• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy pojadą pociągi SKM przez Południe? Propozycja naszego czytelnika

Krzysztof Koprowski
10 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Propozycja przebiegu SKM na Południe autorstwa naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego. Propozycja przebiegu SKM na Południe autorstwa naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego.

Którędy poprowadzić trasę SKM przez Południe? Wykreślenie na przełomie wieków kolei z planów zagospodarowania utrudnia dzisiaj powrót do tej wizji. Nasz czytelnik proponuje wykorzystać ostatnie niezabudowane tereny i połączyć SKM z linią PKM. Biuro Rozwoju Gdańska przyznaje, że bierze pod uwagę podobne rozwiązanie.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


W jaki sposób przedłużyć Południową SKM od rejonu al. Havla?

Kilkadziesiąt lat temu południowa linia Szybkiej Kolei Miejskiej była trzonem wszystkich planów zabudowy dla tej części Trójmiasta. Po zmianach gospodarczo-ustrojowych utrzymała się jeszcze w dokumentach do przełomu wieków, kiedy to ostatecznie zrezygnowano z jej budowy na rzecz tramwajów i autobusów.

Decyzja ta była podyktowana m.in. ogromnymi kosztami realizacji oraz stanem kolei państwowych. W tym czasie zastanawiały się one przede wszystkim, które szlaki wyłączyć z eksploatacji, a nie dokąd zbudować nową linię kolejową.

Po 20 latach pomysł budowy tzw. Południowej SKM wrócił. W międzyczasie sprzedano jednak tereny rezerwowane pod kolej prywatnym inwestorom, którzy zbudowali m.in. osiedla, stacje benzynowe, obiekty gastronomiczne, przychodnię itp.

Część rezerwy wykorzystano na obiekty publiczne - m.in. szkoła przy ul. Człuchowskiej zajmuje miejsce planowanego w przeszłości przystanku SKM, zaś szkoła przy ul. Lawendowe Wzgórze powstała w miejscu planowanych torów szlakowych w stronę lotniska.

Czy to oznacza, że pomysł Południowej SKM jest całkowicie nierealny? Niekoniecznie, aczkolwiek wymaga wykorzystania terenów niezabudowanych lub przeznaczonych dziś na budowę dróg - np. Nowej Podmiejskiej, Nowej Małomiejskiej czy Nowej Świętokrzyskiej.

Czytaj też: Południowa SKM zamiast dróg? Kamienice nie blokują inwestycji
Jedna z koncepcji przebiegu SKM analizowana w kwietniu 2019 r. Jedna z koncepcji przebiegu SKM analizowana w kwietniu 2019 r.

Propozycja czytelnika: połączenie SKM z linią PKM



W kwietniu pisaliśmy o propozycji budowy wielkiej kolejowej pętli wokół osiedli Południa. Dzisiaj przedstawiamy pomysł naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego:

- Od dawna jestem zwolennikiem budowy kolei na Południu. Zastanawiałem się, jakby mogła wyglądać ta inwestycja, aby była rentowna i stanowiła faktyczną alternatywę dla samochodów oraz autobusów. Uważam, że poprowadzenie jej od pętli Łostowice Świętokrzyska na zachód i następnie północ, do obecnej PKM, mogłoby być rozwiązaniem usprawniającym na lata komunikację pomiędzy nowymi dzielnicami a Śródmieściem czy Wrzeszczem.
Nasz czytelnik proponuje poprowadzenie trasy SKM od al. Havla (dokąd pociągi mają docierać wzdłuż ul. Małomiejskiej - Podmiejskiej zgodnie z wcześniejszymi propozycjami) częściowo pod wzgórzem, na którym znajduje się osiedle Moje Marzenie, do rejonu ul. Niepołomickiej.

Stamtąd pociągi miałyby przejeżdżać w obrębie osiedli przy ul. Olimpijskiej, a następnie wykorzystywać rezerwę ul. Nową Świętokrzyską (tory kolejowe wzdłuż lub pod ulicą) i przedłużenia al. Adamowicza (planowana ul. Nowa Bulońska Południowa), aby dotrzeć w sąsiedztwo bloków osiedla Lawendowe Wzgórze.

Czytaj też: Budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej jeszcze nie teraz
Od tego osiedla nasz czytelnik proponuje poprowadzenie torów przez jeszcze niezabudowane tereny do okolic ul. Stężyckiej, skąd przez ogródki działkowe pociągi SKM miałyby docierać do trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w pobliżu przystanku Gdańsk Jasień.

- Dzięki temu projektowi powstałaby pętla południowa, a pociągami po niej kursującymi można byłoby łatwo i szybko dotrzeć do Gdańska Głównego, Wrzeszcza oraz na lotnisko - dodaje Krzysztof Adamski.
Nasz czytelnik proponuje połączenie szlaków SKM i PKM w rejonie przystanku Gdańsk Jasień (nz.) Nasz czytelnik proponuje połączenie szlaków SKM i PKM w rejonie przystanku Gdańsk Jasień (nz.)
Autor pomysłu zaproponował kilka przystanków na nowej trasie, ale - jak podkreśla - ich ewentualne lokalizacje powinny być dokładnie ustalone na podstawie przepływów ludności przez ekspertów, np. z Politechniki Gdańskiej.

Biuro Rozwoju Gdańska: bierzemy pod uwagę podobne rozwiązanie



Pomysł naszego czytelnika postanowiliśmy poddać ocenie Biura Rozwoju Gdańska, któremu powierzono prace studialne nad możliwością przywrócenia do dokumentów planistycznych i wskazania ostatecznego przebiegu trasy SKM przez Południe.

- Wariant zaproponowany przez czytelnika jest bardzo zbliżony do jednego z wariantów, nad którym obecnie pracuje BRG - przyznaje Michał Nitkowski, rzecznik BRG. - Na ostateczny możliwy przebieg i dalszą eksploatację będą miały wpływ rzeźba terenu, istniejąca i planowana zabudowa, uwarunkowania środowiskowe, infrastrukturalne i społeczne.

Studium na przełomie I i II kwartału lub później



Pracownicy BRG na razie nie chcą dzielić się swoimi autorskimi koncepcjami, nad którymi pracują. Pierwotny harmonogram zakładał ukończenie studium na przełomie I i II kwartału 2020 r., ale "jest to w tej chwili termin orientacyjny, który może ulec wydłużeniu".

Miejsca

Opinie (393) 7 zablokowanych

  • skm na letnice, brzeżno i nowy port - tutaj miasto powinno się rozwijać!

    • 21 8

  • Skm (1)

    Uważam, że SKM należy przedłużyć do Tczewa i przy przystankach wybudować parkingi. Koniecznie dobudować dodatkowe tory, żeby zwiększyć przepustowość trasy.

    • 33 5

    • Jaki ma sens prowadzenia skm przez słabo zaludnione miejsca? To już lepiej odbudować linie do skarszew

      • 0 0

  • Jak Już robić

    to poprowadzić tak, żeby spiąć ze starą linią Pruszcz - Kartuzy

    • 27 5

  • za koszt wybudowania tego co zapropnowano można by.. (1)

    było wybudować 20x dłżusze szlaki tramwajowe, np. armi krajowej połączone z bulońską

    • 12 14

    • nie ma takiej opcji. Tramwaj ma mieć przystanki co minutę i miliony świateł po drodze.

      • 5 1

  • hahaha. A skąd na to pieniądze? W grę wchodzi wielki tunel pod osiedlami... Czytelnik chyba z choinki się urwał.

    • 12 6

  • Czytelnik, mieszkaniec i inny Wacek nie ma nic do gadania

    Zapamiętajcie sobie: decyduje deweloper!

    • 25 4

  • 50 lat czekam z ciekawoscią.

    I chyba nie dozyję tej kolejki.

    • 25 1

  • skutki braku planowania (1)

    Niestety z uwagi na brak takiego na serio i rzetelnego myślenia i planowania przestrzennego na wiele lat, dziś planowanie i realizacja inwestycji publicznych, w tym komunikacyjnych jest bardzo utrudniona, a czasem niemożliwa (np. ulica Myśliwska, Świętokrzyska). Rezerwy ziemi zostały sprzedane bądź zostało ich niewiele, przy planowaniu liczył się zasadniczo interes deweloperów czy innych podmiotów realizujących swoje inwestycje bez rzetelnej analizy potrzeb przyszłych. Skutki tego odczuwamy już teraz, a każde inwestycja obecnie to większy koszt (ot choćby wykup działek).

    • 41 1

    • to wlasciwie nie skutki braku planowania,a zwyklego złodziejstwa

      Oddawanie parzez budyniowców wszelkich terenów deweloperom to po prostu kradzież gruntów należacych do mieszkańców Gdańska..Wskutek tego nie ma teraz ziemi na budownictwo socjalne,przedszkola,linie komunikacyjne.Dzieci Budynia mają z trych 32 kont zapewniony los-ale co pozostawiono nam?

      • 1 0

  • A tymczasem ...

    ...bajpas kartuski mający reaktywować Gdańsk Kokoszki stoi pod znakiem zapytania bo unieważniono przetarg na remont linii z Kokoszek do Starej Piły i Glincza :(

    • 18 0

  • Panie skończ pan studia (2)

    A później proponuj rozwiązania, które będą miały sens i prawo bytu

    • 15 14

    • Takim ludziom to by się przydało choć trochę edukacji na temat kosztów budowy - bo to że droga kosztuje np. 40 mln za 1 km, to nie znaczy że asfalt tyle kosztuje, ale tutaj chodzi też o wykupy gruntów, przebudowę sieci (która kosztuje więcej niż droga) itp. I wielki tunel kosztowałby tyle co mniej więcej 10 letni budżet Gdańska.

      • 5 0

    • Racja i ta stacja koło zbiornika wysiadasz i wpadasz do zbiornika

      Dobry żart chyba też coś narysuje i niech napiszą o tym artykuł

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane