Fakty i opinie

stat

Które trasy tramwajowe powstaną do 2020 r.?

Układ sieci tramwajowej z zaznaczeniem odcinków ujętych w różnych dokumentach planistycznych.
Układ sieci tramwajowej z zaznaczeniem odcinków ujętych w różnych dokumentach planistycznych. oprac. K. Koprowski/podkład (c) użytkownicy OpenStreetMap

W środę odbędzie się spotkanie rozpoczynające debatę nad miejskimi inwestycjami do 2020 r. My przypominamy elementy układu tramwajowego, które mają szansę być wybudowane w najbliższych latach. Większości z nich towarzyszyć będą nowe drogi.



Najważniejsza inwestycja tramwajowa to:

Nowa Bulońska Półocna

11%

Nowa Jabłoniowa

10%

Nowa Politechniczna/Trasa GP-W

25%

Nowa Świętokrzyska

22%

Nowa Warszawska

7%

Droga Zielona

6%

Wszystkie inwestycje są jednakowo ważne

13%

Żadna z tych inwestycji nie musi powstać do 2020 r.

6%
Spotkanie "Razem inwestujemy w Gdańsk", które odbędzie się w środę 23 września o godz. 18 w auli budynku Neofilologii Uniwersytetu Gdańskiego (ul. Wita Stwosza 51 zobacz na mapie Gdańska), jest wstępem do szerokiej dyskusji publicznej na temat planów inwestycyjnych Gdańska w perspektywie środków unijnych do 2020 r.

Dyskusja publiczna, która będzie prowadzona przez najbliższe tygodnie, obejmować będzie nie tylko trasy tramwajowe czy nowe układy drogowe, ale również budowę placówek edukacyjnych, obiektów sportowych, zabezpieczeń przeciwpowodziowych itd.

My przypominamy inwestycje tramwajowe, które mają dużą szansę na realizację w najbliższej "pięciolatce". Należy pamiętać, że w ostatnim rozdaniu unijnych pieniędzy to właśnie projekty promujące alternatywne wobec auta sposoby poruszanie się po mieście mogą liczyć na duże wsparcie.

Nowa Bulońska Północna - niemal pewna inwestycja

Zdecydowanie największe szansę na realizację ma ul. Nowa Bulońska Północna. Dla niej zakończono już projektowanie, które wskazało konkretne rozmieszczenie przystanków czy skrzyżowań - szczegóły na filmie. Za projekt odpowiada wyłoniony z postępowaniu przetargowym Europrojekt Gdańsk, który swoją pracę wycenił na ok. 1,180 mln zł.

Przebieg ul. Nowej Bulońskiej Północnej wraz z lokalizacją przystanków tramwajowych.


Ulica Nowa Bulońska Północna stanowić będzie przedłużenie ul. Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska do rejonu skrzyżowania ul. (Nowej) Warszawskiej i (Nowej) Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska. Będzie się nią składały: jedna dwupasowa jezdnia z rezerwą pod drugą jezdnię oraz układ torowy zwieńczony pętlą.

Będzie to przypuszczalnie już ostatnia pętla w układzie tramwajowym Gdańska, ponieważ niedawno zapadła decyzja o docelowym przejściu na tabor wyłącznie dwukierunkowy, który nie wymaga pętli, by zmienić kierunek jazdy, co można co dzień zobaczyć na świeżo oddanej trasie na Morenę (Piecki-Migowo).

Nowa Bulońska wraz z tramwajem zyska przypuszczalnie jako pierwsza dokumenty (studium wykonalności) niezbędne dla ubiegania się o dofinansowanie z UE.

Pełny wariant (dwujezdniowy) drogowo-tramwajowy ul. Nowej Bulońskiej Północnej to według szacunków ok. 276 mln zł. Ostateczny, skromniejszy wariant, przewidziany do realizacji powinien więc być nieco tańszy.

Czytaj też: Tak pojedziemy ul. Nową Bulońską Północną z Moreny na południe Gdańska

Nowa Jabłoniowa - tramwajem do ul. Przywidzkiej

Tramwaj przez ul. Nową Jabłoniową ułatwi dojazd nie tylko do nowych osiedli, ale także centrów handlowych w Rębowie.
Tramwaj przez ul. Nową Jabłoniową ułatwi dojazd nie tylko do nowych osiedli, ale także centrów handlowych w Rębowie. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Kolejna trasa z dość dużą szansą na realizację to ul. Nowa Jabłoniowa od przywołanej wcześniej pętli na końcu ul. Nowej Bulońskiej do krańcówki (torów odstawczych) w ul. Przywidzkiej zobacz na mapie Gdańska.

Uwzględnienie w niej tramwaju było początkowo wątpliwe - istniały obawy czy ma to sens pod kątem obciążenia. Powstające błyskawicznie osiedla w tym rejonie sprawiły jednak, że szynowy transport uwzględniono w projekcie, którego opracowanie jest w toku.

W projekcie zleconym poprzez postępowanie przetargowe za ok. 1,140 mln zł konsorcjum firm: Znak (lider), Europrojekt z Biełska-Białej oraz Komi, zdecydowano się na wariant maksymalny. Zgodnie z nim przewiduje się dwie jezdnie po dwa pasy ruchu każda oraz sieć tramwajową. Niewykluczone jednak, że do realizacji wejdzie tylko tramwaj i jezdna jezdnia z rezerwą pod rozbudowę w przyszłości.

Wcześniej dla ul. Nowej Jabłoniowej wykonano koncepcję programowo-przestrzenną za ok. 230 tys. zł.

Szacunkowy koszt pełnego wariantu drogowo-tramwajowego ul. Nowej Jabłoniowej to 153 mln zł.

Czytaj też: Projekt Nowej Jabłoniowej za 1,14 mln zł? Krok do zmian na południu Gdańska; Walka o pieniądze na rozbudowę Węzła Szadółki

Nowa Politechniczna - być może w nowym przebiegu

Zestawienie przystanków planowanych na trasie Nowej Politechnicznej w pierwotnym kształcie.
Zestawienie przystanków planowanych na trasie Nowej Politechnicznej w pierwotnym kształcie. graf. Trojmiasto.pl
Bardzo duże szanse na realizację ma także ul. Nowa Politechniczna. Jest ona dość mocno wspierania przez planistów oraz Zarząd Transportu Miejskiego, ponieważ gwarantuje połączenie Południa z Wrzeszczem i dalej z Oliwą, omijając przy tym centrum miasta. Jednocześnie szacuje się, że w tym kierunku podróżuje aż 40 proc. mieszkańców Południa.

Dotychczas planowano wykonanie na całej trasie dziesięciu przystanków, a czas przejazdu z pętli Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie Gdańska do rejonu skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska miałby skrócić się do ok. 19 minut. Dla porównania, obecnie połączenie tramwajowe przez Dworzec Główny zajmuje rozkładowo 31 minut.

Czytaj też: Nową Politechniczną w 14 minut z Pl. Komorowskiego na ul. Warszawską

Przebieg trasy wzbudza jednak spore kontrowersje. Jej początek to planowane skrzyżowanie z ul. Nową Bulońską Północną zobacz na mapie Gdańska (m.in. dlatego Nowa Bulońska musiałaby powstać jako pierwsza), a następnie prowadzona jest niezabudowanym obszarem do rejonu ul. Traugutta i Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska. I tutaj aż do al. Grunwaldzkiej niezbędne są wyburzenia - nawet jeżeli w ramach Nowej Politechnicznej miałby powstać tylko tramwaj. Dalej trasa wiedzie przez ul. Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska-Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska do Placu Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska.

Rozbiórka kamienicy w śladzie ul. Nowej Politechnicznej. Oficjalnym powodem był zły stan techniczny. Materiał z sierpnia 2014 r.

Pierwsze wyburzenie, przeprowadzone oficjalnie ze względu na zły stan techniczny, pokazało wyraźnie, w jaki sposób może by potraktowana na następne dekady rezerwa terenowa pod jezdnie - w miejscu po kamienicy obok DT Jantar zobacz na mapie Gdańska urządzono "tymczasowy" parking naziemny, który z pewnością nie poprawia estetyki tego miejsca.

Czytaj też: Do Studzienki: od wiejskiej drogi po szeroką arterię

Parking w miejscu zburzonej kamienicy, czyli tymczasowej rozwiązanie do czasu budowy ul. Nowej Politechnicznej, której pełny przekrój drogowy ma być niezbędny w 2040 r.
Parking w miejscu zburzonej kamienicy, czyli tymczasowej rozwiązanie do czasu budowy ul. Nowej Politechnicznej, której pełny przekrój drogowy ma być niezbędny w 2040 r. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
I to właśnie ze względu na ryzyko takiego wyglądu całej ul. Do Studzienki (analizy BRG wykazują, że pełny przekrój drogowy będzie niezbędny w 2040 r.) oraz możliwość rozcięcia dzielnicy kolejną szeroką arterią obok Trasy Słowackiego, al. Grunwaldzkiej i wciąż planowanej Drogi Czerwonej, sprawił, że koncepcja lansowana przez miasto stała się celem krytyki mieszkańców i organizacji pozarządowych, w tym przede wszystkim Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Czytaj też: Nowa Politechniczna: kameralna ulica czy szeroka arteria?; Biuro Rozwoju Gdańska: Nowa Politechniczna nie będzie miejską autostradą przez Wrzeszcz

Proponowany przebieg Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz.

Zaledwie kilkanaście dni temu przedstawiono nową koncepcję przebiegu ul. Nowej Politechnicznej, którą przemianowano na Trasę Gdańsk Południe-Wrzeszcz. Inwestycja zakłada wyłącznie torowisko tramwajowe poprowadzone w bezpośrednim sąsiedztwie szpitali na Dębinkach zobacz na mapie Gdańska oraz przez rejon dworca kolejowego we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska, a następnie ul. Kościuszki zobacz na mapie Gdańska do al. Legionów zobacz na mapie Gdańska.

Który wariant ul. Nowej Politechnicznej docelowo wejdzie w życie jeszcze nie wiadomo. Niewykluczone też, że powstanie kolejny, będący połączeniem obu propozycji przebiegu.

Wiadomo natomiast, że projekt sporządzą Mosty Katowice, które wygrały przetarg, oferując cenę 2,3 mln zł.

Budowę pełnego, docelowego układu drogowo-tramwajowego w pierwotnym przebiegu ul. Nowej Politechnicznej szacuje się na 388 mln zł.

Nowa Świętokrzyska - przez środek Południa

Pętla Łostowice Świętokrzyska, od której rozpoczynać ma się ul. Nowa Świętokrzyska (nz. w prawo).
Pętla Łostowice Świętokrzyska, od której rozpoczynać ma się ul. Nowa Świętokrzyska (nz. w prawo). fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Ul. Nowa Świętokrzyska to z pewnością projekt, wyczekiwany od lat przez mieszkańców Południa. Stanowić będzie on bowiem główną oś komunikacją tej części miasta i połączy rejon pętli Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie Gdańskazachodnią granicą miasta na wysokości Kowal zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Nowa oś komunikacyjna gdańskiego Południa za kilka lat?

Na ten moment nie ma jeszcze oficjalnie podjętej decyzji, jaką formę przyjęłaby ul. Nowa Świętokrzyska. Wariant maksymalny mówi o dwóch dwupasowych jezdniach z torowiskiem tramwajowym, które docelowo byłoby połączone z ul. Nową Bulońską Północną, zamykając tym samym ring tramwajowy na Południu.

- Obecnie zlecono Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska przygotowanie ogłoszenia przetargu na dokumentację. DRMG otrzymała pełnomocnictwo prezydenta miasta do zlecania prac w tym zakresie - informuje Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Szacunkowy koszt pełnego zakresu drogowo-tramwajowego ul. Nowej Świętokrzyskiej to 340 mln zł.

Nowa Warszawska - krótki, ale ważny łącznik

Skrzyżowanie al. Havla z krótkim fragmentem ul. Nowej Warszawskiej. W tym miejscu niezbędne będzie "dołożenie" torów tramwajowych.
Skrzyżowanie al. Havla z krótkim fragmentem ul. Nowej Warszawskiej. W tym miejscu niezbędne będzie "dołożenie" torów tramwajowych. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Ul. Nowa Warszawska, choć będzie liczyła nieco ponad 1,5 km długości, jest niezwykle ważna dla funkcjonowania komunikacji tramwajowej na Południu. Będzie bowiem stanowiła łącznik między al. Havla zobacz na mapie Gdańskaplanowaną pętlą na końcu ul. Nowej Bulońskiej Północnej zobacz na mapie Gdańska. Bez niej dojazd tramwajem z ul. Nowej Jabłoniowej do centrum miasta oznaczałby okrężną trasę przez Morenę i dalej ul. Kartuską.

Ponieważ korzyści płynące z układu drogowego na tym odcinku nie są duże (równolegle istnieje szeroka Armii Krajowej/Trasa W-Z), urzędnicy nie wykluczają rezygnacji z budowy jezdni. Bardzo możliwe jest więc, że powstanie tylko torowisko z zachowaniem rezerw terenowych pod ewentualną budowę drogi o przekroju dwóch dwupasowych jezdni.

Inwestycja jest obecnie na etapie wyboru wykonawcy dokumentacji projektowej.

Szacunkowy koszt pełnego układu drogowo-tramwajowego ul. Nowej Warszawskiej to 129 mln zł. W tym przypadku rezygnacja z jezdni powinna dać znaczne oszczędności.

Czytaj też: Założenia transportowe dla Gdańska Południe

Być może tramwaj wzdłuż Drogi Zielonej

Budowa tramwaju wzdłuż Drogi Zielonej oznaczałaby także odcinek przez ul. Obrońców Wybrzeża do ul. Chłopskiej.
Budowa tramwaju wzdłuż Drogi Zielonej oznaczałaby także odcinek przez ul. Obrońców Wybrzeża do ul. Chłopskiej. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Niewykluczone, że tramwaj pojawi się też wzdłuż Drogi Zielonej na odcinku od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska lub nawet do Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska.

Pomysł ten pojawił się przy okazji prezentacji formy domknięcia tzw. dużej ramy komunikacyjnej Gdańska, czyli budowie tunelu pod Pachołkiem i właśnie Drogi Zielonej.

Tramwaj miałby nadać inwestycji ekologiczny charakter, umożliwiając tym samym większe dofinansowanie do całego projektu drogowego. Z pewnością ułatwiłby też dojazd na plażę i do Parku Nadmorskiego im. Ronalda Reagana.

Na razie inwestycja jest na etapie zgody Rady Miasta na zlecenie przygotowania za 1 mln zł (Gdańsk i Sopot dzielą ten koszt po równo między sobą) studium wykonalności oraz raportu oceny oddziaływania na środowisko. Wcześniej zlecono za pół miliona złotych (równie dzieląc ten wydatek na pół między Gdańskiem i Sopotem) Studium Techniczno-Ekonomiczno Środowiskowe (STEŚ).

Szacunkowy koszt realizacji całej ramy komunikacyjnej z maksymalnym wariancie szacuje się na ok. 2 mld zł, z czego tunel pod Pachołkiem miałby pochłonąć ok. 900 mln zł.

Nowe trasy tramwajowe to nowy tabor

Nowy tabor będzie wyłącznie dwukierunkowy, co pozwoli na rezygnację z realizacji kosztownych pętli i ułatwi etapowanie dalszej rozbudowy sieci tramwajowej.
Nowy tabor będzie wyłącznie dwukierunkowy, co pozwoli na rezygnację z realizacji kosztownych pętli i ułatwi etapowanie dalszej rozbudowy sieci tramwajowej. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Zbudowanie nowych tras o łącznej długości ponad 14,5 km (nie wliczając w to Drogi Zielonej; zgodnie z pierwotnym przebiegiem Nowej Politechnicznej) będzie wymagało znacznej rozbudowy parku taborowego. W tym celu już planowane są zakupy tramwajów dwukierunkowych za kwotę ok. 250 mln zł.

- W przyszłym roku lub najpóźniej do połowy 2017 do Gdańska przyjedzie 15 nowych tramwajów. Kolejne 18 sztuk będzie w 2018 r. - zapowiada Maciej Lisicki, wiceprezes zarządu Zakładu Komunikacji Miejskiej ds. przewozów, infrastruktury i rozwoju.
W planach miasta jest także budowa nowej zajezdni na Południu w pobliżu pętli na końcu ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Miałyby być to przede wszystkim tory postojowe bez infrastruktury do prowadzenia skomplikowanych prac naprawczych.

Czytaj też: Gdańsk chce kupić nowe tramwaje i autobusy za 320 mln zł

Ale nawet jeśli jednak z różnych powodów jej budowa się opóźni lub nie dojdzie do skutku, to nowe tramwaje zmieszczą się w istniejących zajezdniach. Nowe pojazdy szynowe miałyby stacjonować w zmodernizowanych zajezdniach Wrzeszcz (w kolejnym etapie przebudowy zajezdni powstaną tory postojowe w miejsce niepotrzebnych magazynów) oraz Nowy Port.

Będą też nowe autobusy

W planach ZKM do końca 2017 r. jest też zakup 69 autobusów w dwóch transzach po 23 i 46 szt. Szacuje się, że na ten cel wydanych zostanie 68 mln zł.

- Dodatkowo jeszcze w tym roku ogłosimy przetarg na zakup trzech midibusów i dwóch minibusów, które pojawią się w Gdańsku w pierwszej połowie 2016 r. - dodaje Lisicki.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (174)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.