• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy pojadą pociągi SKM przez Południe? Propozycja naszego czytelnika

Krzysztof Koprowski
10 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Propozycja przebiegu SKM na Południe autorstwa naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego. Propozycja przebiegu SKM na Południe autorstwa naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego.

Którędy poprowadzić trasę SKM przez Południe? Wykreślenie na przełomie wieków kolei z planów zagospodarowania utrudnia dzisiaj powrót do tej wizji. Nasz czytelnik proponuje wykorzystać ostatnie niezabudowane tereny i połączyć SKM z linią PKM. Biuro Rozwoju Gdańska przyznaje, że bierze pod uwagę podobne rozwiązanie.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


W jaki sposób przedłużyć Południową SKM od rejonu al. Havla?

Kilkadziesiąt lat temu południowa linia Szybkiej Kolei Miejskiej była trzonem wszystkich planów zabudowy dla tej części Trójmiasta. Po zmianach gospodarczo-ustrojowych utrzymała się jeszcze w dokumentach do przełomu wieków, kiedy to ostatecznie zrezygnowano z jej budowy na rzecz tramwajów i autobusów.

Decyzja ta była podyktowana m.in. ogromnymi kosztami realizacji oraz stanem kolei państwowych. W tym czasie zastanawiały się one przede wszystkim, które szlaki wyłączyć z eksploatacji, a nie dokąd zbudować nową linię kolejową.

Po 20 latach pomysł budowy tzw. Południowej SKM wrócił. W międzyczasie sprzedano jednak tereny rezerwowane pod kolej prywatnym inwestorom, którzy zbudowali m.in. osiedla, stacje benzynowe, obiekty gastronomiczne, przychodnię itp.

Część rezerwy wykorzystano na obiekty publiczne - m.in. szkoła przy ul. Człuchowskiej zajmuje miejsce planowanego w przeszłości przystanku SKM, zaś szkoła przy ul. Lawendowe Wzgórze powstała w miejscu planowanych torów szlakowych w stronę lotniska.

Czy to oznacza, że pomysł Południowej SKM jest całkowicie nierealny? Niekoniecznie, aczkolwiek wymaga wykorzystania terenów niezabudowanych lub przeznaczonych dziś na budowę dróg - np. Nowej Podmiejskiej, Nowej Małomiejskiej czy Nowej Świętokrzyskiej.

Czytaj też: Południowa SKM zamiast dróg? Kamienice nie blokują inwestycji
Jedna z koncepcji przebiegu SKM analizowana w kwietniu 2019 r. Jedna z koncepcji przebiegu SKM analizowana w kwietniu 2019 r.

Propozycja czytelnika: połączenie SKM z linią PKM



W kwietniu pisaliśmy o propozycji budowy wielkiej kolejowej pętli wokół osiedli Południa. Dzisiaj przedstawiamy pomysł naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego:

- Od dawna jestem zwolennikiem budowy kolei na Południu. Zastanawiałem się, jakby mogła wyglądać ta inwestycja, aby była rentowna i stanowiła faktyczną alternatywę dla samochodów oraz autobusów. Uważam, że poprowadzenie jej od pętli Łostowice Świętokrzyska na zachód i następnie północ, do obecnej PKM, mogłoby być rozwiązaniem usprawniającym na lata komunikację pomiędzy nowymi dzielnicami a Śródmieściem czy Wrzeszczem.
Nasz czytelnik proponuje poprowadzenie trasy SKM od al. Havla (dokąd pociągi mają docierać wzdłuż ul. Małomiejskiej - Podmiejskiej zgodnie z wcześniejszymi propozycjami) częściowo pod wzgórzem, na którym znajduje się osiedle Moje Marzenie, do rejonu ul. Niepołomickiej.

Stamtąd pociągi miałyby przejeżdżać w obrębie osiedli przy ul. Olimpijskiej, a następnie wykorzystywać rezerwę ul. Nową Świętokrzyską (tory kolejowe wzdłuż lub pod ulicą) i przedłużenia al. Adamowicza (planowana ul. Nowa Bulońska Południowa), aby dotrzeć w sąsiedztwo bloków osiedla Lawendowe Wzgórze.

Czytaj też: Budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej jeszcze nie teraz
Od tego osiedla nasz czytelnik proponuje poprowadzenie torów przez jeszcze niezabudowane tereny do okolic ul. Stężyckiej, skąd przez ogródki działkowe pociągi SKM miałyby docierać do trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w pobliżu przystanku Gdańsk Jasień.

- Dzięki temu projektowi powstałaby pętla południowa, a pociągami po niej kursującymi można byłoby łatwo i szybko dotrzeć do Gdańska Głównego, Wrzeszcza oraz na lotnisko - dodaje Krzysztof Adamski.
Nasz czytelnik proponuje połączenie szlaków SKM i PKM w rejonie przystanku Gdańsk Jasień (nz.) Nasz czytelnik proponuje połączenie szlaków SKM i PKM w rejonie przystanku Gdańsk Jasień (nz.)
Autor pomysłu zaproponował kilka przystanków na nowej trasie, ale - jak podkreśla - ich ewentualne lokalizacje powinny być dokładnie ustalone na podstawie przepływów ludności przez ekspertów, np. z Politechniki Gdańskiej.

Biuro Rozwoju Gdańska: bierzemy pod uwagę podobne rozwiązanie



Pomysł naszego czytelnika postanowiliśmy poddać ocenie Biura Rozwoju Gdańska, któremu powierzono prace studialne nad możliwością przywrócenia do dokumentów planistycznych i wskazania ostatecznego przebiegu trasy SKM przez Południe.

- Wariant zaproponowany przez czytelnika jest bardzo zbliżony do jednego z wariantów, nad którym obecnie pracuje BRG - przyznaje Michał Nitkowski, rzecznik BRG. - Na ostateczny możliwy przebieg i dalszą eksploatację będą miały wpływ rzeźba terenu, istniejąca i planowana zabudowa, uwarunkowania środowiskowe, infrastrukturalne i społeczne.

Studium na przełomie I i II kwartału lub później



Pracownicy BRG na razie nie chcą dzielić się swoimi autorskimi koncepcjami, nad którymi pracują. Pierwotny harmonogram zakładał ukończenie studium na przełomie I i II kwartału 2020 r., ale "jest to w tej chwili termin orientacyjny, który może ulec wydłużeniu".

Miejsca

Opinie (393) 7 zablokowanych

  • (1)

    Nie ma gruntów? Co za problem metro zrobić. Taka trasa jak prezentowana ale w poziomie na wysokości n.p.m. jak dzisiejsza skm. wjazd do tuneli przy kanale Raduni. Szyby pionowe do stacji tylko. Południe to pagórki, pójść pod nimi. Taki podkop pod developerami co zabrali tereny na tą investycję. 30m metrów pod ziemią to stłumi hałas pociągu

    • 10 6

    • Metro i wieżowce

      Tylko ten kto nie pracował i nie korzystał myśli że to fajne i wygodne.

      • 3 1

  • Najpierw - najbardziej krytyczny, na wczoraj - jest odcinek do pętli świętorzyska

    Potem widziałbym raczej dalszy rozwój linii na południowy zachód, na kierunek Kowale-Straszyn i dalej Bielkówko, etc.

    • 18 1

  • Super

    Tez mi to chodziło po głowie, w formie metro nawet. B. Dobrze, że Pan To opublikował.pozdrawiam

    • 3 4

  • Nie między zbiornikami! (2)

    Budowanie jakiejkolwiek reakcji/drogi między zbiornikami to masakra. Pozbywamy się w zastraszającym tempie terenów zielonych! Zostawcie trochę miejsc na spacer, rekreację i wypoczynek! Wszystko chcecie poszatkować!

    • 16 12

    • miedzy zbiornikami jest planowana nowa bulońska południowa

      • 7 0

    • jakie spacery? człowieku jest internet, są netflixy, big brother, a ty spacerować chcesz

      • 6 3

  • Odległość

    Na tak krótkich trasach to tramwaj powinien być, a nie kolej.

    • 9 8

  • Szkoda tylko, że to nierealna trasa (1)

    Ludzie się nie zgodzą, żeby im SKM biegła przez osiedla.

    • 21 6

    • Otóż to, kolej jest na długie trasy a nie od osiedla do osiedla. Nie wiem czemu ludzie upierają się na kolej, a ulice pozostawiają wiele do życzenia, wąskie, dziurawe.

      • 2 1

  • Nonsens!! (2)

    Jest to intelektualna zabawa oderwana od realiów ekonomicznych. Po co na siłę budować kolej, jeżeli dokładnie te same funkcje pełnić mogą skorelowane z SKM i PKM (one przede wszystkim powinny być połączone ze sobą!) linie tramwajowe. Dokładnie widać to w miejscu prowadzenia torów PKM do pętli przy Havla. Tylko po to, by wagony kolejki mogły "odbić' z torów kolejowych? A czemu nie przedłużyć SKM do Pruszcza, a w odpowiednich miejscach (np. Sandomierska) nie dołożyć przystanków, do których dojedzie tramwaj? No i ta pętla kolejowa...Przecież to jakaś niedorzeczność, ażeby linia kolejowa prowadziła po pętli.
    Podsumowując: tak to jest, jak panoszy się przeświadczenie, że projektować może każdy..

    • 17 8

    • To jest najlepszy pomysł. Zupełnie nie rozumiem dlaczego Pruszcz nie jest połączony SKM?? Wszystko przygotowane tylko puścić tabor

      • 0 0

    • Śmiechu warte

      Wszędzie ma być tramwaj? To dopiero nonsens ekonomiczny, paraliżowanie miasta i niska przepustowość na kluczowych węzłach komunikacyjnych. Powodzenia zatem w dojeżdżaniu z jednego końca miasta na drugi tramwajem - po drodze jedynie 40 przystanków i 75 minut jazdy :)

      Mamy XXI wiek, proszę się obudzić!

      • 0 0

  • A nie lepiej wrócić do .... (1)

    .... też starego pomysłu, aby SKM-kę wyprowadzić do góry za Orunią.

    Obecne propozycje to rozwiązanie "na wczoraj", a miasto nadal będzie się rozbudowywało.
    Jednocześnie jest tam większa swoboda w przestrzeni.

    • 11 3

    • od Pruszcza...

      Nawet są tory i nasypy...

      • 3 0

  • Na płaskim ekranie to można wszystko narysować (1)

    Problem w tym, że tory kolejowe muszą mieć zupełnie inne parametry niż tramwajowe. Główne ograniczenia to maksymalne dopuszczalne nachylenie i większe promienie łuków. Proponuję obejrzeć jak wyglądają dwie trasy kolejowe, które schodzą z wysoczyzny na dolny taras (Osowa - Gdynia i Osowa Wrzeszcz). Tory kolejowe to jeszcze mało ponieważ trasa wymaga budowy wąwozów i nasypów zatem potrzeba na nią zarezerwować znaczenie większy teren.

    • 18 0

    • Peron Pruszcz to jest eksperyment ;)

      • 0 1

  • (1)

    Taa teraz seria artykulow z pomyslami kazdego mieszkanca

    • 14 2

    • Ten typek ze zdjecia kiedys wpadl na dzielnie i tez pobil mojego znajomego

      i moje

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane