- 1 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (128 opinii)
- 2 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (244 opinie)
- 3 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (122 opinie)
- 4 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (46 opinii)
- 5 Sondaż: Kosiorek prezydentem Gdyni (277 opinii)
- 6 Mężczyzna spadł z klifu w Orłowie (187 opinii)
Którędy pojadą TIR-y do portu? Dyskusja o przebiegu ulic w Letnicy i Nowym Porcie
Czy nowe drogi uwolnią Letnicę i Nowy Port od ruchu ciężarówek jadących z i do portu? Zdaniem radnego Łukasza Hamadyka tzw. Nowa Wyzwolenia powinna biec nie między blokami, na co narzekają mieszkańcy, lecz wzdłuż torów kolejowych. Urzędnicy tłumaczą, że budowa drogi na terenach kolejowych wykluczy możliwość reaktywacji linii SKM do Nowego Portu.
Zdaniem radnego obecna organizacja ruchu w Nowym Porcie, dopuszczająca ruch ciężarówek na ul. Wyzwolenia jest niebezpieczna i uciążliwa dla mieszkańców. W ograniczeniu prędkości i ruchu nie pomagają ani światła, ani progi zwalniające. Jedynym - systemowym, a nie doraźnym - rozwiązaniem jest według niego budowa Nowej Wyzwolenia, ale w nieco innym śladzie, niż chcą urzędnicy.
Zobacz więcej: Parking w Porcie Wewnętrznym powstanie do końca tego roku
Podkreśla też, że na ruch ciężarówek pod swoimi oknami narzekają mieszkańcy Nowego Portu, a w przyszłości ten sam problem będzie dotyczył mieszkańców nowych osiedli w Letnicy. Zaznacza też, że droga forsowana przez urzędników przebiegać będzie częściowo po prywatnych terenach i gruntach bogatych w złoża bursztynu.
Kształt ulicy Nowej Wyzwolenia został określony w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska, uchwalonym 23 kwietnia tego roku.
Podczas sporządzania dokumentu prowadzone były m.in. analizy transportowe w Letnicy i Nowym Porcie, analizowano też istniejące zagospodarowanie terenu, rozpoczęte inwestycje, wydane pozwolenia na budowę i wnioski mieszkańców.
- Mając na uwadze utrzymanie możliwości wznowienia w przyszłości przewozów pasażerskich linią SKM w kierunku Nowego Portu, nie rozważano prowadzenia nowej ulicy po terenach kolejowych w kierunku portu - tłumaczy w odpowiedzi na jego interpelację Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej.
Zobacz więcej: O tym, że szanse na reaktywację połączenia SKM do Nowego Portu zmalały niemal do zera pisaliśmy w lipcu.
Na przeszkodzie stanęły też inne względy. W śladzie drogi zaproponowanej przez Łukasza Hamadyka stoją słupy energetyczne (koszt ich przestawienia to ok. 2 mln zł, do tego ponowna opłata za przesył energii ok. 700 tys. zł), koliduje ona także z terenami prywatnymi przeznaczonymi na mieszkania i usługi. Wątpliwości urzędników budzi też jednostronna obsługa przyległych terenów inwestycyjnych i to, że droga pod wiaduktem w ciągu ul. Krasickiego jest zbyt wąska.
- Nowy układ dróg, a więc Nowej Muzycznej i Nowej Wyzwolenia zaproponowany w studium i rezerwowany w obowiązujących miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, w połączeniu ze zmodernizowanym układem dróg istniejących (ul. Letnicka) jest optymalny - podkreśla Bielawski. - Ulica Nowa Muzyczna oraz Letnicka będą w przyszłości z powodzeniem obsługiwać nowe tereny inwestycyjne oraz istniejącą zabudowę. Z kolei ul. Nowa Wyzwolenia poprowadzi ruch do portu, przejmując go bezpośrednio z tunelu pod Martwą Wisłą i ul. Marynarki Polskiej.
Urzędnicy zwracają uwagę, że na znaczącej części terenu inwestycje już się rozpoczęły (powstają tam osiedla mieszkaniowe).
- Stwierdzenie, że Nowa Wyzwolenia będzie przebiegać między blokami jest nieprawdziwe. Obecnie trwają prace nad projektem miejscowego planu dla Nowego Portu i Letnicy w rejonie ul. Wyzwolenia, Nowej Wyzwolenia i Letnickiej, w ramach którego dokonano korekty linii rozgraniczających układu drogowego oraz precyzyjnie wyznaczono korytarz tzw. Nowej Wyzwolenia. Nie przebiega on pomiędzy budynkami wielorodzinnymi - dodaje.
Jak zapewniają urzędnicy, odpowiednimi zapisami zabezpieczono także kwestie dotyczące wyposażenia ulicy oraz jej wyglądu. Będzie ona posiadać obustronne chodniki oddzielone od jezdni pasami zieleni, trasę rowerową oraz obustronne szpalery drzew. Faktem jest natomiast, że pod realizację Nowej Wyzwolenia trzeba będzie pozyskać część terenów prywatnych, ale o znacząco mniejszej powierzchni, niż ustala to obowiązujący plan.
- Na pewno na zmiany nie jest za późno. Wystarczy dobra wola miasta i Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Po zamieszaniu z zagospodarowaniem plaży na Stogach może to być dobra okazja do zakończenia niesnasek pomiędzy obiema stronami - dodaje Hamadyk.
Miejsca
-
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk Gdańsk, Zamknięta 18
Opinie (171) 3 zablokowane
-
2018-09-09 09:13
Zdjęcie wykonane jest w roku 2015
Teraz nie ma takiego ruchu na drogach - największe obciążenie dotyczy terenów portu północnego
- 23 13
-
2018-09-09 09:16
Tiry w miescie (1)
Moze ktorys z kandydatow zaproponuje zakaz wjazdu tirow do miasta, podobnie jak w wielu miastach europy i coraz wiekszej ilosci miast w Polsce? Oczyw za wyjatkiem drog tranzytowych. Do osiedlowego lidla nie musza tiry podjezdzac. Gdzie indziej da sie.
- 36 9
-
2018-09-09 09:51
po wybudowaniu obowiązuje zakaz wjazdu tir do centrum
z wyłączeniem produktów specjalnych, m.in. żywności
- 8 3
-
2018-09-09 09:17
Transport tirów dronami w innowacyjnym gdansku (1)
Wykorzystać ta agencje kosmiczna do planowania rozwoju miasta a nie podboju kosmosu.
- 21 7
-
2018-09-09 10:59
Agencję kosmiczną pisiory zabierają z Gdańska, jako ostrzeżenie przed wyborami.
- 2 1
-
2018-09-09 09:21
Bielawski wypad juz stad
Wracaj na wies do Tczewa i tam planuj gospodarstwo rolne
- 44 12
-
2018-09-09 09:24
Typowe dla PO (3)
Radni z PO stale robią takie przysługi mieszkańcom jak akceptacja uciążliwego tranzytu drogowego obok domów. Halas kolejowy nic nie robią, hałas lotniczy nic nie robią, hałas drogowy a puścimy im pod oknami diesle. A sami radni z PO co najlepsze mieszkają w Pruszczu czy na kaszubach. Samorząd musi być bezpartyjny bo PO = PZPR jeden decyduje inni sluchają. Precz z PO precz z preczem ze sie nie da.
- 43 23
-
2018-09-09 10:26
Dokladnie (2)
Np. Planowany mega-tranzyt Droga Zieloną przez Pas Nadmorski
- 9 6
-
2018-09-09 11:00
(1)
Megatranzyt ma iść obwodnicą metropolitalną, Droga Zielona to zwyczajna i potrzebna rama miejska, a nie tranzyt.
- 5 8
-
2018-09-09 13:55
Taaa
To sobie zobacz już teraz Zieloną Drogę od Hallera, Dąbrowszczaków...
Non stop sznur osobówek w te i wewte- 7 1
-
2018-09-09 09:27
t i r y na tory (1)
- 20 3
-
2018-09-09 14:12
Po bułeczki,owoce i warzywa zapraszam o godz 6:00 rano w poniedziałek na dworzec główny w Gdańsku.
- 2 7
-
2018-09-09 09:29
A mnie zastanawia, czemu tyle TIRów jeździ Kościuszki i niszczy ulicę, która do takiego obciążenia nie jest przystosowan. (1)
Chodzi o odcinek od Rzeczypospolitej do Hallera.
- 38 3
-
2018-09-09 11:01
Bo nie ma kontynuacji trasy od ETC do Hallera, którą to miano ludziom z Kopalnianej i Krzemienieckiej wybudować "w ogródkach".
- 8 0
-
2018-09-09 09:29
Niezłe choć nie idealne rozwiązanie. (1)
Proponowana przez radnego droga odciążyłaby obecne drogi i odseparowała ruch ciężarówek od normalnego ruchu miejskiego, co znacznie przyspieszyłoby transport towarów i byłoby mniej uciążliwe dla mieszkańców. Lepszym rozwiązaniem ( chociaż znacznie droższym) byłoby pobudowanie estakady nad torami ( a raczej nad tym, co po nich zostało) lub pobudowanie odcinka tunelu dla skmki a na powierzchni wybudowanie nowej drogi. Takie rozwiązanie dwupoziomowego ruchu dla kolei i samochodów to nie tylko oszczędność miejsca ale i zmniejszenie hałasu. A że drogo? A nie drożej jest co jakiś czas przebudowywać drogi bo przestają pełnić swoje zadanie? Jak coś robić to tak, aby przyszli mieszkańcy Gdańska nie mieli powodów do narzekań.
- 36 7
-
2018-09-09 16:32
Brawo!
nie można patrzeć na to by było tanio. Trzeba zrobić to dobrze!
- 7 1
-
2018-09-09 09:31
nie wiem czy dobrze widzę (3)
na nieczynny peron prowadzą schody z odnowionymi barierkami? Hmmm... jeżeli jednak są w tak dobrym stanie od kilkunastu lat to chętnie poproszę o recepturę jak wygranć z ruda ;)
- 33 0
-
2018-09-09 10:18
hammerite
Gwarancja prawie jak na widaron...
- 10 1
-
2018-09-09 13:34
Byly malowane na euro cos jak kiedys z malowaniem trawy na zielono, demokracja ludowa czy liberalna jeden chłam
- 18 1
-
2018-09-09 15:14
Wiadukt był robiony w okolicach Euro. Przecież afera była nawet, bo rozebrali świeżo wykonany najazd.
- 13 0
-
2018-09-09 09:40
Nazwy ulic (1)
Czy już wszystkie ulice w Gdańsku będą miały nazwy zaczynające się od NOWA a potem stara nazwa?
Tasior- 38 7
-
2018-09-09 10:22
Nie wiem czy zauważyłaś ale
Takie nazwy są na etapie projektowania i realizacji, gdy zostają oddane to są nazywane: Żołnierzy Wyklętych, Havla, Płażyńskiego itd.
- 19 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.