• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Które drogi rowerowe są najpotrzebniejsze? Podpowiedz urzędnikom

Krzysztof Koprowski
24 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Droga rowerowa, a dokładnie pasy w jezdni, wzdłuż ul. Kołobrzeskiej to zdaniem urzędników najpilniejsza inwestycja dla miłośników dwóch kółek. Droga rowerowa, a dokładnie pasy w jezdni, wzdłuż ul. Kołobrzeskiej to zdaniem urzędników najpilniejsza inwestycja dla miłośników dwóch kółek.

Które trasy i w jakiej kolejności powinny powstać, by po Gdańsku lepiej jeździło się rowerem? Urzędnicy do końca października czekają na uwagi do dokumentu "strategii realizacji Systemu Tras Rowerowych".



Jaką preferujesz formę dróg rowerowych?

Projekt Systemu Tras Rowerowych (w skrócie STeR) nie jest niczym nowym. Już dwa lata temu opracowano studium STeR, zaś teraz prace są kontynuowane w ramach "strategii realizacji STeR".

Czym zatem różnią się od siebie te dwa dokumenty opracowane przez Biuro Rozwoju Gdańska przy współudziale Referatu Mobilności Aktywnej, Wydziału Programów Rozwojowych oraz Zarządu Dróg i Zieleni?

- Podstawowym celem strategii jest wskazanie optymalnej kolejności realizacji brakujących elementów systemu ustalonego w STeR, aby dać wskazówki dla przygotowania projektów rozbudowy elementów systemu oraz podstawę do ubiegana się o środki zewnętrzne na ich realizację. Strategia ma też wskazać optymalną, z punktu widzenia systemu tras rowerowych, kolejność realizacji brakujących elementów systemu ustalonego w STeR - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy.

Zdaniem urzędników pięć najpilniejszych i najważniejszych projektów tras rowerowych to: ul. Kołobrzeska zobacz na mapie Gdańska od al. Rzeczypospolitej do al. Grunwaldzkiej (w formie pasów rowerowych w jezdni), ul. Nowa Politechniczna (pisaliśmy o tej drodze w ub. r.) od al. Grunwaldzkiej do ul. Myśliwskiej (ruch dopuszczony po jezdni oraz wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa), ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska od ul. Nowe Ogrody do al. Armii Krajowej (pasy rowerowe w jezdni oraz wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa), Trakt św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska od Biskupiej Górki do Parku Oruńskiego (wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa) oraz ul. Bulońska zobacz na mapie Gdańska od ul. Rakoczego do ul. Myśliwskiej (dwie wydzielone drogi rowerowe dwukierunkowe).

Oczywiście na pięciu drogach nie kończą się plany, bo projekt zakłada realizację ich aż 40, w tym, oprócz Nowej Politechnicznej, kilka innych wzdłuż długo wyczekiwanych ulic - m.in. Nowej Wałowej czy Nowej Warszawskiej. Nie oznacza to jednak, że tylko z powodu potrzeb komunikacji rowerowej rozpocznie się budowa tych dróg dla aut czy komunikacji tramwajowej. Studium realizacji określa jedynie priorytety działań i ma być pewną wskazówką dla innych jednostek miasta odpowiedzialnych za inwestycje.

Niestety, STeR nie może też wymuszać działań na innych państwowych podmiotach takich, jak Polskie Linie Kolejowe, które przymierzają się do remontu mostu kolejowego do Portu Północnego. To właśnie w tym rejonie STeR wskazuje potrzebę budowę drogi dla pokonania Martwej Wisły.

- Faktyczna realizacja tej trasy rowerowej dla tego miejsca może polegać na rozbudowie istniejącego mostu wantowego, realizacji nowej konstrukcji mostowej bądź realizacji w ciągu projektowanego nowego mostu kolejowego. Każde z powyższych rozwiązań jest jednak bardzo kosztowne - mówi Kitliński i jednocześnie rozwiewa nadzieje na ostatnią z możliwości - Jako że miasto nie jest inwestorem i właścicielem infrastruktury kolejowej, nie ma wpływu na decyzje w zakresie projektu nowego mostu i nie może wyegzekwować zwiększenia kosztu budowy przeprawy kolejowej celem budowy drogi rowerowej.

Oprócz dróg rowerowych, dokument zawiera też kształt miejsc parkingowych oraz ich docelową liczbę. Przykładowo dla dworca głównego planuje się minimum 750 miejsc rowerowych, dla powstającego przystanku SKM Śródmieście oraz planowanego węzła Most Czerwony - po min. 1 tys. miejsc, zaś dla dworca kolejowego we Wrzeszczu - minimum 500 miejsc.

Spore liczby widnieją także przy obiektach naukowo-dydaktycznych. Aż 7 tys. miejsc powinno powstać w obrębie kampusu Uniwersytetu Gdańskiego w Oliwie oraz ponad 8 tys. na terenie kampusu Politechniki Gdańskiej. Parkingi przewidziano również przy budynkach instytucji kulturalnych i placówkach muzealnych, a także bibliotekach.

- Wymiary oraz pojemności parkingów obowiązują już dzisiaj przy planowaniu i projektowaniu oraz organizacji ruchu rowerowego na drogach publicznych, nad którymi zarząd sprawuje prezydent miasta. Ponadto wskaźniki minimalnej liczby rowerowych miejsc parkingowych dla nowych inwestycji są od kwietnia 2012 r. standardowo wpisywane do wszystkich planów miejscowych i są wiążące dla inwestycji realizowanych w oparciu o te plany - uzupełnia oficer rowerowy.

Urzędnicy czekają na uwagi
Dokument Strategia Realizacji Systemu Tras Rowerowych jest ogólnodostępna na stronach Biura Rozwoju Gdańska (zakładka Wyłożenia projektów planów, dyskusje publiczne). Do końca października jest ona wyłożona do publicznego wglądu, gdyż urzędnicy czekają na uwagi mieszkańców. Te można wnosić w wygodny sposób, bo oprócz tradycyjnej listownej formy, przewidziano też drogę elektroniczną (na adres brg@brg.gda.pl) oraz ustnie do protokołu.

Miejsca

Opinie (469) 6 zablokowanych

  • na zimę to te odśnieżone dla bicykl ortodoksów.... (7)

    • 62 6

    • Chodniki dla pieszych proszę naprawić w pierwszej kolejności, a dopiero (6)

      potem przeznaczać kolejne pieniądze na ścieżki rowerowe.

      Poza tym z kilkudniowych ostatnich testów trójmiejskiej GW wyraźnie wynika, że samochodem na wyznaczonej trasie dojazd jest nadal najszybszy nawet pomimo korków (czyt. ludzie z niego nie zrezygnują), więc kiedy powstanie jakiś konkretny plan stworzenia parkingów w centrum Gdańska żeby auta nie parkowały na bocznych uliczkach i podwórkach.

      Trzecia sprawa komunikacja autobusowa, która w powyższych testach w porównaniu z alternatywnymi sposobami dojazdu wypada bardzo kiepsko. Również w tym przypadku trzeba pomyśleć nad usprawnieniem tego środka komunikacji i poprawić infrastrukturę (co z tym placem postojowym itp.)

      To powinny być trzy priorytety, bo na ścieżki rowerowe pana Kitlińskiego już dosyć publicznych pieniędzy zostało wydanych i pora na trochę więcej równowagi w traktowaniu komunikacji w Gdańsku.

      • 11 17

      • rower

        Z olszynki na przymorze rano jadę szybciej rowerem niż samochodem. Powrót szybszy samochodem o około 5 minut. Jak dla mnie jeśli nie leje i nie ma wichury to nie ma sensu się wkurzać na debili wciskających się na ostatnich metrach podwala przedmiejskiego w skręt na okopową. Przez pół roku jak tu mieszkam zauważyłem na tym skręcie więcej chamów i cwaniaczków niż przez pozostałe 4 lata za kółkiem :)

        • 0 0

      • rower (4)

        Wiecej sciezek - wiecej rowerow - mniej samochodow - mniejsze korki - by zylo sie lepiej.
        Moj powrot z pracy rowerem jest szybszy niz autem, czy komunikacja miejska. Moge rowniez po drodze zalatwiac rozne sprawy (brak problemow z parkowaniem, latwiejsze dotarcie do celu itp.)

        • 21 10

        • zwłaszcza w zimie... (2)

          • 7 4

          • zima

            W tym roku pedaluje od 7 miesiecy i bede do czsu, gdy sciezki beda odsniezone. Efekty sa nadto widocze: swietne samopoczucie, -5kg, +800zl, chce sie zyc!

            • 5 0

          • nie rozumiem, co masz do zimy?
            bardzo dobrze się jeździ...

            • 8 5

        • pedał SPD4, XXI-wieczny ;-)

          • 5 2

  • Kiedy rowerem wzdłuż Obwodnicy?

    Mnie się marzy wzdłuż obwodnicy. Dojeżdżam codziennie autem Karwiny - Chełm 24km. Dystans w sam raz na rower, ale rowerem jest to droga nie do przebycia. Po prostu nie ma jak.

    • 1 0

  • Wzdłuż ul. Świętokrzyskiej, (8)

    ponieważ ani pieszo, ani bezpiecznie rowerem, nie można dostać się od strony Ujeściska np do Centrum Kowale, Fashion House i innych dużych obiektów handlowych w tej okolicy.

    • 164 5

    • I Świętokrzyska od góry nad Łostowicami i Świętokrzyska na dole na styku z Małomiejską (6)

      Tą drogą jeżdżą ludziska a później ul. Brzegi w kierunku centrum.
      Odcinek w okolicach Madalińskiego to czysta WIEŚ TAŃCZY WIEŚ ŚPIEWA. Jeszcze brakuje tu zapalowanych krów w rowach.

      • 22 0

      • Koeczna (5)

        brakuje z centrum na pg Gdańska, wzdłuż ul. Brzegi i Małomiejskiej w górę aż do Świętokrzyskiej. Nie ma nawet pobocza dla pieszych! brakuje wzdłuż Platynowej na Orunię Grn! Osiedle ok ma 20 lat i nie ma nawet drogi połatanej!

        • 18 0

        • za to będziesz miał ECS, więc zamilcz (4)

          nie samą drogą człowiek żyje!

          • 17 5

          • (3)

            krowy doić!

            Droga na oru gr. potrzebna od zaraz. Skandal, ze nie ma tam nawet chodnika

            • 11 1

            • Jak nie ma chodnika ?

              Granitową można dojść przecież.

              • 0 0

            • Orunia to zadupie patologi. Nie potrzeba tam żadnych dróg.

              • 3 14

            • Zamiast postów wysyłajcie maile do BRG

              • 6 1

    • Popieram w 100%

      Odcinek od pętli tramwajowej do skrzyżowania z Traktem św Wojciecha to WSTYD dla Gdańska!!! Najprężniej rozwijająca się część miasta, główne skupisko płatników podatków a nie ma drogi, chodnika, ścieżki rowerowej! Jest już fajna ścieżka na wale Raduni, ale nie ma do niej jak dojechać!

      • 3 0

  • Szkodnik na rowerze (8)

    Dziś właśnie rano wjechał mi w bagażnik rowerzysta, nie zdążył wyhamować, było mokro. Przewrócił się, szybko podniósł, blat i rura. Stałem w korku, mogłem jedynie krzyknąć za nim, nawet się nie odwrócił. Zostałem z rysami na zderzaku i niestety klapie bagażnika. Też jeżdżę na rowerze w mieście, ale jak auta stoją, nie lawiruję między nimi i nie szukam chorych wrażeń. Rower nie służy do wymijania samochodów stojących w korku, bo na ogół to się gorzej kończy dla rowerzysty. Dlatego przyłączam się do tych , którzy piszą o oszołomach na dwóch kółkach. Przy takim zachowaniu rowerzystów trudno mówić o budowaniu pasów dla rowerów, za manewry między autami mandat 200 zł co najmniej.

    • 3 6

    • dobrze że rowerzyście się nic nie stało (6)

      "Rower nie służy do wymijania samochodów stojących w korku" - otóż owszem rower służy do wymijania stojących w korku samochodów, jak myślisz jaki sens miałoby stanie w korku rowerem. Czy to rowerzyści robią korek, czy samochody? Dlaczego zatem uważasz że rowerzysta ma stać w Twoim korku?

      • 2 2

      • (5)

        Dlatego, że ma obowiązek poruszać się prawą stroną jezdni, a nie lewą, chyba proste?

        • 2 4

        • łos na drodze (3)

          mylisz się, rowerzysta od zawsze miał mozlwiosc wyminięcia pojazdów z lewej strony a od nowelizacji przepisow także z prawej - cikawe skad tyle zlosci z polakach jak ja stoje to inni tez maja stać, biedaku
          a jak ktos cie wymija czy wyprzedza to masz obowiazek nie zmieniac predkosci a nie przyspieszac - stad Twoje problemy z innymi

          • 3 0

          • (2)

            Tylko że mój samochód stał w miejscu, jak napisałem "stał w korku". Skoro nie potrafisz prostego zdania przeczytać ze zrozumieniem to po co się wypowiadasz?

            • 1 2

            • specjalnie dla tłuczka co tanio kupił prawko (od Ukraińców?) (1)

              PoRD Art. 24. 12. Kierujący rowerem może wyprzedzać inne niż rower powoli jadące pojazdy z ich prawej strony.

              Każdym pojazdem można wyprzedzać z ich lewej strony, nie mówiąc o wymijaniu stojących i psujących powietrze zawalidrogów.

              Skoro już ustaliliśmy, że jesteś badziewiak i cię nie stać na kupno kodeksu na papierze, polecam twej uwadze http: //kodeks-drogowyKROPKAorg bo się się musisz jeszcze duuuuużo nauczyć. znajdziesz tam i PoRD i UoKP i inne części Kodeksu.
              Nudniejsza lektura niż twoje ulubione Harlequiny, ale jakże rozwijająca...

              • 2 0

              • Czyli wg ciebie wyprzedzanie to to samo co wymijanie? Tłumoku bez szkoły, czytać nie umiesz to nie pieprz od rzeczy. Nigdy nie będziesz miał prawa jazdy i całe szczęście, byłbyś niebezpieczny nawet dla siebie z kosiarką w ogródku.

                Jeśli wg ludzi jak ty, którzy potrafią tylko obrażać, rowerzysta, który porysuje komuś inny pojazd, stwarza zagrożenie dla siebie i innych, ucieknie z miejsca wypadku jest w porządku, to znaczy, że jesteś super rozwiniętym osobnikiem. Gratulacje.

                • 1 2

        • powinieneś ponownie zdawać prawko, zupełnie nie znasz PoRD

          a mówią, by nie dawać małpom brzytew, tymczasem w PL byle nieuk dostaje do ręki broń, jaka jest samochód. chyba Rynek Zielony powinni częściej patrolować, pewnie tam, wśród naci, można kupić prawko, taniej niż Kiwi

          • 3 1

    • a w tył samochód oczekujący na miejsce na parkingu zwalniane przeze mnie wjechał kierowca

      za przekraczanie prędkości na terenie miejskim mandat 500 złotych co najmniej

      • 1 1

  • Kartuska

    A ja czekam na dokończenie ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Kartuskiej. Teraz od Jasienia do ul. Łostowickiej to lekka tragedia.
    A ta mapka w artykule kompletnie nieczytelna.

    • 1 1

  • Pytanie nie powinno brzmieć "które drogi rowerowe są najpotrzebniejsze" (9)

    tylko "czy wciskanie na siłę dróg rowerowych przy każdej ulicy jest potrzebne"

    • 5 7

    • Drogi rowerowe są bardzo potrzebne (4)

      Wtedy sprzedam samochód i zaoszczędzę na paliwie, OC,AC, przeglądy, części izdrowie, bo nie będę spinał się z nerwusami za kierownicą.

      • 9 3

      • (1)

        Wyjedź może od razu do Bangladeszu, w Chinach już będziesz zagrożony na swoim rowerze. Panie, dlaczego ludzie chcą wrócić do jaskiń? Czy nie mogą korzystać z aut i rowerów gdy jest taka potrzeba?

        • 2 6

        • mogą ale nie chcą

          bo się nie czują bezpiecznie

          • 0 0

      • (1)

        tak, a teraz idź się umyć

        • 1 6

        • Nie podszywaj się

          I to nieudolnie.

          • 6 1

    • Pytanko. (3)

      Czy ktokolwiek wspomniał o "wciskaniu na siłę dróg rowerowych przy każdej ulicy"? Na szczęście infrastruktura rowerowa jest różnorodna i z łatwością można dopasować metody do specyfiki danego obszaru. Są drogi rowerowe, przydatne tam gdzie jest duży ruch samochodowy, najczęściej z dużą prędkością. Gdzie indziej można zrobić pas rowerowy wydzielony z jezdni, kontrapas w ulicy jednokierunkowej lub dopuszczenie jazdy rowerem po buspasie.

      • 8 4

      • Normales wyrastasz na pierwszego pajaca tego forum (2)

        twoje wywody maja taka wartosc jak wywody niejakiego ryżego donalda co nie zdążył sie zabrac na ostatni statek do niemiec

        • 4 7

        • A ty za kogo się uważasz ? Bo dla mnie to szkoda czasu przejmować się

          tobą. Generalnie robię ci wielką łaskę pisząc to tobie o tobie.

          • 2 4

        • Oczywiście twoim skromnym zdaniem.

          A na szczęście zdanie kogoś, kogo szczytem umiejętności retorycznych jest atak personalny i wyzwiska, absolutnie mnie nie dotyka.

          • 6 4

  • S O B I E S K I E G O !!! (3)

    Jak można zapomnieć o tak ważnej ulicy jak Sobieskiego w Gdańsku. Tuż przy PG, UG wydział chemii, ulica dojazdowa dla karetek do UCK. Asfalt w stanie jak sprzed wojny, ulica jest zalewana byle deszczem, a ścieżki rowerowej nie ma w ogóle, choć miejsce spokojnie by się znalazło. Jeżdże tam codziennie rowerem i widzę innych rowerzystów, albo ryzykujących na ulicy, albo ryzykujących na chodnikach.

    • 4 1

    • (2)

      Ta ulica powinna stać się już dawno wizytówką naszego miasta, a oficer rowerowy powienien tam zabierać na wycieczki "mędrców tego świata" podczas Kongresów Debilności Aktywnej.

      • 1 3

      • zorganizuj Kongres Stabilności Wyniosłej

        a może Polskiej Inicjatywy Wyniosłości Pasywnej : w skrócie PIWP. Będziesz tam pasował jak ulał.

        • 0 0

      • straciłeś sesję terapii zajęciowej?

        • 1 0

  • Które drogi rowerowe są najpotrzebniejsze? (11)

    Leśne! Z dala od ruchu drogowego i cywilizacji!

    • 34 21

    • Nie ma co się pruć (4)

      Dróg leśnych u nas dostatek. Piszesz, żeby pisać, czy na prawdę nie wiesz co jest w okolicznych lasach?

      • 8 1

      • Z leśnymi nie ma problemu (3)

        Dzięki TPK jest gdzie pojeździć, ale tylko do czasu, aź tego p... tłucznia nie nawiozą. te ścieżki przestają się nadawać do spacerów, albo pod koła trekingowe. Może amortyzowani kolarze górscy lubią trząchać się po tłuczniu, ja w lesie wolę leśne dukty.

        • 6 1

        • popieram (2)

          nawet jak leje taki leśny naturalny dukt jest OK
          o ile go nie rozjadą ciężkim sprzętem

          tłuczeń niszczy opony
          i woda ponim spływa, żłobi koryta, a potem trzeba
          odpływy w poprzek, na których można się zabić jak nic

          • 2 1

          • nie popieram (1)

            Wystarczy porównać Kościerską i Drogę Węglową obecnie, jesienią. Na Kościerskiej grząskie błoto i rowy po spływającej wodzie a utwardzona Droga Węglowa nienaruszona i nadaje się również do jazdy na wąskich oponach trekkingowych ... oprócz szosowych, rzecz jasna, dla których nawet ścieżki w mieście są zbyt nierówne.

            • 0 0

            • specjalnie dziś pojechałem obiema i sprawdziłem
              nadal wolę Kościerską,

              mimo że szutr na Węglowej już ciut stępiał i zarósł
              a deszcze powodują kałuże na Kościerskiej
              ale nie na całej szerokości a rower to JEDNOślad
              i mi wystarczy 40cm suchej równej gładkiej drogi
              Węglowa będzie lepsza za parę lat, o ile samochody jej nie rozwłóczą

              • 0 0

    • zatkało co? (4)

      prujta się prujta lateksowi kolarze

      • 5 9

      • (3)

        w lesie nic nam nie grozi, samochodziarze nas nie zabijają, robienie dróg dla rowerów po lesie to oszustwo, drogie i niepotrzebne, strasznie w szczurkowym stylu, fuuuuj

        po lesie najlepiej się jeździ na dziko. wydeptane ścieżki na terenowy rower całkowicie wystarczą, przeszkadza tylko piach, który trzeba omijać bokiem jadąc pod górę, ale zjeżdżając jedzie się środkiem, przez piach, mocno trzymając kierownicę. robienie ciągłych dróg jest totalnie zbedne, wystarczyłoby wysypać tłuczeń na pojedyncze łachy piachu.

        separacja ruchu potrzebna jest w mieście, w centrum, wszędzie gdzie samochody zagrażają naszemu bezpieczeństwu. zwłaszcza prowadzone przez równie agresywnego i do gruntu zdemoralizowanego, złego człowieka, jak przedpiśca.

        • 6 2

        • Dlatego albo zakazać samochodów albo zrobić dla nich tunele, a wszystkie ulice tylko dla rowerów. To będzie prawdziwa separacja!

          Ciekawe dlaczego nikt nie wpadł na to jeszcze w bogatych państwach, które mogą coś zbudować za swoje pieniądze, a nie pożyczone?

          • 1 2

        • no to sprawa rozwiązana (1)

          jeździjta w lesie a kasa ze ścieżek przyda się np na parki albo place zabaw dla dzieci

          • 1 6

          • biedny pechowcze,

            mamusia i tatuś nie wychowali,
            szkoła nie nauczyła czytać,
            tylko pisać, a i to prościutko,
            twe największe osiągnięcie w życiu to prawko

            • 6 2

    • a po co drewno do lasu nosić?

      • 4 0

  • Dziwne to nasze miasto ciagle się mowi o rowerzystach (16)

    A moze ktos pomyslalby o pieszych i kierowcach przeciez milosnikom dwoch pedalow już się w glowach poprzewracalo jeszcze troche bedzie problem przejsc po chodniku i przejechac przez gdansk bo albo cie rozjada fani pedalow albo kolejna ulice przerobia na droge rowerowa i trzeba bedzie pol miasta objechac żeby autem do domu dojechac. Polowa drog rowerowych jest bublem na niektorych to nie widzialem roweru przyklad ul.Rzeznicka .

    • 19 28

    • A drogi dla samochodów - mało się robi ? Ty naprawdę idź do okulisty ! (2)

      • 2 1

      • (1)

        Tak jest, na terenie miasta BARDZO MAŁO się robi, idź do okulisty sam

        • 1 0

        • weź ty lepiej kup białą laskę bo na okulistę już za późno

          Na tle Holandii jest zero DDRów, ale na tle innych polskich miast - żeśmy som lider
          nawet estakadę rowerowa w Gdańsku mamy z sensem, nie tak jak w Gdyni

          • 0 1

    • bo rower to wygodny i przyjemny środek lokomocji (8)

      zrozum to człowieku!

      • 11 10

      • Środek lokomocji (4)

        ale nie środek indoktrynacji wobec reszty mieszkańców.
        Zaczynacie działać jak sekta.

        • 8 11

        • Przewrażliwiony jesteś ! I w dodatku masz słaby wzrok, podobnie jak

          inni zimą - oni muszą zobaczyć piaskarkę, nie wystarczy im jak po kilku godzinach po ustaniu opadu asfalt robi się czarny.

          • 2 1

        • (2)

          sami nas w to wtłoczyliście!
          czujemy się zagrożeni, otoczeni wrogami
          więc zapieramy się plecami o plecy
          i się odgryzamy

          a u mnie student-rowerzysta zawsze
          ma co najmniej pół oceny lepiej

          • 7 5

          • Zagrożeni. Rowerzysta ma pół oceny lepiej? (1)

            Co to ma być?!

            • 5 4

            • skutek

              • 6 2

      • (2)

        dla mnie wygodnym i przyjemnym środkiem lokomocji jest balon
        domagam się ścieżek balonowych
        zrozum to człowieku

        • 10 11

        • a na kiego wała? (1)

          Ci te ścieżki lataj sobie nad miastem tylko nie za wysoko żebyś pod samolot jakiś nie wpadł.

          • 4 3

          • urzekła mnie twoja historia

            • 3 1

    • (3)

      "A moze ktos pomyslalby o (...) kierowcach"

      Jak do tej pory to przez 50 lat myślano tylko o nich, kosztem wszystkiego innego.

      "trzeba bedzie pol miasta objechac żeby autem do domu dojechac"

      Bardzo często tak się właśnie projektuje nowe osiedla w Holandii. I nie jest to wcale takie złe .

      • 14 6

      • To ja jeszcze poproszę (2)

        zarobki jak w Holandii. I taką komunikację miejską...

        • 6 6

        • A w czymże to nasza komunikacja niby ustępuje holenderskiej?

          • 5 4

        • a co masz do komunikacji?

          pewnie że stoi w korkach. pytanie: kto te korki tworzy? barany w samochodach...

          • 13 4

  • Nauczmy najpierw rowerzystów kultury. (2)

    Ci piesi, którzy korzystają z przejść dla pieszych przecinających ścieżki rowerowe przy ul. Katuskiej w Gdańsku mieli by coś do dodania na ten temat.

    • 8 8

    • właśnie właśnie - tu tylko chodzi o brak kultury

      Czy to się Wam/Nam, kierowcom, rowerzystom i pieszym, podoba czy nie, wroga grupa nie zniknie Wam/Nam z przed oczu, gdy włąśnie chcemy przejść czy przejechać. Musimy z tym jakoś żyć, więc apeluję o uprzejmość ... nie tylko na drodze

      • 1 0

    • dokladnie. rowerzysci jednak tez mieli by cos do powiedzenia w tej sprawie. niektorzy piesi po pierwsze w ogole zapominaja ze po sciezce nie mozna sobie chodzic slalomem a po drugie nie wiedza, ze przejscie na sciezce to to samo co przejscie na ulicy po pasach. kierowca powinien ustapic ale nie musi.

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane