• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy ten tramwaj, czyli problem Królewskiej Doliny

Tomasz Larczyński
19 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Propozycja nowego przebiegu tramwaju Gdańsk Południe - Wrzeszcz przygotowana przez Tomasza Larczyńskiego. Propozycja nowego przebiegu tramwaju Gdańsk Południe - Wrzeszcz przygotowana przez Tomasza Larczyńskiego.

Ostatnia inicjatywa miasta zmierzająca do budowy tramwaju Gdańsk Piecki-Wrzeszcz tylko do ul. Fiszera uświadamia nam dwie rzeczy: że problem z przebiciem przez zwartą zabudowę Królewskiej Doliny jest trudniejszy, niż do tej pory to wyglądało, oraz że zostanie on z nami na dłużej. Zatem mamy czas, by pomyśleć jednak o jakiejś alternatywie do "wariantu Bohaterów Getta". A gdyby tak ten tramwaj trochę ścieśnić i wybudować dwie jednokierunkowe linie? - zastanawia się Tomasz Larczyński z Lepszego Gdańska.



Czy zaproponowany przez Tomasza Larczyńskiego kompromis ma szansę na realizację?

Do tych dwóch kwestii dodam trzecią: tramwaj GP-W w docelowym wariancie absolutnie musi powstać, to na dziś najważniejsza inwestycja dotycząca transportu szynowego w Gdańsku.

Transport pasażerów z górnego tarasu do Wrzeszcza i Oliwy to jedna kwestia - bo trudno traktować zapowiedzi o 350-metrowym spacerku między przystankami (w przypadku dociągnięcia trasy tramwaju jedynie do terenu Politechniki Gdańskiej) jako coś innego niż absolutną prowizorkę, wszak w przeciwnym wypadku oznaczałoby to, że polskie samorządy marnują setki milionów na powstające jak grzyby po deszczu węzły integracyjne.

Jednak w związku z tramwajem GP-W ważne jest też coś innego - w tej chwili cała rozbudowana (i wciąż rozbudowywana) sieć tramwajowa górnego tarasu wisi na dwóch sąsiadujących skrzyżowaniach, podatnych na awarie i wypadki oraz wiecznie (w normalnych, nieepidemicznych czasach) zakorkowanych: na Nowych Ogrodach i pod Biskupią Górką. Jakakolwiek awaria tramwaju w tym rejonie odetnie nam zaraz połowę sieci tramwajowej.

Ponadto miasto planuje zajezdnię tramwajową na Nowej Warszawskiej, docelowo główną w mieście (tam np. będzie główne zaplecze remontowe). Bez tramwaju GP-W bardzo trudno będzie z niej wprowadzać i ściągać tabor na linie, także podczas awarii.

Skoro już wiemy, że trzeba się przez Królewską Dolinę przebić, to pomyślmy jak



Przypomnijmy, jakie rozważano pierwotnie warianty:

  1. Przy GUMed,
  2. Przez park Akademicki - dawny Cmentarz Katarzyny
  3. Przez ul. Siedlicką i ul. Bohaterów Getta,
  4. Przez ul. Do Studzienki i ul. Bohaterów Getta,
  5. W całości przez Do Studzienki.


wideo archiwalne



Wariant pierwszy był zbyt długi.

Drugi zakładał poważne okrojenie popularnego parku (i przy okazji zniszczenie niewyekshumowanego cmentarza).

Na trzeci nie zgadza się Politechnika Gdańska.

Na trzeci i czwarty - mieszkańcy Bohaterów Getta.

Na wariant piąty - miasto. Deklaratywnie przez chęć ochrony pierzei na Do Studzienki, a faktycznie - przez niemożność skrętu z Do Studzienki w Grunwaldzką ("w górę") - do tego jeszcze wrócimy.

Osobiście za najlepszy uważam wariant trzeci. Jednak fakty są nieubłagane - PG się na niego nie zgadza, i nie można jej do tego zmusić. Zaś co do mieszkańców ul. Bohaterów Getta, to choć nie podzielam wielu ich obaw (np. hałasu na zakrętach - tu można zastosować nowoczesne systemy smarowania obrzeży kół, zmniejszające hałas trzykrotnie i całkowicie likwidujące "piski"), to apeluję jednak o uszanowanie ich zastrzeżeń. Gdy kupowali tu mieszkania, żaden dokument planistyczny nie przewidywał budowy tramwaju pod oknem (i przez ogródki), nikt też z nimi tych planów nie konsultował przed ich publicznym ogłoszeniem, więc choćby w imię wiarygodności miejskiego planowania przestrzennego wypadałoby zdecydować się na jakiś krok pod ich adresem. Jak się nazywa taki krok? Kompromis.

Problemem jest szerokość trasy tramwajowej



Tu uświadommy sobie kolejną rzecz: linia tramwajowa zajmuje wprawdzie pas wielokrotnie węższy niż kolejowa, lecz to nadal przynajmniej 7,3 m. Ten pas można zwęzić, jeśli przesuniemy słupy trakcyjne na zewnątrz torowiska - wtedy wystarczy nam 6,8 m.

To jednak nadal sporo, a słupy koniec końców i tak gdzieś (na chodniku czy trawniku) trzeba postawić. Można na niektórych odcinkach wykorzystywać mocowanie sieci trakcyjnej bezpośrednio do kamienic, ale wszyscy wiemy, w jakim stanie jest stara zabudowa w tej okolicy, a i mieszkańcy nowej mogą nie pałać entuzjazmem do takiego rozwiązania.

Rozwiązaniem linia jednotorowa. A w zasadzie dwie



Można jednak linię zwęzić naprawdę znacząco: do 3,9 metra. Jak? Budując linię jednotorową. Oczywiście linia jednotorowa dwukierunkowa w takiej relacji nie ma racji bytu - obciążenie ruchem będzie zbyt wielkie. Jednak tak zwężony pas daje możliwość równoległego prowadzenia dwóch jednotorowych linii jednokierunkowych, jednej "w górę" Królewskiej Doliny, a drugiej "w dół".

Protest mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego przeciwko linii tramwajowej na ich ulicy. Protest mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego przeciwko linii tramwajowej na ich ulicy.
Dla linii "w dół" zaproponowałem na odcinku Traugutta-Fiszera poprowadzenie jej przez dzisiejsze podwórka ul. Do Studzienki, umownie "po płocie" PG. Teren ten należy niemal całkowicie do miasta i PG, jest tam tylko jedna działka prywatna, lecz bez konieczności wyburzeń. W ogóle wyburzeń, jeśli chodzi o trwałą zabudowę mieszkalną, nie byłoby niemal w ogóle - pomijając jedną oficynę i zabudowę typu barakowego.

Zakładam, że powstałaby tam tylko linia tramwajowa w formie woonerfu, zintegrowana z ciągiem pieszo-rowerowym, bez wprowadzania samochodów.

Jeśli chodzi o ul. Bohaterów Getta, to mniej niż czterometrowy pas umożliwiłby spokojnie zmieszczenie się w dzisiejszej osi jezdni, bez wchodzenia w ogródki. Ruch tramwajów automatycznie byłby o połowę mniejszy (bo tylko w jedną stronę). Również konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej zajmowałyby mniej miejsca, ponieważ sieć byłaby lżejsza (tylko jeden przewód jezdny) i stąd mniej mogłoby być słupów (wykorzystując np. zawieszenia poligonalne).

Ocalałaby cała ul. Do Studzienki, a wręcz w pasie między liniami, dziś bardzo zaniedbanym, można byłoby stworzyć reprezentacyjną, wielkomiejską pierzeję z usługami i mieszkalnictwem, przedłużającą śródmiejskie funkcje osi Grunwaldzkiej w Królewską Dolinę.

Kłopotliwy skręt z Do Studzienki w Grunwaldzką



A co ze skrętem z Do Studzienki w Grunwaldzką? Tu problemem jest początek podjazdu Grunwaldzkiej - zgodnie z prawem, gdy łuk tramwajowy mamy na początku lub końcu podjazdu (tzn. gdy tramwaj "z równego" wjeżdża łukiem na podjazd), to musi on mieć promień aż 200 metrów, gdy podjazd jest większy niż 0,6 proc., a na Grunwaldzkiej jest aż 3 proc.. Tak wielkiego nigdzie w okolicy nie zmieścimy. I istotnie, pierwotne, jeszcze PRL-owskie plany budowy "Nowej Politechnicznej" zakładały budowę linii tramwajowej wyłącznie na wprost, w Miszewskiego - z tym że miała być to dwutorowa linia między jezdniami przelotowej trasy.

Jednak linia jednotorowa sporo zmienia. Dzięki znacznie mniejszej szerokości możemy przesunąć ją w stronę budynku przy Grunwaldzkiej 78, i cały łuk zaplanować na płaskim. W takim wypadku wspomniane wyżej rozporządzenie już tylko zaleca, by promień łuku wynosił przynajmniej 50 metrów, jednak w Gdańsku bardzo rzadko jest to przestrzegane - typowo najczęściej spotykamy łuki o promieniu 30-35 metrów, a nawet mniejsze - np. na, dość przecież młodym, podjeździe z 3 Maja w Armii Krajowej mamy zaledwie ok. 25 metrów.

Gdy wyrysowałem łuki 30-metrowe, okazało się, że skręt spokojnie mieści się na odcinku płaskim, a nawet zostaje jeszcze przestrzeń na odbudowę pierzei Do Studzienki od 2 do 6, zburzonej kilka lat temu.

Potrzebne nasadzenia za wycięte drzewa



Jaki widzę główny problem w tym rozwiązaniu? Otóż ten tor "podwórkowy" nie wymaga wprawdzie wyburzeń niczego poza barakami, ale wycinki kilkunastu sporych drzew już niestety tak. A pomijając już kwestie ogólnoklimatyczne, to wylot Królewskiej Doliny jest obszarem o dużym zagrożeniu powodziowym. Każdy gdańszczanin zresztą pamięta regularne podtopienia na skrzyżowaniu Grunwaldzkiej i Do Studzienki.


W tej sytuacji zabetonowanie kolejnego pasa wymaga mocnych działań kompensacyjnych, i to nie na drugim końcu miasta, ale tuż obok, w okolicy. Dobrym miejscem na nie jest wielka betonowa "patelnia" parkingu przy Wydziale Oceanotechniki. Przy tak doskonałym dojeździe transportem publicznym (przystanek mógłby być dosłownie na parkingu) z pewnością nowocześnie myślące i progresywne władze Politechniki zgodzą się na likwidację i zadrzewienie tego parkingu. Owszem, przyznam, było sporo ironii w poprzednim zdaniu.

W każdym razie podany na mapie przebieg to tylko przykład - poprowadzenie linii czterometrowymi odcinkami jednotorowymi daje sporo możliwości, których nie oferuje sztywne trzymanie się siedmiometrowego torowiska podwójnego. Być może, skoro władze PG nie godzą się na poprowadzenie pełnej linii Siedlicką, to zgodzą się chociaż na jeden tor? A może doprowadzić linię dwutorową do skrzyżowania Do Studzienki-Fiszera i dopiero tam dzielić ją na odcinki jednotorowe?

Czy jesteśmy gotowi na kompromis?



Jedno jest pewne - takie rozwiązanie jest, jako się rzekło, kompromisem, a idealny kompromis to taki, z którego wszyscy są jednakowo niezadowoleni. Stąd też zdaję sobie sprawę, że spadnie na mnie fala krytyki - władze PG nie oddadzą nawet kawałka płotu, mieszkańcy Bohaterów Getta nadal będą wściekli z powodu choćby jednego toru, a miasto będzie szukało sposobu, żeby "nie dało się" skręcić z Grunwaldzkiej w dół w Do Studzienki (nawiasem mówiąc ten 25-metrowy łuk na podjeździe z 3 Maja w AK też jest na początku podjazdu, gdzie algebraiczna różnica wzniesień wynosi aż 5 proc., i jakoś nikt się nie przejmuje).

Więc pozostaje mi tylko życzyć wszystkim zrozumienia tego, że kompromisy w mieście, zwłaszcza starym, to norma, bez której nie zbudujemy niczego trwałego. No chyba że trwałą prowizorkę.

O autorze

autor

Tomasz Larczyński

wrzeszczanin od trzech pokoleń, pasjonat historii, wiceprzewodniczący Nowej Lewicy w Gdańsku

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (398) ponad 10 zablokowanych

  • (9)

    Problemy,koncepcje,plany...mam nadzieję że nasi inżynierowie szybko sobie z tym poradzą...

    • 28 39

    • w tej kadencji olki (2)

      ta inwestycja się nie wydarzy

      • 9 2

      • gdyby prezes pozwolił (1)

        to Gdańskiem rządził by Kacperek i byłoby nam jak w raju

        • 3 8

        • każdy otrzymałby latający samochód elektryczny

          a jakby komuś było za mało, to jeszcze elektryczną hulajnogę. Jazda rowerem to przecież jakaś antypolska fanaberia.

          • 5 2

    • Tu nie ma zadnego problemu - przestac niszczyc, i ludzie to spacerek 15 minut z Moreny (2)

      A rowerem na uczelnie to 8 minut.

      • 2 6

      • Jak na razie, to najbardziej wszystko niszczą tam samochody mieszkańców. (1)

        Więc w sumie dobrze kombinujesz, zróbmy im parking na Morenie i niech spacerują...

        • 4 2

        • to na pewno lepszy i mniej kosztowny pomysl niz forsowanie tych linii tramwahowych.

          • 3 2

    • wasi sobie nie poradzą

      taka już jest ta kieszonkowa metropolia

      • 3 1

    • niedlugo to awarie wodociagow beda w co drugiej czesci miasta. a dlaczego? Bo deweloperzy wola zerowac na starej

      niedlugo to awarie wodociagow beda w co drugiej czesci miasta. a dlaczego?
      Bo deweloperzy wola zerowac na starej infrastrukturze. Jak widac miasto tez nic nie robi zeby naprawiac to co juz wybudowane..

      Jacy wasi projektanci? z norwegii?

      • 2 0

    • Pomysł ciekawy

      Tylko autor nic nie napisał o kosztach i tu jest problem bo potrzebna jest budowa dwóch trakcji zasilających.

      • 4 0

  • Budujcie Nowa Politechniczna (10)

    Nie ma dzis sprawnego dojazdu do UCK.
    Trzeba kluczyc po dzielnicach!

    • 143 16

    • to bylo dywersyfikowac i zostawic rozbudowe na Klinicznej (1)

      a GUMED zostawic glownie jako naukowa role. mniejsza zabudowa.

      • 7 0

      • establishment

        nie pozwoli.
        Księstwa muszą rosnąć...

        • 4 0

    • (5)

      Brakuje w ankiecie :
      Niech sobie prezydent Dulkiewicz sama zbuduje linie tramwajową 7 m. Od bloku. Nie było tramwaju tam przez tyle czasu to i teraz nie musi

      • 7 11

      • Asfaltowej drogi zapchanej samochodami też nie było tyle czasu.. (4)

        Może przywrócimy ten stan?

        • 7 3

        • ktorej rzekomo? (3)

          i jak dawno nie bylo?

          • 1 3

          • Bohaterów Getta (2)

            I jakieś 600 lat ludzie żyli bez parkowania w tym miejscu.

            • 6 1

            • i wtedy nie bylo tych kamiennic (1)

              • 0 1

              • "Nie było tam kamienic przez tyle czasu to i teraz nie musi"

                Wyburzyć.

                • 7 1

    • (1)

      jeździj komunikacją miejską
      w mieście powinien być zakaz wjazdu dla samochodów

      • 3 9

      • W Gdańsku istnieją tylko pozory komunikacji miejskiej, Ten projekt mógłby to częściowo zmienić.

        • 6 0

  • poziom PG (15)

    Poziom PG to nie jest wysoka średnia europejska. Uczelnia, która sama powinna zaproponować rozwiazanie na miarę najlepszych rozwiązań w świecie, patrzy partykularnie, poprzez koszty jakiejś "drogiej" aparatury i wygodę ciecia na posterunku.

    • 216 47

    • tam zadnej lini tramwaju w ogole nie powinno byc (12)

      SKM z poludnia. wystarczy Ci taka koncepcja?

      • 8 22

      • A potem zdziwko, czemu są korki... (8)

        SKM z Południa jeżeli będzie, będzie jechać większym łukiem, niż teraz tramwaj...

        • 6 4

        • korki są z tego, ze ludzie zamiast znajdowac prace 15 -20 minut piechota od domu (7)

          wolą zeby znalezc cos na co traca godzine w jedna i godzine w drugą.

          Gdansk to naprawde nie jest zadne duze miasto. Mozna je objechac bylo w 43-50 minut.

          • 6 14

          • (6)

            Jaką chcesz znaleźć pracę 15 minut piechotą od domu? W osiedlowym warzywniaku? U szewca za rogiem? W piętnaście minut nie wyjdziesz nawet poza obręb niektórych większych osiedli.

            • 18 3

            • mowie o miescie

              ja do swoich szkol, mialem 15 a zima 20 minut i jak autobus nie mogl dojechac to spokojnie sie znalalem czy na PG czy w Condradinum,

              To samo ze stocznią na Marynarki Polskiej.

              • 4 2

            • duzo ludzi juz spokojnie moze przechodzic na prace zdalną (1)

              wiec i budowa tych wielkich biur jest droga do nikad. tylko powielaja korki.

              • 9 1

              • Akurat "korposzczury" i tak rzadko jeździły samochodami

                Więc spodziewam się raczej więcej miejsca w komunikacji, niż na drogach.

                • 7 0

            • Dlatego szukasz mieszkania niedaleko przystanku ZTM albo SKM

              A tramwaj w 20 min zawiezie Cię już całkiem daleko.
              Pod warunkiem, że miasto będzie budować połączenia w interesie większości ludzi, a nie garstki biedaków, których nie stać na parking...

              • 3 8

            • To własnie bład (1)

              Miejsca pracy powinny być przemieszane z mieszkniówką a nie w innym końcu miasta

              • 13 0

              • Może powinny ale w Gdańsku nie są i w najbliższym czasie nie będą.

                • 2 3

      • (2)

        Nawet gdyby dzisiaj podjęto decyzję że SKM z południa w ogóle powstanie, a do tego ciągle bardzo daleko, to zanim znajdą się pieniądze, odkupi albo wywłaszczy teren, rozpisze przetarg i wreszcie zbuduje linię, minie z 10-15 lat. To jest bardzo ciekawa koncepcja - na następną dekadę, a problem jest tu i teraz.

        • 7 0

        • ale te problemy są podnoszone od conajmniej 10 lat (1)

          a co robi miasto?
          Sprzedaje rezerwy na rozwiązania komunikacyjne.

          • 7 0

          • Zostanie nam rzeczywiście budować metro, bo na powierzchni nie będzie poprostu miejsca na tory.

            • 2 0

    • Poziom piszącego jest żenujący . PG to uczelnia badawcza w 3 najlepszych w kraju.

      • 2 1

    • A telefony, komputery i wszystko inne spontanicznie się samo tworzy

      Albo po wysłuchaniu modlitw...

      • 0 0

  • Wybudujmy metro (12)

    • 110 14

    • Albo od razu kolejkę linową (1)

      Ale ty jesteś odrealniony

      • 9 11

      • akurat kolejka linowa to najlepsze wyjscie

        i tak ten tramwaj jest potrzebny raczej do celow turystycznych.

        A tam nad JAskowa to nawet wyciag by wystarczył.

        • 4 3

    • nie metro tylko

      w miejscach gdzie zabudowa na to nie pozwala
      , tramwaj powinien jeździć pod ziemią tak jak metro, a gdzie to możliwe nad ziemią. Wiem że drogo ale takie rozwiązania świetnie sprawdzają się w europie

      • 23 4

    • "metro" czyli u nas PKM+SKM (2)

      ciekawa koncepcja przez ten rejon :D

      • 11 3

      • porażka (1)

        pkm to porażka, skm jeszcze jako tako

        • 6 7

        • zelektryfikowana PKM i SKM kursująca w takcie 5 minutowym to przyszłość

          zwłaszcza jeśli zostanie rozbudowana do Gdańska Południe, Gdyni Zachód i Gdyni Pólnoc.

          • 13 2

    • skm to gdanskie metro

      skm z Oruni od poludnia. wystarczy wyburzyc to co bylo rezerwa i problem rozwiazany.

      • 5 2

    • zbudujmy pomnik - dla adamowicza

      • 7 2

    • Tramwaj w tunelu? (2)

      Przebili się pod martwą wisłą, to dla czego pod Bohaterów Getta by nie można.

      • 6 3

      • bo on nie ma przechodzić pod tylko dać połaczenie do oliwy

        • 3 2

      • ekonomia kolego

        wybudujmy tunel do szwecji

        • 4 0

    • a może po prostu buspas?

      • 0 0

  • Najbardziej śmieszy mnie zawsze mieszkaniec czy to teraz czy przyjdę okazji przy innej drodze innym osiedlu zawsze coś nie tak (5)

    • 46 32

    • To kup sobie mieszkanie na getta warszawskiego (4)

      • 23 10

      • (2)

        Mysle, że akurat przez tramwaj mieszkania tam znajdujace się nie straca na atrakcyjności.

        • 9 14

        • W oczach młodych, którzy pół życia nie ślinili się do niedostępnego Poloneza, nawet zyskają. (1)

          Problemem jest pokolenie 50+...

          • 7 6

          • I oczywiście głąby, dla których liczba samochodów jest jakimś cudem wyznacznikiem statusu...

            • 4 4

      • z przyjemnością bym i wykupił cała kamienicę ale chwilowo nie mam tyle by to zrobić

        • 1 4

  • (6)

    Puścić przez politechnikę. Zabrali drogę to niech oddadzą torowisko!

    • 167 35

    • (2)

      Winne jest miasto bo dało. A PG zainwestowało z dofinansowaniami ue więc raczej normalne ze nie oddadzą.

      • 26 5

      • (1)

        Jedyna inwestycją w tej drodze są szlabany. O takie korytarze wybuchały już wojny, więc radzę przemyśleć sprawę :)

        • 25 11

        • nie

          przejdź się, zobacz, a nie gadasz głupoty.

          • 3 1

    • Może puścić pod tą drogą?

      • 3 1

    • a po co na siłę ten tramwaj?

      zróbcie tam buspas, będzie taniej, ciszej i efektywniej.

      • 3 6

    • Nic nie zabrali

      Nic nie zabrali droga zawsze do nich należała

      • 2 0

  • To już się robi żałosne naprawdę... (6)

    Tramwaj w Krakowie tylko i wyłącznie przebija się przez wąskie uliczki między kamienicami i ludzie nie narzekają. Gdyby była identyczna sytuacja jak z BGW, to myślę, że miasto w ogóle nie miałoby sieci tramwajowej.

    • 152 37

    • tamte linie mają po 100 lat (2)

      • 12 1

      • Czyli oryginalnie były dużo bardziej uciążliwe niż nowoczesne, spawane tory.

        • 12 3

      • A kamienice jeszcze starsze

        • 0 0

    • To jest wlasnie skutek braku prawdziwej polityki przestrzennej wladz miasta (1)

      wszystko tu robione by kasa szybko a potem glupie zastanowienie. cosmy narobili?

      • 15 2

      • wpisanie w jednym zdaniu miasto Gdańsk i planowanie jest ewidentnym nadużyciem

        • 9 0

    • a nie lepiej zrobić buspas?

      taniej, ciszej, autobus może podjechać pod górkę, coś wyminąć jak trzeba, albo zmienić trasę w czasie remontu lub awarii - a z tramwajem jest zawsze tylko problem.

      • 3 5

  • Kolejny "ekspert" gdzie on był kilka lat temu? (17)

    Podobnie jak nie dawno czytałem tutaj jak radny Skiba i ex radny Płażyński jako "eksperci" wypowiadali się nad przywróceniem linii kolejowej do Nowego Portu, którą nie dawno fizycznie PKP zlikwidowało. Dlaczego te osoby nagle się wypowiadają, gdzie byli wcześniej?

    • 82 71

    • wcześniej te osoby nie przewidywały

      że tak twardy jest beton politechniczny. A "planiści" pozwolili PG zaanektować ulicę Siedlicką

      • 29 8

    • ta i tramwaj skreca pod katem 90 stopni...

      przez te smieszne zakrety wiecej trzeba bedzie wyburzyc i przebudowac niz normalnie,najlepszym wyjsciem inajbarziej rozsadnym:
      -do studzienki -puscic tylko tramwaj ,ruch samochodowy puscic trasa tamwajowa "czytelnika projektanta" i po klopocie-nie chca tramwaju to samochody im nie bede przeszkadzac.

      • 17 4

    • przedtem prezes nie pozwalał na wypowiedzi tak samodzielnych samorządowców (5)

      • 7 5

      • ale go zabito ponoc na targu weglowym (4)

        i tylko teraz zostaly po nim problemy

        • 5 2

        • Powiedz swojej górze, że porąbali przekaz na dzisiaj. (3)

          Pogratuluj przy okazji lepszego bólu.

          • 2 6

          • a co tam z aktem oskarzenia? (2)

            poczekamy jeszcze 20 lat?

            • 3 2

            • Tym dla rządu, gdzie prokurator wytrzymała 3 godziny, zanim ją wywalili na bruk? (1)

              Pewnie jeszcze dłużej poczekamy.

              • 1 2

              • nie, dla domyslnego nozownika

                • 0 0

    • Przecież nie ma żadnej likwidacji, remont jest

      Rząd się ponoś przymierza do remontu zaspy tow i brzeźna

      • 3 5

    • Zazdrościsz czy o co Ci chodzi? (4)

      Facet odwalił dobrą robotę, zaproponował bardzo ciekawe rozwiązanie, przemyślał różne aspekty a Ty pierniczysz o tym, gdzie był w przeszłości? A co to ma za znaczenie?

      • 13 6

      • Pomysły jak z bareii

        Jeziorko przeniesiemy tam ,a ten niech sobie w zieleni stoi

        • 9 4

      • Przemyślał, albo i nie.

        Cały problem z tym tramwajem to skrzyżowanie Do Studzienki i Grunwaldzkiej, na której już teraz jest Sajgon, więc pojawiła się opcja wpięcia tramwaju w innym miejscu.

        To rozwiązanie łączy wady obu wariantów bo i mamy dodatkowe tory na skrzyżowaniu i mamy tramwaj pod kamienicami.

        • 3 2

      • gdyby przemyślał naprawdę to by nie pisał zdurnych założeń typu, że napewno bedzie mniej słupów

        tak samo skoro się bawi w eksperta, to powinien dać wyliczenie ile to jego rozwiązanie by kosztowało. Bo kredkami na mapie i w wyobraźni to ja mogę linie na księżyc zaprojektować.

        • 6 5

      • Odwalił? hahaha popisał sie głupotą ,a moze i tak zrobił to na odwal.Portal zamiast promowac

        powinien nas bornic przed takimi ekspertami i zgadzam się on jest ja z filmów Bareii.

        • 4 5

    • w UM siedzi..

      • 5 1

    • Wczesniej niebyło "Gorszego Gdańska" wiec miał to gdzies teraz promuje swoje wybociny bo chce byc politykiem (1)

      i potem dostać gdzieś stołek pierwszy już ma Komitetu Rewitalizacji i tylko dlatego ze go promuje portal.

      • 4 4

      • Zazdrościsz? Gość zna się na transporcie.

        • 0 1

  • (11)

    Nie powinno się psuć charakteru (bezcenny) uliczek w celu podłączenia kolejnych. Tęgie głowy niech wymyślą coś co nie będzie szkodzić a jednocześnie działać.

    • 43 74

    • Byłeś tam kiedyś? (4)

      Jeżeli nie, polecam chociaż podjerzeć na StreetView.
      Z charakteru niestety nic nie zostało, cała Bohaterów Getta wygląda jak jeden wielki dziki parking...

      • 6 7

      • Jasne najlepiej powiedziec wszystko zostało zniszczone wiec bedziemy niszczyc dalej (3)

        Skoro pozawalali na zniszczenie tego terenu wiec niech teraz go odbudują.!

        • 8 2

        • A kto mówi o niszczeniu? (2)

          Tory tramwajowe wyglądają niebo lepiej niż złomowiec, który tam jest teraz, a i pożytek dla wielu mieszkańców z tego będzie.

          • 5 5

          • głąbie tory tramwajowie nie są zadna atrakcja miasta ani ozdobą miasta! (1)

            Zamiast torów może być bus pas ale dla ciebie najwyraźniej jest to za trudne

            • 0 3

            • Oj, yntelygent sie znalazł.

              Te Wasze kamienice już są tak obrzydliwe, że tory naprawdę nie zrobią różnicy.
              Przecież i tak każdy wie, że chodzi o miejsce do trzymania gruza pod blokiem.

              • 0 0

    • Ale to proste autobus elektryczny jest najlepszym kompromisem który akceptują mieszkancy. (3)

      nie wymaga żadnych zniszczeń dodatkowo jest tańszy niż tramwaj.

      • 6 4

      • Dobra, tylko wtedy robimy z Bohaterów Getta buspas. (2)

        Cała przewaga tramwaju polega na tym, że nie stoi w korkach.

        • 2 5

        • buspas to jest to (1)

          autobus ma dużo więcej przewag - jest dużo tańszy, cichy, bardziej elastyczny - może coś wyminąć, zmienić trasę, łatwiej zakręca, itp.

          • 5 2

          • teleporter?

            enerdżajz!

            • 0 0

    • Bezcenny charakter slumsu?

      • 2 5

    • "niech wymyślą coś" Rakietę! Rakieta przeleci tak szybko, że nijt jej nie zauważy. ;)

      • 0 0

  • Nowa Świętokrzyska (9)

    jest potrzebna

    • 66 23

    • Profesor (1)

      I to szybko.

      • 4 4

      • a gdzie to? gdzies poza miastem?

        • 5 4

    • Jak kupowałes po 5500 za metr to wiedziales co bierzesz (6)

      • 7 3

      • Jak Twoi rodzice (albo dziadkowie) kupowali za grosze na bagnie na Przymorzu, też wiedzieli. (2)

        A od tego jest miasto, żeby komunikację ogarnąć.

        • 14 3

        • Oni dostali. (1)

          • 7 3

          • Dostali?

            Od kogo.Były ksążęczki mieszkaniowe na które trzeba było wpłacać co miesiąć pieniądze,a po otrzymaniu mieszkania comiesięczne raty.

            • 2 4

      • (1)

        Ale zdajesz sobie sprawę, że poprawa komunikacji miejskiej na południu zmniejszy korki w centrum i Wrzeszczu?

        • 4 2

        • To tylko dolnotarasowy troll, więc o wyciąganiu szerszych wniosków nie ma mowy. Patrzy punktowo: tu zamknąć ulicę, tam odwrócić ruch, w innym miejscu zabrać pas na parkingi, a jeszcze gdzie indziej nawalić garbów.

          • 3 1

      • Dżungla nie rozwój w sposób zrównoważony

        Rozumiem, że to normalne że wyjazd/dojazd z domu ,pokonanie dystansu 1km lub mniej zajmuje 30min., nie mówiąc od dojeździe do miejsca docelowego czyli pracy ? W jakiej sytuacji stawia miasto mieszkańców ,którzy płaca podatki ? Dlaczego od lat zezwala się na budowę osiedli ? Dlaczego nic się nie zmienia ? Dlaczego....dlatego, że tolerujemy takich śliskich krętaczy, którzy deweloperów mają na piedestale a zwykłych mieszkańców i ich jęki "gdzieś".Do stanu rzeczy jak na zachodzie, gdzie jest standardem wybudowanie drogi dla budujących się osiedli jeszcze nam duuuużo brakuje.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane