• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Które trasy tramwajowe powstaną do 2020 r.?

Krzysztof Koprowski
23 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Układ sieci tramwajowej z zaznaczeniem odcinków ujętych w różnych dokumentach planistycznych. Układ sieci tramwajowej z zaznaczeniem odcinków ujętych w różnych dokumentach planistycznych.

W środę odbędzie się spotkanie rozpoczynające debatę nad miejskimi inwestycjami do 2020 r. My przypominamy elementy układu tramwajowego, które mają szansę być wybudowane w najbliższych latach. Większości z nich towarzyszyć będą nowe drogi.



Najważniejsza inwestycja tramwajowa to:

Spotkanie "Razem inwestujemy w Gdańsk", które odbędzie się w środę 23 września o godz. 18 w auli budynku Neofilologii Uniwersytetu Gdańskiego (ul. Wita Stwosza 51 zobacz na mapie Gdańska), jest wstępem do szerokiej dyskusji publicznej na temat planów inwestycyjnych Gdańska w perspektywie środków unijnych do 2020 r.

Dyskusja publiczna, która będzie prowadzona przez najbliższe tygodnie, obejmować będzie nie tylko trasy tramwajowe czy nowe układy drogowe, ale również budowę placówek edukacyjnych, obiektów sportowych, zabezpieczeń przeciwpowodziowych itd.

My przypominamy inwestycje tramwajowe, które mają dużą szansę na realizację w najbliższej "pięciolatce". Należy pamiętać, że w ostatnim rozdaniu unijnych pieniędzy to właśnie projekty promujące alternatywne wobec auta sposoby poruszanie się po mieście mogą liczyć na duże wsparcie.

Nowa Bulońska Północna - niemal pewna inwestycja

Zdecydowanie największe szansę na realizację ma ul. Nowa Bulońska Północna. Dla niej zakończono już projektowanie, które wskazało konkretne rozmieszczenie przystanków czy skrzyżowań - szczegóły na filmie. Za projekt odpowiada wyłoniony z postępowaniu przetargowym Europrojekt Gdańsk, który swoją pracę wycenił na ok. 1,180 mln zł.

Przebieg ul. Nowej Bulońskiej Północnej wraz z lokalizacją przystanków tramwajowych.


Ulica Nowa Bulońska Północna stanowić będzie przedłużenie ul. Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska do rejonu skrzyżowania ul. (Nowej) Warszawskiej i (Nowej) Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska. Będzie się nią składały: jedna dwupasowa jezdnia z rezerwą pod drugą jezdnię oraz układ torowy zwieńczony pętlą.

Będzie to przypuszczalnie już ostatnia pętla w układzie tramwajowym Gdańska, ponieważ niedawno zapadła decyzja o docelowym przejściu na tabor wyłącznie dwukierunkowy, który nie wymaga pętli, by zmienić kierunek jazdy, co można co dzień zobaczyć na świeżo oddanej trasie na Morenę (Piecki-Migowo).

Nowa Bulońska wraz z tramwajem zyska przypuszczalnie jako pierwsza dokumenty (studium wykonalności) niezbędne dla ubiegania się o dofinansowanie z UE.

Pełny wariant (dwujezdniowy) drogowo-tramwajowy ul. Nowej Bulońskiej Północnej to według szacunków ok. 276 mln zł. Ostateczny, skromniejszy wariant, przewidziany do realizacji powinien więc być nieco tańszy.

Czytaj też: Tak pojedziemy ul. Nową Bulońską Północną z Moreny na południe Gdańska

Nowa Jabłoniowa - tramwajem do ul. Przywidzkiej

Tramwaj przez ul. Nową Jabłoniową ułatwi dojazd nie tylko do nowych osiedli, ale także centrów handlowych w Rębowie. Tramwaj przez ul. Nową Jabłoniową ułatwi dojazd nie tylko do nowych osiedli, ale także centrów handlowych w Rębowie.
Kolejna trasa z dość dużą szansą na realizację to ul. Nowa Jabłoniowa od przywołanej wcześniej pętli na końcu ul. Nowej Bulońskiej do krańcówki (torów odstawczych) w ul. Przywidzkiej zobacz na mapie Gdańska.

Uwzględnienie w niej tramwaju było początkowo wątpliwe - istniały obawy czy ma to sens pod kątem obciążenia. Powstające błyskawicznie osiedla w tym rejonie sprawiły jednak, że szynowy transport uwzględniono w projekcie, którego opracowanie jest w toku.

W projekcie zleconym poprzez postępowanie przetargowe za ok. 1,140 mln zł konsorcjum firm: Znak (lider), Europrojekt z Biełska-Białej oraz Komi, zdecydowano się na wariant maksymalny. Zgodnie z nim przewiduje się dwie jezdnie po dwa pasy ruchu każda oraz sieć tramwajową. Niewykluczone jednak, że do realizacji wejdzie tylko tramwaj i jezdna jezdnia z rezerwą pod rozbudowę w przyszłości.

Wcześniej dla ul. Nowej Jabłoniowej wykonano koncepcję programowo-przestrzenną za ok. 230 tys. zł.

Szacunkowy koszt pełnego wariantu drogowo-tramwajowego ul. Nowej Jabłoniowej to 153 mln zł.

Czytaj też: Projekt Nowej Jabłoniowej za 1,14 mln zł? Krok do zmian na południu Gdańska; Walka o pieniądze na rozbudowę Węzła Szadółki

Nowa Politechniczna - być może w nowym przebiegu

Zestawienie przystanków planowanych na trasie Nowej Politechnicznej w pierwotnym kształcie. Zestawienie przystanków planowanych na trasie Nowej Politechnicznej w pierwotnym kształcie.
Bardzo duże szanse na realizację ma także ul. Nowa Politechniczna. Jest ona dość mocno wspierania przez planistów oraz Zarząd Transportu Miejskiego, ponieważ gwarantuje połączenie Południa z Wrzeszczem i dalej z Oliwą, omijając przy tym centrum miasta. Jednocześnie szacuje się, że w tym kierunku podróżuje aż 40 proc. mieszkańców Południa.

Dotychczas planowano wykonanie na całej trasie dziesięciu przystanków, a czas przejazdu z pętli Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie Gdańska do rejonu skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska miałby skrócić się do ok. 19 minut. Dla porównania, obecnie połączenie tramwajowe przez Dworzec Główny zajmuje rozkładowo 31 minut.

Czytaj też: Nową Politechniczną w 14 minut z Pl. Komorowskiego na ul. Warszawską

Przebieg trasy wzbudza jednak spore kontrowersje. Jej początek to planowane skrzyżowanie z ul. Nową Bulońską Północną zobacz na mapie Gdańska (m.in. dlatego Nowa Bulońska musiałaby powstać jako pierwsza), a następnie prowadzona jest niezabudowanym obszarem do rejonu ul. Traugutta i Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska. I tutaj aż do al. Grunwaldzkiej niezbędne są wyburzenia - nawet jeżeli w ramach Nowej Politechnicznej miałby powstać tylko tramwaj. Dalej trasa wiedzie przez ul. Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska-Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska do Placu Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska.

Rozbiórka kamienicy w śladzie ul. Nowej Politechnicznej. Oficjalnym powodem był zły stan techniczny. Materiał z sierpnia 2014 r.

Pierwsze wyburzenie, przeprowadzone oficjalnie ze względu na zły stan techniczny, pokazało wyraźnie, w jaki sposób może by potraktowana na następne dekady rezerwa terenowa pod jezdnie - w miejscu po kamienicy obok DT Jantar zobacz na mapie Gdańska urządzono "tymczasowy" parking naziemny, który z pewnością nie poprawia estetyki tego miejsca.

Czytaj też: Do Studzienki: od wiejskiej drogi po szeroką arterię

Parking w miejscu zburzonej kamienicy, czyli tymczasowej rozwiązanie do czasu budowy ul. Nowej Politechnicznej, której pełny przekrój drogowy ma być niezbędny w 2040 r. Parking w miejscu zburzonej kamienicy, czyli tymczasowej rozwiązanie do czasu budowy ul. Nowej Politechnicznej, której pełny przekrój drogowy ma być niezbędny w 2040 r.
I to właśnie ze względu na ryzyko takiego wyglądu całej ul. Do Studzienki (analizy BRG wykazują, że pełny przekrój drogowy będzie niezbędny w 2040 r.) oraz możliwość rozcięcia dzielnicy kolejną szeroką arterią obok Trasy Słowackiego, al. Grunwaldzkiej i wciąż planowanej Drogi Czerwonej, sprawił, że koncepcja lansowana przez miasto stała się celem krytyki mieszkańców i organizacji pozarządowych, w tym przede wszystkim Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Czytaj też: Nowa Politechniczna: kameralna ulica czy szeroka arteria?; Biuro Rozwoju Gdańska: Nowa Politechniczna nie będzie miejską autostradą przez Wrzeszcz

Proponowany przebieg Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz.

Zaledwie kilkanaście dni temu przedstawiono nową koncepcję przebiegu ul. Nowej Politechnicznej, którą przemianowano na Trasę Gdańsk Południe-Wrzeszcz. Inwestycja zakłada wyłącznie torowisko tramwajowe poprowadzone w bezpośrednim sąsiedztwie szpitali na Dębinkach zobacz na mapie Gdańska oraz przez rejon dworca kolejowego we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska, a następnie ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska do al. Legionów zobacz na mapie Gdańska.

Który wariant ul. Nowej Politechnicznej docelowo wejdzie w życie jeszcze nie wiadomo. Niewykluczone też, że powstanie kolejny, będący połączeniem obu propozycji przebiegu.

Wiadomo natomiast, że projekt sporządzą Mosty Katowice, które wygrały przetarg, oferując cenę 2,3 mln zł.

Budowę pełnego, docelowego układu drogowo-tramwajowego w pierwotnym przebiegu ul. Nowej Politechnicznej szacuje się na 388 mln zł.

Nowa Świętokrzyska - przez środek Południa

Pętla Łostowice Świętokrzyska, od której rozpoczynać ma się ul. Nowa Świętokrzyska (nz. w prawo). Pętla Łostowice Świętokrzyska, od której rozpoczynać ma się ul. Nowa Świętokrzyska (nz. w prawo).
Ul. Nowa Świętokrzyska to z pewnością projekt, wyczekiwany od lat przez mieszkańców Południa. Stanowić będzie on bowiem główną oś komunikacją tej części miasta i połączy rejon pętli Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie Gdańskazachodnią granicą miasta na wysokości Kowal zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Nowa oś komunikacyjna gdańskiego Południa za kilka lat?

Na ten moment nie ma jeszcze oficjalnie podjętej decyzji, jaką formę przyjęłaby ul. Nowa Świętokrzyska. Wariant maksymalny mówi o dwóch dwupasowych jezdniach z torowiskiem tramwajowym, które docelowo byłoby połączone z ul. Nową Bulońską Północną, zamykając tym samym ring tramwajowy na Południu.

- Obecnie zlecono Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska przygotowanie ogłoszenia przetargu na dokumentację. DRMG otrzymała pełnomocnictwo prezydenta miasta do zlecania prac w tym zakresie - informuje Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Szacunkowy koszt pełnego zakresu drogowo-tramwajowego ul. Nowej Świętokrzyskiej to 340 mln zł.

Nowa Warszawska - krótki, ale ważny łącznik

Skrzyżowanie al. Havla z krótkim fragmentem ul. Nowej Warszawskiej. W tym miejscu niezbędne będzie "dołożenie" torów tramwajowych. Skrzyżowanie al. Havla z krótkim fragmentem ul. Nowej Warszawskiej. W tym miejscu niezbędne będzie "dołożenie" torów tramwajowych.
Ul. Nowa Warszawska, choć będzie liczyła nieco ponad 1,5 km długości, jest niezwykle ważna dla funkcjonowania komunikacji tramwajowej na Południu. Będzie bowiem stanowiła łącznik między al. Havla zobacz na mapie Gdańskaplanowaną pętlą na końcu ul. Nowej Bulońskiej Północnej zobacz na mapie Gdańska. Bez niej dojazd tramwajem z ul. Nowej Jabłoniowej do centrum miasta oznaczałby okrężną trasę przez Morenę i dalej ul. Kartuską.

Ponieważ korzyści płynące z układu drogowego na tym odcinku nie są duże (równolegle istnieje szeroka Armii Krajowej/Trasa W-Z), urzędnicy nie wykluczają rezygnacji z budowy jezdni. Bardzo możliwe jest więc, że powstanie tylko torowisko z zachowaniem rezerw terenowych pod ewentualną budowę drogi o przekroju dwóch dwupasowych jezdni.

Inwestycja jest obecnie na etapie wyboru wykonawcy dokumentacji projektowej.

Szacunkowy koszt pełnego układu drogowo-tramwajowego ul. Nowej Warszawskiej to 129 mln zł. W tym przypadku rezygnacja z jezdni powinna dać znaczne oszczędności.

Czytaj też: Założenia transportowe dla Gdańska Południe

Być może tramwaj wzdłuż Drogi Zielonej

Budowa tramwaju wzdłuż Drogi Zielonej oznaczałaby także odcinek przez ul. Obrońców Wybrzeża do ul. Chłopskiej. Budowa tramwaju wzdłuż Drogi Zielonej oznaczałaby także odcinek przez ul. Obrońców Wybrzeża do ul. Chłopskiej.
Niewykluczone, że tramwaj pojawi się też wzdłuż Drogi Zielonej na odcinku od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska lub nawet do Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska.

Pomysł ten pojawił się przy okazji prezentacji formy domknięcia tzw. dużej ramy komunikacyjnej Gdańska, czyli budowie tunelu pod Pachołkiem i właśnie Drogi Zielonej.

Tramwaj miałby nadać inwestycji ekologiczny charakter, umożliwiając tym samym większe dofinansowanie do całego projektu drogowego. Z pewnością ułatwiłby też dojazd na plażę i do Parku Nadmorskiego im. Ronalda Reagana.

Na razie inwestycja jest na etapie zgody Rady Miasta na zlecenie przygotowania za 1 mln zł (Gdańsk i Sopot dzielą ten koszt po równo między sobą) studium wykonalności oraz raportu oceny oddziaływania na środowisko. Wcześniej zlecono za pół miliona złotych (równie dzieląc ten wydatek na pół między Gdańskiem i Sopotem) Studium Techniczno-Ekonomiczno Środowiskowe (STEŚ).

Szacunkowy koszt realizacji całej ramy komunikacyjnej z maksymalnym wariancie szacuje się na ok. 2 mld zł, z czego tunel pod Pachołkiem miałby pochłonąć ok. 900 mln zł.

Nowe trasy tramwajowe to nowy tabor

Nowy tabor będzie wyłącznie dwukierunkowy, co pozwoli na rezygnację z realizacji kosztownych pętli i ułatwi etapowanie dalszej rozbudowy sieci tramwajowej. Nowy tabor będzie wyłącznie dwukierunkowy, co pozwoli na rezygnację z realizacji kosztownych pętli i ułatwi etapowanie dalszej rozbudowy sieci tramwajowej.
Zbudowanie nowych tras o łącznej długości ponad 14,5 km (nie wliczając w to Drogi Zielonej; zgodnie z pierwotnym przebiegiem Nowej Politechnicznej) będzie wymagało znacznej rozbudowy parku taborowego. W tym celu już planowane są zakupy tramwajów dwukierunkowych za kwotę ok. 250 mln zł.

- W przyszłym roku lub najpóźniej do połowy 2017 do Gdańska przyjedzie 15 nowych tramwajów. Kolejne 18 sztuk będzie w 2018 r. - zapowiada Maciej Lisicki, wiceprezes zarządu Zakładu Komunikacji Miejskiej ds. przewozów, infrastruktury i rozwoju.
W planach miasta jest także budowa nowej zajezdni na Południu w pobliżu pętli na końcu ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Miałyby być to przede wszystkim tory postojowe bez infrastruktury do prowadzenia skomplikowanych prac naprawczych.

Czytaj też: Gdańsk chce kupić nowe tramwaje i autobusy za 320 mln zł

Ale nawet jeśli jednak z różnych powodów jej budowa się opóźni lub nie dojdzie do skutku, to nowe tramwaje zmieszczą się w istniejących zajezdniach. Nowe pojazdy szynowe miałyby stacjonować w zmodernizowanych zajezdniach Wrzeszcz (w kolejnym etapie przebudowy zajezdni powstaną tory postojowe w miejsce niepotrzebnych magazynów) oraz Nowy Port.

Będą też nowe autobusy

W planach ZKM do końca 2017 r. jest też zakup 69 autobusów w dwóch transzach po 23 i 46 szt. Szacuje się, że na ten cel wydanych zostanie 68 mln zł.

- Dodatkowo jeszcze w tym roku ogłosimy przetarg na zakup trzech midibusów i dwóch minibusów, które pojawią się w Gdańsku w pierwszej połowie 2016 r. - dodaje Lisicki.

Opinie (176) 2 zablokowane

  • (10)

    tylko tunel i spacerowa ma najwięcej poparcia

    • 31 125

    • jak widać, nie mają :P

      • 25 1

    • to najglupsza inwestycja jaka mozna zrobic

      Dodatkowo tramwaje powinny rozwiazywac glownie problem transportu wschod-zachod, nie polnoc-poludnie.

      - tramwaj od Grunwaldzkiej do Legionow wzdluz Kosciuszki (tak jak pokazuje jeden z wariantow GPW) przejezdzajacy obok PKP Wrzeszcz.

      - tramwaj dwufunkcyjny z Bretowa do Strzyzy (jezdzacy po torach kolejowych - to jest mozliwe i stosowane rozwiazanie). Pociagi poki co jezdza tam rzadko, ze bez problemu mozna zmiescic tam tramwaj. Nie trzeba dzieki temu budowac Nowej Abrahama (na ktora przy okazji to juz raczej nie ma zbytnio miejsca...)

      - buspas wzdluz Jaskowej doliny "w dol" - i nagle cala "Morena"/Jasien ma na Wrzeszcz szybki i latwy dojazd

      - tramwaj wzdluz kolobrzeskiej z przebiciem pod torami (duza stacja integrujaca ruch pieszy, samochodowy, rowerowy, autobusowy, tramwajowy i kolejowy) i dalej wzdluz Bazynskiego do Wita Stwosza (UG i nowe centra biznesowo-uslugowe z Zaspy, Przymorza, a takze duzo latwiejszy dojazd - przy wykonaniu polaczenia Bretowo-Strzyza - z "moreny", Jasienia i innego poludnia do tej czesci miasta)

      - tramwaj od nowego ronda na Marynarki Polskiej wzdluz Drogi zielonej i Czarnego Dworu, skrecajacy w JPII z przebiciem do Wojska Polskiego. Przy SKM Zaspa kolejny punkt zbiorczy wszyskich srodkow transportu (dojazd z Zaspy, Dolnego Wrzeszcza, Brzezna, Nowego Portu do SKM i PKM ). To dodatkowo sprawia, ze powstaje idealne miejsce na cala nowa dzielnice blisko centrum - miedzy Wrzeszczem, Brzeznem, Zaspa i Nowym portem. Aktualnie sa tam glownie dzialki i zarosla. Miasto powinno sie rozrastac w tym kierunku. Tu juz jest jakas infrastruktura, tu jest blisko do miasta, nie trzeba potem wydawac miliardow na zbudowanie tu namiastki cywilizacji

      - jak najszybsze dokonczenie nowej Walowej z tunelem pod Motlawa z naciskiem na ruch tramwajowy, pieszy i rowerowy. Omieniecie Srodmiescia dla ludzi ze stogow, Przerobki i Dolnego miasta. To dodatkowo (raczej z Sucharskiego, POG i tunelem pod m. Wisla_ daje szanse na dalsze odzyskiwanie srodmiescia dla ruchu pieszo-rowerowego, zamiast utrzymywania tam prymatu tranzytowego ruchu samochodowego (tylko 20-30% ruchu w srodmiesciu to dojazd do centrum. Reszta przelatuje Wshcod-Zachod i Polnoc-Poludnie. To chore, aby ten stan utrzymywac).

      - przebudowa kilku najistotniejszych przystankow tramwajowych. Powiekszenie ich, pelne zadaszenie, wiecej automatow, wspolny bilet, sciezki rowerowe + parkingi dla rowerow przy stacjach z monitoringiem.

      Miasto nalezy aktywnie kreowac, a nie tylko reagowac na to, co sie juz stalo.

      • 20 10

    • (4)

      poproszę tramwaj na Osowę zamiast drogi. Droga już jest, a większa nic nie zmieni, a w każdym razie nie na lepsze. Tramwaj natomiast niezależnie od ruchu na jezdni pozwoli szybko i sprawnie dojechać do centrum ograniczając jednoczenie ruch samochodowy w centrum. Same korzyści i do tego oszczędności w budżecie! Sopot może puścić ekologiczne autobusy po Reja. I już! :)

      • 11 5

      • A PKM nie rozwiazuje tego problemu? (3)

        Pytam serio. Tramwaj tez raczej dojezdzaly tylko do zajezdni w Oliwie, gdzie trzeba by sie przesiasc.

        • 4 1

        • pkm jest dość dobrym rozwiązaniem dla osób pracujących we Wrzeszczu i Gdańsku Głównym. Dość, bo brak jest wspólnego biletu i dojazd do Głównego zwykle wymaga przesiadki. Tramwaj byłby dla ludzi pracujących w północnej części Gdańska. Tereny wokół tvp i parku oliwskiego będą mieć charakter biurowy niedługo. Tramwaj może jechać aż do pętli na zaspę. Inwestycja Droga, ale nigdy nie będzie tak Droga, jak tunel. No i efekt jest pewny - tramwaj nie stoi w korku

          • 5 1

        • do tego (1)

          chciałbym zauważyć, że na trasie PKM nie ma elektryfikacji, więc tramwaju tam nie można poprowadzić

          • 2 1

          • Nawet jak będzie ta "elektrfikacja" to tramwaju tam nie poprowadzisz...

            chyba że chcesz zobaczyć efektowne "spalenie" tramwaju...

            A o taborze 2 systemowym z podwyższana i obniżaąną podłogą do obsługi 1 (!!) linii nikt w Gdańsku raczej nie nie wspomina.. i mniejmy nadzieje wspominać nie będzie!!

            • 0 0

    • Tramwaje tramwajami a korki są coraz większe (2)

      Ale nie przekonamy społeczeństwa do tego by przesiedli się na komunikację miejską.

      Proponowałbym pomyśleć nad rozwiązaniem korków m.in na południu gdańska.
      Wybudowano pętle Łostowice- Świętokrzyska, wykonano rozbudowe Havla i wielkie rondo - wniosek ? Korki były i są dalej . Dlaczego? A dlatego gdyż część Gdańska prowadząca przez ulicę Wielkopolską do Borkowa rozbudowuje się . Samochodów przybywa, bloków również a co za tym idzie przepustowość ulicy Świętokrzyskiej-Niepołomickiej w zatrważającym tempie zmniejsza się z roku na rok. Brak rozwiązania tego problemu w przyszłości spowoduje gigantyczne korki które zapchają tamtą część miasta.

      Rozwiązań jest kilka.
      Tylko czy są pieniądze i chęć urzędników ?
      Niestety już może być za późno na realizację projektów związanych z w/w sytuacją z dofinansować UE.

      • 4 10

      • akurat przepustowosc sie nie zmniejsza

        jest taka jaka byla, ale zwieksza sie liczba samochodow

        • 6 0

      • widzisz, jeżeli infrastruktura i oferta będą dopracowane jak należy, to stanie w korku stanie się już tylko widzi mi się kierowców. Jak lubi stać, to niech stoi, a jak nie, to niech jedzie tramwajem. Inna rzecz, że zarówno połączenia jak i oferta biletowa jest taka, że tnawet rozumiem niechęć kierowców

        • 3 2

  • Remont torów na Stogi (5)

    A kiedy mieszkańcy Stogów doczekają się remontu torowiska? Zwłaszcza trasę na plażę, która jest tragicznym stanie.

    • 150 21

    • O drodze dla samochodow nie wspominajac bo to istne kongo, dziura na dziurze...a to taki krótki odcinek
      ..

      • 40 9

    • Kiedy przestaną niszczyć wszystko co im w łapy wpadnie, bo na razie szkoda pieniędzy na to kongo (2)

      • 13 17

      • Przecież już się wyprowadziła Twoja rodzinka więc jest już okej (1)

        Po co te głupie teksty? Co niby takiego się na tych Stogach dzieje? Czy to jak zwykle opowieści dziwnej treści?

        • 12 9

        • Ludzie powtarzają przedawnione stereotypy

          A nawet tam nie byli.......

          • 4 2

    • plaza na stogach?? hahahaha

      • 4 3

  • Nowa Małomiejska-Podmiejska-Chmielna (7)

    Dlaczego ta inwestycja jest wszędzie wykluczana? Najpierw była na 3 miejscu po Bulońskiej i Jabłoniowej, a teraz gdzie jest? Przecież w okolicy Chmielnej jest dużo inwestycyjnych terenów blisko centrum miasta!!! Ominięcie Traktu św. Wojciecha i Centrum jak znalazł z tymi drogami.

    A do tego Nowa Podmiejska czyli Orunia w końcu dostałaby wiadukt nad torami. Przejazd kolejowy zamknięty jest w godzinie 7 praktycznie cały czas, co chwila otwiera się i zamyka. Może w całej godzinie przejazd jest otwarty przez 15 minut!

    • 71 21

    • Puszczenie tramwaju od węzła Świętokrzyska wzdłuż Małomiejskiej i dalej na Trakt (3)

      mogłoby rozładować OGROMNE korki, które teraz tworzą się od wyjazdu z Kowal. Busy nic nie pomagają bo i tak stoi się w korku, a objazd tramwajem przez Chełm sprawia że tramwaje są pozapychane jak puszki z sardynkami :) A jestem pewny, że ludzie korzystaliby z komunikacji, bo żadna to przyjemność stania w korku skoro tramwajem można by śmignąć do centrum (i dalej) o wiele szybciej.

      • 26 3

      • moze SKM do Orunii rownie czesto jak do Glownego? (2)

        • 11 1

        • SKM wcale tam nie potrzebna (1)

          Więc żarcik taki sobie. Nie wiem co dziwnego jest w propozycji szybszej budowy tam tramwaju (od Świętokrzyskiej do Traktu), który uwolni cały południowy Gdańsk.

          • 5 4

          • Ale ja nie zartuje

            Tramwaj jest dobry, jesli ktos chce podrozowac po Gdansku. SKM jesli ktos chce mieszkac w Trojmiescie.

            Jak wiele osob z Oruni i okolic chce jechac do Glownego Miasta, a ile do Wrzeszcza / Oliwy?

            • 8 0

    • NIe bedziemy budowac nowej podmiejskiej (1)

      Gdyż na Oruni rozkradną cały materiał i maszyny.
      Miasto Gdańsk

      • 8 11

      • będzie ale nie teraz

        więc lepiej się przeprowadź :)

        • 2 3

    • Odpowiedz

      odpoweidz jest prosta - bo Orunie zrobili w bambuko..... Tylko TBS'y Na Madalinskiego kolejne bloki. Idioi nie pomysleli, ze ludzie beda musieli jakos dojechac.. Zredukowli jeszcze autobusy. Jest jedna wielka masakra. Jezlei chodzi o plany - to zaleza od widzimisie i lapowek deweloperow...

      • 6 4

  • Szkoda, że żaden debil nie pomyslal o tramwaju z chełmu na siedlce przed remontem łostowickiej (15)

    Bo teraz to juz musztarda po obiedzie

    • 107 29

    • pomyślał i teraz pisze, że szkoda (7)

      nie pomyślał, że nachylenie terenu pozwala na tramwaj linowy lub zębaty - bo szynowy nie da rady.

      • 41 6

      • tak Łostowicka to brakujące ogniwo, z południa do Wrzeszcza mam przez Bulońską jeżdzić (1)

        • 6 6

        • możesz i Obwodnicą

          warunki techniczne nie pozwalają na taki numer. Co gorsza, zabudowano rezerwę na tramwaj Suchanino-Chełm

          • 10 1

      • a wystarczyłoby tylko górą puścić (2)

        wiaduktem nad Kartuską, łącząc z linią na Morenę. najwięcej ludzi podróżuje właśnie Chełm - Morena, i dalej do Wrzeszcza. ukształtowanie terenu nawet to sugerowało, ale cóż...

        • 9 6

        • gdyby to miala byc 3-pasmowa droga to pewnie powstalaby

          ale przeciez po co komu szybki tramwaj, dla plebsu.

          Widzac kolejne inwestycje miejskie ewidentnie widac, ze ludzie o nich decydujacy mieszkaja zdala od miasta i na pewno nie planuja podrozowac komunikacja zbiorowa.

          • 4 5

        • co za po,ysł wiadukt....

          potrzebna winda

          • 1 2

      • (1)

        w Lizbonie jakos daje rade, a tramwaje stare jak swiat

        • 6 2

        • dają radę, z prędkością 12km/h zarówno na zjazdach jak i podjazdach

          składają się z jednego, dwuosiowego wagonika. Niektóre trasy zostały przebudowane na kolejkę terenową (z liną). W zimie tramwaje w Lizbonie zwalniają jeszcze bardziej a rozkład jazdy staje się pobożnym życzeniem. 5% to maksimum dopuszczalne w Polsce.

          • 1 0

    • (1)

      7 min piechotą dojdziesz - szkoda kasy na takie "inwestycje"

      • 14 8

      • ta szkoda piechotą tyle że wszyscy jadą autami a ty to wdychasz

        a brak tego połączenia to fatalny błąd który skutkuje koniecznością istnienia linii autobusowych a autobusy stoją w korkach

        • 15 3

    • Szkoda to jest , że jak zwykle w dyskusjach - zamiast rzeczowego spojrzenia

      jak zwykle padają inwektywy. Po co słowo debil ?

      • 10 1

    • Nawet nie biorą pod uwagę bezpośredniego połączenia Chełmu z Kartuską.
      Żeby się dostać do Kokoszek,czy Jasienia trzeba się dwa razy przesiadać.Kto tylko może nigdy nie będzie korzystał z miejskiej komunikacji

      • 3 1

    • (2)

      Tak Łostowicka to dziura tramwajowa. Aż się tam prosi o tramwaj na tej ulicy. W niektórych miastach tramwaje podjeżdżają na jeszcze wyższe wysokości i nikomu to nie przeszkadza a tak by się dostać z Chełmu na Morenę trzeba przez Główny jeździć bo 227 jedzie nawet1,5 godz. bo więcej stoi na Łostowickiej jak jedzie. Całe szczęście że nie ma chociaż tu rowerowej dziury pomiędzy Chełmem a Moreną

      • 6 3

      • WOJT ty jesteś rowerowcem więc (1)

        co się przejmujesz tramwajami, pedałuj kolo pedałuj. ps. naucz swoich koleżków przepisów, że jeśli na przejściu nie ma wydzielonej ścieżki rowerowej to zgodnie z prawem o ruchu trza zejść z roweru i go przeprowadzić.

        • 2 5

        • naucz swoich zakutych w puszki kolegów, że jak nie ma możliwości przejazdu za przejście

          to się k***a na nim nie staje

          • 3 3

  • NIE dla zmiany trasy autobusów 167/168 !!! (7)

    Dzielnice kokoszki,jasień bez bezpośredniego połączenia do centrum miasta ...
    uwaga !!! Mobilizacja !!! Otwarte spotkanie !!! 25.09.2015 (piątek) godzina 18:00 ! Informujcie znajomych ! Wyraźmy osobiście swoje zdanie !!! Liczymy na waszą obecność !

    "spotkanie odbędzie się 25 września (piątek) o godzinie 18.00 w pozytywnej szkole podstawowej przy ulicy azaliowej 18 (gdańsk-karczemki).
    w spotkaniu uczestniczyć będą: piotr grzelak, z-ca prezydenta ds. Polityki komunalnej sebastian zomkowski, z-ca dyrektora ds. Przewozów zarządu transportu miejskiego w gdańsku"

    • 74 53

    • Oczywiście,że NIE

      Ma zostać tak jak jest....czyli do Siedlec, a dalej przesiadka na tramwaj.Dość już wdychania spalin na Kartuskiej.A łyk świeżego powietrza podczas przesiadki nikomu jeszcze nie zaszkodził.

      • 25 17

    • My z 155, 213 i 295 też musimy się przesiadać (5)

      I wiecie co! Jest lepiej, bo autobus ma krótką trasę, małe spóźnienia i w miarę często kursuje, a tak to trzeba było czekać godzinami i jeszcze w korku albo na Trakcie św. Wojciecha (przed otwarciem pętli Świętokrzyska), albo na Armii Krajowej (przed otwarciem pętli Chełm-Witosa)

      • 22 2

      • ale 168... (1)

        Ale 168 jedzie z Wrzeszcza, od kolejki i bardzo często stoi w korkach. Dalej jest beznadziejnie.

        • 5 6

        • kolejki? to jakies przyjezdne stwierdzenie? czy w kolejce stoisz? bo ja wole pociąg

          • 2 4

      • A u nas dalej sie spozniaja, albo nie przyjezdzaja. To wy macie lepiej,a Jasien gorzej.

        • 5 5

      • (1)

        No właśnie o to chodzi!
        A nasz 167/168 nie ma jak dojechać do/z pętli tramwajowej, gdyż w obie strony stoi w ogromnych korkach!
        Gdyby nie ten 'drobiazg', to pewnie nie krzyczelibyśmy tak głośno, a wariant z tramwajem faktycznie byłby szybszy....

        • 4 4

        • przeciez jest szybszy, autobus spoznia sie, bo jeszcze nie dojechal na petle, z ktorej ma ruszyc...

          • 0 0

  • koniecznie tramwaj z Moreny do Wrzeszcza i wzdłuż "drogi zielonej" (4)

    • 46 22

    • trolling czy glupota?

      Droga Zielona biegnie wzdluz zatoki...

      • 2 9

    • tramwaj obok jednojezdniowej drogi zielonej. Inaczej nikogo się nie przekona do przesiadki, jeżeli można wygodnie rozjeżdżać pas nadmorski.

      • 5 1

    • najlepiej oczywiście jakby samej drogi zielonej nie było, tylko tramwaj tam puścić (1)

      • 7 3

      • tylko tramwaj

        w Drodze Zielonej, a wzdluz tramwaju szeroka dwustronna PROMENADA/DEPTAK z lawkami, sciezkami rowerowymi, pasem dla skuterow/rowerow elektrycznych/segwayow, pasem dla rolkarzy, szpalerem zieleni z drzewami (zacienienie) i kwietnikami itp.
        Slowem nowoczesne, innowacyjne przyszlosciowe rozwiazana dla Pasa Nadmorskiego.
        NIE dla ulicy i tranzytu TIRow wzdluz morza!

        • 8 2

  • Stogi!

    Jako motorniczy stwierdzam żeby najpierw wyremontować trasę od Sucharskiego do Stogi Plaża!

    • 99 13

  • Musi byc altenatywa dla przejazdu przez centrum (4)

    już teraz powstają tam korki z tramwajów - więc zdecydowanie Nowa Bulońska + Nowa Politechniczna

    • 63 7

    • owszem, ale NP w wariancie tramwajowym nie wymaga wielu wyburzeń (3)

      zagrożone są tylko budy usługowe przy PG oraz DH Jantar. Reszty można nie ruszać. Zamiast dziesięciu - pięć przystanków (NB, GPNT, Traugutta, Miszewskiego, Pl. Komorowskiego). Linia przy GUMed także powinna powstać - bo już podnosi się płacz, że szpital się rozbudowuje kosztem parkingów.

      • 7 3

      • szpital czy parking? wybór jest prosty. (1)

        • 6 1

        • oczywiscie

          darmowy parking

          • 9 3

      • lepiej puścić przez park

        Zamiast przez Smoluchowskiego i wyburzać dwa zabytkowe budynki szkoły, do tego budynki przy zbiegu Smoluchowskiego i Zwycięstwa, lepiej puścić tramwaj wariantem trzecim, czyli pomiędzy gumedem i politechniką przecinając park. Można wtedy wejść z linią prosto w Hallera. Zresztą w samym parku widać jakby został na ten cel przeznaczony wyraźny, prosty pas (obok pomiędzy UCK i PG) od Traugutta do Zwycięstwa Utworzy się piękna pajęczyna połączeń tramwajowych.

        Akademia zyska górny przystanek tramwajowy, pracownicy, studenci, pacjenci i odwiedzający nie będą się wdrapywać pod górę a dodatkowo studenci zyskają świetne połączenie z politechniką.

        W przypadku puszczenia tramwaju poprzez Smoluchowskiego aż do zwycięstwa, można spokojnie z listy pasażerów wykreślić studentów i kadrę PG - po prostu przystanek będzie zbyt daleko aby opłacało się wybierać tramwaj zamiast autobusu.

        Moim zdaniem wyburzanie szkół to jedne z gorszych rozwiązań. Po pierwsze nie ma tego typu obiektów w pobliżu, więc dzieciaki będą daleko biegać do szkoły, po drugie utrata miejsc pracy przez nauczycieli, po trzecie, puszczenie tam tramwaju w tak wąskim pasie zupełnie odetnie wrzeszcz od aniołków.

        • 0 0

  • Nowa Warszawska Nowa Politechniczna i Nowa Kościuszki powinna być priorytetem (4)

    • 40 13

    • Nowa bulonska!!! Nowa warszawska!!! Nowa kocsuszki!!! Co to jest!!!???

      księdza popieuszki powinno być~!!!

      • 2 11

    • Zróbmy od razu nowy Gdańsk. (1)

      • 5 4

      • przecież robimy

        • 5 0

    • Tak nowa grunwaldzka, nowa spacerowa, nowa zwycięstwa i jeszcze nowsza słowackiego

      • 2 4

  • Tramwaj, minuta jazdy, 5 minut stania na światłach i przystankach. (17)

    Czemu wydaje się tyle pieniędzy na tak mało efektywny środek transportu? Lepiej budować buspasy. Przejazd dużo szybszy, koszty utrzymania dużo niższe, a za jeden tramwaj mamy kilka autobusów.

    • 86 59

    • autobus może mieć do 18 metrów

      tramwaj do 80 (chociaż tych najdłuższych Combino nikt nie zamówił... jeszcze)

      • 21 3

    • bo autobusy nie stoją na światłach? jadą na czerwonym? (1)

      z Gdyni jesteś czy co? że się boisz tramwajów?

      • 39 5

      • Autobus skorzysta z zielonej strzałki czy prawoskrętu, tramwaj niestety nie - bo tory przeważnie poprowadzone są środkiem jezdni.

        • 9 19

    • (1)

      Wystarczy przeprogramować światła.

      • 24 0

      • nie !

        bo przepustowosc !

        • 4 1

    • zgadza sie unas tramwaj to najdrozszy srodek komunikacyjny (5)

      w wiekszosci miastach idzie razem z ulica unas tyramwaj to dodatkowe 2 pasy oddzielajace trawnikiem tory!! zamiast tramwajów buspasy dostepne tylko dla nowych autobusów elektrycznych które sa obecnie hitem zagranica oraz i wielu miastach w Polsce

      • 5 30

      • nie podniecajmy sie tymi "elektrycznymi" autobusami (3)

        1. prad w Polsce jest produkowany z wegla
        2. baterie maja bardzo krotki zywot, co za 5-10 lat, gdy taki autobus nie bedzie w stanie jezdzic wiecej niz 3-4h dziennie?

        Ile dla srodowiska kosztuje utylizacja takich baterii? Ile kosztuja nowe baterie?

        Jak podliczymy to, okazuje sie, ze takie autobusy sa bardzo drogie.

        • 26 1

        • dołóż opory toczenia i inne uwarunkowania mechaniczne (1)

          tramwaj z silnikami o mocy 200kW przewiezie 400 pasażerów. Autobus z silnikami o mocy 200kW - 150.

          • 12 1

          • Żaden tramwaj nie przewozi więcej jak 170-180 pasażerów.
            Utrzymanie tramwaju wraz z infrastrukturą jest dużo droższe niż o porównywalnej możliwości przewozowej floty autobusów.

            • 0 0

        • 1 punkt

          Wobec tego elektryczny tramwaj tego węgla nie zużywa poprzez zużycie energii?

          • 0 0

      • El-bus

        Sa raczej "kitem". Poki co testowane w wielu miastach, generuja ogromne koszty. Sa przede wszystkim kilka razy drozsze od diesli. Elektryki sa bardzo drogie w zakupie, znacznie bardziej awaryjne od diesli, maja mniejszy zasieg - potrzebuja czestszych wizyt na zajezdni, celem ladowania, do ktorego potrzebne sa tez specjalnie przygotowane stanowiska.
        Ekonomicznie najciekawsza alternatywa sa autobusy na CNG... Silniki wykazuja zblizona zywotnosc do dieseli, bedac znacznie tanszymi w eksploatacji.

        • 6 0

    • NIe wiem gdzie ty jeździsz (1)

      ale ja po Gdańsku jeżdżę tylko tramwajami. Autobus zwłaszcza w szczycie to strata czasu. Jeszcze jak pomyślę ile Gdańsk wypala splin przez stanie tych autobusów w korkach to mnie krew zalewa.

      • 27 5

      • Jak kiedyś częściej w Gdańsku bywałem to też z tramwaju

        korzystałem. Nawet trasa typu Przymorze - Główny to raczej tramwajem, a nie skm. Nie wspominając o Przymorze - Wrzeszcz. Na górny taras nie było potrzeby jechać w ogóle, jeżeli się tam oczywiście nie mieszkało :-). Morena czy Chełm to były dla mnie terra incognita. Świat się zmienia...

        • 9 2

    • jak wprowadzili ten program Tristar to tramwaje stoja dlugo na swiatlach np. miedzy mickiewicza a placem komoroskiego a Etc tramwaj przez swiatla traci 6 minut

      • 12 3

    • a koszty na oddziałach onkologicznych ? (1)

      z powodu wdychania sadzy z dizli ?

      • 6 0

      • Diesel niedługo będzie ZAKAZANY w całej Unii Europejskiej, choć z tego co wiem, nie będzie to dotyczyło ciężarówek i autobusów, a jedynie samochodów osobowych.

        • 0 0

    • Autobus na Bus Pasie, jazda i postój za cwaniakami jadącymi Bus Pasem!

      Oczywiście nie sprawdził Pan ile miejsca zajmuje torowisko, a ile bus pas... dodatkowo tramwaje są długo wieczne (teraz remontuje się wozy z 1997 roku!). Autobusy po 10 latach pracy to prawie złom! I dodatkowo puenta - na bus pasy w mieście z tramwajami ciężko dostać kasę z UE!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane