• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Które drogi rowerowe są najpotrzebniejsze? Podpowiedz urzędnikom

Krzysztof Koprowski
24 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Droga rowerowa, a dokładnie pasy w jezdni, wzdłuż ul. Kołobrzeskiej to zdaniem urzędników najpilniejsza inwestycja dla miłośników dwóch kółek. Droga rowerowa, a dokładnie pasy w jezdni, wzdłuż ul. Kołobrzeskiej to zdaniem urzędników najpilniejsza inwestycja dla miłośników dwóch kółek.

Które trasy i w jakiej kolejności powinny powstać, by po Gdańsku lepiej jeździło się rowerem? Urzędnicy do końca października czekają na uwagi do dokumentu "strategii realizacji Systemu Tras Rowerowych".



Jaką preferujesz formę dróg rowerowych?

Projekt Systemu Tras Rowerowych (w skrócie STeR) nie jest niczym nowym. Już dwa lata temu opracowano studium STeR, zaś teraz prace są kontynuowane w ramach "strategii realizacji STeR".

Czym zatem różnią się od siebie te dwa dokumenty opracowane przez Biuro Rozwoju Gdańska przy współudziale Referatu Mobilności Aktywnej, Wydziału Programów Rozwojowych oraz Zarządu Dróg i Zieleni?

- Podstawowym celem strategii jest wskazanie optymalnej kolejności realizacji brakujących elementów systemu ustalonego w STeR, aby dać wskazówki dla przygotowania projektów rozbudowy elementów systemu oraz podstawę do ubiegana się o środki zewnętrzne na ich realizację. Strategia ma też wskazać optymalną, z punktu widzenia systemu tras rowerowych, kolejność realizacji brakujących elementów systemu ustalonego w STeR - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy.

Zdaniem urzędników pięć najpilniejszych i najważniejszych projektów tras rowerowych to: ul. Kołobrzeska zobacz na mapie Gdańska od al. Rzeczypospolitej do al. Grunwaldzkiej (w formie pasów rowerowych w jezdni), ul. Nowa Politechniczna (pisaliśmy o tej drodze w ub. r.) od al. Grunwaldzkiej do ul. Myśliwskiej (ruch dopuszczony po jezdni oraz wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa), ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska od ul. Nowe Ogrody do al. Armii Krajowej (pasy rowerowe w jezdni oraz wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa), Trakt św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska od Biskupiej Górki do Parku Oruńskiego (wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa) oraz ul. Bulońska zobacz na mapie Gdańska od ul. Rakoczego do ul. Myśliwskiej (dwie wydzielone drogi rowerowe dwukierunkowe).

Oczywiście na pięciu drogach nie kończą się plany, bo projekt zakłada realizację ich aż 40, w tym, oprócz Nowej Politechnicznej, kilka innych wzdłuż długo wyczekiwanych ulic - m.in. Nowej Wałowej czy Nowej Warszawskiej. Nie oznacza to jednak, że tylko z powodu potrzeb komunikacji rowerowej rozpocznie się budowa tych dróg dla aut czy komunikacji tramwajowej. Studium realizacji określa jedynie priorytety działań i ma być pewną wskazówką dla innych jednostek miasta odpowiedzialnych za inwestycje.

Niestety, STeR nie może też wymuszać działań na innych państwowych podmiotach takich, jak Polskie Linie Kolejowe, które przymierzają się do remontu mostu kolejowego do Portu Północnego. To właśnie w tym rejonie STeR wskazuje potrzebę budowę drogi dla pokonania Martwej Wisły.

- Faktyczna realizacja tej trasy rowerowej dla tego miejsca może polegać na rozbudowie istniejącego mostu wantowego, realizacji nowej konstrukcji mostowej bądź realizacji w ciągu projektowanego nowego mostu kolejowego. Każde z powyższych rozwiązań jest jednak bardzo kosztowne - mówi Kitliński i jednocześnie rozwiewa nadzieje na ostatnią z możliwości - Jako że miasto nie jest inwestorem i właścicielem infrastruktury kolejowej, nie ma wpływu na decyzje w zakresie projektu nowego mostu i nie może wyegzekwować zwiększenia kosztu budowy przeprawy kolejowej celem budowy drogi rowerowej.

Oprócz dróg rowerowych, dokument zawiera też kształt miejsc parkingowych oraz ich docelową liczbę. Przykładowo dla dworca głównego planuje się minimum 750 miejsc rowerowych, dla powstającego przystanku SKM Śródmieście oraz planowanego węzła Most Czerwony - po min. 1 tys. miejsc, zaś dla dworca kolejowego we Wrzeszczu - minimum 500 miejsc.

Spore liczby widnieją także przy obiektach naukowo-dydaktycznych. Aż 7 tys. miejsc powinno powstać w obrębie kampusu Uniwersytetu Gdańskiego w Oliwie oraz ponad 8 tys. na terenie kampusu Politechniki Gdańskiej. Parkingi przewidziano również przy budynkach instytucji kulturalnych i placówkach muzealnych, a także bibliotekach.

- Wymiary oraz pojemności parkingów obowiązują już dzisiaj przy planowaniu i projektowaniu oraz organizacji ruchu rowerowego na drogach publicznych, nad którymi zarząd sprawuje prezydent miasta. Ponadto wskaźniki minimalnej liczby rowerowych miejsc parkingowych dla nowych inwestycji są od kwietnia 2012 r. standardowo wpisywane do wszystkich planów miejscowych i są wiążące dla inwestycji realizowanych w oparciu o te plany - uzupełnia oficer rowerowy.

Urzędnicy czekają na uwagi
Dokument Strategia Realizacji Systemu Tras Rowerowych jest ogólnodostępna na stronach Biura Rozwoju Gdańska (zakładka Wyłożenia projektów planów, dyskusje publiczne). Do końca października jest ona wyłożona do publicznego wglądu, gdyż urzędnicy czekają na uwagi mieszkańców. Te można wnosić w wygodny sposób, bo oprócz tradycyjnej listownej formy, przewidziano też drogę elektroniczną (na adres brg@brg.gda.pl) oraz ustnie do protokołu.

Miejsca

Opinie (469) 6 zablokowanych

  • "gdański oficer rowerowy" (1)

    Ale fucha.
    Za 2 lata kombatant.

    • 23 5

    • a ty kombatant czy zwykły hejter internetowy?

      • 2 1

  • A po co je robić

    Skoro nimi nie jeżdzą tylko inteligencja ulicą musi

    • 7 11

  • w tunelu pod Wisłą

    • 18 1

  • (3)

    a może oddzielne pasy dla rowerzystów,autobusów,ciężarówek,osobowych,a może oddzielnie dla kierowców co maja auta do 5 000 zł.,i oddzielne dla tych co maja bmw.
    Co niektórzy mają zachcianki,jeżeli rowerzysta jest prawnym uczestnikiem ruchu,a tez wsiadam na rower czasami,to jaki czort marnować finanse,które mogły byc np. przeznaczone na nowy asfalt

    • 14 20

    • Lepiej nie kracz bo i tak może być

      • 2 0

    • Prowadzący stado krów

      też jest prawym uczestnikiem ruchu i co z tego. Samochód i rower dzieli przepaść pod wieloma względami i nie wszędzie trzeba mieszać/zrównywać oba rodzaje ruchu. Są miejsca gdzie priorytet powinien mieć samochód, są gdzie rower. No i nie zapominajmy o pieszych.

      • 7 1

    • Bo mamy 90% pirtów drogowych za kierownica auta!!Bo Polska niejest przystosowana

      do jazdy razem z rowerzystami!!

      • 3 5

  • (2)

    Rowery do lasu!

    • 11 20

    • Dobry pomysł

      Służba Leśna jak najbardziej powinna poruszać się na rowerach i po drogach leśnych powinien być całkowity zakaż poruszania się samochodów

      • 11 1

    • Samochody w bruzdy, ziemię orać, antenki berecików prostować!

      • 3 3

  • Niestety prędzej czy później większość z nas odstawi swoje autka (8)

    i będzie musiała poruszać się komunikacją lub przyjemniej rowerkiem bo miasto niestety nie jest z gumy.

    • 22 14

    • (2)

      Dlaczego niestety?
      To bardzo dobra wiadomość i oby warunki w mieście i sensowne inwestycje w infrastrukturę pozwoliły zrobić ten krok jak najszybciej.

      • 11 4

      • Tak widzę oczyma wyobrażani te piękne estakady unoszące się nad miastem na betonowych filarach oraz 70 piętrowe parkingi (1)

        Tak serio od nowego roku opłata 300zł za parkanie mieszkańca w rejonie Głównego Miasta. To dopiero początek dodatkowych kosztów.

        • 5 1

        • Ale to dobry początek :)
          Centrum to nie miejsce dla samochodów, jak to komuś nie pasuje to się może wyprowadzić pod obwodnicę.

          • 13 3

    • (4)

      Bo miasto stać tylko na pożyczanie pieniędzy z unii na DDR, a nie remonty i udoskonalanie dróg.

      • 4 3

      • Unia niedługo przestanie dawać pieniądze na drogi tylko dla samochodów (2)

        • 5 0

        • (1)

          Unia niedługo zbankrutuje, co wtedy?

          • 1 3

          • wtedy przypomnisz sobie, że może jednak wrócić do zażywania tabletek

            • 1 1

      • Bo nowych dróg już się prawie nie da robić.

        Nie wiem czy doczytałeś komentarz na który odpowiedziałeś. Miasto nie jest z gumy? Jak chcesz udoskonalać drogi? Dołożyć do każdej po pasie w każdą stronę? Gdzie? Powywalamy budynki?
        Rozwiązaniem może być tylko szukanie alternatyw dla indywidualnego transportu samochodowego.

        • 2 0

  • Małomiejska... (1)

    To uważam za priorytet. Tam nie ma nawet pobocza, a rajdowcy szaleją 100/h po wybojach.

    • 22 0

    • wysyłać maile do BRG zamiast plusować post

      • 2 0

  • Czy naradę tyle potrzeba tych ścieżek rowerowych ? (4)

    Czy nie lepiej zamknąć część drug dla ruchu samochodowego na korzyć rowerów tak jak to się dzieje na Głównym Mieście ? Ścieżki róbmy tylko wzdłuż głównych alteri komunikacyjnych gdzie puki co samochody muszą jeździć .

    • 9 19

    • Rowerowy masz problem z ortografią... (2)

      ...ze słowami póki, dróg i korzyść w komentarzu to troszkę Ci nie poszło...:)

      • 6 0

      • Jak nie masz co innego do roboty to sobie wertuj słownik (1)

        Nadmienię tylko że nie o słonikach tutaj mowa tylko o ścieżkach. Nie zmieniaj tematu .

        P.S. Tobie niezbyt poszło temacie ścieżek

        • 0 7

        • Bez wertowania słownika świetnie sobie daję radę w poprawnym pisaniu...

          ...Tobie za to polecam jak już wypowiadasz się na forum.

          • 5 1

    • dorośnij

      • 2 1

  • ul. Jabłoniowa potem ul. Małomiejska

    Proponuje jeszcze garby na ul. Łódzkiej i zmianę organizacji ruchu na jednokierunkowe umożliwiające jedynie dojazd do Aleja Vaclava Havla. Bo obecnej sytuacji ta drużka pełni dla co poniektórych rodzaj kolejnego pasa idącej wzdłuż głównej drogi.

    • 11 3

  • . (1)

    Ja lubię do Otomina lub Sobieszewa-ale jak tam dojechać-przez osiedla bo Jabłoniową się nie da, lub przez Olszynkę bo przy rafinerii zakaz. Unikam tłoku
    od Brzeźna do Sopotu.

    • 14 0

    • I jeszcze jeden wpis dla Najwiekszej dzielnicy

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane