- 1 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (410 opinii)
- 2 Dwóch 29-latków z narkotykami (47 opinii)
- 3 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (161 opinii)
- 4 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (107 opinii)
- 5 Martwe dziki z Karwin miały ASF (232 opinie)
- 6 Paraliż drogowy na północy Gdyni (172 opinie)
Które trasy tramwajowe powstaną do 2020 r.?
W środę odbędzie się spotkanie rozpoczynające debatę nad miejskimi inwestycjami do 2020 r. My przypominamy elementy układu tramwajowego, które mają szansę być wybudowane w najbliższych latach. Większości z nich towarzyszyć będą nowe drogi.
Dyskusja publiczna, która będzie prowadzona przez najbliższe tygodnie, obejmować będzie nie tylko trasy tramwajowe czy nowe układy drogowe, ale również budowę placówek edukacyjnych, obiektów sportowych, zabezpieczeń przeciwpowodziowych itd.
My przypominamy inwestycje tramwajowe, które mają dużą szansę na realizację w najbliższej "pięciolatce". Należy pamiętać, że w ostatnim rozdaniu unijnych pieniędzy to właśnie projekty promujące alternatywne wobec auta sposoby poruszanie się po mieście mogą liczyć na duże wsparcie.
Nowa Bulońska Północna - niemal pewna inwestycja
Zdecydowanie największe szansę na realizację ma ul. Nowa Bulońska Północna. Dla niej zakończono już projektowanie, które wskazało konkretne rozmieszczenie przystanków czy skrzyżowań - szczegóły na filmie. Za projekt odpowiada wyłoniony z postępowaniu przetargowym Europrojekt Gdańsk, który swoją pracę wycenił na ok. 1,180 mln zł.
Przebieg ul. Nowej Bulońskiej Północnej wraz z lokalizacją przystanków tramwajowych.
Ulica Nowa Bulońska Północna stanowić będzie przedłużenie ul. Bulońskiej do rejonu skrzyżowania ul. (Nowej) Warszawskiej i (Nowej) Jabłoniowej . Będzie się nią składały: jedna dwupasowa jezdnia z rezerwą pod drugą jezdnię oraz układ torowy zwieńczony pętlą.
Będzie to przypuszczalnie już ostatnia pętla w układzie tramwajowym Gdańska, ponieważ niedawno zapadła decyzja o docelowym przejściu na tabor wyłącznie dwukierunkowy, który nie wymaga pętli, by zmienić kierunek jazdy, co można co dzień zobaczyć na świeżo oddanej trasie na Morenę (Piecki-Migowo).
Nowa Bulońska wraz z tramwajem zyska przypuszczalnie jako pierwsza dokumenty (studium wykonalności) niezbędne dla ubiegania się o dofinansowanie z UE.
Pełny wariant (dwujezdniowy) drogowo-tramwajowy ul. Nowej Bulońskiej Północnej to według szacunków ok. 276 mln zł. Ostateczny, skromniejszy wariant, przewidziany do realizacji powinien więc być nieco tańszy.
Czytaj też: Tak pojedziemy ul. Nową Bulońską Północną z Moreny na południe Gdańska
Nowa Jabłoniowa - tramwajem do ul. Przywidzkiej
Kolejna trasa z dość dużą szansą na realizację to ul. Nowa Jabłoniowa od przywołanej wcześniej pętli na końcu ul. Nowej Bulońskiej do krańcówki (torów odstawczych) w ul. Przywidzkiej .
Uwzględnienie w niej tramwaju było początkowo wątpliwe - istniały obawy czy ma to sens pod kątem obciążenia. Powstające błyskawicznie osiedla w tym rejonie sprawiły jednak, że szynowy transport uwzględniono w projekcie, którego opracowanie jest w toku.
W projekcie zleconym poprzez postępowanie przetargowe za ok. 1,140 mln zł konsorcjum firm: Znak (lider), Europrojekt z Biełska-Białej oraz Komi, zdecydowano się na wariant maksymalny. Zgodnie z nim przewiduje się dwie jezdnie po dwa pasy ruchu każda oraz sieć tramwajową. Niewykluczone jednak, że do realizacji wejdzie tylko tramwaj i jezdna jezdnia z rezerwą pod rozbudowę w przyszłości.
Wcześniej dla ul. Nowej Jabłoniowej wykonano koncepcję programowo-przestrzenną za ok. 230 tys. zł.
Szacunkowy koszt pełnego wariantu drogowo-tramwajowego ul. Nowej Jabłoniowej to 153 mln zł.
Czytaj też: Projekt Nowej Jabłoniowej za 1,14 mln zł? Krok do zmian na południu Gdańska; Walka o pieniądze na rozbudowę Węzła Szadółki
Nowa Politechniczna - być może w nowym przebiegu
Bardzo duże szanse na realizację ma także ul. Nowa Politechniczna. Jest ona dość mocno wspierania przez planistów oraz Zarząd Transportu Miejskiego, ponieważ gwarantuje połączenie Południa z Wrzeszczem i dalej z Oliwą, omijając przy tym centrum miasta. Jednocześnie szacuje się, że w tym kierunku podróżuje aż 40 proc. mieszkańców Południa.
Dotychczas planowano wykonanie na całej trasie dziesięciu przystanków, a czas przejazdu z pętli Łostowice Świętokrzyska do rejonu skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego miałby skrócić się do ok. 19 minut. Dla porównania, obecnie połączenie tramwajowe przez Dworzec Główny zajmuje rozkładowo 31 minut.
Czytaj też: Nową Politechniczną w 14 minut z Pl. Komorowskiego na ul. Warszawską
Przebieg trasy wzbudza jednak spore kontrowersje. Jej początek to planowane skrzyżowanie z ul. Nową Bulońską Północną (m.in. dlatego Nowa Bulońska musiałaby powstać jako pierwsza), a następnie prowadzona jest niezabudowanym obszarem do rejonu ul. Traugutta i Do Studzienki . I tutaj aż do al. Grunwaldzkiej niezbędne są wyburzenia - nawet jeżeli w ramach Nowej Politechnicznej miałby powstać tylko tramwaj. Dalej trasa wiedzie przez ul. Miszewskiego -Wyspiańskiego do Placu Komorowskiego .
Rozbiórka kamienicy w śladzie ul. Nowej Politechnicznej. Oficjalnym powodem był zły stan techniczny. Materiał z sierpnia 2014 r.
Czytaj też: Do Studzienki: od wiejskiej drogi po szeroką arterię
I to właśnie ze względu na ryzyko takiego wyglądu całej ul. Do Studzienki (analizy BRG wykazują, że pełny przekrój drogowy będzie niezbędny w 2040 r.) oraz możliwość rozcięcia dzielnicy kolejną szeroką arterią obok Trasy Słowackiego, al. Grunwaldzkiej i wciąż planowanej Drogi Czerwonej, sprawił, że koncepcja lansowana przez miasto stała się celem krytyki mieszkańców i organizacji pozarządowych, w tym przede wszystkim Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Czytaj też: Nowa Politechniczna: kameralna ulica czy szeroka arteria?; Biuro Rozwoju Gdańska: Nowa Politechniczna nie będzie miejską autostradą przez Wrzeszcz
Proponowany przebieg Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz.
Który wariant ul. Nowej Politechnicznej docelowo wejdzie w życie jeszcze nie wiadomo. Niewykluczone też, że powstanie kolejny, będący połączeniem obu propozycji przebiegu.
Wiadomo natomiast, że projekt sporządzą Mosty Katowice, które wygrały przetarg, oferując cenę 2,3 mln zł.
Budowę pełnego, docelowego układu drogowo-tramwajowego w pierwotnym przebiegu ul. Nowej Politechnicznej szacuje się na 388 mln zł.
Nowa Świętokrzyska - przez środek Południa
Ul. Nowa Świętokrzyska to z pewnością projekt, wyczekiwany od lat przez mieszkańców Południa. Stanowić będzie on bowiem główną oś komunikacją tej części miasta i połączy rejon pętli Łostowice Świętokrzyska z zachodnią granicą miasta na wysokości Kowal .
Czytaj też: Nowa oś komunikacyjna gdańskiego Południa za kilka lat?
Na ten moment nie ma jeszcze oficjalnie podjętej decyzji, jaką formę przyjęłaby ul. Nowa Świętokrzyska. Wariant maksymalny mówi o dwóch dwupasowych jezdniach z torowiskiem tramwajowym, które docelowo byłoby połączone z ul. Nową Bulońską Północną, zamykając tym samym ring tramwajowy na Południu.
- Obecnie zlecono Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska przygotowanie ogłoszenia przetargu na dokumentację. DRMG otrzymała pełnomocnictwo prezydenta miasta do zlecania prac w tym zakresie - informuje Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Szacunkowy koszt pełnego zakresu drogowo-tramwajowego ul. Nowej Świętokrzyskiej to 340 mln zł.
Nowa Warszawska - krótki, ale ważny łącznik
Ul. Nowa Warszawska, choć będzie liczyła nieco ponad 1,5 km długości, jest niezwykle ważna dla funkcjonowania komunikacji tramwajowej na Południu. Będzie bowiem stanowiła łącznik między al. Havla a planowaną pętlą na końcu ul. Nowej Bulońskiej Północnej . Bez niej dojazd tramwajem z ul. Nowej Jabłoniowej do centrum miasta oznaczałby okrężną trasę przez Morenę i dalej ul. Kartuską.
Ponieważ korzyści płynące z układu drogowego na tym odcinku nie są duże (równolegle istnieje szeroka Armii Krajowej/Trasa W-Z), urzędnicy nie wykluczają rezygnacji z budowy jezdni. Bardzo możliwe jest więc, że powstanie tylko torowisko z zachowaniem rezerw terenowych pod ewentualną budowę drogi o przekroju dwóch dwupasowych jezdni.
Inwestycja jest obecnie na etapie wyboru wykonawcy dokumentacji projektowej.
Szacunkowy koszt pełnego układu drogowo-tramwajowego ul. Nowej Warszawskiej to 129 mln zł. W tym przypadku rezygnacja z jezdni powinna dać znaczne oszczędności.
Czytaj też: Założenia transportowe dla Gdańska Południe
Być może tramwaj wzdłuż Drogi Zielonej
Niewykluczone, że tramwaj pojawi się też wzdłuż Drogi Zielonej na odcinku od al. Hallera do ul. Obrońców Wybrzeża lub nawet do Pomorskiej .
Pomysł ten pojawił się przy okazji prezentacji formy domknięcia tzw. dużej ramy komunikacyjnej Gdańska, czyli budowie tunelu pod Pachołkiem i właśnie Drogi Zielonej.
Tramwaj miałby nadać inwestycji ekologiczny charakter, umożliwiając tym samym większe dofinansowanie do całego projektu drogowego. Z pewnością ułatwiłby też dojazd na plażę i do Parku Nadmorskiego im. Ronalda Reagana.
Na razie inwestycja jest na etapie zgody Rady Miasta na zlecenie przygotowania za 1 mln zł (Gdańsk i Sopot dzielą ten koszt po równo między sobą) studium wykonalności oraz raportu oceny oddziaływania na środowisko. Wcześniej zlecono za pół miliona złotych (równie dzieląc ten wydatek na pół między Gdańskiem i Sopotem) Studium Techniczno-Ekonomiczno Środowiskowe (STEŚ).
Szacunkowy koszt realizacji całej ramy komunikacyjnej z maksymalnym wariancie szacuje się na ok. 2 mld zł, z czego tunel pod Pachołkiem miałby pochłonąć ok. 900 mln zł.
Nowe trasy tramwajowe to nowy tabor
Zbudowanie nowych tras o łącznej długości ponad 14,5 km (nie wliczając w to Drogi Zielonej; zgodnie z pierwotnym przebiegiem Nowej Politechnicznej) będzie wymagało znacznej rozbudowy parku taborowego. W tym celu już planowane są zakupy tramwajów dwukierunkowych za kwotę ok. 250 mln zł.
- W przyszłym roku lub najpóźniej do połowy 2017 do Gdańska przyjedzie 15 nowych tramwajów. Kolejne 18 sztuk będzie w 2018 r. - zapowiada Maciej Lisicki, wiceprezes zarządu Zakładu Komunikacji Miejskiej ds. przewozów, infrastruktury i rozwoju.
W planach miasta jest także budowa nowej zajezdni na Południu w pobliżu pętli na końcu ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Miałyby być to przede wszystkim tory postojowe bez infrastruktury do prowadzenia skomplikowanych prac naprawczych.
Czytaj też: Gdańsk chce kupić nowe tramwaje i autobusy za 320 mln zł
Ale nawet jeśli jednak z różnych powodów jej budowa się opóźni lub nie dojdzie do skutku, to nowe tramwaje zmieszczą się w istniejących zajezdniach. Nowe pojazdy szynowe miałyby stacjonować w zmodernizowanych zajezdniach Wrzeszcz (w kolejnym etapie przebudowy zajezdni powstaną tory postojowe w miejsce niepotrzebnych magazynów) oraz Nowy Port.
Będą też nowe autobusy
W planach ZKM do końca 2017 r. jest też zakup 69 autobusów w dwóch transzach po 23 i 46 szt. Szacuje się, że na ten cel wydanych zostanie 68 mln zł.
- Dodatkowo jeszcze w tym roku ogłosimy przetarg na zakup trzech midibusów i dwóch minibusów, które pojawią się w Gdańsku w pierwszej połowie 2016 r. - dodaje Lisicki.
Opinie (176) 2 zablokowane
-
2021-02-20 22:26
mamy rok 2020
Włodarze Gdańska co zostało z tych planów, ile zrealizowano, 100%, 50, 30% ? .
Jak na razie to jedna wielka nieudolność władz Gdańska- 0 0
-
2019-09-24 06:53
Linia tramwajowa
A co z Orunią Dolną.Miasto stać tylko na projekt ,żeby postawić zabytkowy tramwaj i z Orunii zrobić muzeum ?
Mieszkają tam ludzie i codziennie w korkach dojeżdżają do pracy i szkół.- 0 0
-
2015-09-23 11:19
Tramwaj, minuta jazdy, 5 minut stania na światłach i przystankach. (17)
Czemu wydaje się tyle pieniędzy na tak mało efektywny środek transportu? Lepiej budować buspasy. Przejazd dużo szybszy, koszty utrzymania dużo niższe, a za jeden tramwaj mamy kilka autobusów.
- 86 59
-
2015-09-23 21:01
a koszty na oddziałach onkologicznych ? (1)
z powodu wdychania sadzy z dizli ?
- 6 0
-
2017-05-15 19:00
Diesel niedługo będzie ZAKAZANY w całej Unii Europejskiej, choć z tego co wiem, nie będzie to dotyczyło ciężarówek i autobusów, a jedynie samochodów osobowych.
- 0 0
-
2016-07-08 21:30
Autobus na Bus Pasie, jazda i postój za cwaniakami jadącymi Bus Pasem!
Oczywiście nie sprawdził Pan ile miejsca zajmuje torowisko, a ile bus pas... dodatkowo tramwaje są długo wieczne (teraz remontuje się wozy z 1997 roku!). Autobusy po 10 latach pracy to prawie złom! I dodatkowo puenta - na bus pasy w mieście z tramwajami ciężko dostać kasę z UE!
- 0 0
-
2015-09-23 12:14
zgadza sie unas tramwaj to najdrozszy srodek komunikacyjny (5)
w wiekszosci miastach idzie razem z ulica unas tyramwaj to dodatkowe 2 pasy oddzielajace trawnikiem tory!! zamiast tramwajów buspasy dostepne tylko dla nowych autobusów elektrycznych które sa obecnie hitem zagranica oraz i wielu miastach w Polsce
- 5 30
-
2015-09-23 13:23
nie podniecajmy sie tymi "elektrycznymi" autobusami (3)
1. prad w Polsce jest produkowany z wegla
2. baterie maja bardzo krotki zywot, co za 5-10 lat, gdy taki autobus nie bedzie w stanie jezdzic wiecej niz 3-4h dziennie?
Ile dla srodowiska kosztuje utylizacja takich baterii? Ile kosztuja nowe baterie?
Jak podliczymy to, okazuje sie, ze takie autobusy sa bardzo drogie.- 26 1
-
2015-09-23 14:22
dołóż opory toczenia i inne uwarunkowania mechaniczne (1)
tramwaj z silnikami o mocy 200kW przewiezie 400 pasażerów. Autobus z silnikami o mocy 200kW - 150.
- 12 1
-
2015-09-24 07:44
Żaden tramwaj nie przewozi więcej jak 170-180 pasażerów.
Utrzymanie tramwaju wraz z infrastrukturą jest dużo droższe niż o porównywalnej możliwości przewozowej floty autobusów.- 0 0
-
2015-09-23 22:10
1 punkt
Wobec tego elektryczny tramwaj tego węgla nie zużywa poprzez zużycie energii?
- 0 0
-
2015-09-23 15:56
El-bus
Sa raczej "kitem". Poki co testowane w wielu miastach, generuja ogromne koszty. Sa przede wszystkim kilka razy drozsze od diesli. Elektryki sa bardzo drogie w zakupie, znacznie bardziej awaryjne od diesli, maja mniejszy zasieg - potrzebuja czestszych wizyt na zajezdni, celem ladowania, do ktorego potrzebne sa tez specjalnie przygotowane stanowiska.
Ekonomicznie najciekawsza alternatywa sa autobusy na CNG... Silniki wykazuja zblizona zywotnosc do dieseli, bedac znacznie tanszymi w eksploatacji.- 6 0
-
2015-09-23 12:17
NIe wiem gdzie ty jeździsz (1)
ale ja po Gdańsku jeżdżę tylko tramwajami. Autobus zwłaszcza w szczycie to strata czasu. Jeszcze jak pomyślę ile Gdańsk wypala splin przez stanie tych autobusów w korkach to mnie krew zalewa.
- 27 5
-
2015-09-23 18:11
Jak kiedyś częściej w Gdańsku bywałem to też z tramwaju
korzystałem. Nawet trasa typu Przymorze - Główny to raczej tramwajem, a nie skm. Nie wspominając o Przymorze - Wrzeszcz. Na górny taras nie było potrzeby jechać w ogóle, jeżeli się tam oczywiście nie mieszkało :-). Morena czy Chełm to były dla mnie terra incognita. Świat się zmienia...
- 9 2
-
2015-09-23 12:04
(1)
Wystarczy przeprogramować światła.
- 24 0
-
2015-09-23 15:45
nie !
bo przepustowosc !
- 4 1
-
2015-09-23 12:49
jak wprowadzili ten program Tristar to tramwaje stoja dlugo na swiatlach np. miedzy mickiewicza a placem komoroskiego a Etc tramwaj przez swiatla traci 6 minut
- 12 3
-
2015-09-23 11:30
bo autobusy nie stoją na światłach? jadą na czerwonym? (1)
z Gdyni jesteś czy co? że się boisz tramwajów?
- 39 5
-
2015-09-23 12:05
Autobus skorzysta z zielonej strzałki czy prawoskrętu, tramwaj niestety nie - bo tory przeważnie poprowadzone są środkiem jezdni.
- 9 19
-
2015-09-23 11:28
autobus może mieć do 18 metrów
tramwaj do 80 (chociaż tych najdłuższych Combino nikt nie zamówił... jeszcze)
- 21 3
-
2016-01-05 11:53
lubieplacki78
W pierwszej kolejności Nowa Warszawska, a nie tramwaj w szczere pole.
- 0 1
-
2015-10-06 20:42
tramwaj Południe-Wrzeszcz
Tramwaj powinien jechać nastepująco: petla Łostowice Swietokrzyska-Al. Havla-przeciąć Armii Krajowej-Łostowicka-Nowolipie-Rakoczego, Wtedy można mówić o połączeniu Południa z Wrzeszczem. Czemu o tym cisza ? Zbudować wiadukt nad Armii Krajowej. To po co budowano tramwaj do Swietokrzyskiej, żeby ludzie znowu jeździli przez Sródmieście. Puśćcie tramwaj Łostowicką i po problemie, dalej Politechniczna przez Do Studzienki i już jesteśmy we Wrzeszczu. Przecież to takie proste, tylko trzeba chcieć..
- 2 0
-
2015-09-25 21:20
zróbcie tory na Stogi (1)
tory na Stogi i ulica jest do wymiany tam nigdy nie zwracają uwagi bo po co
- 0 0
-
2015-10-04 08:08
Czy nowe trasy autobusowe również nie będą miały pętli?
- 0 0
-
2015-10-04 08:08
"Będzie to przypuszczalnie już ostatnia pętla w układzie tramwajowym Gdańska, ponieważ niedawno zapadła decyzja o docelowym przejściu na tabor wyłącznie dwukierunkowy, który nie wymaga pętli, by zmienić kierunek jazdy, co można co dzień zobaczyć na świeżo oddanej trasie na Morenę (Piecki-Migowo)."
Bezsensowna decyzja.- 0 0
-
2015-09-28 09:40
Zdecydowanie priorytet dla Nowej Politechnicznej w pierwszej wersji projektowej.
Teren od dawna oczekuje na inwestycje.
Najprostsza, najkrótsza droga łącząca dzielnice .
Dobry dojazd do Politechniki dla studentów i pracowników.
Niższy koszt inwestycji.
Ewentualne rozgałęzienia w następnych etapach.- 1 0
-
2015-09-26 18:08
a co z dolnym miastem
a co z łąkowa i torunską był kiedys tramwaj i pętla Dojazd tu jest fatalny autobus co 40 a nawet 1 godzinę i czesto nie jedzie.Tu mieszka duzo starych ichorych ludzi .W tej sytuacjii przydał by się tramwaj pojedynczy,który by dowoził ludzi do dworca.W rewitalizacjii zapomniano o komunikacji a to przeciez bardzo wazne.
O ile juz skopaliscie pare lat temu tą sprawe to puscie autobusy które jadą wzdłuz lini tramwajowej powale przedmiejskim a na torunskiej to autobus raritas.o co ten 106 a linia 111 ma bardzo długą trasę.
zawiedzeni staruszkowie i pozostali mieszkancy Na terenie starówki jezdz 100 z duzą częstotliwoscią a u nas zlikwidowano 120- 1 0
-
2015-09-26 00:39
Wyspa Sobieszewska - Rafineria - Miałki Szlak Porzucone dzielnice
Komunikacyjnie porzucona dzielnica. Wyspa Sobieszewska to przecież też Gdańsk, wypadało by zrobić takie połączenie przy okazji po drodze przez Miałki Szlak w pobliżu rafinerii jest mnóstwo miejsc pracy do których ludzie muszą dojechać.
Taka linia nie musi być drogą inwestycją, długie niezamieszkałe odcinki można wykonać jako jednotorowe z mijankami, tak jak to się robi na kolei.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.