• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy pojadą TIR-y do portu? Dyskusja o przebiegu ulic w Letnicy i Nowym Porcie

Maciej Korolczuk
9 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Problem z ciężarówkami jeżdżącymi do i z portu, a w tym przypadku oczekującymi na wjazd do niego, dotyczy głównie mieszkańców Letnicy i Nowego Portu. Problem z ciężarówkami jeżdżącymi do i z portu, a w tym przypadku oczekującymi na wjazd do niego, dotyczy głównie mieszkańców Letnicy i Nowego Portu.

Czy nowe drogi uwolnią Letnicę i Nowy Port od ruchu ciężarówek jadących z i do portu? Zdaniem radnego Łukasza Hamadyka tzw. Nowa Wyzwolenia powinna biec nie między blokami, na co narzekają mieszkańcy, lecz wzdłuż torów kolejowych. Urzędnicy tłumaczą, że budowa drogi na terenach kolejowych wykluczy możliwość reaktywacji linii SKM do Nowego Portu.



Który pomysł na poprowadzenie Nowej Wyzwolenia bardziej ci się podoba?

- Według mieszkańców Nowego Portu, z którymi na co dzień rozmawiam, proponowana przez miasto budowa Nowej Wyzwolenia równolegle do obecnej ulicy, w dodatku przebiegająca między blokami i domami, jest nieracjonalna - mówi radny Łukasz Hamadyk. - Zaproponowana koncepcja, przedstawiona niedawno mieszkańcom obu dzielnic, będzie służyć głównie budującym tam deweloperom, a nie ludziom. Dlatego warto zastanowić się, czy nie lepszym rozwiązaniem byłoby poprowadzenie Nowej Wyzwolenia wzdłuż torów kolejowych od czerwonego wiaduktu, tam gdzie urywa się ul. Pokoleń Lechii Gdańsk i gdzie przecież pozostawiono rezerwę terenową, bezpośrednio pod wiaduktem na Krasickiego do portu.
Zdaniem radnego obecna organizacja ruchu w Nowym Porcie, dopuszczająca ruch ciężarówek na ul. Wyzwolenia jest niebezpieczna i uciążliwa dla mieszkańców. W ograniczeniu prędkości i ruchu nie pomagają ani światła, ani progi zwalniające. Jedynym - systemowym, a nie doraźnym - rozwiązaniem jest według niego budowa Nowej Wyzwolenia, ale w nieco innym śladzie, niż chcą urzędnicy.

Zobacz więcej: Parking w Porcie Wewnętrznym powstanie do końca tego roku

Podkreśla też, że na ruch ciężarówek pod swoimi oknami narzekają mieszkańcy Nowego Portu, a w przyszłości ten sam problem będzie dotyczył mieszkańców nowych osiedli w Letnicy. Zaznacza też, że droga forsowana przez urzędników przebiegać będzie częściowo po prywatnych terenach i gruntach bogatych w złoża bursztynu.

Pomarańczowym kolorem zaznaczyliśmy przebieg Nowej Wyzwolenia proponowany przez radnego. Różowy kolor to rozwiązanie, jakie chcą wdrożyć gdańscy urzędnicy. Pomarańczowym kolorem zaznaczyliśmy przebieg Nowej Wyzwolenia proponowany przez radnego. Różowy kolor to rozwiązanie, jakie chcą wdrożyć gdańscy urzędnicy.
Kształt ulicy Nowej Wyzwolenia został określony w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska, uchwalonym 23 kwietnia tego roku.

Podczas sporządzania dokumentu prowadzone były m.in. analizy transportowe w Letnicy i Nowym Porcie, analizowano też istniejące zagospodarowanie terenu, rozpoczęte inwestycje, wydane pozwolenia na budowę i wnioski mieszkańców.

- Mając na uwadze utrzymanie możliwości wznowienia w przyszłości przewozów pasażerskich linią SKM w kierunku Nowego Portu, nie rozważano prowadzenia nowej ulicy po terenach kolejowych w kierunku portu - tłumaczy w odpowiedzi na jego interpelację Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej.
Zobacz więcej: O tym, że szanse na reaktywację połączenia SKM do Nowego Portu zmalały niemal do zera pisaliśmy w lipcu.

Ul. Pokoleń Lechii Gdańsk urywa się pod wiaduktem na ul. Uczniowskiej. W przyszłości ma się tu zaczynać ul. Nowa Muzyczna. W tle budowa nowych osiedli w Letnicy. Ul. Pokoleń Lechii Gdańsk urywa się pod wiaduktem na ul. Uczniowskiej. W przyszłości ma się tu zaczynać ul. Nowa Muzyczna. W tle budowa nowych osiedli w Letnicy.
Na przeszkodzie stanęły też inne względy. W śladzie drogi zaproponowanej przez Łukasza Hamadyka stoją słupy energetyczne (koszt ich przestawienia to ok. 2 mln zł, do tego ponowna opłata za przesył energii ok. 700 tys. zł), koliduje ona także z terenami prywatnymi przeznaczonymi na mieszkania i usługi. Wątpliwości urzędników budzi też jednostronna obsługa przyległych terenów inwestycyjnych i to, że droga pod wiaduktem w ciągu ul. Krasickiego jest zbyt wąska.

- Nowy układ dróg, a więc Nowej Muzycznej i Nowej Wyzwolenia zaproponowany w studium i rezerwowany w obowiązujących miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, w połączeniu ze zmodernizowanym układem dróg istniejących (ul. Letnicka) jest optymalny - podkreśla Bielawski. - Ulica Nowa Muzyczna oraz Letnicka będą w przyszłości z powodzeniem obsługiwać nowe tereny inwestycyjne oraz istniejącą zabudowę. Z kolei ul. Nowa Wyzwolenia poprowadzi ruch do portu, przejmując go bezpośrednio z tunelu pod Martwą Wisłą i ul. Marynarki Polskiej.
Do końca roku ma być gotowy parking dla ciężarówek przy Śnieżnej i Handlowej, co ma zapobiec długim kolejkom ciężarówek do portu. Do końca roku ma być gotowy parking dla ciężarówek przy Śnieżnej i Handlowej, co ma zapobiec długim kolejkom ciężarówek do portu.
Urzędnicy zwracają uwagę, że na znaczącej części terenu inwestycje już się rozpoczęły (powstają tam osiedla mieszkaniowe).

- Stwierdzenie, że Nowa Wyzwolenia będzie przebiegać między blokami jest nieprawdziwe. Obecnie trwają prace nad projektem miejscowego planu dla Nowego Portu i Letnicy w rejonie ul. Wyzwolenia, Nowej Wyzwolenia i Letnickiej, w ramach którego dokonano korekty linii rozgraniczających układu drogowego oraz precyzyjnie wyznaczono korytarz tzw. Nowej Wyzwolenia. Nie przebiega on pomiędzy budynkami wielorodzinnymi - dodaje.
Jak zapewniają urzędnicy, odpowiednimi zapisami zabezpieczono także kwestie dotyczące wyposażenia ulicy oraz jej wyglądu. Będzie ona posiadać obustronne chodniki oddzielone od jezdni pasami zieleni, trasę rowerową oraz obustronne szpalery drzew. Faktem jest natomiast, że pod realizację Nowej Wyzwolenia trzeba będzie pozyskać część terenów prywatnych, ale o znacząco mniejszej powierzchni, niż ustala to obowiązujący plan.

- Na pewno na zmiany nie jest za późno. Wystarczy dobra wola miasta i Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Po zamieszaniu z zagospodarowaniem plaży na Stogach może to być dobra okazja do zakończenia niesnasek pomiędzy obiema stronami - dodaje Hamadyk.

Opinie (171) 3 zablokowane

  • (2)

    Znowu Łukaszek??? Trzeźwy czy już po piwku? :-)

    • 13 22

    • haha

      Skajka raczej coś wyjaral znowu, ze ma taką inwencję twórczą ;-)

      • 2 11

    • Krzysiu ja piję za swoje, nie wynoszę pod pazuchą jak ty

      • 5 1

  • Spokojnie. Pojadą Zieloną Drogą w pasie nadmorskim

    • 18 4

  • (2)

    Prawda jest taka mieszkańcy którzy wybrali miejsce mieszkania przy porcie muszą cierpieć port jest był i będzie nie da się jego przenieść a ty jako mieszkaniec zawsze masz prawo zamiany lub kupienia mieszkanie w innej okolicy
    Przepraszam jeżeli kogoś urraziłem ale wkuza minie takie trele morele i wieczne narzekanie
    Kiedyś mieszkałem przy markecie wkurzyłem się na dostawy nocne rozwiązanie tematu było zamawiana mieszkania można można!!!!!

    • 15 25

    • Mylisz się. A to dlatego, ze wcześniej ruch z portu obsługiwany był głównie przez kolej. Co prawda, jedna z linii prowadziła przez środek blokowiska, ale nawet po jej likwidacji można było ten ruch po torach obsługiwać. Czasy się zmieniły, władze poprawiały drogi do portu (generalny remont Marynarki Polskiej oraz remont wjazdu do portu na Oliwskiej) było to prowadzone pod hasłem poprawy dostępności do Portu. Problem w tym, ze zapomniano o Wyzwolenia, która "łączy" Marynarki Polskiej z Oliwską. ... inną sprawą jest to, ze Port sam planuje się przenieść w głąb zatoki i częściowo "oddawać" okoliczne tereny mieszkańcom (tak się stało z Falochronem Zachodnim, ale kolejne miejsca poportowe są już wytypowane).

      • 14 4

    • Mieszkam przy ulicy Wyzwolenia. Tu kupilem mieszkanie...wiedzialem, ze to dzielnica portowa. Nie mam problemu z ciezarowkami... mam problem z ich predkoscia przez ktora jest ogromny halas i strach idac ulica.

      • 11 5

  • tylko wariant miasta (3)

    wariant miasta jest najlepszy.
    nie zwracajmy uwagę na kilku prywatnych właścicieli.
    Ważniejszy jest ponad tysiąc mieszkańców falowca i reszty bloków przy obecnej wyzwolenia!

    • 15 14

    • (2)

      Co to znaczy nie zwracać uwage na prywantch właścicieli? Ciekawe czy byś tak od ręki oddał swoją działkę pod drogę?

      • 9 4

      • (1)

        Mieszkańcy Wyzwolenia to mały pikuś przy tym jaka jest planowana liczba mieszkańców w nowo budowanych osiedlach w Letnicy... tam może być więcej mieszkańców niż w całym Nowym Porcie. O ile ci z Nowej Letnicy będą mieli kilka uliczek do przemieszczania się o tyle ci z Przystanek Letnica nie mają takiego wyboru- i łatwiej im będzie kierować się na Wyzwolenia niż na brukowaną Starowiejską

        • 9 5

        • Kupiłem tu mieszkanie, Nowa letnica, to dobra dla mnie wiadomość

          • 2 7

  • Świetny pomysł przedłużenie Pokoleń Lechii (1)

    Niech wybudują ta drogę wzdłuż torów ! Tiry na Wyzwolenia to codzienne niebezpieczeństwo, jeżdżą bardzo szybko i niebezpiecznie!

    • 31 1

    • No i co z tego, jeżeli przy takim układzie nie będzie można zabronić wjazdu ciężarówek na Wyzwolenia?

      • 10 1

  • A co z ciężarówkami na Przeróbce? Porobili remonty, strefy 30, zakazy dla ciężarówek, a ta zaraza jedzie i jedzie.

    • 18 4

  • (1)

    Najpierw oddali teren pod nowe osiedla, a teraz kombinują jak pobudować tam drogi dla ciężarówek? To typowe dla każdego urzędnika.

    • 22 4

    • Rezerwa pod Nową Wyzwolenia nie jest nowym pomysłem...

      • 8 3

  • S.syny

    Niech CBA sprawdzi, kto wziął łapówki od deweloperów.

    • 21 5

  • tyry na tory!

    • 12 2

  • A ciekawe ile deweloper się dokłada do budowy drogi? (1)

    • 18 2

    • To żadna tajemnica - dokłada okrągłe 0 zł

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane