• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy szybciej? Tunelem pod Martwą Wisłą czy przez centrum Gdańska?

Maciej Naskręt, Maciej Korolczuk
26 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Zobacz nasz drogowy test.


Od niedzieli kierowcy mogą korzystać z tunelu pod Martwą Wisłą. Sprawdziliśmy, którędy szybciej podróżuje się z gdańskiej rafinerii zobacz na mapie Gdańska do hali na granicy Gdańska i Sopotu zobacz na mapie Gdańska. Jedno auto pojechało niedawno oddaną przeprawą, a drugie dotychczasową trasą przez centrum.



Którą trasę wybrałbyś teraz jadąc z rafinerii na północ Gdańska?

Kilka minut po godz. 10 w minioną niedzielę do 1,4-kilometrowego tunelu pod Martwą Wisłą ruszyły tysiące kierowców. Założeniem inwestycji było odciążenie ruchu w centrum miasta i skrócenie dojazdu m.in. z południowej części miasta do Zaspy, Przymorza czy nawet Sopotu. W naszym teście udział wzięły dwa samochody.

Pierwszy samochód, który prowadzony był przez Macieja Korolczuka, do Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska pojechał tunelem pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Ruszyliśmy w środku popołudniowego szczytu komunikacyjnego w poniedziałek, sprzed rafinerii Lotosu, i do podwodnej przeprawy dojechaliśmy ul. Elbląską, a następnie Trasą Sucharskiego. Po drugiej stronie Martwej Wisły czekał nas teoretycznie najwolniejszy i najbardziej newralgiczny odcinek trasy: zwężenie na ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska. Kilkusetmetrowy odcinek między al. Hallera a skrzyżowaniem z al. Jana Pawła II korkował się jeszcze zanim otwarto tunel. Jak się później okazało, nie inaczej - a nawet gorzej - było tym razem. Końcowy odcinek naszej trasy do parkingu przy Ergo Arenie wiódł przez przez ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska, Chłopską zobacz na mapie GdańskaGospody zobacz na mapie Gdańska.

Zobacz także: Utrudnienia w centrum Gdańska. Jak ominąć korki?

Drugi samochód pojechał natomiast dotychczasową trasą, z której korzystali mieszkańcy, gdy nie było tunelu. Auto kierowane przez Macieja Naskręta nie zjechało na Trasę Sucharskiego w kierunku przeprawy, tylko udało się ul. Elbląską zobacz na mapie Gdańska a potem ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska do centrum Gdańska. Tam samochód wjechał na Trasę Średnicową, którą już prosto - przy Zieleniaku zobacz na mapie Gdańska, przez Wrzeszcz zobacz na mapie GdańskaOliwę zobacz na mapie Gdańska - dotarł do Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska na granicy Gdańska i Sopotu. Stamtąd już tylko pozostał niespełna kilometr, by wjechać na parking przed Ergo Areną zobacz na mapie Gdańska.

Mapa poniedziałkowego przejazdu. Mapa poniedziałkowego przejazdu.
Wyniki testu drogowego

Nasz test wygrał samochód nr 1 - jadący przez tunel. Odcinek 16 km pokonał w 25 minut. Pojazd nr 2, poruszający się dotychczasowym 19-kilometrowym szlakiem - przez centrum Gdańska - jechał o 4 minuty dłużej.

Wynik testu pokazuje, że tunel pod Martwą Wisłą znacznie usprawnił ruch po Gdańsku. Co ważne, mimo korków na ul. Czarny Dwór, których kierowcy tak się obawiali, zyskać można na całej trasie przez tunel wiele cennych minut w godzinach szczytu. Argument, że teraz będzie trzeba m.in. budować Drogę Zieloną, by upłynnić ruch w pasie nadmorskim, jest nieco na wyrost.

Zobacz także: Jak ominąć korki z Trójmiasta na Hel?

- Zgodnie z przewidywaniami, największą stratę zanotowaliśmy na odcinku Czarny Dwór - Obrońców Wybrzeża. Oba pasy zatkały się jeszcze przed skrzyżowaniem z al. Hallera. Dojazd do ul. Dąbrowszczaków zabrał nam przez to kilka minut więcej i nieco osłabił wiarę w zwycięstwo w naszej zabawie. Dalej było już o niebo lepiej i choć w dużym towarzystwie, to po 25 minutach jazdy zameldowaliśmy się jako pierwsi na parkingu pod Ergo Areną - mówi Maciej Korolczuk.
Jakie wrażenia z jazdy drugim samochodem?

- Największą niespodzianką było odkorkowane Podwale Przedmiejskie do centrum i dalej droga do Zieleniaka. Dotąd czegoś takiego w popołudniowym szczycie nie widziałem. Niestety, największą stratę na trasie zaliczyłem jadąc al. Grunwaldzką w Oliwie do wysokości ul. Piastowskiej. Mimo że droga ma trzy pasy ruchu - jest szeroka - korek ciągnął się od wysokości ul. Derdowskiego. W zatorze straciłem trzy-cztery zmiany świateł - mówi Maciej Naskręt.
Macie pomysł na kolejny test drogowy z tunelem pod Martwą Wisłą? Czekamy na wasze propozycje w komentarzach i na skrzynce e-mail.

  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.

Opinie (533) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    wyjeżdżamy z tunelu, jeszcze troche i korkujemy sie na wysokości szpitala na zaspie, potem juz same dziury i 5 świat,, piach wpada na drogę, jedna jezdnia.

    Ale Tunel jest super, w godzinach szczytu to zaoszczędzimy przynajmniej 20 -30 min a nie jak redaktorzy piszą 4. Ograniczenie do 50 jest złe, 2 pasmowa jezdnia to mysle że 70 byłoby ok.

    • 19 4

    • od razu 100kmh i wtedy zobaczycie którędy jedzie się szybciej jak słoje zaczną tłuc o ściany w tunelu

      prędkość dostosowana jest do możliwości polskich kierowców - jak nauczycie się jeździć normalnie po drogach, zgodnie z przepisami to może podniosą. jak na razie opanujcie pojazdy na które ciężko tyracie

      • 6 3

  • Zakaz dla TIRów na Podwalu Przedmiejskim!!! Oczyśćmy z nadmiaru ruchu przez Centrum Gdańska.

    • 20 3

  • Czy to takie nasze kaszubskie Top Gear, a pan Naskręt to Hammond?

    • 18 2

  • WYBUDOWAĆ !!! (1)

    Tak szybko zapominamy o konieczności wybudowania zaplanowanego bezpośredniego odcinka TRASY SŁOWACKIEGO w kierunku lotniska.
    Dotyczy bezpośredniej trasy z rejonu za CZERWONYM MOSTEM (za stadionem)
    - przecinając ul. Hallera - do RONDA RZECZYPOSPOLITEJ (przy ETC).
    Dalej trasę wybudowano.
    BRAKUJĄCY ODCINEK PROSIMY WYBUDOWAĆ dla usprawnienia ruchu
    bezpośredniego !!!

    • 27 3

    • mozna dodać: zamiast Drogi Zielonej

      • 4 2

  • (3)

    Dziękujemy za zakorkowanie zaspy i przymorza, ci inteligentni inaczej na pewno nie dostaną naszego poparcia w wyborach..

    • 23 24

    • Dziękujemy za poprawienie komunikacji wszystkich mieszkańców aglomeracji, pomimo że akurat na Zaspie i Przymorzu póki co ruch się zwiększył. Po dokończeniu drogi zielonej to też się poprawi.

      • 7 8

    • (1)

      tak samo chca rozwalic Wrzeszcz Nowa Politechniczna, zeby inne dzielnice mogly sobie przejechac.

      • 6 4

      • i tylko bedziemy hulac 100/h

        Miedzy dzielnicami?
        a gdzie poprawa warunkow zamieszkania, ograniczenie halasu, zanieczyszczen powietrza...
        na razie to pisza tu same homo-autos, mentalnosc jeszcze sowiecka gdzie nam do nowoczesnych aglomeracji gdzie synonimem nowoczesnosci nie jest kolejna ekspresowka przez dzielnice mieszkaniowe ale mozolna poprawa jakosci zycia w miescie.

        • 2 3

  • (6)

    Sprobujcie z tunelu dojechac np na Matarnie.milego stania w korku przez cala Zaspe i potem Slowackiego.

    • 28 4

    • dlatego jadę obwodnicą południową i Jagiellończyka, walę światła i korki

      no chyba że trafię na sprawnych inaczej - czyt. pseudo kierowników w samochodach firmowych co to działają zero/jedynkowo - gaz/hamulec i tłuką po bandach blokując na dłuższy czas całą obwodnicę....

      • 8 1

    • A po co na Matarnie (2)

      jechać tunelem ?

      • 7 0

      • no jak to (1)

        jakby po wizycie na Westerplatte komuś się zachciało jechać do Ikei;)

        • 9 1

        • Z Westerplatte do Ikei to się jedzie Trasą Sucharskiego, POG i ZOT, a nie przez środek miasta!!

          • 4 0

    • (1)

      Właśnie dzięki tunelowi nie trzeba się tłuc przez całą Zaspę i Wrzeszcz w korkach tylko np. z Nowego Portu na Matarnię można Trasą Sucharskiego na POG i potem Obwodnicą. Przyszło ci to do głowy?

      • 8 0

      • bo z Nowego Portu to sie jezdzi

        najwazniejsza dzielnica w miescie

        • 1 2

  • Gdyby...

    Gdyby auto nr 2 we Wrzeszczu skrecilo w Wyspiańskiego i dalej Rzeczypospolitej / Chłopską, myślę że byłoby na mecie przed autem nr 1 ;)

    • 19 0

  • ?? (1)

    Co to za wyniki i dlaczego ktos mowi o wygranej?
    Dluzsza trasa 29min ALE 19km co daje mniej wiecej 1.5min na kilometr
    Krotsza 25min i 16km co daje rowniej 1.5min na kilometr wiec jakie powinny byc wnioski?
    Ze jest kurna remis!
    Mozemy tu jedynie mowic ze jedna trasa jest bardxiej komfortowa od drugiej

    • 12 2

    • 1:0 dla tunelu

      Centrum gdańska przy zieleniaku odkorkowane. Extra =D

      • 3 1

  • Nie marudzcie.... (1)

    Teraz będzie " dobra zmiana", pomniki, samoloty, brzozy, bandyci wyklęci, to zamiast dróg, tuneli, stadionów itp

    • 21 16

    • lecz obsesję

      • 0 2

  • "Wynik testu pokazuje, że tunel pod Martwą Wisłą znacznie usprawnił ruch po Gdańsku" (2)

    Właściwie, to nie bardzo rozumiem skąd te wnioski. Może i tak jest, ale nie wynika to z przeprowadzonego przez was "eksperymentu". Test pokazuje, że jadąc starą starą pokonuje się średnio 0,65 km na minutę, a nową 0,64 km na minutę.

    • 20 3

    • (1)

      to policz ile byś jechał gdyby tunel był zamknięty! pewnie kilka min dłużej, co daje sporą oszczędność na trasie z tunelem.

      • 2 1

      • le nie wynika to z przeprowadzonego przez was "eksperymentu"

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane