane ze to pieszy ma przepuscic pojazd? Wypadki powodowane sa tym ze kierowcy nie przepuszczaja pieszych przez pasy a tu osoba piszaca ten artykul jeszcze bardziej uswiadcza tych kierowcow w przekonaniu ze nie zatrzymuja sie slusznie.. i artykul ktory mial chyba na celu zmniejszyc ilosc takich zdarzen, zwiekszy je bo w przepisie nic takiego nie ma, a kierowcy ktorzy przeczytaja ten wpis beda blednie mysleli ze to pieszy ma im ustepowac..

      • 1 0

  • Kary muszą byc bardzo wysokie! Za wszystko! (19)

    Wtedy kierowcy przypomna sobie przepisy, Nic tak nie zaboli freda za kółkiem jak mandat 5.000 pln i 7 dni na wpłatę!

    • 80 107

    • (1)

      za włażenie pieszego na czerwonym spokojnie 10000 i 3 dni

      • 34 10

      • Czerwone

        Jezdnią pusta kierowców karać?

        • 0 0

    • (3)

      Proponuję więc karę 10 tyś złotych dla pieszego który porusza się po zmroku bez odblasków płatne a miejscu !

      • 26 13

      • (1)

        Co to jest tyś?

        • 6 16

        • to proste

          Tyś jest gupi!

          • 18 6

      • Wiesz, że są obowiązkowe tylko poza terenem zabudowanym, prawda?

        Co nie zmienia faktu, że i tak warto je mieć.

        • 7 0

    • Tak samo pieszy za wtargniecie przed jadący samochod (8)

      Hmmm co łatwiej zatrzymać na lodzie... Samego siebie czy auto jadące z dozwolona prędkością 50km/h? Odpowiedź chyba sama się narzuca czemu piesi maja poczekać. W obronie własnego życia nie ryzykuj dumą

      • 13 7

      • Dziwne, że w krajach gdzie piesi mają (6)

        bezwzględne pierwszeństwo, gdzie nie ma takiego pojęcia jak wtargnięcie na jezdnię, gdzie dozwolone jest przechodzenie na czerwonym, ginie o wiele mniej pieszych niż w Polsce. Jakoś kierowcy potrafią tam wyhamować w każdych warunkach pogodowych. A Ty, jeżeli jeździsz 50km/h na lodzie to powinieneś sam oddać prawo jazdy bo najwyraźniej masz duże problemy ze zrozumieniem przepisów, które Cię obowiązują.

        • 9 6

        • człowieku, przestań kłamać, przestań kłamać bo ludzie przez ciebie zginą (4)

          nigdzie na świecie pieszy nie ma pierwszeństwa, skąd te brednie wysysasz?

          • 2 5

          • Rany boskie, co za ignorant (2)

            Tylko spośród najbliższych sąsiadów pieszy, który zbliża się do przejścia z widocznym zamiarem skorzystania z niego, ma pierwszeństwo przed samochodami w Austrii, Belgii, Bułgarii, Czechach, Danii, Holandii, Niemczech i Szwajcarii. A w Norwegii i we Francji ma obowiązek zatrzymania się przed przejściem dla pieszych nawet jeśli osoby znajdujące się w jego pobliżu nie wykazują wyraźnego zamiaru przejścia przez jezdnię.

            • 4 3

            • dawaj paragraf z kodeksu drogowego polskiego i angielskiego (1)

              i zaraz zobaczymy kto bredzi a kto wie dokładnie co mówi

              • 3 3

              • W Polsce zbliżający się do przejścia pierwszeństwa nie ma

                Pierwszeństwo ma ten, kto już wszedł na przejście. Bezwzględne. A z brytyjskiego (bo nie ma czegoś takiego jak angielski) podałem Ci niżej. I tak nie dotrze.

                • 4 0

          • Austria:
            Ustawa o ruchu drogowym.
            Art. 9 ust. 2: Kierujący pojazdem niebędącym pojazdem szynowym zobowiązany jest umożliwić nieograniczone i niestwarzające zagrożenia przejście przez jezdnię pieszemu lub wrotkarzowi, który znajduje się na przejściu dla pie-szych lub który w sposób rozpoznawalny chce skorzystać z przejścia dla pieszych.

            Belgia:
            Rozporządzenie królewskie z dnia 1 grudnia 1975 r. w sprawie ogólnej regulacji ruchu drogowego i korzystania z dróg publicznych.
            Art. 40.4.2: W przypadku, gdy żadna osoba ani sygnalizacja świetlna nie kieruje ruchem, kierowca zobowiązany jest zbliżać się do przejścia dla pieszych z umiarkowaną prędkością. Jest on zobowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszym, którzy znajdują się na przejściu lub mają zamiar wejść na przejście.

            Bułgaria:
            Ustawa o ruchu drogowym.
            Art. 119 (1): Zbliżając się do przejścia dla pie-szych, kierujący pojazdem niebędącym pojazdem szynowym jest zobowiązany, poprzez zwolnienie lub zatrzymanie pojazdu, umożliwić pieszym, którzy weszli na przejście lub przechodzą w danej chwili, aby przeszli przez przejście.
            Art. 120. (2): Gdy pieszy stojący na brzegu jezdni lub na chodniku sygnalizuje ręką zamiar skorzystania z przejścia dla pieszych, kierujący pojazdem niebędącym pojazdem szynowym jest zobowiązany zatrzymać się, aby umożliwić pieszemu przejście; przy czym kierowca winien upewnić się, że zatrzymanie nie będzie stanowić zagrożenia dla ruchu.

            Czechy:
            Ustawa nr 361/2000 Coll., o ruchu drogowym.
            Art. 5 ust. 2 lit. f): Kierowcy nie wolno narażać na niebezpieczeństwo ani ograniczać pieszych przechodzących przez jezdnię na przejściu dla pieszych lub wyraźnie zamierzających przejść przez jezdnię na przejściu dla pieszych. W razie konieczności, kierowca zobowiązany jest zatrzymać pojazd jeszcze przed przejściem dla pieszych. Obowiązki te nie dotyczą kierujących tramwajami.

            Dania:
            Ustawa nr 1055 z dnia 9 września 2012 r., ustawa o ruchu drogowym.
            Art. 27 ust 7: Kierowcy zbliżający się do przejścia dla pieszych, na którym ruch nie jest regulowany, zobowiązani są do dostosowania prędkości w taki sposób, aby nie doszło do powstania zagrożenia ani niedogodności dla pieszych, którzy już weszli lub mają zamiar wejść na przejście dla pieszych. W razie konieczności, kierowca jest zobowiązany zatrzymać pojazd, aby umożliwić pieszym przejście.

            Francja:
            Przepisy ruchu drogowego (ze zmianami wprowadzonymi Dekretem nr 2010-1390 z dnia 12 listopada 2010 r.).
            Art. R415-11: Każdy kierowca zobowiązany jest ustąpić pierwszeństwa i w razie konieczności zatrzymać się, w przypadku, gdy pieszy pewnie wchodzi na jezdnię lub wyraźnie pokazuje taki zamiar bądź krąży w strefie dla pieszych lub strefie gromadzenia się.

            Holandia:
            Przepisy o zasadach ruchu drogowego i znakach drogowych z 1990 r.
            Art. 49 ust. 2: Kierujący pojazdami zobowiązani są do ustąpienia pierwszeństwa pieszym i osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich, którzy przechodzą przez jezdnię lub wyraźnie mają taki zamiar.

            Niemcy:
            Ustawa o ruchu drogowym.
            Ust. 26 (1): Za wyjątkiem pojazdów szynowych, pojazdy na przejściach dla pieszych zobowiązane są do umożliwienia pieszym oraz osobom poruszającym się na wózkach przejścia przez jezdnię, gdy osoby te pokazują w sposób zauważalny zamiar skorzystania z przejścia. W takim przypadku, pojazdy mogą jedynie zbliżyć się do przejścia z umiarkowaną prędkością; w razie konieczności, muszą zaczekać.

            Norwegia:
            Rozporządzenie o ruchu drogowym i pieszym z dnia 21 marca 1986 r.
            Art. 9 pkt 2 (2): Na przejściach dla pieszych, gdzie ruchem nie kieruje policja ani sygnalizacja świetlna, kierowcy zobowiązani są do ustąpienia pierwszeństwa pieszym znajdującym się na przejściach dla pieszych lub zbliżającym się do takich przejść.

            Szwajcaria:
            Ustawa o ruchu drogowym z dnia 19 grudnia 1958 r.
            Art. 33 ust. 2: Przed jakimkolwiek przejściem dla pieszych kierowca pojazdu zobowiązany jest zachować szczególną ostrożność, w razie konieczności, kierujący pojazdem jest zobowiązany zatrzymać się i ustąpić pierwszeństwa pieszemu, który już znajduje się na przejściu dla pieszych lub czeka przed przejściem dla pieszych mając oczywisty zamiar przejścia przez jezdnię.

            Rozporządzenie o ruchu drogowym z dnia 13 listopada 1962 r.
            Art. 6 ust. 1: Przed przejściem dla pieszych bez kierowania ruchem, kierujący pojazdem zobowiązany jest ustąpić pierwszeństwa każdemu pieszemu lub użytkownikowi sprzętu porównywalnego do pojazdu, który znajduje się już na przejściu dla pieszych lub czeka przed przejściem dla pieszych z oczywistym zamiarem przejścia przez jezdnię. Kierujący pojazdem jest zobowiązany w celu spełnienia tego obowiązku do zwolnienia w odpowiednim czasie, a w razie konieczności zatrzymania się.

            • 2 0

        • nie ma żadnych takich krajów, to jedynie twój własny wymysł

          polecam zrewidować swoje poglądy i dokształcić się

          • 2 6

      • Kraj cywilizowany od bantustanu różni się głównie tym

        że w pierwszym chroni się słabszych, a w drugim stosuje prawo siły.

        • 7 3

    • To samo dotyczy pieszego.

      Mandat 100 zł za przejście w niewłaściwym miejscu, to za mało. Dać 1000 i nauczą się łazić zombiaki pieprzone z telefonami w ręku.

      • 3 1

    • a ciebie ukarac jak wymuszasz pierwszenstwo przed pojazdem. nie masz pieniedzu to palowanie palka szturmowa. sciezka zdrowia dla pieszego jaki wbiega pod pojazd.

      • 1 3

    • ftftf

      piesi powinni dostac dwa razy wiecej bo chodza jak swiete krowy

      • 0 2

    • Tak kary powinny być bardzo wysokie i powinny dotyczyć też pieszych

      • 1 0

  • Co dają takie artykuły? Edukacja kiedyś podzialala? (10)

    Przecież każdy kierowca w Polsce uważa że jeździ szybko, acz bezpiecznie a problemem są głupie znaki i ci piesi, oraz rowerzyści.

    Edukacja edukacja, ale max mandat powinien być powiązany że średnia krajowa i wynosi co najmniej jej połowę. Czyli na dziś ponad 2500zl

    • 82 56

    • (5)

      również zgadzam się, że trzeba karać pieszych, zwłaszcza tych na hulajnogach. nie 50, ale z 2000 za czerwone

      • 16 13

      • (4)

        Jeśli na hulajnodze, to nie pieszy.

        • 4 11

        • (3)

          A kto?

          • 2 3

          • Hulajnogowy

            • 9 0

          • (1)

            Traktuje się go jak rowerzystę.

            • 1 4

            • Ano nieprawda

              WDotychczas wszystkie hulajnogi (i zwykłe, i elektryczne) były traktowane jako piesi. Wg znowelizowanej ustawy hulajnoga zwykła to ciągle pieszy (tak samo jak np. osoba prowadząca rower), a elektryczna to tzw. urządzenie transportu osobistego. Które jak najbardziej może poruszać się po DDR, ale absolutnie rowerem nie jest i różni się innymi prawami i obowiązkami.

              • 3 0

    • A jakie mandaty proponujesz dla pieszych? ;) dwie średnie krajowe?

      • 6 7

    • Dlaczego tylko 2500zł?

      • 2 4

    • To dotyczy także pieszych

      • 2 0

    • cel tego artykułu

      i cel całej ostatnio modnej nagonki medialnej przeciw bandytyzmowi drogowemu
      to przygotowanie nas/was wszystkich na znaczne, bardzo znaczne zaostrzenie prawa, zwłaszcza fiskalizmu karnego, bo mandaty i licytacje odebranych samochodów to jest kopalnia złota

      akcyza za wódę to przy tym pikuś. uzależnionych od alku jest mniej niż uzależnionych od fury

      • 2 2

  • (13)

    Nie 1/3 wypadków z winy pieszego a 2/3 wypadków z kierowców.

    Kierowcy, pamiętajcie o tych najsłabszych.

    • 65 24

    • dajcie sobie szanse i rozglądajcie sie zanim wejdziecie na przejscie.

      Uczą tego od przedszkola!

      • 16 8

    • (2)

      Piesi pamiętajcie o tych mocniejszych;) z blachą nie wygracie życie to nie bajka Iron Men ;)

      • 7 8

      • Wymagaj tego zwłaszcza od starszych (1)

        z problemami z poruszaniem się, ze słabym wzrokiem i słuchem, z demencją. Kiedyś też Cię to dopadnie i ciekawe czy będziesz taki mądry czy też zginiesz pod kołami takiego mądrali kierowcy jak Ty. Prawo jazdy to nie tylko przywilej, odbierając je zobowiązałeś się jednocześnie, że nie tylko znasz ale i będziesz przestrzegał przepisów. Jak będziesz się ich trzymał to prawdopodobieństwo, że zrobisz krzywdę pieszemu jest bliskie zeru.

        • 6 3

        • od kiedy strasza osoba z problemami w poruszaniu się

          słabym wzrokiem i słuchem zimą po nocy szwęda się po mieście?

          • 2 5

    • na skrzyżowaniu Morska/Estakada - zjazd z kierunku obwodnica

      kierowcy regularnie Wjeżdżają na przejście i Wymuszają na czerwonym pierwszeństwo - i co na to policja?

      • 9 2

    • Najslabsi pamiętajcie że zawsze może zdarzyć się d**il

      ... Z telefonem w ręku. Nie ryzykuj i nie pchaj się pod kola

      • 4 3

    • 50% śmiertelnych to wina pieszych (4)

      • 3 2

      • Oj, manipulancik, manipulancik (3)

        Wina pieszego występuje owszem, w 50% przypadków zakończonych śmiercią delikwenta (wszystkich, i tych na pasach i poza). Z kolei jak uwzględnimy przypadki nieśmiertelne, to już za prawie 70% odpowiadają kierowcy (także poza pasami). Ale to są dane niezależne od lokalizacji. Artykuł jest o zdarzeniach na pasach. I tu raport KGP z 2019 r. wskazuje, że na przejściu dla pieszych wina kierującego występuje w 90 proc. przypadków.

        Co smutne, liczba zdarzeń na pasach konsekwentnie rośnie:
        w 2008 r. - 28,5% wszystkich wypadków z pieszymi miała miejsce na przejściach dla pieszych
        w 2009 r. - 29,4%
        w 2011 r. - 30,4%
        w 2013 r. - 35,8%
        w 2015 r. - 40,9%
        w 2016 r. - 48,1%
        w 2017 r. - 49,9%

        • 1 2

        • sam przyznajesz we własnym poście, że 50% wypadków śmiertelnych z udziałem pieszych jest z winy pieszych przez wtargnięcie (1)

          więc po co kłamiesz, że ja kłamię, skoro właśnie mi przyznałeś rację, skoro ustaliliśmy ten fakt i obaj widzimy, że od lat raporty się niewiele zmieniają, wynik jest najgorszy w Europie (Jeszcze Rumunia ma podobny) to teraz możemy się zastanowić dalej, co jest przyczyną?

          • 3 3

          • Nie piszę że kłamiesz, piszę że manipulujesz

            Bo manipulujesz. Artykuł jest o zdarzeniach na przejściach dla pieszych, i to wszystkich, a nie tylko ze skutkiem śmiertelnym. Manipulacja polega na tym, że próbujesz zmienić temat i przenieść dyskusję tam, gdzie te statystyki są równie niekorzystne dla pieszych, jak dla zmotoryzowanych (po połowie). To tak, jakby w dyskusji o jakości piwa zacząłbyś nagle gadać o whisky. W końcu i jedno i drugie to alkohol, co nie?

            A co do przyczyn nie musimy się zastanawiać, pierwsze miejsce ma "niedostosowanie prędkości do warunków jazdy" a drugie "wymuszenie pierwszeństwa przez kierowcę pojazdu". Źródło: Policja.

            • 1 0

        • nie mieszaj zdarzeń na pasach ze zdarzeniami poza pasami a tego nie mieszaj ze zdarzeniami na pasach gdzie winny byl pieszy

          podajesz tylko zdarzenia na pasach bez podania kto był winny, a co ze zdarzeniami poza pasami gdzie ginie większość?

          • 2 1

    • jest to jawna bzdura, statystyki kgp przeczą temu co piszesz

      statystyki kgp pokazują, że 50% wypadków śmiertelnych z udziałem pieszych jest z winy pieszego, najwięcej ginie w ten sposób osób starszych w miesiącach zimowych

      • 2 3

    • Nie do końca

      Najsłabsi, nie właźcie pod koła, bo nie zawsze kierowca was zauważy, a to wy decydujecie o swoim zdrowiu, a nie on.

      • 0 0

  • Czas zmienic przepisy. W całej Europie pieszy ma pierwszeństwo na przejściu (65)

    W Polsce ma ale nie ma. absurd jakis

    • 114 125

    • (15)

      przeczytaj co napisałeś. 123... idź po patelnię i puknij się w czoło

      • 28 27

      • dobrze napisałem (14)

        w krajach rozwinietych pieszy ma pierwszenstwo dochodzac do przejscia (czyli ma zawsze pierwszenstwo i koniec kropka). u nas to kwestia interpretacji przepisow przez policjanta kiedy pieszy ma pierwszenstwo lub nie. bzdura totalna

        • 45 21

        • (6)

          W Hiszpanii pieszy może przejść na czerwonym świetle o ile jest bezpiecznie.

          • 27 3

          • a spróbój się RAZ nie zatrzymać przed pieszym w Norwegii (1)

            to można nawet prawko momentalnie stracić

            • 16 9

            • I potem przyjeżdżasz do kraju dziadków i jeździsz jak szaleniec " bo tu można"?

              • 7 2

          • dokładnie, o ile jest bezpiecznie

            w UK podobnie, o ile nie stanowi zagrożenia, słowo klucz

            • 6 0

          • w uk też można przejść na czerwonym.... o ile nie stanowi to zagrożenia (2)

            słowo klucz, pieszy ma obowiązek się upewnić i w UK ludzie się upewniają

            • 5 1

            • (1)

              Człowieku, Ty już piszesz te same posty co 5h bo zapomniałeś, że już tu trolowałeś. Idź znajdź sobie jakieś życie.

              • 0 4

              • ty sam przestań trolować

                i wprowadzać ludzi w błąd wysysając z palca historie i tworząc alternatywne fakty w swojej głowie

                • 1 1

        • To jeszcze powiedz mi ile tych przejść dla pieszych tam jest i wtedy porównaj z ilością zebr u nas.

          Pokaż mi choć jedną ulicę na tym mitycznym zachodzie, tak utkaną przejściami jak np Jana Pawła na Zaspie na której sjest 7 przejść w odległości ~250m.

          • 8 8

        • spytajcie się Najsztuba, on wie ze to on miał pierwszeństwo a nie kobieta na przejściu. Czyli facet bez prawa jazdy może kogoś rozjechać.

          • 4 2

        • bzdura na resorach, wyssałeś to z palca

          i każdy kto był na zachodzie, żyje tam lub robił tam prawko ci powie, że bredzisz jak potłuczony

          • 4 4

        • nie, źle napisałeś, nigdzie na świecie pieszy nie ma pierwszeństwa

          to są jedynie twoje własne urojenia, nie wiem skąd te fantazje wyssałeś ale wzywam cię do podania przykładu

          • 1 4

        • źle napisałeś, to twój własny wymysł

          doczytaj i wróć

          • 1 4

        • W krajach rozwiniętych pieszy pomimo pierwszeństwa sprawdza czy samochód się zatrzyma. (1)

          Pierwszeństwo nie stawia ściany, nie daje nieśmiertelności. I z własnego doświadczenia nie zauważyłem, żeby chociażby w Niemczech ludzie na przejście wchodzili z odwróconą głową w drugą stronę, raczej się zatrzymują przed przejściem i upewniają, że się zatrzymasz lub dają znak ręką żebyś przejechał. Niestety my jesteśmy za bardzo roszczeniowym narodem.

          • 5 4

          • pieszy sprawdza bo musi, bo jest to zdrowy roządek

            ale także prawo

            • 1 1

    • W całej europie (7)

      A w Polsce nie , czy Polska to nie Europa ?

      • 6 24

      • nie. polska to głęboka rosja mentalnie jeszcze

        • 28 7

      • Zależy kogo spytasz.

        • 12 0

      • Nie

        • 5 1

      • Pod względem kultury drogowej

        jest u nas jak w Azji. 95% kierowców zasiadając za kierownicą zachowuje się jakby zasiedli na tronie uprawniającym do władania drogą, po której jadą - inni kierowcy a tym bardziej piesi powinni im czapkować i uciekać z drogi bo przecież Pan jedzie.

        • 12 4

      • Polska ma jeszcze kawałek do Europy (2)

        ale połowa wolaków wielbi Putina i okupanta z Watykanu

        • 3 2

        • Fiksacja jak nic. (1)

          Masz gościu problem i bredzisz od rzeczy czyli nie na temat

          • 0 4

          • sam jesteś nie na temat

            • 3 0

    • (10)

      Zrozum człowieku że nawet gdy masz "pierwszeństwo" nie upoważnia ciebie to do wtargnięcia na jezdnie bez uprzedniego sprawdzenia czy możesz bezpiecznie przejść! Co ci da to że masz pierwszeństwo jeśli znajdziesz się na cmentarzu?

      • 35 21

      • Da to, że kierowcy będa bardziej uważać (7)

        • 12 19

        • Kosztem pieszych (4)

          Którzy oddadzą życie w imię pierwszenstwa

          • 17 10

          • Na razie oddają najczęściej w UE (3)

            A patrz, tam gdzie mają pierwszeństwo na dojściu do przejścia - jakoś radykalnie mniej. Polecam dane Eurostatu.

            • 9 4

            • piesi w UE nie mają pierwszeństwa, przestań w kółko te brednie wklejać (2)

              po co kłamiesz i wymyślasz własne teorie, wejdź na jakąś stronę dowolnego kraju i doedukuj się

              • 2 5

              • (1)

                czas w końcu pojechać za granicę i zobaczyć kolego

                • 3 3

              • Piesi na zachodzie nie mają bezwzględnego pierwszeństwa! Kultura jazdy tam wymaga aby się zatrzymać, tak się edukuje przyszłych kierowców. Piesi też nie włażą na pasy jak święte krowy, tych też się edukuje już w szkołach jak przechodzić przez pasy. Mnie w przedszkolu i szkole uczyli tego, nie wiem jak reszta ale zawsze zatrzymuje się przed przejściem aby rozejrzeć się w lewo i prawo, wyuczony nawyk.

                Czy wiesz co by się u nas działo jakby ustawowo wprowadzono bezwzględne pierwszeństwo pieszych? To już w ogóle nikt by na drogę nie patrzył tylko wbiegaliby jak barany po zimie na pastwisko. Obejrzyj sobie kanały na YT o naszych drogach, wjeżdżają hulajnogami, rowerami, przełażą na czerwonym i jeszcze fochy mają. Mentalnie rozwiązanie nie dla Polaków. Koniec i kropka.

                • 1 3

        • Przed pociągiem też się wbijasz bez patrzenia? (1)

          • 15 10

          • żeby być "panem" trzeba coś więcej furmanka

            • 4 1

      • jakiego wtargnięcia skoro to przejście dla pieszych jak sama nazwa wskazuje (1)

        ten przepis jest durny i szkodliwy.

        • 6 8

        • No niestety taka pozostałość po komunie

          Przepis, którego nie ma w żadnym cywilizowanym drogowo państwie. No ale u nas jest jednym z najchętniej cytowanych przez kierowców, co najmniej jakby był jedynym ich interesującym. Gdyby tak chcieli się stosować do całej reszty jak wymagają tego od pieszych w tym względzie to chyba by w Polsce wypadków nie było.

          • 6 6

    • Nie w całej Europie. (11)

      A po drugie, nie każdy wzorzec z tkz. "Zachodu" jest dobrym wzorcem. Czas skończyć z tą dziwna mentalnością, że jak coś jest z "zachodu" to z automatu jest dobre.

      • 30 22

      • Podłączę się do wątku (3)

        Owszem, pierwszeństwo na przejściu pieszy ma w całej Europie. W Polsce też. Różnica dotyczy tego, jak kierowca ma się zachować gdy pieszy do przejścia się zbliża, a na nie jeszcze nie wszedł. I tu wypiszmy sobie trzy warianty, począwszy od najbardziej przyjaznego pieszym:

        1) Jak się zbliżasz do przejścia jako pieszy, samochody muszą się bezwzględnie zatrzymać i Cię przepuścić. W przypadku kolizji zawsze wina kierującego pojazdem.

        2) Wchodząc na jezdnię musisz się upewnić, że samochód na najbliższym pasie ma miejsce do wyhamowania (nawet awaryjnego) i czy ma techniczną szansę Cię zobaczyć (bo nie wychodzisz np. zza wysokiego żywopłotu albo nielagalnie zaparkowanego tuż przed przejściem busa). Jak już pieszy na jezdnię wlazł i przeżył, wszyscy na innych pasach muszą się zatrzymać i nie ma żadnego ale.

        3) Pieszy zanim wejdzie na jezdnie musi się upewnić, czy nie spowoduje dyskomfortu żadnego uczestnika ruchu na żadnym pasie i dopiero wtedy może wejść.

        Wariant pierwszy to jest radykalna większość krajów UE (polscy kierowcy grzecznie go ćwiczą w szczególności jadąc przez Austrię na wakacje, bo tam jest stosowany bardzo rygorystycznie). Wariant trzeci to to, co myślą że obowiązuje w Polsce, a wariant drugi to to, co faktycznie obowiązuje. Wtargnięcie ma miejsce tylko wtedy, gdy kierujący pojazdem na najbliższym pasie nie ma technicznej możliwości zatrzymania pojazdu. Przykład prawomocnego orzecznictwa sądowego:

        (...) W ocenie Sądu Okręgowego pojęcie "bezpośrednio" należy wiązać z prędkością zbliżającego się pojazdu. Bezpośrednie wejście przed jadący pojazd ma miejsce wówczas, gdy pojazd przed wejściem pieszego na jezdnię znajdował się w takiej odległości od tego miejsca, że kierujący nim - przy zachowaniu bezpiecznej prędkości - nie jest w stanie zatrzymać go przed przejściem (...)".

        • 34 4

        • nie ma, to co piszesz to zwykle kłamstwo (2)

          wynika albo z totalnej ignorancji albo zwykłej głupoty, wejdź na stronę rządową UK na przykład i przeczytaj i zrozumiesz, że jesteś w błędzie

          • 1 5

          • Wszedłem, poczytałem i ma. (1)

            Jeszcze jakieś uwagi czy dalej będziesz trolować to samo po 10 razy?

            • 4 2

            • po co idziesz w zaparte i kłamiesz? no po co?

              dawaj linka i sam sobie udowodnisz, że nigdzie na świecie pieszy nie ma pierwszeństwa

              • 1 3

      • Jest tam znacznie mniej wypadków z udziałem pieszych więc ten wzorzec jest dobry, a przynajmniej lepszy niż nasz. (5)

        W całej Europie obowiązuje takie już prawo. Wyjątkiem są Białorusi Polska i Rosji

        • 12 15

        • To się wyprowadź i nie marudź.

          • 10 16

        • jest lepiej ponieważ nie jest prawdą, że pieszy ma tam pierwszeństwo

          piesi nie mają pierwszeństwa na zachodzie za to mają obowiązek się upewnić, że mogą wejść na jezdnię i to robią

          • 2 4

        • nie ma takiego prawa nigdzie w Europie, to twój wymysł

          dlaczego uparcie kłamiesz i wysysasz z palca brednie ?

          • 1 3

        • na zachodzie jest mniej wypadków śmiertelnych z winy pieszego ponieważ (1)

          pieszy na zachodzie upewnia się czy może wejść na jezdnię, mówię z własnego, wieloletniego doświadczenia

          • 2 4

          • A ja z własnego doświadczenia,

            również wieloletniego, mogę tylko potwierdzić, że liczba nieostrożnych pieszych jest mniej więcej taka sama jak w Polsce a wypadków jest mniej bo to kierowcy jeżdżą wolniej i bardziej świadomie niż u nas.

            • 1 0

      • Nie każdy ale ...

        U nas ginie dużo więcej osób na drogach niż w tej zachodniej części, więc może nie upierajmy się, że nasz sposób jest dobry, bo taki narodowy i patriotyczny, a tamten zły bo zachodni. Po owocach ich poznacie.

        • 16 3

    • (1)

      Czas zmienić przepisy to samochód powinien mieć pierwszeństwo na przejeździe kolejowym. :) !!!!

      • 14 6

      • Oni tak mówią bo tęsknią za swoją niemiecką macierzą.

        • 2 6

    • Przejście = pasy, a Tobie chodzi o pierwszeństwo przed przejściem. Generalne zawsze sądziłem , że pieszy ma takie pierwszeństwo, tak uczyli na prawku, a wychodzi, że nie....

      • 4 1

    • Przecież ma pierwszeństwo na przejściu (1)

      nie ma pierwszeństwa, kiedy nie jest na przejściu, na które właśnie wjeżdża samochód.

      • 4 1

      • o to to, a gdzie giną piesi? poza przejściami

        i o tym wszyscy tu bełkoczący bezmyślnie zapomnieli

        • 3 1

    • Za komuny każde dziecko było uczone że ma zatrzymać się przed przejściem (6)

      I upewnić się że nic nie nadjeżdża, poprzez spojrzenie w lewo, potem w prawo i jeszcze raz w lewo. Dopiero wtedy może wejść na przejście gdzie ma już pierwszeństwo. Ogólnie te obecne dyskusje prowadzą do nikąd, bo życie ludzkie jest największą wartością i świadomość pierwszeństwa napewno go nie uchroni a jedynie rozwaga, przewidywanie, zdrowe nawyki w postaci wyżej wspomnianego i zasady ograniczonego zaufania

      • 9 5

      • za komuny... i dalej nie ma co czytać. co ty do czego porównujesz. 21 wiek mamy (5)

        • 5 12

        • i co? że 21 wiek to już edukacja nie potrzebna? (4)

          • 6 2

          • Bardzo potrzebna (3)

            Bo kierowcy wciąż nie wiedzą, co to jest wtargnięcie na jezdnię. To w praktyce bardzo rzadki przypadek.

            • 3 5

            • 50% pieszych ginie przez wtargnięcie (2)

              jest to najgorszy wynik w Europie, jeszcze raz napisz kogo trzeba w Polsce edukować?

              • 3 3

              • (1)

                No Ciebie się nie da, skoro statystyk KGP, na które się powołujesz, nie rozumiesz.

                • 1 2

              • to ty nie rozumiesz statystyk

                czytaj dokładnie, szukaj wpadki śmiertelne z udziałem pieszych, przyczyny

                • 1 2

    • (4)

      "Problem narasta zwłaszcza jesienią, gdy widoczność jest ograniczona." Panie Michale niech pan nie wychodzi z domu, gdy ma pan problem ze wzrokiem albo uważa pan, że widocznosc jest ograniczona. To samo dotyczy kierowców, nie wsiadajcie za kólko, jesli xle widzicie. Wyjdzie to z korzyscia dla wszystkich tych, którym wzrok nie zawodzi.

      • 2 4

      • chcesz powiedzieć, że ty w nocy widzisz tak samo dobrze jak w dzień? (2)

        • 4 2

        • chcę powiedziec, że jesli nie widzisz to zostaw swoj samochod pod domem (1)

          a sam pojedz komunikacja miejska. czego tu nie rozumiesz? tak samo z pieszym, jak masz problem ze wzrokiem to idz do okulisty, a nie szwendasz sie po ulicach. W nocy zamykasz oczy, że słabo widzisz w ciemnosci? Moze powinienes takze pojsc do okulisty, jest taka podstepna choroba, Jaskra, ona powoduje, że w nocy widzi się słabo. Przebadaj się, im szybciej podejmiesz leczenie, tym wieksza szansa, ze nie stracisz wzroku i w przyszlosci nie bedziesz musial pisac bzdur. Temu bęcwalowi od skarpetek na dole odpowiadac nie będę, bo poziom merytoryki na poziomie 7-letniego Jasia.

          • 2 3

          • od kiedy jest zakaz jazdy chodzenia po mieście nocą?

            piesi, którzy nie widzą w nocy powinni siedzieć w domu

            • 1 1

      • Pitu, pitu takie "jak ci się nie podoba to zmień skarpetki"

        Nie wychodź z domu bo możesz się zagapić i uderzyć w słup na środku pustego placu. Jakie to proste "jak ...... to ......."

        • 2 1

    • Jak jadę autem to zawsze staram się aby umożliwić pieszym łatwe przejście.

      Ale jak jestem pieszym to nie wejdę na pasy zanim nie mam 100% pewności, że auto się zatrzyma. Wielu kierowców gada przez telefon albo akurat w nim coś grzebie i raczej nie obchodzi mnie ze mam pierwszeństwo. Ja chce żyć i być zdrowym. Co z tego, ze kierowca dostanie 2 lata w zawieszeniu jak ja nie będę mógł chodzić? Jestem tez za pozostawieniem stanu prawnego jak jest teraz. Pieszy wchodzi na pasy po rozejrzeniu się - kurczę- przecież to dla jego dobra! Powiesz jutro swojemu dziecku nie musisz się rozglądać????

      • 1 0

  • (2)

    Niestety to czasy snartfonowych zombie i dzikich drajwerow którzy jak wsiada do bolidu to jakby diabeł w nich wstepowal...

    • 65 9

    • Myślę

      iż dostają orgazmu, jak szybko jadą, a spaliny z rury wydechowej wyprzedzanego pojazdu, potęgują erekcję.

      • 2 0

    • ci piesi którzy zginęli własnej winy akurat nie mieli smartfonow

      skąd wiem? z dokumentów Komendy Głównej Policji

      • 1 0

  • Właśnie przez źle sformułowane przepisy jest (7)

    Tyle wypadków z udziałem pieszych. Pieszy przed wejściem na jezdnie powinien zatrzymać się i upewnić czy nic nie jedzie.

    • 97 25

    • dokładnie. kierowca powinien miec obowiązek zatrzymywania sie przed każdym przejściem (2)

      • 20 24

      • No to wyobraź sobie, że (1)

        moja codzienna droga do pracy jest m.in. odcinek ok 500m na którym jest 9 przejść dla pieszych. Rozsądek w tym przypadku wskazany również od urzedników

        • 10 3

        • Słuchaj, efektem ignorowania przepisów są wypadki, wyroki i fatalne statystyki

          A za tym idzie kłopotliwy PR i niewygodne pytania ze strony finansujących (bo to najcześciej są środki UE). Więc naturalną konsekwencją są kolejne światła. Narzekasz na 9 przejść, gdzie będziesz musiał się ewentualnie zatrzymać przed zbliżającym się pieszym? A co powiesz na 9 świateł, gdzie w praktyce zatrzymasz się znacznie częściej?

          • 2 5

    • no i tak jest. To, że ludzie są głupi nic nie zmieni

      • 5 2

    • Przeciez ciagle cos jedzie

      a cham za kierownica nie przepusci,wiec trzeba,z rozwagą ,wchodxic na siłę

      • 8 8

    • To nie kwestia przepisów (1)

      Tylko elementarnej wiedzy. Dzieci w przedszkolu już uczy się ze przed wejściem na przejście najpierw patrzy się w lewo potem w prawo i znów w lewo. I jeżeli jest bezpiecznie można iść.

      • 1 1

      • Mowa o osobach małoletnich

        Które nie posiadają stosownego doświadczenia życiowego i muszą zachować szczególną ostrożność przy przechodzeniu przez jezdnię.

        • 0 1

  • (5)

    Pamietajmy o odblaskach. Szczególnie milosnicy ciemnych ubran.

    • 66 14

    • Piesi w ogóle nic nie wiedzą!!! Oni lezą prze siebie nie bacząc na to co się dzieje na jeździ ! Czują się jak święte krowy w Indii im "wolno" bo wmówiono im przydomek nietylalnych na przejściu i nie tylko z reszta .

      • 4 16

    • Proszę kierowców o noszenie odblasków! (1)

      To ważne. W końcu czasem wysiadają ze swoich aut i tez są pieszymi!

      • 6 3

      • Mam w aucie kamizelkę przecież, to co na mnie krzyczysz?

        • 0 0

    • nie po to nosze czarne ubrania by odblaskami swiecić jak choinka (1)

      • 2 5

      • jesteś jak kaszanka ninja

        przed usmażeniem ale już jedną nogą na patelni

        • 2 0

  • (2)

    Długi artykuł, a zabrakło cytowania przepisu z którego wynika problem. PORD, art. 13:

    8. Jeżeli przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne. Przepis ten stosuje się odpowiednio do przejścia dla pieszych w miejscu, w którym ruch pojazdów jest rozdzielony wysepką lub za pomocą innych urządzeń na jezdni.

    Kluczowe jest ostatnie zdanie - jeśli ruch odbywa się dwoma pasami w jednym kierunku, ale są one rozdzielone, to przejście kwalifikuje się do niniejszego przepisu. Takie przejście jest np. na przymorzu na wysokości Galerii Przymorze.
    Ciekawa sprawa jest też na ul. Mickiewicza i na al. Hallera między Operą i wiaduktem - tam ruch jest rozdzielony na całej długości malowankami (to nie są "urządzenia na jezdni"), ale są też miejscami przykręcone do jezdni "odbojniki", które są "na jezdni" i "rozdzielają ruch" (nie da się po nich przejechać). Tylko że dotyczy to tylko ruchu pojazdów, ruch tramwajów nie jest "rozdzielony". Jak policja to interpretuje?

    • 31 1

    • Kluczowe jest "przepis ten stosuje się odpowiednio".

      Więc nie muszą to być dwa pasy w jednym kierunku.

      • 1 1

    • tak czy siak ostatnio strach przejść przez przejście jeden sie zatrzyma a drugi ma prypcie na podeszfie i boli go jak hamuje

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane