- 1 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (67 opinii)
- 2 Nowa siedziba gdańskich policjantów (73 opinie)
- 3 Ruszają rozmowy ws. stanowisk w Gdyni (477 opinii)
- 4 Kim jest Aleksandra Kosiorek? (703 opinie)
- 5 Te zabytki otwierają się po remontach (61 opinii)
- 6 Nowi lokatorzy zburzyli spokój w kamienicy (249 opinii)
Którędy pojadą pociągi SKM przez Południe? Propozycja naszego czytelnika
Którędy poprowadzić trasę SKM przez Południe? Wykreślenie na przełomie wieków kolei z planów zagospodarowania utrudnia dzisiaj powrót do tej wizji. Nasz czytelnik proponuje wykorzystać ostatnie niezabudowane tereny i połączyć SKM z linią PKM. Biuro Rozwoju Gdańska przyznaje, że bierze pod uwagę podobne rozwiązanie.
Decyzja ta była podyktowana m.in. ogromnymi kosztami realizacji oraz stanem kolei państwowych. W tym czasie zastanawiały się one przede wszystkim, które szlaki wyłączyć z eksploatacji, a nie dokąd zbudować nową linię kolejową.
Po 20 latach pomysł budowy tzw. Południowej SKM wrócił. W międzyczasie sprzedano jednak tereny rezerwowane pod kolej prywatnym inwestorom, którzy zbudowali m.in. osiedla, stacje benzynowe, obiekty gastronomiczne, przychodnię itp.
Część rezerwy wykorzystano na obiekty publiczne - m.in. szkoła przy ul. Człuchowskiej zajmuje miejsce planowanego w przeszłości przystanku SKM, zaś szkoła przy ul. Lawendowe Wzgórze powstała w miejscu planowanych torów szlakowych w stronę lotniska.
Czy to oznacza, że pomysł Południowej SKM jest całkowicie nierealny? Niekoniecznie, aczkolwiek wymaga wykorzystania terenów niezabudowanych lub przeznaczonych dziś na budowę dróg - np. Nowej Podmiejskiej, Nowej Małomiejskiej czy Nowej Świętokrzyskiej.
Czytaj też: Południowa SKM zamiast dróg? Kamienice nie blokują inwestycji
Propozycja czytelnika: połączenie SKM z linią PKM
W kwietniu pisaliśmy o propozycji budowy wielkiej kolejowej pętli wokół osiedli Południa. Dzisiaj przedstawiamy pomysł naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego:
- Od dawna jestem zwolennikiem budowy kolei na Południu. Zastanawiałem się, jakby mogła wyglądać ta inwestycja, aby była rentowna i stanowiła faktyczną alternatywę dla samochodów oraz autobusów. Uważam, że poprowadzenie jej od pętli Łostowice Świętokrzyska na zachód i następnie północ, do obecnej PKM, mogłoby być rozwiązaniem usprawniającym na lata komunikację pomiędzy nowymi dzielnicami a Śródmieściem czy Wrzeszczem.
Nasz czytelnik proponuje poprowadzenie trasy SKM od al. Havla (dokąd pociągi mają docierać wzdłuż ul. Małomiejskiej - Podmiejskiej zgodnie z wcześniejszymi propozycjami) częściowo pod wzgórzem, na którym znajduje się osiedle Moje Marzenie, do rejonu ul. Niepołomickiej.
Stamtąd pociągi miałyby przejeżdżać w obrębie osiedli przy ul. Olimpijskiej, a następnie wykorzystywać rezerwę ul. Nową Świętokrzyską (tory kolejowe wzdłuż lub pod ulicą) i przedłużenia al. Adamowicza (planowana ul. Nowa Bulońska Południowa), aby dotrzeć w sąsiedztwo bloków osiedla Lawendowe Wzgórze.
Czytaj też: Budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej jeszcze nie teraz
Od tego osiedla nasz czytelnik proponuje poprowadzenie torów przez jeszcze niezabudowane tereny do okolic ul. Stężyckiej, skąd przez ogródki działkowe pociągi SKM miałyby docierać do trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w pobliżu przystanku Gdańsk Jasień.
- Dzięki temu projektowi powstałaby pętla południowa, a pociągami po niej kursującymi można byłoby łatwo i szybko dotrzeć do Gdańska Głównego, Wrzeszcza oraz na lotnisko - dodaje Krzysztof Adamski.
Autor pomysłu zaproponował kilka przystanków na nowej trasie, ale - jak podkreśla - ich ewentualne lokalizacje powinny być dokładnie ustalone na podstawie przepływów ludności przez ekspertów, np. z Politechniki Gdańskiej.
Biuro Rozwoju Gdańska: bierzemy pod uwagę podobne rozwiązanie
Pomysł naszego czytelnika postanowiliśmy poddać ocenie Biura Rozwoju Gdańska, któremu powierzono prace studialne nad możliwością przywrócenia do dokumentów planistycznych i wskazania ostatecznego przebiegu trasy SKM przez Południe.
- Wariant zaproponowany przez czytelnika jest bardzo zbliżony do jednego z wariantów, nad którym obecnie pracuje BRG - przyznaje Michał Nitkowski, rzecznik BRG. - Na ostateczny możliwy przebieg i dalszą eksploatację będą miały wpływ rzeźba terenu, istniejąca i planowana zabudowa, uwarunkowania środowiskowe, infrastrukturalne i społeczne.
Studium na przełomie I i II kwartału lub później
Pracownicy BRG na razie nie chcą dzielić się swoimi autorskimi koncepcjami, nad którymi pracują. Pierwotny harmonogram zakładał ukończenie studium na przełomie I i II kwartału 2020 r., ale "jest to w tej chwili termin orientacyjny, który może ulec wydłużeniu".
Miejsca
Opinie (393) 7 zablokowanych
-
2020-02-11 09:14
Ale i do tego linia kolejowa wzdłuż obwodnicy.
Brakuje już kręgosłupa komunikacyjnego przyszlości.
SKM nie da rady już ogarnąć. Trzeba polaczyc z linia PKM i wtedy bedzie lepiej.- 2 0
-
2020-02-11 16:14
Jest jeszcze jedno rozwiązanie: droga wyłącznie dla transportu zbiorowego, fizycznie odrębna od zwykłych dróg. Koszty niższe, nie wymaga tyle terenu a jeździć mogą po niej elektryczne autobusy lub trolejbusy, np takie o dlugości 24m. Zobaczcie Istambuł lub Brisbane.
- 0 0
-
2020-02-11 20:45
Lepiej niech zaczną budować Nową Świętokrzyską
Lepiej niech zaczną budować Nową Świętokrzyską bo SKM to odległa przyszłość a na południu z miesiąca na miesiąc jest gorzej. Wydali pozwolenia na budowy a drogi zakorkowane i do remontów kto na to pozwala?
- 3 0
-
2020-02-11 23:09
Bajuu baju bedziesz w raju :DDD
- 0 0
-
2020-02-12 06:45
Obrzeża miasta
Nasuwa się pytanie czy mieszkańcy chcą kolej przy swoich osiedlach. Może lepiej już pomyśleć i oddalić je o parę kilometrów od zabudowań a w pobliżu stacji wybudować duże parkingi. Na czym również skorzystali by mieszkańcy ościennych miejscowości
- 0 0
-
2020-02-12 13:15
Słaba propozycja (1)
Komuś się pomyliła SKM z autobusem, który jeździ po wszystkich osiedlach i zbiera po 5 ludzi na przystankach. To już Stalin w Jałcie walnął bardziej przemyślaną kreskę dla Polski. Jeśli ten projekt ma mieć sens ekonomiczny oraz być realną alternatywą (czyli szybki dojazd do centrum i dobre skomunikowanie z istniejącą infrastrukturą) to zamiast lecieć Małomiejską musi iść wzdłuż Kampinoskiej, odbić do pętli tramwajowej, dalej w kierunku ul. Wieżyckiej, na koniec przecinać Jabłoniową w okolicy ulic Stężycka/Potęgowa z finiszem przy PKM Kiełpinek. Czyli mamy stacje takie jak:
- Gdańsk Orunia (w miejsce aktualnie niewykorzystanej stacji)
- Gdańsk Pętla Łostowice (wiadomo, przy pętli)
- Gdańsk ujeścisko (przy ul. Wieżyckiej, mniej więcej na wysokości ul. Piotrkowskiej i SP nr 12)
- Gdańsk Szadółki (pomiędzy Stężycką a Potęgowską)
- Gdańsk Kiełpinek (czyli obecna stacja PKM)
Tyle w temacie, pozdrawiam myślących.- 2 0
-
2020-02-13 10:38
Pewnie i tak się nie doczekamy
Zaczną robić coś w tym kierunku za 50 lat, jak wszystko będzie pobudowane i nie będzie jak puścić normalnie nitki
- 1 0
-
2020-02-12 16:11
PKM/SKM
Macie rozmach. Powrót do przeszłości. cyt. z artykułu; " szkoła zajmuje miejsce planowanego w przeszłości przystanku".
- 0 0
-
2020-02-13 00:54
Jak szaleć, to szaleć
Super, ale to musi byc "ekologiczna" spalinowka, tak jak PKM. Koniecznie - w środku miasta!
Klimat ratujmy, zdrowie rujnujmy- 0 0
-
2020-05-06 13:25
Przyszłościowe rozwiązanie
To rozwiązanie z szerokim obwiedzeniem najnowszych południowych dzielnic Gdańska jest moim zdaniem nie tylko mądre, ale i konieczne. Proszę wziąć pod uwagę rozwój mieszkalnictwa wzdłuż ul. Starogardzkiej (i rozwój Borkowa i Kowal - sypialni Gdańska). Za 5 lat zatka się ponownie Trakt Św. Wojciecha i tysiące ludzi znowu zablokują przejazd przez centrum Gdańska. Przystanek na Niepołomickiej umożliwiłby przejazdy do szkół i do pracy z pominięciem śródmieścia.
To rozwiązanie - podobnie jak metro - pozwoli na długo odblokować arterie prowadzące do centrum. PKM daje dzisiaj możliwości ludziom spoza Gdańska, a ta trasa rozwiązałaby problem komunikacji z peryferyjnych dzielnic miasta, które nieuchronnie się rozrosną....- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.