• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy pojadą pociągi SKM przez Południe? Propozycja naszego czytelnika

Krzysztof Koprowski
10 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Propozycja przebiegu SKM na Południe autorstwa naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego. Propozycja przebiegu SKM na Południe autorstwa naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego.

Którędy poprowadzić trasę SKM przez Południe? Wykreślenie na przełomie wieków kolei z planów zagospodarowania utrudnia dzisiaj powrót do tej wizji. Nasz czytelnik proponuje wykorzystać ostatnie niezabudowane tereny i połączyć SKM z linią PKM. Biuro Rozwoju Gdańska przyznaje, że bierze pod uwagę podobne rozwiązanie.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


W jaki sposób przedłużyć Południową SKM od rejonu al. Havla?

Kilkadziesiąt lat temu południowa linia Szybkiej Kolei Miejskiej była trzonem wszystkich planów zabudowy dla tej części Trójmiasta. Po zmianach gospodarczo-ustrojowych utrzymała się jeszcze w dokumentach do przełomu wieków, kiedy to ostatecznie zrezygnowano z jej budowy na rzecz tramwajów i autobusów.

Decyzja ta była podyktowana m.in. ogromnymi kosztami realizacji oraz stanem kolei państwowych. W tym czasie zastanawiały się one przede wszystkim, które szlaki wyłączyć z eksploatacji, a nie dokąd zbudować nową linię kolejową.

Po 20 latach pomysł budowy tzw. Południowej SKM wrócił. W międzyczasie sprzedano jednak tereny rezerwowane pod kolej prywatnym inwestorom, którzy zbudowali m.in. osiedla, stacje benzynowe, obiekty gastronomiczne, przychodnię itp.

Część rezerwy wykorzystano na obiekty publiczne - m.in. szkoła przy ul. Człuchowskiej zajmuje miejsce planowanego w przeszłości przystanku SKM, zaś szkoła przy ul. Lawendowe Wzgórze powstała w miejscu planowanych torów szlakowych w stronę lotniska.

Czy to oznacza, że pomysł Południowej SKM jest całkowicie nierealny? Niekoniecznie, aczkolwiek wymaga wykorzystania terenów niezabudowanych lub przeznaczonych dziś na budowę dróg - np. Nowej Podmiejskiej, Nowej Małomiejskiej czy Nowej Świętokrzyskiej.

Czytaj też: Południowa SKM zamiast dróg? Kamienice nie blokują inwestycji
Jedna z koncepcji przebiegu SKM analizowana w kwietniu 2019 r. Jedna z koncepcji przebiegu SKM analizowana w kwietniu 2019 r.

Propozycja czytelnika: połączenie SKM z linią PKM



W kwietniu pisaliśmy o propozycji budowy wielkiej kolejowej pętli wokół osiedli Południa. Dzisiaj przedstawiamy pomysł naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego:

- Od dawna jestem zwolennikiem budowy kolei na Południu. Zastanawiałem się, jakby mogła wyglądać ta inwestycja, aby była rentowna i stanowiła faktyczną alternatywę dla samochodów oraz autobusów. Uważam, że poprowadzenie jej od pętli Łostowice Świętokrzyska na zachód i następnie północ, do obecnej PKM, mogłoby być rozwiązaniem usprawniającym na lata komunikację pomiędzy nowymi dzielnicami a Śródmieściem czy Wrzeszczem.
Nasz czytelnik proponuje poprowadzenie trasy SKM od al. Havla (dokąd pociągi mają docierać wzdłuż ul. Małomiejskiej - Podmiejskiej zgodnie z wcześniejszymi propozycjami) częściowo pod wzgórzem, na którym znajduje się osiedle Moje Marzenie, do rejonu ul. Niepołomickiej.

Stamtąd pociągi miałyby przejeżdżać w obrębie osiedli przy ul. Olimpijskiej, a następnie wykorzystywać rezerwę ul. Nową Świętokrzyską (tory kolejowe wzdłuż lub pod ulicą) i przedłużenia al. Adamowicza (planowana ul. Nowa Bulońska Południowa), aby dotrzeć w sąsiedztwo bloków osiedla Lawendowe Wzgórze.

Czytaj też: Budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej jeszcze nie teraz
Od tego osiedla nasz czytelnik proponuje poprowadzenie torów przez jeszcze niezabudowane tereny do okolic ul. Stężyckiej, skąd przez ogródki działkowe pociągi SKM miałyby docierać do trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w pobliżu przystanku Gdańsk Jasień.

- Dzięki temu projektowi powstałaby pętla południowa, a pociągami po niej kursującymi można byłoby łatwo i szybko dotrzeć do Gdańska Głównego, Wrzeszcza oraz na lotnisko - dodaje Krzysztof Adamski.
Nasz czytelnik proponuje połączenie szlaków SKM i PKM w rejonie przystanku Gdańsk Jasień (nz.) Nasz czytelnik proponuje połączenie szlaków SKM i PKM w rejonie przystanku Gdańsk Jasień (nz.)
Autor pomysłu zaproponował kilka przystanków na nowej trasie, ale - jak podkreśla - ich ewentualne lokalizacje powinny być dokładnie ustalone na podstawie przepływów ludności przez ekspertów, np. z Politechniki Gdańskiej.

Biuro Rozwoju Gdańska: bierzemy pod uwagę podobne rozwiązanie



Pomysł naszego czytelnika postanowiliśmy poddać ocenie Biura Rozwoju Gdańska, któremu powierzono prace studialne nad możliwością przywrócenia do dokumentów planistycznych i wskazania ostatecznego przebiegu trasy SKM przez Południe.

- Wariant zaproponowany przez czytelnika jest bardzo zbliżony do jednego z wariantów, nad którym obecnie pracuje BRG - przyznaje Michał Nitkowski, rzecznik BRG. - Na ostateczny możliwy przebieg i dalszą eksploatację będą miały wpływ rzeźba terenu, istniejąca i planowana zabudowa, uwarunkowania środowiskowe, infrastrukturalne i społeczne.

Studium na przełomie I i II kwartału lub później



Pracownicy BRG na razie nie chcą dzielić się swoimi autorskimi koncepcjami, nad którymi pracują. Pierwotny harmonogram zakładał ukończenie studium na przełomie I i II kwartału 2020 r., ale "jest to w tej chwili termin orientacyjny, który może ulec wydłużeniu".

Miejsca

Opinie (393) 7 zablokowanych

  • Przyszłościowe rozwiązanie

    To rozwiązanie z szerokim obwiedzeniem najnowszych południowych dzielnic Gdańska jest moim zdaniem nie tylko mądre, ale i konieczne. Proszę wziąć pod uwagę rozwój mieszkalnictwa wzdłuż ul. Starogardzkiej (i rozwój Borkowa i Kowal - sypialni Gdańska). Za 5 lat zatka się ponownie Trakt Św. Wojciecha i tysiące ludzi znowu zablokują przejazd przez centrum Gdańska. Przystanek na Niepołomickiej umożliwiłby przejazdy do szkół i do pracy z pominięciem śródmieścia.
    To rozwiązanie - podobnie jak metro - pozwoli na długo odblokować arterie prowadzące do centrum. PKM daje dzisiaj możliwości ludziom spoza Gdańska, a ta trasa rozwiązałaby problem komunikacji z peryferyjnych dzielnic miasta, które nieuchronnie się rozrosną....

    • 1 0

  • (10)

    Czekam z niecierpliwością na wyniki prac BRG nad korytarzami przebiegu SKM

    • 111 6

    • Nie do wykonania

      Teren zarezerwowany na pólnoc od ulicy 11 Listopada za garażami ktoś właśnie kupił i stawia płoty,Niech nas biurwy z magistratu nie czarują bo i tak robią co chcą

      • 1 0

    • pociągi powinni puścić w tunelu bezpośrednio pod jezdnią (3)

      bez hałasu, wiaduktów, przejść, kładek, ekranów, zrywania trakcji, odśnieżania, itp. - można by to nawet nazwać metrem :)

      • 11 2

      • Do pierwszego wiekszego deszczu (2)

        potem z tunelu będzie kanał

        • 5 3

        • na całym świecie są metra

          i jakoś ich nie zalewa...

          • 1 0

        • Tak bo nigdzie na świecie tak nie zrobili... i pod ziemią to nic się nie da zrobic

          • 2 1

    • ha, ha dobre ... ale było

      • 0 0

    • Jeśli trzeba to burzyć hipermarkety i tamtędy jak ta lala. Inzyniery by na to nie wpadły. Aha Auchan to już chyba jak LOT wpisany przez konserwatora. To najstarszy sklep wielkopowierzchniowy. Nie można go burzyć ale parking maja olbrzymi. Dworzec sie zmiesci.

      • 9 0

    • ja też... Ale wyobraź sobie takie futurystyczne pociągi...takie POD budynkami.... wiem że jeszcze nigdzie na świecie tego nie dokonano dlatego nikt o tym nie mysli... mozemy byc pionierami.. a tak zapomniałem.... niedasie.

      • 4 7

    • Na Wyborczej jakiś czas temu

      Był dobry projekt SKMki, opracowany przez architektów, urbanistów i innych specjalistów, a nie czytelnika...

      • 11 0

    • Niezwykle ważna i potrzebna inwestycja

      Póki jeszcze jest miejsce to trzeba ja realizować! Mogłaby rozwiązać wiele problemów komunikacyjnych w całym mieście. Dotyczy to również dzielnic tarasu dolnego dokąd mniej aut pojedzie z tarasu górnego czy też spoza miasta. Trzymam kciuki za szybka realizację!

      • 15 2

  • Słaba propozycja (1)

    Komuś się pomyliła SKM z autobusem, który jeździ po wszystkich osiedlach i zbiera po 5 ludzi na przystankach. To już Stalin w Jałcie walnął bardziej przemyślaną kreskę dla Polski. Jeśli ten projekt ma mieć sens ekonomiczny oraz być realną alternatywą (czyli szybki dojazd do centrum i dobre skomunikowanie z istniejącą infrastrukturą) to zamiast lecieć Małomiejską musi iść wzdłuż Kampinoskiej, odbić do pętli tramwajowej, dalej w kierunku ul. Wieżyckiej, na koniec przecinać Jabłoniową w okolicy ulic Stężycka/Potęgowa z finiszem przy PKM Kiełpinek. Czyli mamy stacje takie jak:
    - Gdańsk Orunia (w miejsce aktualnie niewykorzystanej stacji)
    - Gdańsk Pętla Łostowice (wiadomo, przy pętli)
    - Gdańsk ujeścisko (przy ul. Wieżyckiej, mniej więcej na wysokości ul. Piotrkowskiej i SP nr 12)
    - Gdańsk Szadółki (pomiędzy Stężycką a Potęgowską)
    - Gdańsk Kiełpinek (czyli obecna stacja PKM)

    Tyle w temacie, pozdrawiam myślących.

    • 2 0

    • Pewnie i tak się nie doczekamy

      Zaczną robić coś w tym kierunku za 50 lat, jak wszystko będzie pobudowane i nie będzie jak puścić normalnie nitki

      • 1 0

  • Nonsens!! (2)

    Jest to intelektualna zabawa oderwana od realiów ekonomicznych. Po co na siłę budować kolej, jeżeli dokładnie te same funkcje pełnić mogą skorelowane z SKM i PKM (one przede wszystkim powinny być połączone ze sobą!) linie tramwajowe. Dokładnie widać to w miejscu prowadzenia torów PKM do pętli przy Havla. Tylko po to, by wagony kolejki mogły "odbić' z torów kolejowych? A czemu nie przedłużyć SKM do Pruszcza, a w odpowiednich miejscach (np. Sandomierska) nie dołożyć przystanków, do których dojedzie tramwaj? No i ta pętla kolejowa...Przecież to jakaś niedorzeczność, ażeby linia kolejowa prowadziła po pętli.
    Podsumowując: tak to jest, jak panoszy się przeświadczenie, że projektować może każdy..

    • 17 8

    • Śmiechu warte

      Wszędzie ma być tramwaj? To dopiero nonsens ekonomiczny, paraliżowanie miasta i niska przepustowość na kluczowych węzłach komunikacyjnych. Powodzenia zatem w dojeżdżaniu z jednego końca miasta na drugi tramwajem - po drodze jedynie 40 przystanków i 75 minut jazdy :)

      Mamy XXI wiek, proszę się obudzić!

      • 0 0

    • To jest najlepszy pomysł. Zupełnie nie rozumiem dlaczego Pruszcz nie jest połączony SKM?? Wszystko przygotowane tylko puścić tabor

      • 0 0

  • Jak szaleć, to szaleć

    Super, ale to musi byc "ekologiczna" spalinowka, tak jak PKM. Koniecznie - w środku miasta!
    Klimat ratujmy, zdrowie rujnujmy

    • 0 0

  • PKM/SKM

    Macie rozmach. Powrót do przeszłości. cyt. z artykułu; " szkoła zajmuje miejsce planowanego w przeszłości przystanku".

    • 0 0

  • (14)

    Dobrym rozwiązaniem byłoby podciągnąć skm do Stacji Orunia a nie jak do tej pory, skm-ki kończą bieg w Gda Śródmieście.
    Więcej ludzi by korzystało z tej formy dojazdu do centrum, biorąc pod uwagę, że od kwietnia wchodzi jeden bilet msc. na skm i ztm.

    • 205 12

    • (1)

      A pociągniecie torów/połączeń nie czeka na zakończenie przebudowy wiaduktu Biskupia Górka?

      • 1 1

      • Wiadukt Biskupia Górka juz prawie gotowy

        A gdzie chociaż projekt SKM do sscji Czerwony Most przy Sandomierskiej?

        • 0 0

    • plany nie zakładają zatrzymywania się SKM na Oruni(jadąc na południe) - ba nawet na Lipcach. Przystanek Św Wojciech ma powstać bodajże na wiadukcie

      • 0 2

    • (1)

      I w miare szybkim bo mozna by poprowadzic komunikacje z petli lostowice na skm Orunia i z petli lostowice na przystanek koncowy na Adamowicza(nie wiem jak to sie bedzie nazywac) W kazdym razie na skrzyzowaniu z Warszawska na petle tramwajowa skad mozna dojechac na PKM. Oczywiscie w formie autobusow ktore nie zatrzymuja sie na kazdym przystanku i w ten sposob mamy przez chwile(tymczasowo) poprawiony temat komunikacji ale do tego trzeba checi a moim zdaniem miastu tego brakuje...

      • 18 2

      • w Gdańsku autobus musi mieć jak najdłuższą trasę i jak najwięcej przystanków

        • 6 1

    • (7)

      Powiedziałabym nawet, że do Pruszcza ponieważ to jegho mieszkańcy korkują w godzinach szczytu wjazd do gdańska od strony Traktu Św. Wojciecha. Rozwiązanie znacznie tańsze bo nie potrzebny wykup gruntów i można wykorzystać istniejącą infrastrukturę

      • 44 5

      • (2)

        Problem tu leży w braku miejsca - nie ma gdzie dobudować torów na Oruni - zaraz konserwator wpisze te rudery wzdłuż torów do rejestru. A przepustowości na SKM brakuje.

        PS: Pruszcz ma większy udział w SKM niż Rumia.

        • 19 1

        • No ale Rumia przynajmniej ma tory SKM, więc to żaden argument

          • 4 4

        • Rudery wzdłuż torów coraz częściej ulegają pożarom, bo w planach jest przejazd bezkolizyjny w okolicach ulicy Serbskiej. Ponoć jakiś czas temu były przymiarki, żeby na terenie ul. Przy Torze dobudować jeden tor, aby po nim puścić skm (pierwszeństwo i tak miałyby pociągi dalekobieżne i regio, trzeci tor miałby być na zasadzie mijanki)

          • 8 1

      • (1)

        Z Pruszcza można się szybko przedostać polregio, a że korkują to już wina tych co im tyłek do auta przyrósł

        • 6 4

        • Można się przedostać polregio, ale są zbyt rzadko, do tego jadą z Malborka/Elbląga/Smętowa i już są załadowane na full rano. No i nie zatrzymują się na przystankach typu Przymorze czy Politechnika.

          • 18 2

      • i w Pruszczu i na Oruni SKM jest trochę z boku trasy

        w Pruszczu wybitnie.

        • 5 1

      • I to jest bardzo dobry pomysł.

        • 12 2

    • Oczywiscie jednoczesnie budujac SKM na poludnie. Trzeba pamietac ze SKM to PKP a tam lesne dziadki wymieniane z kazda zmiana wladzy ...Wiec to raczej nie realne marzenia.

      • 13 3

  • Obrzeża miasta

    Nasuwa się pytanie czy mieszkańcy chcą kolej przy swoich osiedlach. Może lepiej już pomyśleć i oddalić je o parę kilometrów od zabudowań a w pobliżu stacji wybudować duże parkingi. Na czym również skorzystali by mieszkańcy ościennych miejscowości

    • 0 0

  • Bajuu baju bedziesz w raju :DDD

    • 0 0

  • co z PKM na północ Gdyni??? (22)

    • 166 29

    • Nie da się (11)

      • 39 7

      • a czyli wg. Ciebie znów wina Szczurka? (4)

        ??

        • 9 4

        • Dokładnie to wina

          Wojciecha "nie da sie" Szczurka

          • 0 0

        • a kogo? moja? (1)

          • 6 0

          • dokładnie tak

            tak jak to oPiSałeś

            • 2 4

        • Ty to powiedziałeś, nie ja

          • 10 4

      • (5)

        to prawda, prace w Gdyni powinny się toczyć równolegle w Gdańskiem, linia z Gdyni Głównej przez Obłuże Dolne potem Oksywie aż do Galerii Szperk

        • 30 2

        • (1)

          przecież powstaje studium wykonalności

          • 6 9

          • Podobno maja kolejke doprowadzic do lotniska w Kosakowie

            • 2 0

        • Taka trasa byłaby mało możliwa chociażby przez ukształtowanie terenu

          Jest już teraz stara linia kolejowa prowadząca przez las w stronę Kosasowa, tylko ona odgałęzia się na północ w okolicach Gdyni Pogórza. Ona pewnie też jest brana pod uwagę w studium wykonalności, choć odbudowanie jej i poprowadzenie dalej będzie droższe niż uruchomienie kolei do Oksywia, gdzie jest istniejąca linia w dobrym stanie.

          • 2 2

        • tjaaa (1)

          przez port wojenny, tunelem pod dnem portu handlowego z wyjazdem na klif orłowski i dalej nad molem w sopocie aż do westerplatte ;)))

          • 12 7

          • jak pani zmądrzeje i przestanie wypisywać brednie

            • 4 2

    • tory są perony też (1)

      skm pkm niezainteresowane

      • 8 2

      • wiesz ile kosztuje

        uruchomienie i utrzymanie takiej linii...
        GA i tak bedą jeździć samochodami.
        Moze to studium wykonalności pokaże obciążenie linii pasażerami, sadzę że niewielkie

        • 1 2

    • Ile razy jeszcze padnie to durne pytanie? Przestań się powtarzać, pacanie.

      Przecież PLK obecnie opracowuje studium wykonalności, które jest wstępem do realizacji inwestycji. Oczywiście o ile będą na to pieniądze.

      • 2 3

    • nie bedzie bo sledziowem rzadza d**ile. niedawno pojechal ta trasa pociag wiec po drobnych pracach przy peronach dawnych przystankow juz dzis mogly by pociagi jezdzic

      • 5 0

    • po co PKM przeżytek z XVIII w jak teraz są samochody - hybryda, wodór, elektyczne ...... (2)

      ....chyba żeby tylko wydoić/wydać publiczne pieniądze ...... porządne drogi, mosty i estakady żeby kazdy mógł korzystać a nie skansen kolejowy

      • 4 14

      • tak i mosty powietrzne

        aby ominąć korki na estakadzie

        • 6 0

      • czyli w Niemczech, we Francji sie da a juz w Gdansku nie?

        • 10 1

    • magistrat wziął na klatę budowę wiaduktu na Puckiej (2)

      ...i będzie to ostateczna kompromitacja tej ekipy...

      • 18 2

      • (1)

        a lotnisko to nie była ostateczna kompromitacja?

        • 10 5

        • w tej sprawie kompromitacją był donos sąsiada

          do KE
          i poparcie tego faktu przez kolegów... Co było widać po medialnym festiwalu urządzonym przez "sąsiada" po reakcji KE.
          W przypadku wiaduktu, konkret do wykonania w niewiadomym budżecie i w najmniej istotnym miejscu. Ale tutaj kontrahenta (PLK) można ewentualnie wybierać a "sąsiada" się ma.

          • 11 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane