- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (366 opinii)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (265 opinii)
- 3 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (40 opinii)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (123 opinie)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (104 opinie)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (304 opinie)
Które trasy tramwajowe powstaną do 2020 r.?
W środę odbędzie się spotkanie rozpoczynające debatę nad miejskimi inwestycjami do 2020 r. My przypominamy elementy układu tramwajowego, które mają szansę być wybudowane w najbliższych latach. Większości z nich towarzyszyć będą nowe drogi.
Dyskusja publiczna, która będzie prowadzona przez najbliższe tygodnie, obejmować będzie nie tylko trasy tramwajowe czy nowe układy drogowe, ale również budowę placówek edukacyjnych, obiektów sportowych, zabezpieczeń przeciwpowodziowych itd.
My przypominamy inwestycje tramwajowe, które mają dużą szansę na realizację w najbliższej "pięciolatce". Należy pamiętać, że w ostatnim rozdaniu unijnych pieniędzy to właśnie projekty promujące alternatywne wobec auta sposoby poruszanie się po mieście mogą liczyć na duże wsparcie.
Nowa Bulońska Północna - niemal pewna inwestycja
Zdecydowanie największe szansę na realizację ma ul. Nowa Bulońska Północna. Dla niej zakończono już projektowanie, które wskazało konkretne rozmieszczenie przystanków czy skrzyżowań - szczegóły na filmie. Za projekt odpowiada wyłoniony z postępowaniu przetargowym Europrojekt Gdańsk, który swoją pracę wycenił na ok. 1,180 mln zł.
Przebieg ul. Nowej Bulońskiej Północnej wraz z lokalizacją przystanków tramwajowych.
Ulica Nowa Bulońska Północna stanowić będzie przedłużenie ul. Bulońskiej do rejonu skrzyżowania ul. (Nowej) Warszawskiej i (Nowej) Jabłoniowej . Będzie się nią składały: jedna dwupasowa jezdnia z rezerwą pod drugą jezdnię oraz układ torowy zwieńczony pętlą.
Będzie to przypuszczalnie już ostatnia pętla w układzie tramwajowym Gdańska, ponieważ niedawno zapadła decyzja o docelowym przejściu na tabor wyłącznie dwukierunkowy, który nie wymaga pętli, by zmienić kierunek jazdy, co można co dzień zobaczyć na świeżo oddanej trasie na Morenę (Piecki-Migowo).
Nowa Bulońska wraz z tramwajem zyska przypuszczalnie jako pierwsza dokumenty (studium wykonalności) niezbędne dla ubiegania się o dofinansowanie z UE.
Pełny wariant (dwujezdniowy) drogowo-tramwajowy ul. Nowej Bulońskiej Północnej to według szacunków ok. 276 mln zł. Ostateczny, skromniejszy wariant, przewidziany do realizacji powinien więc być nieco tańszy.
Czytaj też: Tak pojedziemy ul. Nową Bulońską Północną z Moreny na południe Gdańska
Nowa Jabłoniowa - tramwajem do ul. Przywidzkiej
Kolejna trasa z dość dużą szansą na realizację to ul. Nowa Jabłoniowa od przywołanej wcześniej pętli na końcu ul. Nowej Bulońskiej do krańcówki (torów odstawczych) w ul. Przywidzkiej .
Uwzględnienie w niej tramwaju było początkowo wątpliwe - istniały obawy czy ma to sens pod kątem obciążenia. Powstające błyskawicznie osiedla w tym rejonie sprawiły jednak, że szynowy transport uwzględniono w projekcie, którego opracowanie jest w toku.
W projekcie zleconym poprzez postępowanie przetargowe za ok. 1,140 mln zł konsorcjum firm: Znak (lider), Europrojekt z Biełska-Białej oraz Komi, zdecydowano się na wariant maksymalny. Zgodnie z nim przewiduje się dwie jezdnie po dwa pasy ruchu każda oraz sieć tramwajową. Niewykluczone jednak, że do realizacji wejdzie tylko tramwaj i jezdna jezdnia z rezerwą pod rozbudowę w przyszłości.
Wcześniej dla ul. Nowej Jabłoniowej wykonano koncepcję programowo-przestrzenną za ok. 230 tys. zł.
Szacunkowy koszt pełnego wariantu drogowo-tramwajowego ul. Nowej Jabłoniowej to 153 mln zł.
Czytaj też: Projekt Nowej Jabłoniowej za 1,14 mln zł? Krok do zmian na południu Gdańska; Walka o pieniądze na rozbudowę Węzła Szadółki
Nowa Politechniczna - być może w nowym przebiegu
Bardzo duże szanse na realizację ma także ul. Nowa Politechniczna. Jest ona dość mocno wspierania przez planistów oraz Zarząd Transportu Miejskiego, ponieważ gwarantuje połączenie Południa z Wrzeszczem i dalej z Oliwą, omijając przy tym centrum miasta. Jednocześnie szacuje się, że w tym kierunku podróżuje aż 40 proc. mieszkańców Południa.
Dotychczas planowano wykonanie na całej trasie dziesięciu przystanków, a czas przejazdu z pętli Łostowice Świętokrzyska do rejonu skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego miałby skrócić się do ok. 19 minut. Dla porównania, obecnie połączenie tramwajowe przez Dworzec Główny zajmuje rozkładowo 31 minut.
Czytaj też: Nową Politechniczną w 14 minut z Pl. Komorowskiego na ul. Warszawską
Przebieg trasy wzbudza jednak spore kontrowersje. Jej początek to planowane skrzyżowanie z ul. Nową Bulońską Północną (m.in. dlatego Nowa Bulońska musiałaby powstać jako pierwsza), a następnie prowadzona jest niezabudowanym obszarem do rejonu ul. Traugutta i Do Studzienki . I tutaj aż do al. Grunwaldzkiej niezbędne są wyburzenia - nawet jeżeli w ramach Nowej Politechnicznej miałby powstać tylko tramwaj. Dalej trasa wiedzie przez ul. Miszewskiego -Wyspiańskiego do Placu Komorowskiego .
Rozbiórka kamienicy w śladzie ul. Nowej Politechnicznej. Oficjalnym powodem był zły stan techniczny. Materiał z sierpnia 2014 r.
Czytaj też: Do Studzienki: od wiejskiej drogi po szeroką arterię
I to właśnie ze względu na ryzyko takiego wyglądu całej ul. Do Studzienki (analizy BRG wykazują, że pełny przekrój drogowy będzie niezbędny w 2040 r.) oraz możliwość rozcięcia dzielnicy kolejną szeroką arterią obok Trasy Słowackiego, al. Grunwaldzkiej i wciąż planowanej Drogi Czerwonej, sprawił, że koncepcja lansowana przez miasto stała się celem krytyki mieszkańców i organizacji pozarządowych, w tym przede wszystkim Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Czytaj też: Nowa Politechniczna: kameralna ulica czy szeroka arteria?; Biuro Rozwoju Gdańska: Nowa Politechniczna nie będzie miejską autostradą przez Wrzeszcz
Proponowany przebieg Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz.
Który wariant ul. Nowej Politechnicznej docelowo wejdzie w życie jeszcze nie wiadomo. Niewykluczone też, że powstanie kolejny, będący połączeniem obu propozycji przebiegu.
Wiadomo natomiast, że projekt sporządzą Mosty Katowice, które wygrały przetarg, oferując cenę 2,3 mln zł.
Budowę pełnego, docelowego układu drogowo-tramwajowego w pierwotnym przebiegu ul. Nowej Politechnicznej szacuje się na 388 mln zł.
Nowa Świętokrzyska - przez środek Południa
Ul. Nowa Świętokrzyska to z pewnością projekt, wyczekiwany od lat przez mieszkańców Południa. Stanowić będzie on bowiem główną oś komunikacją tej części miasta i połączy rejon pętli Łostowice Świętokrzyska z zachodnią granicą miasta na wysokości Kowal .
Czytaj też: Nowa oś komunikacyjna gdańskiego Południa za kilka lat?
Na ten moment nie ma jeszcze oficjalnie podjętej decyzji, jaką formę przyjęłaby ul. Nowa Świętokrzyska. Wariant maksymalny mówi o dwóch dwupasowych jezdniach z torowiskiem tramwajowym, które docelowo byłoby połączone z ul. Nową Bulońską Północną, zamykając tym samym ring tramwajowy na Południu.
- Obecnie zlecono Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska przygotowanie ogłoszenia przetargu na dokumentację. DRMG otrzymała pełnomocnictwo prezydenta miasta do zlecania prac w tym zakresie - informuje Michał Piotrowski z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Szacunkowy koszt pełnego zakresu drogowo-tramwajowego ul. Nowej Świętokrzyskiej to 340 mln zł.
Nowa Warszawska - krótki, ale ważny łącznik
Ul. Nowa Warszawska, choć będzie liczyła nieco ponad 1,5 km długości, jest niezwykle ważna dla funkcjonowania komunikacji tramwajowej na Południu. Będzie bowiem stanowiła łącznik między al. Havla a planowaną pętlą na końcu ul. Nowej Bulońskiej Północnej . Bez niej dojazd tramwajem z ul. Nowej Jabłoniowej do centrum miasta oznaczałby okrężną trasę przez Morenę i dalej ul. Kartuską.
Ponieważ korzyści płynące z układu drogowego na tym odcinku nie są duże (równolegle istnieje szeroka Armii Krajowej/Trasa W-Z), urzędnicy nie wykluczają rezygnacji z budowy jezdni. Bardzo możliwe jest więc, że powstanie tylko torowisko z zachowaniem rezerw terenowych pod ewentualną budowę drogi o przekroju dwóch dwupasowych jezdni.
Inwestycja jest obecnie na etapie wyboru wykonawcy dokumentacji projektowej.
Szacunkowy koszt pełnego układu drogowo-tramwajowego ul. Nowej Warszawskiej to 129 mln zł. W tym przypadku rezygnacja z jezdni powinna dać znaczne oszczędności.
Czytaj też: Założenia transportowe dla Gdańska Południe
Być może tramwaj wzdłuż Drogi Zielonej
Niewykluczone, że tramwaj pojawi się też wzdłuż Drogi Zielonej na odcinku od al. Hallera do ul. Obrońców Wybrzeża lub nawet do Pomorskiej .
Pomysł ten pojawił się przy okazji prezentacji formy domknięcia tzw. dużej ramy komunikacyjnej Gdańska, czyli budowie tunelu pod Pachołkiem i właśnie Drogi Zielonej.
Tramwaj miałby nadać inwestycji ekologiczny charakter, umożliwiając tym samym większe dofinansowanie do całego projektu drogowego. Z pewnością ułatwiłby też dojazd na plażę i do Parku Nadmorskiego im. Ronalda Reagana.
Na razie inwestycja jest na etapie zgody Rady Miasta na zlecenie przygotowania za 1 mln zł (Gdańsk i Sopot dzielą ten koszt po równo między sobą) studium wykonalności oraz raportu oceny oddziaływania na środowisko. Wcześniej zlecono za pół miliona złotych (równie dzieląc ten wydatek na pół między Gdańskiem i Sopotem) Studium Techniczno-Ekonomiczno Środowiskowe (STEŚ).
Szacunkowy koszt realizacji całej ramy komunikacyjnej z maksymalnym wariancie szacuje się na ok. 2 mld zł, z czego tunel pod Pachołkiem miałby pochłonąć ok. 900 mln zł.
Nowe trasy tramwajowe to nowy tabor
Zbudowanie nowych tras o łącznej długości ponad 14,5 km (nie wliczając w to Drogi Zielonej; zgodnie z pierwotnym przebiegiem Nowej Politechnicznej) będzie wymagało znacznej rozbudowy parku taborowego. W tym celu już planowane są zakupy tramwajów dwukierunkowych za kwotę ok. 250 mln zł.
- W przyszłym roku lub najpóźniej do połowy 2017 do Gdańska przyjedzie 15 nowych tramwajów. Kolejne 18 sztuk będzie w 2018 r. - zapowiada Maciej Lisicki, wiceprezes zarządu Zakładu Komunikacji Miejskiej ds. przewozów, infrastruktury i rozwoju.
W planach miasta jest także budowa nowej zajezdni na Południu w pobliżu pętli na końcu ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Miałyby być to przede wszystkim tory postojowe bez infrastruktury do prowadzenia skomplikowanych prac naprawczych.
Czytaj też: Gdańsk chce kupić nowe tramwaje i autobusy za 320 mln zł
Ale nawet jeśli jednak z różnych powodów jej budowa się opóźni lub nie dojdzie do skutku, to nowe tramwaje zmieszczą się w istniejących zajezdniach. Nowe pojazdy szynowe miałyby stacjonować w zmodernizowanych zajezdniach Wrzeszcz (w kolejnym etapie przebudowy zajezdni powstaną tory postojowe w miejsce niepotrzebnych magazynów) oraz Nowy Port.
Będą też nowe autobusy
W planach ZKM do końca 2017 r. jest też zakup 69 autobusów w dwóch transzach po 23 i 46 szt. Szacuje się, że na ten cel wydanych zostanie 68 mln zł.
- Dodatkowo jeszcze w tym roku ogłosimy przetarg na zakup trzech midibusów i dwóch minibusów, które pojawią się w Gdańsku w pierwszej połowie 2016 r. - dodaje Lisicki.
Opinie (176) 2 zablokowane
-
2015-09-23 16:49
Jeden poważny feler
Cały system połączeń tramwajowych w Gdańsku ma jeden poważny feler. Wszystkie linie tramwajowe niejako " zbiegają się " w okolicy Dworca Gł. PKP. Tylko Nowy Port przez Brzeżno łączy się dodatkowo z Zaspą, Żabianką i Oliwą. Konieczne jest w moim odczuciu połączenie linii tramwajowych na Chełmie, Pieckach z Wrzeszczem nowa linią tramwajową .
- 9 5
-
2015-09-23 17:49
Bla bla bla bla.... Zaczęli by budować, bo szkoda czasu na gadanie i śmieszne spotkania. Nasze miasto stać aby zrealizować kilka inwestycji na raz.
- 4 3
-
2015-09-23 17:54
Absurdalna decyzja o przejściu na wyłącznie tabor dwukierunkowy
Ten tabor jest także dwustronny, ma drzwi z obu stron, jest więc mniej pojemny. Tam gdzie są drzwi, nie mogą stać siedzenia. A wszystko tylko po to, by znów uzasadnić zakup dwukierunkowego, dwustronnego, skrajnie niewygodnego złomu z Niemiec.
- 9 7
-
2015-09-23 18:03
A gdzie ujescisko (1)
Wydostaci z osiedla to tszeba sie niezle na gimnsakowac
- 6 5
-
2015-09-23 22:31
u jescisko?
Stamtond wszendzie przeeciz blsko
- 0 1
-
2015-09-23 18:28
podroznik (2)
tramwaj od chelmu przez lostowice kolo centrum auchan i na bysewo lub do lotniska a najlepiej do innego miasta
- 5 2
-
2015-09-23 18:32
po drodze
kilka węzłów przesiadkowych zintegrowanych, multimodalnych
- 3 1
-
2015-09-23 20:42
Żukowo też czeka na tranwaj i tranwaj latem do Garczyna
- 0 2
-
2015-09-23 18:45
brawo - tramwaje są najlepsze
tramwaje to najlepszy środek transportu w miastach, mają wydzielone torowiska, nie stoją w korkach, mieszczą dużo osób i nie dzielą miast tak jak robi to kolej miejska. Od zawsze lubie tramwaje!!!
- 10 7
-
2015-09-23 19:06
premier (1)
pani premier juz byla na stogach 1 wrzesnia ,nastepna bedzie za 50 lat wiec zapomnijmy o nowych tramwajach teraz bedzie basen -brawo po
- 3 1
-
2015-09-23 20:17
basen będziesz miał jak zadzwonisz ...
po siostrę z dyzurki
- 3 0
-
2015-09-23 19:12
Do cholery (3)
Przestańcie nazywać wszystkie ulice 'Nowa'. Nie chcę za 50 lat mieszkać na Nowej Chrobrego, pracować na Nowej Wita Stwosza, swoich dzieci zawozić na ulicę Nową Lilli Wenedy, do szkoły im. Pawła Adamowicza - Nowego.
Błagam, te ulice nie zawsze będą nowe a ich przebieg jeszcze się zmieni. Co wtedy, powstanie ulica Nowsza Politechniczna?- 14 5
-
2015-09-23 19:35
To ponoć tylko robocze nazwy jak w przypadku Nowej Łódzkiej - Havla. No ale najwyraźniej w naszym języku wciąż za mało jest, Świętych, dostojnych, czcigodnych.
- 3 1
-
2015-09-23 19:54
Roboczo się tak nazywają, żeby było wiadomo dla których obecnych ulic będą alternatywą.
Nowa Łódzka nazywa się teraz Havla, Nowa Słowackiego - Żołnierzy Wyklętych. Twoje obawy są bezpodstawne. Mało się interesujesz tym co dzieje się w mieście, wyciągasz niewłaściwe wnioski.
- 6 2
-
2015-09-23 20:19
nowa preojekyowana 14
albo 15
- 1 0
-
2015-09-23 19:43
koniecznie Nowa świętokrzyska (1)
przyjazd do Gdańska czy Wrzeszcza z Kowal z conajmniej jedną przesiadką.
Pracując przy lotnisku muszę się 3-4 razy przesiadać. Dla ludzi tutaj tramwaj i nowa Świętokrzyska to niezbędna inwestycja tutaj!- 7 6
-
2015-09-23 19:57
Kowale to inna gmina.
Nawet jeśli powstanie nowa linia tramwajowa, to co najwyżej do granic miasta. Nie trzeba było się na wieś wyprowadzać. Zapytaj w swojej gminie ile dopłaca Gdańskowi do komunikacji, to będziesz wiedzieć dlaczego tak trudno się stamtąd wydostać. Wasza gmina ma was gdzieś. Nie jest zainteresowana zorganizowaniem wam dogodnego dojazdu do miasta.
- 11 0
-
2015-09-23 20:03
Tramwaje na Chełm
Skoro ZTM zabrało linię 1, która (Nowy Port-Chełm Witosa) została włączona w linię 10, to zamiast tego niech zbudują tory wzdłuż ulicy Łostowickiej do Wilanowskiej, aby było połączenie z Chełmem przez Siedlce i poprowadzą linię na trasę Nowy Port - Łostowice. Po 8:20 ciężko się jedzie tramwajami, jeśli 2 porusza się do 9:00 rano przez PKS.
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.