• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Które drogi rowerowe są najpotrzebniejsze? Podpowiedz urzędnikom

Krzysztof Koprowski
24 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Droga rowerowa, a dokładnie pasy w jezdni, wzdłuż ul. Kołobrzeskiej to zdaniem urzędników najpilniejsza inwestycja dla miłośników dwóch kółek. Droga rowerowa, a dokładnie pasy w jezdni, wzdłuż ul. Kołobrzeskiej to zdaniem urzędników najpilniejsza inwestycja dla miłośników dwóch kółek.

Które trasy i w jakiej kolejności powinny powstać, by po Gdańsku lepiej jeździło się rowerem? Urzędnicy do końca października czekają na uwagi do dokumentu "strategii realizacji Systemu Tras Rowerowych".



Jaką preferujesz formę dróg rowerowych?

Projekt Systemu Tras Rowerowych (w skrócie STeR) nie jest niczym nowym. Już dwa lata temu opracowano studium STeR, zaś teraz prace są kontynuowane w ramach "strategii realizacji STeR".

Czym zatem różnią się od siebie te dwa dokumenty opracowane przez Biuro Rozwoju Gdańska przy współudziale Referatu Mobilności Aktywnej, Wydziału Programów Rozwojowych oraz Zarządu Dróg i Zieleni?

- Podstawowym celem strategii jest wskazanie optymalnej kolejności realizacji brakujących elementów systemu ustalonego w STeR, aby dać wskazówki dla przygotowania projektów rozbudowy elementów systemu oraz podstawę do ubiegana się o środki zewnętrzne na ich realizację. Strategia ma też wskazać optymalną, z punktu widzenia systemu tras rowerowych, kolejność realizacji brakujących elementów systemu ustalonego w STeR - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy.

Zdaniem urzędników pięć najpilniejszych i najważniejszych projektów tras rowerowych to: ul. Kołobrzeska zobacz na mapie Gdańska od al. Rzeczypospolitej do al. Grunwaldzkiej (w formie pasów rowerowych w jezdni), ul. Nowa Politechniczna (pisaliśmy o tej drodze w ub. r.) od al. Grunwaldzkiej do ul. Myśliwskiej (ruch dopuszczony po jezdni oraz wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa), ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska od ul. Nowe Ogrody do al. Armii Krajowej (pasy rowerowe w jezdni oraz wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa), Trakt św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska od Biskupiej Górki do Parku Oruńskiego (wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa) oraz ul. Bulońska zobacz na mapie Gdańska od ul. Rakoczego do ul. Myśliwskiej (dwie wydzielone drogi rowerowe dwukierunkowe).

Oczywiście na pięciu drogach nie kończą się plany, bo projekt zakłada realizację ich aż 40, w tym, oprócz Nowej Politechnicznej, kilka innych wzdłuż długo wyczekiwanych ulic - m.in. Nowej Wałowej czy Nowej Warszawskiej. Nie oznacza to jednak, że tylko z powodu potrzeb komunikacji rowerowej rozpocznie się budowa tych dróg dla aut czy komunikacji tramwajowej. Studium realizacji określa jedynie priorytety działań i ma być pewną wskazówką dla innych jednostek miasta odpowiedzialnych za inwestycje.

Niestety, STeR nie może też wymuszać działań na innych państwowych podmiotach takich, jak Polskie Linie Kolejowe, które przymierzają się do remontu mostu kolejowego do Portu Północnego. To właśnie w tym rejonie STeR wskazuje potrzebę budowę drogi dla pokonania Martwej Wisły.

- Faktyczna realizacja tej trasy rowerowej dla tego miejsca może polegać na rozbudowie istniejącego mostu wantowego, realizacji nowej konstrukcji mostowej bądź realizacji w ciągu projektowanego nowego mostu kolejowego. Każde z powyższych rozwiązań jest jednak bardzo kosztowne - mówi Kitliński i jednocześnie rozwiewa nadzieje na ostatnią z możliwości - Jako że miasto nie jest inwestorem i właścicielem infrastruktury kolejowej, nie ma wpływu na decyzje w zakresie projektu nowego mostu i nie może wyegzekwować zwiększenia kosztu budowy przeprawy kolejowej celem budowy drogi rowerowej.

Oprócz dróg rowerowych, dokument zawiera też kształt miejsc parkingowych oraz ich docelową liczbę. Przykładowo dla dworca głównego planuje się minimum 750 miejsc rowerowych, dla powstającego przystanku SKM Śródmieście oraz planowanego węzła Most Czerwony - po min. 1 tys. miejsc, zaś dla dworca kolejowego we Wrzeszczu - minimum 500 miejsc.

Spore liczby widnieją także przy obiektach naukowo-dydaktycznych. Aż 7 tys. miejsc powinno powstać w obrębie kampusu Uniwersytetu Gdańskiego w Oliwie oraz ponad 8 tys. na terenie kampusu Politechniki Gdańskiej. Parkingi przewidziano również przy budynkach instytucji kulturalnych i placówkach muzealnych, a także bibliotekach.

- Wymiary oraz pojemności parkingów obowiązują już dzisiaj przy planowaniu i projektowaniu oraz organizacji ruchu rowerowego na drogach publicznych, nad którymi zarząd sprawuje prezydent miasta. Ponadto wskaźniki minimalnej liczby rowerowych miejsc parkingowych dla nowych inwestycji są od kwietnia 2012 r. standardowo wpisywane do wszystkich planów miejscowych i są wiążące dla inwestycji realizowanych w oparciu o te plany - uzupełnia oficer rowerowy.

Urzędnicy czekają na uwagi
Dokument Strategia Realizacji Systemu Tras Rowerowych jest ogólnodostępna na stronach Biura Rozwoju Gdańska (zakładka Wyłożenia projektów planów, dyskusje publiczne). Do końca października jest ona wyłożona do publicznego wglądu, gdyż urzędnicy czekają na uwagi mieszkańców. Te można wnosić w wygodny sposób, bo oprócz tradycyjnej listownej formy, przewidziano też drogę elektroniczną (na adres brg@brg.gda.pl) oraz ustnie do protokołu.

Miejsca

Opinie (469) 6 zablokowanych

  • o czym mowa?? (2)

    po co tyle gadania? należy najpierw egzekwować od rowerzystów prrzegania prawa. kilka razy o mało nie przejchałem rowerzyst na ul. Cienistej, który jechał jezdnia w ciemn ym ubraniu a obok jest droga dla rowerów od czasu do czasu rowerzyści jeżdżą al. Armii Krajowej a to już jest szkoła przetrwania tylko dlaczego prawidłowo jadący kierowca ma miać problem jak zabije rowewrzystę i po co budować te drogi jak jednocześnie na jezdniach nie ma znaków zakazu dla rowerzystów???????

    • 2 4

    • po to, byś mniej czasu tkwił w korkach

      • 2 1

    • Prawda jest taka że bezmyślni są wśród pieszych, rowerzystów i kierowców. Sam jezdzę na rowerze, ale jak widzę idotę na rowerze bez swiateł o zmierzchu zasuwającego ulicą, to nie wiem co on ma w głowie, chyba juz niewiele.. Tak samo zastanawia mnie co trzeba mieć nie tak z głową, żeby montować z przodu roweru czerwone migające swiatło. Widziałem takich geniuszy kilka razy..

      • 1 1

  • Szkodnik na rowerze (8)

    Dziś właśnie rano wjechał mi w bagażnik rowerzysta, nie zdążył wyhamować, było mokro. Przewrócił się, szybko podniósł, blat i rura. Stałem w korku, mogłem jedynie krzyknąć za nim, nawet się nie odwrócił. Zostałem z rysami na zderzaku i niestety klapie bagażnika. Też jeżdżę na rowerze w mieście, ale jak auta stoją, nie lawiruję między nimi i nie szukam chorych wrażeń. Rower nie służy do wymijania samochodów stojących w korku, bo na ogół to się gorzej kończy dla rowerzysty. Dlatego przyłączam się do tych , którzy piszą o oszołomach na dwóch kółkach. Przy takim zachowaniu rowerzystów trudno mówić o budowaniu pasów dla rowerów, za manewry między autami mandat 200 zł co najmniej.

    • 3 6

    • a w tył samochód oczekujący na miejsce na parkingu zwalniane przeze mnie wjechał kierowca

      za przekraczanie prędkości na terenie miejskim mandat 500 złotych co najmniej

      • 1 1

    • dobrze że rowerzyście się nic nie stało (6)

      "Rower nie służy do wymijania samochodów stojących w korku" - otóż owszem rower służy do wymijania stojących w korku samochodów, jak myślisz jaki sens miałoby stanie w korku rowerem. Czy to rowerzyści robią korek, czy samochody? Dlaczego zatem uważasz że rowerzysta ma stać w Twoim korku?

      • 2 2

      • (5)

        Dlatego, że ma obowiązek poruszać się prawą stroną jezdni, a nie lewą, chyba proste?

        • 2 4

        • powinieneś ponownie zdawać prawko, zupełnie nie znasz PoRD

          a mówią, by nie dawać małpom brzytew, tymczasem w PL byle nieuk dostaje do ręki broń, jaka jest samochód. chyba Rynek Zielony powinni częściej patrolować, pewnie tam, wśród naci, można kupić prawko, taniej niż Kiwi

          • 3 1

        • łos na drodze (3)

          mylisz się, rowerzysta od zawsze miał mozlwiosc wyminięcia pojazdów z lewej strony a od nowelizacji przepisow także z prawej - cikawe skad tyle zlosci z polakach jak ja stoje to inni tez maja stać, biedaku
          a jak ktos cie wymija czy wyprzedza to masz obowiazek nie zmieniac predkosci a nie przyspieszac - stad Twoje problemy z innymi

          • 3 0

          • (2)

            Tylko że mój samochód stał w miejscu, jak napisałem "stał w korku". Skoro nie potrafisz prostego zdania przeczytać ze zrozumieniem to po co się wypowiadasz?

            • 1 2

            • specjalnie dla tłuczka co tanio kupił prawko (od Ukraińców?) (1)

              PoRD Art. 24. 12. Kierujący rowerem może wyprzedzać inne niż rower powoli jadące pojazdy z ich prawej strony.

              Każdym pojazdem można wyprzedzać z ich lewej strony, nie mówiąc o wymijaniu stojących i psujących powietrze zawalidrogów.

              Skoro już ustaliliśmy, że jesteś badziewiak i cię nie stać na kupno kodeksu na papierze, polecam twej uwadze http: //kodeks-drogowyKROPKAorg bo się się musisz jeszcze duuuuużo nauczyć. znajdziesz tam i PoRD i UoKP i inne części Kodeksu.
              Nudniejsza lektura niż twoje ulubione Harlequiny, ale jakże rozwijająca...

              • 2 0

              • Czyli wg ciebie wyprzedzanie to to samo co wymijanie? Tłumoku bez szkoły, czytać nie umiesz to nie pieprz od rzeczy. Nigdy nie będziesz miał prawa jazdy i całe szczęście, byłbyś niebezpieczny nawet dla siebie z kosiarką w ogródku.

                Jeśli wg ludzi jak ty, którzy potrafią tylko obrażać, rowerzysta, który porysuje komuś inny pojazd, stwarza zagrożenie dla siebie i innych, ucieknie z miejsca wypadku jest w porządku, to znaczy, że jesteś super rozwiniętym osobnikiem. Gratulacje.

                • 1 2

  • Kartuska

    A ja czekam na dokończenie ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Kartuskiej. Teraz od Jasienia do ul. Łostowickiej to lekka tragedia.
    A ta mapka w artykule kompletnie nieczytelna.

    • 1 1

  • Kiedy rowerem wzdłuż Obwodnicy?

    Mnie się marzy wzdłuż obwodnicy. Dojeżdżam codziennie autem Karwiny - Chełm 24km. Dystans w sam raz na rower, ale rowerem jest to droga nie do przebycia. Po prostu nie ma jak.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane