- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (393 opinie)
- 2 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (48 opinii)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (272 opinie)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (125 opinii)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (110 opinii)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (323 opinie)
Które drogi rowerowe są najpotrzebniejsze? Podpowiedz urzędnikom
Które trasy i w jakiej kolejności powinny powstać, by po Gdańsku lepiej jeździło się rowerem? Urzędnicy do końca października czekają na uwagi do dokumentu "strategii realizacji Systemu Tras Rowerowych".
Czym zatem różnią się od siebie te dwa dokumenty opracowane przez Biuro Rozwoju Gdańska przy współudziale Referatu Mobilności Aktywnej, Wydziału Programów Rozwojowych oraz Zarządu Dróg i Zieleni?
- Podstawowym celem strategii jest wskazanie optymalnej kolejności realizacji brakujących elementów systemu ustalonego w STeR, aby dać wskazówki dla przygotowania projektów rozbudowy elementów systemu oraz podstawę do ubiegana się o środki zewnętrzne na ich realizację. Strategia ma też wskazać optymalną, z punktu widzenia systemu tras rowerowych, kolejność realizacji brakujących elementów systemu ustalonego w STeR - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy.
Zdaniem urzędników pięć najpilniejszych i najważniejszych projektów tras rowerowych to: ul. Kołobrzeska od al. Rzeczypospolitej do al. Grunwaldzkiej (w formie pasów rowerowych w jezdni), ul. Nowa Politechniczna (pisaliśmy o tej drodze w ub. r.) od al. Grunwaldzkiej do ul. Myśliwskiej (ruch dopuszczony po jezdni oraz wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa), ul. 3 Maja od ul. Nowe Ogrody do al. Armii Krajowej (pasy rowerowe w jezdni oraz wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa), Trakt św. Wojciecha od Biskupiej Górki do Parku Oruńskiego (wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa) oraz ul. Bulońska od ul. Rakoczego do ul. Myśliwskiej (dwie wydzielone drogi rowerowe dwukierunkowe).
Oczywiście na pięciu drogach nie kończą się plany, bo projekt zakłada realizację ich aż 40, w tym, oprócz Nowej Politechnicznej, kilka innych wzdłuż długo wyczekiwanych ulic - m.in. Nowej Wałowej czy Nowej Warszawskiej. Nie oznacza to jednak, że tylko z powodu potrzeb komunikacji rowerowej rozpocznie się budowa tych dróg dla aut czy komunikacji tramwajowej. Studium realizacji określa jedynie priorytety działań i ma być pewną wskazówką dla innych jednostek miasta odpowiedzialnych za inwestycje.
Niestety, STeR nie może też wymuszać działań na innych państwowych podmiotach takich, jak Polskie Linie Kolejowe, które przymierzają się do remontu mostu kolejowego do Portu Północnego. To właśnie w tym rejonie STeR wskazuje potrzebę budowę drogi dla pokonania Martwej Wisły.
- Faktyczna realizacja tej trasy rowerowej dla tego miejsca może polegać na rozbudowie istniejącego mostu wantowego, realizacji nowej konstrukcji mostowej bądź realizacji w ciągu projektowanego nowego mostu kolejowego. Każde z powyższych rozwiązań jest jednak bardzo kosztowne - mówi Kitliński i jednocześnie rozwiewa nadzieje na ostatnią z możliwości - Jako że miasto nie jest inwestorem i właścicielem infrastruktury kolejowej, nie ma wpływu na decyzje w zakresie projektu nowego mostu i nie może wyegzekwować zwiększenia kosztu budowy przeprawy kolejowej celem budowy drogi rowerowej.
Oprócz dróg rowerowych, dokument zawiera też kształt miejsc parkingowych oraz ich docelową liczbę. Przykładowo dla dworca głównego planuje się minimum 750 miejsc rowerowych, dla powstającego przystanku SKM Śródmieście oraz planowanego węzła Most Czerwony - po min. 1 tys. miejsc, zaś dla dworca kolejowego we Wrzeszczu - minimum 500 miejsc.
Spore liczby widnieją także przy obiektach naukowo-dydaktycznych. Aż 7 tys. miejsc powinno powstać w obrębie kampusu Uniwersytetu Gdańskiego w Oliwie oraz ponad 8 tys. na terenie kampusu Politechniki Gdańskiej. Parkingi przewidziano również przy budynkach instytucji kulturalnych i placówkach muzealnych, a także bibliotekach.
- Wymiary oraz pojemności parkingów obowiązują już dzisiaj przy planowaniu i projektowaniu oraz organizacji ruchu rowerowego na drogach publicznych, nad którymi zarząd sprawuje prezydent miasta. Ponadto wskaźniki minimalnej liczby rowerowych miejsc parkingowych dla nowych inwestycji są od kwietnia 2012 r. standardowo wpisywane do wszystkich planów miejscowych i są wiążące dla inwestycji realizowanych w oparciu o te plany - uzupełnia oficer rowerowy.
Dokument Strategia Realizacji Systemu Tras Rowerowych jest ogólnodostępna na stronach Biura Rozwoju Gdańska (zakładka Wyłożenia projektów planów, dyskusje publiczne). Do końca października jest ona wyłożona do publicznego wglądu, gdyż urzędnicy czekają na uwagi mieszkańców. Te można wnosić w wygodny sposób, bo oprócz tradycyjnej listownej formy, przewidziano też drogę elektroniczną (na adres brg@brg.gda.pl) oraz ustnie do protokołu.
Miejsca
Opinie (469) 6 zablokowanych
-
2013-10-24 08:27
Nauczmy najpierw rowerzystów kultury. (2)
Ci piesi, którzy korzystają z przejść dla pieszych przecinających ścieżki rowerowe przy ul. Katuskiej w Gdańsku mieli by coś do dodania na ten temat.
- 8 8
-
2013-10-24 08:48
dokladnie. rowerzysci jednak tez mieli by cos do powiedzenia w tej sprawie. niektorzy piesi po pierwsze w ogole zapominaja ze po sciezce nie mozna sobie chodzic slalomem a po drugie nie wiedza, ze przejscie na sciezce to to samo co przejscie na ulicy po pasach. kierowca powinien ustapic ale nie musi.
- 3 2
-
2013-10-26 12:10
właśnie właśnie - tu tylko chodzi o brak kultury
Czy to się Wam/Nam, kierowcom, rowerzystom i pieszym, podoba czy nie, wroga grupa nie zniknie Wam/Nam z przed oczu, gdy włąśnie chcemy przejść czy przejechać. Musimy z tym jakoś żyć, więc apeluję o uprzejmość ... nie tylko na drodze
- 1 0
-
2013-10-24 08:28
Drugiej Hagi to my szybko nie będziemy mieli.
Byłem jeździłem.
- 2 3
-
2013-10-24 08:30
ścieżka rowerowa (2)
ścieżka rowerowa powinna być pociągnięta od ronda turbinowego czyli skrzyżowanie ulicy Nowatorów i Budowlanych w stronę Złotej Karczmy (Matarni)tak aby móc później wjechać w ścieżkę na Słowackiego i spokojnie dojechać do Wrzeszcza, a z Wrzeszcza już mamy możliwość pojechania rowerem po ścieżce w stronę Gdańska czy Sopotu.
- 9 0
-
2013-10-24 08:44
Koniecznie z Matarni do ścieżki w kierunku Banina (1)
teraz przejazd z Matarni do ronda to walka o życie!
- 5 0
-
2013-10-24 09:35
najpierw dajesz chodnikiem od strony Matarni
czyli do TNT (oś pasa startowego) przeżyjesz, następnie poboczem od strony południowo-wschodniej,
za osią pasa jest od SE polna droga do kolektora ściekowego, wdrapać się po skarpie, na drugą stronę ulicy i dalej wdłuż Budowlanych jest już chodnik i droga rowerowa.
Komfortu nie ma, trochę trzeba się spocić ale przeżyjesz- 2 0
-
2013-10-24 08:43
Przydała by się ścieżka rowerowa na Jasną Górę
i do Lichenia co by autobusy nie były nawalone jak Piston w dożynki
- 5 5
-
2013-10-24 08:44
Dziwne to nasze miasto ciagle się mowi o rowerzystach (16)
A moze ktos pomyslalby o pieszych i kierowcach przeciez milosnikom dwoch pedalow już się w glowach poprzewracalo jeszcze troche bedzie problem przejsc po chodniku i przejechac przez gdansk bo albo cie rozjada fani pedalow albo kolejna ulice przerobia na droge rowerowa i trzeba bedzie pol miasta objechac żeby autem do domu dojechac. Polowa drog rowerowych jest bublem na niektorych to nie widzialem roweru przyklad ul.Rzeznicka .
- 19 28
-
2013-10-24 08:50
bo rower to wygodny i przyjemny środek lokomocji (8)
zrozum to człowieku!
- 11 10
-
2013-10-24 08:59
(2)
dla mnie wygodnym i przyjemnym środkiem lokomocji jest balon
domagam się ścieżek balonowych
zrozum to człowieku- 10 11
-
2013-10-24 09:46
a na kiego wała? (1)
Ci te ścieżki lataj sobie nad miastem tylko nie za wysoko żebyś pod samolot jakiś nie wpadł.
- 4 3
-
2013-10-24 09:55
urzekła mnie twoja historia
- 3 1
-
2013-10-24 09:50
Środek lokomocji (4)
ale nie środek indoktrynacji wobec reszty mieszkańców.
Zaczynacie działać jak sekta.- 8 11
-
2013-10-24 10:45
(2)
sami nas w to wtłoczyliście!
czujemy się zagrożeni, otoczeni wrogami
więc zapieramy się plecami o plecy
i się odgryzamy
a u mnie student-rowerzysta zawsze
ma co najmniej pół oceny lepiej- 7 5
-
2013-10-24 10:51
Zagrożeni. Rowerzysta ma pół oceny lepiej? (1)
Co to ma być?!
- 5 4
-
2013-10-24 11:04
skutek
- 6 2
-
2013-10-25 03:59
Przewrażliwiony jesteś ! I w dodatku masz słaby wzrok, podobnie jak
inni zimą - oni muszą zobaczyć piaskarkę, nie wystarczy im jak po kilku godzinach po ustaniu opadu asfalt robi się czarny.
- 2 1
-
2013-10-24 09:03
(3)
"A moze ktos pomyslalby o (...) kierowcach"
Jak do tej pory to przez 50 lat myślano tylko o nich, kosztem wszystkiego innego.
"trzeba bedzie pol miasta objechac żeby autem do domu dojechac"
Bardzo często tak się właśnie projektuje nowe osiedla w Holandii. I nie jest to wcale takie złe .- 14 6
-
2013-10-24 09:09
To ja jeszcze poproszę (2)
zarobki jak w Holandii. I taką komunikację miejską...
- 6 6
-
2013-10-24 09:39
a co masz do komunikacji?
pewnie że stoi w korkach. pytanie: kto te korki tworzy? barany w samochodach...
- 13 4
-
2013-10-24 09:57
A w czymże to nasza komunikacja niby ustępuje holenderskiej?
- 5 4
-
2013-10-25 04:00
A drogi dla samochodów - mało się robi ? Ty naprawdę idź do okulisty ! (2)
- 2 1
-
2013-10-26 16:49
(1)
Tak jest, na terenie miasta BARDZO MAŁO się robi, idź do okulisty sam
- 1 0
-
2013-10-26 21:17
weź ty lepiej kup białą laskę bo na okulistę już za późno
Na tle Holandii jest zero DDRów, ale na tle innych polskich miast - żeśmy som lider
nawet estakadę rowerowa w Gdańsku mamy z sensem, nie tak jak w Gdyni- 0 1
-
2013-10-24 08:46
Matarnia i Kiełpinek są kompletnie odcięte dla rowerów!
- 3 3
-
2013-10-24 08:49
Ścieszka rowerowa (3)
Zlikwidować ścieszke rowerową na wojska Polskiego jakiś poroniony pomysł obok jest ul Grunwaldzka i jest ściezka z prawdziwego zdarzenia,a tu jakis kretyn wymyślił najtańszym kosztem żeby mieścić się w rankingach jakie to cudowne scieszki mamy.Nie myśląc o mieszkańczach.
- 10 16
-
2013-10-24 16:18
są mieszkańcy, który nie jeżdżą samochodami (2)
popieram zwężanie jezdni aby wygospodarować pas dla rowerów
- 6 3
-
2013-10-24 22:16
Popierasz czy tamtędy jeździsz. (1)
Ruch rowerów idzie albo Polankami albo Grunwaldzką. Wyodrębnienie ścieżki na WP i Wita Stwosza to sen chorego idioty. W dodatku w czasie deszczu częśc dla rowerów jest kompletnie zalana wodą.
To że wydarłeś dzioba bo ci się coś wydaje, wskazuje jednocześnie że masz wyjątkowo blade pojęcie o ulicach, ścieżkach i chodnikach w tym mieście. Wszystko ma być dla ludzi a nie przeciw nim.- 0 5
-
2013-10-25 10:15
no właśnie- dla ludzi
a nie głównie lub wyłącznie dla ludzi jeżdżących samochodami
- 1 1
-
2013-10-24 08:56
Trzeba być niezłym pajacem ...
... by w kraju, w którym przez większość dni w roku jest bądź zimno, bądź występują opady, ludzi namawiać na rowery.
inna sprawa, że niedługo nie będzie nas stać na jeżdżenie samochodem, ale to już inna bajka.- 12 26
-
2013-10-24 08:56
a może by tak zrobić ścieżkę
do Warszawy wprost do drzwi Tuska?
Od biedy mogłaby być do jego domu w budyniowie.- 3 7
-
2013-10-24 09:05
(3)
Naprawdę coraz trudniej oprzeć się wrażeniu że mające pretensje do wszystkich innych: kierowców, pieszych rolkarzy, NORMALNYCH ROWERZYSTÓW itp. obcisłogacie czerwonogebę, spocone lansiarstwo rowerowe to już sekta.
- 11 14
-
2013-10-24 16:18
kolejny ten sam trollujący hejter
bełkocze jak najęty
- 3 2
-
2013-10-25 04:05
Sekta ? Postulaty budowy ścieżek to sekciarstwo ? Czemu jesteś taki (1)
spięty ? Nie potrafisz wyluzować ? To idź do psychologa - pomoże !
- 3 3
-
2013-10-25 07:07
Pewna część jest zdecydowanie sektą.
Jest odporna na jakiekolwiek argumenty.
Ma tylko jedną opcje i tyle.
Nie są otwarci na zewnątrz.
Typowe sekciarstwo które w wielu dziedzinach hoduje Chyży Rój.- 3 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.