• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy pojadą pociągi SKM przez Południe? Propozycja naszego czytelnika

Krzysztof Koprowski
10 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Propozycja przebiegu SKM na Południe autorstwa naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego. Propozycja przebiegu SKM na Południe autorstwa naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego.

Którędy poprowadzić trasę SKM przez Południe? Wykreślenie na przełomie wieków kolei z planów zagospodarowania utrudnia dzisiaj powrót do tej wizji. Nasz czytelnik proponuje wykorzystać ostatnie niezabudowane tereny i połączyć SKM z linią PKM. Biuro Rozwoju Gdańska przyznaje, że bierze pod uwagę podobne rozwiązanie.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


W jaki sposób przedłużyć Południową SKM od rejonu al. Havla?

Kilkadziesiąt lat temu południowa linia Szybkiej Kolei Miejskiej była trzonem wszystkich planów zabudowy dla tej części Trójmiasta. Po zmianach gospodarczo-ustrojowych utrzymała się jeszcze w dokumentach do przełomu wieków, kiedy to ostatecznie zrezygnowano z jej budowy na rzecz tramwajów i autobusów.

Decyzja ta była podyktowana m.in. ogromnymi kosztami realizacji oraz stanem kolei państwowych. W tym czasie zastanawiały się one przede wszystkim, które szlaki wyłączyć z eksploatacji, a nie dokąd zbudować nową linię kolejową.

Po 20 latach pomysł budowy tzw. Południowej SKM wrócił. W międzyczasie sprzedano jednak tereny rezerwowane pod kolej prywatnym inwestorom, którzy zbudowali m.in. osiedla, stacje benzynowe, obiekty gastronomiczne, przychodnię itp.

Część rezerwy wykorzystano na obiekty publiczne - m.in. szkoła przy ul. Człuchowskiej zajmuje miejsce planowanego w przeszłości przystanku SKM, zaś szkoła przy ul. Lawendowe Wzgórze powstała w miejscu planowanych torów szlakowych w stronę lotniska.

Czy to oznacza, że pomysł Południowej SKM jest całkowicie nierealny? Niekoniecznie, aczkolwiek wymaga wykorzystania terenów niezabudowanych lub przeznaczonych dziś na budowę dróg - np. Nowej Podmiejskiej, Nowej Małomiejskiej czy Nowej Świętokrzyskiej.

Czytaj też: Południowa SKM zamiast dróg? Kamienice nie blokują inwestycji
Jedna z koncepcji przebiegu SKM analizowana w kwietniu 2019 r. Jedna z koncepcji przebiegu SKM analizowana w kwietniu 2019 r.

Propozycja czytelnika: połączenie SKM z linią PKM



W kwietniu pisaliśmy o propozycji budowy wielkiej kolejowej pętli wokół osiedli Południa. Dzisiaj przedstawiamy pomysł naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego:

- Od dawna jestem zwolennikiem budowy kolei na Południu. Zastanawiałem się, jakby mogła wyglądać ta inwestycja, aby była rentowna i stanowiła faktyczną alternatywę dla samochodów oraz autobusów. Uważam, że poprowadzenie jej od pętli Łostowice Świętokrzyska na zachód i następnie północ, do obecnej PKM, mogłoby być rozwiązaniem usprawniającym na lata komunikację pomiędzy nowymi dzielnicami a Śródmieściem czy Wrzeszczem.
Nasz czytelnik proponuje poprowadzenie trasy SKM od al. Havla (dokąd pociągi mają docierać wzdłuż ul. Małomiejskiej - Podmiejskiej zgodnie z wcześniejszymi propozycjami) częściowo pod wzgórzem, na którym znajduje się osiedle Moje Marzenie, do rejonu ul. Niepołomickiej.

Stamtąd pociągi miałyby przejeżdżać w obrębie osiedli przy ul. Olimpijskiej, a następnie wykorzystywać rezerwę ul. Nową Świętokrzyską (tory kolejowe wzdłuż lub pod ulicą) i przedłużenia al. Adamowicza (planowana ul. Nowa Bulońska Południowa), aby dotrzeć w sąsiedztwo bloków osiedla Lawendowe Wzgórze.

Czytaj też: Budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej jeszcze nie teraz
Od tego osiedla nasz czytelnik proponuje poprowadzenie torów przez jeszcze niezabudowane tereny do okolic ul. Stężyckiej, skąd przez ogródki działkowe pociągi SKM miałyby docierać do trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w pobliżu przystanku Gdańsk Jasień.

- Dzięki temu projektowi powstałaby pętla południowa, a pociągami po niej kursującymi można byłoby łatwo i szybko dotrzeć do Gdańska Głównego, Wrzeszcza oraz na lotnisko - dodaje Krzysztof Adamski.
Nasz czytelnik proponuje połączenie szlaków SKM i PKM w rejonie przystanku Gdańsk Jasień (nz.) Nasz czytelnik proponuje połączenie szlaków SKM i PKM w rejonie przystanku Gdańsk Jasień (nz.)
Autor pomysłu zaproponował kilka przystanków na nowej trasie, ale - jak podkreśla - ich ewentualne lokalizacje powinny być dokładnie ustalone na podstawie przepływów ludności przez ekspertów, np. z Politechniki Gdańskiej.

Biuro Rozwoju Gdańska: bierzemy pod uwagę podobne rozwiązanie



Pomysł naszego czytelnika postanowiliśmy poddać ocenie Biura Rozwoju Gdańska, któremu powierzono prace studialne nad możliwością przywrócenia do dokumentów planistycznych i wskazania ostatecznego przebiegu trasy SKM przez Południe.

- Wariant zaproponowany przez czytelnika jest bardzo zbliżony do jednego z wariantów, nad którym obecnie pracuje BRG - przyznaje Michał Nitkowski, rzecznik BRG. - Na ostateczny możliwy przebieg i dalszą eksploatację będą miały wpływ rzeźba terenu, istniejąca i planowana zabudowa, uwarunkowania środowiskowe, infrastrukturalne i społeczne.

Studium na przełomie I i II kwartału lub później



Pracownicy BRG na razie nie chcą dzielić się swoimi autorskimi koncepcjami, nad którymi pracują. Pierwotny harmonogram zakładał ukończenie studium na przełomie I i II kwartału 2020 r., ale "jest to w tej chwili termin orientacyjny, który może ulec wydłużeniu".

Miejsca

Opinie (393) 7 zablokowanych

  • (2)

    Nigdy nie pojadą a deweloper w końcu zakryje te miejsca kolejnymi klockami

    • 16 2

    • Nigdy pod oknami na wawelskiej 4 mądralo gdzie mieszkasz (1)

      • 0 5

      • Haha, to bardzo w gdańskim stylu Wydajmy setki milionów na inwestycję, która przeniesie korek w inne miejsce :D

        • 2 0

  • myślę że w planach trzeba sięgać dalej i nie zapominać o kierunku Pruszcza i Tczewa skąd także dojeżdża wielu mieszkańców.

    • 7 7

  • szkoda gadać (5)

    nie ma zgody na poprowadzenie trasy kolejki w odległości 10 metrów od istniejących bloków na wysokości 2 piętra. Kto o zdrowych zmysłach zakłada, że kolejka może kursować komuś przed balkonem, w odległości takiej, że można praktycznie wskoczyć z tego balkonu do kolejki? Opamiętajcie się ludzie.

    • 23 20

    • oczywiście że nie ma! (2)

      kto to w ogóle wymyślił aby wprowadzać skm w głąb miasta.
      Należy poprować po osi do pruszcza z przystankami na Orunii i po temacie!

      • 10 5

      • Szkoda że nie ma na trojmiasto reakcji "haha" (1)

        tylko tak można to skomentować

        • 6 0

        • raczej odwrotnie

          • 2 2

    • lepiej poprowadzić pod oknami dwupasmową miejską autostradę, którą przejedzie 30% ludzi co przewiezie kolej?

      Rak płuc i hałas 18 godzin na dobę w gratisie.

      • 6 4

    • będzie jak w niujorku

      • 3 0

  • Wszystko pieknie

    tylko znowu jest to inwestycja pod deweloperkę i kumpli kumpli. Od wielu lat tak jest rozwijany Gdańsk. Jeden z drugim cwaniakiem kupuje ziemię za grosze na jakimś polu gdzie niedawno krowy się pasły, bez dojazdu, w trudnym terenie (duże różnice wysokości, spływająca woda i problemy z nią związane). Potem miasto i te same od lat osły na koszt wszystkich mieszkańców Gdańska mają wydawać kasę na dojazdy do tych osiedli i infrastrukturę. To jest chore - większość ulic głównych w Gdańsku jest na poziomie agonalnym (całe Podwale Przedmiejskie, Siennicka, Elbląska, Wały Piastowskie, Kartuska, Armii Krajowej, Jana z Kolna, Aleja Zwycięstwa, Aleja Legionów, Hallera, Grunwaldzka, Wojska Polskiego, Czarny Dwór i wiele innych, nie wspominając o mniejszych ulicach - co nie znaczy że mniej obciążonych ruchem. Do tego likwidacja SKM w Nowym Porcie.

    Kto to **** planuje ? Co loft w promocji będzie dla kogoś znowu ? Najpierw zadbajcie o to co jest i wymaga remontu potem o to co jest i będzie rozbudowywane...

    • 20 1

  • A gdzie wasz fachowiec od wagonów z farbowana brodą juz teraz sie niepodpisuje?

    • 2 3

  • SKM do Tczewa (3)

    Może mi ktoś powiedzieć czemu SKM-ki nie jeżdżą po własnych torach do Tczewa? To jakaś strategia odciągania ludzi od Gdańska i spychania ich w korki? Tak samo, czemu nie odtworzyć trasy do Kolbud?

    • 20 3

    • bo tych torów...

      ...nie ma?
      "czemu nie odtworzyć trasy"
      Bo te kolejowe opowiadania, to dla podtrzymania nadziei... Ta ekipa raczej kolej likwidowała niż budowała. A jedna jaskółka wiosny nie czyni... Co z Nadwiślem, co z Bytowem? Co z pasem nadmorskim i półwyspem? Co z komunikacyjnym wykluczeniem?
      Bo kasy nie ma i nie będzie...

      • 4 2

    • (1)

      A ilu ludzi skorzysta z skm w cieplewie czy w skowarczu?

      • 0 3

      • Mniej więcej tylu, ilu w Rębiechowie

        • 2 0

  • Nie nie nie (2)

    Ten projekt jest nie do przyjęcia! Trasa SKM miała by przebiegać pomiędzy zbiornikami retencyjnymi Świętokrzyska i przez tereny wokół potoków przepływających w tej okolicy? Serio? Chciałby pan zniszczyć jedyne ładne tereny zielone i rekreacyjne w tej okolicy, porośnięte dorodnymi i starymi drzewami, wzmocnione i uregulowane potoki, niedawno wybudowane alejki, ścieżki rowerowe i place zabaw, miejsce spokojnego odpoczynku i relaksu dla matek z dziećmi, osób starszych i wielu innych spacerowiczów? Nie nie nie! Komunikacja jest ważna ale na takie poprowadzenie pociągów SKM nie może być zgody!

    • 23 6

    • to zamiast skm zbudują drogę o przekroju 2+2 (1)

      • 5 0

      • to się jeszcze okaże

        • 0 0

  • co za bzdury !!! (2)

    Proponuje zbudować metro w gdańsku i tunel samochodowy pod centrum Gdańska.

    • 11 3

    • Tak mogą kalkulowac stolice a nie ta prowincja

      • 3 1

    • Gdańsk to ty ogladasz raz na wyborach

      • 2 0

  • Prawie nieźle. (1)

    Na Wiszących troszkę na wschód i dodatkowy przystanek i jeszcze przystanek poniżej, za długie przerwy są. Ale szczerze, to tego nie zrobią. Wolą oddać deweloperom te tereny, a korki nas zniszczą. Hmmm chociaż robienie takiej pętli to bzdura, raczej zamiast na północ wracać, to powinno iść i pętlę robić w Kartuzach!

    • 6 1

    • wiadomo. miasto jest zakladnikiem od poczatku wieku

      • 0 0

  • jestem za SKM pod balkonem naczego czytelnika Krzysztofa Adamskiego (2)

    • 12 4

    • ciekawe, ze miasto rozwaza po fakcie ... (1)

      ta kolej powinna byc klepnieta minimum 20 lat temu. Widzac jak powstaja drogi i infrastruktura w nowym wieku.

      • 6 0

      • tak

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane