- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (322 opinie)
- 2 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (274 opinie)
- 3 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (90 opinii)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (117 opinii)
- 5 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (258 opinii)
- 6 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (126 opinii)
Które trasy tramwajowe powstaną do 2020 r.?
W środę odbędzie się spotkanie rozpoczynające debatę nad miejskimi inwestycjami do 2020 r. My przypominamy elementy układu tramwajowego, które mają szansę być wybudowane w najbliższych latach. Większości z nich towarzyszyć będą nowe drogi.
Dyskusja publiczna, która będzie prowadzona przez najbliższe tygodnie, obejmować będzie nie tylko trasy tramwajowe czy nowe układy drogowe, ale również budowę placówek edukacyjnych, obiektów sportowych, zabezpieczeń przeciwpowodziowych itd.
My przypominamy inwestycje tramwajowe, które mają dużą szansę na realizację w najbliższej "pięciolatce". Należy pamiętać, że w ostatnim rozdaniu unijnych pieniędzy to właśnie projekty promujące alternatywne wobec auta sposoby poruszanie się po mieście mogą liczyć na duże wsparcie.
Nowa Bulońska Północna - niemal pewna inwestycja
Zdecydowanie największe szansę na realizację ma ul. Nowa Bulońska Północna. Dla niej zakończono już projektowanie, które wskazało konkretne rozmieszczenie przystanków czy skrzyżowań - szczegóły na filmie. Za projekt odpowiada wyłoniony z postępowaniu przetargowym Europrojekt Gdańsk, który swoją pracę wycenił na ok. 1,180 mln zł.
Przebieg ul. Nowej Bulońskiej Północnej wraz z lokalizacją przystanków tramwajowych.
Ulica Nowa Bulońska Północna stanowić będzie przedłużenie ul. Bulońskiej do rejonu skrzyżowania ul. (Nowej) Warszawskiej i (Nowej) Jabłoniowej . Będzie się nią składały: jedna dwupasowa jezdnia z rezerwą pod drugą jezdnię oraz układ torowy zwieńczony pętlą.
Będzie to przypuszczalnie już ostatnia pętla w układzie tramwajowym Gdańska, ponieważ niedawno zapadła decyzja o docelowym przejściu na tabor wyłącznie dwukierunkowy, który nie wymaga pętli, by zmienić kierunek jazdy, co można co dzień zobaczyć na świeżo oddanej trasie na Morenę (Piecki-Migowo).
Nowa Bulońska wraz z tramwajem zyska przypuszczalnie jako pierwsza dokumenty (studium wykonalności) niezbędne dla ubiegania się o dofinansowanie z UE.
Pełny wariant (dwujezdniowy) drogowo-tramwajowy ul. Nowej Bulońskiej Północnej to według szacunków ok. 276 mln zł. Ostateczny, skromniejszy wariant, przewidziany do realizacji powinien więc być nieco tańszy.
Czytaj też: Tak pojedziemy ul. Nową Bulońską Północną z Moreny na południe Gdańska
Nowa Jabłoniowa - tramwajem do ul. Przywidzkiej
Kolejna trasa z dość dużą szansą na realizację to ul. Nowa Jabłoniowa od przywołanej wcześniej pętli na końcu ul. Nowej Bulońskiej do krańcówki (torów odstawczych) w ul. Przywidzkiej .
Uwzględnienie w niej tramwaju było początkowo wątpliwe - istniały obawy czy ma to sens pod kątem obciążenia. Powstające błyskawicznie osiedla w tym rejonie sprawiły jednak, że szynowy transport uwzględniono w projekcie, którego opracowanie jest w toku.
W projekcie zleconym poprzez postępowanie przetargowe za ok. 1,140 mln zł konsorcjum firm: Znak (lider), Europrojekt z Biełska-Białej oraz Komi, zdecydowano się na wariant maksymalny. Zgodnie z nim przewiduje się dwie jezdnie po dwa pasy ruchu każda oraz sieć tramwajową. Niewykluczone jednak, że do realizacji wejdzie tylko tramwaj i jezdna jezdnia z rezerwą pod rozbudowę w przyszłości.
Wcześniej dla ul. Nowej Jabłoniowej wykonano koncepcję programowo-przestrzenną za ok. 230 tys. zł.
Szacunkowy koszt pełnego wariantu drogowo-tramwajowego ul. Nowej Jabłoniowej to 153 mln zł.
Czytaj też: Projekt Nowej Jabłoniowej za 1,14 mln zł? Krok do zmian na południu Gdańska; Walka o pieniądze na rozbudowę Węzła Szadółki
Nowa Politechniczna - być może w nowym przebiegu
Bardzo duże szanse na realizację ma także ul. Nowa Politechniczna. Jest ona dość mocno wspierania przez planistów oraz Zarząd Transportu Miejskiego, ponieważ gwarantuje połączenie Południa z Wrzeszczem i dalej z Oliwą, omijając przy tym centrum miasta. Jednocześnie szacuje się, że w tym kierunku podróżuje aż 40 proc. mieszkańców Południa.
Dotychczas planowano wykonanie na całej trasie dziesięciu przystanków, a czas przejazdu z pętli Łostowice Świętokrzyska do rejonu skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego miałby skrócić się do ok. 19 minut. Dla porównania, obecnie połączenie tramwajowe przez Dworzec Główny zajmuje rozkładowo 31 minut.
Czytaj też: Nową Politechniczną w 14 minut z Pl. Komorowskiego na ul. Warszawską
Przebieg trasy wzbudza jednak spore kontrowersje. Jej początek to planowane skrzyżowanie z ul. Nową Bulońską Północną (m.in. dlatego Nowa Bulońska musiałaby powstać jako pierwsza), a następnie prowadzona jest niezabudowanym obszarem do rejonu ul. Traugutta i Do Studzienki . I tutaj aż do al. Grunwaldzkiej niezbędne są wyburzenia - nawet jeżeli w ramach Nowej Politechnicznej miałby powstać tylko tramwaj. Dalej trasa wiedzie przez ul. Miszewskiego -Wyspiańskiego do Placu Komorowskiego .
Rozbiórka kamienicy w śladzie ul. Nowej Politechnicznej. Oficjalnym powodem był zły stan techniczny. Materiał z sierpnia 2014 r.
Czytaj też: Do Studzienki: od wiejskiej drogi po szeroką arterię
I to właśnie ze względu na ryzyko takiego wyglądu całej ul. Do Studzienki (analizy BRG wykazują, że pełny przekrój drogowy będzie niezbędny w 2040 r.) oraz możliwość rozcięcia dzielnicy kolejną szeroką arterią obok Trasy Słowackiego, al. Grunwaldzkiej i wciąż planowanej Drogi Czerwonej, sprawił, że koncepcja lansowana przez miasto stała się celem krytyki mieszkańców i organizacji pozarządowych, w tym przede wszystkim Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Czytaj też: Nowa Politechniczna: kameralna ulica czy szeroka arteria?; Biuro Rozwoju Gdańska: Nowa Politechniczna nie będzie miejską autostradą przez Wrzeszcz
Proponowany przebieg Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz.
Który wariant ul. Nowej Politechnicznej docelowo wejdzie w życie jeszcze nie wiadomo. Niewykluczone też, że powstanie kolejny, będący połączeniem obu propozycji przebiegu.
Wiadomo natomiast, że projekt sporządzą Mosty Katowice, które wygrały przetarg, oferując cenę 2,3 mln zł.
Budowę pełnego, docelowego układu drogowo-tramwajowego w pierwotnym przebiegu ul. Nowej Politechnicznej szacuje się na 388 mln zł.
Nowa Świętokrzyska - przez środek Południa
Ul. Nowa Świętokrzyska to z pewnością projekt, wyczekiwany od lat przez mieszkańców Południa. Stanowić będzie on bowiem główną oś komunikacją tej części miasta i połączy rejon pętli Łostowice Świętokrzyska z zachodnią granicą miasta na wysokości Kowal .
Czytaj też: Nowa oś komunikacyjna gdańskiego Południa za kilka lat?
Na ten moment nie ma jeszcze oficjalnie podjętej decyzji, jaką formę przyjęłaby ul. Nowa Świętokrzyska. Wariant maksymalny mówi o dwóch dwupasowych jezdniach z torowiskiem tramwajowym, które docelowo byłoby połączone z ul. Nową Bulońską Północną, zamykając tym samym ring tramwajowy na Południu.
- Obecnie zlecono Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska przygotowanie ogłoszenia przetargu na dokumentację. DRMG otrzymała pełnomocnictwo prezydenta miasta do zlecania prac w tym zakresie - informuje Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Szacunkowy koszt pełnego zakresu drogowo-tramwajowego ul. Nowej Świętokrzyskiej to 340 mln zł.
Nowa Warszawska - krótki, ale ważny łącznik
Ul. Nowa Warszawska, choć będzie liczyła nieco ponad 1,5 km długości, jest niezwykle ważna dla funkcjonowania komunikacji tramwajowej na Południu. Będzie bowiem stanowiła łącznik między al. Havla a planowaną pętlą na końcu ul. Nowej Bulońskiej Północnej . Bez niej dojazd tramwajem z ul. Nowej Jabłoniowej do centrum miasta oznaczałby okrężną trasę przez Morenę i dalej ul. Kartuską.
Ponieważ korzyści płynące z układu drogowego na tym odcinku nie są duże (równolegle istnieje szeroka Armii Krajowej/Trasa W-Z), urzędnicy nie wykluczają rezygnacji z budowy jezdni. Bardzo możliwe jest więc, że powstanie tylko torowisko z zachowaniem rezerw terenowych pod ewentualną budowę drogi o przekroju dwóch dwupasowych jezdni.
Inwestycja jest obecnie na etapie wyboru wykonawcy dokumentacji projektowej.
Szacunkowy koszt pełnego układu drogowo-tramwajowego ul. Nowej Warszawskiej to 129 mln zł. W tym przypadku rezygnacja z jezdni powinna dać znaczne oszczędności.
Czytaj też: Założenia transportowe dla Gdańska Południe
Być może tramwaj wzdłuż Drogi Zielonej
Niewykluczone, że tramwaj pojawi się też wzdłuż Drogi Zielonej na odcinku od al. Hallera do ul. Obrońców Wybrzeża lub nawet do Pomorskiej .
Pomysł ten pojawił się przy okazji prezentacji formy domknięcia tzw. dużej ramy komunikacyjnej Gdańska, czyli budowie tunelu pod Pachołkiem i właśnie Drogi Zielonej.
Tramwaj miałby nadać inwestycji ekologiczny charakter, umożliwiając tym samym większe dofinansowanie do całego projektu drogowego. Z pewnością ułatwiłby też dojazd na plażę i do Parku Nadmorskiego im. Ronalda Reagana.
Na razie inwestycja jest na etapie zgody Rady Miasta na zlecenie przygotowania za 1 mln zł (Gdańsk i Sopot dzielą ten koszt po równo między sobą) studium wykonalności oraz raportu oceny oddziaływania na środowisko. Wcześniej zlecono za pół miliona złotych (równie dzieląc ten wydatek na pół między Gdańskiem i Sopotem) Studium Techniczno-Ekonomiczno Środowiskowe (STEŚ).
Szacunkowy koszt realizacji całej ramy komunikacyjnej z maksymalnym wariancie szacuje się na ok. 2 mld zł, z czego tunel pod Pachołkiem miałby pochłonąć ok. 900 mln zł.
Nowe trasy tramwajowe to nowy tabor
Zbudowanie nowych tras o łącznej długości ponad 14,5 km (nie wliczając w to Drogi Zielonej; zgodnie z pierwotnym przebiegiem Nowej Politechnicznej) będzie wymagało znacznej rozbudowy parku taborowego. W tym celu już planowane są zakupy tramwajów dwukierunkowych za kwotę ok. 250 mln zł.
- W przyszłym roku lub najpóźniej do połowy 2017 do Gdańska przyjedzie 15 nowych tramwajów. Kolejne 18 sztuk będzie w 2018 r. - zapowiada Maciej Lisicki, wiceprezes zarządu Zakładu Komunikacji Miejskiej ds. przewozów, infrastruktury i rozwoju.
W planach miasta jest także budowa nowej zajezdni na Południu w pobliżu pętli na końcu ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Miałyby być to przede wszystkim tory postojowe bez infrastruktury do prowadzenia skomplikowanych prac naprawczych.
Czytaj też: Gdańsk chce kupić nowe tramwaje i autobusy za 320 mln zł
Ale nawet jeśli jednak z różnych powodów jej budowa się opóźni lub nie dojdzie do skutku, to nowe tramwaje zmieszczą się w istniejących zajezdniach. Nowe pojazdy szynowe miałyby stacjonować w zmodernizowanych zajezdniach Wrzeszcz (w kolejnym etapie przebudowy zajezdni powstaną tory postojowe w miejsce niepotrzebnych magazynów) oraz Nowy Port.
Będą też nowe autobusy
W planach ZKM do końca 2017 r. jest też zakup 69 autobusów w dwóch transzach po 23 i 46 szt. Szacuje się, że na ten cel wydanych zostanie 68 mln zł.
- Dodatkowo jeszcze w tym roku ogłosimy przetarg na zakup trzech midibusów i dwóch minibusów, które pojawią się w Gdańsku w pierwszej połowie 2016 r. - dodaje Lisicki.
Opinie (176) 2 zablokowane
-
2015-09-23 13:30
mim zdaniem nowa walowa z mostem zwodzonym nad motlawa ! otworzy wielkie tereny inwestycyjne w centrum miasta . w tamtym kierunku miasto sie powinno rozwijac a nie za obwodnica !
- 10 5
-
2015-09-23 14:07
pamiętajcie o ul. Unruga, która w połączeniu z Warszawską i Nową Bulońską mogą znacznie odciążyć Havla i Łostowicką
- 5 7
-
2015-09-23 14:25
Wow (łał)! (2)
250 mln na tabor to równowartość 5000 nowych samochodzików segmentu B
- 5 2
-
2015-09-23 18:22
opłaca misie (1)
5000 aut x 4 osoby to 20000 wygodnych miejsc podróżnych siedzących
Żeby tramwaje dały 20 000 miejsc musiałoby być około 100, każdy w cenie 8mln PLN.- 2 2
-
2015-09-24 12:08
4 osoby jest nierealne średnio wyjdzie max 2 :D
- 2 0
-
2015-09-23 14:26
autobus pospieszny (1)
Fajnie byłoby wprowadzic autobusy pospieszne, które zatrzymują się tylko w centrach dzielnic, np. pospieszny z centrum gdańska na jelitkowo - start przy dworcu głównym - wrzeszcz (przystanek np.przy manhatanie)-zaspa-przymorze(np. przy rynku)-jelitkowo. Szybciej niż tramwajem, bliżej niż z skmki, a dwa czy trzy przystanki zawsze można podjechac zwykłą linią lub tramwajem.
PK- 16 7
-
2015-09-23 16:04
To nie ma sensu, dopoki nie ma buspasow...
- 2 2
-
2015-09-23 14:35
Najpierw wyremontujcie drogi i chodniki na Zaspie a nie róbcie przewały z Politechniczną i Drogą zieloną (2)
Te trasy tramwajowe + PKM to sposób na megaprzewał dla PO. Same PKM to 600 mln z UE + 400 mln środów własnych (czyli kredyty, a więc realnie 400 + odsedki). A złodziej nie remontują ulic i chodników na dolnym tarasie. Towarzysze Adowicz i Lisicki zapraszam na perzejażdżkę po trasie 124 przez Leszczyńskich, Jana Pawła II, Hallera. Wyboje jak na leśnej drodze zwłaszcza zdezelowanymi Solarisami i 20 letnimi szwabskimi mercami z nieumytą tapicerką jadącą spocomym Helmutem Platfusy obiecały generalny remont całej Jana Pawła razem ze ścieżką koniec miał być w 2011. Nie zrobili tego bo zabrali kasę na tramwaj dla na Chełm. A teraz kumpel Tuska od charataniabw gałe tow Kowalczys wybudował sobie prywatny stadion na Meissnera. Ubeckie dziadki z Zaspy i tak popierają PO. Teraz następne przewały się szykują. Jedyna szansa to referendum i odwołanie Adamowicz i Rady Miasta.
- 7 12
-
2015-09-23 14:53
dla własnego dobra odstaw tego mocarza
- 0 5
-
2015-09-23 14:57
A sio trollu
Może tak merytoryczna odpowieź.
A nie ty jesteś peowski troll z młodych demokratów i znasz tylko bluzgi- 1 4
-
2015-09-23 14:47
a może zbudować jeden tor tramwajowy z oliwy do sopotu do reja jak za dawnych czasow
- 12 2
-
2015-09-23 14:57
kiedy tramwaj z Gdyni przez Sopot do pętli w Oliwie
- 14 1
-
2015-09-23 16:13
zostawic do studzienki taka jaka jest
Piekna uliczka zrobi sie alteria. Tylko remoncik i spokojna czesc wrzeszcza
- 7 9
-
2015-09-23 16:24
Złomy- tramwaje jeżdżą na Stogi, a nowe trasy wytyczają!! Nowy tabor zamiast tych głośnych złomków 105-tek !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- 9 9
-
2015-09-23 16:37
To już ostatni miesiąc tych ambitnych planów. Później wszystko się zmieni i będą inne priorytety.
- 9 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.