• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy pojedzie nowa kolej przez Gdynię? Ruszyły konsultacje

Michał Sielski
4 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej

W 2016 roku miłośnicy kolei sprawdzili linię z Obłuża do centrum Gdyni

Rozpoczęły się konsultacje społeczne na temat nowej trasy Północnej Kolei Aglomeracyjnej do północnych dzielnic Gdyni, a może nawet Kosakowa. Można wybierać jeden z sześciu wariantów. Każdy głos jest ważny, bo pomoże wybrać optymalną trasę PKA.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Który wariant nowej trasy PKA jest najlepszy?

PKP Polskie Linie Kolejowe zaczynają opracowywanie dokumentacji przygotowawczej dla projektu "Włączenie północnych dzielnic Miasta Gdyni i Gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze pomorskiej Metropolii". Potrwają one do końca grudnia tego roku.

- Konsultacje są okazją do poznania opinii i zebrania ewentualnych sugestii w celu dopasowania infrastruktury kolejowej do oczekiwań społecznych. Panujące zagrożenie epidemiologiczne uniemożliwia bezpośrednie spotkania z mieszkańcami, w związku z czym serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w przygotowanej ankiecie - informuje Przemysław Panek, specjalista ds. analiz i prognoz ruchu z firmy Multiconsult Polska, która prowadzi konsultacje.

Wizja rozwoju kolei na Pomorzu do 2035 roku



Głosować można na jeden z sześciu przebiegów trasy, które prezentujemy poniżej.

Wariant nr 1 zakłada:

  • budowę nowej stacji Gdynia Pogórze PKA z peronem wyspowym,
  • dobudowę dwóch przystanków osobowych przy istniejącej linii kolejowej 228, pomiędzy stacją Gdynia Pogórze a Gdynią Port Oksywie.



Wariant nr 2 zakłada:

  • budowę dwóch bezkolizyjnych torów PKA pomiędzy przystankiem Gdynia Stadion a przystankiem Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana,
  • budowę dwóch bezkolizyjnych torów PKA pomiędzy posterunkiem Gdynia Chylonia a nowo projektowanym przystankiem Gdynia Pogórze, równolegle do linii kolejowej 723,
  • dobudowę drugiego toru linii kolejowej 228 między przystankiem Gdynia Pogórze a Gdynia Port Oksywie,
  • budowę nowej linii od Gdyni Pogórze do Gminy Kosakowo (Mosty Zachód).



Wariant nr 3A zakłada:

  • budowę dwóch bezkolizyjnych torów PKA pomiędzy przystankiem Gdynia Stadion a przystankiem Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana,
  • budowę nowego, wydzielonego ciągu komunikacyjnego od stacji Gdynia Stocznia, przez stację Gdynia Port z jego włączeniem w linię 228,
  • budowę nowej linii od Gdyni Pogórze do Gdyni Obłuże Górne.



Wariant nr 3B zakłada:

  • budowę dwóch bezkolizyjnych torów PKA pomiędzy przystankiem Gdynia Stadion a przystankiem Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana,
  • budowę nowego, wydzielonego ciągu komunikacyjnego od stacji Gdynia Stocznia, przez stację Gdynia Port z jego włączeniem w linię 228,
  • budowę nowej linii od Gdyni Pogórze do Gminy Kosakowo (Mosty).



Wariant nr 4A zakłada:

  • budowę dwóch bezkolizyjnych torów PKA pomiędzy przystankiem Gdynia Stadion a przystankiem Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana,
  • budowę dwóch bezkolizyjnych torów PKA pomiędzy posterunkiem Gdynia Chylonia a nowo projektowanym przystankiem Gdynia Pogórze, równolegle do linii kolejowej 723,
  • dobudowę drugiego toru linii kolejowej 228 między przystankiem Gdynia Pogórze a Gdynia Port Oksywie,
  • budowę nowej linii od Gdyni Pogórze do Gminy Kosakowo (Mosty Zachód).



Wariant nr 4B zakłada:

  • budowę trasy od stacji Gdynia Główna (Peron 5) do istniejącego przystanku SKM Gdynia Grabówek,
  • budowę nowej dwutorowej trasy odgałęziającej się na obszarze Gdynia Grabówek - powiązanie z LK250 - Gdynia Pogórze (stacja strefowa) - GPF - Rumia Janowo z dodatkowymi przystankami (Gdynia Grabówek, Gdynia Obłuże Estakada, Gdynia Obłuże Górne, Gdynia Pogórze, Rumia Janowo Wschód) wraz z wpięciem w linię 250 na posterunku Rumia Janowo.





Lata pracy nad koleją na północ Gdyni



Przypomnijmy, że prace nad uruchomieniem kolei na północ Gdyni trwają już dwie dekady. W 2014 r. wydawało się nawet, że rozpoczęcie inwestycji jest tuż-tuż.

Kolej na północ Gdyni pojedzie obok portu



Z planów niewiele dotąd wyszło, ale przed rokiem PKP Polskie Linie Kolejowe wybrało wykonawcę dokumentacji kolei na północ. Za 2,3 mln zł przygotowuje ją właśnie firma Multiconsult. Jeśli wszystko pójdzie sprawnie, wstępnie planuje się finansowanie inwestycji z unijnego programu na lata 2021-2027.

Miejsca

Opinie (293) 5 zablokowanych

  • Co za różnica, który wariant zostanie wybrany? (22)

    Skończy się i tak na jeździe palcem po mapie...

    • 305 42

    • Toć szczur wybudował lotnisko więc wybuduje też kolej! (7)

      • 7 6

      • (6)

        Trolu wyjdź z nory , rozprostuj kości i zacznij myślenić , to są projekty PKP ,a nie miasta

        • 4 6

        • PKP jest firma uslugowa (5)

          I takich przedsiewziec nie realizuje pod swoje widzimisie a na zlecenia gospodarza terenu.
          To ruch miejski i za jego obsluge odpowiada samorzad. Bez zgloszenia popytu i ustalenia formy finansowania utrzymania, nic PKP nie zrobi. Podobnie jak kazdy inny podmiot gospodarczy.
          Jesli myslisz, ze takie przedsiewziecia finansuje sie z biletow, to jestes w grubym bledzie. Przewoznicy zyja z dotacji otrzymywanych od samorzadu. Jak samorzad nie zdeklaruje zaangazowania w koszty utrzymania, nic sie nie wydarzy.
          To glowna przyczyna faktu, ze Pomorskie to czarna dziura pod wzgledem komunikacji publicznej, kolejowej w szczegolnosci.

          • 5 2

          • to pomorskie, które ma największy wskaźnik podróży kolejowych (4)

            na mieszkańca spośród wszystkich województw?

            • 3 4

            • dzieki SKM (1)

              I paranoicznej strukturze zatrudnienia, ktora zmusza ludzi do dojazdow do Trojmiasta.
              Zapraszam w piatkowe lub niedzielne popoludnie do pociagow linii do Szczecinka... Albo do "regiolino" Slupsk-Elblag. Zapraszam na rozgrzebane Nadwisle. Na linie Szczecinek - Ustka, ktorej remont wymusila dopiero grozba wyborczych batow. Obslugiwal ten zapomniany region tabor prawdziwie antyczny, piersze polskie szynibusy. Istna strefa muzealna!
              Oraz czekam na obiecane przed wyborami polaczenie do Bytowa...
              Przez 25lat wojewodztwo tylko likwidowalo ale zapomnialo, ze musi byc jakas alternatywa. Bo drog wewnetrznych tez sie nie buduje. Sa regiony, gdzie komunikacja odbywa sie drogami... gruntowymi...

              • 5 1

              • I tak młodsze od kibli skm.

                • 0 0

            • Po odliczeniu SKM, która jest de facto linią metra

              Pomorskie zostanie zwykłym średniakiem w skali kraju.

              • 0 1

            • klamstwo...

              wierutne klamstwo...
              statystyka...

              • 1 0

    • (7)

      Jak to będzie robił Sasin albo Horała to masz racje, tak będzie.

      • 26 11

      • Aziewicz ze Sniadkiem (1)

        sa bardziej skuteczni?
        Czym zaznaczyli sie przez 25 lat poselskiej "poslugi"?

        • 5 0

        • już coś sie nie widzi 3city?

          • 0 0

      • Albo Szczurek (4)

        • 22 12

        • (3)

          Szczurek tego nie bedzie robil, bo to powstaje na poziomie wojewodzkim/krajowym. Takze wracaj do centrali po wiecej info.

          • 20 9

          • zrobic pewnie nie zrobi (1)

            ale zaszkodzic moze.

            • 3 2

            • jak na razie jedynym szkodnikiem jest wasz jarek

              w dodatku szkodnikiem najgorszym bo cynicznym i głupim

              • 5 4

          • On to nic nie robi...
            a nie wróć, jęczy że ma za mało środków na nic nierobienie...

            • 3 2

    • No i się pojawił pan maruda, niszczyciel dobrej zabawy. (2)

      • 32 13

      • pewnie kupił bilet trójmiejski za 150pln jak obiecali 2 lata temu :D (1)

        • 9 1

        • Albo jak kolej do Orla czy do Chwarzna. Czy pan redaktor 3city, którt zwiał do RG może coś napisać?

          • 0 0

    • (1)

      Chcemy wszystkie warianty ,a i tak na wizualizacjach się skończy i nie wybudują nawet jednego wariantu.To takie normalne w Gdyni zostaje kubeł farby i pędzel

      • 5 6

      • Ciągle to gadasz a i tak wszystko powstaję. Co zostało z twojej listy "a kiedy"? Chyba tylko ta kolej resztę zrobili

        • 2 4

    • I edziowi nic już nie zostanie z listy " a kiedy"

      Po wybudowaniu nowej linii

      • 10 3

  • Stara trasa prowadząca na lotnisko to musi być przystanek lotnisko omijając całe Pogórze Górne. Ale się projektant napracował !!! Sam bym tego nie wymyślił. Ciężka praca.

    • 0 0

  • kolejka

    no fajnie tylko jak kolejka bedzie przecinała hutniczą to co z korkami przed przejazdem. Hutnicza jest już tak zakorkowana a co bedzie po uruchomieniu kolejki.Oj Rumianie nie beda zadowoleni.Chyba że wybudują wiadukt w co watpię

    • 0 0

  • Historia

    Tak w ogóle nitkę kolejową do lotniska razem z mostkiem na obłuzu wybudowali jeszcze Niemcy w czasie okupacji na potrzeby lotniska Luftwaffe na babich dołach

    • 0 0

  • Konsultacje

    Bardzo dobry pomysł tylko za długo to trwa .takie decyzje powinny zapaść juz 5 lat temu.Gdynia jest tak zakorkowana że nie ma już na co czekac i zacząć działać w tym kierunku.Moim zdanie budowa powinna zacząć się już w roku 2021 .Władza w Gdynia nie myśli o obywatelach jak by im udogodnić życie wręcz odwrotnie ,co by tu zrobić żeby życie dla nas mieszkańców było coraz trudniejsze.Niech szybko działająw tym kierunku.

    • 0 0

  • 4b (8)

    Najlepszy zdecydowanie

    • 21 82

    • rowneiz wybieram 4b

      bedzie mogła powstac taka okrezna droga z rumi i n pco drugi kurs raz przez chylonie raz przez poórze, lub nawrotka np od gdyni głównej przez obłuze do gdyniu głównej spowrotem. Ciagneicie na oksywie nei ma sensu bo mały ruch tam bedzie na poczatku, moga dojecahc 10 mint do obłuza.

      • 1 0

    • Zgadzam się że 4B byłby najlepszy... (3)

      ...ale z uwagi na kolizje z infrastrukturą, wiadukty itp. wyceniono go co najmniej 2 razy drożej niż inne... Poniżej wycena wg PKP:
      Wariant 1: 94 984 117 PLN
      Wariant 2: 824 913 467 PLN
      Wariant 3A: 696 116 029 PLN
      Wariant 3B: 843 647 726 PLN
      Wariant 4A: 950 792 120 PLN
      Wariant 4B: 1 758 250 954 PLN

      • 6 4

      • (2)

        Jak wygra 4B to nigdy nie powstanie. Co najwyzej powstanie spolka z Sasinem, Horala i ich znajomymi do upchniecia. Ewentualnie przed kolejnymi wyborami wyskoczy Horala z szafy, wbije lopate pod budowe, Sniadek wmuruje kamien wegielny, a Sasin przetnie wstege i to bedzie taka nasza trojmieska stepka pod prom w stoczni szczecinskiej. Pozniej sie jeszcze przez chwile Pinokio Morawiecki na tym polansuje aby tylko lud dal glos.

        • 18 2

        • Lempardalaj (1)

          Z ta polityka. Niedorozwiniety?

          • 3 8

          • pytasz o siebie?

            chcesz szczerej odpowiedzi?

            • 6 0

    • A co on daje oprócz kopiowania aktualnej linii?

      tyle że zajeżdza na koniec estakady.. i nic pozatym..

      Tutaj sens ma jedynie inwestycja która realnie powieksza zasięg odziaływania koleji!
      Po całej Rumii i Redzie jeżdżą autobusy dowożące ludzi na dworce... o ile nie ma sie tak blisko żeby samemu sie na stacje przejść...

      A ludzie na tych Kosakowach to nie mają dostępu do jakiejkolwiek normalnej komunikacji.. xD

      • 11 2

    • Nie, 2 jest jedyny logiczny (1)

      Raz, ze mozna to na etapy podzielić i na początek np do oksywia, a potem dorobić w stronę Mostow

      • 14 9

      • Oba 2 i 4b sa najlogiczniejsze. W tej chwili i tak nic tam nie jezdzi wiec nie ma sensu tego dzielic na etapy tylko zrobic raz, a porzadnie. Jak beda dzielic na etapy to po pierwszym etapie sie okaze, ze sie pieniadze skonczyly, ktos komus nie zaplacil itp. Zreszta i tak jak to bedzie robilo PKP to bedzie trwalo z 10 lat, a kolejne 5 beda usuwac awarie.

        • 22 3

  • Dlaczego Gdynia Pogórze ? (1)

    Pragnę zauważyć, że w miejscu jakiejś stacji Pogórze kiedyś istniał przystanek Gdynia Rzeźnia. Po co to zmieniać ? Po drugie na planach pojawia się Gdynia Śródmieście. Przecież ten skład nie zdąży ruszyć i juz będzie hamował. Jaki wybitny specjalista to wymyślił ?

    • 1 1

    • Skm i pkp plk

      • 0 0

  • Dlaczego pisze sie ze z Pogórza do Kosakowa trzeba budowac nową linie , ? Istnieje linia do lotniska na Pogórze Górne (1)

    tylko z Pogórza do Mostów Złotych Piasków ale też nie pomyslano o przystanku na końcu ul.Leśnej który by mógł obsłużyc mieszkańców Mostów i odwiedzających cmentarz , budowa przystanku nie jest taka droga . Ogólnie najlepszy wariant 2 z pewnymi modyfikacjami

    • 0 1

    • Budowac peron zeby byl tylko uzytkowany 1 listopada??

      • 0 1

  • Ludzie mają decydować? To powinni robić planiści. (3)

    Skąd przeciętny mieszkaniec na wiedzieć jakie są plany rozwoju poszczególnych dzielnic, jakie są przepływy ludzi itd.

    • 33 6

    • słowo klucz - konsultacje. to tylko jeden z czynników jakie biorą pod uwagę planiści. planowanie bez opinii społeczności prowadzi do nietrafionych rozwiązań, tak samo jak kierowanie się jedynie opinią społeczności.

      • 0 0

    • A skąd planista ma wiedzieć jakie plany mają ludzie

      • 2 0

    • Konsultacje społeczne, mówi Ci to coś?

      • 6 4

  • Wszystkie warianty są do kitu bo nie uwzględniają faktycznego rozwoju miasta (15)

    Powinny być dwie trasy. Pierwsza: Rumia - Pogórze - Oksywie.
    Druga: Żukowo - Chwaszczyno - Koleczkowo - Kosakowo

    Obie powinny spotykać się w Chylonii.

    • 54 41

    • (4)

      Niech sobie wioski Rumia i inne budują. Trzeba przede wszystkim usprawnić ruch w Gdyni i całym Trójmieście.

      • 4 9

      • Wioska.... (2)

        ....Rumia buduje tunel pod torami w Janowie. A wioska Gdynia, cóż dalej pozostaje tylko wioską i nic nie buduje.

        • 15 3

        • bo to Rumunia, w polandii niedasię. W Dyni tym bardziej - nic, co nie da się namalowac białą farbą nie powstaje... (1)

          Chyba że... przy okazji dubowy zlikwiduje się jak najwięcej miejsc do parkowania, wtedy są szanse.

          • 6 0

          • sledziownia radomiem polnocy

            • 0 0

      • Wioskę masz w głowie A słomę w butach

        • 4 2

    • Miasta, czy obrzeży? (2)

      Z chylonią się tylko zgadzam

      • 7 7

      • (1)

        Miasto chyba ma już kolej...ale może się mylę

        • 3 2

        • Mylisz sie. to nie miasto.

          • 0 1

    • (5)

      Oni od czasów Gierka nie mogą wybudować tunelu pod torami w Chylonii a tu raptem taka inwestycja, sami sobie odpowiedzcie na pytanie czy to jest realne.

      • 15 2

      • (2)

        Jesli przyjac, ze ogolny tred jest taki aby sie pozbbyc ruchu samochodowego z miast, to linia na polnoc Gdyni spowoduje przesiadke bardzo wielu ludzi na kolej.

        • 7 2

        • Jak operatorem zostanie SKM, to szybko się rozmyslą i wrócą do aut... (1)

          • 9 0

          • tak krawiec kraje...

            jak marszałek sobie życzy i płaci...

            • 0 0

      • od 1948 roku

        Gdy powstal pierwszy projekt nowego systemu komunikacyjnego portu Gdynia.

        • 3 0

      • Znacznie bardziej realne niz poprzednie plany bo tym razem bedzie znaczne dofinansowanie z unii;)

        • 0 1

    • i trzecia - pod bierdonkę

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane