• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy pojadą pociągi SKM przez Południe? Propozycja naszego czytelnika

Krzysztof Koprowski
10 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Propozycja przebiegu SKM na Południe autorstwa naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego. Propozycja przebiegu SKM na Południe autorstwa naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego.

Którędy poprowadzić trasę SKM przez Południe? Wykreślenie na przełomie wieków kolei z planów zagospodarowania utrudnia dzisiaj powrót do tej wizji. Nasz czytelnik proponuje wykorzystać ostatnie niezabudowane tereny i połączyć SKM z linią PKM. Biuro Rozwoju Gdańska przyznaje, że bierze pod uwagę podobne rozwiązanie.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


W jaki sposób przedłużyć Południową SKM od rejonu al. Havla?

Kilkadziesiąt lat temu południowa linia Szybkiej Kolei Miejskiej była trzonem wszystkich planów zabudowy dla tej części Trójmiasta. Po zmianach gospodarczo-ustrojowych utrzymała się jeszcze w dokumentach do przełomu wieków, kiedy to ostatecznie zrezygnowano z jej budowy na rzecz tramwajów i autobusów.

Decyzja ta była podyktowana m.in. ogromnymi kosztami realizacji oraz stanem kolei państwowych. W tym czasie zastanawiały się one przede wszystkim, które szlaki wyłączyć z eksploatacji, a nie dokąd zbudować nową linię kolejową.

Po 20 latach pomysł budowy tzw. Południowej SKM wrócił. W międzyczasie sprzedano jednak tereny rezerwowane pod kolej prywatnym inwestorom, którzy zbudowali m.in. osiedla, stacje benzynowe, obiekty gastronomiczne, przychodnię itp.

Część rezerwy wykorzystano na obiekty publiczne - m.in. szkoła przy ul. Człuchowskiej zajmuje miejsce planowanego w przeszłości przystanku SKM, zaś szkoła przy ul. Lawendowe Wzgórze powstała w miejscu planowanych torów szlakowych w stronę lotniska.

Czy to oznacza, że pomysł Południowej SKM jest całkowicie nierealny? Niekoniecznie, aczkolwiek wymaga wykorzystania terenów niezabudowanych lub przeznaczonych dziś na budowę dróg - np. Nowej Podmiejskiej, Nowej Małomiejskiej czy Nowej Świętokrzyskiej.

Czytaj też: Południowa SKM zamiast dróg? Kamienice nie blokują inwestycji
Jedna z koncepcji przebiegu SKM analizowana w kwietniu 2019 r. Jedna z koncepcji przebiegu SKM analizowana w kwietniu 2019 r.

Propozycja czytelnika: połączenie SKM z linią PKM



W kwietniu pisaliśmy o propozycji budowy wielkiej kolejowej pętli wokół osiedli Południa. Dzisiaj przedstawiamy pomysł naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego:

- Od dawna jestem zwolennikiem budowy kolei na Południu. Zastanawiałem się, jakby mogła wyglądać ta inwestycja, aby była rentowna i stanowiła faktyczną alternatywę dla samochodów oraz autobusów. Uważam, że poprowadzenie jej od pętli Łostowice Świętokrzyska na zachód i następnie północ, do obecnej PKM, mogłoby być rozwiązaniem usprawniającym na lata komunikację pomiędzy nowymi dzielnicami a Śródmieściem czy Wrzeszczem.
Nasz czytelnik proponuje poprowadzenie trasy SKM od al. Havla (dokąd pociągi mają docierać wzdłuż ul. Małomiejskiej - Podmiejskiej zgodnie z wcześniejszymi propozycjami) częściowo pod wzgórzem, na którym znajduje się osiedle Moje Marzenie, do rejonu ul. Niepołomickiej.

Stamtąd pociągi miałyby przejeżdżać w obrębie osiedli przy ul. Olimpijskiej, a następnie wykorzystywać rezerwę ul. Nową Świętokrzyską (tory kolejowe wzdłuż lub pod ulicą) i przedłużenia al. Adamowicza (planowana ul. Nowa Bulońska Południowa), aby dotrzeć w sąsiedztwo bloków osiedla Lawendowe Wzgórze.

Czytaj też: Budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej jeszcze nie teraz
Od tego osiedla nasz czytelnik proponuje poprowadzenie torów przez jeszcze niezabudowane tereny do okolic ul. Stężyckiej, skąd przez ogródki działkowe pociągi SKM miałyby docierać do trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w pobliżu przystanku Gdańsk Jasień.

- Dzięki temu projektowi powstałaby pętla południowa, a pociągami po niej kursującymi można byłoby łatwo i szybko dotrzeć do Gdańska Głównego, Wrzeszcza oraz na lotnisko - dodaje Krzysztof Adamski.
Nasz czytelnik proponuje połączenie szlaków SKM i PKM w rejonie przystanku Gdańsk Jasień (nz.) Nasz czytelnik proponuje połączenie szlaków SKM i PKM w rejonie przystanku Gdańsk Jasień (nz.)
Autor pomysłu zaproponował kilka przystanków na nowej trasie, ale - jak podkreśla - ich ewentualne lokalizacje powinny być dokładnie ustalone na podstawie przepływów ludności przez ekspertów, np. z Politechniki Gdańskiej.

Biuro Rozwoju Gdańska: bierzemy pod uwagę podobne rozwiązanie



Pomysł naszego czytelnika postanowiliśmy poddać ocenie Biura Rozwoju Gdańska, któremu powierzono prace studialne nad możliwością przywrócenia do dokumentów planistycznych i wskazania ostatecznego przebiegu trasy SKM przez Południe.

- Wariant zaproponowany przez czytelnika jest bardzo zbliżony do jednego z wariantów, nad którym obecnie pracuje BRG - przyznaje Michał Nitkowski, rzecznik BRG. - Na ostateczny możliwy przebieg i dalszą eksploatację będą miały wpływ rzeźba terenu, istniejąca i planowana zabudowa, uwarunkowania środowiskowe, infrastrukturalne i społeczne.

Studium na przełomie I i II kwartału lub później



Pracownicy BRG na razie nie chcą dzielić się swoimi autorskimi koncepcjami, nad którymi pracują. Pierwotny harmonogram zakładał ukończenie studium na przełomie I i II kwartału 2020 r., ale "jest to w tej chwili termin orientacyjny, który może ulec wydłużeniu".

Miejsca

Opinie (393) 7 zablokowanych

  • Fajnie, fajnie

    Szkoda tylko, że przez lata pozwalano na rozbudowę miasta w stronę południową, aż doszło do tego że trzeba tam kolej budować, bo na razie tylko autem ludzie tam mieszkający chcą jeździć. Tymczasem tam gdzie kolej już była i są świetne tereny pod mieszkaniówkę kolej jest likwidowana.
    Takie udogodnienie spraei, że mięso jeszcze bardziej będzie się rozlewać.

    • 34 1

  • jak wcisnac stację (1)

    Najbardziej zastanawia mnie jak chcą wcisnąć stację w okolicach pętli Świętokrzyskiej, przecież tam są już wszędzie zabudowania

    • 26 4

    • na środku ronda.

      • 3 2

  • Kiedy reaktywacja linii Pruszcz Gdański - Glincz - Kartuzy? (1)

    Linia nie jest rozebrana i obecnie, przy o wiele mniejszych środkach finansowych niż budowa nowej linii, można by w kapitalny sposób usprawnić przewoz coraz bardziej zatłoczonych okolic Pruszcza, Straszyna, Kolbud i Żukowa.
    A gdyby na wysokości Glincza/Żukowa wybudować włączenie się w linie Kościerzyna - Gdynia w kierunku Gdyni to mielibyśmy pętle, która usprawniłaby wykorzystanie taboru na trasie PKM.

    • 54 7

    • Dobrze gada wodki mu polac,.

      Calkiem sluszna uwaga...popiram.

      • 11 2

  • Mrzonki bankruta (2)

    Wybory idą czy jak???
    Miasto nie mają pieniędzy na kilkaset metrów tramwaju na ul.Warszawskiej, odkłada niemal wszystkie plany inwestycyjne (oprócz zwężania dróg) na kolejne kadencje a tutaj wyskakujecie z czymś takim....
    To może od razu metro, w końcu marzenia nic nie kosztują?

    • 45 10

    • A rydwan

      Na licytację i kasa jest.

      • 11 1

    • Koszt budowy metra w warszawie 170 ml E/km tak gdyby ktos uwazal ze budowa metra w Gdansku jest sensowa/realna i mozliwa. A jak czytam komentarze to widze ze niektorzy mysla ze to jest najlepsze rozwiazanie. Najlepsze rozwiazania sa takie ktore daja dobre rezultaty i sa tanie - budowa SKM jest tania bo zacznie szybko na siebie zarabiac...

      • 7 2

  • Nie

    Nie trzeba budowac skmi...sa tramwaje i autobusy. Nikt nie chce miec przed blokiem jeszcze skmki. Poza tym podzielilaby ona za bardzo Orunię Gorną od Chełma. Byloby to niebezpieczne. Za duzo ludzi ( dzieci) przemieszcza sie do szkol, przychodni , apteki, sklepow itd. Byloby duzo wypadkow ludzie by chodzili przez tory...juz teraz mimo kilku przejść skracaja sobie drogę.

    • 17 49

  • A kto bogatemu zabroni ??? (1)

    ... dziurawe drogi, brak chodników, brak przedszkoli, brak żłobków, itd, itp... ale co tam !!! nie można żyć tylko nie ogarniętymi przyziemnościami skoro "kosmos" czeka !!!

    • 19 5

    • komunikacja to nie kosmos to potrzeba

      raczej wszystkie inne miasta rozwijają komunikację.

      • 2 0

  • Tylko BRG może przygotować taki dokument rzetelnie (1)

    Nie ma co liczyć na projekty przygotowywane przez tzw. "niezależnych" ekspertów. Tylko jednostka miejska z takim potencjałem jak BRG może sprawnie i rzetelnie przeanalizować ten temat.

    • 26 8

    • To samo BRG które próbuje od 15 lat odkorkować Gdańsk tnąc miasto kolejnymi wielopasmówkami i spuchniętymi skrzyżowaniami?

      No jakoś w tej materii sukcesów brak, korki rosną, niezawowolenie rośnie, a kasy wydali już parę miliardów. Także ja bym w nich tak ładnie nie wierzył.

      • 11 2

  • Historia skm poludnie pokazuje ze w tym kraju nie planuje sie przyszlosciowo.

    Tylko to co teraz i do następnych wyborów. A Gdańsk jest jednym z liderów

    • 42 1

  • Warto pomyśleć o zapewnieniu

    Możliwości wypuszczenia tej linii poza obwodnice w kierunku Straszyna i linii 229,a w dalszej przeszłości budowy linii do Starogardu równoległej do DW222

    • 22 5

  • Tylko Metro (8)

    Metro pod wzgórzami morenowymi. Idealne warunki gruntowe. Może być tańsze od tradycyjnej linni gdzie dochodzą wykupy gruntów, kolizje z uzbrojeniem, kolizje z drogami, nowe m osty i wiadukty oraz hałas.

    • 24 9

    • Wzgórza morenowe to idealne warunki gruntowe? Ktoś chyba spał na lekcjach geografii. To najgorsze możliwe grunty, przecięte setkami podziemnych cieków wodnych, z różnymi glebami.

      • 18 1

    • Metro... jasne odrazu teleport albo kolej magnetyczna w próżniowej tubie.

      • 9 2

    • Łatwiej drążyć w skale niż w glinie. Niemniej metro by się przydało;) (1)

      • 10 0

      • Fragment by się przydał np pod działka w okolicach człuchowskiej żeby nie trzeba było jeezdzic do centrum przez Borkowo...

        • 3 1

    • Ale wiesz że na tunelu metra nie mieszka się fajnie?

      Jak nie wiesz to znajdź hotel na rurze w Warszawie albo w Pradze. To nie jest tak, że nie ma hałasu i drgań.

      • 7 1

    • Dokładnie. (1)

      Trójmiasto będzie się rozwijać, prędzej czy później pojawi się konieczność budowy metra. Na budowę dróg dla innych środków transportu nie będzie miejsca. Dotyczy to przede wszystkim przemieszczania się wzdłuż pasa nadmorskiego. Żeby budować za 10-20 lat już teraz trzeba zacząć planować.

      • 3 5

      • Miasto konczy realizacje drogi na poludnie nazwanej na czesc poprzedniego prezydenta. Nowa Bulonska to droga ktora miala byc zrealizowana jako pierwsza w programie budowy drog 2014-2020. pierwsza w kolejce jest Nowa Jabloniowa, Nowa Politechniczna, Nowa Warszawska, Nowa Swietokrzyska. Gdansk to jest miasto planow i projektow. Oczywiscie trzeba planowac z wyprzedzeniem, zeby nie dochodzilo do sytuacji ze ktos zabuduje rezerwe... ale mamy 6 lat opoznienia na budowie drog to jakiego opoznienia spodziewacie sie na budowie metra ktore kosztuje 170 milionow Euro za kilometr...

        • 3 1

    • tak i jak tunel pod martwą wisłą będzie zamykany co chwilę

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane