• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Które drogi rowerowe są najpotrzebniejsze? Podpowiedz urzędnikom

Krzysztof Koprowski
24 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Droga rowerowa, a dokładnie pasy w jezdni, wzdłuż ul. Kołobrzeskiej to zdaniem urzędników najpilniejsza inwestycja dla miłośników dwóch kółek. Droga rowerowa, a dokładnie pasy w jezdni, wzdłuż ul. Kołobrzeskiej to zdaniem urzędników najpilniejsza inwestycja dla miłośników dwóch kółek.

Które trasy i w jakiej kolejności powinny powstać, by po Gdańsku lepiej jeździło się rowerem? Urzędnicy do końca października czekają na uwagi do dokumentu "strategii realizacji Systemu Tras Rowerowych".



Jaką preferujesz formę dróg rowerowych?

Projekt Systemu Tras Rowerowych (w skrócie STeR) nie jest niczym nowym. Już dwa lata temu opracowano studium STeR, zaś teraz prace są kontynuowane w ramach "strategii realizacji STeR".

Czym zatem różnią się od siebie te dwa dokumenty opracowane przez Biuro Rozwoju Gdańska przy współudziale Referatu Mobilności Aktywnej, Wydziału Programów Rozwojowych oraz Zarządu Dróg i Zieleni?

- Podstawowym celem strategii jest wskazanie optymalnej kolejności realizacji brakujących elementów systemu ustalonego w STeR, aby dać wskazówki dla przygotowania projektów rozbudowy elementów systemu oraz podstawę do ubiegana się o środki zewnętrzne na ich realizację. Strategia ma też wskazać optymalną, z punktu widzenia systemu tras rowerowych, kolejność realizacji brakujących elementów systemu ustalonego w STeR - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy.

Zdaniem urzędników pięć najpilniejszych i najważniejszych projektów tras rowerowych to: ul. Kołobrzeska zobacz na mapie Gdańska od al. Rzeczypospolitej do al. Grunwaldzkiej (w formie pasów rowerowych w jezdni), ul. Nowa Politechniczna (pisaliśmy o tej drodze w ub. r.) od al. Grunwaldzkiej do ul. Myśliwskiej (ruch dopuszczony po jezdni oraz wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa), ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska od ul. Nowe Ogrody do al. Armii Krajowej (pasy rowerowe w jezdni oraz wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa), Trakt św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska od Biskupiej Górki do Parku Oruńskiego (wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa) oraz ul. Bulońska zobacz na mapie Gdańska od ul. Rakoczego do ul. Myśliwskiej (dwie wydzielone drogi rowerowe dwukierunkowe).

Oczywiście na pięciu drogach nie kończą się plany, bo projekt zakłada realizację ich aż 40, w tym, oprócz Nowej Politechnicznej, kilka innych wzdłuż długo wyczekiwanych ulic - m.in. Nowej Wałowej czy Nowej Warszawskiej. Nie oznacza to jednak, że tylko z powodu potrzeb komunikacji rowerowej rozpocznie się budowa tych dróg dla aut czy komunikacji tramwajowej. Studium realizacji określa jedynie priorytety działań i ma być pewną wskazówką dla innych jednostek miasta odpowiedzialnych za inwestycje.

Niestety, STeR nie może też wymuszać działań na innych państwowych podmiotach takich, jak Polskie Linie Kolejowe, które przymierzają się do remontu mostu kolejowego do Portu Północnego. To właśnie w tym rejonie STeR wskazuje potrzebę budowę drogi dla pokonania Martwej Wisły.

- Faktyczna realizacja tej trasy rowerowej dla tego miejsca może polegać na rozbudowie istniejącego mostu wantowego, realizacji nowej konstrukcji mostowej bądź realizacji w ciągu projektowanego nowego mostu kolejowego. Każde z powyższych rozwiązań jest jednak bardzo kosztowne - mówi Kitliński i jednocześnie rozwiewa nadzieje na ostatnią z możliwości - Jako że miasto nie jest inwestorem i właścicielem infrastruktury kolejowej, nie ma wpływu na decyzje w zakresie projektu nowego mostu i nie może wyegzekwować zwiększenia kosztu budowy przeprawy kolejowej celem budowy drogi rowerowej.

Oprócz dróg rowerowych, dokument zawiera też kształt miejsc parkingowych oraz ich docelową liczbę. Przykładowo dla dworca głównego planuje się minimum 750 miejsc rowerowych, dla powstającego przystanku SKM Śródmieście oraz planowanego węzła Most Czerwony - po min. 1 tys. miejsc, zaś dla dworca kolejowego we Wrzeszczu - minimum 500 miejsc.

Spore liczby widnieją także przy obiektach naukowo-dydaktycznych. Aż 7 tys. miejsc powinno powstać w obrębie kampusu Uniwersytetu Gdańskiego w Oliwie oraz ponad 8 tys. na terenie kampusu Politechniki Gdańskiej. Parkingi przewidziano również przy budynkach instytucji kulturalnych i placówkach muzealnych, a także bibliotekach.

- Wymiary oraz pojemności parkingów obowiązują już dzisiaj przy planowaniu i projektowaniu oraz organizacji ruchu rowerowego na drogach publicznych, nad którymi zarząd sprawuje prezydent miasta. Ponadto wskaźniki minimalnej liczby rowerowych miejsc parkingowych dla nowych inwestycji są od kwietnia 2012 r. standardowo wpisywane do wszystkich planów miejscowych i są wiążące dla inwestycji realizowanych w oparciu o te plany - uzupełnia oficer rowerowy.

Urzędnicy czekają na uwagi
Dokument Strategia Realizacji Systemu Tras Rowerowych jest ogólnodostępna na stronach Biura Rozwoju Gdańska (zakładka Wyłożenia projektów planów, dyskusje publiczne). Do końca października jest ona wyłożona do publicznego wglądu, gdyż urzędnicy czekają na uwagi mieszkańców. Te można wnosić w wygodny sposób, bo oprócz tradycyjnej listownej formy, przewidziano też drogę elektroniczną (na adres brg@brg.gda.pl) oraz ustnie do protokołu.

Miejsca

Opinie (469) 6 zablokowanych

  • korupcja

    ja bym chcial do swojego domu zeby moja corka mogla jezdzic do szkoly rowerkiem, a nie te juz zrobilem:)
    pozdrawiam
    prezydent miasta gdanska

    • 13 5

  • Ankieta (5)

    Ankieta jest naprawdę bez sensu - przecież wszystko zależy od klasy drogi i natężenia ruchu!

    • 22 4

    • (2)

      Niby masz racje, ale wiekszosc osob pod kazdym tekstem sie kloci. Kierowcy mowia: won na chodnik, a piesi kaza rowerzystom spier... na jezdnie.

      • 8 0

      • (1)

        Jak taki biedny jesteś i twierdzisz, że wszyscy cie przeganiają to proszę wytłumacz czemu ze ścieżek rowerowych korzysta co siódmy rowerzysta? Przykład ul Grunwaldzka ma piękną ścieżkę po prawej stronie jak jedziesz w kierunku oliwy a "pedały" posuwają po lewej stronie ulicy,po chodniku i jeszcze oburzeni że się im zwraca uwagę????

        • 2 9

        • Przepraszam, to pewnie ja - niestety zostawiłem swój teleport na drugim rowerze. I niestety drogowcy zapomnieli w tym miejscu zrobić DDR po obu stronach jezdni. Ale nie martw się, to niedopatrzenie ma być poprawione.

          • 14 1

    • ankieta niejest bez sensu bo dla rowerzysty zawsze najlepsza jest droga (1)

      wydzieloną pasem zieleni jest najbardziej bezpieczna dla wszystkich.a pobocz ulic sa zawsze w najgorszym stanie

      • 1 1

      • wydzielona droga dla rowerów

        jest bezpieczna między skrzyżowaniami z ulicami dojazdowymi, na tych skrzyżowaniach jest bardzo ryzykowna - tam zdarza się najwięcej kolizji i wypadków

        • 3 0

  • Na Obwodnicy

    Też wymalujcie pasy dla rowerów!
    Ta proforma jest śmiechu warta!

    • 28 15

  • Trasa wzdluz Pkm. Czy ona jak obiecano powstanie? (2)

    • 23 7

    • obiecanki wszystko wszystkim to specjalnosc tego rzadu i POlityków! (1)

      • 1 6

      • Brawo!

        No, wreszcie ktoś dowalił rządowi i PO! Jakże mi brakowało tego w temacie ścieżek!
        Dzięki, czujny patrioto!

        • 9 0

  • drogi rowerowe (5)

    Przede wszystkim po OBU stronach jezdni a nie hop hop z lewa na prawo.
    Budować budować!
    Niech żyje STeR!
    Niech żyje Karta Brulselska!
    Niech żyje rowerowy Gdańsk!
    Komunikacja miejska i rowery to musi być priorytet w mieście, juz wystarczająco długo wszystko było podporządkowane tylko zaspokajaniu nienasyconych potrzeb ruchu samochodowego, juz wystarczy!

    • 45 29

    • Jesteś gorszy oszołom niż ci od rydzyka.

      • 8 17

    • Pamietam jak przyjechali znajomi obcokrajowcy i sie chcwaliłem ze pobudowali nowa droge rowerowa

      a oni tacy zdziwienie ale dlaczego tylko po jednej stronie?

      • 14 0

    • Albo przynajmniej konsekwentnie po jednej stronie.

      Powinien być wyznaczony minimalny dystans po którym wolno robić hopki. Na przykład 2 km.
      A porządnie to powinny być po dwóch stronach jednokierunkowe.

      • 5 1

    • (1)

      Niech zamkną drogi i ulice!
      Niech rozbiorą chodniki!
      Niech zakażą jazdy samochodami i motocyklami!

      Miasto dla rowerów i tramwajów?

      • 1 5

      • ode mnie jako rowerzysty minus

        • 1 0

  • Czyli że (3)

    do tej pory ścieżki rowerowe wytyczano "od czapy".
    Swoją drogą na kiego grzyba te pseudokonsultacje społeczne, skoro od lat wiadomo że:
    1. Adamowicz na spotkaniach z mieszkańcami, nie odpowie na jakiekolwiek pytanie, pod warunkiem że przysłano je wcześneij drogą elektroniczną na adres urzędu.
    2. Tam gdzie swe łapska macza BRMG, nie ma jakichkolwiek szans na poprawę sytuacji. Opinie i zasady raz tam ustalone, są niezmienne, patrz choćby ostatnie uparte forsowanie zabudowy Brzeźna.
    3. Pozostałe struktury programu jak Referat Mobilności Aktywnej, juz z samej nazwy wskazują iż są to grupy "krewnych i znajomych królika".

    • 27 6

    • bo tak jest to tylko mrzonki przed wyborcze ze niby cos od mieszkanców zalezy

      tylko jak przyniesiesz im nawet na tacy gotowy projekt to mimo ze to oni zato biora pieniadze by wiedziec co i jak zrobic to itak zrobia odwrotnie i byle jak i potem poprawiaja ale tylko pod presją publiczna!Do tej pory nie nuczyli sie ze przejazdy rowerowe maja byc wykonane na zero "0" z asfaltem!!Żadnych krawężników!!Ale oni inaczej nie potrafią mimo ze jeździli zagranice na nasz koszt by zobaczyć jak to tam jest wykonane.

      • 1 2

    • każda władza musi sprawiać czasami jakieś pozory, żeby uwiarygodnić się wśród idiotów, którzy jej wierzą (1)

      • 1 2

      • wśród hejterów są idioci, którzy nikomu nie wierzą

        • 1 0

  • trzeba inwestowac w alternatywny transport (6)

    powiedzcie, czy taka Kopenhaga wydaje wam sie duzo cieplejsza od Gdanska? Czyh Holandia? Nie, a ludzie jezdza caly rok.

    Sami sobie odpowiedzcie, wolicie zyc dluzej, zdrowiej, w czystszym miescie, czy byc dumnym kierowca? Samochody juz nie sa tak modne jak kilkanascie lat temu.

    Ja bede jezdzil do pracy rowerem, tak dlugo jak sciezki sa przejezdne

    • 43 12

    • (2)

      jeżeli Holandia nie jest wg ciebie cieplejsza, to zapraszam tu w grudniu

      • 10 3

      • (1)

        Jeśli temperatura jest wg Ciebie przeszkodą w jezdzeniu rowerem to zapraszam do Finlandii.

        • 20 6

        • Anchorage zimą, -40oC, śniegu 2m

          rowerzystów 3x więcej niż samochodów
          bo samochody nie odpalają
          widziałem i byłem w ciężkim szoku
          jeździli jezdnią, nim im odśnieżyli ścieżki
          żaden buc na nich nie trąbił
          pewnie dlatego, że nie ma Polaków

          • 17 2

    • dokladnie zagranica nawet w skandynawi ludzie z roweru korzystaja cały rok (1)

      W POlsce tacy jak ja to nadal kilka procent.A wystarczy odśnieżać drogi rowerowe.Ale co sie dziwic tutaj nawet chodników niepotrafia bo przetargi to filkcja firemki biarą kupe szmalu z naszych podatków apotem nic nierobia bo czesc kasy idzie pod stołem do kolesiów urzedasów!

      • 9 3

      • Korzystają też z samochodów cały rok.

        Ja myslę, że skoro u nas nie ma rowerzystów w zimie to znaczy, że nasi rowerzyści sa za mięccy. Niech rowerzyści sobie pogadaja dlaczego nie jeżdżą w zimie a nie zachęcaja do tego innych. Nieodśniezone ściezki to tylko wymówka

        • 1 6

    • Tam jest płasko

      I pewnie odśnieżają, o ile w ogóle jakikolwiek śnieg spadnie. A weź u nas zapitalaj po górach i dolinach w śniegu i po lodzie :/

      • 0 6

  • NA PRZYMORZU JUŻ STARCZY (6)

    dróg rowerowych. Proponuje teraz od centrum na Chełm i dalsze południowe dzielnice. Na pewno wielu z chęcią przesiadło by się tam na rower i zostawiło samochody co skutkowało by zmniejszeniem codziennych korków.

    • 26 14

    • (1)

      wystarczy, starczy to jest wiek nieuku

      • 4 10

      • NIEUKIEM JESTEŚ ALE TY - a tak chciałes zabłysnąć biedaku

        starczyć starczać
        1. «wystąpić w dostatecznej ilości, liczbie»
        2. «stać się dostatecznym powodem, wystarczającą przyczyną czegoś»

        • 6 2

    • skoro tu niemieszkasz tylko na jakims zadupiu to co sie wypowiadasz! (2)

      Z centrum miasta cymbale jest droga rowerowa na Chełm gdybyś z roweru korzystał to byś o niej wiedział ja na Chełm jadę droga rowerową kilka razy w miesiącu

      • 1 6

      • Akurat mieszkam na chełmie koło biedronki matole (1)

        Taką drogę rowerową to sobie w d...E wsadź. Urywa się w martwym punkcie. A przez łostowice i kartuską dookoła to sobie sam jeździj.

        • 4 1

        • Na Chełm niektórym przydałby się wyciąg gondolowy, ogrzewany i klimatyzowany, po co kolejna ścieżka? I tak potem większość nie używa, bo za stromo.

          • 2 2

    • starczy to jest zwis

      • 0 1

  • pasy w jezdni na kołobrzeskiej (9)

    Jak to ma wyglądać? Kolobrzeska zostanie droga jedno pasmowa?

    • 26 2

    • Powtórka z Wojska Polskiego (3)

      Powtórka z Wojska Polskiego,jak można w centrum z 2 pasmowej zrobić sobie 1 pasmową z garbami, skandal po prostu.

      • 16 16

      • (2)

        Na wita Stwosza / wojska polskiego ruch był mały i tam to nie robi. Nie dysponuje danymi odnośnie ruchu ale na kołobrzeskiej wydaje się być on znacznie większy...

        Cos czarno to widze

        • 15 6

        • Ruch był mały a teraz żaden,rowerów też nie widać . (1)

          Komuś za to powinno się jaja wy..ąć.

          • 2 6

          • Kolejny internetowy mędrzec...

            • 4 2

    • (2)

      Trasa na Kołobrzeskiej nie ma lewo i prawoskrętów na każdym skrzyżowaniu, co skutecznie potrafi ją dziś przyblokować. Gdyby takowe zrobić przy skrzyżowaniach, to pomiędzy mogłoby być 1 pas+rowerowy pas. Światła i tak ograniczają ilość potoku aut w tym miejscu.

      • 1 4

      • Brakuje tyklo paru lewoskrętów (1)

        i to w małouczęszczane uliczki. Na pewno wycięcie jednego pasa nie będzie bezbólowe.

        • 0 1

        • Dokładnie. Brakuje tylko w słupska i arkonska. Na szczecińskiej i krynickiej sa .

          • 1 1

    • windski (1)

      Myślę, ze ktoś decyduje bez zastanowienia.
      Jak mozna zostawic szeroki chodnik np ul.WP a wepchnac się na waską ulicę. I tak w zime odsnieżarka załatwi sprawe słupków i wałeczków na jezdni.
      Decydenci wołam zastanówcie sie co robicie. Jeżdżę codziennie ul. WP tam nikt nie korzysta z pasa rowerowego. prosze przenieśc ten pas rowerowy na chodnik!!!!

      • 0 1

      • Jeżdżę WP prawie codziennie i widzę rowerzystów.

        Jak, przy założeniu że żaden z nas nie kłamie, zestawić ze sobą te dwie wypowiedzi?
        Pozostaje tylko rzetelne badanie ruchu drogowego w tym rejonie. Kto się podejmuje?

        • 1 0

  • Które drogi rowerowe są najpotrzebniejsze? (11)

    Leśne! Z dala od ruchu drogowego i cywilizacji!

    • 34 21

    • zatkało co? (4)

      prujta się prujta lateksowi kolarze

      • 5 9

      • (3)

        w lesie nic nam nie grozi, samochodziarze nas nie zabijają, robienie dróg dla rowerów po lesie to oszustwo, drogie i niepotrzebne, strasznie w szczurkowym stylu, fuuuuj

        po lesie najlepiej się jeździ na dziko. wydeptane ścieżki na terenowy rower całkowicie wystarczą, przeszkadza tylko piach, który trzeba omijać bokiem jadąc pod górę, ale zjeżdżając jedzie się środkiem, przez piach, mocno trzymając kierownicę. robienie ciągłych dróg jest totalnie zbedne, wystarczyłoby wysypać tłuczeń na pojedyncze łachy piachu.

        separacja ruchu potrzebna jest w mieście, w centrum, wszędzie gdzie samochody zagrażają naszemu bezpieczeństwu. zwłaszcza prowadzone przez równie agresywnego i do gruntu zdemoralizowanego, złego człowieka, jak przedpiśca.

        • 6 2

        • no to sprawa rozwiązana (1)

          jeździjta w lesie a kasa ze ścieżek przyda się np na parki albo place zabaw dla dzieci

          • 1 6

          • biedny pechowcze,

            mamusia i tatuś nie wychowali,
            szkoła nie nauczyła czytać,
            tylko pisać, a i to prościutko,
            twe największe osiągnięcie w życiu to prawko

            • 6 2

        • Dlatego albo zakazać samochodów albo zrobić dla nich tunele, a wszystkie ulice tylko dla rowerów. To będzie prawdziwa separacja!

          Ciekawe dlaczego nikt nie wpadł na to jeszcze w bogatych państwach, które mogą coś zbudować za swoje pieniądze, a nie pożyczone?

          • 1 2

    • Nie ma co się pruć (4)

      Dróg leśnych u nas dostatek. Piszesz, żeby pisać, czy na prawdę nie wiesz co jest w okolicznych lasach?

      • 8 1

      • Z leśnymi nie ma problemu (3)

        Dzięki TPK jest gdzie pojeździć, ale tylko do czasu, aź tego p... tłucznia nie nawiozą. te ścieżki przestają się nadawać do spacerów, albo pod koła trekingowe. Może amortyzowani kolarze górscy lubią trząchać się po tłuczniu, ja w lesie wolę leśne dukty.

        • 6 1

        • popieram (2)

          nawet jak leje taki leśny naturalny dukt jest OK
          o ile go nie rozjadą ciężkim sprzętem

          tłuczeń niszczy opony
          i woda ponim spływa, żłobi koryta, a potem trzeba
          odpływy w poprzek, na których można się zabić jak nic

          • 2 1

          • nie popieram (1)

            Wystarczy porównać Kościerską i Drogę Węglową obecnie, jesienią. Na Kościerskiej grząskie błoto i rowy po spływającej wodzie a utwardzona Droga Węglowa nienaruszona i nadaje się również do jazdy na wąskich oponach trekkingowych ... oprócz szosowych, rzecz jasna, dla których nawet ścieżki w mieście są zbyt nierówne.

            • 0 0

            • specjalnie dziś pojechałem obiema i sprawdziłem
              nadal wolę Kościerską,

              mimo że szutr na Węglowej już ciut stępiał i zarósł
              a deszcze powodują kałuże na Kościerskiej
              ale nie na całej szerokości a rower to JEDNOślad
              i mi wystarczy 40cm suchej równej gładkiej drogi
              Węglowa będzie lepsza za parę lat, o ile samochody jej nie rozwłóczą

              • 0 0

    • a po co drewno do lasu nosić?

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane