Planowanie przestrzenne, nowe plany miejscowe. Podsumowanie 2020 r.
Czy nowe drogi uwolnią Letnicę i Nowy Port od ruchu ciężarówek jadących z i do portu? Zdaniem radnego Łukasza Hamadyka tzw. Nowa Wyzwolenia powinna biec nie między blokami, na co narzekają mieszkańcy, lecz wzdłuż torów kolejowych. Urzędnicy tłumaczą, że budowa drogi na terenach kolejowych wykluczy możliwość reaktywacji linii SKM do Nowego Portu.
Który pomysł na poprowadzenie Nowej Wyzwolenia bardziej ci się podoba?
Zdaniem radnego obecna organizacja ruchu w Nowym Porcie, dopuszczająca ruch ciężarówek na ul. Wyzwolenia jest niebezpieczna i uciążliwa dla mieszkańców. W ograniczeniu prędkości i ruchu nie pomagają ani światła, ani progi zwalniające. Jedynym - systemowym, a nie doraźnym - rozwiązaniem jest według niego budowa Nowej Wyzwolenia, ale w nieco innym śladzie, niż chcą urzędnicy.
Zobacz więcej: Parking w Porcie Wewnętrznym powstanie do końca tego roku
Podkreśla też, że na ruch ciężarówek pod swoimi oknami narzekają mieszkańcy Nowego Portu, a w przyszłości ten sam problem będzie dotyczył mieszkańców nowych osiedli w Letnicy. Zaznacza też, że droga forsowana przez urzędników przebiegać będzie częściowo po prywatnych terenach i gruntach bogatych w złoża bursztynu.
Podczas sporządzania dokumentu prowadzone były m.in. analizy transportowe w Letnicy i Nowym Porcie, analizowano też istniejące zagospodarowanie terenu, rozpoczęte inwestycje, wydane pozwolenia na budowę i wnioski mieszkańców.
- Mając na uwadze utrzymanie możliwości wznowienia w przyszłości przewozów pasażerskich linią SKM w kierunku Nowego Portu, nie rozważano prowadzenia nowej ulicy po terenach kolejowych w kierunku portu - tłumaczy w odpowiedzi na jego interpelację Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej.
Zobacz więcej: O tym, że szanse na reaktywację połączenia SKM do Nowego Portu zmalały niemal do zera pisaliśmy w lipcu.
- Nowy układ dróg, a więc Nowej Muzycznej i Nowej Wyzwolenia zaproponowany w studium i rezerwowany w obowiązujących miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, w połączeniu ze zmodernizowanym układem dróg istniejących (ul. Letnicka) jest optymalny - podkreśla Bielawski. - Ulica Nowa Muzyczna oraz Letnicka będą w przyszłości z powodzeniem obsługiwać nowe tereny inwestycyjne oraz istniejącą zabudowę. Z kolei ul. Nowa Wyzwolenia poprowadzi ruch do portu, przejmując go bezpośrednio z tunelu pod Martwą Wisłą i ul. Marynarki Polskiej.
- Stwierdzenie, że Nowa Wyzwolenia będzie przebiegać między blokami jest nieprawdziwe. Obecnie trwają prace nad projektem miejscowego planu dla Nowego Portu i Letnicy w rejonie ul. Wyzwolenia, Nowej Wyzwolenia i Letnickiej, w ramach którego dokonano korekty linii rozgraniczających układu drogowego oraz precyzyjnie wyznaczono korytarz tzw. Nowej Wyzwolenia. Nie przebiega on pomiędzy budynkami wielorodzinnymi - dodaje.
Jak zapewniają urzędnicy, odpowiednimi zapisami zabezpieczono także kwestie dotyczące wyposażenia ulicy oraz jej wyglądu. Będzie ona posiadać obustronne chodniki oddzielone od jezdni pasami zieleni, trasę rowerową oraz obustronne szpalery drzew. Faktem jest natomiast, że pod realizację Nowej Wyzwolenia trzeba będzie pozyskać część terenów prywatnych, ale o znacząco mniejszej powierzchni, niż ustala to obowiązujący plan.
- Na pewno na zmiany nie jest za późno. Wystarczy dobra wola miasta i Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Po zamieszaniu z zagospodarowaniem plaży na Stogach może to być dobra okazja do zakończenia niesnasek pomiędzy obiema stronami - dodaje Hamadyk.